eitaa logo
اندیشکده برهان
153 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 لزوم بازنگری در «سبک زندگی رمضان» 🔺 نگاهی تاریخی ـ آئینی به ایرانیان در ماه مبارک رمضان 🔹 اهتمام به تهجّد و شب‌زنده‌داری، در فرهنگ قرآنی و نیز سیره‌ی رسول اکرم و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم صلوات‌الله)، بسیار سفارش شده است. اما این توجه و اهتمام، در برخی از ایام سال حالت ویژه پیدا می‌کند، مِن‌جمله در ایام ماه مبارک رمضان؛ همان‌گونه که در فرازی از خطبه‌ی نبی اکرم (ص) در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان نیز به فضیلت شب‌های در قیاس با شب‌های دیگر سال اشاره شده: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ… و لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی….» 🔹 اهتمام جدّی به فضایل شب‌های رمضان و تعظیم شعائر آئینی ـ اجتماعیِ این شب‌ها، لزوم تغییری جدی در سبک زندگی این ماه را می‌طلبد. به بیان ساده‌تر، برای آنکه بتوان مبتنی بر آموزه‌های قرآن و عترت، به بهترین نحو ممکن از فضایلِ بهره‌مند شد، لازم است سبک زندگی این ماه متناسب با این مطلوب، دستخوش تغییر شود. واقعیت آن است که سبک زندگی فعلی ایرانی‌ها، خصوصاً متأثر از سبک زندگی مدرن، تناسبی با شب‌زنده‌داریِ ماه رمضان نداشته و تقریباً بسیاری از مؤلفه‌های سیاسی و اجتماعیِ کشور هم‌چون ساعات کاری مراکز دولتی و… تناسبی با این موضوع ندارند. ایرانیِ روزه‌داری که می‌خواهد از فضایل شبانه‌ی این ماه بهره گیرد، باید شرایط اجتماعیِ متناسب با آن، در روز برایش فراهم باشد؛ مثلاً شدت و زمان کار روزانه‌ی او ـ از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط ـ تا حد امکان کاهش یابد تا بدین ترتیب، جدّیت او در تعظیم شعائر شبانه‌ی رمضان، تکریم شود. اینها همه در حالی‌ست که اگر نگاه کوتاهی به تاریخچه‌ی سبک زندگیِ مردم ایران در سده‌ی اخیر انداخته شود، مشاهده خواهد شد که تا همین چندی پیش، اِحیاء شبانه و شب‌زنده‌داری رمضان، امری کاملاً عادی و پسندیده بوده و به جدّ مورد توجه قرار می‌گرفته است. 🔹 تاریخ گواه است که ایرانیانِ مسلمان، در گذشته‌ی نه‌چندان دور، برای آن‌که بتوانند احیاء شبانه را در حیات اجتماعی و آیینیِ خود در ماه رمضان نهادینه کنند، سعی می‌کردند کار روزانه را نیز متناسب با حیات شبانه تنظیم کرده و بلکه تقلیلش دهند.... hmp.me/ckp0 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/4647 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 اقتدار نظامی جمهوری اسلامی، پایان‌بخش تحقیری ۲۰۰ساله 🔺 انتشار به بهانۀ سوم خرداد، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی 🔹 ، سالروز در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و ، بهانه‌ی خوبی‌ست تا با نیم‌نگاهی به وضعیت نظامی ایران در 200 سال اخیر، قدر و قیمت و از آن مهمتر، اقتدار امروز از حیث دفاعی و نظامی، بیشتر درک شود. نوشتار حاضر تلاشی است در این جهت.... 🔹 نگاهی کوتاه به تاریخ دویست سال اخیر کشور تا پیش از وقوع ، نشان می‌دهد هرگاه درگیری نظامیِ جدی میان دولت ایران و قدرت‌های خارجی صورت گرفته، یا کشور دچار نظامی شده و یا بخشی از خاک ایران جدا شده است. در این میان اما جنگ تحمیلی 8ساله‌ی عراق و هم‌پیمانانش علیه ایران، استثنایی غیر قابل انکار است. 🔹 انعکاس این مدعا، در بخشی از بیانات به چشم می‌خورد؛ آنجا که معظم‌له در 12 مهر 1397 و در همایش ده‌ها هزار نفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی فرمودند: «در دوران و هر جنگی اتّفاق افتاد، یا دشمنان بخشی از خاک کشور را کردند و یا خودشان حضور نظامی در کشور پیدا کردند و ملّت را تحقیر کردند. برای اوّلین‌ بار، ملّت ایران در جنگ تحمیلیِ هشت‌ساله توانست جبهه‌ی وسیع دشمن را بکلّی ناکام کند، آنها را از کشور بیرون براند، کشور را حفظ کند؛ معنای اقتدار این است. اقتدار به این است که جمهوری اسلامی توانسته است اعتبار و احترام این کشور را در منطقه و در کلّ جهان بالا ببرد و یک‌تنه در مقابلِ جبهه‌ی وسیع استکبار بایستد.» hmp.me/cle5 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/4820 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
💡 خبر خوب برای دانشجویان کتاب‌خوان 📚 حمایت اندیشکده برهان از نهضت کتاب‌خوانی دانشجویی 🔹 اسلامی در دیدار اخیر با دانشجویان فرمودند: «مسئله‌ی کتاب‌خوانی و خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید می‌کنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتاب‌خوانی باید راه بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البتّه در جلسات قبلی که با دانشجوها داشته‌ام، مکرّر صحبت کتاب‌های شهید مطهّری را کرده‌ام امّا نمی‌خواهم بگویم صرفاً آن؛ نه، شماها خودتان، هیئت‌های اندیشه‌ورزتان، بچّه‌های پیشکسوت‌ترتان بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامه‌ی مطالعاتی برای جاهای مختلف، قشرهای مختلف برنامه‌ریزی کنند، طرّاحی کنند و تعریف کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است.» 🔹 در راستای حمایت از احیای نهضت فراگیر کتاب‌خوانی در میان دانشجویان، تسهیلات ویژه‌ای جهت تهیه کتاب‌های حوزه برای دانشجویان با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در نظر گرفته است. 🔹 دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به بهره‌مندی از شرایط این طرح ویژه، مشخصات خود را شامل نام و نام خانوادگی، رشته و مقطع تحصیلی، نام دانشگاه و شماره تلفن همراه به شماره پیامک ۱۰۰۰۲۸۷ یا رایانامه به نشانی info@Borhan.ir و یا کانال اندیشکده برهان در شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی به نشانی @borhan_ir ارسال فرمایند. شایان‌ذکر است به دلیل محدودیت‌ها، فرصت برای مشارکت در این طرح و بهره‌مندی از مزایای آن محدود بوده و قابل تمدید نمی‌باشد. hmp.me/cle8 👈🏻 نشانی متن کامل فراخوان: 👉🏻 http://borhan.ir/4825 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 چرا رهبری برای حل مشکلات اجرایی ورود نمی‌کند؟ 🔺 تبیین بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان (1398/3/1) 🔹 یکی از شبهاتی که در مقاطع مختلف و به انحای گوناگون، بارها طرح‌شده است، چراییِ عدم ورود رهبری در حوزه‌های اجرایی است. این شبهه معمولاً زمانی که ناکارآمدی حوزه‌های اجرایی اوج می‌گیرد و موجب تشدید نارضایتی می‌شود، جدی‌تر شده و بیشتر اذهان مردم را به خود درگیر می‌کند. اکنون نیز و در زمانه‌ی مشکلات مختلف سیاسی مثل یا اقتصادی مثل گرانی‌ها و تورم، این شبهه به شکل‌های مختلف در گفتگوها شنیده شده و یا در فضای مجازی دیده می‌شود. 🔹 در ادامه خواهیم کوشید به این شبهه از جوانب مختلف پاسخ دهیم.... hmp.me/clkt 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/4814 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 آمریکایی در ایران! 🔺 نقد گزارش درباره ایران در سال 2018 🔹 «دیده‌بان حقوق بشر» نام یک سازمان غیردولتی بین‌المللی واقع در شهر نیویورک در است که در سال ۱۹۷۸م تأسیس شد و بر بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان متمرکز است. موضوعاتی همچون کسب و کار، حقوق کودکان و زنان، حقوق زندانیان، حقوق معلولان، بهداشت، حقوق زنان، پناهندگان و حقوق همجنسگرایان و… مورد توجه این نهاد قرار می‌گیرد. 🔹 گزارش این نهاد در مورد ایران در سال ۲۰۱۸ به دلیل در اختیار نداشتن گزارشگر در کشور بر اطلاعات اینترنتی و سایت‌های عمدتا معاند با متکی است؛ از این رو صحت و سقم آن نیازمند بررسی جدی است. این گزارش مواردی چند را شامل می‌شود که به اجمال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.... hmp.me/clkz 👈🏻معرفی اجمالی گزارش راهبردی و دریافت نسخه pdf: 👉🏻 http://borhan.ir/4796 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 روند حرکت به سمت خصوصی‌سازی و 🔺 ضرورت‌های کاهش تصدی‌گری دولت 🔹 اسلامی، در دیدار رمضانی خود با جمعی از دانشجویان (مورخ 1 خرداد 98) فرمودند: «اصل خصوصی‌سازی، نیاز مبرم اقتصاد کشور ما است؛ این جزو همان مواردی است که ساختار را -که اوّل وجود نداشت- تکمیل می‌کند. ما از اصل مربوطه در استفاده‌ای کردیم، آن استفاده را اعلام کردیم، همۀ صاحب‌نظرها از همه جهت تأیید کردند، گفتند چیز خوبی است و واقعاً هم چیز خوبی است، جلویش را نباید گرفت.» 🔹 واقعیت آن است که ابلاغ رسمی تفسیر ۴۴ قانون اساسی، بدون شک می‌تواند به منزلۀ پایه‌ای محکم برای افزایش حضور بخش خصوصی و نیز ارتقای سطح رقابت در عمل کند، وضعیتی که در صورت سیاست‌گذاری صحیح، تحولی بزرگ در راستای افزایش رونق اقتصاد ملی را به دنبال خواهد داشت. در مقاله‌ی پیش رو، به بررسی مبانی اصلی اقتصاد رقابتی و نیز پرداخته و در قسمت بعد به راهکارهایی با هدف بهبود سطح موفقیت خصوصی‌سازی و دست‌یابی به اقتصاد رقابتی در کشور اشاره خواهیم کرد.... hmp.me/clpp 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/4817 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 پدیده‌ای «نامیرا» و «اثرگذار» به نام زبان فارسی؛ بخش 1️⃣ 🔹 را در طول ، باید به مثابه پدیده‌ای «نامیرا» و البته بسیار «اثرگذار» دانست؛ بدین جهت که در کوران حوادثی چون حمله سپاه اعراب به ایران، حمله و... از گزند حوادث بنیان‌کَن جان سالم به در بُرد؛ و اثرگذار بدان جهت که نه تنها تهدید متجاوزان، خم به ابرویش نیاورد، بلکه این زبان فارسی بود که بر مهاجمان اثر گذاشت و با اثرگذاری و لطافت مثال‌زدنی‌اش، به مرور زمان از ضرب خشونت اقوام مهاجم کاسته، رنگ‌وبویی فارسی و ایرانی به آنان بخشید. از مهم‌ترین مقاطعی که در تاریخ این سرزمین، «نامیرایی» و «اثرگذاری» زبان فارسی بسیار مشهود بوده، می‌توان به سه مقطع زیر اشاره نمود: 1️⃣ حمله اعراب به ایران در خلال فتوح نخستین ـ که منجر به فتح سرزمین‌های بسیاری توسط سپاهیان مسلمان گردید ـ بسیاری از سرزمین‌ها از حیث زبانی مغلوب اعراب گردید؛ بدین معنا که مهم‌ترین این بلاد یعنی ، ، و ، به تدریج عرب‌زبان شدند[1] و آنطور که امروز نیز پیداست، عمده‌ی این سرزمین‌ها کماکان در زمره‌ی کشورهای عربی به حساب می‌آیند؛ به عنوان نمونه، امروزه در مصر، زبان ـ که زبان قدیم مصریان بوده ـ رواجی ندارد و زبان عربی جایگزین آن شده است. اما برخلاف اینگونه زبان‌ها، زبان فارسی به رغم اختیار کردن سکوتی اجباری به درازای دو قرن (از زمان تا تأسیس حکومت نیمه‌مستقل در اوایل قرن سوم هجری)، در زمان با «رنسانسی ادبی» مواجه شد و توانست پس از گذشت بیش از دو قرن، مجدداً سربرآورده و به حیات گذشته‌ی خود با قوّت ادامه دهد. حمایت دربار سامانی یا امرای محلی‌شان از زبان فارسی، در حکم قوه‌ی محرکه‌ای بود که در پس نهضت احیای فرهنگ و ادب ایران ایفای نقش می‌کرد.[2] ماحصل این رنسانس ادبی، ظهور مشاهیری چون ، توسی (نخستین سراینده‌ی ) و در عرصه شعر و بود. (ادامه دارد...) 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. حسین مفتخری، «ایران و اسلام؛ هویت ایراني، میراث اسلامی»، مجله جستارهای تاریخی، پاییز و زمستان 1392. 2. ادموند هرتسیگ و سارا استوارت، ایران در نخستین سده‌های اسلامی، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: مرکز، 1394، ص13. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 پدیده‌ای «نامیرا» و «اثرگذار» به نام زبان فارسی؛ بخش 2️⃣ 2️⃣ حمله مغول بنای استوار ـ که پس از رنسانی ادبی سامانیان، حیاتی مجدد یافته بود ـ دوباره در دوران حملات مغول مورد تهدید جدی واقع شد. اما در اینجا نیز «نامیرایی» زبان فارسی، مانع از آن شد که با یورش تمدن‌سوز ، این زبان از میان برود؛ بلکه خصیصه‌ی «اثرگذاری» این زبان موجب گردید که به عکس، تأثیری شگرف بر گذارد. بر این اساس، حمله‌ی مغول در قرن هفتم نه تنها نتوانست گسستی تاریخی در فرهنگ و ایرانی ایجاد کند، بلکه این ایرانیان بودند که توانستند رفته‌رفته ادب، تربیت و مدنیت را به مغولان یاد بدهند؛ به دیگر سخن، هجوم و استیلای ویرانگر این قوم باعث مغولی شدن جامعه‌ی ایران نشد، بلکه به‌عکس قوم مغول را ایرانی و بلکه فارسی‌زبان کرد.[3] ایلخانان مغول اگرچه حدوداً یک قرن بر ایران حکومت کردند، ولی از نسل سوم به بعد، دیگر مغول خالص نبودند، بلکه مسلمان شدند و به کلی در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مستحیل گشتند؛ به نحوی که حتی پادشاهان مغول‌نژاد به فارسی هم می‌گفتند.[4] 3️⃣ حمله تیمور گورکانی در خلال حمله‌ی به ایران، بازهم وجوه ممیزه‌ی دوگانه‌ی زبان فارسی به کار آمد؛ به نحوی که فرزندان تیمور، حتی بیش از اَخلاف چنگیز، مقهور تمدن و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی شدند و نسبت به خطاطی، نقاشی، کتاب، موسیقی و اغلب هنرها از خود حساسیت فوق‌العاده نشان دادند. به عنوان نمونه ، فرزند تیمور، یکی از معاریف این عرصه بود که نسبت به ادبیات فارسی و هنر علاقه داشت و به امر همسرش گوهرشاد، مسجدِ نام‌آشنای گوهرشاد در جوار (ع) بنا شد.[5] 🔹 نمونه‌های بالا، به خوبی بیانگر دو خصیصه‌ی «نامیرایی» و «اثرگذاریِ» فوق‌العاده‌ی زبان فارسی است و گویای این واقعیت است که زبان فارسی، در طول اعصار و در خلال ناملایمات تاریخ، نه تنها از میان نرفته، بلکه به عکسْ همچون فولادی آبدیده در کوران حوادث، روزبه‌روز سرزنده‌تر شده و اکنون به عنوان میراثی گران‌بها برای ایرانیان به یادگار مانده است. لذا می‌طلبد که به نحوی شایسته و درخور، از کیان ارزشمندش محافظت شود؛ موضوعی که چندی پیش، نیز به بهانه‌ی دیدار رمضانی با شعرا، به آن گوشزد کرده، فرمودند: 💬 «راجع‌به زبان [فارسی]، بنده حقیقتش [این است که] نگرانم؛ واقعاً نگرانم.... من از صداوسیما گله‌مندم به خاطر اینکه به جای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقل‌خورده‌ی کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بی‌هویّت، گاهی غلط، تعبیرهای غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی و مانند این‌ها را دارند ترویج می‌کنند.... ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده می‌کنیم به زوائد مضر....»[6] 📚 پی‌نوشت‌ها: 3. حلیمه جعفرپور و محسن معصومی، «ریچارد فرای و روایت پیوستگی فرهنگ ایرانی»، مجله ایران نامگ، بهار 1396. 4. عبدالحسین زرین‌کوب، آشنایی با تاریخ ایران، تهران: سخن، 1395، ص285. 5. پیشین، ص290 و 291. 6. بیانات معظم‌له در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی ع، 30 اردیبهشت 1398. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
در سی‌امین سال ولایت امام خامنه‌ای منتشر شد: 📚 کتاب «» 📝تهیه و تنظیم : ✅ اندیشنامه نظام اسلامی (4) 🔸بازخوانی برگ‌هایی از کارنامه درخشان جمهوری اسلامی در دوران زعامت حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) 🔻در سی‌امین سال آغاز ولایت حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، کتاب اعتلای میراث روح‌الله در 149صفحه و در7 فصل، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«شاخص‌های راه امام خمینی (ره)» 🔹«محور جهانی مقاومت» 🔹«صیانت از یک جمهوری» 🔹«حرکت پرشتاب به سوی مرجعیت علمی» 🔹«چشم‌انداز «تمدن‌سازی»» 🔹 «اقتدارافزایی و عزت‌مندی در نظام اسلامی» 🔹«تعالی دینی و معنوی» hmp.me/cf7x 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻تأسیس مقدّس جمهوری اسلامی به وسیلۀ حضرت (ره)، در یک زمینۀ کاملاً اتفاق افتاد و موجب پدید آمدن افق‌های بلندِ نظری و عملی در فهم سیاسی اسلام از جهان شد. در نظم روابط بین‌الملل در آن روز، احتمال ایجاد یک «» برای تمدّنی با زمینۀ لیبرال‌دموکراسی، بسیار بعید و دور از ذهن شمرده می‌شد. ✅اعجاز دیگر انقلاب اسلامی در امتزاج با یک است که دارای ادعایی جهان‌شمول است. از این رو به مثابۀ برای دیگر مکاتب بشری شمرده می‌شود که داعیۀ ساخت و ادارۀ برترین نظم بشری را دارند. به همین دلیل جمهوری اسلامی از ابتدا دارای بیشترین دشمنان در میان دولت‌های سلطه‌طلب بود. 🔷توان انقلاب اسلامی ایران در تغییر بینش کالاوارگیِ نظام کاپیتالیستی به اسلامی، سبب بروز ظرفیّت انسان‌سازانۀ این مکتب شد و را به عنوان مبنای معرفی نمود. ✳️ بر همین منوال ایده‌های فردی از سوی مستضعفین با هر جهان‌بینی و ایدئولوژی در نقاط پراکندۀ جهان در سایۀ حمایت یک دولت مستقرّ قدرتمند مبدّل به محوری شده است که هرچند در منطقۀ غرب قرار دارد، امّا حتی اروپا و آمریکای شمالی را نیز درنوردیده است. 🔶حفظ و البته تداوم چنین نظامی با وجود همۀ مخاطرات، مهمترین امری است که باید به آن مبادرت کرد. شناخت و فهم درست تاریخ منجر به انقلاب اسلامی، درک صحیح از مبانی آن، اشراف بر نقشۀ راه و در نهایت تبیین کارنامۀ نظام مقدّس جمهوری اسلامی، همه در وظیفۀ «» نهفته است. 🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 hmp.me/cf7y 🆔 t.me/didemanpub
نقشه‌ی تعاملی مؤسسه‌ی واشینگتن از چید‌مان نیروهای مقاومت در منطقه به گزارش واحد رصد در تاریخ 23 می 2019، گزارشی از نقشه‌ی تعاملیِ طراحی‌شده توسطِ «مؤسسه‌ی واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» منـتشر شد که چگونگی آرایشِ منطقه‌ایِ را نشان می‌داد. مؤسسه‌ی واشنگتن ادعا می‌کند که این نقشه‌ را با کمکِ اطلاعاتی که از محافل شبه‌نظامی و همین‌طور تحلیل‌های رسانه‌ها در طول مدت 10 سال به دست آورده، تولید کرده است. مؤسسه‌ی واشنگتن می‌گوید که این نقشه رشدِ نفوذ ایران در منطقه را با توجه به موقعیتِ عملیات‌ها و اماکنی که نیروهای تحت حمایت ایران به آن‌جا اعزام شده‌اند، نشان می‌دهد. yon.ir/9Ee3s «فیلیپ اسمایث»(Phillip Smyth) از کارشناسان مؤسسه‌ی واشنگتن و از طراحان این نقشه‌ی تعاملی، سازمان‌هایی مانند «حزب‌الله لبنان»، «بدر» و «عصائب‌ اهل‌الحق» را ازجمله نهادهای تحت حمایت ایران نام می‌برد که در کشورهای لبنان، عراق، سوریه و اردن پراکنده‌ شده‌اند. به گفته‌ی وی این سازمان‌ها، سربازان خود را هم، بیش‌تر از کشورهای ، و و هم‌چنین و جذب می‌کنند. از نظر اسمایث آن‌چه که آمریکا در طی سال‌ها به آن دقت نمی‌کرده، همین و قدرت ایران در منطقه بوده است. امری که این نقشه‌ی تعاملی آن را به‌وضوح روشن می‌کند و به ادعای وی، نگرش بین‌المللی درباره‌ی درگیری‌های منطقه را تغییر داده و تمایل ایران برای استفاده از نیروهای نیابتی را نشان می‌دهد. اسمایث هم‌چنین به این نکته اشاره می‌کند که هرچند بعضی از نیروهای درگیر در حوادث منطقه، توسط حکومت ایران به رسمیت شناخته شده‌اند، ولی ده‌ها هزار نیروی دیگر هم هستند که با وجود این‌که فعالیت‌ها و مبارزات‌شان به نفع ایران تمام می‌شود ولی حکومت ایران آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. مؤسسه‌ی واشنگتن مدعی است که تمرکز این نقشه‌ی تعاملی بر توضیح این مسأله بوده که نیروهای جهادیِ تحت حمایت ایران، از کدام کشورها می‌آیند و کدام موقعیت‌هایِ مکانی، برای کدام گروه مذهبی مناسب‌تر بوده و در حال حاضر این نیروهای در کجا قرار دارند و یا در کجا قرار خواهند گرفت. در همین رابطه «سازمان ارزیابی تهدیدات علیه آمریکا»( US Worldwide Threat Assessment) نیز پیش‌بینی کرده که ایران احتمالاً می‌خواهد شبکه‌ای از نیروهای شیعه‌ی خود را در سوریه نگه دارد. در پایان این گزارش نویسنده، به‌منظور نتیجه‌گیری از آن‌چه مؤسسه‌ی واشینگتن عنوان کرده، نقل قولی از طرفِ «سازمان راه‌برد دفاع ملی آمریکا»( US National Defense Strategy) در سال 2018 آورده که گفته بود: «ایران با استفاده از نیروهای نیابتی و رو به ازدیادش، برای به‌دست آوردن سلطه در منطقه با هم‌سایه‌گان خود رقابت می‌کند. ایران از این طریق فعالیت‌های تروریستی خود را توسعه داده است.» پیوند به نقشه تعاملی ادعایی : yon.ir/Yvvf6 💠 @borhan_ir
🔶 رهیافت مقاومت مبتنی بر 🔹 اسلامی در سخنرانی اخیر در سالگرد ارتحال (ره) بنیان را مبتنی بر «بازدارندگی» ترسیم نموده و بر لزوم نیل به این نقطه‌ی هدف در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تأکید نمودند: 💬 «هدف عبارت است از رسیدن به نقطه‌ی بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرّض به در همه‌ی زمینه‌ها منصرف کند؛ دشمن ببیند فایده‌ای ندارد و با ملّت ایران نمی‌تواند کاری بکند. ما امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به این رسیده‌ایم. این هم که می‌بینید روی مسئله‌ی و مانند این حرف‌ها اصرار می‌کنند، به خاطر همین است؛ می‌دانند که ما به بازدارندگی رسیده‌ایم، به نقطه‌ی تثبیت رسیده‌ایم، می‌خواهند کشور را از این محروم کنند، و البتّه هرگز نخواهند توانست.» 🔹 به نظر می‌رسد با توجه به آنکه «نظریه مقاومت» شکل‌دهنده مجموعه کلان‌راهبردها و خط‌مشی اجرایی کشور در حوزه‌های گوناگون در آتیه‌ی پیش رو است، ضروری است برخی ابعاد رهنامه (دکترین) بازدارندگی همه‌جانبه مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین و ترسیم گردد. اهمّ این ابعاد عبارت‌اند از: 1️⃣ همه‌جانبه بودن؛ 2️⃣ چندبعدی بودن؛ 3️⃣ و عزم ملی برای نیل به قله بازدارندگی؛ 4️⃣ برنامه‌ریزی راهبردی و طویل‌المدت؛ 5️⃣ پایش و نظارت مستمر بر پیشرفت بازدارندگی. hmp.me/cl85 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/4975 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
📢 «سقوط نخست‌وزیر» به همت 🔺 روایتی از استحاله میرحسین موسوی از دهه شصت تا دهه هشتاد 📖 کتاب «سقوط نخست‌وزیر» با موضوع بررسی استحاله از دهه شصت تا دهه هشتاد، به همت منتشر و روانه‌ی بازار نشر گردید. 🔹 این کتاب ـ که از مجموعه کتاب‌های و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است ـ در 100 صفحه و 4 فصل، از سوی انتشارات به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔹 «میرحسین موسوی در دهه‌ی۶۰»، «دگردیسی دیدگاه‌های از دهه‌ی۶۰ تا دهه‌ی ۸۰»، « را دگرگونه بشناسیم» و «نفاق در الگوی رفتاری و گفتمانی موسوی»، عناوین فصول 4گانه این کتاب هستند. 👓 در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «، در مورد چگونگی حضور موسوی در انقلاب معتقد است که ایشان در نویسندگی، آدم توانا و خوش‌قلمی بود و این دلیل باعث گردید که در زمان تشکیل دفتر حزب، مرحوم «شهید بهشتی» به ایشان بها دهند و به نوعی حمایت‌های بود که باعث شد ایشان مدارج ترقی در اسلامی و نظام را به سرعت طی کنند. وی معتقد است موسوی پس از شهادت دکتر بهشتی هم بسیار مورد توجه جریان چپ آن سال‌ها در حزب جمهوری و قرار داشت به طوری که پس از شهادت آیت‌الله بهشتی، باهنر و رجایی، به عنوان نخست‌وزیر مشغول به کار شد، چون حزب جمهوری اسلامی تنها کانون منسجم و متحد نیروهای انقلابی بود، این مسأله مورد قبول واقع شد. از طرف دیگر، در این دوره به دلیل فروکش کردن موج تحرکات مخالفان سیاسی، به خصوص منافقین و متلاشی شدن آن‌ها و استقرار گروه‌هایی از آن‌ها در عراق، ثباتی نسبی در فضای سیاسی کشور حاکم شد. به این ترتیب در دولت و مجلس، انسجام و یک‌پارچگی فکری بیش‌تری به‌وجود آمد؛ به طوری که برخی محققان از این دوره به عنوان دورۀ حاکمیت «حزب الله» یا «خط امام» یاد می‌کنند. کابینۀ موسوی هم از دو جناح_چپ و ، تشکیل شد. اعضای راست کابینه با وجود گرایش سیاسی شخص نخست‌وزیر به جناح چپ، به عنوان اقلیت کابینه و دولت به شمار می‌رفتند که عبارت بودند از: «حبیب‌الله عسگر اولادی، علی‌اکبر ناطق نوری، احمد توکلی، مرتضی نبوی، علی‌اکبر ولایتی» و اعضای شاخص جناح چپ هم شامل: «شخص میرحسین موسوی، بهزاد نبوی، محمدعلی نجفی، سیدمحمد خاتمی و کاظم اکرمی» بود. عده‌ای مدعی‌اند که جناح چپ از حمایت بیش‌تر امام (ره) برخوردار بود و به همین دلیل با کنار نهادن چهره‌های شاخص جناح راست در دولت، اقدام به تثبیت قدرت خویش نمود و جناح راست طی ۸ سال در اقلیت ماند. اما این موضوعی کاملاً قابل بحث است که آیا حمایت امام خمینی (ره) متعلق به شخص خاص، یعنی موسوی بود؟! یا شرایط ویژۀ کشور، از جمله وجود وضعیت جنگی، حمایت از نخست‌وزیر وقت و جناح وی را ایجاب می‌کرد. به نظر می‌رسد از مهم‌ترین دلایل این حمایت امام خمینی (ره) از میرحسین موسوی در زمان نخست‌وزیری وی این بود که دولت پیشانی نظام برای انجام مأموریت‌ها و کارهای سنگین است، لذا دولت بدون پشتیبانی رهبری نمی‌تواند مسؤولیت‌های خود را به خوبی انجام دهد اما این حمایت‌ها بدین معنا نبود که امام خمینی (ره) نسبت به عملکرد موسوی انتقادی نداشته باشند....» 🌐 علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی این کتاب، می‌توانند به پیوند زیر مراجعه فرمایند: 👇🏻 hmp.me/cme9 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR