#نکات_فقهی
#الغاء_خصوصیت
💠 مواردی که میتوان الغاء خصوصیت کرد:
🔹 قدرت «اصالة الموضوعیة» بیشتر از قدرت الغاء خصوصیت است. لذا #اصل این است که خود کلمه #موضوع حکم است و مشیر به مورد دیگری نیست. بنابراین نمیتوان خصوصیت وارد شده در عنوان و لفظ را نادیده گرفت و آن لفظ را بر معنای دیگر حمل کرد.
🔸 برای نمونه، اگر در لسان شارع آمد: «أکرم العالم»، عالم ـ بماهو عالم ـ مراد است؛ نه عالم از جهت «انسان» بودن. این اصل #عقلایی مهمی است که در اصول فقه ثابت شده و کاربرد فراوانی دارد.
🔻 این اصل حاکم است؛ مگر در سه مورد:
1️⃣ در جایی که #علت حکم در دلیل بیان شده باشد؛
2️⃣ در جایی که علت حکم بهصراحت در کلام بیان نشده، اما لفظی بهکار رفته که #بهمنزله تعلیل است و عرفاً جایگزین تعلیل به شمار میرود.
3️⃣ در جایی که فهم #عرفی الغای خصوصیت را ممکن بداند.
🔺 در این سه مورد میتوان از «اصالة الموضوعیة» دست برداشت و الغاء خصوصیت کرد.
📚 مطرح شده در درس خارج فقه استاد #اعرافی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#حق_الطاعة
💠نظریه حقالطاعة شهید #صدر:
🔹اصولیون معتقدند #اصل اولی عقلی در شبهات بدوی بعد از فحص و یأس از دلیل محرز، #برائت است؛ آن چنان که اصل #ثانوی شرعی نیز برائت است. از این رو در مباحث اصول عملی دلیل نخست بر صحت اصل برائت را برخی آیات و روایات و دلیل دیگر را حکم عقل میدانند.
🔸ولی شهید #صدر در اینکه اصل اولی عقلی برائت باشد با مشهور اصولیون مخالف و معتقد است که عقل با نظر به مولویت خداوند متعال که مجعول ومحدود نیست، در تمام شبهات بدوی، حتی اگر شبهه تکلیف ناشی از احتمالی ضعیف باشد، حکم به #احتیاط میکند و در عین حال نسبت به اصل ثانوی شرعی نظر ایشان موافق نظر مشهور و قائل به #برائت است.
🔹در واقع نظریه حق الطاعه یک مبنای #کلامی است که توجیه گر اصل احتیاط عقلی در علم اصول است. بدین جهت مناسب است به کارایی این نظریه در بحث فلسفه اخلاق نیز توجه شود.
🔸اگر در تأیید نظریه شهید صدر به جستجو بپردازیم، خواهیم دید که علاوه بر قدمای پیش از مرحوم وحید #بهبهانی، در میان متأخرین نیز کسانی قبل و بعد از شهید صدر قائل به احتیاط عقلی بودهاند. از مشهورترین آنها آیتالله سیدمحمد محقق #داماد بوده است که دو تن از شاگردانش یعنی آیتالله سیدموسی #زنجانی و آیتالله مکارم #شیرازی نیز پس از او همین مبنا را برگزیدند و از اصل احتیاط عقلی به تقریری خاص دفاع کردند.
📚برگرفته از مقاله «مکتب اصولی شهید آیتالله صدر»، رضا اسلامی
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#شیخ_انصاری
💠 عظمت شیخ #انصاری و اهمیت آثار ایشان در بیانات آیتالله العظمی #شبیری زنجانی:
🔹 ما مباحثهای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرفهای شیخ را دیدهاند.
🔸 در حال حاضر تحقیقات شیخ (انصاری) در هر مسئلهای جزء تحقیقات #درجه_اول است و اینگونه نیست که بگوییم اکنون علما ۱۶۰ سال تحقیق کردهاند و به آرای بهتری از آرای شیخ دست یافتهاند و نظریات #اصولی و #فقهی شیخ دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر میرسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی #تنزّل آغاز شده است.
🔹در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزهها بشود، آن را میفهمد.
🔸در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این همه با گذشت ۱۶۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است.
📚 جرعهای از دریا، آیتالله شبیری، ج۱، ص۱۳۰.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#روش_تحصیل
#درس_خارج
✍️ مقاله «شیوه های تدریس و تحصیل فقه و اصول در درس خارج»
🔻 این مقاله را در سایت مدرسه #شهیدین مطالعه فرمایید.
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/931-2020-12-20-13-29-09
🔺 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (18)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب)
2️⃣ ادب دوم: اطلاع از حال #شاگردان و پرسش از حال غایبان و اطلاع از وضعیت شاگردان (نام، لقب، موطن و...)
🔹 كانَ يَفْعَلُ رَسُولُ اللَّه (صلی الله علیه و آله) فَإِنْ كَانَ مَرِيضاً عَادَهُ أَوْ فِي غَمٍّ خَفَّضَ عَنْهُ أَوْ مُسَافِراً تَفَقَّدَ أَهْلَهُ وَ مَنْ يَتَعَلَّقُ بِهِ وَ يَسْأَلُ عَنْهُمْ وَ تَعَرَّضَ لِحَوَائِجِهِمْ وَ وَصَلَهُمْ بِمَا أَمْكَنَ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَاجُوا إِلَيْهِ فِي شَيْءٍ تَوَدَّدَ وَ دَعَا.
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با اصحاب چنین برخوردی داشت که اگر یکی از آنها #مریض میشد، به عیاداتش میرفت. یا اگر غصه ای داشت، آن را برطرف میفرمود و اگر به سفر رفته بود، حال خانواده و کسانش را جویا میشد و تا جایی که میتوانست احتیاجاتشان را برطرف میکرد و اگر نیازی نداشتند، به آنها ملاطفت میفرمود و برایشان #دعا میکرد.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 195
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#تمدید_ثبت_نام
#پایه_هفتم
💠 ثبت نام در پایه #هفتم دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه #شهیدین تمدید شد.
📆 زمان ثبت نام: 17 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت (این مهلت به هیچ وجه #تمدید نمیشود)
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
💠 وجوب عینی اجتهاد از منظر آیت الله #شبیری زنجانی (حفظه الله)
🔹 در زمان ما که مجتهدین #واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب #عینی دارد.
🔸 اگر کسی #استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون «من به الکفایه» نیست.
📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص 512 (@misbahulfiqahe)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#تازه_های_نشر
💠 کتاب ارزشمند «ابراهیم بن هاشم» تألیف استاد گرانقدر آیتالله علی #عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه شهیدین) توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة منتشر شد.
🔹 #ابراهیم_بن_هاشم یکی از روات پر روایت است، که در این کتاب بیش از 30 وجه عام وثاقت برای وی مطرح شده است.
🔸 این وجوه برای اثبات #توثیق روات دیگر نیز قابل استفاده است.
🔹 مطالعه و مراجعه به این کتاب که از معدود کتب رجالی است که به بحث مهم «#وجوه_عامه توثیق» پرداخته، به همه طلاب سطوح عالی و خارج سفارش میشود.
🔻 خرید آنلاین از طریق سایت انتشارات:
🌐 https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4066788
📌 همچنین خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از نمایشگاه کتاب امکانپذیر است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 3
#فقه_اخلاق
💠 سومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد #شمس (استاد درس خارج حوزه علمیه)
❎ با موضوع: «فقه اخلاق»
📆 زمان: پنجشنبه (22 اردیبهشت 1401) ساعت 9:30 الی 11 صبح
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#تعیین_مفاهیم
#مرجعیت_عرف
💠 مرجعیت عرف در تعیین مفاهیم یا تطبیق مفاهیم؟
1️⃣ مبنای اول: مدرسه آیت الله بروجردی (آیت الله زنجانی) و آیت الله نائینی (آیات عظام خویی و تبریزی و وحید) حتی در ادله عقلی هم مرجع در تطبیق مفاهیم را، عرف میدانند. طبق این مبنا در احکام حکومتی و روایات عرفانی، برداشت های #عرفی - و لو اینکه در لفظ نباشد- ملاک خواهد بود.
2️⃣ مبنای دوم: مدرسه محقق خراسانی مرجعیت عرف را در تطبیق از اساس قبول ندارند و ملاک را دقت عقلی میداند.
🔻نکته حاشیه ای امام خمینی:
الف) تسامح و دقت عرفی دو گونه است.
🔹 گاهی «لو تفطّن بالمطلب العقلی لم ُیقرّ» و همچنان به تسامح عرفی خود ادامه میدهد؛ مثل رنگ خون و جرم خون؛ که عرض و جوهر اند و عرض از جوهر جدا نیست و لذا عقلا رنگ خون، خون به شمار میرود، ولی عرف آن را خون نمی داند.
🔸 و گاهی «لو تَفطن بالمطّلب العقلی یقر و یرجع عن التسامح» مثل #تسامحات در اوزان و مسافت شرعی و...
👈 مرجعيت #عرف تنها در قسم اول، است و در قسم دوم تسامح پذیرفته نخواهد شد.
ب) مطلق انکار مرجعیت عرف در #تطبیقات صحیح نیست؛ همانطور که همه اصولیون در استصحاب، وحدت موضوع عرفی را قبول دارند؛ چرا که احراز بقاء موضوع، تطبیق «لا تنقض الیقین بالشک» است نه #تعیین مفاهیم.
🔺سخن درست، #تفصیل است؛ یعنی در ادله لفظیه که بحث ظهور است عرف در تطبیق مفاهیم، با همان تفسیر مذکور مرجع است و در سایر ادله مثل ادله عقلی عرف در تطبیق مفاهیم مرجع نیست.
📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک: کفایۀ، ج1، ص 109، مقدمه سیزدهم بحث مشتق، موخره پنجم، کیفیۀ قیام المبادی بالذات.
📌 ارسالی از استاد #گوهری (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی
#فیلم
🎥 فیلم نشست علمی «فقه اخلاق» ارائه شده توسط استاد معظم #شمس
📆 22 اردیبهشت 1401
🏢 مدرسه شهیدین
🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید:
🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1652330693134
👈 نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#استاد_فاطمی_نیا
💠 استاد فاطمی نیا (رحمت الله علیه):
🔹 یکی ار طرق عمده حشر با ائمه (علیهم الاسلام) اصلاح #اخلاق میباشد. این مطلب مادرِ تمام طریق هاست. یعنی انسان #محاسبة_النفس داشته باشد.
🔸 حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: "لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَاِن عَمِلَ خَیراً اِستَزادَ اللهَ مِنهُ وَحَمِدَالله َ عَلَیهِ وَاِن عَمِلَ شَرَاً اِستَغفَر،اللهَ مِنهَُ وَتابَ اِلَیهِ"
🔹 "از ما نیست کسی که هر روز از نفس خودش حساب نکشد و ببیند اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند توفیق انجام بیشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس کند، و اگر کار بدی انجام داده است، از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند"
🔸 #مومن باید با تامل در وجود خود، نقایص خود را برطرف کند، ببین خدای نکرده تکبر داری، بخیل هستی، #حسود هستی؟! آیا #تندخو می باشی؟! اینها را اصلاح کن! بسیاری از کتک هایی که ما میخوریم، سیاهی دل و قسات قلب پیدا میکنیم، عمده اش از ناحیه بد اخلاقی و #غضب است!
🔹 طبیب نفوس، امیر المومنین می فرماید: "الغَضَبُ عَدُوٌّ فلا تُملِّكْهُ نَفْسَكَ"؛ "خشم دشمن توست پس او را بر خود مسلط مگردان"
📚 ر.ک: نکته ها از گفته ها، ج3، ص134.
👈 نکات #اخلاقی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🏴 ارتحال استاد فرزانه حضرت آیت الله #فاطمی_نیا را به محضر امام زمان عج و سربازان حضرت #تسلیت عرض میکنیم.
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نقشه_راه_استنباط
#روش_اجتهاد
🔻 هدف از خواندن کتابهای استنباطی فقهی، از قبیل #مکاسب و... و اصلا شرکت در درس #خارج ، آشنا شدن با #روش استنباط است، که از لابلای مباحث و استدلالات فقها میتوان به آن دست یافت.
🔹 مراحل استنباط حکم که در تمامی فعالیتهای پژوهشی (پایاننامه، مقاله و...) میبایست مدنظر قرار گیرد، به صورت تیتروار تقدیم میشود، تا پژوهشگران عرصه فقه ـ و به طور کلی هر کسی که میخواهد نظر اسلام را در مورد هر موضوعی از مسائل مبتلابه روز تا مسائل مستحدثه یا نظریهپردازی در عرصه های علوم انسانی (روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و.....) به دست آورد،ـ #مسیر اجتهاد را به طور صحیح طی کند.
🔺 نقشه راه استنباط در ضمن #چهار_ـپیام بعدی تقدیم میگردد.
📌 این نقشه راه، مسیری #پیشنهادی است و قطعاً ممکن است مسیرهای نزدیکتر یا هموارتر هم وجود داشته باشد. لذا از تمامی صاحبنظران درخواست میشود، پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایند، تا به اسم خودشان در کانال #درمسیراجتهاد بازنشر شود.
👈 نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#روش_اجتهاد
🔺 نقشه راه #استنباط (مرحله اول و دوم) 🔺
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی 4
💠 چهارمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد امین #اسدپور (زید عزه)
❎ با موضوع: «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد»
📆 زمان: دوشنبه (2 خرداد 1401) ساعت 11:30 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 جایگاه فلسفه از منظر علامه طباطبایی:
🔹 «عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفكر فلسفی و عقلی و بقاء آن، ذخایر علمی است كه در كلمات #پیشوایان دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله كافی است كه ذخایر علمی اهل بیت ع را با كتب #فلسفی كه مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد كه روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیك شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصلهای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است.»
🔸 «#علی ع فيلسوفی است الهى؛ زيرا هم درباره مبدأ جهان سخن گفته و هم پايان جهان را مورد نظر و تشريح قرار داده است. آنچنان عالمانه در اينباره سخن مىگويد كه احدى در جهان فلسفه اين گونه سخن نگفته. دانش عميق و الهى على ع درباره مبدأ، معاد، هستى و نيستى جهان طبيعت، آن چنان گسترده است كه از او فيلسوفى به تمام معنى، بصير ساخته است»
📚 شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 104 ـ 105 و علی و فلسفه الهی، علامه طباطبایی ص 55
📌 عکس فوق، تصویر کم نظیر از حضرت علامه روی پل حجتیه قم میباشد.
👈 نکات #فلسفی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فلسفی
💠 فقه بخوانیم یا فلسفه؟
🔹 ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان #فقه اسلام است
🔸 بنده با #فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، به برنامهریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ #لازم است؛ در این تردیدی نیست؛
🔹 لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً #فقه ماست؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛
🔸 اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی #ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که #ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛
🔹 سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
📚 بیانات معظم له در دیدار با اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 )
#نشست_علمی 5
#تابستان
💠 پنجمین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور استاد معظم آیتالله #علیدوست (زید عزه)
❎ با موضوع: «برنامهریزی برای ایام فراغت طلاب»
📆 زمان: دوشنبه (9 خرداد 1401) ساعت 11:45 الی 13
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی
💠 استاد #اسدپور :
🔹 در مورد درس هایی که در مقطع #سطح خوانده می شود، که اصل همان رسائل و مکاسب است، باید به این نکته توجه داشت که هدف از خواندن این درس ها این است که انسان با خواندن #روش پیشرفت مرحوم شیخ و مرحوم آخوند، تمرین کند که بتواند نظام فکری این علما را به دست بیاورد.
🔸 این نظام باید در ذهن انسان شکل بگیرد تا انسان بتواند در درس #خارج پیشرفت کند.
🔹 برخی فکر می کنند که در درس خارج می توانند بدون مقطع سطح هم #اجتهاد کسب کنند. در حالی که کاملا اشتباه است. الان درس خارجی وجود ندارد که بهتر از رسائل و مکاسب باشد. خود آقایانی که الان درس خارج میگویند، معترف هستند که ما به رسائل و مکاسب حاشیه می زنیم.
🔸 بنابراین انسان اگر در سطح درست درس نخواند، نمیتواند از درس خارج هم استفاده کند. درس خارج در حقیقت یک کارگاه است که طلبه خودش بتواند مسائل را استخراج کند، و خدمت استاد ارائه کند، منتها اگر در جایی اشتباه کرده باشد، استاد به او تذکر دهد.
🔹 اگر درس خارج اینگونه باشد که انسان برود آن جا بشیند و استاد فقط درس بدهد، این کار از انسان #مجتهد نمیسازد. مثل اینکه انسان بخواهد با دیدن فیلم های وزنه برداری، قهرمان وزنه برداری شود...! قطعا نمیشود!
🎥 فیلم کامل نشست علمی «جایگاه مقطع سطح در مسیر اجتهاد» را در سایت مدرسه ببینید:
🌐 https://bbb.shahidain.ir/playback/presentation/2.3/d825ac47727ca9b0e3fe11cdb0ba19bf7bd9e2d4-1653288063851
📌 متن ارسالی از حجت الاسلام محمد حسین طباطبایی
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم