💠 ضرورت پنهان داشتن آنچه به روحیه سپاهیان و مردم آسیب میزند
🔺#وقعة_الصفین نقل میکند: زياد بن نصر در روز #صِفّين به عبداللّٰه بن بُديل گفت:
امروز، روز #سختى است و تنها افراد نيرومندِ دلير و پاك نيّت و ثابت قدم، #پايدارى خواهند ورزید. به خدا سوگند، گمان نمىكنم كه امروز از لشکر دشمن و از سپاهیان ما کسی باقی بماند، مگر اندکی.
🔺عبداللّٰه بن بُديل گفت: به خدا قسم كه من نيز چنین فکر میکردم که اوضاع خراب است و امروز خیلی کشته خواهیم داد.
این سخن اين دو نفر، به گوش حضرت امیر رسيد.
🔺حضرت به آنان فرمود:
«اين سخن را در سينههاى خود مخفى نگه داريد و آشكار نسازيد و مواظب باشید که كسى آن را از شما نشنود.»
(لِيَكن هذَا الكَلامُ مَخزونا في صُدورِكُما، لا تُظهِراهُ، و لا يَسمَعهُ مِنكُما سامِع)
📌پ.ن: «یک عدّهای البتّه همّتشان این است که توی دل مردم را خالی کنند؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ حالا بعضی در #خارج این کار را میکنند؛
#تلویزیونهای_خارجی، #رادیوهای_خارجی، #روزنامههای_خارجی به زبان فارسی با مردم حرف میزنند، جوری قضایا را تصویر میکنند که مردم را #بترسانند، توی دل مردم را خالی کنند؛ حالا آن تکلیفش جور دیگر است و با آنها جور دیگری باید برخورد کرد
امّا در #داخل کسی نباید این کار را بکند. در داخل اگر کسی در تحلیلی، در بیانی جوری حرف بزند که معنایش خالی کردن توی دل مردم باشد، این #جرم است و باید #دنبال بشود.»
آیت الله خامنه ای، 21/9/1403.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 *شماره حساب برای کمک به جبهه مقاومت
◀️ تاکنون *موارد زیر تقبل شده است* که نیاز به تأمین هزینه دارد:
۱. ۲۰ عدد *بخاری بزرگ* جهت گرمایش حسینیههای بزرگ به ارزش مجموعا ۲۵ هزار دلار
۲. یک عدد *نانوایی صنعتی* نان مدیترانهای به ارزش حدود ۱۰۰ هزار دلار (که حدود ۴۰ هزار دلار آن تأمین نشده)
۳. هشتاد *سیسمونی* مختص متولدین در منطقه هرمل که در یک ماه آینده به دنیا خواهند آمد به ارزش مجموعا ۴ هزار دلار
۴. یک *عمل قلب باز* برای کودک نیازمند به ارزش ۱۰۰۰ دلار
عزیزانی که تمایل به مشارکت در تأمین این هزینه ها دارند مبالغ خود را به شماره حساب زیر واریز نمایند:
*در بانک ملی به نام غلامرضا قاسمیان:*
1️⃣ شماره حساب
0369148294005
2⃣ شماره شبا
IR140170000000369148294005
⭕️ عزیزان توجه کنند که این حساب غیر از حساب مربوط به پویش طارق است.
🔰 همچنین عزیزانی که تمایل به *تحویل جواهرات* برای کمک به این موارد دارند میتوانند با آیدی @amirhossein_hajian ارتباط برقرار کنند. *لازم به ذکر است با توجه به بسته بودن مسیر انتقال، از پذیرش سایر اقلام معذوریم.*
🆔 @Qasemian_ir
در عصر #انبیای_الهی نیز گاهی اوقات، آنقدر فضا ناامیدانه میشد که حتی خود انبیا نیز دچار یأس و سستی میشدند
اینجا بود که مردم تصور میکردند تمام وعده های الهی همه اش #پوچ و دروغ بوده
اما در اوج ناامیدی، این اراده و نصرت الهی بود که پیروزی را نصیب اهل حق میکرد.
بعضی امروز عجیب #ناامید شده اند. هرچند ما قبول نداریم که اوضاع چنین باشد و به هیچ وجه هم چنین نیست.
اساسا این #احساس_ناامیدی، دقیقا همان چیزی است که شیطان و دشمن به دنبال آن است و بواسطه مجموعه ای از #نبردهای_شناختی و روانی آن را دنبال میکند.
اما اگر هم فرضا فضا چنین ناامیدانه باشد، بدانیم که #استقامت مردم، رمز نزول #نصرت_الهی است.
«حَتّٰى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جٰاءَهُمْ نَصْرُنٰا»(یوسف:110)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شکست بواسطه مغرور شدن به نیروی مادی
🔺این آیه شریفه(توبه:25) اشاره به ماجرای #جنگ_حنین دارد. آنگاه که برخی از مسلمانان، پس از پیروزی بزرگ بر قریش و #فتح_مکه،
به تعداد نیرو (12 هزار نفر) و امکاناتشان نگاه کرده و به آن #مغرور شده و گفتند:
ما در این جنگ با داشتن چنین نیرویی، قطعا شکست نخواهیم خورد.
(قال رجل من أصحابه: لو لقينا بنى شيبان ما بالينا، و لا يغلبنا اليوم أحد من قلّة... قال ابوبکر: لا نغلب اليوم من قلّة) المغازی، ج3، ص890.
🔺این سخن آنها، بر پیامبر گران آمد و حضرت آن را خوش نداشت
و چیزی نگذشت که مسلمانان دچار #غافل_گیری شده و ابتدا ضربه سختی خورده و همه #فرار کردند.
🔺#ابن_مسعود نقل میکند:
در جنگ حنین، من همراه پیامبر بودم و مسلمانان به خاطر شکست ابتدایی، از اطراف پیامبر پراکنده شده و تنها 80 نفر از اصحاب، نزد پیامبر مانده بودیم
اما با همین تعداد کم #استقامت کرده و از حضرت دفاع کردیم.
🔺لذا خداوند متعال در آیه 26 توبه میفرماید ما بر همین تعداد اندک که استقامت کردند، #آرامش خود را نازل کردیم و در نهایت به خاطر استقامت همین افراد، #پیروزی_بزرگی نصیب لشکریان اسلام شد.
📌پ.ن: آن روزی که اتکای ما به #موشک، #پهپاد، تانک و دیگر تجهیزات و تعداد نیروها بشود،
قطعا #روز_شکست ماست.
همه این ابزار و آلات، #وسیله ای بیش نیست که البته حتما هم لازم است، آن هم به بهترین نحوش، آن هم با بهترین و جدیدترین تاکتیک های جنگی.
اما آن چیزی که #تنها_تکیه_گاه ما بوده و باید باشد، قطعا #ایمان به نصرت خدا، بواسطه #استقامتی است که خواهیم ورزید.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 گره خوردن هویت «استکبار» با «تحقیر مردم»
🔰 #کلینی در کافی به نقل از عبدالاعلی میگوید: به امام صادق(ع) گفتم:
#تکبر و #استکبار ورزیدن یعنی چه؟ حضرت در پاسخ فرمودند:
🔺«#بزرگترین_مصداق_تكبّر:
1️⃣ اولا سبک و #کوچک_شمردن_حق است
2️⃣ و ثانیا پَست، خوار و #تحقیر_کردن_مردم.»
(أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ)
🔺عبدالاعلی به حضرت میگوید: سبک شمردن حق به چیست؟ حضرت پاسخ میدهد:
«اینکه نسبت به حق، #جاهل باشی و به اهل حق #طعنه زده و تکه پرانی کنی»
(يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ)
(گزارش دیگری از «الکافی» با همین مضمون اما با کمی تفاوت)
🔰 در گزارش دیگر #کلینی میگوید: راوی به امام صادق(ع) گفت:
من خوراك خوب مىخورم و بوى خوش بكار مىبرم و بر مَركب خوب و چالاك سوار مىشوم و غلامم در پى من حركت مىكند. آیا چنین رفتاری #تکبّرآمیز است؟ حضرت مدّتى خاموش ماند و سپس فرمود:
🔺«#مستکبر، جبّار و گردن كشِ لعنت شده، كسى است كه مردم را خوار و حقیر بشمارد و نسبت به حق جاهل باشد.»
(إنّما الجَبّارُ المَلعونُ مَن غَمَصَ النّاسَ و جَهِلَ الحق)
🔺راوی به حضرت میگوید: نسبت به حق که جاهل نيستم اما معنای «غمص الناس» را نمىدانم چیست؟ حضرت پاسخ میدهد:
«یعنی هر كسی که مردم را تحقیر کند و بر آنها گردن كشى كند، چنين كسى #متكبّر است»
(مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ، فَذٰلِكَ الْجَبَّارُ)
🔰روایات و گزارشات متعدد دیگری با همین مضمون نیز وارد شده که نشان از اهمیت این مسئله است(برخی موارد را از اینجا ببینید).
اگر بخواهیم در عصر ائمه(ع) یک مصداق کامل برای این نوع نگاه معرفی کنیم که اساسا هیچ اعتقادی به مردم و #مردم_سالاری ندارد بلکه شیوه حکومت آنها، مبتنی بر تحقیر، بردگی و خوار کردن مردم چیده شده، باید به #حکمرانی_بنی_امیه و معاویه اشاره کرد.
در ادامه به یک گزارش در این زمینه اکتفا میشود، هرچند قبلا نیز به چندین مورد از این گزارشات اشاره کردیم.
🔰 #وقعة_الصفین نقل میکند: #حضرت_امیر در نامه ای به #عمرو_بن_عاص میگوید:
«اى ابوعبداللّه! اجر خود را ضايع نکن و با #معاويه در راه باطلش همراهى نکرده و مسیر خود را از او جدا کن؛
چرا كه معاويه، #مردم را خوار و #حقیر مىشمارد و براى حق، ارزشى قائل نيست.»
(فَلا تُحبِط أجرَكَ أباعَبدِاللّه، و لاتُجارِيَنَّ مُعاوِيَةَ في باطِلِهِ، فَإِنَّ مُعاوِيَة غَمَصَ النّاسَ و سَفِهَ الحَق)
📌پ.ن: چرا استکبار به دنبال تحقیر مردم است؟
▫️اساسا اگر بتوان این احساس و نگاه را در انسانی ایجاد کرد که از دیگران حقیرتر و پستتر است، میتوان به راحتی بر او #تسلط_روانی پیدا کرد. در طول تاریخ، مستکبران پیوسته با همین شیوه پیش رفته و بر مردم حاکم شدهاند.
▫️#فرعون از جمله مستکبرانی است که از این شیوه برای حاکم شدن بر مردم استفاده کرده است:
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين»(زخرف:54)
یعنی فرعون قوم خود را تحقیر و کوچک کرد و لذا مردم #اطاعتش کردند، چرا که آنها مردمی منحرف بودند.
▫️اگر دیروز مصداق کامل استکبار، فرعون و معاویه بودند، امروز مصداق اتمّ آن #امریکا و #تمدن_وحشی_غرب است که #اسرائیل میوه همین شجره خبیثه میباشد.
▫️البته شیوه آنها در ظاهر کرامت انسان و #دموکراسی است اما در واقع، با انواع و اقسام روش ها، به دنبال تحقیر و تحمیل نظر خود بر مردم اند که نتیجه اش #بردگی و سلب آزادی آنهاست.
در واقع با #شعار_آزادی، از مردم #سلب_آزادی میکنند.
▫️ «#استکبار یعنی سلطهی اقتصادی و نظامی و فرهنگی همهجانبه و #تحقیر_ملّتها. ملّت ایران را تحقیر کردند، سالها تحقیر کردند.» (۱۴۰۳/۰۸/۱۲)
(برخی از دیگر سخنان آیت الله خامنه ای دراین باره را از اینجا بخوانید)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علّت نابودی قوم نوح(ع)
🔰 مرحوم #صدوق در کتاب توحید، عیون و علل، به نقل از عبدالسلام بن صالح هروى میگوید:
از #امام_رضا(ع) پرسيدم: به چه علّت خداوند در زمان #نوح(ع)، همۀ دنيا را غرق كرد با آن كه در ميان مردم، كودكان و افراد بىگناه نيز بودند؟ حضرت پاسخ داد:
🔺«در ميان آنها #كودك وجود نداشت؛ چون خداوند، مردان و زنان قوم نوح نبی را چهل سال نازا ساخت لذا نسل آنها قطع شد. پس وقتى غرق شدند، كودكى در ميانشان نبود.
همچنین خداوند #بىگناهان را نيز به عذاب خود، هلاك نمىكند.
🔺اما نسبت به باقى مانده قوم نوح(ع)، برخى چون نوح نبی را #تكذيب كردند، غرق شدند و عدّهاى نیز چون به تكذيب آن تكذيب كنندگان #راضى بودند، غرق گشتند.
▫️این یک #اصل_ثابت است که: «هر كس شاهد كارى نباشد، امّا به آن #راضى باشد، همانند كسى است كه شاهد آن كار بوده و انجامش داده است.»
(أمَّا الباقونَ مِن قَومِ نوحٍ(ع) فَاُغرِقوا لِتَكذيبِهِم لِنَبيِّ اللّٰهِ نوحٍ(ع)، و سائِرِهِم اغرِقوا بِرِضاهُم بِتَكذيبِ المُكَذِّبينَ؛ و مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ و أتاه)
🔰 #امیرالمومنین(ع) در روایتی:
🔺مناط و #ملاك این قاعده را «راضى و ناراضى بودن» میداند. حضرت تاکید میکنند:
«#شتر_صالح را فقط يك فرد پَى كرده و کشت اما چون ديگران به كار او #راضى بودند، عذاب به همۀ آنها رسيد.»
(إنَّما هُوَ الرِّضا و السُّخطُ، و إنَّما عَقَرَ النّاقَةَ رَجُلٌ واحِدٌ، فلَمّا رَضُوا أصابَهُمُ العَذاب)
🔺در ادامه حضرت همین قاعده را نسبت به #حکومت_ها مطرح میکنند:
▫️«پس، هر گاه رهبر و #امامی_عادل روى كار آمد، هر كه به حكومت او رضايت دهد و در راه عدالت، به او #نصرت دهد، پس او دوست و ولىّ اوست.»
(فإذا ظَهَرَ إمامُ عَدلٍ فمَن رَضِيَ بِحُكمِهِ و أعانَهُ عَلىٰ عَدلِه فهُوَ وَلِيُّهُ)
▫️«و هر گاه #امامی_باطل و رهبری ظالم بر سر كار آمد، هر كه به حكومتش رضايت دهد و در ظلم هايش به او كمك رساند، پس او دوست و ولىّ او باشد.»
(و إذا ظَهَرَ إمامُ جَورٍ فمَن رَضِيَ بِحُكمِهِ و أعانَهُ عَلىٰ جَورِهِ فهُوَ وَلِيُّه)
➕ دیگر روایات مرتبط
📌پ.ن: آیا این ماجرا برای امروز ما نکته و #عبرتی دارد؟
فتأمل...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا نباید اجازه «گناه آشکار و علنی» داد
🔺شیخ #صدوق در ثواب الاعمال نقل میکند: امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) میفرمایند:
1️⃣ اگر انسانی به صورت #پنهانی گناه کند، تنها زیانش برای گنهکارش است
2️⃣ اما اگر آدمی به صورت #آشکار و علنی گناه کند، در صورتی که هیچ کس به او #اعتراض نکند، زیانش به #همگان خواهد رسید.
(إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ)
🔺امام صادق(ع) در تبیین علت این مسئله میفرمایند:
چرا که گنهکار با گناه آشكار خود، دين خدا را #خوار مىكند و #دشمنان_خدا از او سرمشق مىگيرند.
(ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللَّهِ وَ يَقْتَدِي بِهِ أَهْلُ عَدَاوَةِ اللَّه)
📌پ.ن: در تحلیل جامعه شناختی تبیین حضرت باید گفت وقتی در جامعه ای علنا و به صورت آشکار گناهی رخ میدهد، مهمترین اثر آن، «#تغییر_هنجارها» و به تبع آن «#تغییر_ارزش_های_اجتماعی» است.
➕ مطالب مرتبط:
1. هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
2. آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن»
3. چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
4. روایات مشابه
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 جنگ؛ میدان فریب و تاکتیک ها
🔺#شیخ_طوسی در امالی نقل میکند:
روزى پيامبر(ص) به مرد #سخنچينى، سخنى گفت و به او فرمود: این سخن را به کسی نگو و به عنوان یک #راز نزد خودت نگه دار.
(كَان رَجُلٌ نَمَّاماً فَذَكَرَ لَهُ النَّبِيُّ(ص) حَدِيثاً فَقَالَ: لَا تَذْكُرْهُ لِأَحَد)
🔺این درحالی بود که اتفاقا پيامبر(ص) دوست داشت این سخن توسط او پخش شده و به گوش دشمنان اسلام برسد و اساسا حضرت از قصد و #عمدا این سخن را به او گفت و قید کرد که سرّی و مهم است تا او تحریک شده و سریعتر به گوش دشمن برساند، چرا که پخش شدن آن حرف، به سود اسلام بود.
(كَان النَّبِيُّ(ص) يُحِبُّ أَنْ يَذْكُرَهُ)
🔺هنگامى كه آن مرد رفت، حضرت فرمود: جنگ، میدان نيرنگ و #فریب است.
اساسا گاهی تعیین کننده سرنوشت يك جنگ، بکار گیری فریب و #تاکتیکی دقیق و صحیح است.
لذا حضرت مىخواست با این فریب و تاکتیک، کار اسلام را پیش ببرد و به همین جهت وقتی آن شخص دست به افشای آن سخن پیامبر زد، در نبرد با #بنی_قریظه به سود اسلام شد.
(فَلَمَّا أَدْبَرَ قَالَ النَّبِيُّ(ص): الْحَرْبُ خُدْعَة. فَانْطَلَقَ الرَّجُلُ فَأَفْشاهُ و كَادَ اللَّهُ لِنَبِيِّه في بَنِي قُرَيْظَة)
📌پ.ن: «جنگ پُر از #فريب و پُر از #خدعه است؛ همهى جنگها همينجور است: «الحرب خدعه»؛ در همين جنگهاى سخت، يكى از كارهاى اساسى، كه يك فرماندهى مقتدر ميتواند انجام بدهد، اين است كه با يك عمليّاتى و با يك حركتى دشمن را فريب بدهد؛ دشمن خيال كند از آنجا ميخواهد حركت كند و حواسش به آنجا پرت بشود، بعد از پشت حركت كند.» آیت الله خامنه ای، 1/2/1395.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 قاطعیت و عدالت علی(ع) نسبت به خطای یاران و نزدیکانش
(با سلبریتی فاسد برخورد کنید، ولو ریزش کند)
🔺«#نجاشى» یکی از یارانِ شاعر امیرالمومنین(ع) بود، در واقع #شاعر_حکومتی حضرت. کسی که از طرفی با شعرهای خود، مردم را برای پیوستن به سپاه حضرت و مبارزه با دشمن، #تهییج میکرد و از طرفی دیگر #معاویه و یارانش را رسوا میساخت.
کسی که عضو ارشد تیم رسانه ای سپاه حضرت بود و در صفین، در خط مقدم #جنگ_روانی، به شاعران شام، پاسخ میداد.
🔺#الغارات نقل میکند: نجاشى در روز اوّل ماه رمضان، بر #ابوسمّال_اسدى گذر كرد. ابوسمّال او را دعوت به غذا میکند. نجاشی میگوید: واى بر تو، در اوّلين روز از رمضان غذا بخوریم؟!
ابوسمّال میگوید: ما که به روزِ اولِ رمضان بودن، يقين نداريم، پس بی خیالش! پس از غذا نیز #شراب نابی آمده است که حسابی میچسبد.
🔺خلاصه نجاشی قبول کرده و پس از غذا نیز شراب مینوشند و نعره های آنها همسایه را متوجه قضیه کرده و او نیز که از اصحاب حضرت امیر بود، به حضرت اطلاع داده و ماموران نیز به سراغ آنها می آیند اما ابوسمّال فرار میکند ولی نجاشی را میگیرند و نزد حضرت می آورند.
🔺همه منتظر واکنش حضرت بودند که با او چه میکند، #عفو یا #تنبیه؟
علی(ع) در عین علم به همه خدمات او برای اسلام، اما با او مانند دیگر معصیتکاران برخورد میکند و اینگونه نیست که همه خدمات گذشته و ارزشمند او، حضرت را از اجرای حدّ الهی بازدارد.
🔺صبح كه شد، نجاشی را با همان شلوارى كه به پا داشت، هشتاد ضربه شلّاق زده و پس از آن، بيست شلّاق هم اضافهتر میزنند. نجاشی به حضرت میگوید: اى اميرمؤمنان! حدّ شراب را دانستم اما اين 20 شلّاق اضافه براى چه بود؟ حضرت فرمود: «براى #گستاخى ات بر خدا و #روزهخوارى ات در ماه رمضان.»
(قالَ: لِجُرأَتِكَ عَلى رَبِّكَ، و إفطارِكَ في شَهرِ رَمَضان)
🔺سپس حضرت او را با همان شلوار در #معرض_تماشاى_مردم قرار داد. كودكان بر سر او فرياد مىكشيدند كه: نجاشى شلوار خود را كثيف كرده است! و او نیز مىگفت:
نه به خدا، این شلوار من، فاخر و يمنى است كه بندى محكم و مويين دارد و به راحتى آلوده و كثيف نمىشود!
🔺این کار باعث خشم #یمنی های کوفه و خصوصا #طارق_بن_عبدالله شد، لذا خدمت حضرت امير رسیده و گفتند:
▫️اى اميرمؤمنان! فكر نمىكرديم كه #معصيتكاران و تفرقهانگيزان با #مُطيعان و وحدتطلبان، نزد حاكمان دادگر و سرچشمههاى نيكى، در كيفر يكسان باشند، تا اینکه رفتار تو را با نجاشى ديدیم.
آیا دوست و دشمن در نگاه شما هيچ فرقى نمیکند؟
▫️دلهايمان را رنجاندى و كار ما را پريشان ساختى و ما را به راهى كشاندى كه فكر مىكرديم پوينده اين راه، جهنّمى است.
(يا أميرَالمُؤمِنينَ! ما كُنّا نَرى أنَّ أهلَ المَعصِيَةِ وَ الطّاعَةِ، و أهلَ الفِرقَةِ وَ الجَماعَةِ، عِندَ وُلاةِ العَدلِ و مَعادِنِ الفَضلِ سِيّانُ فِي الجَزاءِ، حَتّى رَأَيتُ ما كانَ مِن صَنيعِكَ بِأخِيَ الحارِثِ...)
🔺حضرت امیر در پاسخ فرمودند:
▫️«بله! اين امر بزرگ است، مگر بر #انسان_های_خاشع و #خداترس». اى برادرِ! جز اين است كه نجاشی يكى از مسلمانان است كه حرمتى از حرمتهاى الهى را شكسته است، ما هم حدّى بر او جارى كرديم كه كفّارهاش بود؟!
▫️خداوند مىفرمايد: «زشتى كار گروهى، شما را به #بىعدالتى وادار نكند. دادگرى پيشه كنيد كه به تقوا نزديكتر است»».
(فقال: «إِنَّهٰا لَكَبِيرَةٌ إِلاّٰ عَلَى الْخٰاشِعِينَ»، يا أخا بَني نَهدٍ، و هَل هُوَ إلّا رَجُلٌ مِنَ المُسلِمينَ انتَهَكَ حُرمَةَ مَن حَرُمَ اللّهُ، فَأَقَمنا عَلَيهِ حَدّا كانَ كَفّارَتَهُ! إنَّ اللّهَ تَعالى يَقولُ: «وَ لاٰ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلىٰ أَلاّٰ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوىٰ»)
🔺طارق درحالی از نزد حضرت بیرون آمد که انگار عذرخواه و پذيراى اجراى حدّ نجاشی بود.
در مسیر به #مالك_اشتر برخورد. مالک به او گفت: طارق! تو به اميرمؤمنان گفتهاى كه: دلهاى ما را رنجاندى و كارهايمان را پريشان ساختى؟
🔺طارق گفت: آرى، من گفتهام. مالك گفت: به خدا سوگند، آن چنان نيست كه گفتهاى. همانا دلهاى ما شنوا و #مطيع_علی(ع) و كارهايمان براى او هماهنگ و يكپارچه است.
(قالَ لَهُ الأَشتَرُ: وَاللّهِ ما ذاكَ كَما قُلتَ، و إنَّ صُدورَنا لَهُ لَسامِعَةٌ، و إنَّ امورَنا لَهُ لَجامِعَةٌ)
طارق خشمگين شد و گفت: اى مالك! به زودى خواهى فهميد كه اینگونه نیست كه میگویی.
🔺نجاشى و طارق، وقتی سرسختى، #عدالت و قاطعيتِ حضرت را در اجراى #حدود_الهى ديدند و اينكه نزد حضرت، هیچ چيز مانع از اجراى حدّ الهی نيست، درحالیکه اصلا فكر نمیكردند حضرت تا اين اندازه سختگير باشد لذا از ايشان كناره گرفته و به معاويه پیوسته و حضرت را #هجو کردند.
➕مطالعه کامل این گزارش
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 قاطعیت و عدالت علی(ع) نسبت به خطای یاران و نزدیکانش (با سلبریتی فاسد برخورد کنید، ولو ریزش کند) 🔺
📌پ.ن:
1️⃣ تنها وسيله يا مهمترين وسيلهى #تبليغاتى آن عصر، شعر بود كه دلها را متوجه مىكرد. در آن زمان، يك شاعر در جامعه بسیار ارزش داشت، چرا که مىتوانست فضا و #افکار_عمومی را تغییر دهد.
شاعر در آن روز، تقريباً نقش #رسانههاى_عمومى امروز را ايفا مىكرد؛ چرا که مردم شعر را سریع حفظ کرده و دهان به دهان نقل مىكردند.
دقت کنیم که حضرت در چنین فضا و بستری می آید و با چنین نیروی کارآمد و ارزشمندی، اینچنین برخورد میکند.
2️⃣ بعد از #انقلاب نیز عده ای همین مشی را دنبال کردند و میگفتند: اينگونه كه #امام با ما رفتار كرد يا دستگاه با ما رفتار مىكند، مجبور مىشويم برويم و مثلاً به فلان دشمن پناهنده شويم!
كأنه پناهنده شدن به دشمن، براى دستگاه بدتر است تا براى خود آنان! همين تهديد را به امير المؤمنين نیز مىكردند كه «شما با اين كارتان ما را وادار كرديد كه برويم به جاهايى كه تاكنون نمىخواستيم برويم!»
3️⃣ حضرت در جواب آنان، بيان عجيبى دارد. آن حضرت با خونسردى و درعينحال، روشنگرانه با قضيه برخورد مىكند و میگویند:
مگر چه اتفاقى افتاده است؟ مگر آسمان به زمين آمده است؟ #نجاشى فردى است از مسلمانان كه مرتكب خلافى شده است و ما هم #حد_الهى را بر او جارى كرديم. اين براى خودش هم بهتر است. «زكاة له و تطهيراً»؛ حدى كه بر او جارى كرديم، او را پاك مىكند، #طهارت مىدهد؛ جان او را پاك مىكند.
4️⃣ در نظر امير المؤمنين، كارى كه انجام گرفته، صددرصد طبق #قاعده است؛ در حالى كه ديگر قدرتمندان عالم اينگونه نيستند. حتى كسانى كه اندكى از قدرت برخوردارند،(نه قدرتهاى مطلق و زياد) در اجراى احكام و قوانين و حدود الهى بين دوستان و دشمنان خود فرق مىگذارند؛ اما حضرت، فرقى نمىگذارد.
اين، براى ما #درس است.
5️⃣ #حزب_گرایی و #جناح_بازی، امری شایع در فضای سیاسی است. امیرالمومنین در این ماجرا، عملا این سیاست را رد کرده و نشان دادند حتی اگر هم حزبی شما نیز دچار خطا و اشتباهی شد، نباید آن را توجیح کرد بلکه همیشه ملاک و شاخص باید حق و #عدالت باشد.
6️⃣ معناى #عدل_اجتماعى آن است كه قانون، مقرّرات و رفتارها نسبت به همهى افراد جامعه يكسان باشد و كسى امتياز ويژهاى بدون دليل نداشته باشد. اين معناى عدل اجتماعى است. اميرالمؤمنين اين كار را كرد.
اساس #دشمنتراشى على(ع) اين بود.
نسبت به نجاشی هم خیلی ها آمدند و گفتند: آقا! ايشان اينقدر براى شما شعر گفته، اينقدر به شما محبّت كرده است؛ اينقدر دشمنهاى شما دنبالش آمدند، سراغ دشمنهاى شما نرفت؛ او را يك طور نگه داريد.
حضرت کوتاه نیامد. علتش هم عدالت حضرت بود. گفته شده: «قتل فى محراب عبادته لشدّة عدله» ؛ عدالت اميرالمؤمنين موجب شد كسانى كه صاحب نفوذ بودند، نتوانند او را تحمّل كنند.
7️⃣ البته همين امير المؤمنين، وقتى كسى #دزدى کرده بود و نزد حضرت آمد؛ حضرت فرمود: چقدر قرآن بلدى؟ آيهى قرآن خواند. حضرت گفت: «وهبت يدك بسورة البقرة». دست تو را كه بايد قطع مىكردم، به سورهى بقره #بخشيدم؛ برو. اين تمايز بيجا نيست.
(مطالعه کامل روایت)
اين امتياز، به خاطر سورهى بقره و به خاطر قرآن است. امير المؤمنين در ملاحظهى اصول و ارزشها و معيارها، هيچ ملاحظه از كسى نمىكرد.
آنجا آن آدم را كه فسق و فجور ورزيده است، به خاطر فسق و فجورش حدّ شرعى مىزند و ملاحظهى اين را كه او به حال من خيرى دارد، نمىكند. اما اينجا به خاطر قرآن، از حدّ دزدى صرف نظر مىكند.
📚 آیت الله خامنه ای، با کمی تلخیص.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا بنی امیه و بنی العباس، ائمه(ع) را به شهادت میرساندند؟
🔺#امام_صادق(ع) در تحلیل این سوال میفرمایند:
وقتی #فرعون متوجه شد که زوال حکومتش به دست #موسی(ع) است، دستور داد تا شکم همه زنان باردار بنی اسرائیل را پاره کرده و موسی را بکشند لذا بیش از 20 هزار نوزاد را کشت، اما چون موسی تحت حمایت خداوند بود، به او دست نیافت.
🔺بعد حضرت ادامه میدهند که:
#بنی_امیه و #بنی_العباس نیز چون میدانستند #زوال_حکومت شان به دست #قائم ماست لذا با ما دشمنی کرده و به دنبال کشتن ما افتادند، به طمع اینکه به قتل قائم اهل بیت موفق بشوند تا حکومتشان بواسطه ما نابود نشود.
(كَذَلِكَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ بَنُو الْعَبَّاسِ لَمَّا وَقَفُوا عَلَى أَنَّ زَوَالَ مُلْكِهِمْ وَ مُلْكِ الْأُمَرَاءِ وَ الْجَبَابِرَةِ مِنْهُمْ عَلَى يَدِ الْقَائِمِ مِنَّا نَاصَبُونَا الْعَدَاوَةَ وَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ فِي قَتْلِ آلِ الرَّسُولِ وَ إِبَادَةِ نَسْلِهِ طَمَعاً مِنْهُمْ فِي الْوُصُولِ إِلَى قَتْلِ الْقَائِم)
📌پ.ن: این بیان حضرت یعنی ما ائمه(ع) به تبع اسلام، داعیه #حکومت و #قدرت داریم اما این حق از ما سلب شده است و سلاطین جور میدانند که ما به دنبال پس گرفتن این حق هستیم و اساسا برای همین به ما سخت میگیرند.
این یعنی اسلام، دینی #سیاسی است، به دنبال قدرت و حکومت است. #اسلام_سیاسی، همان اسلام ناب و حقیقی است. چیزی که امروز به دلایل مختلف برخی با آن مبارزه میکنند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 رسانه و به دست گرفتن افکار عمومی؛ تنها مسیر پیروزی و فتح
🔺مرحوم #کشی نقل میکند: #هشام_بن_عبدالملك در عصر خلافت پدرش، برای بجا آوردن #حجّ، وارد مکه شد.
وقتی طواف کرد و خواست به #حجر_الاسود دست بكشد، از شدت ازدحام نتوانست.
لذا براى او منبرى نهاده و مردم شام اطرافش را گرفتند.
🔺در همين حال، #امام_سجاد(ع) وارد شده و شروع به طواف کعبه فرمودند و چون به محل حجر الاسود رسيدند، مردم با #احترام و به جهت حرمت و #هيبت حضرت كنار رفتند تا ایشان نزد حجر الاسود حاضر شود.
🔺اين اتفاق، هشام را به خشم آورد. مردى شامی، از هشام پرسيد: اين شخص كيست كه مردم اينچنين به او احترام گذاشته و راه را براى او گشودند؟
هشام براى اينكه مردم شام به امام سجاد راغب نشوند، گفت: او را نمىشناسم.
🔺#فرزدقِ_شاعر که آنجا حاضر بود، گفت:
ولى من او را مىشناسم. آن مرد شامى گفت: او كيست؟
فرزدق شروع کرد در قالب #اشعاری، به زیبایی تمام، به روایت و توصیف حضرت پرداختن.
🔺#روایت_گری_فرزدق در توصیف حضرت، چنان موثر واقع شد که هشام #خشمگين شده و دستور داد فرزدق را #زندانى كنند.
وقتی اين خبر به امام سجاد(ع) رسيد، 12 هزار درهم براى او فرستاده و گفتند: اى ابوفراس! ما را معذور دار كه اگر بيش از اين داشتيم براى تو مىفرستاديم.
(قال: أَعْذِرْنَا يَا أَبَا فِرَاسٍ! فَلَوْ كَانَ عِنْدَنَا أَكْثَرُ مِنْ هَذَا لَوَصَلْنَاكَ بِه)
🔺فرزدق آن را پس فرستاد و خطاب به حضرت گفت:
اى پسر پيامبر! شعر و روایت گری من، فقط براى #رضاى_خدا و رسول خدا بود و نمىخواهم با چيز ديگرى آميخته شود.
(قَالَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! مَا قُلْتُ الَّذِي قُلْتُ إِلَّا غَضَباً لِلَّهِ وَ لِرُسُلِهِ وَ مَا كُنْتُ لِأَرْزَي عَلَيْهِ شَيْئا)
🔺حضرت دوباره آن را براى او برگرداند و پيام داد:
تو را سوگند مىدهم به حق خودم بر تو كه آن را بپذيرى كه خداوند از نيت تو آگاه است و آن را پذيرفته است. اینجا بود که فرزدق آن را پذیرفت و از زندان نیز آزاد شد.
(قَالَ: بِحَقِّي عَلَيْكَ لَمَّا قَبِلْتَهَا فَقَدْ رَأَى اللَّهُ مَكَانَكَ وَ عَلِمَ نِيَّتَك)
📌پ.ن: اهل بیت(ع) به شدت، به شعر و #شاعران، اهمیت ویژهای میدادند، چرا که شعر در آن عصر، بهعنوان مهمترین #ابزار_رسانهای، تبلیغاتی و فرهنگی شناخته میشد.
▫️شعر در فرهنگ عرب جاهلی و صدر اسلام، نه تنها یک #هنر بلکه ابزاری برای انتقال پیام، ثبت وقایع، و تأثیرگذاری بر #افکار_عمومی بود.
اساسا #ساخت_روایت_ها در آن عصر، به عهده #شعر و #داستان بود.
▫️امروز نیز مهمتر از اتفاقات واقعی و خارجی، #روایت_گری از آن ماجراست، چیزی که بواسطه آن، افکار عمومی تحت تاثیر قرار گرفته و #اقناع میشود.
چیزی که امروز، تبدیل به #درد_بی_درمان فضای رسانه ای ما شده است.
▫️باید بدانیم که #تنها_مسیر_پیروزی، به دست گرفتن افکار عمومی بواسطه روایت گری قوی و صحیح ماست.
چه بسا بتوان گفت، امروز دیگر رسانه، یک پیوست بر واقعیت نیست بلکه #خودِ_خودِ_متن_واقعیت است. ای کاش اول ما و مسئولین عزیز این را درک کنیم و ثانیا برای حل آن اقدام درست کنیم.
▫️مسئله ای که امروز در پیام #رهبر_انقلاب خطاب به رئیس صداوسیما عیانِ عیان بود و ناراحتی ایشان را فریاد میزد. البته که مخاطب واقعی آن، نه تنها صدا و سیما بلکه همه ما بودیم، همه ما...
🔸«جناب آقای #جبلی! شما و این حضرات نقش بیبدیل #رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید.
🔸امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و #روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه #ابزارهای_نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند.
🔸ما در این عرصهی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9