eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید. ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث بیان کردند. در متن روایت را از کتب مختلف حدیث بیان کرده ایم و در صوت بیانات استاد را . ✅المحاسن: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْجَعْفَرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ نُكَلِّمُ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم (ج‏1 ؛ ص195) ✅الكافي (ط - الإسلامية): جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم‏ (ج‏1 ؛ ص23) ✅تحف العقول: وَ قَالَ ص‏ إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم (ص37) ✅الامالی للصدوق: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع‏ .... وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ. (ص419) ✅عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية: وَ قَالَ ص‏ أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أَنْ نُكَلِّمَ‏ النَّاسَ‏ عَلَى‏ قَدْرِ عُقُولِهِم‏ (ج‏2 ؛ ص103) ✅بخشی از مقدمه عوالی اللئالی: [مولف بعد از بیان طرق خود در نقل حدیث می فرماید:] فبهذه الطرق و بما اشتملت عليه من الأسانيد المتصلة المعنعنة الصحيحة الإسناد المشهورة الرجال بالعدالة و العلم و صحة الفتوى و صدق اللهجة أروي جميع ما أرويه و أحكيه من أحاديث الرسول و أئمة الهدى عليه و عليهم أفضل الصلاة و السلام المتعلقة بالفقه و التفسير و الحكم و الآداب و المواعظ و سائر فنون العلوم الدنيوية و الأخروية بل و به أروي جميع مصنفات العلماء من أهل الإسلام و أهل الحكمة و أقاويلهم في جميع فنون العلم و فتاويهم و أحكامهم المتعلقة بالفقه و غيره من السير و التواريخ و الأحاديث. فجميع ما أنا ذاكره في هذا الكتاب من الأحاديث النبوية و الإمامية طريقي في روايتها و إسنادها و تصحيحها هذه الطرق المذكورة عن هؤلاء المشايخ المشهورين بالعلم و الفضل و العدالة و الله ملهم الصواب و العاصم من الخطإ و الخطل و الاضطراب‏ ✅بخشی از مقدمه کتاب تحف العقول: لعله أن ينظر فيه مؤمن مخلص فما علمه منه كان له درسا و ما لم يعلمه استفاده فيشركني في ثواب من علمه و عمل به لما فيه من أصول الدين و فروعه و جوامع الحق و فصوله و جملة السنة و آدابها و توقيف الأئمة و حكمها و الفوائد البارعة و الأخبار الرائقة و أتيت على ترتيب مقامات الحجج ع و أتبعتها بأربع وصايا شاكلت الكتاب و وافقت معناه و أسقطت الأسانيد تخفيفا و إيجازا و إن كان أكثره لي سماعا و لأن أكثره آداب و حكم تشهد لأنفسها و لم أجمع ذلك للمنكر المخالف بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضي بقولهم الراد إليهم و هذه المعاني أكثر من أن يحيط بها حصر و أوسع من أن يقع عليها حظر و فيما ذكرناه مقنع لمن كان له قلب و كاف لمن كان له لب. @fater290 🔉صوت استاد را 👇👇
baarasi-sanadi-revayate-nokallem-ala-ghadre-oghoolehem.mp3
3.63M
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" 🔰استاد علی فرحانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید. 🔸ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث من جمله: تصحیح روایات کتاب و کتاب بیان کردند. @fater290
♨️دريچه عمل به ✅خلاصه چنان كه متن بيانات دينى دلالت دارد بر اين كه يكى از راه‏هاى وصول به حقايق دينى و اسرار الهى، راه و است، هم چنان دلالت دارد بر اين كه زاد و راحله اين راه، همان مواد اعتقادى و عملى است كه در و بيان گرديده و تنها دريچه‏ اى كه با باز كردن آن فضاى پاك حقايق به انسان خودنمايى مى‏ كند، همان دريچه عمل به است و بس. 📚علامه طباطبایی، رسالت تشيع در دنياى امروز، ص۱۰۲ @fater290
♨️ماجرای اتفاقی که برای آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی در قبرستان تخت فولاد واقع شد 🔹من در دوران جوانى كه در اصفهان بوده‌ام، نزد دو استاد بزرگ: مرحوم آخوند كاشى و جهانگیرخان، درس اخلاق و سیر و سلوك مى‌آموختم، و آنها مربّى من بودند. به من دستور داده بودند كه شبهاى پنجشنبه و شبهاى جمعه بروم بیرون اصفهان، و در قبرستان تخت فولاد قدرى تفكّر كنم در عالم مرگ و ارواح، و مقدارى هم عبادت كنم و صبح برگردم. 🔹عادت من این بود كه شب پنجشنبه و جمعه میرفتم و مقدار یكى دو ساعت در بین قبرها و در مقبره‌ها حركت میكردم و تفكّر مى‌نمودم و بعد چند ساعت استراحت نموده، و سپس براى نماز شب و مناجات بر مى‌خاستم و نماز صبح را میخواندم و پس از آن به اصفهان مى‌آمدم. 🔹شبى بود از شبهاى زمستان، هوا بسیار سرد بود، برف هم مى‌آمد. من براى تفكّر در أرواح و ساكنان وادى آن عالم، از اصفهان حركت كردم و به تخت فولاد آمدم و در یكى از حجرات رفتم. و خواستم دستمال خود را باز كرده چند لقمه‌اى از غذا بخورم و بعد بخوابم تا در حدود نیمه شب بیدار و مشغول كارها و دستورات خود از عبادات گردم. 🔹در این حال دَرِ مقبره را زدند، تا جنازه‌اى را كه از أرحام و بستگان صاحب مقبره بود و از اصفهان آورده بودند آنجا بگذارند، و شخص قارى قرآن كه متصدّى مقبره بود مشغول تلاوت شود؛ و آنها صبح بیایند و جنازه را دفن كنند. آن جماعت جنازه را گذاردند و رفتند، و قارى قرآن مشغول تلاوت شد. 🔹من همین كه دستمال را باز كرده و مى‌خواستم مشغول خوردن غذا شوم، دیدم كه ملائكه عذاب آمدند و مشغول عذاب كردن شدند. چنان گرزهاى آتشین بر سر او مى‌زدند كه آتش به آسمان زبانه مى‌كشید، و فریادهائى از این مرده بر مى‌خاست كه گوئى تمام این قبرستان عظیم را متزلزل مى‌كرد. نمى‌دانم اهل چه معصیتى بود؛ از حاكمان جائر و ظالم بود كه این‌طور مستحقّ عذاب بود؟ و أبداً قارى قرآن اطّلاعى نداشت؛ آرام بر سر جنازه نشسته و به تلاوت اشتغال داشت. 🔹من از مشاهده این منظره از حال رفتم، بدنم لرزید، رنگم پرید. و اشاره مى‌كنم به صاحب مقبره كه در را باز كن من مى‌خواهم بروم، او نمى‌فهمید؛ هر چه مى‌خواستم بگویم زبانم قفل شده و حركت نمیكرد! بالاخره به او فهماندم: چفت در را باز كن؛ من میخواهم بروم. گفت: آقا! هوا سرد است، برف روى زمین را پوشانیده، در راه گرگ است، تو را میدرد! 🔹هر چه میخواستم بفهمانم به او كه من طاقت ماندن ندارم، او إدراك نمى‌كرد. بناچار خود را بدر اطاق كشاندم، در را باز كرد و من خارج شدم. و تا اصفهان با آنكه مسافت زیادى نیست بسیار به سختى آمدم و چندین بار به زمین خوردم. آمدم در حجره، یك هفته مریض بودم، و مرحوم آخوند كاشى و جهانگیرخان مى‌آمدند حجره و استمالت میكردند و به من دوا میدادند. و جهانگیرخان براى من كباب باد میزد و به زور به حلق من فرو مى‌برد، تا كم كم قدرى قوّه گرفتم. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ص۱۴۳ @fater290
♨️وظیفه ما در باقی ماندن اسلام 🔰شهید مطهری (ره) 🔸اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد که نيازهاي جهان بشري را رفع کند، اگر دواي درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه‌‌‌‌‌هاي ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امکان ندارد (القسر لايدوم). ولي اگر اسلام اين قدرت و توانايي را داشته باشد باقي مي‌‌‌‌‌ماند. 🔸تنها وظيفه‌‌‌‌‌اي که ما داريم اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. نقش حسينيه‌‌‌‌‌هاي ارشاد و امثال آن اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کند، آگاهش کند، متوجهش نمايد که تو به اسلام محتاجي، بعد اسلام را عاري از هر پيرايه‌‌‌‌‌اي به او عرضه بدارد. ديگر همان کافي است، نمي‌‌‌‌‌خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاي خودش را باز مي‌‌‌‌‌کند. 📚پانزده گفتار ص۱۵ @fater290
♨️دیدگاه آیت الله مرعشی نجفی درباره کتاب عوالی و ابن ابی جمهور ✅لا يخفى على من ألقى السّمع و هو شهيد، و من راجع إلى محكمة أقضى القضاة و هو الإنصاف المبرّأ من الزّور و الاعتساف إنّ من أحسن الكتب الحديثيّة هو كتاب «غوالى اللّئالى» أودع فيه مؤلّفه الجليل الحبر النّبيل، المحدّث المتكلّم، المتألّه، الزّاهد الورع التّقيّ، جامع العلوم السّمعيّة و العقليّة، الألمعيّ اليلمعي، البحّاث النّقّاد، شيخنا أبو جعفر محمّد بن عليّ بن إبراهيم بن أبي جمهور الإحسائي الهجري المتوفّى سنة 940 ق من علماء القرن العاشر، أحاديث قصار المتون، ، صراح الدّلالات، نظمها على أحسن أسلوب و خير نمط فللّه تعالى درّه و عليه أجره. ✅و لكنّ من المأسوف عليه أنّ هذه الدّرّة اليتيمة و الجوهرة الثّمينة تركت في روازن مخازن الكتب، مترّبة مبعثرة تأكلها العثّة و تبيدها الهوامّ و الدّيدان، لا يسأل عنه و لا يفتقد، و كان ترتب هذا الخمول و الانزواء في حقّ هذا الكتاب أوردت بعضها على المؤلّف و بعضها على المؤلّف، و غير واردة ناشئة من قلّة التّتبّع و الغور في الكتاب، تحومل عليه بحيث حتّى خمل ذكره و نسي اسمه و وصل سقوطه في الأنظار الى حدّ قال بعض الأكابر في حقّه، في المؤلّف و المؤلّف نظر و تأمّل‏. 📚مقدمه کتاب عوالی اللئالی @fater290
♨️ مناظره ای از ابن ابی جمهور درباره انجام عبادات حتی پس از واصل شدن انسان به کمال، برگرفته از کتاب مجلی المرآه المنجی 👇👇👇
المرسلات
♨️ مناظره ای از ابن ابی جمهور درباره انجام عبادات حتی پس از واصل شدن انسان به کمال، برگرفته از کتاب
♨️ مناظره ای از ابن ابی جمهور درباره انجام عبادات حتی پس از واصل شدن انسان به کمال، برگرفته از کتاب مجلی المرآه المنجی 🔸جمعى از صوفيه برآنند كه چون آدمى بكمال مطلوب رسيد و باصطلاح خودشان واصل شد ديگر عبادات شرعى ساقط و زائل مى‏ گردد و عجب‏تر آنكه بعضى استدلال كنند به آيه شريفه وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ. 🔸ابن ابى جمهور احسائى كه خود يك تن از دانشمندان بزرگ و عارف كامل و سالك واصلى است در كتاب نقل مى ‏كند: اوقاتى كه در يمن بسر مى‏ بردم و سير مى‏ كردم شنيدم يكى از دانشمندان بنام و از معاريف تصوف و عرفان را كه در بالاى كوهى تنها بسر مى‏ برد و سالهاست بترك عبادات گفته و از نماز و روزه اعراض كرده. من چند فرسخ راه پيمودم و براى ملاقات او رفتم در هر علمى كه سخن گفتم و از هر چه پرسش كردم طورى حاضر بود و پاسخ مى ‏داد كه گوئى تخصص او در همين فن است. 🔺عاقبت گفتم من تعجب مى‏ كنم شما با اين همه معلومات چگونه تارك عبادات شده و زحمات چندين‏ ساله خود را به هدر داده‏ اى؟ 🔹گفت مرا ديگر احتياجى به عبادت نيست زيرا عبادات وسائط اند براى رسانيدن آدمى به خدا. چون وصول حصول پيدا كند و قرب دست دهد، ديگر محلى براى عبادت نمى‏ ماند؛ زيرا اين عبادات وسيله هستند براى رساندن آدمى به خداوند چون اين كار انجام گرفت و آدمى به خدا رسيد عبادت ملغى است. اكنون مرا تكليف نيست چه واصل شده ‏ام. 🔺گفتم وصول شما كامل‏تر است يا وصول حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله؟ 🔹گفت چه مقايسه ‏اى كردى اين التراب و رب الارباب او شخص اول عالم وجود و فيض منبسط حق تعالى و نفس الرحمن. من رعيت كجا و مقام نبوت ختميه كجا؟ 🔺گفتم پس چرا حضرت محمد(ص) پيغمبر اكرم نماز مى ‏خواند و روزه مى ‏گرفت؟ 🔹گفت: هو وصل ورد و انا وصلت و ما رددت. او را پس از وصل بازگرداندند و مرا بازداشتند كه بازنگشتم. 🔺 من از ظاهر سخن او عدول از حرف اول فهميدم. گفتم تو كه نخست اقرار كردى كه وصول شما همپايه با وصول محمد صلى اللّه عليه و آله نيست. چگونه به اين زودى گفتار خود را پس گرفتى و دعوى افضليت كردى كه محمد را بازگرداندند و ترا پذيرفته ‏اند؟ 🔹با نهايت حقارت گفت: تو اصطلاحات علمى را مى ‏دانى چرا اين‏قدر كژفهم و نادانى؟ من گفتم او را بازگرداندند به منظور هدايت و راهنمائى مردم او پس از وصول الى اللّه و سفر حقانى قوس نزولى پيموده و سفر الى الخلق كرده تا ديگران را رهبرى كند مرا چنين قابليتى نيست. فقط توانسته ‏ام خود را نجات داده و بحق واصل كنم. تو ببين كه اگر كسى به مكه خواهد رفتن لازم است شترى تهيه و روز و شب از او پذيرائى كند و علوفه دهد تا او را بمقصود برساند و اگر بعد از رسيدن به مكه خواهد مجاورت اختيار كند ديگر شتر را رها بايد كرد و زحمت علوفه آن را تحمل نمى‏ كند مگر آنكه باز از حجاز سفر آغاز كند لازم است همچنان بمركب خود پردازد و حفظ نمايد. من در پيشگاه مجاورم و حضرت محمد (ص) بازگشته بايد مراقبت در عبادات نمايد يا ديگران از او بياموزند و ازاين‏ رو مى ‏فرمود "صلوا كما رأيتمونى اصلى" . 🔺بقدرى سخن زيبا گفت و مرا مفتون گفتار شيرين و منطق قوى و دلنشين خود ساخت كه نزديك بود زخارف كلام او مرا بربايد و تسليم معتقدات او شوم كه لطف خداوندى شامل حال شد و باين بيان ملهم شدم كه رسيدن ممكن بواجب ممكن نيست و ان الملأ الاعلى يطلبونه كما تطلبونه انتم‏. برافكن پرده تا معلوم گردد كه ياران ديگرى را مى ‏پرستند به صادر نخست و عقل اول حضرت ختمى ‏مرتبت خطاب فرموده است و قل رب زدنى علما. اينكه گفته ‏اند حاصل معرفت و نتيجه بندگى ترك عمل است، مقصود ترك ملاحظة العمل بوده لا ترك نفس العمل. رسد آدمى به جائى كه به جز خدا نبيند و اينكه تو مى ‏گوئى اشتباه است و گمراهى دامهاى شيطان مختلف است تو را نيز اين راه گمراه ساخته 🔹سخن كه به اينجا رسيد بسيار ناراحت شد و عذر مرا خواست و گفت من از اجتماع فرار كرده و به كوه‏ها پناه برده ‏ام كه از دست تو و امثال تو در امان باشم اينجا هم ول نمى‏ كنيد و براى آزار من خود را به زحمت مى ‏افكنى برخيز برو و مرا بحال خود بگذار. 📚اسرار عبادات قاضی سعید قمی، پاورقی، ص 254 @fater290
💢معرفی اساتید آیت الله بهجت @fater290👇👇
💢معرفی اساتید آیت الله بهجت 🔰آیت الله مصباح یزدی (حفظه الله) 📌🌐زندگینامه آیت الله العظمی بهجت (ره) از زبان شاگرد برجسته ایشان آیت الله مصباح یزدی (مدظله)/ بخش اول 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 ✅مرحوم آقا شيخ محمدكاظم شيرازى 🔺اين شخصيت والامقام در از مرحوم آقا شيخ محمدكاظم شيرازى (شاگرد مرحوم شيخ ميرزا محمد تقى شيرازى) استفاده كرده بودند كه از اساتيد بسيار برجسته نجف اشرف به شمار مى رفتند. ✅شیخ محمد حسین اصفهانی 🔺در هم از مرحوم آقاى نائينى و بعد بيشتر از مرحوم آقا شيخ محمد حسين اصفهانى (كمپانى) استفاده كرده بودند؛ البته هم طول مدت استفاده ايشان از مرحوم اصفهانى و هم استفاده هاى جنبى از ايشان بيشتر بوده است. ايشان از نظر رفتار هم خيلى تحت تأثير مرحوم آقا شيخ محمد حسين اصفهانى بودند؛ چون گاهى مطالبى را از ايشان با اعجاب نقل مى كردند و بعد همان نمونه ها را در رفتار خود ايشان مى ديديم كه پيدا بود اين استاد در شكل گرفتن شخصيت معنوى ايشان مؤثر بوده اند. 🔺به ياد دارم كه مى فرمودند: مرحوم آقا شيخ محمد حسين طورى بود كه اگر كسى به فعاليت علمى ايشان توجه مى كرد، تصور مى كرد كه شبانه روز كارى جز مطالعه و تحقيق ندارد و اگر كسى از برنامه عبادى ايشان سراغ مى گرفت، گمان مى كرد كه جز عبادت به كارى نمى پردازد. 🔺در اين جا مناسب است به داستانى در مورد تقيد ايشان به فعاليت هاى علمى اشاره كنم: حضرت آيت الله بهجت از مرحوم آقا شيخ محمد حسين اصفهانى نقل مى كردند كه فرموده بودند: من سيزده سال در درس مرحوم آخوند خراسانى صاحب كفايه شركت كردم. در طول اين سيزده سال فقط يك شب موفق نشدم در درس ايشان شركت كنم و آن شبى بود كه به زيارت كاظمين رفته بودم و به موقع نرسيدم. در بين راه كه مى آمدم، حدس مى زدم كه ايشان در اين شب چه مطالبى را بيان خواهند كرد و پيشاپيش آنها را نوشتم و بعد كه به نجف آمدم و با دوستان صحبت كردم، ديدم تقريباً همه مطالبى را كه ايشان بيان فرموده بودند، پيشاپيش حدس زده و يادداشت كرده بودم و تقريباً نوشته من چيزى از درس ايشان كم نداشت؛ يعنى با اين موقعيت علمى كه مى توانستند درس استاد را پيشاپيش بنويسند، ولى مقيد بودند كه يك جلسه هم درس استاد فوت نشود. 🔺جالب است بدانيد كه آقا شيخ محمدحسين، حاشيه مكاسب را كه از عميق ترين حاشيه ها بر مكاسب شيخ است و نيز حاشيه كفايه را تا 27 سالگى نوشته اند. افراد عادى اگر بخواهند چنين سير علمى داشته باشند، شايد تا پنجاه، شصت سالگى هم موفق نشوند. 🔺آيت الله بهجت همچنين نقل مى فرمودند كه مرحوم آيت الله اصفهانى در كنار اين فعاليت هاى علمى، زيارت عاشورا و نماز جعفر از برنامه هاى عادى روزانه ايشان بود و روزهاى پنج شنبه طبق سنتى كه بزرگان و علما در نجف روضه هفتگى داشتند و توسلى انجام مى دادند كه زمينه اى براى ديدار دوستان و اساتيد و شاگردان با هم ديگر باشد، مرحوم آقا شيخ محمد حسين مقيد بودند پاى سماور بنشينند و كفش ها را جفت كنند و در عين حال زبان ايشان مرتب در حال حركت بود و خيلى تند تند چيزى را مى خواندند كه ما متوجه نمى شديم چه ذكرى است كه ايشان اين قدر مقيد است در حال نشستن، برخاستن و... مرتب تكرار كند. يكى از دوستان كه با ايشان خيلى مأنوس تر بود (ظاهراً مرحوم آقا شيخ على محمد بروجردى) سؤال كردند: اين چه ذكرى است كه حتى بين سلام و احوال پرسى آن را ترك نمى كنيد؟ ايشان لبخندى زده و بعد از تأملى فرموده بود: خوب است انسان هر روز هزار مرتبه "انا انزلنا"؛ بخواند. 🔺حضرت آيت الله بهجت زير دست چنين استادانى تربيت شده اند؛ به همين دليل مى ديديم كه هم فعاليت هاى علمى را بسيار مقدس مى شمردند و به عنوان يك عبادت بزرگ به مطالعه و درس و بحث اهميت مى دادند و هم به عباداتى مثل نماز و زيارت و توسلات كه مستقيماً جنبه عبادى دارد. ✅مرحوم سید علی قاضی 🔺غير از استفاده هايى از رفتار مرحوم آقا شيخ محمد حسين و ساير اساتيد (نظير مرحوم نائينى، كه از ايشان نكات اخلاقى ممتازى نقل مى كردند)، از مرحوم آقا ميرزا على قاضى نيز مستقيماً بهره برده و نزد ايشان شاگردى كرده اند. مرحوم قاضى در تربيت افراد در جهات معنوى و عرفانى ممحّض بودند و بزرگانى مثل مرحوم علامه طباطبايى و مرحوم آقا شيخ محمدتقى آملى و مرحوم آيت الله بروجردى و حتى برخى مراجع در جنبه هاى اخلاقى و عرفانى از وجود ايشان بهره برده اند. ✅شیخ مرتضی طالقانی 🔺البته غير از اين چند بزرگوار، شخصيت هاى ديگرى نيز در زندگى حضرت آيت الله بهجت مهم بوده اند كه ايشان گه گاه از آنها نكاتى را نقل مى كردند مثل مرحوم آقا شيخ مرتضى طالقانى و ديگران. خود ايشان نقل مى كردند كه كسى در آن زمان درصدد برآمده بود ببيند چه كسانى سحر در حرم اميرالمؤمنين(عليه السلام) در قنوت نماز وتر خود دعاى ابوحمزه مى خوانند كه معلوم شده بود بيش از هفتاد نفرند. به هر حال بزرگانى با جهات عبادى و معنوى در آن عصر زياد بودند و متأسفانه در عصر كنونى اين نمونه ها را كمتر مشاهده مى كنيم؛ البته علم غيب نداريم. شايد كسانى كه آن زمان اين عبادات را بيشتر در حرم انجام مى دادند، امروزه در خانه اين كار را بكنند؛ ولى به هر حال مى شود با اطمينان گفت كه تقيد به اعمال عبادى و معنوى سير نزولى داشته كه جاى بسيار تأسف است. ✅آیت الله العظمی بروجردی 🔺ايشان در اواخر نيز از مرحوم آيت الله بروجردى در فقه استفاده كرده اند. به همين جهت، جامع دقت هاى مرحوم آقا ميرزا محمد تقى شيرازى (از راه شاگرد برجسته ايشان آقا شيخ محمد كاظم)، نوآورى مرحوم آقاى نائينى و مرحوم آقا شيخ محمد اصفهانى و تربيت معنوى مرحوم آقاى قاضى هستند. 💠اين اساتيد باعث شده اند شخصيتى به وجود آيد كه نعمت بسيار بزرگى در عصر ما هستند و جا دارد كه از لحظه لحظه عمر ايشان استفاده شود و به ويژه طلاب و كسانى كه دنبال امور معنوى هستند، قدرشناس ايشان باشند. ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 📚مصاحبه صدا و سیما با آیت الله مصباح در زمان حیات آیت الله بهجت/ متن کامل: mesbahyazdi.ir/node/174 @fater290
خلاصه نظریه حصه.mp3
9.31M
🔊🔊 💠 خلاصه نظریه #«حصّه» محقق عراقی و تطبیق آن بر بحث اوامر و نواهی 🔰 استاد علی فرحانی 🔻 خلاصه ای از دیدگاه محقق عراقی درباره حصّه و وجود الطبیعی 🔹 طرح مسئله حصه در عبارات خراسانی با استدلالی غیر از استدلال محقق عراقی 🔹 اصولیون با وجود اینکه این نظریه را انکار کرده اند «من حیث لایشعر» از آن استفاده می کنند. 🔹 تاثیر این دیدگاه در بخش های مختلف علم اصول و تطبیق آن بر مسئله متعلق اوامر و نواهی @maaerjj @fater290
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🔰امامین انقلاب 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ @fater290
♨️ حقیقت عرفان و شهود 🔰امام خمینی، آداب نماز ص۱۱ @fater290
🔰 تحصیل مجازی و بهبود وضعیت درسی طلاب 🔺شیوع ویروس سبب شد بسیاری از دروس حوزه به صورت مجازی برگزار شود و اقبال به استماع صوتی جلسات گسترده تر شود. 🔺به نظر می رسد وضعیت جدید تحصیلی در حوزه ها و فشارهای اجتماعی برای تسریع در بازدهی طلاب در طول تحصیل، پس از این هم تحصیل مجازی را جدی تر کند. در این نوشته با پاسخ اجمالی به برخی اشکالات، بیان می کنیم که تحصیل مجازی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی حوزه ها داشته باشد. ⭕️ (نکته: آنچه در ادامه در تایید تحصیل مجازی می آید روشی برای کمک به برنامه حضوری تحصیل است نه جایگزین آن.) 🔺برخی معایبی که مخالفان تحصیل مجازی (نواری) بیان می کنند: - قطع ارتباط مشافهی استاد و شاکرد در تعلیم - اختلال در روند تحصیل علم و اختلال در ترتب زمان مند جلسات درسی بر یکدیگر - قطع رابطه تربیتی استاد و شاگرد 🔺اما به نظر می رسد استفاده مجازی از بسیاری از دروس امری کاملا اجتناب ناپذیر است و بخشی آینده تحولی حوزه به نحو جدی وابسته به آن است لذا باید راهی برای حل اشکالات یافت. 🔺به طور طبیعی رسیدن به ملکه اجتهاد در حوزه علمیه مستلزم به دست آوردن گزاره های بسیار زیادی از علوم مختلف است. گذراندن این مسیر طولانی و احاطه مناسب بر تمام این علوم در حالت عادی و با شرکت مثلا در 5 کلاس در روز (که عملا بسیار مشکل است) و حتی با رفع تمام تعطیلی های نوروز و تابستان سالیان بسیاری به طول می انجامد. 🔺 اما می توان این مسیر طولانی را با زنده کردن تمام اوقاتی که به راحتی از دست می روند و با استفاده از امکانات مجازی کوتاه کرد و یکی از معضلات اساسی تحصیل یعنی طولانی شدن دوران آن را به مقدار زیادی بر طرفت نمود. این کار مزایای بسیاری دارد: - امکان استفاده از تمام اوقات شبانه روز و تمامی ایام سال حتی در صورتی که دسترسی به هیچ استادی ممکن نباشد و در نتیجه امکان قطعی کوتاه شدن دوران تحصیل - امکان انتخاب بهترین استاد در هر درس ولو آن استاد دیگر در قید حیات نباشد و یا دیگر آن درس مشخص را درس ندهد. - امکان تامل در یک جلسه درسی و استماع چندباره آن - امکان استماع همزمان جلسات درسی چند استاد در یک درس مشخص (البته انجام این کار ملاحظاتی دارد) - امکان اتمام دوره سطح تا پیش از درس خارج در 4 سال یا کمتر از آن 🔺البته اشکالاتی که در بالا به این مسیر وارد شد جدی است ولی به نظر می رسد می توان این اشکالات را با راه حل های زیر حل کرد: - خواندن اولین دوره هر کدام از علوم با یک استاد مجرب به صورت حضوری، مثلا الموجز در اصول، جلد اول لمعه در فقه، سیوطی یا صمدیه در ادبیات و ... - همراهی کامل با یک یا چند استاد در کل دوران تحصیل و مشاوره گرفتن و حل مشکلات پس از استماع مجازی جلسات، در این صورت استاد می تواند مسیر تربیتی را نیز پیگیری کند و این مسیر تربیتی لزوما متوقف بر صدها جلسه حضوری نباشد. - رعایت کامل روندِ مباحثه و نگارش تقریر برای تمام جلسات درسی و ارائه آن به استاد پ.ن: مسیر تربیت معنوی و اخلاقی طبیعتا بحث دیگری دارد و آنچه در اینجا بیان شد صرفا پیرامون مسیر علمی مرسوم در حوزه است. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شما جوانها نزدیکتر هستید به ملکوت تا ما پیرمردها 💠 در این ایام باقیمانده از ماه شعبان ، نصایح امام‌را دریابید ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ ╭┅─────────┅╮ 🌺 @maharathaye_talabegi ╰┅─────────┅╯
مجموعه آثار علامه طهرانی (ره) ⬇️‏لینک دانلود از بازار👇👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=allame.kotob.ir&ref=share @fater290
🌃 🔺حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار 🔺تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور @fater290
raveshetahsil-v-jayegahe-amoojaz-v-osoulefegh.mp3
7.38M
🔉🔉 ♨️ روش تحصیل و جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه 🔰استاد علی فرحانی 💢💢💢💢💢💢 🔹استاد در این فایل صوتی که برای جمعی از طلاب پایه پنجم در ابتدای تدریس کتاب ایراد شده است، جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه در سیر تحصیل علم اصول و روش تحصیل این دو کتاب را تبیین می کنند. 🔹یکی از نکات مهم در تحصیل علوم حوزوی، خصوصا در سطح مقدمات و قبل از ورود به سطح عالی، این است که بتوانیم، جایگاه هر درس را در سیر آموزشی بدانیم و بر آن اساس، کتب را بخوانیم تا بتوانیم با توشه مناسب علمی وارد در سطح عالی شویم. 🔹توضیحات استاد در این صوت، منحصر به الموجز و اصول فقه نیست، بلکه قاعده کلی برای همه دروس است. لذا استماع آن را به همه مخاطبین ارجمند، میکنیم. 🔺صوت دروس الموجز و و اصول فقه را می توانید از لینک زیر دانلود کنید: eitaa.com/fater290/395 @fater290
💢چرا خواندن برخی از مسلمین، سبب نهی ایشان از فحشاء و منکر نمی شود؟ @fater290 📌 پاسخ این سوال را از علامه طباطبایی 👇👇
المرسلات
💢چرا #نماز خواندن برخی از مسلمین، سبب نهی ایشان از فحشاء و منکر نمی شود؟ @fater290 📌 پاسخ این سوا
💢چرا خواندن برخی از مسلمین، سبب نهی ایشان از فحشاء و منکر نمی شود؟ 🔰علامه طباطبایی (ره) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔸قوله تعالى: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» أمره بإقامة الصلاة التي هي خير العمل و علل ذلك بقوله: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» و السياق يشهد أن المراد بهذا النهي ردع طبيعة العمل عن الفحشاء و المنكر بنحو الاقتضاء دون العلية التامة. 🔸فلطبيعة هذا التوجه العبادي- إذ أتى به العبد و هو يكرره كل يوم خمس مرات و يداوم عليه و خاصة إذا زاول عليه في مجتمع صالح يؤتى فيه بمثل ما أتى به و يهتم فيه بما اهتم- به أن يردعه عن كل معصية كبيرة يستشنعه الذوق الديني كقتل النفس عدوانا و أكل مال اليتيم ظلما و الزنا و اللواط، و عن كل ما ينكره الطبع السليم و الفطرة المستقيمة ردعا جامعا بين التلقين و العمل. 🔸و ذلك أنه يلقنه أولا بما فيه من الذكر الإيمان بوحدانيته تعالى و الرسالة و جزاء يوم الجزاء و أن يخاطب ربه بإخلاص العبادة و الاستعانة به و سؤال الهداية إلى صراطه‌ المستقيم متعوذا من غضبه و من الضلال، و يحمله ثانيا على أن يتوجه بروحه و بدنه إلى ساحة العظمة و الكبرياء و يذكر ربه بحمده و الثناء عليه و تسبيحه و تكبيره ثم السلام على نفسه و أترابه و جميع الصالحين من عباد الله. 🔸مضافا إلى حمله إياه على التطهر من الحدث و الخبث في بدنه و الطهارة في لباسه و التحرز عن الغصب في لباسه و مكانه و استقبال بيت ربه فالإنسان لو داوم على صلاته مدة يسيرة و استعمل في إقامتها بعض الصدق أثبت ذلك في نفسه ملكة الارتداع عن الفحشاء و المنكر البتة، و لو أنك وكلت على نفسك من يربيها تربية صالحة تصلح بها لهذا الشأن و تتحلى بأدب العبودية لم يأمرك بأزيد مما تأمرك به الصلاة و لاروضك بأزيد مما تروضك به. 🔸و قد على الآية بأنا كثيرا ما نجد من المصلين من لا يبالي ارتكاب الكبائر و لا يرتدع عن المنكرات فلا تنهاه صلاته عن الفحشاء و المنكر. 🔸فالحق في أن الردع أثر طبيعة الصلاة التي هي توجه خاص عبادي إلى الله سبحانه و هو بنحو الاقتضاء دون الاستيجاب و العلية التامة فربما تخلف عن أثرها لمقارنة بعض الموانع التي تضعف الذكر و تقربه من الغفلة و الانصراف عن حاق الذكر فكلما قوي الذكر و كمل الحضور و الخشوع و تمحض الإخلاص زاد أثر الردع عن الفحشاء و المنكر و كلما ضعف ضعف الأثر. 🔸و أنت إذا تأملت حال بعض من تسمى بالإسلام من الناس و هو تارك الصلاة وجدته يضيع بإضاعة الصلاة فريضة الصوم و الحج و الزكاة و الخمس و عامة الواجبات الدينية و لا يفرق بين طاهر و نجس و حلال و حرام فيذهب لوجهه لا يلوي على شي‌ء ثم إذا قست إليه حال من يأتي بأدنى مراتب الصلاة مما يسقط به التكليف، وجدته مرتدعا عن كثير مما يقترفه تارك الصلاة غير مكترث به ثم إذا قست إليه من هو فوقه في الاهتمام بأمر الصلاة وجدته أكثر ارتداعا منه و على هذا القياس. 📚الميزان ج۱۶، ص۱۳۴ (با تلخیص) @fater290
♨️انحصار قوس صعود به انسان @fater290 👇👇
enhesare-ghoase-soud-be-ensan.mp3
7.09M
♨️انحصار قوس صعود به انسان 🔰استاد علی فرحانی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹استاد در این صوت بیان میکنند که از دیدگاه علامه طباطبایی، تنها موجودی که قوس صعود دارد، انسان است و قوس صعود فقط انفسی است و آفاقی نیست. 🔹ایشان این مدعا را با توجه عباراتی از کتاب نهایه در مبحث حرکت و علم، توضیح میدهند و در ضمن آن به برخی اشکالات آیت الله مصباح و آیت الله جوادی به علامه می پردازند. 🔹این مطلب از جهت انسان شناسی و مباحث استکمال انسان دارای اهمیت بالایی است و استماع آن به کسانی که یک دور را خوانده اند، توصیه می شود. @fater290
✅راه توحید: خرق حجاب اعتبار و علم حصولی به وسیله مراقبه @fater290 👇👇
rahe-tohid-kharghe-hejabe-etebar-v-elme-hosooli.mp3
1.6M
🔉🔉 ✅راه توحید: خرق حجاب اعتبار و علم حصولی به وسیله مراقبه 🔰استاد علی فرحانی @fater290
✅و من مهمات السالک فی امر هذا الشهر العظیم .... 💠مراقبات این ماه را از کتاب شریف المراقبات 👇👇 eitaa.com/fater290/449 @fater290