🤔اگر به دنبال یک #سیر_مطالعاتی جهت آشنایی با نقد تصوف هستید پیشنهاد میکنیم #اپلیکیشن_صفیر_شیطان را نصب کنید. 💯
☑️ سیر مطالعاتی ارائه شده در نرم افزار صفیر شیطان ، در ۴بخش تدوین شده و به شما کمک می کندتا با ابعاد مختلف این فرقه آشنا شوید .
🌟شخصیت شناسی
🌟فرقه شناسی
🌟سیر اعتقادی
🌟سیر تاریخی
✴️علاوه بر اینکه #روایات_مذمت_صوفیه و لیست بیش از ۷۰ عنوان ردیه علما شیعه بر تصوف را دریافت خواهید کرد.
☘شما عزیزان می توانید با حمایت های مالی خود به هر میزان، یاریگر ما در جهت تولید اپلیکیشن ها کاربردی نقد تصوف باشید .
💳درگاه پرداخت کمک به کتابخانه:
IDPay.ir/a-mobarez110
📍نرم افزار «صفیر شیطان» را می توانید از کافه بازار دانلود کنید:
🌐 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.hossein.safiresheytan&ref=share
📲دانلود از مایکت؛
🌐 https://myket.ir/app/com.hossein.safiresheytan
🆔 @safiresheytan🕸
💬 #استفتائات:
#عرفان_ابن_عربی
⚜محضر مبارک آیه الله العظمی #سیستانی دام ظله العالی:
با اهداء تحیات وافره به عرض عالی می رساند :
با توجه به مطالب منسوب به حضرتعالی در بعضی از سایت ها مبنی بر تأیید ( #عرفان_صاحب_فصوصی) تقاضا میشود نظر شریف را در این رابطه اعلام فرمائید .
🔰پاسخ: اینجانب در ارتباط با معارف اعتقادی به روش اکابر علمای امامیه (قدس الله اسرارهم) که مطابق با آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) میباشد معتقد بوده و روش فوق الذکر را تأیید نمینمایم.
۸/ محرم الحرام /۱۴۳۳
علی الحسینی سیستانی
📌جهت مشاهده متن استفتاء از سایت معظم له مراجعه کنید به ؛↙️
https://www.sistani.org/persian/qa/02273/
🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 #سنگ_راه
🔮 #خصم_شیعه
❌انحرافات ابن عربی و توهین به جناب ابوطالب علیه السلام
🎙ارائه دهنده : #مهدی_نصیری
⏰زمان : ۲ دقیقه
🆔 @safiresheytan🕸
#پژوهشی_در_پیدایش_و_تحولات_تصوف_و_عرفان
#عباسعلی_عمید_زنجانی
📚معرفی اجمالی ؛
نویسنده با بهره گیری از شیوه #آنالیز_تاریخ ، به ارائه #تاریخ_تحلیلی_تصوف - قبل از اسلام وبعد از اسلام - پرداخته است وسعی کرده، خود را از نفوذ تاثیر کتب مخالف یا طرفدار تصوف بر کنار دارد.
☯نگارنده #ریشه_های_اولیه این #مذهب_انشعابی را، در دیگر ادیان ومذاهب ونیز #سیر_تکاملی_تحولات آن را در ادوارمختلف، مورد مطالعه قرار داده و نتیجه ۴ سال تحقیق ومطالعه خود را در کتاب حاضر جمع آوری کرده است.♨️
⚠️تذکر مهم:
نویسنده با تفکیک عرفان از تصوف و خلط مفهوم تهذیب نفس با عرفان مصطلح، برخی صوفیان خانقاهی( #سید_حیدر_آملی) را #عارف_ربانی نامیده وشخصیتی همچون #مقدس_اردبیلی را به #عرفان_مصطلح منسوب کرده است.
✅مولف در بخش اول، تصوف را به عنوان یک روش و #طرز_تفکرخاص (فرار از زندگی مادّی+ #اشراق و #شهودگرائی) که پیش از اسلام در میان اقوام وملل گوناگون مرسوم بوده، مورد بررسی قرار داده است.
👈 #هند زادگاه تصوف
👈ریشه های تصوف در کشور باستانی #چین
👈 #یونان سرزمین الهامبخش عرفان و تصوف
👈ریشه های تصوف در #ایران_باستان
👈نئو پلاطونیسم #مادر_تصوف
👈 #رهبانیت و تصوف در آیین مسیحیت
✅ در بخش دوم، تصوف را به عنوان #مسلکی_نوظهور که در قرن دوم هجری در میان مسلمین پیدا شد، مورد ارزیابی قرار می دهد وبا تاکید بر #اعتدال وفطری بودن تعالیم اسلام، بزرگترین مظهرِ #روح_تصوف یعنی تحقیر دنیا و #ریاضت_کشی وتحمل شکنجه و#فقر_اختیاری وافراط در #زهد را ، طبق کتاب وسنت به بوته نقد کشیده است.
👈منطق قرآن
👈روش عملی پیامبر واصحاب ایشان
👈مناظره امام صادق علیه السلام با #سفیان_ثوری
👈اعتراض صوفیان بر امام رضا علیه السلام
👈 #حقیقت_زهد در اسلام
👈 #فقر از نظر منطق اسلام
🔳سپس به بررسی ادوار ۷ گانه #تاریخ_تصوف_در_اسلام می پردازد .
✅مولف در بخش سوم سیر تصوف و تطورات آن در قرون اولیه اسلامی را بررسی کرده است؛
🔰دوره اولیه(۱۵۰_۲۵۰ ه ق) ؛ رهابنیت وترک دنیا و #تزهد_افراطی
🔰دوره دوم(۲۵۰_۳۵۰) ؛اشراق و #باطن_گرائی شدید به محوریت #جنید_بغدادی
☑️ مشخصات عمده این دوره را میتوان در چند موضوع زیر خلاصه کرد ؛
👈 تمایل تصوف به عرفان
👈صوفیان به رموز و اسرار پناه میبرند
👈باطن جویی حاد و برتری حقیقت بر طریقت
👈تشکل و تحزب صوفیه
👈حلقات صوفیه
👈نخستین تالیفات مشایخ صوفیه
👈مظاهر انشعاب در تصوف و آغاز دوره سوم
🔰دوره سوم(۳۵۰_۴۰۰ ه ق) عصر تدوین تصوف
در این عصر تصوف به صورت تدوین درآمده و اصول و قوانین آن به طور منظم به رشته تحریر درآمد و #مشایخ_صوفیه طبقهبندی شده و شرح حال آنها نوشته شد.
نویسندگان صوفی این عصر برای تطبیق عقائد و #مبانی_تصوف با عقائد و موازین #شریعت_اسلامی دست به #تاویل و تفسیر کتاب و سنت زده و در این باره کوشش فراوانی به خرج دادند.
✅نویسنده در بخش چهارم، در پاسخ به این سوال که "تصوف در اسلام از کجا سرچشمه گرفته است" ، ۶مورد از علل و#عوامل_پیدایش_تصوف در اسلام را به طور جداگانه ومفصل تبیین کرده است :
1⃣انحراف و افراط در زهد و دیگر تعالیم اسلامی
2⃣دنیا پرستی و تجمل و آشوب های سیاسی
3⃣تماس نزدیک مسلمانان با #رهبانان_مسیحی و تقلید از رویه آنان [ترک حیوانی نمودن، #صوم_وصال، توکل، ترک ازدواج، #سیاحت و دوره گردی، دیر نشینی و #خانقاه، اعتزال و گوشه نشینی، #دلق، #اوراد_و_اذکار، #عشق و محبت]
4⃣نفوذ آداب و #افکار_هندی و بودایی[ شعار فقر، #دیانای_بوداییان و #مراقبه صوفیان، خرقه پوشی، ریاضت کشی و خانه به دوشی، دریوزگی، #نیروانای_بودا و فنای صوفیه]
5⃣انتشار فلسفه و #افکار_یونانی مخصوصاً آراء عرفانی نو افلاطونی [ #وحدت_وجود و #فنا، #مذهب_عشق و علم ستیزی، کشف و شهود]
6⃣تاثیر #افکار_ایرانی و مانوی و تغییر شکل #مانویان
✅مولف در بخش پنجم ، به تحولات وادوار تصوف و #عرفان پس از قرن سوم وچهارم هجری پرداخته وصوفیان مشهور هر دوره را اجمالا معرفی کرده است.
🔰دوره چهارم(قرن ۵و۶) ؛ رونق تصوف و عرفان در فارس و خراسان
🔰دوره پنجم (قرن ۶و۷) تحول نوین در #تصوف_و_عرفان
رونق افکار تند اتحاد وحلول صوفیان تندرو و بنیان گذاری بخش علمی ونظری عرفان توسط #ابن_عربی
🔰دوره ششم(قرن ۸و۹) دوره اعتدال صوفیان
انتشار سلسله #نعمت_اللهیه ورونق سلسله #قلندریه
🔰دوره هفتم (قرن ۱۰ به بعد)دوران افتراق #عرفان_نظری از #تصوف_رسمی
👈پیدایش #عرفای_غیر_صوفی و #صوفیان_غیر_عارف
👈اوج گیری مبارزه فقها با #تصوف
✅نگارنده دربخش ششم ( #عرفان_متعهد وعارفان ربانی) ۱۳ ویژگی #عارفان_ربانی را برشمرده و ۱۲ نفر از ایشان رانام برده است.
✅در بخش هفتم نیز به طور مختصر به سلسله ها معروف صوفیه وموضوع #خرقه در تصوف اشاره کرده است.
#کتاب #تاریخ #فارسی #قرن۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
4_5803013610221340440.pdf
19.3M
📗 پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان
✍ مولف: آیه الله عباسعلی عمید زنجانی
🔹 تعداد صفحات: ۴۸۸
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
⚜آیه الله #عباسعلی_عمید_زنجانی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۱۶ در شهرستان زنجان، ایران به دنیا آمد. وی در رشتهٔ «فقه و اصول اسلام» تحصیل کرد و مدرک معادل تحصیلات حوزوی خود را در سال ۱۳۶۶ از طریق خبرگان دانشگاهی از وزارت علوم دریافت کرد.
🔹علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، از جمله سوابق او میتوان به ریاست دانشگاه تهران و نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برای دو دوره اشاره کرد. وی در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ به عنوان منتخب مجلس در شورای بازنگری حضور فعال داشت.
🔸 زنجانی همچنین به تأسیس «پژوهشکدهٔ مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی» پرداخت که از سال ۱۳۶۷ فعال است. او در سیاستگذاری و فعالیتهای اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاهها نیز نقش برجستهای داشت.
☑️عمید زنجانی داماد آیت الله مرعشی نجفی بود.
🌟 وی به تألیف بیش از ۴۰ جلد کتاب و ۷۰ مقالهٔ علمی پرداخت.
🌟او به عنوان اولین رئیس روحانی دانشگاه تهران است که هرگز دانشجو نبوده و مدرک دکتری خود را در رشته فقه و حقوق اسلام در سال ۱۳۶۶ از طریق خبرگان دانشگاهی از وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران گرفتهاست که این موضوع باعث اعتراضاتی در روز انتصابش شد. وی در زمان تصدّی پست ریاست دانشگاه تهران کماکان به تدریس در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری ادامه داد. او در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ از سمت خود برکنار شد.
🏴عباسعلی عمید زنجانی در نهایت در صبح ۸ آبان ۱۳۹۰ به علت نارسایی قلبی در یکی از بیمارستانهای تهران درگذشت ودر قم و حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.
---------------
🌐 https://fa.m.wikipedia.org/wiki/عباسعلی_عمید_زنجانی
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
📝 #تحلیل
#تصوف_در_گذر_تاریخ (۱)
✳️ مروری کوتاه وگذرا بر تحولات وادوار تاریخ تصوف 💯
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔰دوره اولیه(۱۵۰_۲۵۰ ه ق) ؛ رهابنیت وترک دنیا وتزهد افراطی
☑️مشخصات این دوره ؛
1⃣در این دوره صوفیان زبان خاص و #اسرار_ناگفتنی و مطالب عرفانی نداشتند و اگر نغمه هایی از امثال #رابعه_عدویه و #ذوالنون_مصری و #سری_سقطی درباره معرفت و محبت و #باطن_جویی شنیده می شد، بسیار ساده و سطحی بود و از آنچه از زبان رهبانان مسیحی آن زمان میشنیدند، تجاوز نمی کرد.
2⃣صوفیان این عصر چندان از #شریعت و متشرّعه فاصله نگرفته اند و تنها نقطه ضعفی که در رویه آنها مورد اعتراض قرار می گرفت روش تند و افراطی آن ها درباره ترک دنیا و #پشمینه_پوشی و فقر بود.
3⃣تصوف در این دوره چندان تشکل و مرکزیت به خود ندید اکثر صوفیان این دوره با سیاحت و دوره گردی و خانه به دوشی زندگی میکردند و عمده اقامت آنها در مصر و سوریه و عراق بود.
4⃣صوفیان دوره اول با توجه به روایات شدید اللحن لعن وطردصوفیه، بر #مذهب_اهل_تسنن بوده اند.
🔅تنها مطالعه کتبی از قبیل اللمع فی التصوف و کشف المحجوب و رساله قشیریه و تذکره الاولیاء و نفحات الانس کافیست که موضوع #مذهب را در مراحل اولیه تصوف به طور غیر قابل تردیدی روشن می نماید.
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰دوره دوم(۲۵۰_۳۵۰) ؛اشراق وباطن گرائی شدید به محوریت جنید بغدادی
🔸در این دوره (نهضت نوین تصوف) مشایخ صوفیه به جز زهد و ترک دنیا و ریاضت کِشی یک سلسله مراتب مطالب دیگری (عقیده به #وحدت_وجود، کشف وشهود، عشق به خدا،ادعا انا الله، لیس فی جبتی الا الله )را مورد توجه قرار دادند و لذا مورد #تکفیر فقها ومتشرعین قرار گرفتند وناگزیر از مقاصد خود به #اشارات_و_رموز تعبیر کردند .
🔹در این دوره #صوفیگری از صورت پراکندگی به تجمع و مرکزیت گراییده و حوزه مستقلی در شهر بغداد پیدا می کند.
🕎 #مشایخ_صوفیه در این عصر از نظر مذهب تعصب به خرج نمی دادند و می توان گفت؛ نه تابع مذهب حنفی و حنبلی و شافعی و مالکی محسوب می شدند و نه پیروی اشاعره و معتزله و یا شیعه بودند ولی از نظر عقیده ظاهراً معتقد به عقاید اهل سنت بودند و درباره هیچ کدام از آنها نسبت تشیع در کتب مربوطه دیده نمی شود.
🔸موضوع دیگری که در شرح حال صوفیان این دوره جلب توجه میکند یک سلسله #کرامات خارق العاده ای است که بیوگرافی نویس های صوفی آنها را در کتابهای خود به تفصیل نقل نموده اند
☑️ مشخصات عمده این دوره را میتوان در چند موضوع زیر خلاصه کرد ؛
👈 تمایل تصوف به عرفان
👈صوفیان به رموز و اسرار پناه میبرند
👈باطن جویی حاد و برتری حقیقت بر طریقت
👈تشکل و تحزب صوفیه
👈حلقات صوفیه
👈نخستین تالیفات مشایخ صوفیه
👈مظاهر انشعاب در تصوف و آغاز دوره سوم
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰دوره سوم(۳۵۰_۴۰۰ ه ق) عصر تدوین تصوف
🔹در این عصر، تصوف به صورت تدوین درآمده و اصول و قوانین آن به طور منظم به رشته تحریر درآمد و مشایخ صوفیه طبقهبندی شده و شرح حال آنها نوشته شد.
🔸عده زیادی از #صوفیان_ایرانی پس از تکمیل مراحل سلوک و تصوف در مکتب جنید به نواحی مختلف ایران از قبیل فارس، ری بلخ،مرو، شیراز، نیشابور، آمل، خرقان، توستر، کرمان پراکنده شده به ارشاد و اشاعه صوفیگری پرداختند و با انتشار تصوف در ایران ذوق و ابتکار خلاقی ایرانی نیز بر آن افزوده شد و سیر تکاملی دامنه داری را آغاز نمود.
💎نویسندگان صوفی این عصر برای تطبیق عقائد و مبانی تصوف با عقائد و موازین شریعت اسلامی دست به تاویل و تفسیر کتاب و سنت زده و در این باره کوشش فراوانی به خرج دادند.
☑️مهمترین تالیفات صوفیه این قرن عبارت است از؛
👈اللمع فی التصوف تالیف ابونصر سراج طوسی
👈التعرف لمذهب التصوف تالیف ابوبکر ابراهیم نجاری
👈قوت القلوب فی معامله المحجوب تالیف ابوطالب محمد بن علی مکی
👈طبقات الصوفیه تالیف ابو عبدالرحمان السلمی
🔷🔶🔷🔶🔷
🔰دوره چهارم(قرن ۵و۶) ؛ رونق تصوف و عرفان در فارس و خراسان
🔹از اواخر قرن چهارم تصوف و عرفان از بغداد به فارس و خراسان انتقال یافت و صوفیان و عرفای مشهوری در دو منطقه شرق و جنوب ایران آوازه بلندی یافتند .
🔸با گسترش تصوف در مناطق خراسان به ویژه در نیشابور به تدریج از اوایل قرن پنجم خانقاه ها که با تفاوتی #تکیه و #زاویه و #رباط نیز نامیده میشدند رو به افزایش نهادند و مراکز متعدد و با شکوهی با عناوین مختلف توسط نیکوکاران ساخته شد و به خلوت صوفیان و ریاضت و مراقبت و سیر و سلوک و آموزش صوفیان اختصاص یافت.
---------------------
📚برگرفته از کتاب پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان، عباسعلی عمید زنجانی
🆔 @safiresheytan🕸