eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ زنان و منع شرعی ورود به استادیوم 🎙 استاد محسن برهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 برخی مخالفان ورود زنان به ورزشگاه، این ورود را حرام می‌دانند و از منظر شرعی بر این ممانعت تاکید می‌کنند. باید دید که آیا دلیل شرعی بر حرمت ورود بانوان وجود دارد یا خیر؟ 🔺 نکته مقدماتی آنکه اصل بر حلیت است و مدعی حرمت ورود، باید دلیل بیاورد و الا بانوان به حکم اولی حق ورود به ورزشگاه را دارند. 🔺 مهمترین و یا شاید بتوان گفت تنها دلیلی که بر حرمت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها وجود دارد آن است که زن شرعاً نمی‌تواند بر آن بخش از بدن مرد که معمولاً پوشیده است، نگاه کند و چون در مسابقات فوتبال، بالای زانو و پایین ران مرد در معرض نگاه زنان است، پس این نگاه حرام است فلهذا نباید گذاشت زن وارد ورزشگاه بشود چرا که ورود مقدمه نظر است و با جلوگیری از تحقق مقدمه، نمی‌گذاریم ذی‌المقدمه که حرام است، محقق شود. نسبت به این دلیل نکات زیر قابل طرح است: 🔺 اولاً چه کسی گفته ذی‌المقدمه حرام است؟ حکم شرعی حرمت چنین نظری، حکمی است اختلافی میان فقها برخی آن را به حکم اولی حرام می‌دانند و برخی خیر پس ما با یک حرام مسلّم و اتفاقی، مواجه نیستیم. از کجا می‌دانیم که کدامیک از خانم‌ها مقلّد کدام مرجع است تا بگوییم تو برو و تو یکی چون مقلّد فلانی هستی نرو؟ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mamnoiayat-vorod-zanan-be-varseshgah/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ تقدم اخلاق بر فقه در سیره امام صادق (ع) 🎙 استاد عبدالرحیم اباذری ✂️ برش هایی از متن: ♦️ وقتی شرح زندگانی و دوران امامت پیشوایان معصوم علیهم السلام را مورد مطالعه و دقت قرار می دهیم ، به نکات اخلاقی ، تعلیم و تربیتی جالبی بر خورد می کنیم و متوجه می شویم که هر چقدر از عصر حضور آن سروران معظم فاصله گرفتیم به همان اندازه نیز از سیره ، سلوک ، سنت و مکتب اخلاقی آن بزرگان بیگانه شدیم. ♦️ در این مقال به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام مروری به چگونگی برخورد آن امام همام با مردم ، نزدیکان و خدمتکاران می کنیم: ♦️ نقل است که در ایام مراسم حج ، شخصی در شهر مدینه به خواب رفت تا اندکی استراحت کند ، وقتی بیدار شد همیان رزش ( کیف پول ) را پیدا نکرد و خیال نمود آن را دزدیده اند، ازچادرش بیرون آمد دید امام صادق مشغول نماز است ، چون حضرت را نمی شناخت به او مشکوک شد و گفت : تو همیان مرا بر داشته ای! امام فرمود : چند زر داخل همیانت بود؟ گفت : هزار دینار ، حضرت او را به منزل بُرد و هزار دینار بهش داد ، آن مرد حاجی وقتی به محل استراحت خود برگشت ، همیان زرش را پیدا کرد و معلوم شد گم نشده بود ، فوری به خانه امام صادق آمد و ضمن عذر خواهی ، خواست هزار دینار را پس بدهد. امام صادق علیه السلام فرمود : هرچیزی را که ما دادیم دیگر پس نمی گیریم. آن شخص شگفت زده شد و گفت : این شخص بزرگوار و حمیده اطوار کیست؟ گفتند جعفرصادق است . چون شناخت ، گفت: چنین کارهای بزرگ فقط از امثال او ساخته است. ( مناقب آل ابی طالب ، ابن شهر آشوب ، ج ۴ ، ص ۲۷۴ ) ♦️ در نقل دیگری سفیان ثوری می گوید : روزی به محضر امام صادق علیه السلام مشرف شدم ، دیدم رنگ رخسارش دگرگون شده ، ازعلت پرسیدم ؛ حضرت فرمود : برای اهل خانه سفارش کرده بودم که به پشت بام نروند ، اما بعد مشاهده کردم کنیزی که یکی از فرزندانم را به او سپرده بودم از نردبان ، به بالای پشت بام می رود و آن کودک را هم بر دوش دارد . چون مرا دید از ترس به خود لرزید و طفل بر زمین افتاد و فوت کرد. بعد حضرت ادامه داد : ناراحتی ام بر این است که چرا یک نفر از من اینقدر ترس و وحشت داشته باشد؟ با این که امام صادق کنیز را بخشیده و در راه خدا آزاد کرده بود. ( همان ، ص ۲۷۵) 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/taqdom-akhlaq-bar-fiqh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ از نجف تا قم؛ بایسته‌های گسترش مناسبات اسلامی شیعی و جهان مسیحیت 🎙 استاد محمدعلی میرزایی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 مشاور بین‌الملل مدیر حوزه‌های علمیه معتقد است دیدار استاد اعرافی با پاپ از نظر سطح رسمی و تشریفاتی مناسبات به‌هیچ‌عنوان کمتر و پایین‌تر از دیدار پاپ و یک مرجع تقلید شیعه در قم نیست و این دیدار را نباید پایین‌تر از دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی تلقی کرد. 🔻 میرزایی که در کشور تونس حضور دارد، تصریح می‌کند: ملاقات رهبران عالی اسلام و مسیحیت به هیچ عنوان نباید اتفاقات تهدید آوری تلقی شود، بلکه برعکس این دیدارها می‌تواند به صلح و آرامش و وحدت انسانی جهانی هم کمک بکند. 🔻 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به این ابعاد و استقبال از چنین رخدادهایی در سطح جهانی، امیدوار است عالی‌ترین مقامات دینی شیعه بتوانند در فرصت‌های نه‌چندان دور با عالی‌ترین مقامات دیگر ادیان به‌راحتی و بدون دغدغه و نگرانی ملاقات بکنند. 🔻 میرزایی در این گفتگو هشت راهبرد برای تقارب و تعامل اسلام شیعی و مسیحیت ترسیم می‌کند و پیشنهاد می‌دهد: ادیان با تکیه بر عقلانیت، معنویت و الهیات رهایی‌بخش انسان،‌ می‌توانند در برنامه‌ای جهانی اسنادی برای نهادهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و حتی اقتصادی جهانی نظیر سند اقتصادی ادیان، سند فرهنگی ادیان، سند حقوقی ادیان، سند آموزشی و پرورشی ادیان و امثال آن‌ها منتشر کنند. 🔻 اجتهاد: دیدارهای بین‌الادیانی نمایندگان اسلام و مسیحیت در سطوح مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این دیدار و گفتگوها چقدر می‌تواند مؤثر واقع شود؟ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/az-najaf-ta-qom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛سید عباس صالحی نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات شد ✂️ برش هایی از متن: ⬅️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی آقای سید عباس صالحی را به نمایندگی ولی فقیه در موسسه و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب کردند. ⬅️متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای سید عباس صالحی دامت توفیقانه روزنامه‌ی کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهائی از مردم عزیز بوده که غالباً سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ئی با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی میکرده، و اکنون نیز آن‌چنان است. برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجت‌الاسلام دعائی، که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیم‌الشأن در آن روزنامه، از سوی اینجانب نیز سالها این مأموریت را بر عهده داشتند، به گونه‌ئی شایسته توانسته بودند جهت‌گیری مزبور را رعایت کنند. اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیتهای خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت میباشید. لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در موسسه و روزنامه‌ی اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب میکنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokm-entesab-modir-rozname-etelaa/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
◼️ بمناسبت رحلت مجاهد زاهد و اخلاق مدار و فخر اهالی مطبوعات حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مجلس بزرگداشتی امشب پنجشنبه نوزدهم خرداد بعد از نماز مغرب و عشا را در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. 🎤 سخنران : استاد محترم حوزه علمیه قم مرتضی جوادی آملی 💡 حضور عالمان و فرهنگ دوستان و قاطبه مردم تجلیل از خدمات چندین ساله آن یار امام و شخصیت کم نظیر است. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/majles-khatm-doaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ تبارشناسی تاریخچه حوزه علمیه قم 🎙 استاد رسول جعفریان ✂️ برش هایی از متن: 🔸 برای بسیاری از مردم طی نیم قرن اخیر یا حتی بیشتر نام مدرسه فیضیه تداعی کننده حوزه علمیه قم است و البته‌ می‌دانیم حوزه علمیه جای مشخص و مدرسه خاصی نبوده است. مجموعه حوزه درسی قم را حوزه علمیه‌ می‌گفته‌‌اند. البته در دو سه دهه اخیر دارالشفاء مرکز اداری حوزه قم شده است. مدارس هم که بسیار فراوان. به هر حال، حوزه در آن وقت، مثل دستگاه کلیسا نبوده که در واتیکان در یک ساختمانی قرار دارد. یا مثلا اداره‌ای دارد. عمده مرکزیت خانه مراجع بوده است؛ و اما برای عامه مردم، حوزه علمیه، طی چند دهه، با مدرسه فیضیه همراه بوده است. انقلاب هم این مساله را جدی تر کرده است. این مدرسه در اصل جای مدرسه‌ای است که به اسم مدرسه آستانه شناخته‌ می‌شده و از قرن ششم گویا بوده است. مدرسه یاد شده علی القاعده امتداد داشته ـ گرچه خبری از آن نداریم. در زمان شاه طهماسب درب فیما بین مدرسه فیضیه و حرم حضرت معصومه درست شده که هنوز هم این در هست و تاریخ بنای آن سال ۹۳۹ است. این مدرسه به این بزرگی نبوده و بعدها در سال ۱۲۱۳ ق اوائل سلطنت فتحعلی شاه چند بنا در این ناحیه بوده، همه این بناها تخریب و دو مدرسه یکی فیضیه و دیگری دارالشفاء ساخته شده. تاریخ ختم بنای این مدرسه ۱۲۱۷ ق است، یعنی چهار سال طول کشیده و ناطق اصفهانی قصیده‌ای در باره آن با این تاریخ دارد که نشان‌ می‌دهد کار مهم و پرسروصدایی بوده است. این مطالب را در انجم فروزان عباس فیض (ص ۱۳۳) و دقیق تر آن را در تربت پاکان استاد حسین مدرسی (۲/۱۳۲)‌ می‌توان یافت. اصل این بنا در واقع از فتحعلی شاه است و این شعر هم در سردر شمالی روی یک سنگنبشته بوده است: (شعرهای فراوان دیگری هم آنجا هست که همه را آقای مدرسی آورده است). 🔸 در روضه معصومه شهنشاه فلک جاه / بنهاد بنا مدرسه‌ای دلکش و دلخواه تاریخ بنایش چه ز ارباب سخن خواست / بنوشت صبا مدرسه فتحعلی شاه 🔸 شاهان قاجاری‌ها خیلی به قم رسیدند و بسیاری از بناها تجدید شد؛ اما وقتی حاج شیخ عبدالکریم حائری به قم آمد، باز این مدارس باسازی شدند. مدرسه فیضیه و دار الشفاء نزدیک حرم بودند و رونقی داشتند. کتیبه بازسازی دارالشفا با تاریخ ۱۳۰۳ موجود بوده است. مدیریت آنها که هزینه هم داشته، قبل از آن دست علمای برزگ شهر بوده و کم و بیش در حال بازسازی و وقتی حاج شیخ آمد و ریاست حوزه را در دست گرفت، این دو مدرسه در اختیار ایشان قرار گرفت و بازسازی گسترده شد. مدرسه دارالشفاء، همان طور که از اسمش پیداست، اول بیمارستان آستانه بوده و کم کم مدرسه شده است. کتیبه‌ای روی آب انبار مدرسه دارالشفاء سال ۱۰۵۵ را نشان‌ می‌دهد که معلوم‌ می‌شود در دوره صفوی اینجا تعمیراتی شده است (تربت پاکان: ۲/۱۴۰). به هر روی این دو مدرسه در سالهای اول آمدن حاج شیخ به قم بازسازی شدند و کتیبه‌هایی هم از این دوره هست. این مطالب را عرض کردم تا سابقه‌ای از این مساله داشته باشیم. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tabar-shenasi-howze-qom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ کمیته‌ی شاهان، فقر وقتی با بی‌اعتمادی ترکیب شود، خشونت‌بار می‌شود 🎙 استاد مهراب صادق نیا ✂️ برش هایی از متن: 🔹 از عوارضی تهران که رد شدم قیافه‌ی رنجور و شکسته‌اش توجّهم را جلب کرد. آهسته کنارش ایستادم و گفتم: "کجا می‌ری پدرجان؟" کیسه‌ی دستش را جابه‌جا کرد و گفت رباط‌کریم. گفتم: "می‌تونم تا یه جایی شما رو برسونم." در را باز کرد و نشست داخل ماشین. نگاهی به من کرد و نگاهی هم به صندلی عقب ماشین. عمامه‌ی من را که دید، سرِ دردِ دلش باز شد. گفت: "نمی‌خواهین کاری برای ما بکنین؟" پرسیدم: "چطور مگه؟ چه کاری؟ ...: با سردی گفت: "آمده بودم نمایشگاه شهر آفتاب شاید بتونم کاری پیدا کنم ولی نتونستم." دست‌ش را داخل کیسه برد و چند بروشور درآورد و نشانم داد. گفتم: "مگه تو انگلیسی هم بلدی؟" گفت: "نه! ولی اینا رو در پاسخ درخواست کار گرفتم. به هر غرفه‌ای رو زدم چندتا از اینا به من دادن." پرسیدم: "مگه بازنشسته‌ی جایی نیستی؟" جواب داد: "نه! ولی از "کمیته‌ی شاهان" ماهانه هفتصد هزارتومان به من می‌دهند." اولین بار بود که این اصطلاح را می‌شنیدم؛ به همین دلیل دو بار تکرار کردم "کمیته‌ی شاهان؟!!" گفت: "بله! همان که شما به‌ش می‌گین کمیته‌ی امداد!" با لبخندی پرسیدم: "آخه چرا کمیته‌ی شاهان؟ اسم خودش که بهتره." گفت: "چه امدادی؟! این همه پول صندوق صدقات و نذورات و کمکای مردم هیچی‌ش به ما نمی‌رسه. معلوم نیست کجا می‌ره این پولا." سعی کردم کمی توجیه‌ش کنم و گفتم: "احتمالاً نیازمندا زیادن و درآمد کمیته‌ی امداد کفاف همه رو نمی‌ده." سرش را به نشانه‌ی مخالفت تکان داد و گفت: "نه بابا! همش رو خرج خودشون می‌کنن..." رسیده بودیم سرِ رباط‌کریم. گفتم: "اجازه می‌دین تا داخل شهر برسونمتون؟" گفت: "راه دوره ولی اگر خیلی زحمت‌تون نمی‌شود ممنون می‌شوم." پیچیدم به سمت رباط‌کریم و صحبت قبلی را ادامه دادم. معلوم بود خیلی زیر فشار است. گفتم: "نمی‌خواهین چیزی برای نوه‌ها و بچه‌ها بخرین؟" گفت: "نه بابا." ... 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/komite-shahan-faqr-bietemadi-action/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ کمیته‌ی شاهان، فقر وقتی با بی‌اعتمادی ترکیب شود، خشونت‌بار می‌شود 🎙 استاد مهراب صادق نیا ✂️ برش هایی از متن: 🔺 استاد ابوالقاسم علیدوست، صبح امروز در نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: در حدیثی شریف از امام صادق(ع) آمده است «إنَّ اللّه َ لَم یَأخُذْ عَلی الجُهّالِ عَهدا بِطَلَبِ العِلمِ حَتّی أخَذَ عَلی العُلَماءِ عَهدا بِبَذلِ العِلمِ لِلجُهّالِ؛ لأِنَّ العِلمَ کانَ قَبلَ الجَهلِ» (خداوند از نادانان پیمان بر طلب علم نگرفت مگر این‌که پیشتر از دانایان پیمان گرفت که به نادانان علم بخشند؛ زیرا علم مقدّم بر جهل بوده است). 🔺 وی با بیان اینکه بررسی دغدغه‌های مراجع و مصلحان حوزه نسبت به وضعیت علمی حوزه‌های علمی مهم است، گفت: ما در هیچ زمانی‌ نمی‌توانیم بگوییم وضعیت حوزه‌های علمیه شیعه مثل امروز خوب بوده است. 🔺 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی رغم آن‌که شیعه در دوران آخوند خراسانی نسبت به وضعیت‌های دیگری بهتر بوده و تحت فشار سیاسی نبوده است و وضعیت حوزه‌های علمیه یک وضعیت متوسطی بوده، اما در عین حال اصلا شرایط و امکانات طلاب با امروز قابل قیاس نیست. 🔺 وی افزود: حال اگر بر این وضعیت معیشتی و امکاناتی سخت طلاب و حوزه‌های علمیه در گذشته، فشار سیاسی اهل تسنن و حکومت‌ها را بر حوزه‌های علمیه اضافه کنیم، وضعیت بسیار اسف بار بوده است. 🔺 علیدوست با تأکید براینکه البته این تشریح و تأکید بر وضعیت خوب حوزه‌های علمیه از منظر امکاناتی و سخت افزاری نسبت به همه دوران‌های گذشته، به معنی آگاه نبودن از کمبودها و نقص‌ها در این عرصه نیست، خاطرنشان کرد: البته به نظر‌ می‌رسد که امروز فشار اجتماعی بیشتر از فشار اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد‌ می‌شود که امید داریم برطرف شود. 🔺 وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلا قابل قیاس با دوران‌های گذشته حوزه‌های علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارش‌هایی که واصل شده است، وضعیت خوبی را نشان‌ نمی‌دهد و بیش از این خوب نبودن، بد نمابودن حوزه‌های علمیه در حال گسترش است. 🔺 استاد حوزه علمیه قم افزود: ظرفیت‌های حوزه علمیه هم که البته باید دیده شود، متأسفانه دیده‌ نمی‌شود، یعنی وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزه‌های علمیه را دارند، دچار یک حجاب معاصرتی‌ می‌شوند. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/padide-siah-namaii-howze/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ رابطه اسلام شیعی ومسحیت کاتولیک 🎙 استاد محمد مسجد جامعی ✂️ برش هایی از متن: 🔴 اهمیت سفر آیت‌ﷲ اعرافی بعنوان مدیر حوزه‌های علیمه ایران و دیدار با جناب پاپ رو بفرمایید؟ 🔴 دیدار بزرگان و شخصیت‌های دینی در حال حاضر امری پذیرفته شده و عادی است. بعضی حتی این دیدارها را بعنوانی عاملی برای ایجاد صلح و حتی موثر در ایجاد صلح جهانی می‌دانند. بهرحال دیدار شخصیت‌های دینی ما و سایر رهبران دینی می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. در ایران تصور ارتباط با دینِ دیگر، بیشتر در مورد مسیحیت است اما ادیانی که در این زمانه نقش اجتماعی و سیاسی مهمی دارند، نیز مهم هستند و از جمله آئین‌های هندو و بودایی و ادیانی کوچکتر که هر یک به دلائلی اهمیت دارند. بهرحال ارتباط‌های بین دینی مفید و مؤثر است و زمانی که به درستی و خوبی صورت بگیرد، به نفع ما خواهد بود. 🔴 شاید برخی معتقد باشند در شرایط اقتصادی کشور اولویت با مسائل داخلی است و این دیدارها ضرورتی نداشته باشد. نظر شما چیست؟ 🔴 این دو ارتباطی ندارند. هر یک وظیفه خود را انجام می‌دهند. مشکلات اقتصادی موجود در کشور ارتباطی به چنین دیدار‌هایی ندارد و حل این مشکلات بر عهده دولت است. البته این بدین معنا نیست که از انجام مسئولیت‌های خودمان درباره مشکلات و کمک به مسئولان به اصطلاح شانه خالی کنیم. همه باید وظایف خودشان را به درستی انجام دهند. 🔴 نمی‌توان گفت که ارتباط بین رهبران دینی به‌خصوص در کشور ما، موجب حل شدن این نوع مشکلات شود، چون بسیاری از این مشکلات اصولاً منشاُ داخلی دارند. ولی بخشی از مشکلات خارجی را می‌توان از طریق این‌گونه دیدار‌ها به عنوانی سبک کرد و چهره‌ای واقعی‌تر از ایران را به اصحاب ادیان دیگر نشان داد و حتی می‌توان بخشی از مشکلات داخلی را که ریشه برون‌مرزی دارند، تا حدود قابل توجهی تخفیف داد. 🔴 در گذشته‌ی دور یا نزدیک با برخی رفتارهای تند بزرگان حوزه نسبت به شخصیت‌های مهم واتیکان و همچنین تبلیغ مسیحیت مواجه بوده‌ایم. آیا این دیدارها در تناقض با چنین سابقه‌ای ارزیابی می شوند؟ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rabete-eslam-shii-masihiat-katolik/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ انقلاب اسلامی ومرجعیت 🎙 استاد عبدالله جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🟢 قرآن، کریم است و انسانهای کریم می توانند به معانی بلند آن دست پیدا کنند. اگر قرآن بر قلب پیامبر صلوات الله علیه نازل شد به این علت بود که او دارای کرامت بود. کرامت یک مقام مختص انبیا نیست بلکه ما نیز در حد خودمان می توانیم به آن برسیم. 🟢 ایشان مفاهیم قرآن را فراتر از درک بشر دانستند و اذعان کردند: برخی از معانی قرآن برای همه قابل فهم است اما برخی از معانی و مفاهیم آن فراتر از درک بشر هستند. حتی همان مفاهیم قابل فهم قرآن را هم اگر می توانیم بفهمیم به این علت است که خدا ظرفیت آموختنشان را به ما داد. 🟢 آیت الله جوادی آملی تحقیق را وظیفه طلاب عنوان کردند و اظهار داشتند: ما مامور به تحقیق هستیم. قبل از تحقیق نباید سخنی بگوییم یا مطلبی بنویسیم پس لازم است که فقیه و مجتهد شویم. این چیزی است که اهل بیت از ما می خواهند. 🟢 ایشان افزودند: امروزه شرایط درس خواندن و تحقیق کردن در حوزه قم و نجف فراهم است لذا ما باید مثل شیخ طوسی و آخوند خراسانی شویم. ما باید این را از خدا بخواهیم. دعاهایی مثل شفای مریضان و آمرزش مردگان را همه مردم از خدا طلب می کنند اما ما باید از خدا بخواهیم که به ما توفیق عالم شدن بدهد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/enqelab-va-marjaieyat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ اخلاق مداری و دفاع از حقوق انسان؛ اولویت دعایی 🎙 استاد محمد علی سبحانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 مدت ها بود حسینیه جماران صحنه ای که در مراسم وداع با پیکر مرحوم دعایی به خودش دید را ندیده بود. مهمترین مسأله اینکه از عاشورای 88 که در سخنرانی آقای خاتمی اخلال و درب حسینیه جماران توسط افراط گرایان شکسته شد، دیگر خبری از آن جمعیت ها و حضور متنوع در حسینیه جماران نبود. البته دوست ندارم در این شرایط به دلایل و چگونگی مسائلش بپردازم. ولی در این مراسم امیدی در دلم زنده شد. 🔹 وقتی آقای خاتمی را دیدم که برای مراسم آقای دعایی، مرد صداقت و اخلاق روزنامه نگاری و سیاست، صحبت می کند و جلسه به میزبانی حسینیه جماران و حاج سید حسن آقای خمینی برگزار می شود، یک حس خیلی خوبی به من دست داد که هنوز این فرصت وجود دارد که مردم با دیدگاه ها و نظرات مختلف بتوانند دور هم جمع شوند. 🔹 اقبالی که گروه گروه مردم وارد حسینیه جماران شدند و با پیکر آقای دعایی خداحافظی کردند و رفتند، خیلی نکته تأثیرگذاری بود که بعد از شرایط سختی که کشور در آن به سر می برد، بارقه امیدی را ایجاد می کند که هنوز اماکانش هست بشود در کشور و جامعه ما عقلانیت جای خودش را پیدا کند و افراط گراها بتوانند استراحتی داشته باشند. 🔹 البته من معتقدم دعایی شخصیتی بود که خیمه ای در روزنامه اطلاعات ایجاد کرد تعداد بسیاری از روشنفکران مثل بازرگان، شریعتی، سحابی، هاله سحابی و آدم های نوگرا و هنرمندانی که به آنها توجهی نمی شود را زیر آن جمع کرد. همچنین حضورش در مراسم تدفین و شادی گروه های مختلف شاهد دیگری است بر اینکه می شود گفت هیچ کس مثل آقای دعایی نمی توانید پیدا کنید که این اندازه مشی مداراگری داشته باشد و در عین حال که همیشه بیشترین احترام را در سطح اجتماعی و سیاسی دارد، اینقدر متواضع باشد. 🔹 من به سهم خودم واقعا نمی شناسم یک روحانی که اینقدر متواضع باشد که وقتی می بیند یک غیر روحانی ایستاده و نماز می خواند، بلافاصله به او اقتدا می کند و نماز می خواند. وقتی به زندگی شخصی اش نگاه می کنید، با یک نمونه بی نظیر از انسانی که فقط مردم برای او مطرح هستند و هدف های ابتدایی انقلاب را هرگز فراموش نکرده مواجه می شوید. 🔹 وقتی به اخلاق و رفتارش بر می گردید می بینید که او بدون توجه به اینکه فرد مقابلش چه پست، مقام و موقعیتی دارد، بدون استثنا به مردم احترام می گذاشت. بارها دیده شد که اگر کنار خیابان آدم ها با یک مشکلی مواجه باشند، دعایی پیاده می شود و به مشکلات آنها رسیدگی می کند. یعنی احیانا پیر یا فرسوده ای در نقطه ای هست، این فرد را به مقصد می رساند. 🔹 دعایی یک نمونه اخلاقی بود که به «انسان» بیش از هر چیزی اهمیت می دهد. شاید نماد حقوق بشر و رعایت حقوق بشر را می توانید در این انسان پاک ببینید. در ارتباطاتی که من با او داشتم و مشاهداتم از رفتار آقای دعایی واقعا یک آدم کاملا مردمی، بی تعارف و بیگانه با تفرعن و خود بزرگ بینی بود؛ که بعضا آدم می بیند در او دیده می شود. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/vkhososiat-marhom-doaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ امام رئوف و اسلام رحمانی 🎙 استاد سیدعلی میرموسوی ✂️ برش هایی از متن: 🔹در شرایط کنونی که برداشتهاي راديکال و خشن از اسلام، با سلب آسایش و فرصت زندگی آزاد از افراد، اسلام هراسی و اسلام گریزی را در پی داشته است، سخنان و سيره حضرت امام علي بن موسي الرضا (ع) که به «امام رئوف» اشتهار دارند، وجهی رحمانی از اسلام را به نمایش می گذارد که با خردمداری و رواداری همراه است. 🔹ابراهيم بن عباس از یاران امام، شخصیت او را این گونه معرفي کرده است: "هيچ کس را فاضلتر از ابوالحسن الرضا ع نه ديده ام و نه شنيده ام. هرگز نديده ام با سخن گفتن به کسي جفا کند، نديدم کلام کسي را قطع کند تا خود آن شخص از گفتن فارغ شود، هيچ گاه حاجتي را که مي توانست برآورده سازد رد نمي کرد، هرگز پاهايش را پيش کسي که نشسته بود دراز نمي کرد، نديدم به يکي از دوستان و خادمانش دشنام دهد، هرگز نديدم که آب دهان به بيرون افکند يا در خنده اش قهقهه بزند، بلکه خنده اش تبسم بود. چنان بود که اگر تنها بود و غذا برايش مي آوردند، غلامان و خدمت گزاران و حتي دربان و نگهبان را بر سفره خويش مي نشانيد و با آن ها غذا مي خورد، شب ها کم مي خوابيد و بسيار روزه مي گرفت". 🔹ارائه چهره ای خشن از اسلام، در نوع رويکرد به دين و آموزه های دینی ریشه دارد. رويکرد خردمدار و عقل گرا که می کوشد آموزه ها و تعالیم دینی را به گونه ای تفسیر کند با خرد انساني در تعارض نيفتد، چهره ای رحمانی از اسلام ترسیم می کند. امام رضا(ع) در شرايطي که جدالی داغ بین گروه هاي مختلف کلامي و مذاهب مختلف فقهي جریان داشت، می کوشید تفسيري از اسلام ارائه کند که با معیارهای عقلانیت و خرد زمانه وی پذیرفتنی باشد. در مسائل مناقشه برانگیز مانند جبر و اختيار، معرفت الهي و خلق قرآن زمانه اش، سخنی جديد براي گفتن و استدلال تازه اي براي شنيدن داشت، و اهل گفتگو بود و از آن هراسي به خود راه نمی داد. 🔹دومین عامل خشونت دینی، انحصارگرايي است. انحصارگرايي يعني خود را بر موضع حق نشاندن و دیگری را ناحق و باطل دانستن. فرد انحصارگرا خودش را ارزشمندتر از ديگران مي داند و برداشت خویش را در قياس با برداشت ديگران، تنها برداشت حق جلوه مي دهد و ديگران را متهم به بطلان و ناحق بودن مي کند. به گفته قرآن انحصار گرایان اگر حق به جانب شان باشد با قيافه حق به جانب از آن دفاع می کنند ولي اگر خلاف برداشت آنها مطرح شود، آن را دروغی قديمي می خوانند. چنین نگرشی خاستگاه استبداد دینی است که به گفته نایینی "مفت خواران معمم و کلاهی" از آن پشتیبانی می کنند. 🔹انحصارگرايي از نظر روان شناختی ريشه در خودخواهي و خودبرتربینی دارد که سرچشمه بسیاری بد اخلاقي ها است. امام رضا (ع) چنان که در تحف العقول گزارش شده، ویژگی های انسان خردمند را چنین بیان داشته است: "خرد انسان مسلمان کامل نگردد مگر آن که ده خصلت در او باشد، از او اميد خير برود (به خير او اميد داشته باشند) از بدي او در امان باشند، خوبي اندک ديگري را بسيار داند و خوبي بسيار خود را کم شمارد. هرچه از او خواهند، دلتنگ نشود. در عمر خود از پي علم رفتن خسته نگردد. فقر در راه خداوندش از توانگري نزد او محبوب تر باشد. خواري در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد. گمنامي را از شهرت خواهان تر باشد" سپس فرمود:" دهم"دهم چيست؟ پرسيدند يابن رسول الله دهمين خصلت چيست؟ فرمود: "اين که احدي را نبيند جز آن که گويد: "او از من بهتر و پرهيزکارتر است" و چون مردي که از او بدتر و پست تر باشد، ببنيد، بگويد: "شايد باطن او بهتر باشد" و اين خوش باطني براي او بهتر باشد و خوبي من ظاهر است" 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-ra0f-va-eslam-rahmani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa