#کارگزاران_فرهنگی (73)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪42- فرهنگ الهی تنها پشتوانه سلامت و امنیت جامعه بشری
فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ وَ لَا تُعَذِّبهْمْ قَدْ جِئْنَاكَ بِايَةٍ مِّن رَّبِّكَ وَ السَّلَامُ عَلىَ مَنِ اتَّبَعَ الهْدَى(طه/47)
پس نزد او رويد و گوييد: ما رسولان پروردگار توايم. بنى اسرائيل را با ما بفرست و آزارشان مده. ما نشانهاى از پروردگارت برايت آوردهايم. و سلام بر آن كس كه از پى هدايت قدم نهد.
🔅🔅🔅
1. كارهاى ارشادى و تبليغى بايد بديع و تهاجمى باشد، نه تدافعى. «فَأْتِياهُ»
2.رسالت انبيا از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَسُولا رَبِّكَ»
3.غرور مستكبران را بشكنيد. «رَبِّكَ» در مقابل كسى كه مىگويد: «أَنَا رَبُّكُمْ»
4.سخن با نرمى و لطافت، منافاتى با قاطعيت و صراحت ندارد. «إِنَّا رَسُولا رَبِّكَ»
5.آزادسازى انسانها از ستم و بردگى طاغوت، در رأس وظايف انبياست.فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ» (آرى دين از سياست جدا نيست، مبارزه با طاغوتها و آزاد كردن مردم در متن دستورات الهى است)
6. هجرت از محيط ظلم و گناه، مقدمه نجات است. ابتدا آزادى، سپس ايمان. «فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ»
7.مبارزه با طاغوت و آزادى مردم زمانى ارزش واقعى و همه جانبه دارد كه در خط انبيا باشند. «فَأَرْسِلْ مَعَنا»
8.آزار و شكنجهى مردم، ممنوع است. «لا تُعَذِّبْهُمْ»
9.عملكرد مأموران، به حساب فرمانده و مسئول آنان نيز گذارده مىشود.
10 امنيّت و سلامتى كامل و جامع، تنها در پرتو پيروى از هدايتهاى الهى بدست مىآيد. «وَ السَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى»
11. سلام به طاغوت و ستمگران و كسانى كه در مسير هدايت نيستند، ممنوع است. «وَ السَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى»
12. آنچه مهم است پيروى از حقّ است. «اتَّبَعَ الْهُدى»
13. سلام دادن در پايان سخن، از آداب سخن است. «وَ السَّلامُ عَلى»
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تضرع بنده، مطلوب خدا
خدای سبحان در #سوره_اعراف که سر تا پای آن #توحید است؛ فرمود: ما شما را می آزمائیم، ببینیم در #سختیها چکار می کنید؛ (و ما ارسلنا فی قریه من نبیّ الا اخذنا اهلها بالباساء و الضّراء)، #فشار و #امتحان سخت. جرا؟ (لعلّهم یضّرعون)، ناله کنند اینها، #سبک می شوند. می فهمند که کار دست اینها نیست؛ اینقدر ( من و من ) نکنند، ( من و ما ) نکنند!
پس معلوم می شود #تضرع ، مطلوب خداست؛ خوشا کسی که در این راه بیحجاب رود.
✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سختی
برداشت از آیات ۷۶ ـ ۷۴ #سوره_اسرا
💢 #شیطان_سیرتان
#سالک الی #اللّه باید بداند که #شیطان سیرتان همیشه در کمین او نشسته اند که اگر به خدای تعالی #تکیه نکند، خدا او را ثابت قدم نگه ندارد و آنها را پیروی کند خدا او را دو برابر در #دنیا و در #آخرت به #عذاب مبتلا می کند و کسی به او #کمک نمی کند.
و ضمناً#شیطان سیرتان می خواهند که او در کنارشان نباشد و حال آنکه وجود #ولیاء خدا مایه #برکت و #بقاء آنها است.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
✅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن
🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کردهام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم:
👈 ۱. ظلم و بیعدالتی
👈 ۲. فساد اخلاق
👈 ۳. تفرق و چند دستگی
👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر
📘 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۳۱۱ (با تلخیص)؛ همچنین: جامعه و تاریخ، ۲۲۱-۲۲۳.
#شهید_مطهری
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
✅ @rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 62
#مثل
#بنا #ساختمان #محکم #سخت #تقوی #دلها #شک #پرتگاه #ستمگران
🔅🔅🔅
⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 1
(اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109)
((آیا کسی که شالوده آن (مسجد) را بر پرهیز از خدا و خشنودی او بنا کرده بهتر است ، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می ریزد ؟ ! و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمی کند ! (اما) این بنایی را که آنها نهاده اند ، همواره به صورت یک وسیله شک و تردید ، در دلهایشان باقی می ماند ؛ مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود (و بمیرند ، وگرنه ، هرگز از دل آنها بیرون نمی رود) و خداوند دانا و حکیم است ! ))
.
هرکس آیا کو بنای دین خود
هِشت (نهاد)بر تقوا زحق نزد خود
هم به رضوان بهتران یا ز اعتماد
بر شفا جرف از بنایی کس نهاد
بر کنار رودی اعنی بر نهی
که ز سیلی گشته زیر آن تهی
ظاهرش بر پا ستاده با شکاف
لیک مشرف بر فتادن بی خلاف
بر زمینی اینچنین هشتن بنا
سُست تر بس باشد از بنیادها
سُست گردد او فتد گر دانیش
در جهنّم آن بنا با بانی اش
راه ننماید خدا بر ظالمان
زاید از مقصودشان اندر جهان
لایزالست آن بناشان تا ابد
که نهادند از عناد و از حسد
زاید از چیزی که در دلهایشان
باشد از شک و زفساد راءیشان
حقدشان افزود یعنی زان مهمّ
چون نمودند آن بناشان منهدم
از نفاق و حقد و حسرت خسته اند
و اندران اندوه و غم پیوسته اند
یا همیشه باشد آن تخریبشان
هم به دوزخ متّصل تعذیبشان
پاره پاره جز که گردد شان قلوب
بی زادراک از خصال زشت و خوب
یا به توبه و زندم بر مثل آن
نزد آن دانای پیدا و نهان
حق بود دانا به نیّتها تمام
هم به حکمت حاکم اندر انتقام (158)
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
=======================
((بنیان )) یعنی بنا و ساختمان .
((شَفا)) به معنای لبه چیزی است .
((جُرُف )) به معنای حاشیه نهر و یا چاه است که آب زیر آن را خالی کرده باشد.
((هار)) به معنای شخص یا ساختمان سستی است که در حال سقوط است .
158-تفسیر صفی ، ج 1، ص 448.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 22
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️چهارم. مقتضاي برهان نبوّت عام كه شامل نبوت حضرت خاتم(صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي شود، اين است كه كتاب آسماني و قانون الهي پيامبر، هم قابل فهم باشد و هم صالح براي عمل. آن كتابي كه قوانين آن مفهوم انسانها و يا قابل اجراء در جامعه نيست، شايستهي پيامبر خدا نخواهد بود؛ ليكن صلاحيت قانون پيامبر براي علم و عمل، منحصر در اين نيست كه خودِ كتاب آسمانيْ تمام معارف و احكام را به طور تفصيل بيان نمايد؛ بلكه ممكن است برخي از آنها را به طور تفصيل روشن كند و تفصيل بعض ديگر را از راه وحي و الهام به خود پيامبر براي جامعه تبيين نمايد يا آنكه اصلاً به بيان خطوطِ كليِ حِكَم و اَحْكام بسنده كند و تفصيل همهي آنها از راه حديث قدسي به پيامبر الهام شود و آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) تفصيل دريافت شده را به امّت خويش ابلاغ نمايد.
🔹غرض آنكه آنچه از برهان ضرورت وحي و نبوّت استفاده مي شود، همانا رسيدن پيام خدا در اصول دين و فروع آن به مردم است و آن بلاغ راههاي متعددي دارد كه به رئوس آن اشارت رفت و هرگز منحصر در بيان تفصيليِ خودِ متنِ مقدّسِ آسماني نيست.
🔹براي فهم متنِ مقدّس ديني، بهترين راه تدبّر تام در همان متنِ منزّه الهي مي باشد، قرآن كريم نيز از آن جهت كه نور است، هيچ ابهام، تيرگي و تاريكي در آن نيست؛ گرچه وزين و عميق است و وزانتِ علمي و عمق نظري او با نوراني بودن آن منافي نمي باشد؛ زيرا نور در قبال ظلمتِ ابهام است؛ نه در برابر نظري و ژَرف بودن تا اينكه نور بودن قرآن به معناي بديهي بودن آن بوده و نيازي به تفسير نداشته باشد.
🔹گروهي كه در اثر رسوبِ مرسوم جاهليت از يك سو و غبار اغيار دگرانديشي از سوي ديگر، گرفتار دو مانع علمي و عملي براي ديدن و فهميدن نور وحي شده اند: (كلاّ بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون)؛[ سورهي مطففين، آيهي 14.](...فإنّها لا تعمي الأبصار و لكن تعمي القلوب الّتي في الصدور)[ سورهي حج، آيهي 46.]؛ (و ما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم...)[ سورهي نمل، آيهي 81.]، چون بصير نيستند، از ديدن علمي نور وحيْ محجوب و از ادراك ضياء الهام الهي محروم اند؛ (...و طبع علي قلوبهم فهم لا يفقهون)[ سورهي توبه، آيهي 87.]؛ (...لهم قلوب لا يفقهون بها...).[ سورهي اعراف، آيهي 179.]پس، نديدن چيزي دليل روشن نبودن آن شي ء نيست؛ زيرا نديدن چيزي ممكن است در اثر تاريك بودن مرئي باشد يا در اثر كوري رائي؛ اما ديدن چيزي دليل دو مطلب است: يكي آنكه مرئي روشن است، ديگر آنكه رائي بيناست. خداوند سبحانْ، قرآن را روشن معرفي كرد و فهمندگان آن را بينا و شنوا؛ (...لمن كان له قلب أو ألقي السمع و هو شهيد)[ سورهي ق، آيهي 37.]و محجوبان از فهم آن را كور، كر، و دِلْ مكنون و دِلْ مطبوع و دِلْ مختوم و مانند آن ياد نمود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
#انجیل #تورات
🔅🔅🔅
اما در هر صورت آنچه اكنون در كتاب عهدين وجود دارد در بسيارى از موارد غيرقابل قبول است كه به چند مورد اشاره مى كنيم:
1. اتهامات ناروا به پيامبران؛
علاوه بر رسوخ تحريفات بنيادى و اعتقادى در كتاب مقدس، پاره اى از اتهامات ناروا و غيراخلاقى به برخى از پيامبران نسبت داده شده است كه قلم از بيان آن شرم دارد!20 اين در حالى است كه براهين عقلى لزوم عصمت پيامبران را اثبات مى كند.
2. وجود افسانه ها؛
وجود افسانه هاى بى پايه در كتاب مقدس، يكى ديگر از جنبه هاى تحريف آن است؛ از جمله مى توان به كشتى گرفتن حضرت يعقوب با خدا و غلبه او بر خدا، اشاره كرد!
3. گناه جبلى؛
مسيحيان معتقدند: آدم در بهشت به گناه آلوده و اين گناه به حساب همه فرزندان او نوشته شده است؛ يعنى، انسان ذاتاً با به دوش كشيدن بار گناه، به دنيا مى آيد! هر چند پس از آمدن به دنيا هيچ گناهى مرتكب نشود و هرگونه تلاش و عمل انسان در رهايى از اين خطا، سودى نخواهد بخشيد و تصليب و به دار كشيده شدن حضرت عيسى، كفّاره گناه ذاتى و جبلى انسان است!
4. تقويت ظلم؛
يكى ديگر از آموزه هاى نامعقول كتاب مقدس، توجيه ظلم و ستم و دعوت به سكوت در برابر حاكمان ظالم، به بهانه اين است كه آنان، حاكم و سايه خدا در زمين اند!
وجود اين گونه آموزه هاى غيرعقلانى در كنار طرح مسئله تثليث و تجسيم و وجود تناقض هاى متعدد در متن كتاب مقدس، موجب سلب اعتماد هر چه بيشتر مى شود.
افزون بر آن، تحقيقات علمى و زبان شناختى، بر عدم وثاقت متون مقدس گواهى داده است. توماس ميشل - استاد الهيات مسيحى - بر آن است كه به اعتقاد بيشتر متفكران كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس كتب مقدس املاى الهى نيست و داراى عصمت لفظى نمى باشد و گاهى نويسندگان بشرى آن، نظريات غلط يا اطلاعات اشتباه آميزى را در متن كتاب باقى گذاشته اند.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
#انجیل #تورات
🔅🔅🔅
🔰تحريف تورات :
تحريف تورات از نظر تاريخى و علمى قطعى است، از جمله در عهد قديم كتاب دوم تواريخ ايام، باب 34 سخن از يافته شدن دوباره تورات است كه معلوم مى شود تورات در نزد بنى اسرائيل نبوده و مفقود شده بود و نيز در باب 36 سفر پيدايش، شرح وفات و دفن حضرت موسى است و معلوم مى شود كه اين مطالب پس از حضرت موسى به تورات اضافه شده است و تورات دستكارى شده است. در صورتى كه قرآن معجزه نبى اكرم است و يكى از وجوه اعجاز آن، فصاحت و بلاغت آن است. معجزه امرى است خارق العاده كه ساير افراد بشر از آوردن نظير آن عاجزند و دليل و شاهد بر صدق ادعاى نبوت است و جاودانگى اين معجزه، مى طلبد كه همچنان از تحريف به دور باشد.
🔹قرآن با بيان بسيار قاطع و صريح، تمام كسانى را كه منكرند يا شك و ترديد دارند؛ نه تنها دعوت به مبارزه كرده بلكه تحريك و تشويق هم كرده است: «بگو اگر تمام جهانيان اجتماع كنند تا كتابى مانند قرآن بياورند، نمى توانند؛ اگر چه نهايت همكارى را به خرج دهند»25. و بالاتر از اين مى گويد: «اگر مى توانيد ده سوره و يا حتى يك سوره و يك آيه مثل قرآن بياوريد»26. اما آن قدر فاصله بين كلام بشر و كلام وحى قرآن و اين معجزه جاويد وجود دارد كه تا به امروز هيچ كس نتوانسته حتى آيه اى نظير قرآن بياورد. همين معجزه بودن قرآن و ناتوانى بشر در آوردن كلامى نظير آن، مانع از تغيير به معناى افزودن چيزى به آن شده است؛ چرا كه تفاوت قرآن با كلام بشرى آن قدر زياد است كه به آسانى آنها را از هم جدا مى كند.
🔹علاوه بر نكات ياد شده، بررسى مضمون و مفاد قرآن كريم، خود شاهدى بر عدم تغيير و بقاى كلام الهى است؛ زيرا از يك سو از نظم و هماهنگى و عدم اختلاف در مطالب و مضامين برخوردار است (در حالى كه اگر دستخوش تحريف و تغيير و اضافه مى گشت، تناقض و ناسازگارى بين مطالب آن پيدا مى شد و يكسان و يك دست نمى بود) و از سوى ديگر مضامين آن، با موازين و براهين عقلى سازگار است كه خود شاهدى بر صحت و عدم تغيير آن است.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شرک ر ذات1.79.mp3
3.77M
#سیر_و_سلوک (79)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼شرک در ذات 1
🕑 زمان:30دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عدالت اجتماعی.mp3
1.61M
🔹 عدالت اجتماعی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
✅ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ردّ سوء برداشت از آیه لا اکراه فی الدین
اگر معنای (لا اکراه فی الدّین)* این باشد که در نظام #شریعت هر کسی #بی_حجاب بود، بود؛ هر کسی #بی_حیا بود، بود؛ این که #اباحه_گری می شود! پس این (خذوه فغلوه.ثم الجحیم صلّوه)* برای چه کسی است؟ پس این #بگیر_و_ببند های #قیامت برای چه است؟! آنکه فرمود (لا اکراه فی الدّین) در #نظام_تکوینی است. یعنی #بشر #آزاد است، کمال در #آزادی است؛ اما در حساب شریعت، #دین ، #نظام_اسلامی اینطور نیست که بگوئیم هر کسی آزاد است. به هر وضع می خواهد باشد! اگر (معاذ الله)، خدای ناکرده (لا اکراه فی الدّین) به آن معنا باشد که (اباحه گری) می شود! و ثانیاً اگر این (لا اکراه فی الدّین) معنایش این باشد، این همه بگیر و ببندی که خدا در قرآن دارد (خذوه فغلوه . ثم الجحیم صلّوه)؛ پس این برای چه است؟!
________________________________________________
🔷️ * سوره بقره / آیه ۲۵۶
* سوره حاقِه / آیات ۳۰ و ۳۱
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#لا_اکراه_فی_الدین
برداشت از آیات ۸۰ ـ ۷۹ #سوره_اسرا
📌#نافله_شب
#سالک الی #اللّه باید #تهجّد داشته باشد و #نافله_شب را ترک نکند. زیرا اگر مقید به #نماز_شب بود، به مقامی که #خدا برای او #پسندیده است می رسد. او باید در آن موقع #دعا کند و از خدا بخواهد که همیشه با #صداقت با خدا روبرو شود و با کمک او بر همه چیز #تسلط پیدا کند.
✅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امین دین خدا
اگر کسی نظیر آقای #بهجت شد، آدم کنار قبرش می رود و می گوید: (السّلام علیک یا امین الله). این نظیر رسالت، نبوت و امامت نیست که (الله اعلم حیث یجعل رسالته) که انسان نتواند در غیر از چهارده معصوم (ع) این حرفها را بزند! اگر کسی #امین دین خدا بود، #احکام خدا را کم و زیاد نکرد، #بیت_المال را کم و زیاد نکرد؛ (( #امین_الله )) می شود.
✅ درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
💠 بیست و هفتم ازدیبهشت. سالروز ارتحال آیت الله العظمی محمد تقی بهجت فومنی (ره)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#آیت_الله_بهجت
#بهجت_عارفان
🔰@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (135)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️تفسير
✳️اهميت انذار در تبليغ و هدايت
تقابل بين آيات آغازين سوره كه سخن از هدايت متقين داشت با آيه مورد بحث كه بيانگر هدايت ناپذيرى كافران است، اقتضا مى كرد كه در اين آيه شريفه به جاى تعبير (ءانذرتهم ام لم تنذرهم)، گفته شود: اهديتهم ام لم تهدهم.
🔹شايد سر تغيير اين باشد كه قرآن كريم در امر هدايت انسانها، براى انذار و هشدار جايگاه ويژه اى قائل است و با اين كه قرآن هم بشير مومنان است و هم نذير آنان: (هدى و بشرى للمومنين)، (505) (تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا) (506) و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز هم بشير است و هم نذير: (انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا)، (507) اما هسته مركزى تبليغ و هدايت، انذار است و از اين رو در برخى آيات قرآن كريم رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)، تنها انذار معرفى شده است، مانند: (انما انت نذير)، (508) (واوحى الى هذا القرآن لانذركم به) (509)
🔹و در تبيين اساس هدايت پيامبران، تنها سخن از انذار رفته است: (يا معشر الجن والانس الم ياتكم رسل منكم يقصون عليكم اياتى و ينذرونكم لقاءيومكم هذا) (510) و هدف از نفر فرهنگى فقيهان نيز انذار انسانها معرفى شده است: (فلولا نفر من كل فرقه منهم طائفه ليتفقهوا فى الدين ولينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم). (511)
🔹راز تاكيد بر انذار نيز اين است كه بسيارى از انسانها با بشارت صرف هدايت نمى پذيرد و منطق آنان اين است كه نقد امروز را به نسيه فردا نمى فروشيم. از اين رو در آغاز رسالت، نداى (قم فانذر) به گوش قلب پيامبر (صلى الله عليه وآله) رسيد.
🌿👈 ادامه دارد....
===================
505- سوره بقره ، آيه 97
506- سوره فرقان ، آيه 1
507- سوره احزاب ، آيه 45
508- سوره هود، آيه 12
509- سوره انعام ، آيه 19.
510- سوره انعام ، آيه 130.
511- سوره توبه ، آيه 122
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (74)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
43- مقاومت و ایستادگی دربرابر انتظارات بی جا
لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَ لَا أَمَانىِِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يجُْزَ بِهِ وَ لَا يجَِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا(نساء/123)
نه بر وفق مراد شماست و نه بر وفق مراد اهل كتاب، كه هر كس كه مرتكب كار بدى شود جزايش را ببيند، و جز خدا براى خويش دوست و ياورى نيابد.
☘️☘️☘️
1.از خيالها و آرزوهاى بىاساس بپرهيزيد، كه كارآيى ندارد. «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ»
2.در هر گروه و قشرى افراد پر توقّع و امتيازطلب پيدا مىشود. «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ»، «أَهْلِ الْكِتابِ»
3.در گفتار و داورى منصفانه عمل كنيد و اگر انتقاد مىكنيد از ضعف همه بگوييد. «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ»
4.در انتقاد يا رفع عيب، از خودتان شروع كنيد. جمله «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ» قبل از جمله «أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ» است.
5.قاطعيّت بجا و ايستادگى در مقابل اميتازطلبىهاى پوچ، از بهترين شيوههاى تربيت است. «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ»
6.اسلام بر واقعيّات استوار است، نه بر خيالات يا تمايلات افراد. «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ ...»
7.در مكتب وحى، همه در برابر قانون برابرند. «مَنْ يَعْمَلْ» (سوء استفاده و امتياز طلبى از نام و آرم ممنوع است)
8.اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! «مَنْ يَعْمَلْ»
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 3: محتوای کلی سوره نازعات
✅آیات مشهور
•«فَأَمَّا مَن طَغَى وَ ءَاثَرَ الحَيَوةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الجَْحِيمَ هِىَ الْمَأْوَى وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ» (آیه ۳۷ـ۴۱)
▫ در این آیات، اوصاف و سرنوشت دوزخیان و بهشتیان بیان شده است. در تفسیر این آیات آمده است ترجیح دنیا بر آخرت و پیروی از هوای نفس، از آثار سرکشی در مقابل خداوند است و مقابله با هوای نفس از آثار ترس از مقام و منزلت خداوند.همچنین گفته شده دلیل سرکشی و نافرمانی انسان در برابر خدا، خودبزرگبینی انسان است و این خودبزرگبینی ناشی از شناختنداشتن از خداوند و جایگاه اوست.
▫ در مقابل، معرفت به خداوند، موجب ترس از مخالفت با او و سبب تسلط بر هوای نفس است. در روایات از امام صادق(ع) درباره آیه «مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ» نقل شده است: کسی که میداند خداوند میبیند و میشنود آنچه را که او میگوید و انجام میدهد، پس همین او را از انجام دادن کارهای زشت باز میدارد، همو کسی است که از مقام پروردگارش میترسد.
@rahighemakhtoom
یونس 13.mp3
4.78M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 4: محتوای کلی سوره نازعات
◽ این سوره را به این مناسبت «نازعات» مینامند که با سوگند خداوند به نازعات آغاز میشود. نازعات یعنی فرشتگانی که جانها را میگیرند
گستراندن زمین (دَحْوُ الارض)
▫ در برخی احادیث برای قرائت این سوره خواصی بیان شده است، مثل مخفیماندن از دید دشمن هنگام رویارویی، ایمنی از شر اشرار و دفع سم از بدن
▫ در آیه سیام سوره نازعات به گستراندن زمین (دَحْوُ الارض) اشاره شده است. مراد از گستراندن زمین بیرون آمدن خشکیهای زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بود؛ سپس خشکیها از آب سر برآوردند. در برخی احادیث و کتابهای تاریخی نیز آمده نخستین جایی که از زمین سر برآورد، زمین مکه یا کعبه بود. به گزارش روایات و کتابهای فقهی، تاریخ دحو الارض روز ۲۵ ذیالقعده و روزه آن روز، مستحب است.
💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
An-nazi'at8022.mp3
1.68M
#قرآن
#اسلام
#مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
📌 تلاوت ترتیل سوره نازعات استادمصطفی اسماعیل
🕑 زمان: 5دقیقه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۲ ـ ۸۱
حق باقی است
سالک الی اللّه باید بداند که همیشه حق و حقیقت باقی است و باطل از بین رفتنی است و قرآن برای اهل ایمان اگر به آن عمل کنند، وسیله سلامتی روحی است. ولی ممکن است برای ستمگران و کسانی که به قرآن عمل نمی کنند، ضرر داشته باشد.
✅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زیبایی شناسی مقابله و فاصله در سوره الرحمن.pdf
313.2K
#مقاله 22 #صنعت_مقابله
#اعجاز
#زیبایی
#سوره_رحمن
📌 بررسی زیبایی شناسی مقابله و فاصله در سوره الرحمن
تنهابا مطالعه 17 صفحه با اعجاز زیبایی های قرآن آشنا می شوید.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 63
#مثل
#بنا #ساختمان #محکم #سخت #تقوی #دلها #شک #پرتگاه #ستمگران
🔅🔅🔅
⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 1
(اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109)
▫ آیات بالا و دو آیه قبل از آن درباره منافقان نازل شده که به قصد تفرقه و افساد اقدام به تاءسیس مسجدی در نزدیکی مسجد ((قبا)) کردند که قرآن آن را ((مسجد ضرار)) نامید و پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم طبق دستور خداوند آنرا خراب نمود و محلّ آنرا مرکز ریختن زباله های شهر قرار داد .
▫ خداوند متعال در این جا طرز تفکّر و عمل و برنامه مؤ سّسان این دو مسجد ((قبا)) و ((ضرار)) را باهم مقایسه می کند و می فرماید : ((آیا کسانی که بنای آن مسجد (قبا) را بر پایه تقوا و رضای الهی نهاده بهتر است ، یا کسی که شالوده آن را بر لبه پرتگاه سستی در کنار دوزخ نهاده که به زودی در آتش جهنّم سقوط خواهد کرد ! ؟ )) .
▫ این تشبیه بیانگر بی ثباتی تفکّر و سستی کار منافقان و استحکام اندیشه و بقای کار مؤ منان و برنامه های آنهاست .
▫ مؤ منان به کسی می مانند که برای بنای یک ساختمان ، زمین بسیار محکمی را انتخاب کرده و آن را از شالوده با مصالحی پر دوام و مطمئن بنا می کنند ، اما منافقان مانند کسی هستند که ساختمان خود را بر لبه رودخانه ای که سیلاب زیر آن را به کلی خالی کرده و هر آن امکان دارد سقوط کند ، می سازد . همانگونه که نفاق ظاهری دارد فاقد محتوا نیز می باشد و چنین ساختمانی نیز ظاهری دارد بدون پایه و شالوده . این ساختمان هر آن ممکن است فرو بریزد ، مکتب اهل نفاق نیز هر لحظه ممکن است باطن خود را نشان دهد و به رسوایی بیانجامد .
▫ پرهیزکاری و جلب رضای خدا ، یعنی هماهنگی با واقعیّت و همگامی با جهان آفرینش و نوامیس آن بدون شک عامل بقا و ثبات است . امّا نفاق ، یعنی بیگانگی با واقعیّتها و جدایی از قوانین آفرینش که بدون تردید عامل زوال و فناست .
▪ قرآن در آیه دوّم اشاره به حالت حیرت و سرگردانی دائمی منافقان نموده ، می فرماید : آنها چنان در ظلمت نفاق سرگردانند که حتی بنایی را که خودشان بر پا کردند همواره به عنوان یک عامل شک و تردید ، یا نتیجه شک و تردید ، در قلوب آنها باقی می ماند و تا زنده اند اثر و نقش آن از دل پر تردیدشان زایل نمی گردد .
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 23
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️پنجم. قرآن كريم كه عهده دار بيان تمام معارف و احكامي است كه در تأمين هدايت، سعادت و سيادت جوامع انساني سهم مؤثري دارد، در تبيين ره آورد خود و تفسير خويش، نبايد مُبْهَم و مجمل باشد؛ زيرا كتاب مبهم كه قادرِ حلّ معاني خويشتن و تفسير مطالب خود نمي باشد، هرگز توان تبيين معارف سعادت بخش را نخواهد داشت؛ چنان كه خداوند سبحان دربارهي قرآن چنين فرموده است: (...و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكل شي ء...).[ سورهي نحل، آيهي 89]
🔹از اين جهت، قرآن كريم، هم نسبت به محدودهي داخلي خودْ بَيّن است و هم نسبت به قلمرو بيرون از خويش مُبَيّن؛ لذا مي توان آن را كتاب مُبين به معناي روشن و روشنگر دانست؛ چنان كه خداوند در موارد فراوان از آن به عنوان كتاب مُبين ياد فرمود؛ مانند آيهي 1 از سوره يوسف و آيهي 1 از سورهي حجر و آيهي 1 از سورهي نمل و آيهي 2 از سورهي قصص و آيهي 69 از سورهي يس و....
گذشته از مطلب مزبور، يعني صرف نظر از آنكه قرآن نور است و مُبين مي باشد، خداوند سبحانْ دو بيان ديگر دربارهي هماهنگي سراسر قرآن با يك ديگر دارد كه يكي ناظر به انسجام وعدم اختلاف آيات قرآن مجيد با يك ديگر و ديگري راجع به اِنْثِناء، اِنْعِطاف، گرايش آيات قرآن با همديگر مي باشد.
امّا بيان اوّلِ خداوند، مستفاد از آيهي (أفلا يتدبّرون القران و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً)[ سورهي نساء، آيهي 82.]مي باشد؛ زيرا پيام آيهي مزبور، دعوت همگان به تدبّر تام در سراسر كتابي است كه در طول ربعِ قرن تقريبي در شرايط صَعْب و سَهْل، جنگ و صلح، غُرْبت و قربت، اوج و حضيض سَرّاء و ضَرّاء و هزيمت و عزيمت، شكست و پيروزي و بالاخره در احوال مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي به صورت يكسان و هماهنگ نازل شد.
🔹تحليل اين قياس استثنايي و تقرير تلازم مقدّم و تالي و تقريب بطلان تالي و استنتاج بطلان مقدّم از ابطال تالي، به استمداد عقل برهاني است كه خود از منابع غنيّ و قويِّ تفسير قرآن كريم از درون دين است؛ نه از بيرون؛ چنان كه در فصل تفسير قرآن به رأي بازگو شد. غرض آنكه آيهي مزبور، دعوت به تحتّم تدبّر در سراسر قرآن مي نمايد و دعواي عدم اختلاف به نحو سالبهي كليه را ارائه مي كند و محصول آن تدبّرِ فراگير را صحّت چنين دعوي مي داند و ادعاي مزبور را مشفوع به آن بيّنه و گواه صادق قرار مي دهد. تحليل عدم اختلاف آيات قرآن با يك ديگر در عين اشتمال بر ناسخ و منسوخ، عامّ و خاص، مطلق و مقيّد، مُجمل و مبيّن، به عهدهي عقل مسلّح به سلاح برهانِ ناب است كه چنين عقلي از منابع درون ديني محسوب مي گردد.
🔹امّا بيان دوم خداوند، مستنبط از آيهي (اللّه نزّل أحْسَن الحديثِ كتاباً متشابهاً مَثانِيَ تقشعّر منه جلود الذين يخشون ربّهم ثم تلين جلودهم و قلوبهم إلي ذكر اللّه ذلك هدي اللّه يهدي به من يشاء و مَن يضلل اللّه فما له من هادٍ)[ سورهي زمر، آيهي 23.]مي باشد؛ زيرا محتواي آيه مزبور اين است كه سراسر آيات قرآن مجيدْ شبيه، همسان، همتاي هم اند از يك سو، مُنثني، مُنعطف، متمايل هم اند از سوي ديگر.
🔹معناي إنثناء، انعطاف و گرايش مطالب يك كتاب علمي، به اين است كه هركدام از مطالب با ديگريْ مشروح يا مشروح تر، روشن يا روشن ترمي گردند. چنين كتابي كه تمام آيات آن با هم انثناء و انْعِطِاف دارند، حتماً مفسّر يك ديگر، مُبيّن همديگر و شارح داخلي خويش اند.
🔹لازم است توجه شود كه معناي متشابه در اين آيه به معناي شبيه هم بودن است، ولي در آيهي 7 سورهي آل عمران، از شبهه ناك بودن است كه البته وجه تسميهي شبهه به شبهه، اين است كه شبيه حق است، ولي حقّ نيست؛ «إنّها سُمّيت الشبهة، شبهةً لأنها تُشبهُ الحقّ...»[ نهج البلاغه، خطبهي 38.]؛ البته اشتباه آن نسبت به جاهل است؛ چنان كه از امام صادق(عليهم السلام) نقل شد كه: «و المتشابه ما اشتبه علي جاهله».[ بحار الأنوار، ج 66، ص 93.]
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حیات انسانی.mp3
1.39M
🔹 حیات انسانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#روز_بزرگداشت_حکیم_عمر_خیام
#عبادت_عاشقانه
#فاضل_ترین_مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 کالای ابدی
🔹 گرچه این تشبیه گویای تام نیست، اما می توان به عنوان تقریب ذهن گفت، اگر گفتند دو دو تا چهارتا چند سالش است؟ می گوییم این ثابت است نه ساکن! چون ساکن نیست، نه متزمّن است، نه متمکّن. زمان و زمین ندارد، خسته نمی شود، چون ثابت است. ما به دارالقرار بار می یابیم و قرار می گیریم و ثابت می شویم، نه ساکن! لذا در ما خستگی نیست. این تعبیر دل پذیر قرآن که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] ما را می رساند به اینکه هرگز نمی میریم، نه «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق»،[2] آنها یک زندگی برتر و والاتری دارند.
🔹 طبق بیانی که مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه) در جلد دوم اصول کافی از معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می کند، می فرماید کسی که #عاشقانه خدا را عبادت کند، این فاضل ترین و برجسته ترین و بزرگوارترین مردم است، امام معصوم فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا»؛[3] فاضل ترین مردم کسی است که به نماز #عشق_بورزد، به عبادت که خدمت خلق است، عشق بورزد، با او معانقه کند، دست به گردن باشند، مباشرت کنند. از این بیان نورانی امام که کلینی نقل کرد، خیام و امثال خیام تربیت شدند که می گوید:
خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد
هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق
🔸عقل هر چه بخواهد حکیمانه وفیلسوفانه بیندیشد و خیاطی کند، قبایی که به اندام رسای عشق باشد نمی تواند بدوزد.
این بیان نورانی امام است که فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا».
🔹 سخن #دل_پذیر خدای عالم و #آدم_آفرین این است که انسان مرگ را می میراند. ما هستیم و مرگ نیست و برای أبد میمانیم و ثابت هستیم. یک موجود ثابت أبدی، #کالای_ابدی می خواهد. آن کالای أبدی #عقل سالم است و #قلب سالم است و #عمل سالم است و #سیاست سالم است و #اقتصاد سالم است و #جامعه سالم است. چقدر امام باقر(سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه) سخنان زیبا فرمود که «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك»!
این بیان ها نشان می دهد که معرفت شناسی وعترت شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت شناسی از #بهترین_علوم_و_معارف هستند که هم دنیای ما را تأمین می کنند هم آخرت ما را.
هرگز نگوییم فلان شخص چنین کرد، فلان شخص چنین میگوید. همواره بگوییم #خدا_چنین_فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی (صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند.
[1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35.
[2]. غزلیات حافظ، غزل شماره11
«هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما».
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
▪️ @rahighemakhtoom