#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_323
❇️#كفر و #ظلم، سرنوشتی همچون گياهان درو شده وبیجان برای انسان به ارمغان میآورد
💠فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ (۱۲) لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلی ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ (۱۳) قالُوا يا وَيْلَنا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ (۱۴) فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتَّی جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ (۱۵/انبیاء)
🌱پس چون (قوم ستمگر) قهر ما را احساس كردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند.
(امّا خطاب رسيد كه) فرار نكنيد! و به خانههايتان و آنچه در آن كامياب بوديد باز گرديد، شايد مورد سؤال قرار گيريد. (و چون عذاب ما را جدّی ديدند) گفتند: ای وای بر ما! همانا ما ستمكار بوديم.و پيوسته، اين سخن آنان بود تا ما آنها را درو كرده و خاموش و بیحركت ساختيم.
كلمهی «حَصيد» به معنای محصود يعنی درو شده است. كلمه «خامد» به معنای خاموش شدن است.
در اينكه مراد از «مورد سؤال قرار گيريد» چيست؟ ممكن است اين باشد كه خودتان از يكديگر، يا فقرا از شما، يا تاريخ آينده از شما سؤال كند. واللَّهالعالم.
۱- عذابی كه بر جوامع ستمگر نازل میشود تدريجی است. «فَلَمَّا أَحَسُّوا» (احساس در مورد ديدن آثار قهر است كه به تدريج پيدا میشود).
۲- هيچ كس را در مقابل قهر خداوند، تاب مقاومت نيست. «يَرْكُضُونَ» (مغرورها نيز بهنگام خطر، صحنه را خالی كرده و میگريزند.)
۳- از قهر الهی نمیتوان فرار كرد. «لا تَرْكُضُوا»
۴- كاميابی میتواند زمينهساز ظلم وطغيان باشد. «ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ»
۵- بايد مجازات را در محل وقوع جرم اجرا كرد، شايد مورد سؤال واقع شوند.
«لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ»
۶- ستمگران سرانجام مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. «تُسْئَلُونَ»
۷- پايان ظلم، پشيمانی است. «يا وَيْلَنا»
۸- عاقبت، وجدانهای خفته، بيدار و منكران حقيقت، بر آن اقرار خواهند كرد.
«إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ»
۹- به هنگام نزول بلا، نالهها از اثر میافتد. فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ ...
۱۰- كفر و ظلم، سرنوشتی همچون گياهان درو شده وبیجان برای انسان به ارمغان میآورد. «حَصِيداً خامِدِينَ»
۱۱- جار و جنجالهای تبليغاتی، ستايشها و تملّقها، و تهديدها و ارعابها در محضر الهی محكوم به خاموشی است. «خامِدِينَ»
۱۲- ظلم مستمر، عذاب الهی را در پی دارد. إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ ... حَصِيداً خامِدِينَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_323
❇️در مبارزه عليه #باطل بايد سرعت، قدرت و هدف گيری درست مراعات شود
💠بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (۱۸/انبیاء)
🌱(اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل میكوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بیدرنگ، باطل محو و نابود میشود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف میكنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری میدهيد).
🔹سپس با لحن قاطعى براى ابطال اوهام بیخردانى که دنیا را بى هدف یا تنها مایه سرگرمى مى پندارند چنین مى گوید: این جهان ، مجموعه اى است از حق و واقعیت ، چنین نیست که اساس آن بر باطل بوده باشد ((بلکه ما حق را بر سر باطل مى کوبیم تا آنرا نابود و هلاک سازد و باطل محو و نابود مى شود)) (بل نقذف بالحق على الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق ).
🔹و در پایان آیه مى گوید: ((اما واى بر شما از این توصیفى که از بى هدفى عالم مى کنید)) (و لکم الویل مما تصفون ).
یعنى ما همواره دلائل عقلى و استدلالات روشن و معجزات آشکار خود را در برابر پندارها و اوهام بیهوده گرایان قرار مى دهیم ، تا در نظر اندیشمندان و صاحبان عقل ، این پندارها درهم کوبیده و نابود شود.
🔹دلائل شناسائى خدا روشن است ، دلائل وجود معاد آشکار، براهین حقانیت انبیاء، واضح ، و در حقیقت براى آنها که لجوج و بهانه گیر نیستند، حق از باطل کاملا قابل شناسائى است .
قابل توجه اینکه : جمله ((نقذف )) از ماده ((قذف )) به معنى پرتاب کردن است ، مخصوصا پرتاب کردن از راه دور، و از آنجا که پرتاب از راه دور، شتاب و سرعت و قوت بیشترى دارد، این تعبیر بیانگر قدرت پیروزى حق بر باطل است ، کلمه ((على )) نیز مؤ ید این معنى است ، زیرا این کلمه معمولا در موارد ((علو)) به کار مى رود.
جمله ((ید مغه )) که به گفته راغب به معنى شکستن جمجمه و مغز سر است که حساسترین نقطه بدن انسان محسوب مى شود، تعبیر رسائى است براى غالب بودن لشگر حق ، غلبه اى چشمگیر و قاطع .
🔹تعبیر به ((اذا)) نشان مى دهد که حتى در آنجائى که انتظار نمى رود حق پیروز شود ما این برنامه را انجام مى دهیم .
تعبیر به ((زاهق )) که به معنى چیزى است که به کلى مضمحل شده نیز تاکید دیگرى است بر این منظور.
و اینکه جمله ((نقذف )) و ((یدمغ )) به صورت فعل مضارع آمده دلیل بر استمرار این برنامه است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، خريداري نموده توسط پست دریافت نمایند.
1- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي به مبلغ 80هزارتومان
2-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به مبلغ 70هزارتومان
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #تخفيف به مبلغ 130هزارتومان
4-كتاب «آشنایی با #مفسران و #قرآنپژوهان معاصر» كاري از انجمن مطالعات قرآني به مبلغ 240 هزارتومان
🔶اطلاعات بيشتر در
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
و يا پيام به كاربري @farpuy
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
کلمات کلیدی :
∆ ان اعبدوالله از قول هود، صالح و شعیب بیان شده است. لا تعبدوا الا الله نیز از زبان نوح، استغفروا ربکم ثم توبوا الیه : از زبان هود، صالح و شعیب ، انذار از عذاب: اخاف علیکم عذاب یوم ..از زبان نوح و شعیب
∆ بیشترین تکرار لا تعبدوا الا الله در سوره هود (۲ بار) و بیشترین تکرار اعبدوالله در سوره هود (۳ بار) بعد از سوره اعراف
∆ بیشترین تکرار افعال استغفر و توبوا در سوره هود ۴ بار
∆ ۱۳ بار تکرار عذاب
∆ ۵ بار تکرار جاء امرنا و دو بار جاء امر ربک (کنایه از وقوع عذاب)
∆ تکرار زیاد الله و رب و اسمای الهی
∆ بیشترین تکرار بینه در قرآن، در سوره هود است ۵ بار پیش از این تنها در سوره طه یکبار بینه استفاده شده بود.
∆ تکرار زیاد افعال و اسامی مشتق از افترا، افتری، یفتری، مفترون، مفتریات
∆ اولین کاربرد صد عن سبیل الله برای مشرکان مکه. پیش از این به صد عن سبیل توسط شیطان برای ملکه سبا و قومش اشاره شده بود.
∆ بیشترین تکرار فعل سخر (مسخره کرد) در سوره هود (۴ بار) و همگی هم در آیه ۳۸
∆ بیشترین تکرار معجزین ۲ بار درسوره هود خطاب به مخالفان رسولان الهی که شما ناتوان کننده خدا نیستید.
∆ کلمه اهل ۵ بار تکرار شده در سوره که ۴ بار ان به معنای پیروان و ارتباط ایمانی است
∆ تکرار ۶ باره افعال مشتق از تبع در سوره.تکرار وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ در آیات ۶۹ و ۹۹ .در این دو فراز به تبعیت مردم از سران منحرف و جبار اشاره شده بود و سرانجام انها را نیز با این عبارت بیان کرد.
∆ با توجه به تکرار زیاد افعال تبعیت و نیز اهل به معنای پیروان در این سوره، و بیان تقابل گفتار و رفتار پیروان رسولان با اکثریت تابع مخالفان رسولان و نهایتا سرانجام هلاکت یا نجاتشان(که نجینا...و الدین امنوا معه) یکی از محورهای سوره تنبه دادن انسانها به این نکته است که از چه کسانی تبعیت می کنند.
∆ لغت بُعْدًا تنها در دو سوره قران هود(۴ بار) و مومنون (۲ بار) بکار رفته است که به معنای لعنت و دوری از رحمت خداست.
سه بار هم کلمه لعنت در سوره استفاده شده که بیشترین تعداد در سور مکی است.
∆ کلمه رشید در قران تنها در سوره هود امده و سه بار تکرار شده است.
∆ برکات ۳ بار در قران امده که ۲ بار در سوره هود است.
∆ تکرار ۳ باره نجینا ... و الذین امنوا معه برحمه منا در سوره در مورد هود صالح شعیب
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 122
سوره #ال_عمران صفحه_58
⭕️ #اطاعت_مطلق از دیگر انسانها= #شرک و ممنوع .
🔶قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ «64 ال عمران»
🔻بگو: اى اهلكتاب! به سوى سخنى بياييد كه ميان ما و شما مشترك است.جز آنكه خداوند را نپرستيم وچيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را بجاى خدا ارباب نگيرد. پس اگر (از اين پيشنهاد) سرباززدند، بگوييد: گواه باشيد كه ما مسلمان و تسليم خدائيم.
👈عدىّبن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پيامبر صلى الله عليه و آله عرض كرد: ما زمانى كه مسيحى بوديم، هرگز يكديگر را «ربّ» خود قرار نمىداديم، پس مراد از جملهى «لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً» چيست؟
🌹پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
❓آيا علماى شما احكام خدا را تغيير نمىدادند؟ گفت: چرا! فرمودند:پيروى از #عالمى كه #قانون_خدا را #تغيير دهد، يك نوع بندگى وبردگى اوست.
📚 (تفسير مراغى).
1⃣- يگانه پرستى و بيزارى از شرك، از جمله امور مشترك تمام اديان آسمانى است. «كَلِمَةٍ سَواءٍ ... أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ»
2⃣- اطاعت بىچون و چرا از ديگر انسانها، نشانهى پذيرش نوعى #ربوبيّت براى آنها ويك نوع عبوديّت براى ماست. در حالى كه همهى انسانها با يكديگر مساوى هستند. «لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً»
3⃣- انديشهى آزاد و شخصيّت مستقل، شعار قرآن است. «لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً»
4⃣- #بندگى_خدا، #نفى_شرك و طرد حاكميّت غير خداوند، از ويژگىهاى يك مسلمان واقعى است. «اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ.
📚تفسیر نور.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕ " #دین برادر بزرگی دارد به نام #اخلاق...
وقتی دين این برادر، یعنی اخلاق، را کنار میگذارد
و با #قدرت همدم میشود،
صاحب فرزندی میگردد به نام " #مصلحت"
که این فرزند هم دین را میکشد هم اخلاق را...!!!
و دفتر تاریخ پُر از این مصلحتهای شوم است! "
🌷با گراميداشت سالگرد ارتحال شادروان علامه محمدتقی #جعفری (ره)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲الحمد لله الذي أذهبَ الليل مظلماً بقدرته، وجاءَ بالنهار مبصراً برحمته،
🌱"ستایش خدایی را که با قدرت خود شب را تاریک کرد و روز را با رحمت خود پر بینا کرد..
💫فرازی از دعای روز پنجشنبه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انبیاء آیات 25 تا 35
📄#صفحـہ_324
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_324
❇️كسانی مورد #كرامت واقع میشوند كه نه در #قول و نه در #عمل، از دستور خدا پيشی نگيرند
💠وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ (۲۶) لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (۲۷)
🌱و (كفّار) گفتند: خداوند رحمان (فرشتگان را برای خود) فرزند گرفته است! منزّه است او، بلكه (فرشتگان) بندگانی گرامی هستند.
(فرشتگان) در كلام بر او سبقت نمیگيرند و (تنها) به فرمان او عمل میكنند.
۱- به هنگام نقل سخن كفرآميز ديگران، خداوند را تنزيه كنيم. «وَلَداً سُبْحانَهُ»
۲- هرگاه به نقل انحرافات ديگران میپردازيم، راه حقّ را نيز بيان كنيم.
«وَ قالُوا- بَلْ»
۳- تسليم فرمان خدا بودن، رمز كرامت بنده است. «مُكْرَمُونَ- لا يَسْبِقُونَهُ»
(آری كسانی مورد كرامت واقع میشوند كه نه در قول و نه در عمل، از دستور خدا پيشی نگيرند.) «مُكْرَمُونَ- لا يَسْبِقُونَهُ»
۴- فرشتگان، مأموران الهیاند كه تنها به فرمان او عمل میكنند و هيچگاه بر اوامر او پيشی نمیگيرند. «لا يَسْبِقُونَهُ- بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_324
❇️همه #آزمایش می شوند و می میرند
💠كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
🌱هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و به سوى ما بازگردانده مى شوید.
(انبیاء/35)
🔹آیات مورد بحث، اشاره اى به بعضى دیگر از ایرادات آنها است: گاه آنها مى گفتند: سر و صدائى که پیامبر ـ و به گفته آنها این شاعر ـ به راه انداخته دوامى ندارد و با مرگش، همه چیز پایان مى یابد چنان که در آیه ۳٠ سوره طور مى خوانیم: أَمْ یَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ .
و گاه چنین مى پنداشتند چون این مرد معتقد است خاتم پیامبران است باید هرگز نمیرد، تا حافظ آئین خویش باشد، بنابراین مرگ او در آینده دلیلى خواهد بود بر بطلان ادعاى او!
🔹قرآن در نخستین آیات فوق، در جمله کوتاهى به آنها پاسخ مى دهد مى گوید: ما براى هیچ بشرى قبل از تو زندگى جاویدان قرار ندادیم (وَ ما جَعَلْنا لِبَشَر مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ).
این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد.
وانگهى، اینها از مرگ تو هم اکنون شادى مى کنند، اگر تو بمیرى آیا خودشان زندگى جاویدان خواهند داشت ؟! (أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ).
🔹شاید نیاز به توضیح نداشته باشد که بقاى شریعت، دین و آئین نیاز به بقاى آورنده آن ندارد، آئین ابراهیم(علیه السلام) و موسى(علیه السلام) و عیسى(علیه السلام) هر چند جاویدان نبودند ولى قرن ها بعد از وفات این پیامبران بزرگ (و در مورد حضرت مسیح(علیه السلام)بعد از صعود او به آسمان) باقى ماندند.
🔹قرآن در دنباله همین سخن میگوید: «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم، و سر انجام به سوی ما باز گردانده میشوید» (وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ). البته آزمایش به وسیله بلاها سختتر است.
🔹جایگاه اصلی شما این جهان نیست، بلکه جای دیگر است شما تنها برای دادن امتحانی در اینجا میآیید و پس از پایان امتحان و کسب تکامل لازم به جایگاه اصلی خود که سرای آخرت است خواهید رفت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
دین برادر بزرگی دارد به نام #اخلاق...
وقتی دين این برادر، یعنی اخلاق، را کنار میگذارد و با #قدرت همدم میشود،
صاحب فرزندی میگردد به نام " #مصلحت"
که این فرزند هم دین را میکشد هم اخلاق را...!!!
و دفتر تاریخ پُر از این مصلحتهای شوم است!
با گراميداشت سالگرد ارتحال شادروان علامه محمدتقی #جعفری (ره)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
مشابهت با سوره حجر:
-در سوره حجر هم مشابه آیه ۱۲ خطاب به پیامبر بیان شد که نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون. در سوره نمل هم خطاب به پیامبر خدا فرمود: لا تکن فی ضیق مما یمکرون که جملات فوق نشانگر اوج فشار بر پیامبر در این دوران است.
صدرک راجع به پیامبر در ۴ سوره بکار رفته است: حجر،هود،اعراف، انشراح
-داستان مهمانان ابراهیم،بشارت وی به فرزند و خبر عذاب قوم لوط در سوره حجر نیز بیان شده بود.
-مشابهت مفهومی فرازهای سوره حجر با سوره هود:
عصاره فراز آیات ۹-۱ : ای پیامبر این کافران که در انکار پیام قران بهانه های مختلف میاورند و ترا مجنون میخوانند، را به خدا واگذار که بزودی در موعد مقرر خداوند هلاک و از عدم ایمانشان پشیمان خواهند شد . خداوند قران را هم حفظ خواهد کرد.
عصاره فراز آیات ۱۵-۱۰ : در امتهای قبل نیز رسولان را مسخره میکردند. همواره چنین بوده که قلوب مجرمین، پذیرای ایمان به معارف وحی نبوده است. برای اینها هم هر نشانه و معجزه ای بیاوری، تسلیم حقیقت نخواهند شد.
عصاره فراز آیات ۹۹-۸۵ : ای پیامبر با توجه به قطعی بودن قیامت به بندگانم هشدار بده که قطعا از کارهایی که میکنند، مواخذه خواهند شد. در این راه به مشرکین و مخالفتهایشان اهمیت نده که ما ترا از شر انها کفایت می کنیم. با تسبیح و حمد پرودگارت و سجده و عبادت خدا، برملالتهای ناشی از گفتار و رفتار آنها غلبه کن.
مشابهت با سوره مسد:
تتبیب فقط در سوره هود، تبت و تب که هم ریشه اند نیز در سوره مسد(سوره قبلی) بود. تباب هم در سوره غافر
بلحاظ مفهومی نیز آیه ۱۰۱ که به خسارت ظالمان و مشرکان و ناکارآمدی معبودان انها در برابر امر خدا اشاره دارد، تا حدودی مشابه مفهوم سوره مسد است. آیات ۲۲-۱۹ هم به عجز مخالفان پیامبر در بازداشتن مردم از راه خدا و خسران آنها در دنیا و آخرت اشاره کرده بود
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺✅ با سفارش كتاب " #باورها_و_رفتارهاي_قراني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سورههاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده است.
♻ در انتخاب آیات دغدغه اصلی آن بود که مهمترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان سفارش داده و توسط پست مجموعا به قيمت 100 هزارتومان دريافت نمايند.
♻♻ لينك معرفي كتاب در #شبكهقرانسيما
https://www.aparat.com/v/huYxR
🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
#زندگي_قرآني
شماره 123
سوره #ال_عمران صفحه_58
🤝 تلاش برای #وحدت_با_اهل_کتاب
🔶قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً «64» ال عمران
🔷بگو: اى اهلكتاب! به سوى سخنى بياييد كه ميان ما و شما مشترك است.جز آنكه خداوند را نپرستيم وچيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را بجاى خدا ارباب نگيرد.
💐👈 دعوت به سوی وحدت!
در آیات گذشته دعوت به سوی اسلام با تمام خصوصیات بود ولی در این آیه دعوت به نقطههای مشترک میان اسلام و آیینهای اهل کتاب است روی سخن را به پیامبر کرده میفرماید: «بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما مشترک است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را غیر از خداوند یگانه به خدایی نپذیرد»
👈با این طرز استدلال به ما میآموزد اگر کسانی حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همکاری کنند بکوشید لا اقل در اهداف مهم مشترک همکاری آنها را جلب کنید و آن را پایهای برای پیشبرد اهداف مقدستان قرار دهید.
1⃣- مسلمانان بايد بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ ...»
2⃣- بايد در دعوت به وحدت، پيش قدم بود. «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ»
3⃣- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نيافتيد، از تلاش براى رسيدن به بعضى از آن خوددارى نكنيد. «تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ ...»
4⃣- يكى از مراحل تبليغ، دعوت به مشتركات است. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ»
5⃣- در تبليغ و دعوت ديگران، بايد ابتدا به عقايد حقّه و مقدّسات مشترك، احترام گذارد. «كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ»
📚تفسیر نور و نمونه
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🥀💫24 آبان چهل و سومین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر #تفسير_المیزان
#مهجوريت_قران_در_حوزهها
"اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به #قرآن ندارد،
حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درسها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ #اجتهاد نیز برسد
ولى #قرآن را به درستی نتواند قرائت کند
یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد."
📚 #علامه_طباطبايي تفسير الميزان، ج 5 ص 276
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━