eitaa logo
فلسفه نظری
1.8هزار دنبال‌کننده
390 عکس
61 ویدیو
52 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹سروده افشین علاء برای تیم ملی ایران بعد از دو ماه خون جگر خوردن در عصر سرد جمعه‌ی آذر ماه لبخند بر لبان وطن گل کرد با عزم تان به عرصه‌ی میدانگاه بسیار طعنه ها که ز نامردان دیدید و بغض خویش نهان کردید شیطان هزار وسوسه کرد اما وجدان هر آنچه گفت همان کردید در اشتیاق گلشن بیگانه خود را به منجنیق نیفکندید وقتی وطن در آتش و خون می سوخت هیزم در این حریق نیفکندید جرم شما چه بود: چرا خواندید با هم سرود ملی ایران را؟! یا این که روی دوش چرا بردید با خود، درفش خاک دلیران را؟! از دست نارفیق نمک نشناس خنجر ز پشت گرچه بسی خوردید نوکیسه بود و باخت در این میدان اما در این قمار شما بردید کاری که در زمین قطر کردید مرهم به جان زخمی میهن شد بدخواه تان شکار نگون بختی در تور پاره پاره‌ی دشمن شد افشین علا آذر ۱۴۰۱ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
a.m4a
42.8M
─⊰❋✿✿❋⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【 فلسفه عبارت است از هستی‌شناسی عقلانی 】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
b.m4a
31.07M
─⊰❋✿✿❋⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【فلسفه در معنای عام علم به حقیقت اشیاء میباشد. ودر معنای خاص تفکر استدلالی وقیاسی است.】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✅ گامی بزرگ در جهت احیای حکمت مشاء به مناسبت چاپ کتاب تحریر اصول اقلیدس. که شامل تحریر خواجه نصیرالدین طوسی، ترجمه قطب‌الدین شیرازی وبا حواشی میر سید شریف جرجانی و تعلیق سید عبدالله انوار میباشد. صرفا شامل و نبود بلکه به پیوستگی علوم نظری وعملی با غلبه نگاه فلسفی قائل و پایبند بودند. فیلسوف مشائی مقید بود که از منظر الهیات فلسفی خود به اموری چون و بپردازد. یعنی آنچه در باب سطح وحجم وجسم میگفتند تحلیل مساله از نگاه علم نبود بلکه از این منظر بود که وقتی فیلسوف به واقعیت واحکام سطح وحجم وجسم ازاین حیث که ظهورات واقعیت‌اند میپردازد به چه نتیجه‌ای میرسد؟ لذا گرچه در ریاضیات جزء طیف علوم حقیقی یا فلسفه (بالمعنی الاعم) بود اما در ریاضی و طبیعیات خود بخشی از پروژه عظیم هستی شناسی و واقعیت پژوهی وفلسفه (بالامعنی الاعم) بودند. خروجی جریان مشائی در تاریخ تمدن اسلام به نگارش درآمدن دایره المعارف‌های بزرگ علمی وفلسفی در جهت بررسی ابعاد مختلف حقیقت ومعرفت بشری بود. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✅ به ياد محمدخواجوی در سالگرد وفاتش ٩ آذر ١٣٩١ در عمر پربار خود آثار فراوانی از ملاصدرا، ابن‌عربی و صدرالدين قونوی را تصحيح و ترجمه كرد، که زبده‌ای از آن‌هاست: -ترجمه و مقدمه قرآن حکیم؛ - ترجمه و تصحیح فتوحات مکیه ابن عربی در ۳۴ جلد؛ -ترجمه اسفار اربعه ملاصدرا در ۴ جلد؛ -ترجمه کتب "مفاتیح الغیب"، "اسرارالایات"، رساله حدوث"، "رساله حشر"، "رساله سه اصل"، "مجموعه اشعار"، و تفسیر سور‌های واقعه، جمعه، طارق، اعلی، زلزال و آیه نور از ملاصدرا. -ترجمه و تصحیح کتب "نفحات الهیه"، "فکوک"، "مرآت العارفین" و ترجمه "اعجاز البیان" از صدرالدین قونوی. -ترجمه و تصحیح "فصوص الحکم"، "عقله المستوفز"، "انشاء الدوائر"، "اوراد اللیالی و الایام"، "مواقع النجوم و مطالع اهله الاسرار و العلوم" از ابن عربی؛ -تصحیح و ترجمه "مصباح الانس" حمزه فناری -و... روحش شاد. 🌹 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
💠 آلمان.... زادگاه گوته، لایب نیتس، کانت، فیشته، شلینگ، هگل، نیچه، هولدرلین، مارکس و هایدگر و صدها نابغه ومتفکر وفیلسوف بزرگ به چه عاقبتی دچار شده!!! حمایت تمام قد نمایندگان این کشور در یک تورنمنت جهانی از همجنس‌بازی!!! گرچه بزرگان تفکر مدرن مثل کانت وهگل هیچگاه به بی اخلاقی وهرزگی دعوت نکردند....اما سوبژکتیویسم دربسط تاریخی خود و در به فعلیت رساندن تمام وجوه فرهنگی تمدنی‌اش به تولیدِ انسانِ حقیر جنسی منتهی میشود!! نتیجه ۳۰۰سال سیطره خودبنیادی انسان و طغیان برعلیه خدا ....تولید انسان تک ساحتی غریزی است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۷.m4a
34.72M
─⊰❋✿✿❋⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【تجربه عبارت است از استقرا بعلاوه کبرای کلی الاتفاقی】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅ 🔻 : از جمله ابهامات وسوالات مهم  این هست که خداوند غیر ماده و مجرد هست واشتراکی با ماده وجسم ندارد و متافیزیکی هست چطور بر ماده اثر میگذارد؟ و اصولا تاثیر متافیزیک بر فیزیک رو چطور میشه توضیح داد. ࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─ 🔸 : ماده وجسم حالت تنزل یافته مجردات هستند چنانچه موجود مجرد وغیرمادی که در ابعاد ثلاث(طول وعرض وارتفاع) محصور نمیشود، تنزل یابد ومقید شود موجود جسمانی ظهور میکند رابطه موجودی که از تنزل حقیقتی ظهور یافته با مبدا تنزل رابطه اضافه اشراقیه هست....اضافه اشراقیه یعنی یک طرف ذات است واستقلال دارد وطرف دیگر فقر و وابستگی محض میباشد. پس ماده وجسم حالت تنزل یافته وتجلی امر مجرد وغیرمادی است و در وجود عین وابستگی به مبدا تنزل است مثلا: فکری در ذهن شما وجود دارد..آن فکر چون ابعاد ثلاث ندارد مجرد است ومادی نیست، ولی وقتی آن فکر را به زبان بیاورید تبدیل به صدا ولفظ میشود..اگرچه در ذهن شما صدا وجود ندارد ولی سخن گفتن زبانی و آن صدای که از حلقوم شما خارج میشود حالت تنزل یافته آن فکر مجرد ذهنی است و چون رابطه این دو اضافه اشراقیه است وقتی سخن میگوید که به آن امر ذهنی توجه داشته باشید....یعنی وقتی فکر در ذهنتان حاضرباشد تبدیل به لفظ وصدا میشود ..به محض آنکه به آن فکر توجه نکنید سکوت میکنید وسخن گفتنتان از بین میرود. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
بررسی تعریف علامه مظفر از یقین بدون شک مرحوم از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمی‌کند. بااین حساب کتاب ایشان سالیان درازی است که محور تدریس علم منطق در حوزه های علمیه میباشد. کتابی که با وجود درخشش نام نویسنده عالم ومحققش، اثری دقیق در حوزه نمی‌باشد، وحاوی اشتباهات روشی وتحقیقی است. از جمله این اشتباهات، تعریف ایشان از مساله میباشد. حکماء و منطق دانان پیشین در تعریف یقین  گفته اند: (اعتقادُ الذی لایَحتَمِل النَقیض ولا یُمکن زواله) یعنی یقین اعتقاد وتصدیقی است که دو ویژگی جزم و زوال ناپذیری دارد. به این معنا که اگر تصدیقی برای انسان حاصل شود، یا نسبت به احتمال وقوع نقیضش تردید دارد که دراین حالت حاصل شده، یا آنکه تصدیق فوق احتمال نقیض ندارد، که دراین صورت محقق میشود. در عین حال اگر اعتقاد فوق زوال ناپذیر باشد وتغییر نکند، یقین به معنی اخص وفلسفی آن محقق میشود. مثلا: درتابستان هوا گرم است، قطعا فردی که در گرمای تابستان این تصدیق برایش حاصل میشود احتمال اینکه شاید هوا سرد باشد و او اشتباها گرما را درک کرده (لایَحتمل النقیض) را نمیدهد. و البته اذعان دارد که این مساله تغییر نمیکند وامکان ندارد که ساعت ولحظه ای بعد به این مساله که گرمایی در کار نبوده و او درواقع سرما را درک کرده اذعان کند (لا یحتمل الزواله). بااین حساب شرطی دیگر در تعریف یقین اخذ کرده (الاعتقادُ مطابقُ للواقع الذی لا یحتملُ النقیض لا ان تقلید) ایشان شرط مطابقت با واقع را در وجود یقین در نظرگرفته، گویی پس از تحقق تصدیقِ لایحتمل النقیض وزواله حال باید بررسی کرد که آیا این چنین تصدیقی مطابق عالم خارج هست یانه؟؟در این موقف شبهه موسس مطرح میشود. از آنجا که انسان به نحو مستقل امکان دسترسی به واقع راندارد، لذا هیچ راهی جهت انطباق یقین با واقعیت وجود ندارد. پس یقین و برهان یقینی که غایت اصلی منطق و است هیچگاه محقق نمیشود. در نقد نگاه فوق باید گفت حاصل جمعِ تصدیقی که لایحتمل النقیض میباشد وزوالش متصور نباشد، قطعا انطباق با خارج است. اساسا صدق باواقع شرط عارضی یقین نمیباشد، که بخواهیم مانند مرحوم مظفر آنرا شرط تحقق یقین بدانیم، که حالا این نقد وارد شود که ملاک انطباق ادراک یقینی با خارج چیست؟؟ بلکه انطباق با خارج به نحو اندماجی در ضمن تصدیق یقینی ملحوظ است. یعنی وقتی ما مطمئن هستیم که الان هوا گرم است و احتمال نقیض و زوالش را نمیدهیم، خود به خود آنرا مطابق با واقع میدانیم ودیگر نیاز نیست که فرایندی دیگری طی کنیم که ببینم آیا گرمایی که درک کردیم مطابق با واقع هست یانه!!!! به عبارتی شرط انطباق با عالم خارج، شرط ضمنی یقین است، وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی را نمیدهیم در ضمن آن مطابقت با خارج نیز محقق میشود. شرط انطباق باخارج بدان صورت که مرحوم مظفر میگوید شرط انضمامی یقین نیست. یعنی اینطور نیست که وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی راندهیم حالا در پی این باشیم که آیا این عقیده مطابق خارج هست یانه. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 💠فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✅ بدون شک مرحوم از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمی‌کند. ⌜@falsafeh_nazari
۱۰.m4a
36.54M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【مبادی عام فلسفه عبارتند از: اصل واقعیت، اصل هوهویت(شیئیت عام) اصل شیئیت خاص، اصل امتناع نقیضین】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۱۱.m4a
36.45M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【فلسفه از عوارض ذاتیه وجود بماهو موجود سخن میگوید】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
۱۲.m4a
30M
─⊰⊹❋✿✿❋⊹⊱─ ❀› ❀› ◎مدخل 【علوم تنها در صغرای قیاس میتوانند به فلسفه کمک کرده و مدد برسانند.】 ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
🔹یلدا نزد ایرانیان باستان شبی نحس ونامبارک بود....زیرا نماد غلبه تاریکی(شب) بر نور (خورشید_روز) بود...لذا عموما این شب را تا به صبح با عبادت و دعا ونیایش سپری میکردند تا نحسی این تاریکی بلند (بلندترین شب سال) تمام شود و جهان با نور (میترا _ودر زمان زرتشت بانور اهورامزدا) روشن ومنور شود...برای آنها فردا روز (روز اول زمستان) روز مبارک و مقدسی بود، زیرا نماد بازگشت شکوهمندانه نور وغلبه جلوه اهورامزدا(خورشید) بر تاریکی اهریمن بود بنابراین به جشن وشادی وقربانی کردن میپرداختند. ❀› هاشم رضی، گاهشماری و جشن‌های ایران باستان، ص ۵۵۴ و ۵۵۹ 🔸بعد از اسلام شب وروز به یک اندازه جلوه رحمانی حق‌تعالی شمرده شدند...شب دیگر نماد غیبت نور وغلبه تاریکی(جلوه اهریمن) نبود..بلکه فرصتی جهت خلوت وعبادت بود. لذا بلندترین شب سال بسان بلندترین لحظه برای عبودیت وبندگی است. در نگاه توحیدی اسلام همه چیز وجه‌الله و آینه ظهور اسماء وصفات حق تعالی است. پس میتوان این شب را فرصتی جهت انجام آداب وسنن دینی نظیر صله رحم و کنارهم بودن دانست. ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✅سرمایه داری در یک دقیقه گرچه کلیپ فوق طنز است وجهت انبساط خاطر ساخته شده اما وقتی آنرا دیدم یاد ادوار مختلف و ظلم وستم‌های آن به جوامع بشری افتادم. قسمت اول فیلم که آن فرد با ولع مشغول غذا خوردن است وطوری ایستاده که مبادا فرد پشتی در سفره او سهیم باشد، شبیه دوران اولیه سرمایه‌داری یا همان است. دورانی که با پناه بردن به تئوریهای فلسفی و و درنهایت با طرح مباحث اقتصادی توانست توجیهی جهت چپاول وغارت سرمایه و نیروی کارگر پیدا کند وبا ولع به خوردن ثروت ملتها وجوامع پرداخت. تا جایی که جهت دم افزونی سود سرمایه فرهنگ ملتها رافاسد وانسانها را دچار ازخودبیگانی والیناسیون کردند. قسمت دوم فیلم آن فرد پشتی جرات میکند و دست به سفره میبرد تا لقمه‌ای نصیبش شود. تطابق دارد با اواخر قرن نوزدهم و ظهور نخستین جنبش‌های کارگری که بامبارزات بسیار خونین همراه بود. ودرنهایت انقلابهای بولشویکی که ابتدا در روسیه بود وبه تدریج تا لهستان ومجارستان ورومانی پیش رفتند. در نهایت مجبور شد به جنبش‌های کارگری امتیازهای از قبیل تاسیس سندیکاها و انواع بیمه ومدارس دولتی و....بدهد که مصادف است با طرح دولت ارشادی و ظهور . ..که البته این ادوار با کلیپ فوق انطباق نداد...ولی قسمت آخر فیلم بسیار شبیه است به دوران سوم سرمایه داری که دوران است. از دهه هفتاد میلادی نظام سرمایه داری مشغول پس گرفتن امتیازاتی شد که در اوایل قرن بیستم به انجمن‌های کارگری داده بود. طرحهای اقتصادی و همگی در راستایی بازپس گیری سود سرمایه‌ای بودکه در دهه‌های قبل، لیبرالیسم به خاطر از سرگذراندن خطر جنبشهای رادیکال کارگری اجبارا پرداخت کرده بود وتن به طرح نوعی دولت ارشادی وحامی کارگران داده بود. در دوران جدید سرمایه داری باشدت بیشتر دست کارگران و سایر انسانها را از ثروتهای ملی واجتماعی دور کرده است. همچنین لیبرالیسم با چهره‌ها ومدلهای مختلف در راستای چپاول حداکثری انسان وطبیعت برآمده است. قسمت آخر فیلم که آن فرد طماع دست نفر پشتی را از لقمه کوتاه میکند ودرنهایت با کلماتی او را تهدید یا نصیحت میکند تادیگر دست به سمت سفره دراز نکند، شبیه ماله‌کشیهای فلسفی_علمی و و و ودیگر عمله و اَکَله سرمایه داری است که باحرفهای مثل هنربرای هنر، علم برای علم، جوامع و....سعی میکنند جنایات لیبرالیسم را علمی ومنطقی جلوه کنند، تا دیگر کسی جرات برپایی جنبشهای ضد لیبرالیستی را نداشته باشد. در واقع این گروه باطرح گفتمانهای مختلف فلسفی وعلمی وهنری در دهه‌های اخیر سعی کردند هرگونه شورش بر علیه هژمونی بین المللی وحاکمیت لیبرالیسم را غیرطبیعی جلوه کنند. گویا پذیرش نظم فراماسون_سرمایه داری جهانی امر طبیعی است وهرکس برعلیه آن فکر کند، قلم بزند وسخن بگوید، فردی مستبد ومتوهم و روان پریش وغیرطبیعی است. ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari