جلسه۲.mp3
33.51M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#جلسه_دوم
|↫#مقدمات
|↫#منطق_نه_بخشی
|↫#منطق_دو_بخشی
|↫#منطق_تلفیقی
|↫#ارغنون
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۳.mp3
24.47M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_سوم
❀›#خطبه
|↫#فلسفه #عقل #ذهن #فکر
|↫#منطق
|↫#حمد_الهی
|↫#مدح #شکر #ثنا
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۴-AudioConverter.mp3
43.75M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_چهارم
❀›#خطبه
|↫#حمد_الهی
|↫#کتاب_تدوینی
|↫#کتاب_تشریعی
|↫#کتاب_تکوینی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۵.mp3
39.37M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#جلسه_پنجم
❀›#خطبه
|↫#کتاب #میزان
|↫#حمد_الهی #صفات_جمالیه
|↫#صفات_کمالیه
|↫#کلمات_آفاقی
|↫#کتاب_تدوینی
|↫#کتاب_تکوینی #کتاب_انفسی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔹سروده افشین علاء برای تیم ملی ایران
بعد از دو ماه خون جگر خوردن
در عصر سرد جمعهی آذر ماه
لبخند بر لبان وطن گل کرد
با عزم تان به عرصهی میدانگاه
بسیار طعنه ها که ز نامردان
دیدید و بغض خویش نهان کردید
شیطان هزار وسوسه کرد اما
وجدان هر آنچه گفت همان کردید
در اشتیاق گلشن بیگانه
خود را به منجنیق نیفکندید
وقتی وطن در آتش و خون می سوخت
هیزم در این حریق نیفکندید
جرم شما چه بود: چرا خواندید
با هم سرود ملی ایران را؟!
یا این که روی دوش چرا بردید
با خود، درفش خاک دلیران را؟!
از دست نارفیق نمک نشناس
خنجر ز پشت گرچه بسی خوردید
نوکیسه بود و باخت در این میدان
اما در این قمار شما بردید
کاری که در زمین قطر کردید
مرهم به جان زخمی میهن شد
بدخواه تان شکار نگون بختی
در تور پاره پارهی دشمن شد
افشین علا
آذر ۱۴۰۱
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
a.m4a
42.8M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_چهارم
◎مدخل
【 فلسفه عبارت است از هستیشناسی عقلانی 】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #حقیقت #واقعیت #حکمت_نظری #فلسفه_نظری #حکمت_عملی #فلسفه_عملی #مدرن #تجربه #پوزیتیویسم #استقراء
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
b.m4a
31.07M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_پنجم
◎مدخل
【فلسفه در معنای عام علم به حقیقت اشیاء میباشد.
ودر معنای خاص تفکر استدلالی وقیاسی است.】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_اولی #فلسفه_علیا #فلسفه_علوی #ماوراء_الطبیعه #متافیزیک #کندی #فخر_رازی #فارابی #بوعلی_سینا #ابوالعباس_لوکری #ابن_رشد #مشائیون #مکتب_شیراز #فخر_رازی #اشراقیون #حکمت_متعالیه
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
c.m4a
30.9M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_ششم
◎مدخل
【مبداء فلسفه
فلسفه اسلامی چیست؟】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #ارسطو #افلاطون #سهروردی #ملاصدرا #حکمت_خسروانی #تاریخ_فلسفه #پیتر_پارک #آگوست_کنت #ادوارد_سعید #شرق_شناسی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ گامی بزرگ در جهت احیای حکمت مشاء
به مناسبت چاپ کتاب تحریر اصول اقلیدس. که شامل تحریر خواجه نصیرالدین طوسی، ترجمه قطبالدین شیرازی وبا حواشی میر سید شریف جرجانی و تعلیق سید عبدالله انوار میباشد.
#حکمت_مشاء صرفا شامل #فلسفه و #متافیزیک نبود بلکه #مشائیون به پیوستگی علوم نظری وعملی با غلبه نگاه فلسفی قائل و پایبند بودند.
فیلسوف مشائی مقید بود که از منظر الهیات فلسفی خود به اموری چون #ریاضی و #طبیعیات بپردازد. یعنی آنچه در باب سطح وحجم وجسم میگفتند تحلیل مساله از نگاه علم #هندسه نبود بلکه از این منظر بود که وقتی فیلسوف به واقعیت واحکام سطح وحجم وجسم ازاین حیث که ظهورات واقعیتاند میپردازد به چه نتیجهای میرسد؟
لذا گرچه در #یونان ریاضیات جزء طیف علوم حقیقی یا فلسفه (بالمعنی الاعم) بود اما در #عالم_اسلام ریاضی و طبیعیات خود بخشی از پروژه عظیم هستی شناسی و واقعیت پژوهی وفلسفه (بالامعنی الاعم) بودند.
خروجی جریان مشائی در تاریخ تمدن اسلام به نگارش درآمدن دایره المعارفهای بزرگ علمی وفلسفی در جهت بررسی ابعاد مختلف حقیقت ومعرفت بشری بود.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ به ياد محمدخواجوی در سالگرد وفاتش ٩ آذر ١٣٩١
#محمد_خواجوی در عمر پربار خود آثار فراوانی از ملاصدرا، ابنعربی و صدرالدين قونوی را تصحيح و ترجمه كرد، که زبدهای از آنهاست:
-ترجمه و مقدمه قرآن حکیم؛
- ترجمه و تصحیح فتوحات مکیه ابن عربی در ۳۴ جلد؛
-ترجمه اسفار اربعه ملاصدرا در ۴ جلد؛
-ترجمه کتب "مفاتیح الغیب"، "اسرارالایات"، رساله حدوث"، "رساله حشر"، "رساله سه اصل"، "مجموعه اشعار"، و تفسیر سورهای واقعه، جمعه، طارق، اعلی، زلزال و آیه نور از ملاصدرا.
-ترجمه و تصحیح کتب "نفحات الهیه"، "فکوک"، "مرآت العارفین" و ترجمه "اعجاز البیان" از صدرالدین قونوی.
-ترجمه و تصحیح "فصوص الحکم"، "عقله المستوفز"، "انشاء الدوائر"، "اوراد اللیالی و الایام"، "مواقع النجوم و مطالع اهله الاسرار و العلوم" از ابن عربی؛
-تصحیح و ترجمه "مصباح الانس" حمزه فناری
-و...
روحش شاد. 🌹
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
💠 آلمان.... زادگاه گوته، لایب نیتس، کانت، فیشته، شلینگ، هگل، نیچه، هولدرلین، مارکس و هایدگر و صدها نابغه ومتفکر وفیلسوف بزرگ به چه عاقبتی دچار شده!!! حمایت تمام قد نمایندگان این کشور در یک تورنمنت جهانی از همجنسبازی!!!
گرچه بزرگان تفکر مدرن مثل کانت وهگل هیچگاه به بی اخلاقی وهرزگی دعوت نکردند....اما سوبژکتیویسم دربسط تاریخی خود و در به فعلیت رساندن تمام وجوه فرهنگی تمدنیاش به تولیدِ انسانِ حقیر جنسی منتهی میشود!!
نتیجه ۳۰۰سال سیطره خودبنیادی انسان و طغیان برعلیه خدا ....تولید انسان تک ساحتی غریزی است.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۷.m4a
34.72M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_هفتم
◎مدخل
【تجربه عبارت است از استقرا بعلاوه کبرای کلی الاتفاقی】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #کانت #ارسطو #افلاطون #سقراط #استقراء #قیاس #تمثیل #برهان #تجربه #قاعده_الاتفاقی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
_۸.m4a
28.69M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_هشتم
◎مدخل
【فلسفه درباره سطح معقول هستی وعالم میباشد.】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_مشاء #مشائیون #مشاء #اخوان_الصفا #افلاطون #قوای_حسی #حس_مشترک #خیال #وهم #مسترجعه #حافظه #متصرفه #عقل #بوعلی_سینا #عقل_گرا #تجربه_گرا #سوبژکتیویسم #غزالی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
_۹.m4a
38.63M
─⊰❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_نهم
◎مدخل
【علم عبارت است از حضور مجرد نزد مجرد】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فخر_رازی #سهروردی #فلسفه_اشراق #اشراقی #فارابی #ابن_مسکویه #متاخرین #متقدمین #خواجه_نصیرالدین_طوسی #مکتب_شیرازی #کلام #عرفان
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
از جمله ابهامات وسوالات مهم این هست که خداوند غیر ماده و مجرد هست واشتراکی با ماده وجسم ندارد و متافیزیکی هست
چطور بر ماده اثر میگذارد؟
و اصولا تاثیر متافیزیک بر فیزیک رو چطور میشه توضیح داد.
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
ماده وجسم حالت تنزل یافته مجردات هستند
چنانچه موجود مجرد وغیرمادی که در ابعاد ثلاث(طول وعرض وارتفاع) محصور نمیشود، تنزل یابد ومقید شود موجود جسمانی ظهور میکند
رابطه موجودی که از تنزل حقیقتی ظهور یافته با مبدا تنزل رابطه اضافه اشراقیه هست....اضافه اشراقیه یعنی یک طرف ذات است واستقلال دارد وطرف دیگر فقر و وابستگی محض میباشد.
پس ماده وجسم حالت تنزل یافته وتجلی امر مجرد وغیرمادی است و در وجود عین وابستگی به مبدا تنزل است
مثلا: فکری در ذهن شما وجود دارد..آن فکر چون ابعاد ثلاث ندارد مجرد است ومادی نیست، ولی وقتی آن فکر را به زبان بیاورید تبدیل به صدا ولفظ میشود..اگرچه در ذهن شما صدا وجود ندارد ولی سخن گفتن زبانی و آن صدای که از حلقوم شما خارج میشود حالت تنزل یافته آن فکر مجرد ذهنی است
و چون رابطه این دو اضافه اشراقیه است وقتی سخن میگوید که به آن امر ذهنی توجه داشته باشید....یعنی وقتی فکر در ذهنتان حاضرباشد تبدیل به لفظ وصدا میشود ..به محض آنکه به آن فکر توجه نکنید سکوت میکنید وسخن گفتنتان از بین میرود.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۶.mp3
35.92M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_ششم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#کلمه #نفس_رحمانی
|↫#فکر #براعت_استهلال #خیال
|↫#وجود #عرفان_نظری
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۷.mp3
49.78M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_هفتم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#حمد #ناطق #مناطق_البروج
|↫#افلاک #خواجه_نصیرالدین_طوسی |↫#صدرالدین_قونوی #طبیعیات
|↫#ابن_عربی #شمس_حقیقت
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۸.m4a
35.51M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_هشتم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#مناطق_البروج #ثبوت #اثبات
|↫#افلاک #شمس_حقیقت #حق
|↫#صدق #مطابق #وهم
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۹.m4a
45.18M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_نهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#منطق #ذهن #یقین
|↫#یقین_بالمعنی_الاعم
|↫#یقین_بالمعنی_الاخص #ظن
|↫#مرحوم_مظفر #المنطق
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۰.m4a
51.82M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_دهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#یقین #جزئی_فلسفی
|↫#جزئی_منطقی #جزئی_حقیقی
|↫#کلی #ارسطو #تفتازانی
|↫#تهذیب_المنطق #منطق
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
بررسی تعریف علامه مظفر از یقین
بدون شک مرحوم #علامه_محمد_رضا_مظفر از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمیکند.
بااین حساب کتاب #المنطق ایشان سالیان درازی است که محور تدریس علم منطق در حوزه های علمیه میباشد. کتابی که با وجود درخشش نام نویسنده عالم ومحققش، اثری دقیق در حوزه #منطق نمیباشد، وحاوی اشتباهات روشی وتحقیقی است.
از جمله این اشتباهات، تعریف ایشان از مساله #یقین میباشد.
حکماء و منطق دانان پیشین در تعریف یقین گفته اند: (اعتقادُ الذی لایَحتَمِل النَقیض ولا یُمکن زواله) یعنی یقین اعتقاد وتصدیقی است که دو ویژگی جزم و زوال ناپذیری دارد. به این معنا که اگر تصدیقی برای انسان حاصل شود، یا نسبت به احتمال وقوع نقیضش تردید دارد که دراین حالت #تصدیق_ظنی حاصل شده، یا آنکه تصدیق فوق احتمال نقیض ندارد، که دراین صورت #تصدیق_جازم محقق میشود. در عین حال اگر اعتقاد فوق زوال ناپذیر باشد وتغییر نکند، یقین به معنی اخص وفلسفی آن محقق میشود.
مثلا: درتابستان هوا گرم است، قطعا فردی که در گرمای تابستان این تصدیق برایش حاصل میشود احتمال اینکه شاید هوا سرد باشد و او اشتباها گرما را درک کرده (لایَحتمل النقیض) را نمیدهد. و البته اذعان دارد که این مساله تغییر نمیکند وامکان ندارد که ساعت ولحظه ای بعد به این مساله که گرمایی در کار نبوده و او درواقع سرما را درک کرده اذعان کند (لا یحتمل الزواله).
بااین حساب #مرحوم_مظفر شرطی دیگر در تعریف یقین اخذ کرده (الاعتقادُ مطابقُ للواقع الذی لا یحتملُ النقیض لا ان تقلید) ایشان شرط مطابقت با واقع را در وجود یقین در نظرگرفته، گویی پس از تحقق تصدیقِ لایحتمل النقیض وزواله حال باید بررسی کرد که آیا این چنین تصدیقی مطابق عالم خارج هست یانه؟؟در این موقف شبهه #میرزا_مهدی_اصفهانی موسس #مکتب_تفکیک مطرح میشود. از آنجا که انسان به نحو مستقل امکان دسترسی به واقع راندارد، لذا هیچ راهی جهت انطباق یقین با واقعیت وجود ندارد. پس یقین و برهان یقینی که غایت اصلی منطق و #فلسفه است هیچگاه محقق نمیشود.
در نقد نگاه فوق باید گفت حاصل جمعِ تصدیقی که لایحتمل النقیض میباشد وزوالش متصور نباشد، قطعا انطباق با خارج است. اساسا صدق باواقع شرط عارضی یقین نمیباشد، که بخواهیم مانند مرحوم مظفر آنرا شرط تحقق یقین بدانیم، که حالا این نقد وارد شود که ملاک انطباق ادراک یقینی با خارج چیست؟؟ بلکه انطباق با خارج به نحو اندماجی در ضمن تصدیق یقینی ملحوظ است. یعنی وقتی ما مطمئن هستیم که الان هوا گرم است و احتمال نقیض و زوالش را نمیدهیم، خود به خود آنرا مطابق با واقع میدانیم ودیگر نیاز نیست که فرایندی دیگری طی کنیم که ببینم آیا گرمایی که درک کردیم مطابق با واقع هست یانه!!!! به عبارتی شرط انطباق با عالم خارج، شرط ضمنی یقین است، وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی را نمیدهیم در ضمن آن مطابقت با خارج نیز محقق میشود. شرط انطباق باخارج بدان صورت که مرحوم مظفر میگوید شرط انضمامی یقین نیست. یعنی اینطور نیست که وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی راندهیم حالا در پی این باشیم که آیا این عقیده مطابق خارج هست یانه.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ بدون شک مرحوم #علامه_محمد_رضا_مظفر از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمیکند.
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۰.m4a
36.54M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_دهم
◎مدخل
【مبادی عام فلسفه عبارتند از:
اصل واقعیت، اصل هوهویت(شیئیت عام) اصل شیئیت خاص، اصل امتناع نقیضین】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_مشائی #فلسفه_مشاء #سهروردی #فلسفه_اشراق #فلسفه_اشراقی #حکمت_متعالیه #علم_کلام #علم_عرفان #بدیهی #بدیهیات
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۱.m4a
36.45M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_یازدهم
◎مدخل
【فلسفه از عوارض ذاتیه وجود بماهو موجود سخن میگوید】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #کمیت #کیفیت #ریاضیات #دکارت #ایدئالیسم #واسطه_درثبوت #واسطه_درعروض #مجاز #ثبوت #اثبات #اعراض_ذاتیه #وجود #ماهیت #عرض #جوهر
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟