eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 (ره) ضمن نامه‌ای که در ۱۷ ذی‌القعده ۱۳۸۵ق (۱۳۴۴ش) خطاب به مردم کرمانشاه مرقوم فرمودند، آیت‌الله خسروشاهی را به «سید العلماء» ملقب کرده و چنین نوشتند: ... ✍ با جناب مستطاب سیدالعلماء و حجت‌الاسلام آقای حاج (دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ایشان درخواست نمودم تقاضای اهالی محترم را بپذیرند. با آنکه کسالت مزاجی دارند و گرفتاری داخلی هم دارند و نگرانی‌هائی از وضع محل نیز داشته‌اند، مع‌ذلک چون اهمیت امر را در نظر دارند، قبول فرمودند که تشریف بیاورند و مدتی تشریف داشته باشند و وضع آنجا را إن‌شاء‌الله سر و سامان بدهند. إن‌شاء‌الله پس از زیارت عرفه تشریف می‌آورند. آنچه لازم است اهالی محترم توجه داشته باشند آن است که امثال ایشان که مأنوس با حوزه‌های علمیه و مراکز علمی هستند با کمال سختی از این مراکز مفارقت می‌کنند، بلکه بتوانند خدمتی به اسلام و مسلمین بفرمایند؛ تکلیف اهالی محترم آن است که در جلب رضای ایشان کوشش کنند و اجتماعات خود را در مسجد و مجامع دینی هرچه می‌توانند بیشتر نمایند و طوری کنند که ایشان احساس کنند وجودشان در محل مفید است و فرمایشات ایشان مورد قبول و مؤثر است. در این صورت لابد برای خودشان لازم خواهند دانست توقف نمایند و باز به ارشاد و هدایت اهالی محترم قیام فرمایند و اگر خدای نخواسته اهالی با سردی و سستی با ایشان مواجه شوند، باز همین وضع ناگوار پیش خواهد آمد. از خداوند متعال توفیق و تأیید همۀ مسلمین و خصوص شما اهالی محترم را خواستارم. والسلام‌علیکم‌ورحمة‌الله- روح‌الله‌الموسوی الخمینی» 🕌@tarikh_hawzah_tehran
مدارس قدیم تهران.pdf
1.79M
✍ گزارشی از مدارس علمیه تهران در گذشته وضعیت علمی، فرهنگی، سیاسی و ... 💠مقاله آقای دکتر نورالله کسایی منتشر شده در نامه فرهنگ شماره ۳۰ 🔹در این نوشتار درباره این مدارس مطالب سودمندی آمده است: و چندین مدرسه دیگر. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱۰ جمادی‌الثانی سالگرد وفات آیت الله در سال ۱۳۵۹ق برابر با ۱۳۱۹ش 🍃ایشان در تهران در سکونت داشت و از دروس فقه و اصول دو‌تن از شاگردان شیخ انصاری یعنی و بهره برد و در معقول نزد زانوی تلمذ زد. ✨بعدها که خود از اساتید مبرز سطح در حوزه تهران شد، گفته‌اند که هزار فاضل مجتهد و قریب الاجتهاد از محضرش استفاده کرده‌اند. ایشان در نیز اقامه جماعت می‌فرمود. 📖از آثار ارزشمند وی باید به کتاب اشاره کرد که شرح مبسوطی است بر رسائل شیخ انصاری. 🔹پیکر مطهر وی در جوار آرمیده‌است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله در تهران از دروس فقه و اصول و حکمت بسیاری از اساتید این فنون استفاده کرد. اساتید ایشان در : شهید آیت‌الله ، ، ، ، و . آیت‌الله درباره مرحوم مینویسد: «به معرفی مرحوم ، خدمت مرحوم حاج شیخ مهدی مازندرانی که در معقول از تلامیذ آقا میرزا حسن کرمانشاهی وآقا میر شهاب‌الدین تبریزی و در منقول از شاگردان حاج شیخ فضل‌الله نوری وآقا سید عبدالکریم مدرس وآقا سید محمدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی بود، شروع به قرائت شرح منظومۀ حکیم سبزواری و مکاسب شیخ اعظم نمودم... ✨حاج شیخ مهدی خیلی منظم و مرتب درس خوانده بود و آنچه را که خوانده بود از عهدۀ تدریس آن برمی‌آمد و از بیانی فصیح نیز برخوردار بود. ✨... شخصاً مردی متقی و پرهیزکار و بی‌علاقه به شهرت و خودنمایی بود. اسلام و تشیع در روح او ریشه دوانده بود؛ لذا با تمام هویت معتقد به مبدأ و معاد و متحقق به قواعد عقلی و فلسفی و عقاید دینی و متمحض در سلک توحید و اهل عبادت و پایبند به نوافل و ادعیه و اوراد بود. چون منزوی از خلق بود، بدبین بود. شاید چیزهایی می‌دانست و می‌گفت که ما نمی‌دانستیم. به قول استاد علامه آقای مطهری: مثل اینکه حرف‌های حاج شیخ مهدی روی میزان بوده است و راست از کار درمی‌آمد.» 🍂این حکیم و فقیه بزرگ در تاریخ ۱۰ جمادی‌الثانی ۱۳۷۸ق/ ۳۰ آذر ۱۳۳۷ش دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ردیف نشسته، نفر وسط مرحوم سید کاظم عصار در کنار . نفر اول از چپ: دکتر محمود شهابی در لباس روحانیت. نفر اول از راست ادامه👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 ردیف نشسته، نفر وسط مرحوم سید کاظم عصار در کنار #بدیع_الزمان_فروزانفر. نفر اول از چپ: دکتر محمود ش
✍در مقاله آقای سیدمرتضی حافظی منتشر شده در وب‌سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر آمده است: «مؤسسه وعظ و خطابه که وابسته به دانشکده معقول و منقول دانشگاه بود‌، کار رسمی خود را از مهر سال 1315 آغاز کرد. ‌این مؤسسه که برای تربیت اکابر بود، از میان وعاظ و اهل منبر سراسر کشور، کسانی را که دارای شرایط لازم بودند‌، انتخاب کرد و به استخدام وزارت معارف درآورد.. هدف اصلی رژیم رضاخان از ایجاد مؤسسه وعظ و خطابه، تربیت روحانیان درباری به‌منظور ترویج افکار و اندیشه‌های خود بود.» 🔹راقم این سطور گوید: در اینکه هدف رضاخان از تأسیس مؤسسه وعظ و خطابه «تربیت روحانیان درباری به‌منظور ترویج افکار و اندیشه‌های خود بود» تردیدی نیست، اما در تصویر بالا که در ضمن همین مقاله منتشر شده‌ و مربوط به اساتید و دانشجویان این موسسه است، چهره‌هایی می‌بینیم که نمی‌توان آنها را روحانیون درباری دانست. حتی نمیتوان گفت این افراد، شخصیت‌های ساده‌لوحی بوده‌ و فریب ظاهر امر را خورده‌اند، چراکه اغراض رضاخان واضح‌تر از آن بوده که شخصیت‌هایی چون آیت‌الله یا درک واقعیت نکنند، چنانکه عده قابل توجهی از روحانیون هم همکاری نکرده و مجبور به برداشتن عمامه شدند. ما نمونه‌های دیگری از همکاری مرحوم عصار با دستگاه حاکمیت پهلوی می‌بینیم. یک تحلیل این است که این بزرگوار و امثال وی با هدفی مقدس در سیستم آموزشی و علمی طاغوت حضور داشته‌اند‌ و هدفشان تعلیم و تربیت و هدایت‌گری نخبگان و افراد مستعد بوده است. ⁉️تحلیل شما چیست؟ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تصویر بالا: در حال گفتگوی مطبوعاتی در منزل خویش. تصویر پایین: فرزندان شهید نواب صفوی. استاد : نه منبع درآمد ثابتی داشتند و نه افرادی که از نظر مالی، مراقب آنها باشند. آنها با اعتقاد راسخ دینی خود و با توکل به خدا، دست به کار می‌شدند و اصلا در این فکر نبودند که همان غذای مختصرشان را چگونه تأمین کنند! از کسانی که تا حدی به آنها می‌رسید، حاج صرافان اصغری بود ــ که در سرچشمه تهران، مغازه کفاشی داشت ــ ولی بعدها، او هم از آنها برگشت! خانواده‌هایشان هم مثل خودشان، در به در و دائم بین مشهد، تهران و قم، در تردد بودند! بعد از اعدام آنها، از دارایی‌های شهید نواب و یارانش، صورت‌برداری کردند که من آن را در جلد دوم «نهضت روحانیون ایران» و کتاب «نقد عمر» آورده‌ام که به خوبی وضعیت زندگی ایشان را نشان می‌دهد. حجت‌الاسلام : سال ۱۳۲۷ یک سید لاغراندامِ نورانی را دیدم که شال سبزی به سر بسته بود. میهمان پدرم بود. مرا که دید، صدایم زد و در آغوشش گرفت و با من خوش و بش کرد. بعد هم گفت: «پسرعمو! سعی کن یاور قرآن و امام زمان(عج) باشی، امروز قرآن خیلی غریب است!». چهره و صدایش، حسابی مسحورم کرد! پدرم دو تا اتاق در منزلمان را در اختیار ایشان گذاشت تا با همسرشان، در آنجا زندگی کنند. بعدها که و ازدواج کردند، همگی با هم منزلی را در دولاب اجاره کردند که چهار اتاق داشت. هریک خانواده، در یک اتاق زندگی می‌کردند و اتاق چهارم را هم برای پذیرایی از خبرنگاران و میهمانان کنار گذاشته بودند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ دیروز فرصتی شد تا به سری بزنم و آنچه را در کتاب در احوال آیت‌الله نوشته‌ام را در ذهن مرور کنم. 🔹مرحوم حجت‌الاسلام که در روزگار کودکی در آن نقطه زندگی می‌کرد به اینجانب می‌گفت: آن روز را که مرحوم برهان سوار بر اسب به این محل آمد به خاطر دارم. اینجا همه مزارع کشاورزی بود. آقای برهان نظری انداخت و همین نقطه را برای بنای مسجد لرزاده انتخاب کرد. 🔹روبروی مسجد کوچه‌ای بن‌بست به نام بن‌بست برهان است و سر کوچه هم خانه‌ای از متعلقات مسجد. سابقه از اهل محل شنیده بودم خانه مرحوم آقای برهان در همین کوچه قرارداشته است. همان خانه‌ای که در اندرونی‌اش ایشان با خانواده و ۱۴ فرزندش زندگی می‌کرد و بیرونی اش هم محل رفت و آمد عموم مردم بود و درب آن همیشه به روی همگان گشوده بود. 📚پی‌نوشت‌: چاپ کتاب عالم ربانی به پایان رسیده و ان شاء الله قصد دارم مطالبی بر آن بیفزایم و با تغییراتی در محتوا برای چاپ جدید و‌ ان شاء الله با کیفیت بهتر مهیا کنم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 (ره) در بدو ورود به در میان استقبال پرشور علما و روحانیون تهران و دیگر نقاط کشور 🗓 ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گرامی باد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 (ره) در بهشت زهرا(س) 🔹آیات ، و حجت‌الاسلام از علمای تهران در محضر حضرت امام حضور دارند. 🗓 ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گرامی باد 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 فرهنگنامه رجال روحانی عصر امام خمینی (ره) کتابی است جامع که به زندگینامه علمای همراه با نهضت امام خمینی از جمله بخشی از روحانیون تهران می‌پردازد. 🔹این کتاب ارزشمند در قطع رحلی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله پس از حادثه ترور در تیرماه ۵۸ ایشان در بیان دلایل ترور خود با اینکه جزء رجال سیاسی نبودند، می‌فرمایند‌: