برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (78)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢تفسير
⏪ سر اختصاص هدايت قرآن به پارسايان
▫️ در اين آيه كريمه، پس از بيان صفت سلبى قرآن (لاريب فيه)، صفت ثبوتى آن: (هدى للمتقين) ذكر شده است، همان گونه كه در آيه شريفه (الحمدالله الذى انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا* قيما...) (268) ابتدا صفت سلبى (لم يجعل له عوجا) و پس از آن، صفت ثبوتى (قيما) آمده است.
▫️ سر تقديم صفات سلبى بر ثبوتى در اين دو آيه آن است كه قيم و هادى بودن قرآن كريم متفرع بر نفى اعوجاج و ريب از آن است.
▫️ خداى سبحان در آياتى چند، قرآن كريم را كتاب هدايت همه انسانها معرفى مى كند: (شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن هدى للناس) (269)، (و ماهى الا ذكرى للبشر). (270) عموم و اطلاق اين گونه آيات، مفيد همگانى و هميشگى بودن هدايت قرآنى است.
▫️ افزون بر اين كه، سيره عملى رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز دعوت همگان به پذيرش اسلام بود. از سوى ديگر، گروندگان به اسلام و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز از هر گروه بودند و اسلام آنان از سوى رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) پذيرفته مى شد. ولى از سوى ديگر، آياتى مانند آيه مورد بحث و عباراتى چون (هدى و رحمه للمومنين)، (271) (هدى و رحمه للمحسنين)، (272) (هدى و رحمه و بشرى للمسلمين) (273) هدايت قرآن را ويژه (274) پرهيزكاران، مومنان، محسنان و مسلمانان معرفى مى كند
📎 و اين پرسش را پديد مى آورد كه با وجود ادله اى كه عمومى بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مى كند، سر اختصاص آن به مومنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست ؟
💢 در پاسخ به اين پرسش قرآنى سه بيان ارائه شده كه دقيقترين آنها بيان سوم است:
⏪ 1- برخى مفسران، مانند امين الاسلام طبرسى، مى گويند: (275) هدايت قرآن همگانى است و آيات مفيد اختصاص، ناظر به بهره ورى از آن است. قرآن كريم در مقام هدايت تشريعى و بذر افشانى هدايت، هيچ گونه اختصاصى به گروه مخصوص ندارد ولى انسانها در برابر قرآن دو دسته اند: برخى هدايت و دعوت قرآنى را نشنيده مى گيرند: (و ان تدعوهم الى الهدى لا يسمعوا) (276) و اگر هم بشنويد ترتيب اثر نمى دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم) (277) و برخى نه تنها اجابت نمى كنند، بلكه وحى و نبوت و رسالت بشر را از ريشه انكار مى كنند: (و ما منع الناس ان يومنوا اذ جاءهم الهدى الا ان قالوا ابعث الله بشرا رسولا). (278)
▫️ اما پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن بهره مى گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است، همان گونه كه انذر قرآن كريم و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز همگانى است: (ليكون للعالمين نذيرا)، (279) (و اوحى الى هذا القرآن لانذركم به و من بلغ) (280) ولى تنها گروه خاصى از آن بهره مى برند: (لينذر من كان حيا)، (281) (انما انت منذر من يخشيها)، (282).
▫️ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومى است، ولى تنها راهنماى كسانى است كه آن را بپذيرند و در برابر ظهور حق جدال باطل نكرده، از احسن الاقوال پيروى كنند: (فبشر عباد# الذين يستعمون القول فيتبعون احسنه). (283)
⏪ 2- استاد علامه طباطبائى (قدس سره) مى گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت تكوينى پاداشى است، نه هدايت تشريعى ابتدايى و سر اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان سلامت فطرت است، حفظ كرده اند. (284)
▫️ آنان پيش از عمل به هدايت تشريعى ابتدايى قرآن، از هدايت تكوينى ابتدايى فطرت بهره مى گيرند و اين تقواى فطرى زمينه ساز پذيرش هدايت تشريعى قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره آورد وحى، مشمول هدايت تكوينى پاداشى قرآن مى شوند.
▫️ بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعى قرآن بهره مى برند مخوف به دو هدايتند: يكى هدايت تكوينى فطرى كه ابتدايى و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (اولئك على هدى من) (285) ناظر به آن است، و ديگرى هدايت تكوينى پاداشى كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعى قرآن است و (هدى للمتقين) به آن نظر دارد.
========================
268- سوره كهف ، آيات 1 -2 پ
269- سوره بقره ، آيه 185
270- سوره مدثر، آيه 31
271- سوره يونس ، آيه 57
272- سوره لقمان ، آيه 3
273- سوره نحل ، آيه 89.
274- ظاهرا (( (لام )) ) در هر سه آيه براى اختصاص است .
275- مجمع البيان ، ج 1، ص 118، با تصرف .
276- سوره اعراف ، آيه 198
277- سوره فاطر، آيه 14
278- سوره اسراء، آيه 94
279- سوره فرقان ، آيه 1
280- سوره انعام ، آيه 19.
281- سوره يس ، آيه 70.
282- سوره نازعات ، آيه 45
283- سوره زمر، آيات 17 - 18
284- الميزان ، ج 1، ص 45
285- سوره بقره ، آيه 5
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صاحبان خشیت
🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره شناس اند یا سایر رشته های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه شناس اند، كسانی كه معدن شناس اند، كسانی كه زمین شناس اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی اند، كسانی كه ستاره شناس اند، كسانی كه هواشناس اند؛ یعنی همین علوم تجربی!
▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ترسند، معلوم می شود اینها جزء #علوم_دینی است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می شود.
🔸 این #نظم_دقیق_ریاضی كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می كند، بعد به صورت باد در می آید، درجه اش زیاد می شود، ابر تولید می شود، اینها نكاح می كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار میدهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز #ساجد در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست.
[1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
🔅🔅🔅
💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره تکویر
▫️ سوره تکویر یا کُوِّرَت، هشتاد و یکمین سوره قرآن و از سورههای مکی که در جزء سیام قرآن آمده است.
▫️ تکویر یعنی در هم پیچیده شدن و تاریک شدن. این نام از آیه اول سوره گرفته شده است.
▫️ سوره تکویر درباره نشانههای قیامت و دگرگونیهای آن روز و همچنین عظمت قرآن و تأثیر آن سخن میگوید.
▫️ از آیات مشهور این سوره، آیه هشتم و نهم است که درباره زنده به گور کردن دختران در زمان جاهلیت سخن میگوید و میپرسد این دختران به کدامین گناه کشته شدهاند (بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ). در روایات آمده است اگر کسی سوره «إذا الشمسُ کُوِّرَت» را بخواند، خداوند او را از رسوایی در زمانی که نامه عملش گشوده میشود، حفظ میکند.
▫️ نام این سوره، تکویر یا کُوِّرَت است؛ چرا که در آیه اولِ آن به واژه «کُوِّرَت» به معنای در هم پیچیده شدن و تاریک شدن اشاره شده است.
سوره تکویر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول هفتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و یکمین سوره است و در جزء سیام جای دارد.
▫️ سوره تکویر ۲۹ آیه، ۱۰۴ کلمه و ۴۳۴ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی، جزو سورههای مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. خداوند در آیات پانزدهم تا هجدهم این سوره به ستارگان، شب و صبح قَسَم یاد میکند.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
🔅🔅🔅
💢 نگاشت2:نگاهی اجمالی به یک آیه مشهور در سوره تکویر
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ (آیه ۸ و ۹)
ترجمه: و آنگاه كه از دخترِ زنده به گور شده پرسيده شود به كدامين گناه [به ناحق] كشته شده است.
⏪ گفته شده اين آیه مربوط به یکی از رسمهای عرب جاهلیت است که دختران را به علل مختلف ازجمله فقر شدید، ارزش نداشتنِ زن به عنوان انسان و ترس از ننگآوری در آینده زندهزنده در گور میکردند. مفسران گفتهاند در جاهلیت عرب، هنگامی که وقت وضع حمل زن فرا میرسید، حفرهای در زمین حَفر میکرد و زن بالای آن مینشست. اگر نوزاد دختر بود، آن را در میان حفره پرتاب میکرد و اگر پسر بود، آن را نگه میداشت..
⏪ در برخی روایات، معنای گستردهای برای این آیه بیان شده است، به گونهای که هرگونه قطع رحم (در مقابل صله رحم) یا قطع مودت اهل بیت(ع) را شامل میشود؛ [یعنی افراد به دلیل آنکه با خویشاوندانشان صله رحم نکردهاند یا دوستی با اهل بیت را در دل نداشتهاند، بازخواست میشوند].
⏪ همچنین از امام باقر(ع) درباره تفسیر این آیه سؤال شد و آن امام گفت: «منظور، كسانیاند كه در راه محبت و دوستی ما كشته میشوند».در ایران از این آیه به عنوان شعاری در حمایت از مظلومیت کسانی که بیگناه کشته میشوند استفاده میشود..
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (26)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
❇️ویژگی های کار #فرهنگی:
7-فرجام نگری وبینش آن جهانی
رَبِّ قَدْ آتَیتَنِی مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیی فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ«یوسف/101»
پروردگارا! بخشی (عظیم) از حکومت به من بخشیدی، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی! ای آفریننده آسمانها و زمین! تو ولی و سرپرست من در دنیا و آخرت هستی، مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما!»
☑️لزوم تسلیم شدن در برابر خداوند و احکام و مقدرات او (توفنى مسلمًا) «اسلام» (مصدر مسلماً) به معناى تسلیم شدن و انقیاد است. نیاوردن متعلق «مسلماً» براى رساندن شمول و عموم آن مى باشد ; یعنى ، تسلیم در برابر هر آنچه خداوند بخواهد فرمان دهد و یا تقدیر کند.
☑️تسلیم خدا بودن در تمامى عمر و در حال مردن ، از دعاها و درخواستهاى یوسف(ع) (مومنان)به درگاه خداوند (توفنى مسلمًا)
تسلیم خدا بودن تا پایان عمر ، از نعمتهاى بزرگ الهى است. (توفنى مسلمًا) جمله «مرا در حال تسلیم بمیران» (توفنى مسلماً) کنایه از این است که من همواره تسلیم تو باشم به گونه اى که در هر لحظه و شرایطى که جان دادم ، با این وصف قرین بوده باشم.
☑️خداوند ، انسانها را مى میراند و جانشان را باز مى گیرد. (توفنى مسلمًا) «توفّى» به معناى گرفتن کامل و تمام است و مراد از آن میراندن مى باشد ; چون میراندن آدمى ، گرفتن جان و روح اوست.
☑️زیستن با صالحان در سراى آخرت از نعمتهاى گران سنگ الهى است. (و ألحقنى بالصلحین) جمله «ألحقنى» پس از «توفنى مسلماً» مى رساند که مراد از الحاق ، الحاق در قیامت و سراى آخرت است.
☑️ملحق شدن به صالحان در سراى آخرت ، از تقاضاهاى یوسف(ع)(مومنان) در نیایششان به درگاه خداوند (و ألحقنى بالصلحین)
انسان باید براى تسلیم بودن در برابر خدا و عاقبت به خیر شدن و زیستن با صالحان در سراى آخرت ، دعا کرده و به درگاه خدا نیایش کند. (توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین)
☑️پذیرش ولایت خداوند ، زمینه ساز تسلیم شدن در برابر خدا و شایسته بودن براى همزیستى با صالحان در سراى آخرت (أنت ولىّ فى الدنیا و الأخرة توفنى مسلمًا و ألحقنى بالصلحین)
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#نکته
#توبه
توبهٴ برخي افراد به اين است كه هم صالح شوند و هم مصلح, آن راههاي فساد, آن نوشتهها, آن گفتهها و آن رفتارهايي كه باعث تيرگي و تاريكي جامعه شد را بايد اصلاح كنند....هر جايي كه تبليغ سوء كردند, شبههاي ايجاد كردند و مشكلي ايجاد كردند، آنها را بيان كنند, حل كنند، چون به هر حال=حقّالناس= است.
📼 درس تفسیر سوره شوری جلسه 3
آیت الله #جوادی_آملی
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا نفس می کشیم، باید کار کنیم
#بازنشستگی در #اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست، انسان تا نفس می کشد باید #کار بکند. اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای #فرهنگی بکند، بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند؛ طوبی له و حسن مآب. این نشد، کارهای دیگر! مگر آدم می شود نفس بکشد و #بیکار باشد!! اینکه از #قبایح در #دین است! تا نفس می کشی، کار! پس #قناعت در #مصرف بسیار چیز خوبی است، در #تولید بسیار چیز بدی است؛ #زهد در تولید چیز بسیار بدی است، در مصرف چیز بسیار خوبی است. به ما گفتند در مصرف زاهد باش، نه در تولید و حل مشکل! این حرف را چه کسی گفت؟ کسی که بیل از دستش جدا نشد تا زمان #خلافت ؛ وجود مبارک #حضرت_امیر بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر؛ بالاخره کار است!
✅ دیدار با مدیران بنیاد مستضعفان و جانبازان _ دماوند ؛ ۱۳۷۷/۰۴/۲۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اشتغال
#بیکاری
#بازنشسته
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۶ ـ ۵۵ #سوره_اعراف
📌وظایف سالک الی اللّه
#سالک الی #اللّه باید دائماً #خدا را با #تضرع و زاری، آهسته بخواند و #تجاوزگر نباشد زیرا #خدا #تجاوزگران را دوست نمی دارد.
#سالک الی #اللّه باید بکوشد که در روی زمین #فساد نکند و با #خوف و #رجاء؛ با خدا #مناجات کند زیرا #رحمت پروردگار به #نیکوکاران نزدیک است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (6) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (7)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪2. گناهاني مانند غيبت و... كه حتي پس از نماز نيز موجب ضايع شدن آن مي شود.
◽️بنابراين، اقامه نماز تنها به خواندن آن نيست، بلكه به رعايت مجموعه اي از آداب، شرايط و بايد و نبايدهاي شرعي قبل و بعد از آن، وابسته است و بايد مواظبت كرد تا روح نماز از بين نرود؛ يا از كمال آن كاسته نشود. [1]
◽️به سخن ديگر، كسي كه در مجموعه زندگي خود پاي بند احكام شرعي است و همواره خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و به قول سوته دل همداني هميشه (در هر كاري) در حال نماز است [2]، مي تواند اقامه كننده نماز باشد؛ نه كسي كه تنها به حمد و قُل هُوَ اللهُ... كارشان بي خوشا آنان كه دايم در نمازند...بهشت جاودان بازارشان بي (رباعيات باباطاهر، ص 1)هنگام رو به قبله ايستادن و ركوع و سجده كردن، خود را در حال نماز مي داند.
◽️اين نماز است كه آدمي را از فحشا و منكر باز مي دارد: (واَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي عَنِ الفَحشاءِ والمُنكَر)[1]
و اقامه آن در زيارت جامعه و ساير زيارت ها به عنوان يكي از ويژگي هاي ائمه اطهار(عليهمالسلام) دانسته مي شود.
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 263
رهنمود به مناسبت افتتاح #حسينيه رشكلا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢اصل هویت انسان
◽️خداي سبحان انسان را با بينش صحيح و گرايش درست آفريد. هرچند قدرت حق گريزي و آزادي باطل پذيري را نيز به عنوان آزمون در نهادش به وديعت گذاشت و او را تكويناً آزاد، ولي تشريعاً بنده خود ناميد تا حجّت بر او تمام باشد، و بهترين موجودهاي نظام آفرينش را به عنوان پيك الهي،ترجمان دعوي و دعوت خويش قرار داد تا بشر را از درون و بيرون راهنمايي كنند؛ يعني عقل و فطرت را خليفه خود در درون و وحي و نبوّت را ترجمان خود از بيرون حوزه وجودي افراد، مأموريت داد تا صلاح و طلاح جامعه را به خوبي تبيين كنند.
◽️...هرگونه ارج و منزلتي كه براي مخلوق ثابت شود، مانند اصل هويّت او، در اثر اعطاي خداوند است، بايد بررسي كرد كه خالق يكتا به اين ذوات مقدّس (ائمه معصومین علیهم السلام)چه عطا نمود و وظيفه ديگران در فِناي آنان چيست.
◽️گرچه تمام نعمتهاي جهان آفرينش، خواه نعمت اصل وجود و خواه نعمت كمال آن، مرهون اعطاي خداست: (ما بكم من نعمة فمِن اللّه)؛ ليكن همگان از عطاي بدون واسطه برخوردار نيستند؛ چنان كه وسائط فيض خدا نيز يكسان نمي باشند.
◽️هر موجودي كه فيض را بدون واسطه دريافت نمايد، برتر از موجودهايي است كه با واسطه مستفيض مي شوند. آفرينش كه مهمّ ترين فيض خداست، گاهي بدون واسطه است و زماني با واسطه. خلقت انسانِ كاملْ از آدم تا خاتم انبياصلي الله عليه و آله و سلم و نيز خاتم اوصيا (عليهالسلام)، همگي بدون واسطه صورت پذيرفته است؛ يعني خداوند در آفرينش خليفه كاملِ خود، شخصاً اقدام نموده و بادستان بي دستي خود او را آفريد و نموداري از اين آفرينش بدون واسطه را درباره حضرت آدم صفي(عليهالسلام) چنين گزارش داد: (خَلَقتُ بيَدَي)؛ او را با دو دستم(جمال و جلال) آفريدم.
◽️چنين موجودي مسجود فرشته ها خواهد بود. خضوع ملائكه در پيشگاه معلّم اسماي حسناي الهي وظيفه فرشته وَشان را روشن مي كند كه آنها نيز در پيشگاه انسان كامل معصوم (عليهالسلام) خاضع بوده و سعي در فراگيري معارف از آن مقام منيع نمايند:
به جز پيشَتْ نخواهم سر نهادن
اگر بالين نباشد آستان هست
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دل شکسته
🔸 خدای سبحان گاهی مهمان پذیر است، گاهی مهمان می شود و گاهی هر دو.
▫️ گاهی مهمان پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان[1] مطرح اند؛ یعنی مهمانان الهی اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف الرحمان[2] و مهمانان الهی هستند.
▫️ گاهی خدا مهمان می شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»[3] من مهمان هر #دل_شكسته ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم.
▫️ اگر كسی بیمار بود و #دل_شكسته بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می شنود!
[1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ … هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ ...».
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص189؛ «...أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَام سُئِل ... قِیلَ لَهُ فَلِمَ حُرِّمَ الصِّیامُ أَیامَ التَّشْرِیقِ قَالَ لِأَنَّ الْقَوْمَ زُوَّارُ اللَّهِ وَ هُمْ فِی ضِیافَتِهِ وَ لَا یجْمُلُ بِمُضِیفٍ أَنْ یصَوِّمَ أَضْیافَه».
[3]. منیة المرید، ص123.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/30
🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌 خدا به ابلیس میگه تو متکبری یا از عالین هستی. عالین یعنی چی؟
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
دل شکسته.mp3
528.1K
💢دل شکسته
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
علم غیب پیامبران و امامان.استادملکی.Mp3
1.51M
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌 درباره علم غیب پیامبران و امامان علیهم السلام
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#قرآن
#آفرینش_و_شگفتیها
#کتاب_تدوین
#کتاب_تکوین
🔅🔅🔅
سوره نمل آیه ۶۰ :
…وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ …
… براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت انگیز رویانیدیم…
☘☘☘
📌“اشاره #قرآن به #روان درمانی با #طبیعت”
🌱طبق تحقیقات روانشناسان، نگریستن روزانه یک ساعت به طبیعت و رنگهای سبز، گلها و درختان، بسیار #شادی آفرین بوده و روشی موثر برای درمان #افسردگی، نا امیدی و بسیاری از اختلالات روحی می باشد که در آیه فوق به آن اشاره گردیده است.
📚منبع : دانشگاه علوم پزشکی مشهد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
از هر حادثه ای نرنجید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اندیشه
#انگیزه
#حلم
#صبر
#بردباری
#حادثه
#توبه
#آزمون
#امتحان
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
از نظر قرآن موفقيتها و شكستها، و خوشبختیها و بدبختیها در تاريخ بشر حساب دقيق و منظم دارد
#شهید_مطهری
#مرتضی_مطهری
#استاد_مطهری
#المطهري
#بنیاد_شهید_مطهری
#مطهری_دات_آی_آر
#مطهری_دات_ای_ار
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#قران_كريم
#تاریخ
#تاریخ_بشر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۹ ـ ۹۶ #سوره_اعراف
📌#برکات الهی
#سالک الی #اللّه اگر با ایمان کامل #تزکیه نفس کند و خود را به مقام #تقوی برساند، #برکات خدا از آسمان و زمین بر او باز می شود، که هم دنیای خوبی داشته باشد و هم #آخرت خوبی برای او باشد.
ولی اگر #سالکین الی #اللّه در سیر و #سلوک به #دروغ متوسل شوند و #ریاکار گردند خدای تعالی آنها را مؤخذه می کند و این افراد ناگهان حتّی وقتی که در خواب اند یا مشغول #بازی دنیایی هستند، مورد #عذاب الهی واقع می گردند. ولی اگر قدم در راه #حقیقت برندارند و از پنهان کاری های خدای تعالی خود را در #امان بدانند زیانکارند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢کار #عاطفی یا کار #اسلامی
#آیت_الله_جوادی_آملی
◽️اين بيان نوراني حضرت امير که قرآن ناطق است به همين صورت تفسير و تبيين کرده، فرمود من اگر باشم به اينها هيچ روزی مهلت نميدهم من نه فقر را اجازه ميدهم که باشد و نه ظلم را! من اگر فقر را ببينم گردن ميزنم.
◽️کارِ حضرت اميرکار عاطفي نبود،کار عقلي بود!کمک کردن به فقير عملی است که براي همه مردم روي زمين هست، شما از تاشکند تا واشنگتن، چه کشور اسلامي، چه غير اسلامي، چه الحادي و چه شرک هر جا برويد،مانند کميته امداد دارند،کشوري روي زمين نيست که حمايت از طبقه محروم را نداشته باشد.
◽️به #فقير کمک کردن کار اسلامي، عقلي وکار الهي نيست، اين يک کار عاطفي است که کافر و مُلحد هم اين کار را ميکند. آن کار اسلامي اين است که فقر را بردارند، نه به فقير کمک کنند!
◽️بيان نوراني حضرت امير اين است که=لو تَمثّل لِي الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ=؛ من اگر ببينم #فقر کجاست گردن فقر را ميزنم، وگرنه کمک کردن به فقير را کافر و ملحد هم انجام می دهد، اين يک امر عاطفي است، اينکه هنر نيست! در جريان #ظلم و ستم هم همينطور است، فرمود من ظلم را ببينم گردن ميزنم....(درس تفسیر سوره #شوری جلسه 5 )
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom