خارج اصول خبر واحد جلسه60.mp3
7.39M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد جلسه60
خارج فقه نجاسات جلسه58.mp3
5.44M
خارج فقه زخم جراحت. جلسه58
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_چهار_شنبه_97/10/19
#جلسه_60
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_سیره_عقلا
@ostadahadi
#مرحوم_اصفهانی دو مطلب را فرمودند که از نظرما مخدوش است.
1- #مطلب_اول: این بود که شارع رئیس عقلاست وقتی عقلا قبل از نزول آیات ناهیه به خبر ثقه عمل می کردند شارع هم به عنوان رئیس عقلا با آنهاست به همین خاطر نمی توانیم تصور کنیم که شارع این آیات ناهیه را برای ردع سیره آورده است.
#نقد_استاد: این نظریه کاملا با آیات قران مخالفت دارد چون در آیات قران، خطابات اقسامی دارد یکی خطاب عام مثل یا ایهالاناس و دیگری خطاب خاص مثل اولوا الباب و ..و دیگری خطاب خاص الخاص مثل یا ایهاالرسل و اخرین خطاب خطاب اخص الخاص مثل یا ایها النبی . کلیۀ خطابات در خطاب یا ایهاالنبی سهیم اند ولی یا ایهاالنبی در خطابات دیگران سهیم نیست صاحبان عقل تدوۀ مردم و مومنان در خطاب به پیغمبرسهیم اند یعنی اگر به پیغمبرفرمودزنان شما مثل بقیۀ زنان نیستند دراینجا خطاب اخص است یعنی زنان پیغمبر ام المومنین اند و کسی حق ندارد با آنها ازدواج کنند پس شارع رئیس عقلاست ولی تابع عقلا که نیست بسیاری از خطابات مخصوص خودپیغمبراست و ربطی به تودۀ مردم ندارد همۀ مردم در خطاب به پیغمبر سهیم نیستند مخاطب به خطاب پیامبران نیستند لذا نباید قاعدۀ رئیس العقلا بودن باعث شود مارا دربارۀ سیرۀ عقلا برحجیت خبرثقه مجاب کند چون خطابات قرآنی مختلف اند.
2- واما #مطلب_دوم_اصفهانی: موضوع آیات ناهیه با موضوع خبرثقه تباین دارند شامل یکدیگرنمی شوند موضوع ایات ناهیه ظن من حیث انه ظن است ولی موضوع خبرثقه ثقه من حیث انه ثقه است لذا خروج خبرثقه از آیات خروج تخصصی است.
#نقد_استاد: این مطلب در صورتی قبول است که ما تباین بین دو موضوع را بدانیم درحالی که روایات ذیل ایۀ شریفه موضوع ایات را کل مالایعلم گرفته¬اند یعنی آیات، ما را از عمل به غیر علم نهی می کنند خبرثقه علم نمی آورد شماباید ثابت کنید که خبرثقه به منزلۀ علم است پس وقتی ثابت نشد، باید اعتراف کنیم که خبر ثقه موضوع آیات ناهیه است علاوه براینکه اگر ما قبول کنیم که آیات ناهیه خبرثقه را نمی گیرد وخبرثقه از اول خروج تخصصی داشت پس چرا درباب اصول دین ازاین ایات استفاده می کنید براینکه خبرثقه دراصول دین حجت نیست چون در اصول دین علم لازم است لذا تباین موضوع ثقه با موضوع ایات، ثابت نشده است. چگونه با هم متباین اند در حالی که آیات ناهیه را رادع خبرثقه در اصول دین میدانید.
#راه_حل_مرحوم_نائینی که خیلی ها پذیرفتند. #سید_فشارکی و #مرحوم_حائری در درر و #امام نیز به همین سبک امده. مرحوم نائینی در دوجا مطرح کرده است. یکی در فوائدالاصول ج4 ص 313 در بحث استصحاب ایشان درانجا قائل به تخصص است مثل اقای اصفهانی. به این طریق:
آیات ناهیه مارا از عمل به غیرعلم نهی می کند این ایات نمی توانند رادعیت از سیره داشته باشند چون سیره عقلا در مباحث خبرثقه و ظهورات الفاظ مبنایش این است که اینها علم اند وقتی خبرثقه علم شد پس خبرثقه تخصصا از تحت ایات ناهیه خارج است.
کلام دوم ایشان در اجودالتقریرات است درانجا قائل به حکومت است یعنی سیرۀ عقلا حاکم بر آیات ناهیه است.
چون #فرق_بین_تخصص_وحکومت این است که #تخصص خارج شدن تکوینی موضوع دلیل از موضوع دلیل دیگر است مثلا مولا گفت اکرم العالم تکوینا جاهل عالم نیست و وجوب اکرام ندارد اما #حکومت خروج تکوینی نیست بلکه خروج موضوع دلیل از موضوع دلیل دیگر به تعبد است. مثلا روایات درباۀ شک در نماز و رکعات نماز فراوان است مثل اذا شککت فابن علی الاکثر وقتی لا شک لکثیرالشک صادر شد موضوع شک در ادله را ازبین برد خروج موضوعی لا شک لکثیرالشک از اذا شککت فابن علی الاکثر خروج تعبدی است دراینجا هم سیرۀ عقلا خبر ثقه را از تحت آیات ناهیه خارج کرد به خروج تعبدی نه به خروج تکوینی چون سیره خبرثقه را علم عرفی می داند و علم عرفی علم عام است در مقابل علم عقلی که علم خاص است. ایات ناهیه عمل به غیر علم هم علم عرفی است پس هرجا عرفا علم گفته نشود عمل به آن حرام است طبق آیات ناهیه و سیره خبر ثقه را علم عرفی می داند پس خبر ثقه خروج موضوعی از ایات ناهیه دارد بلحاظ اینکه خبر ثقه را شاعر قبول کرده است پس خروجش تعبدی است گاهی هم در همانجا اسمش را تخصیص می گذارد بجای حکومت می گوید تخصیص یعنی سیره مخصص ایات ناهیه می شود لذا گفتند کلام ایشان مضطرب است که شما حکومت را پذیرفتید یا تخصیص را.
اما #ورود چیست: انجائی است که خروج تکوینی و وجدانی است ولی به سبب تعبد است مثل قبح عقاب بلا بیان جایی که بیان بیاید دیگر لا بیان نیست. بیان لا بیان را تکوینا می برد اما به برکت یک ایه یا روایتی باید بیاید.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_فقه_چهار_شنبه_97/10/19
#جلسه_58
#فصل_فی_النجاسة_نجاست_دم
#مسأله_8_9_10
@ostadahadi
#دم_ذبیحه آیا از قسم طاهر است یا از قسم نجس است؟
سید در عروه می فرماید و یحتمل التفصیل اگر منشا شک بخاطراین است که احتمال می دهیم این دم متخلف بر اثر رد نفس است حکم به طهارت می شود چون استصحاب عدم رد نفس جاری است و اگر منشا شک شما بخاطراین است که احتمال می دهید سرحیوان هنگام ذبح بالا بود در اینجا حکم به نجاست دم متخلف کنید بخاطراینکه استصحاب عدم خروج مقدار متعارف دم جاری است.
#نقد_استاد: به نظرما در هردو مورد قاعده طهارت جاری است و تفصیل جا ندارد. اما استصحاب عدم رد نفس جاری نیست چون استصحاب در جائی که حکم شرعی باشد یا موضوع حکم شرعی باشد جاری استعدم رد نفس نه حکم شرعی است و نه موضوع حکم شرعی است لذا استصحاب حجت نیست
#ان_قلت: ممکن است بگوئید که استصحاب عدم رد نفس ثابت می کند این دم متخلف پاک است پس موضوع حکم شرعی شد.
#قلت: این استصحاب اصل مثبت است و دو واسطه دارد واسطۀ اول اثبات خروج دم به مقدار متعارف است و واسطۀ دوم اثبات متخلف بودن باقی دم است نتیجۀ این دو تا طهارت دم می شود
واما استصحاب عدم خروج مقدار متعارف دم حجت نیست چون مستصحب نه حکم شرعی است و نه موضوع حکم شرعی است به لحاظ اینکه موضوع نجاست دم مسفوح یا دم غیرمتخلف یا دم نفس سائله است عدم خروج مقدار متعارف موضوع نجاست نیست لذا اگر کسی بخواهد این استصحاب را جاری کند می گویم این اصل مثبت است و جاری نیست پس قاعده طهارت در هردو مورد جاری است.
#مرحوم_علامه_شیخ_حسین_حلی در قرن 15 یکی از فقهای بنام نجف بود ایشان ایندو استصحاب را از راه دیگری رد کرد در اینجا دو یقین است یکی یقین به نجاست دم مسفوح یعنی همین خونی که با ذبح به بیرون می ریزد ویقین دیگر طهارت دم متخلف است. یعنی می دانیم شارع مقدس دم متخلف را پاک می داند شک دارم که آیا این دم باقی مانده در درون بدن حیوان کدامیک از ایندو قسم است دم مسفوح است یا متخلف است؟ زمان شک من به ایندو یقین متصل نیست چون این حیوان را دیروز سربریدم و امروز یا دو روز بعد می خواهم گوشتش را مصرف کنم دم متخلف پیدا کردم چه کنم؟ لذا فرمود استصحاب جاری نیست چون زمان شک متصل به زمان یقین نیست. مخصوصا الان که در بازار رایج اول در کشتارگاه می کشند بعد از دو یا سه روز ممکن است فروخته شود.
(مسألة 8): إذا خرج من الجرح أو الدمّل شيء أصفر يشكّ في أنّه دم أم لا محكوم بالطهارة. و كذا إذا شكّ من جهة الظلمة أنّه دم أم قيح، و لا يجب عليه الاستعلام.
#مساله_هشتم: از محل زخم یا از دمل اب زرد رنگی بیرون ریخت شک دارم که آیا خون است یا نه؟ دراینجا حکم به طهارت می شود ونیز اگر شب تاریک است نسبت به یک زره ابی شک کردم که خون است یا چرک است دراینجاهم فرمودند پاک است و نیازی به تفحص نیست اما حکم به طهارت در هردو جا بخاطراین است که شبهه مصداقیه است که مرجع، قاعده طهارت است. واما اینکه فرمود تفحص واجب نیست چون در اصول ثابت شد که در شبهه مصداقیه تفحص واجب نیست بلکه تفحص در شبهات حکمیه لازم است.
(مسألة 9): إذا حكّ جسده فخرجت رطوبة يشكّ في أنّها دم أو ماء أصفر يحكم عليها بالطهارة.
#مساله_نهم: اگربدن را خاراندیم و رطوبتی خارج شد شک دارد در اینکه این رطوبت خون است یا اب زرد رنگ است؟ محکوم به طهارت است. چون شبهه مصداقیه است لذا قاعده طهارت جاری می شود.
(مسألة 10): الماء الأصفر الّذي ينجمد على الجرح عند البرء طاهر، إلّا إذا عُلم كونه دماً أو مخلوطاً به، فإنّه نجس إلّا إذا استحال جلداً.
#مسالۀ_دهم: محل جراحت خوب شد منتهی خون خشکی باقی ماند خونی که منجمد بود این خون پاک است مگراینکه بداند این شیئ واقعا خون است یا لا اقل مخلوط به خون است دراینجا حکم به نجاست می شود چون حکم به نجاست تابع احراز دم است واکنون علم به وجود دم دارد موضوع دم برایش احراز شده است لذا باید اجتناب کند
مرحوم سید یک صورت را استثنا می کند که این خون انقدرمنجمد شود که تبدیل به پوست شود الا اذا استحال جلدا دراین صورت پاک است
#نقد_استاد: ملاک نجاست دم احراز دمیت دم است تبدیل یا عدم تبدیل، دلیل نمی شود پس اگر همچنان می داند این لایۀ روی دست خون خشکیده است باید اجتناب کند.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
⬅#توجه_توجه_مهم:
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇
⬅سلام خدمت محققین گرامی با توجه به برخی سوالات و ابهاماتی که بعض دوستان درباره متن ها داشتند لازم است به نکات ذیل توجه بفرمائید:
✅ 1- #متن_فقه_و-اصول_سال_جاری از ابتدا تا #جلسه_24 بطور #خلاصه بارگذاری شده و از #جلسه_25 تقریبا #کامل است اگر چه #هشتک به صورت (#خلاصه) تایپ شده است.
✅ 2- فعلا با توجه به #دو_جلسه_تعطیلی_فقه، شماره فقه از #اصول #دو_تا_کمتر است؛ پس توجه داشته باشید.
✅ 3- از #جلسه_43_اصول_و_جلسه_۴۲_فقه همراه متن تایپی، (word ) ورد جلسات هم با توجه به درخواست فضلای عزیز در #نظر_سنجی بارگذاری شده است.
✅ 4- با توجه به اینکه تایپ متن را گاهی بنده انجام داده و گاهی هم دوستان یاری رساندند و فرصت کافی برای بازخوانی کل متن نبوده ولذا ممکن است #اشکال_تایپی_یا_املایی_معنوی از نظر حقیر و جناب آقای زمانی مخفی مانده باشد بنابراین نیاز به دقت در متن می باشد.
✅5- از #جلسه_۴۳_اصول_۴۲_فقه، متن_کامل_درس به همراه ورد آن بارگذاری شده و در #کانال_سروش به صورت یک فایل بارگذاری شده اما در #ایتا بدلیل نداشتن این #امکان در #ایتا متن کانال و ورد بطور #جداگانه بارگذاری شده است و گاهی دوستان با فایل #صوتی اشتباه گرفته و دانلود کردند.
✅6- انشاالله در نظر داریم #فایل_ورد_کل_بحث_اجماع و #کل_حجیت_خبر را در #اصول_سال_جاری_تحصیلی هریک را بصورت یک فایل جداگانه و همچنین #ورد_فقه_سال_جاری_ را جداگانه از ابتدای سال به لطف باریتعالی بارگذاری کنیم.
✅7- #بارگذاری_متن با حقیر است و زحمت #بارگذاری_صوتی دروس با جناب آقای #زمانی است لذا تا کنون اگر نقص و اشکالی در متن بوده دوستان مرا عفو بفرمائید و با راهنمایی خود جهت تکمیل و ارتقا کانال ما را یاری رسانید. با تشکر سعید دینی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول__شنبه_97/10/22
#جلسه_61
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_سیره_عقلا
@ostadahadi
{ محمود عقاد و بنت الشاطی«بطلة کربلا» درباره حضرت زینب (س) کتاب نوشتند و همچنین توفیق حمدون بازیگر معروف عرب در مورد ایشان کتاب بطلة عشق نوشت.}
بحث در این است که نظر علمای اصول درباره #سیره_عقلا_مختلف است برخی قائل به تخصص برخی قائل به ورود و برخی قائل به حکومت اند.
#مرحوم_نائینی در کتاب فوائد الاصول در بخش استصحاب می فرماید: تمام موارد سیره عقلا از تحت آیات ناهیه تخصصا خارج شد چون موضوع ایات ناهیه شک است، غیرعلم است سیره عقلا اطمینان و علم می آورد پس تمامی موارد سیره عقلائیه خروج موضوعی از تحت آیات ناهیه دارد.
به #نظر_استاد این مبنا تام نیست برای اینکه موارد سیره عقلا در بسیاری از جاها موضوعش شک است و علم و اطمینان نیست لذا نمی تواند خروج تخصصی داشته باشد چون با موضوع آیات ناهیه یکی شد مثلا #سوق_مسلمین حجت است یا #ید_مسلم حجت و علامت ملکیت است چراکه ذوالید مالک است درحالیکه موضوع هردو قاعده شک است چون در روایت داریم که سوال شد من از بازار خرید می کنم احتمال می دهم که این مال سرقتی باشد یا این شخص دارد به مالک دارد خیانت می کند «لانه سرق او خیانة» فرمودند : در اینجا به سوق یا قاعده ید عمل کن توجه به شکّت نکن پس موضوع این قاعده شک است .
یا در نماز #قاعده_فراغ یا #تجاوز داریم فرق این دو قاعده این است که قاعده فراغ مال بعد از عمل است مثلا بعد از اتمام نماز شک کردم که سوره را خواندم یا نه ؟ اینجا ائمه فرمودند : «فامض» بگذر از آن.
اما قاعده تجاوز مربوط به تجاوز از یک جز یا محل است مثلا در هنگام قرائت سوره شک کردم که آیا دو ایه آخر را هم خواندم یا نه؟ یا در رکوع شک کردم که سوره را خواندم یا نه؟ موضوع این دو قاعده شک است لذا خروج تخصصی از آیه برای ما محرز نیست و اثبات نشد.
#مرحوم_نائینی در اجود التقریرات قائل به ورود شد ورود جائی است که خروج وجدانی به عنایت تعبد باشد مثلا قاعده قبح عقاب بلابیان داریم در باره تتن مثلا روایتی آمد که شرب تتن حرام است وجدانا لابیان تبدیل به بیان شد اما به برکت حدیث شریف و تعبد اگر این حدیث نبود همچنان قاعده قبح عقاب لابیان جاری بود.
ماقبول داریم سیره عقلائیه اطمینان می آورد اما این سیره امضا نشد تعبد به سیره جایز نیست چون در سره تعبد راه ندارد تعبد با آیات و روایات است به که سیره که تعبد نیست پس ورود سیره بر آیات ناهیه هم مشخص نشد .
#مرحوم_آقای_خویی_و_نائینی_و_آقا_ضیا_و_حائری قائل به حکومت شدند البته که در درس قبل گفته شد نائینی کلامش مضطرب است یکجا ورود گفت یکجا حکومت. یکجا هم.....
#آقای_خویی در مصباح الاصول و حاج شیخ در دُرردارد:
1- دلیل حاکم تارة در موضوع دلیل محکوم تصرف می کند مثل لاشک لکثیر الشک وجدانا و تکوینا کثیر الشک شک است ولی شارع به ما می گوید لاشک لکثیر الشک این را شارع گفته و ما تابع شارع هستیم پس حکومت به برکت تعبد است کاری به تکوین ندارد و می گوید این موضوع نیست مثل اینکه «لاربا بین الوالد و الولد » این دلیل حاکم بر آیات و روایات حرمت ربا است در اینجا شارع آمده گفته که این زیادی که پسر از پدر می گیرد این ربا نیست وجدانا و تکوینا زیادی هست و ربوی هم هست اما تعبدا برداشته می شود (بین زن و مرد روایت مخدوش است و سندش مخدوش است).
2- تارة اخری این است که دلیل حاکم موضوع را تصرف نمی کند بلکه محمولش را تصرف می کند مثل «قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام» اگر کسی وضو برایش یا غسل برایش ضرر دارد قاعده لا ضرر جاری می شود و به ایشان می گوییم وضو و غسل نکن و تیمم کن محمول وجوب وضو و غسل است عوض شد و جایش را به تیمم داد. پس گاهی حاکم در محمول تصرف می کند و حکمش را برمی دارد .
با این توضیح سؤال ما این است که آیا سیره عقلائیه می تواند دلیل حاکم باشد. اگر سیره بدون امضا شارع باشد یقینا دلیل حاکم نیست و اگر با امضا شارع باشد یقینا می تواند دلیل حاکم باشد و برای ما هنوز امضا شارع ثابت نشده چگونه قائل به حکومت شدید؟
#نظر_نهایی_استاد:
نعم؛ بله اگر منظور از امضا شارع ؛ اجماع قدما و روایات بر سیره عقلا و آیا نبأ است چون ایه نبأ خبر ثقه را حجت می کند اجماع فقهای قدما مثل شیخ طوسی و مفید قائل به حجیت خبر ثقه اند . در این صورت سیره عقلا حاکم نشد بلکه همان ادله حاکم بر آیات ناهیه شد ولی به صورت تخصیص یعنی آیات مخصِص آیات ناهیه شد یعنی اگر اجماع یا آیات نبأ را قبول کنیم تخصیص میشود یعنی این آیات ناهیه را تخصیص می زند که نظر ما همین است. ( برخی آیات و روایات و اجماع را پذیرفتیم لذا قائل به تخصیص شدیم.)
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
2.این حدیث را حمل بر تقیه کنیم یعنی اینکه این حدیث مطابق فتوای اهل سنت است درحالیکه آبگوشت پاک نیست.
3.(خویی) می فرماید منظور از این دم ، دم طاهر (مانند دم متخلف)است نه دم نجس. چون از حلیت اکل آبگوشت سوال شد نه از نجاست آبگوشت.
4.(مرحوم امام) می فرماید در دلالت حدیث خدشه کرد ایشان می گوید که دلالت حدیث درست نیست الدم تأکله النار این بمعنای استحاله و استهلاک نیست چون استحاله زمانی است که کل آب تبخیر شود در حالیکه آبگوشت آب دارد.
5.(مرحوم حکیم) سیره متشرعه بر انکار حلیت اکل آبگوشت است وقتی سیره برخلاف روایت است باید حکم به موهون بودن دلالت حدیث کرد.
6.(مرحوم خویی) در تنقیح این روایت با معارضه ساقط میشود. چون در صحیحه علی بن جعفر از برادرش درباره مردی که خون دماغ شده قطره خونی در ظرفش ریخت از امام سوال کرد أیصلحه الوضوء منه؟
#نسبت بین این روایت و این سه روایت #عموم_وخصوص_من_وجه است در ماده اجتماع تعارض می کنند ماده اجتماع آبگوشت است. صحیحه علی بن جعفر میگوید آبگوشت را بریزید دور و آن سه روایت میگوید مصرف کنید #تعارض و #تساقط میشود و اینجا 2 اصل داریم آنها را جاری میکنیم :
أ-استصحاب نجاست جاری کن چون قبل از طبخ آب این آب نجس بود بعد از طبخ آبگوشت آیا نجاست باقی است استصحاب بقا نجاست می کنیم.
ب-به قاعده طهارت مراجعه کنیم پاکی آبگوشت.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_فقه_شنبه_97/10/22
#جلسه_59
#فصل_فی_النجاسة_نجاست_دم
#مسأله_11
@ostadahadi
مسألة 11): الدم المراق في الأمراق حال غليانها نجس منجّس، و إن كان قليلًا مستهلكاً، و القول بطهارته بالنار لرواية ضعيفة ضعيف.
در #مساله_11 دو قول است:
1-#قول_اول؛ مرحوم شیخ طوسی و مفید و دیلمی وقاضی ابن براج قائل شدند به دطهارت آبگوشت به شرط اینکه خون قلیل باشد.
2-#قول_دوم؛ مرحوم صاحب عروه و حائری و بسیاری از متأخرین حکم به نجاست این خون کردند گفتند که نجس منجّس است.
#ادله_قائلین_به_نجاست دو چیز است:
1)#اطلاق روایات نجاست دم است این روایات خون را به هر اندازه باشد هم نجس می دانند و هم متنجس.
2)#قاعده سرایت نجاست با وجود رطوبت است و چون آبگوشت دارای مایع است قطعا همه اجزایش نجس می شود ولو اینکه در گوشه ای بیفتد اگر کسی بگوید قطره خون در آبگوشت مستهلک شد جواب می دهیم که استهلاک موجب طهارت اجزا و اشیا متنجس نمیشود. قبلا بحث شد سال گذشته . لذا ما باید برای این دو دلیل مخصوص پیدا کنیم اگر پیدا کردیم چه بهتر اگر نتوانستیم باید این فتوا را بپذیریم.
باید روایات بررسی شود:
ح.1:وَ عَنْهُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنْ قَطْرَةِ خَمْرٍ أَوْ نَبِيذٍ مُسْكِرٍ قَطَرَتْ فِي قِدْرٍ فِيهِ لَحْمٌ كَثِيرٌ وَ مَرَقٌ كَثِيرٌ قَالَ يُهَرَاقُ الْمَرَقُ أَوْ يُطْعِمُهُ أَهْلَ الذِّمَّةِ أَوِ الْكَلْبَ وَ اللَّحْمَ اغْسِلْهُ وَ كُلْهُ قُلْتُ فَإِنَّهُ قَطَرَ فِيهِ الدَّمُ قَالَ الدَّمُ تَأْكُلُهُ النَّارُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ قُلْتُ فَخَمْرٌ أَوْ نَبِيذٌ قَطَرَ فِي عَجِينٍ أَوْ دَمٌ قَالَ فَقَالَ فَسَدَ قُلْتُ أَبِيعُهُ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ أُبَيِّنُ لَهُمْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّهُمْ يَسْتَحِلُّونَ شُرْبَهُ قُلْتُ وَ الْفُقَّاعُ هُوَ بِتِلْكَ الْمَنْزِلَةِ إِذَا قَطَرَ فِي شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ قَالَ فَقَالَ أَكْرَهُ أَنْ آكُلَهُ إِذَا قَطَرَ فِي شَيْءٍ مِنْ طَعَامِي.( وسائل الشيعة / ج3 / 470 / 38 باب نجاسة الخمر و النبيذ و الفقاع و كل مسكر ..... ص :468)
(دو نقل و سند در اینجاست یکی حسن بن مبارک و یکی حسین بن مبارک)
سوال این است که اگر در دیگی پر از آب و گوشت یعنی دیگ بزرگ قطره ای شراب یا خون ریخت چه حکمی دارد؟ امام فرمود آبگوشت را دور بریزد یا بدهد به یهودی و مسیحی یا بدهید سگ بخورد ولی فرمود گوشتش را بشویید خودتان بخورید. سوال کرد خون در آن ریخته امام فرمود خون نیست . از این استدلال که آتش خون را نابود کرد و استهلاک کرد و این استهلاک باعث میشود که گوشت را بشویید و بخورید.
پس تعلیل عام است استهلاک را شامل میشود نتیجه اش این است که ما می توانیم حکم به طهارت آبگوشت کنیم یعنی خون نجس است ولی متنجس نیست.
#اقوال؛
#شیخ_طوسی :فان حصل فيها شيء من الدم، و كان قليلا، ثم غلى، جاز أكل ما فيها، لان النار تحيل الدم، فان كان كثيرا لم يجز أكل ما وقع فيه. (برای اینکه آتش دم را استحاله می کند.) (در نهایة ج 3 ص104؛ السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) / ج3 / 120 / باب الأطعمة المحظورة و المباحة ..... ص : 118)
در کتا ب مقنعه جناب #شیخ_مفید می فرماید: و إن وقع دم في قدر تغلي على النار جاز أكل ما فيها بعد زوال عين الدم و تفريقها بالنار و إن لم تزل عين الدم منها حرم ما خالطه الدم و حل منها ما أمكن غسله بالماء. (المقنعة ؛ ؛ ص582) و مرحوم دیلمی در مراسم می فرماید: فانه یزول حکم نجاسته و یجوز اکله.
مرحوم ابن براج د رمهذب فرمود:جاز اکل ما فیها بعد ان یغسل.
ح.2 أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سَعِيدٍ الْأَعْرَجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قِدْرٍ فِيهَا جَزُورٌ وَقَعَ فِيهَا مِقْدَارُ أُوقِيَّةٍ مِنْ دَمٍ أَ يُؤْكَلُ فَقَالَ ع نَعَمْ لِأَنَّ النَّارَ تَأْكُلُ الدَّم. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص235)
امام فرمود : بخورید لان النار تأکل الدم.
ح.3. عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِي كِتَابِهِ عَنْ أَخِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قِدْرٍ فِيهَا أَلْفُ رِطْلِ مَاءٍ فَطُبِخَ فِيهَا لَحْمٌ وَقَعَ فِيهَا أُوقِيَّةُ دَمٍ هَلْ يَصْلُحُ أَكْلُهُ فَقَالَ إِذَا طُبِخَ فَكُلْ فَلَا بَأْس. (وسائل الشيعة ؛ ج24 ؛ ص197)
هزار سطل در این دیگ است. درون آن آبگوشت است خون در آن افتاد فرمود بخوریدش اشکالی ندارد.
آیا این روایات می تواند تخصیص بزند؛ تقریبا #شش_توجیه کردند:
1.این آبگوشت بحد کر است بهمین جهت امام این آبگوشت را نجس نمی داند چون به اندازه بیش از حد کر است. (1000 سطل)
خارج اصول خبر واحد جلسه61.mp3
6.3M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد جلسه61
خارج اصول خبر واحد جلسه62.mp3
8.18M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد جلسه62
خارج فقه نجاسات جلسه59.mp3
6.65M
خارج فقه نجاسات. خون در آبگوشت جلسه59
خارج فقه نجاسات جلسه60.mp3
5.68M
خارج فقه نجاسات خون در آبگوشت جلسه60
خارج اصول خبر واحد جلسه63.mp3
6.59M
خارج اصول خبر واحد جلسه63
خارج فقه نجاسات جلسه61.mp3
6.34M
خارج فقه نجاسات خون زیر پوست. جلسه61
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم دوستان توجه داشته باشند فایل های صوتی دروس همیشه روز بعد ساعت 7 در کانال بارگذاری خواهد شد انشاءالله. در ضمن روزهای یکشنبه30دی، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده به مناسبت دهه فاطمیه تعطیل میباشد.
#اشکالش این است این دلیل شما ظن به صدور روایات را اثبات نکرد بلکه ظن به خود حکم را اثبات کرد درحالیکه مقصود ما از وجه عقلی این بود که روایات منقوله در کتب معتبره را حجت کنیم هر روایتی که ظن به صدورش داریم عقلا حجت است دلیل شما این بود. بلکه دلیل شما می گوید حال که علم اجمالی داریم بوجود احکام شرعیه در این روایات منقوله پس ظن پیدا می کنیم به این احکام شرعیه و هر کجا ظن به احکام شرعیه حاصل شد باید احتیاط کرد و به آن عمل کرد درحالی که میخواستیم از وجه عقلی به حجیت اخبار ثقه برسیم که آیا این خبرها حجت است یا نه؟
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_یکشنبه_97/10/23
#جلسه_62
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_ادله_عقلیه
@ostadahadi
#ادله_عقلیه_بر_حجیت_خبر_واحد: به #وجوهی_استدلال شده است:
1) #وجه_اول: وجود علم اجمالی است تقریب این وجه؛
در اینجا ما دو تا #علم_اجمالی داریم :
أ. علم اجمالی کبیر
ب. علم اجمالی صغیر
اما علم اجمالی کبیر اینست که؛ ما اجمالا میدانیم احکام شرعیه در روایات (همین روایاتی که در دست ماست) و بین تمامی امارات شرعیه اعم از شهرت فتوایی، شهرت روایی، اجماع محصل، اجماع منقول، اولویت ها . پس دایره علم اجمالی ما بسیار وسیع است از این جهت به این علم اجمالی کبیر میگویند هم شامل روایات شد هم شهرت ها هم اجماعات هم اولویت ها جمیع امارات را شامل شد.
و اما علم اجمالی صغیر این است که؛ ما علم اجمالی داریم به وجود احکام شرعیه در همین روایاتی که از ائمه (ع) صادر شده و به ما رسیده است دامنه این علم اجمالی کوچک شد دیگر شامل امارات نمیشود فقط شامل روایات صادره از ائمه میشود و ما اجمالا میدانیم که این روایات وافی به معظم فقه است لذا میتوانیم در هر کجا که شک کردیم اصول نافیه جاری کنیم و آن حکم را برداریم و مخالفت قطعیه هم لازم نمی آید. پس دوتا علم اجمالی شد.
ازآنجایی که ماعلم تفصیلی به احکام شرعی نداریم و تفصیلا نمیدانیم که احکام شرعیه چه مقداری است 500 تا 400 تا بیشتر یا کمتر . عقل میگوید چون علم تفصیلی به وجود احام شرعیه در این روایات نداریم به هر خبری که مظنون الصدور است عمل کنیم . چراکه تحصیل واقع از راه علم تفصیلی برای ما ممکن نیست . پس از نظر عقل خبر واحد ثقه حجت شد چون علم تفصیلی به صدور روایات و احکام شرعیه نداریم لذا چاره نداریم که به خبر مظنون الصدور عمل کنیم و آنها پناه ببریم.
اگر بپرسید علم اجمالی کبیر چه میشود؟ در پاسخ میگوییم علم اجمالی کبیر توسط علم اجمالی صغیر منحل میشود چون نسبت به روایات هم علم اجمالی صغیر هم علم اجمالی کبیر مشکلی ندارد نسبت به شهرت یا اجماع منقول و سایر امارات شک می کنیم که ایا احکام شرعیه در اینها وجود دارد یا نه؟ این شک را شک بدوی می گویند علم اجمالی توسط شک بدوی منحل میشود چرا؟ چون اگر علم تفصیلی پیدا میشد هم علم اجمالی کبیر هم علم اجمالی صغیر منحل میشد . ولی چون علم تفصیلی پیدا نشد علم اجمالی کبیر بواسطه علم اجمالی صغیر و شک بدوی منحل میشد.
نظیر اینکه در یک گله گوسفند علم اجمالی دارید بوجود گوسفند غصبی در سیاه و سفید . بینه آمد 20 گوسفند سیاه را جدا کرد و اینها را غصبی دانست نسبت به بقیه گوسفندها شک کنید که آیا غصبی است یا نه؟ مثلا این گوسفند سفید غصبی است و آن گوسفند و.. شک میشود . قاعده حل جاری است و آن علم اجمالی کبیر منحل میشود علم اجمالی کبیر ( اینکه بین سیاه و سفید عده ای از سیاهها غصبی است ) در اینجا هم نظیر همین است. چون علم تفصیلی نیست ما این مشکل را داریم.
اینها مبانی شیخ و آخوند است که شیخ در رسائل گسترده بحث کرده.
#مرحوم_شیخ 4 تا اشکال بر این علم اجمالی دارد:
1- #اشکال_اولشان اشکال عدم انحصار است میفرماید اگر دایره علنم اجمالی محدود به همین اخبار بود این علم اجمالی میتواند بعنوان یک وجه عقلی اخبار آحاد ثقه را حجت کند. ولی دایره علم اجمالی منحصر به اخبار نیست اعم از اخبار و شهرت واجماع است تمامی امارات را شامل میشود . چرا؟ (مهم) زیراما به دنبال کشف احکام واقعیه هستیم میخواهیم احکام واقعیه را امتثال کنبم لذا باید احتیاط کنیم به همه امارات عمل کنیم . مثلا اگر 500خبر را کنار گذاشتیم و عمل به آن کردیم امتثال واقعی حاصل نشد .چرا چون علم اجمالی به وجود احکام شرعیه در بقیه امارات داریم. لذا باید احتیاط کنیم هم به روایات غیر مشهوره عمل کنیم هم به روایات ضعیفی که شهرت فتوایی دارد عمل کنیم هم به اجماعات قدما عمل کنیم تا با این احتیاط یقین پیدا کنیم و احکام واقعیه را امتثال کردیم. پسثابت شد که علم اجمالی منحصر در روایات نیست و دامنه اش وسیع است. این اشکال میتواند باز تاب داشته با شد چون دلیل عقلی است
2- #اشکال_دوم ..اشکال برآن نتیجه ای است که از دلیل عفلی گرفته شد نتیجه این استدلال این بود که کل خبر مظنون الصدور حجت است باید به آن عمل بشود و از این را خبر ثقه را حجت می کند.
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_فقه_یکشنبه_97/10/23
#جلسه_60
#فصل_فی_النجاسة_نجاست_دم_آبگوشت
#مسأله_12
@ostadahadi
اگر قطره خونی داخل دیگ آبگوشت بیفتد حکمش چیست؟
روایات دربارۀ آبگوشت این را پاک می دانند. چند توجیه دراین باره بیان شده:
1- #توجیه_اول: این مربوط به جایی است که آبگوشت کر بوده
به #نظر_استاد این توجیه مخالف با تعلیل امام است چون امام علت طهارت آبگوشت را کریت نمی داند بلکه تبخ می داند براثر اینکه اتش ان خون را در درون آبگوشت مستهلک کرد حکم به طهارت می شود لذا حمل حدیث بر کریت خلاف تعلیل است
2- #توجیه-دوم: روایات طهارت آبگوشت را حمل بر تقیه کنیم
به #نظر_استاد درست نیست چون روایت اولی که سندش ضعیف بود حسن بن مبارک مجهول است و حسین بن مبارک هم مجهول است و محمدبن موسی ربعی هم که ملعون است قمی ها اورا لعن می کردند و می گفتند او غالی است وغلو می کند
واما روایت دوم و سوم صحیح السنداند ولی با روایت دیگر متعارض نیست. حمل بر تقیه در صورتی است که روایت صحیح با روایت معتبر دیگری متعارض باشد در حالی که اینجا متعارض نیست .
3- #توجیه-سوم: دم را حمل بر دم طاهر کنیم چنانکه اقای خوئی فرمود
وفیه؛ #اولا در این روایات دم کنار خمر و نبیذ امده قطعا خوردن خمرالنبیذ حرام است پس سوال از جواز اکل نیست بلکه سوال از نجاست است ایا قطره خون یا شراب داخل آبگوشت بریزد این غذا را نجس می کند یا نه؟ امام دربارۀ خون فرمودند نه نجس نمی کند چون الدم تاکله النار
#ثانیا نجاست دم را مردم می دانستند از نجاست دم سوال نشد بلکه از منجسیت این دم سوال شد لذا در روایت علی بن جعفر تصریح می کند که الف رتل ماء هزار سطل اب دراین دیگ بود معنایش این است که ایا این اب گوشت که اب مضاف است با یک قطره خون نجس می شود یا نه؟
4- #توجیه_چهارم: از امام ره فرمودند این تعلیل خلاف ظاهر عرفی است چون در عرف اگر کل اب تبخیر شود استحاله نامیده می شود ولی آبگوشت که کل اب تبخیر نمی شود تا بگوئید استحاله شده است.
#اشکال: منظور از تاکله النار استهلاک و استحاله نیست بلکه منظور از اکل طبخ است یعنی این آبگوشت پخته شده واین پخته شدن را امام ع ملاک طهارت می داند چون پخته شدن کاملا بو و مزه و رنگ نجاست را می گیرد و جوهره وجودی خون را عوض می کند شاهدش این است که در صحیحه علی بن جعفر فرموده که اذا طُبخ فکل فلا باس پس امام مرادش از اکل اتش این است که ان را می پزد.
5- #توجیه_پنجم: اگر هم صحیحه حکم به طهارت آبگوشت کند سیرۀ متشرعه او را رد می کند
و#فیه: چگونه سیرۀ متشرعه حلیت اکل این آبگوشت را رد می کند درحالی که بزرگانی مثل شیخ مفید و طوسی و سلار که نزدیک به عصر امام عسکری هستند حکم به طهارت دادند؟!
6- #توجیه_ششم: خوئی: معارضه ایجاد کرده بین این دو روایت و روایت وضو
و#فیه: تعارض وحدت موضوع می خواهد موضوع بحث ما دم مطبوخ است ولی موضوع اب وضو دم غیر مطبوخ است امام درانجائی که قطره خونی داخل اب وضو بیفتد اجتناب از این اب را واجب کرد چون مطبوخ نیست و استحاله نشده است اما دراینجا امام ع به اعتبار اینکه استحاله شده و این آبگوشت پخته شده امام ع حکم به طهارت کرد شاهد ما کلمه عن رجل رؤف هست یعنی خون دماغ شد وتقطر یک قطره از ان خون داخل ظرف ابش افتاد امام فرمود لا یعنی نمی توانی وضو بگیری. این که تعارض نشد . نسبت عموم من وجه درست کرد در حالی که اینگونه نیست
#استاد: به نظرما به جای کلمه منجس خط بکشیم و بنویسیم بل لا یکون منجسا للصحاح روایات صحاح ای صحیحه ابن اعرج و علی بن جعفر. البته ریشه اش فقط تعبد است و ممکن است عقلا نپذیریم.
مسألة 12): إذا غرز إبرة أو أدخل سكّيناً في بدنه أو بدن حيوان، فإن لم يعلم ملاقاته للدم في الباطن فطاهر، و إن علم ملاقاته لكنّه خرج نظيفاً فالأحوط الاجتناب عنه
#مسالۀ_دوازدهم؛ اگر سوزن در بدن انسان فرو کنند یا چاقو در بدن انسان یا حیوان فرو کنند نمی داند که ایا ملاقات با خون در درون بدن کرد یا نه؟ حکم به طهات این سوزن و چاقو می شود چون قاعده طهارت جاری است و استصحاب طهارت جاری است و اصل عدم ملاقات جاری است ولی اگر می داند این سوزن با خون در درون بدن ملاقات کرد ولی سرسوزن پاک است دراینجا احتیاط واجب اجتناب از این سوزن است
به #نظر_استاد اینجا هم باید بنویسیم که فالاقوی الحکم بطهارته چون قبلا گفتیم مادامی که خون در باطن است نجس نیست وقتی از درون حیوان بیرون امد نجس است و چون سوزن الوده به خون نیست پاک است مگر اینکه سر سوزن الوده به خون باشد پس وجهی برای احتیاط نیست. الان در طب سوزنی معمولا جاهایی فرو می کنند که خون ندارد ایا لازم است فتوا دهیم که انها را بشویند وجهی ندارد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷