eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸 لحظه‌ی اعلام خبر کشف پیکر شهید مدافع حرم محمود رادمهر به مادر وی و واکنش عبرت‌آموز مادر شهید @almorsalaat
📸 کربلای خان طومان ‌‌‌‌ ◽️قرنهاست زمین انتظار مردانی اینچنین را می‌کشد تا بیایند و کربلای ایران را عاشقانه بسازند و زمینه‌‏ساز ظهور باشند… آن مردان آمدند و رفتند، فقط من و تو ماندیم و از جریان چیزی نفهمیدیم… شهیدسیدمرتضی آوینی 🌐خبرگزاری‌حوزه @almorsalaat
⚡️جهاد درونی و جهاد با نفس همراه با سایر جهادها 🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14 🔺جهاد این مرد بزرگ [امام خمینی (ره)] صرفاً جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه‌ی این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود؛ این هم درس است. 🔺این‌جور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا جهاد نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرف‌نظر کنیم. 🔺امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکاء بود، اهل دعا بود، اهل توسّل و تضرّع بود. در همین ماه مبارک شعبان مکرّر این فقره‌ی مناجات شعبانیّه را در سخنرانی خود تکرار میکرد: اِلهی هَب لی کَمالَ الِانقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلَیکَ حَتَّی تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّورِ فَتَصِلَ اِلی‌ مَعدِنِ العَظَمَة. این رفتار او بود، گریه‌ی سحرگاهان او، مناجات او، دعای او، ارتباط دائمی او که این حالت، پشتوانه‌ی معنویِ تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل میداد. این‌را هم در حاشیه‌ی جهاد فی‌سبیل‌الله امام بزرگوارمان به یاد داشته باشیم. @almorsalaat
نسبت عقلایی بودن معاملات و اقتصاد اسلامی +.mp3
1.8M
🔶 اشاره ای کوتاه در باب نسبت عقلایی بودن باب معاملات و امکان اقتصاد اسلامی در پایان بحث صحیح و اعم در اصول فقه @ofoqemobin
👆👆👆👆 مطالب این صوت که بخشی از تدریس استاد هاشمی است، قابل توجه است. حتما . @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 یکی از بینش پژوهان در پی انجام یک تحقیق جامع در مورد آثار و تفکرات شهید مطهری بودند و در یکی از مراحل تحقیق با این سوال مواجه شده اند که سیر تاریخی انتشار استاد شهید مرتضی مطهری به چه ترتیبی است. 🔶 برای پاسخ به این سوال از کانال جامع اندیشه های شهید مطهری درخواست کردند که یک مسابقه با جایزه معین برای آن ترتیب دهیم و جایزه مسابقه هم به اولین نفری که پاسخ و رو ارائه دهد تعلق می گیرد. ✅ سوال مسابقه این است👇🏼👇🏼 ⁉️ آثار قلمی استاد مطهری کدام هستند و سیر ترتیب این آثار به چه نحو است. از اولین اثر قلمی تا آخرین اثر استاد شهید مرتضی مطهری. 📝 پاسخ های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال کنید. 🎁 هدیه مسابقه برای نفر برگزیده از طریق واریز وجه تقدیم می شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
♨️محفل علوم انسانی ✅با ما همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1658781751C50bf41ac95
🌀اقتصاد بخشی از اسلام است 🔰شهید مطهری 🔷 كسانى كه فكر مى ‏كنند مسائل زندگى از يكديگر جداست و هر چيزى يك مرز و يك قلمرو خاص دارد و هر گوشه‏ اى و قسمتى از زندگى بشر به يك شى‏ء بخصوص تعلق دارد، تعجب و احياناً انكار مى ‏كنند كه كسى مسئله‏ اى به نام «» طرح كند، زيرا به عقيده اينها هريك از اسلام و اقتصاد يك مسئله جداگانه است. 🔹 اسلام به عنوان يك دين براى خودش و اقتصاد به عنوان يك علم و يا يك فلسفه براى خودش، اسلام قلمروى دارد و اقتصاد قلمروى ديگر، همچنانكه ، ، و حتى هر كدام قلمروى جداگانه از اسلام دارند. 🔶 بعضى پا فراتر نهاده و گفته‏ اند زندگى به‏ طور كلى يك مسئله است و دين مسئله ديگر، دين را نبايد با مسائل زندگى مخلوط كرد. اشتباهشان این اشخاص اين است كه مسائل زندگى را مجرد فرض مى ‏كنند؛ خير، زندگى يك واحد و همه شئونش توأم با يكديگر است؛ صلاح و فساد در هريك از شئون زندگى در ساير شئون مؤثر است. ممكن نيست اجتماعى مثلًا فرهنگ يا سياست يا قضاوت يا اخلاق و تربيت و يا اقتصادش فاسد باشد اما دينش درست باشد و بالعكس. 🔸اگر فرض كنيم دين تنها رفتن به مسجد و كليسا و نماز خواندن و روزه گرفتن‏ است ممكن است كسى ادعا كند مسئله دين از ساير مسائل مجزاست، ولى اين مطلب فرضاً درباره صادق باشد درباره صادق نيست. 📚نظری به نظام اقتصادی اسلام @almorsalaat
⚡️نکته ای مهم در مورد خواندن کتاب (الفائق فی الاصول) 🔰حجت الاسلام حامد سامی ✳️همانطور که می دانید ، علم اصول یک علم آلی است نه اصالی . ویژگی مهم علوم آلی این است که این علوم به عنوان ابزار به ما کمک می کنند تا در علوم دیگر از آنها استفاده کنیم و به نتایجی برسیم . به عنوان مثال در مورد علم منطق گفته می شود که یک وسیله وابزار برای تفکر استیعنی برای اینکه در مسیر تفکر به درستی حرکت کنیم باید مسلح به ابزار علم منطق باشیم .علم اصول نیز یک ابزار مهم برای دستیابی به استنباط احکام مختلف است. ✳️در علوم اصالی ، دانستن هر یک از اجزاء علم به تنهایی، یک نتیجه و فایدۀ مشخصی دارد ؛ مثلا در علم پزشکی اگر یک پزشک بداند که (یک داروی خاصی برای یک درمان خاصی است و عوارض خاصی را دارد ) ؛ همین گزاره می تواند در درمان یک بیماری به او کمک کند ؛حتی اگر به همۀ علم پزشکی در همۀ گرایش ها به صورت کامل مسلط نباشد ؛ یعنی در علم پزشکی ، به هر اندازه که به گزارۀ پزشکی مسلط باشیم می توانیم از همان مقدار استفاده کنیم . اما در علوم آلی مثل علم اصول فقه ، این طور نیست . در علوم آلی احتیاج به یک دستگاه و یک مجموعۀ کامل و منسجم داریم که مانند یک کارخانه عمل می کند ؛ مواد خامی را دریافت می کند و محصولی را ارائه می دهد. این دستگاه باید در مجموعۀ گزاره ها و بخش های خود از انسجامی برخوردار باشد که اولا بخشی از این علم ، بخش دیگر را نفی نکند و ثانیا این مجموعۀ علم بتواند با توجه به مواد خام ، خروجی مشخصی داشته باشد. ✳️بنابر این علم اصول فقه به عنوان یک علم آلی ، یک دستگاه استنباطی است که همۀ اجزائش به یکدیگر متصل اند و با دانستن بخشی از این علم نمی توان استنباطی را انجام داد و نمی توان به کمک یک یا چند گزارۀ آن علم ، خروجی و نتیجۀ درستی به دست آورد. ✅با توجه به این بیان ، ما باید در علم اصول به یک دستگاه نظام مند و منسجم برسیم. برای این کار حتما باید ارتباط درستی بین بخش های مختلف علم برقرار کنیم تا انسجام علم حفظ شود و قسمتی از علم ، قسمت دیگر را انکار نکند. ❇️ به نظر می رسد از مهمترین اهداف کتاب «الفائق» این است که در موضوعات مهم و کاربردی ، مفاهیم به درستی تبیین شود و در هر بحثی، مطالب ابواب مختلف مرتبط با آن موضوع جمع بندی شود و حتی برخی از مطالبی که در کتب متعارف نیامده است ، آورده شود ؛ اما این به معنای ارائۀ یک منظومه کامل فکری و استنباطی برای علم اصول فقه نیست ؛ بنابراین کتاب «الفائق فی الاصول » یک مکمل خوب در کنار کتب اصلی علم اصول فقه است ؛ ولی به تنهایی نمی تواند یک نظام فکری کاملی ارائه دهد. ✅ با توجه به توضیح فوق باید دقت شود که خواندن کتاب «الفائق فی الاصول » ما را به این مطلب ترغیب نکند که علم اصول را مثل علم پزشکی قلمداد کنیم وبه فهم جزیره ای و بخش بخش این علم اکتفا کنیم. 🔰به عبارت دیگر در علم اصول باید به ملکۀ استنباط برسیم که یک امر بسیط و وحدانی است ؛ باید همه اجزاء این علم به درستی و به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار گیرد تا نتیجه حاصل شود. @almorsalaat
1.05M
💢چگونه بدون ورو‌د رسمی به حوزه، دروس مهم حوزوی را فرا بگیریم؟ 🔰🔰🔰🔰🔰 💠 وویس حاضر مشاوره یکی از رشته حقوق با مشاور محترم کانال حجت الاسلام سید محمد هاشمی (@SMHashemi128) درمورد چگونگی فراگیری دروس حوزوی است 📌 جهت ارتباط با مشاوران کانال کلیک کنید 👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/248 @almorsalaat
هدایت شده از 
🔅دنبال چه هستیم؟ ▫️درباره نگرش درون گفتمانی پیرامون علوم انسانی با توجه به موقعیت فقه در جمهوری اسلامی ایران ⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 👇👇👇 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از 
♦️دنبال چه هستیم؟ ⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ◾️ علوم انسانی معنای عریض و طویلی دارد و قرن هاست که متفکرین مختلف در تمدن مغرب زمین به آن پرداختند. در نگاه اولی علوم انسانی نه در مبادی و نه در روش هیچ نسبتی با آموزه های وحیانی اسلام ندارد. عمده مکاتب فکری موجود در این حوزه، حول محور (انسان گرایی) و با روش تجربی و تکون یافته. بنابراین وقتی در حوزه معارف اسلامی از آن سخن می گوییم به دنبال چه هستیم؟ ◾️ما معتقدیم که مقام معظم رهبری (دام ظله) به تبع امام خمینی (ره) مسیری را در حوزه علمیه و معارف اسلامی باز کردند که از دریچه آن می توانیم به شبکه مفاهیم پیچیده علوم انسانی وارد شویم. این مسیر چیزی جز انقلاب اسلامی و برآمده از آن نیست. اگر انقلاب اسلامی در سال 57 در ایران پیروز نمی شد، ما امروزه شأنیت کافی برای پرداختن به این مسأله نداشتیم. علوم انسانی در امتداد تمدن ها شکل می گیرد و تحولات اساسی در جامعه ایران در 4 دهه گذشته، استقلال فکری و فرهنگی لازم برای پرداختن به این مسأله را فراهم کرده است. ◾️نظریه صرفاً یک ساختار سیاسی نیست که از آن ذیل ابواب سیاسی فقه سخن بگوییم بلکه این نظریه، فقاهت را در مصدر مدیریت فردی و اجتماعی انسان قرار داده، بنابراین کارکرد علوم انسانی در توسعه تمدن غرب باید به صورت برای جامعه اسلامی بازتولید شود تا امکان جریان فقاهت در رگ های جامعه فراهم شود. ◾️از این منظر بسیاری از پیشفرض های موجود در علوم انسانی رنگ باخته و معنای اراده شده از آن، غیر از معنایی است که در ادبیات آکادمیک جهان وجود دارد. ◾️به صورت کلی مواجه ما با علوم انسانی در دو حوزه: و تصویر می شود. در حوزه مفاهیم انتزاعی، مبانی فلسفی در هستی شناسی و انسان شناسی که روح جمعی ایرانیان را شکل داده، ما را به ظرف انسانی می رساند. در امتداد حکمت اسلامی همانند سفره ای است که پدیده های عینی با روش فقهی مشخص از آن بهره می برند. پدیده های عینی در این منظر جدید، رویدادهای اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. ◾️مثلاً برای از بین بردن مسأله فقر به عنوان یک پدیده در جامعه فعلی ایران، با بهره گیری از پیشفرض های مفهومی مثل «عدالت»، «آزادی» و «فرهنگ» از دایره مفاهیم انتزاعی اسلام، اصولی با روش فقه جواهری استنباط می گردد و ناظر بر اقتضائات زمانی و مکانی تطبیق داده می شود. نتیجه این فرآیند، استخراج استراتژی های کلی در مدیریت جامعه اسلامی است و نهادی همچون مجلس شورای اسلامی ذیل آن، مصوباتی را برای محرومیت زدایی در نظر می گیرد. همانند به عنوان یک استراتژی، برخواسته از مبانی فلسفی و روش فقهی مدون و ناظر بر اقتضائات و شرایط عصر حاضر جمهوری اسلامی ایران است. ◾️ بنابراین نمی توان جمهوری اسلامی ایران را از مدار تولید در این منظر حذف کرد. در کشوری که ساختارهای حاکم باشد، متفکران اسلامی هیچ عرصه ای برای رصد، توصیف و بازتولید اصول اجتماعی نخواهند داشت. یکی از دلایل نفوذ سکولاریسم در حوزه های علمیه که گاهی ندای انسداد فکری از آن شنیده می شود و گاهی آن را با سیره عقلاء توجیه و تزیین می کنند، برخواسته از بی توجهی به موقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای فقه شیعه ایجاد کرده است. ◾️ پس حوزه علمیه از منظر خود به علوم انسانی می نگرد و این منظر در بستر اتفاق تاریخی به نام ایجاد شده است. بنابراین اگر از تعلیم و تربیت سخن می گوییم چون ساختار جمهوری اسلامی متکفل نهادهای آموزشی و پرورشی کشور است و اگر از اقتصاد اسلامی سخن می گوییم چون زمام شوراهای عالی اقتصاد در اختیار جمهوری اسلامی است. ◾️ با توضیحات فوق، جایگاه حوزه علمیه و دانشگاه در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی روشن می گردد. حوزه علمیه به صدد بازتولید مفاهیم اساسی علوم انسانی مطابق با موازین میراث فلسفی و فقهی ایران اسلامی است و دانشگاه متکفل توصیف و رصد پدیده های عینی در نظر و عمل است. ✅ امیدواریم در این محفل بتوانیم گوشه هایی از این ظرفیت عظیم را به مخاطبین محترم کانال عرضه کنیم. 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
10-hamahangi-99.7.19.mp3
17.82M
🔉 💢تحلیل اعتبارات شرعی (2) و سلوک اجتماعی از نگاه امام و علامه 🔰استاد علی فرحانی ☑️ در این جلسه به ادامه بحث اعتبارات شرعی پرداخته شد و پس از آن دو مبحث سلوک شرعی و سلوک اجتماعی و همچنین طریق صحیح عرفان و تفاوت آن با جهله صوفیه و اهل ظاهر، تبیین شد. 📌 10مین و آخرین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی امام و علامه ۹۹/۷/۲۰ @almorsalaat
💢هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. 🔰امام خمینی (ره) 📌📌📌📌📌📌 🔺انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. 🔺و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود. 🔺و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت. 📚 شرح چهل حديث، ح اول، ص۷ @almorsalaat
♻️ تفاوت دیدگاه اصولی و ادبی درمورد زبان شناسی 🔰 حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری: 🆔: @smojtabaamin ♨️ این پست مشاوره یکی از کاربران محترم کانال با مشاور محترم حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری است درباره زبان شناسی موجود در علم اصول. 🌀 : با عرض سلام. بنده چندین سوال درمورد زبان شناسی موجود در علم اصول و تفاوت آن با ادبیات عرب _که همین موضوع را نیز متکفل است_ دارم. 🔅 چرا اصولیین فارغ از بررسی آراء اهل زبان (ادبا عرب) بعضی از قواعد نحوی را به وجدانیات ارجاع می دهند. به عنوان نمونه اختلاف میان زبان شناسان و اصولیین در مسأله ی دلالتِ نسبت اضافه بر تحقق اضافه _که این اختلاف به خاطر اختلاف در روش آن هاست_ را بیان میکنم: دانشمند اصولی قائل است که نسبت اضافی دال بر تحقق نسبتش نیست. «تهذيب الأُصول، جلد۱، صفحه ۵۲» اما دانشمند ادبی می گوید: نسبت اضافی دال بر تحقق نسبت اضافی هم می تواند باشد. «دلائل الإعجاز في علم المعاني، صفحه : ۳۶۰». سوال بنده مشخصا این است که در اختلاف میان اصولیون و دانشمندان ادبی چرا به قول ادبا بی توجهی شده است در حالی که مباحث زبانی نزد اصولیین انتزاعی است و حواله به ادله انتزعی می شود در حالی که ادبا به مطالعه دقیق عرف زبانی استناد می کنند! 🔅 اصولیون با حدوسط هایی مانند ارتکاز و وجدان چنین مقابله ای با دانشمندان ادبی می کنند، اساسا مقصود از ارتکاز و وجدان در مباحث زبان شناسی اصولیین چیست!؟ 🔅 حد و مرز و حریم اهل زبان و اصولی در چیست.؟ 🔅 و سوال آخر ایکنه چطور ممکن است که اصولیین قاعده ای را بر همه زبان ها حاکم می کنند بدون این که هر یک را بررسی کرده باشند؟ 🔷 : سلام و عرض ادب. خیلی مطلب مهمی رو پیگیری می کنید و بنده هم در حد سوادم نکاتی رو که به نظرم میرسه رو عرض عرض می کنم. 🔶 درباره مباحث الفاظ در علم اصول که وارد حوزه زبان شناسی می شود، پنج نکته حائز اهمیت را بیان می کنم سپس به بررسی اشکالی که به امام «ره»فرمودید می پردازم: 🔹 در علم اصول مباحث الفاظ "من جهت عامه" است یعنی مسائل مشترک زبان را بررسی می کنند که مربوط به ظرف اعتباری ذهن بشر و بر محور لغویت یا عدم لغویت در تفهیم و تفهم است. مواردی که وارد زبان خاص (عربی) می شود به دلیل آلی بودن علم اصول برای استنباط است و چون بعضی از مباحث در علوم مربوط به زبان خاص مثل صرف، نحو، لغت و... آن طور که مورد نیاز اصولی هست بحث نشده، به آن می پردازند. 🔹 متأسفانه علم اصول با تأثیراتی که از مکتب نجف پذیرفت در این زمینه به صورت غلطی از منطق و کلام الهام گیری کرده و از ظرف اعتباری زبان غافل بوده. مبنای بسیاری از مباحث زبانی به اشتباه مبتنی بر معرفت شناسی تقریر شده. مثل حدوسط حکایت که در اقسام وضع مرحوم آخوند خراسانی است و دیگران از آن استفاده کردند و حضرت امام خمینی با انتقاد از ایشان محور اقسام را بر تداعی معانی قرار داده و آن را تابع دلالت در ظرف اعتبار تبیین می کنند. به همین دلیل از نظر ایشان استحاله قسم رابع واضح البطلان است. چون استحاله در مستوای دلالت بی معنی است. 🔹 اگرچه ظرف اعتبار نادیده انگاشته شده و از ادله یا مبانی فلسفی و منطقی استفاده شده ولی این نکته نیز حائز اهمیت است که ذهن در امر دلالت، ویژگی های ثابت هم دارد. یعنی می توان قواعد عامی را بر مسائل زبان حاکم دانست که البته این قواعد حاصل برهان یا مباحث فلسفی و عقلی نیست و از بدست می آید. این ارتکاز عمومی در زبان بعضی از اصولیین همان "" است. مثل یا و... . به عبارت دیگر قوانین عام حاکم بر الفاظ در عین این که اعتباری است، دارای ثبوت نیز است. بنظرم دو مفهوم "" و "" را باید در این فضا از یکدیگر تفکیک کنید. سیره عقلائیه نیاز به برررسی و رصد جامعه یا عرف ندارد چون بر هر ذهن انسانی حاکم است ولی عرف بر محور پذیرش اجتماعی یک مسأله است. 🔹 اختلافات میان علما بیشتر در مورد صغریات این قواعد است. مثلاً ممکن است عده ای ناخودآگاه امری که همراه با قرینه در کلام است را به ذات دال و مدلول نسبت دهند در این صورت برای تبیین اشکال آن ها، ناچاریم به تجزیه یا پیراستن کلام بپردازیم تا عناصر مخفی آشکار شود. مثلا در کتاب مغنی بسیاری از معانی که موضوع له حروف بیان می شود همراه با قرینه ای بوده که از ذهن مصنف مخفی مانده. اختلافی که میان اصولیین و ادبا نقل کردید ظاهراً از همین دسته است. متن تقریر حضرت امام خمینی «ره» ناظر به این نیست که نسبت اضافی محال است بر تحقق نسبتش دلالت کند بلکه ایشان معتقدند به صورت عادی و فارغ از قرائن دیگر، ذهن انسان از صرف اضافه نمی تواند حکم به تحقق نسبت بکند. اگرچه ممکن است در مواردی این امر با قرینه یا عوامل دیگر حاصل شود. 🔹 تفاوت ظریفی در زاویه دید اصولی با ادبی وجود دارد و آن هم غرض علم اصول یعنی استنباط است. ادیب به توصیف کلام و لفظ می پردازد و اصولی به قدرمتیقن ها در دلالت، چون او به دنبال حجیت در کلام شارع است. البته بنده هم به این مطلب اشراف دارم که حجیت در مباحث الفاظ به معنای حجیت لغوی است نه حجیت شرعی ولی غرضم از بیان این نکته اشاره به روح حاکم بر مباحث الفاظ در علم اصول است. اصولی چاره ای ندارد از این که محدوده دلالت را بر دال فارغ از قرینه یا ضمائم دیگر ببیند تا بتواند قاعده عام در اختیار فقیه قرار دهد. اگرچه آیات و روایات بدون قرینه نیستند ولی این مسأله به ذهن فقیه کمک می کند تا هر آنچه غیر از دال اصلی در کلام است را در حکم قرینه تجزیه و تحلیل کند و در ادامه او می تواند خطابات شارع را فارغ از شئونات زمانی و مکانی تحلیل کند. 🔅 و اما اشکالی که به حضرت امام «ره» در نسبت تحلیل خود به وجدان هر صاحب زبان وارد کردید بنظرم خلاف مدعای خودتون بود. در این بحث که حضرت امام با قاطعیت دیدگاه خود را به وجدان عمومی نسبت دادند اتفاقا در مقام نقد اصولیون هستند. ایشان معتقدند مباحثی که اصولین در معنای حرفیه مطرح کردند مباحث منطقی یا فلسفی است و وجدان زبانی و ظرف اعتباری را نادیده انگاشته اند. بنابراین در همان پارگراف ابتدا اهداف فلسفی و منطقی را کنارگذاشته و می فرمایند من تنها به دنبال اثبات اصل این نوع از استعمال و دلالت حروف در کلام عرب، فارس و زبان های دیگر هستم. اتفاقا کسانی که با پیشفرض های فلسفی و معرفت شناسانه وارد این بحث شده اند مثل آخوند و مرحوم نائینی وجدان عمومی و زبانی بشر را نادیده گرفته اند. 👌 نکته آخر: این که در اختلاف میان اصولی و ادیب کلام کدام یک نافذ است؟ بنظرم باید به شیوه استدلال و قرائن کلام آن ها دقت کرد و ادیب بودن یا اصولی بودن در این مسأله کافی نیست. همانطور که امام در بحث حقیقت و مجاز از قول سکاکی بهره می برند و اتفاقا آن را در اعتبارات دیگر نیز سرایت می دهند که چیزی بیش از تشخیص سکاکی بود. @almorsalaat
▪️ ایام رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد. @almorsalaat
🔰مرثیه‌ امام مجتبی برای سیدالشهداء علیهما السلام 🔆 لا یوم کیومک یا ابا عبدالله ... 🔺 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ اَلْفَامِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ جَامِعٍ اَلْحِمْيَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ : أَنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ دَخَلَ يَوْماً إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ بَكَى فَقَالَ لَهُ مَا يُبْكِيكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ أَبْكِي لِمَا يُصْنَعُ بِكَ فَقَالَ لَهُ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلَّذِي يُؤْتَى إِلَيَّ سَمٌّ يُدَسُّ إِلَيَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَكِنْ لاَ يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ يَزْدَلِفُ إِلَيْكَ ثَلاَثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَنْتَحِلُونَ دِينَ اَلْإِسْلاَمِ فَيَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِكَ وَ سَفْكِ دَمِكَ وَ اِنْتِهَاكِ حُرْمَتِكَ وَ سَبْيِ ذَرَارِيِّكَ وَ نِسَائِكَ وَ اِنْتِهَابِ ثَقَلِكَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِي أُمَيَّةَ اَللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ اَلسَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ يَبْكِي عَلَيْكَ كُلُّ شَيْءٍ حَتَّى اَلْوُحُوشُ فِي اَلْفَلَوَاتِ وَ اَلْحِيتَانُ فِي اَلْبِحَارِ . الأمالی (شیخ صدوق) ج ۱، ص ۱۱۵ 🔶 ترجمه (هدایتی) روزى حسين بن على عليه السّلام نزد امام حسن عليه السّلام آمد و نگاه به آن حضرت افكند و اشك ريخت.برادر فرمود:اى ابا عبد اللّه!چه چيز تو را گريانيد؟حسين عليه السّلام فرمود:به خاطر برخوردى كه با شما مى‌كنند گريه مى‌كنم.امام حسن عليه السّلام فرمود:آنچه با من كنند،زهرى است كه در كام من خواهند،ريخت و خواهند كشت.اما اى ابا عبد اللّه روزى همانند روز تو نيست.سى هزار تن كه ادعا دارند از امت جدّ ما محمد صلّى اللّه عليه و آله هستند.و خود را متمسك به دين اسلام مى‌دانند،برضد تو هم‌پيمان شده و قصه قتل تو را مى‌كنند.آنان خون تو را بر زمين مى‌ريزند و حرمت تو را درهم شكنند و خانواده و نسل تو را به اسارت مى‌گيرند و به يغما مى‌برند.در اين هنگام است كه عذاب و لعنت الهى بر امويان فرود آيد و آسمان خاكستر و خون ببارد و همه آفريدگان حق بر حال تو اشك مى‌ريزند،حتى وحشيان صحرا و ماهيان دريا. @ofoqemobin
♨️دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست/ در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد. 🔰رهبر معظم انقلاب 79/7/14 🔸بیشک تمدّن اسلامی میتواند وارد میدان شود و با همان شیوه‌ای که تمدّنهای بزرگ تاریخ توانسته‌اند وارد میدان زندگی بشر شوند و منطقه‌ای را - بزرگ یا کوچک - تصرّف کنند و برکات خود یا صدمات خود را به آنها برسانند، این فرآیند پیچیده و طولانی و پُرکار را بپیماید و به آن نقطه برسد. البته تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد. 🔸بعضی کسان خیال میکنند دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، آخرِ دنیاست! من عرض میکنم دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع حرکت انسان در صراط مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همه‌ی امکانات برای این حرکت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یک جاده‌ی وسیع، مستقیم و همواری فرض کنیم، همه‌ی انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده‌اند تا بشر را از کوره‌راهها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، سیرْ تندتر، همه‌جانبه‌تر، عمومیتر، موفقتر و بیضایعات یا کم‌ضایعات‌تر خواهد بود. دوره‌ی ظهور، دوره‌ای است که بشریّت میتواند نفس راحتی بکشد؛ میتواند راه خدا را طی کند؛ میتواند از همه‌ی استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
⚡️چرایی و چیستی مراقبه @almorsalaat 👇👇
هدایت شده از المرسلات
cherayi-v-chisti-moraghebeh.mp3
2.11M
🔉🔉 ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری از نگاه علامه طباطبایی، چیستی و چرایی مسئله مراقبه در عرفان و سلک را تبیین می کنند. ایشان می فرمایند که حضرت امام (ره) نیز همین دیدگاه را قائل اند. همچنین نتیجه میگیرند که بدون فلسفه، عرفان به معنای واقعی آن امکان ندارد. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/538782 @almorsalaat
▪️ما مسلمانها اگر قدر را بدانیم و به عمق آنها پی ببریم، خواهیم توانست یک ، منطبق بر خواستهای حقیقی و فطری انسان به وجود بیاوریم. 🔰رهبر معظم انقلاب 83/1/26 ▫️ایام آخر صفر برای عالم شیعه و اسلام، ایام پُرخاطره یی است. به روزهای رحلت نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) نزدیک میشویم. ▫️زندگی پیامبر اکرم - زندگی برای خدا، در راه خدا و وقف گسترش تعالیم الهی - و شخصیت یکتا و بی نظیر آن بزرگوار برای همه‌ی دوران تاریخ اسلام یک نمونه و درس و یک الگوی همیشگی است؛ «لکم فی رسول الله اسوة حسنة». با این مجاهدت، تعالیم اسلام در تمام تاریخ پراکنده شد و گسترش پیدا کرد. ▫️این تعالیم فقط برای مسلمانها نیست؛ همه‌ی بشریت از گسترش تعالیم اسلام سود می برند. ما مسلمانها اگر قدر تعالیم اسلام را بدانیم و به عمق آنها پی ببریم، خواهیم توانست یک دنیای نو، منطبق بر خواستهای حقیقی و فطری انسان به وجود بیاوریم. امت اسلامی با تمسک به اسلام می تواند دنیای غرق در شهوت و خشم و جاهلیت و خودخواهی و خودپرستی را نجات دهد. ✅روح همه‌ی معارف و تعالیم اسلامی این است که افسار رفتار و حرکت بشر در زندگی به دست شهوت و غضب داده نشود؛ انسان و جامعه‌ی انسانی را خودخواهی‌ها هدایت نکند؛ بلکه عقل و تقوا هدایت کند. ▫️شما به رنجهای بشر نگاه کنید؛ فقرها، محرومیت ها، تبعیض ها، فسادها، جهالتها و تعصب های بی مورد ناشی از چیست و کشتارها، جنگها، مظلومیت ها، ستمها و قساوتها در جامعه‌ی بشری از کجا به وجود می آید؟ ریشه‌ی همه‌ی اینها این است که انسانهایی که مهار نفس خودشان را ندارند و اسیر شهوت و غضب و خودخواهی و جاه طلبی و مال اندوزی اند، هرگاه در هر نقطه یی از دنیا بر سرنوشت بشر حاکم شدند، بشریت را به فقر و جنگ و جهالت و تبعیض و فساد و فتنه سوق دادند؛ ▫️اسلام می خواهد این را علاج کند. اسلام می گوید زمام اراده و تصمیم و اختیار بشر -که یکی از بزرگ ترین موهبتهای خدا به بشر است- به دست جهالت، شقاوت، دنیاپرستی، خودخواهی و خودپرستی داده نشود؛ بلکه به دست عقل و تقوا داده شود. @khetabate_ghanoonieh
استاد علی فرحانی solhe emam hasan .mp3
8.25M
🔊 🔰تفاوت تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی 🔰صلح امام حسن علیه السلام ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد با تفکیک تاریخ نقلی از تاریخ تحلیلی ؛ تاریخ تحلیلی را به تفسیر موضوعی و تاریخ نقلی را به تفسیر ترتیبی تمثیل می کنند. 💠 از آنجا که تفسیر موضوعی نیازمند تسلط بر تفسیر ترتیبی است؛ تحلیل تاریخی هم فراتر از صرف نقل حوادث تاریخی است. 💠 جالب اینکه توانایی بر تحلیل تاریخی متفرع بر ملکه اسلام شناسی است لذا است که تحلیل های تاریخی مجتهدینی همچون با دیگر تحلیل ها متفاوت است. ♨️ استاد در این صوت به قسمتی از تاریخ نقلی حادثه صلح امام حسن(ع) پرداخته و تبیین می کنند که حقیقتا امام در آن شرائط به صلح شدند نه اینکه روحیه جنگ آوری نداشته باشند. ♨️ مجبور شدن امام بر صلح هم به خاطر و سردار سپاه حضرت بود❗️ @almorsalaat
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🏴 🚩 موضوع : رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام و ارزش آن برای زندگی امروز بشر، بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی 💎 استاد : جناب حجت الاسلام و المسلمین 📆 شنبه26مهرماه 🕰 ساعت 10:30 صبح 🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💥 در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇 http://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4 لینک گروه☝️ 🌸☘🌸☘🌸 🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/3959 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1007 💠برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 💠تدریس مناهج الوصول eitaa.com/almorsalaat/1843 💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول eitaa.com/almorsalaat/2068 💠رسائل ج۱ از اجماع منقول تا پایان خبرواحد eitaa.com/almorsalaat/4416 💠تدریس شرح لمعه ج۱ تا کتاب الزکاه eitaa.com/almorsalaat/2636 💠مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 💠برهان شفا eitaa.com/almorsalaat/4002 💠انسان و ایمان eitaa.com/almorsalaat/4005 💠مکاسب ج۳ تا پایان تنبیهات معاطات eitaa.com/almorsalaat/4358 @almorsalaat