eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
252 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5960812229094803674.mp3
32.33M
📚 | جلسه ۶۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۶ ✅ یکی دیگر از ابزارهای و ابتلا، صحنه هستی است. خود هستی آزمون است. 💠 در سوره بقره آیه ۱۵۵ می‌فرماید: بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم و به کسانی که و استقامت می‌کنند بده. 👈 اگر کسی بخواهد از این آزمون بیرون بیاید راهش استقامت است. ✅ ابزار دیگر آزمون، آزار دیدن در راه است. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۸۶ می‌فرماید: یقیناً در اموال و جان‌هایتان خواهید شد، و مسلماً از کسانی که پیش از شما کتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از کسانی که آوردند، سخنان رنج‌آورِ بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان] شکیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است که ملازمت بر آن درست است. 👈 استقامت یعنی صبوری و خوف‌پیشگی. 💠 امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: هنگامی که سختی‌ها به اوج برسد، گشایش پیدا می‌شود. ⭕️ آسان نیست. اذیتتان می‌کنند. می‌گویند اُمّل. به زن چادری می‌کنند. ✅ یکی از ابزارهای آزمون، القائات است. 💠 در سوره حج آیه ۵۳ می‌فرماید: [آزاد گذاشتن شبهه اندازی شیطان] برای این [است] که خدا آنچه را شیطان می‌اندازد برای آنان که در دل‌هایشان بیماری است و برای سنگدلان وسیله آزمایش قرار دهدتا آنچه شیطان القاء می‌کند را آزمون قرار بدهد. 👈 اگر بخواهیم از شر شیطان نجات پیدا کنیم راهش این است که بیماری‌های را بشناسیم. در آزمونی هستیم که راه نجاتش را نمی‌دانیم. 📌 با لعنت کردن شیطان هم کار حل نمی‌شود؛ چون او با یک لعنت، صحنه را خالی نمی‌کند. اینطور نیست که یک بار القاء کند و برود. تا به مقصود نرسد رها نمی‌کند. به انبیاء هم حمله می‌کند، منتها زورش به انبیاء نمی‌رسد. 🔆 شیطان به دنبال چیست؟ 💠 در سوره نساء آیه ۶۰ می‌فرماید: شیطان می‌خواهد آن‌ها را به شدید بکشاند. 💠 در سوره نساء آیه ۱۱۶ می‌فرماید: خدا شرک را نمی‌بخشد. ولی اگر کسی به گناهی غیر از شرک مبتلا باشد ممکن است خدا او را ببخشد. اگر کسی برای خدا شریک قائل شود، قطعاً دچار گمراهی شدید شده است. ⭕️ از خودتان سؤال کنید آیا هستید یا نه. اگر یک عروسی مختلطی باشد، شما می‌روید یا نه؟ می‌گویید اگر نرویم خویش و قوم ناراحت می‌شوند. این شرک است. خویش و قوم را در کنار خدا گذاشته‌اید. 💠 در سوره نساء آیه ۱۳۶ می‌فرماید: ای کسانی که آورده‌اید؛ به خدا و پیامبر و قرآن و کتاب‌های آسمانی پیش از قرآن ایمان بیاورید. هر کس به خدا و فرشتگان و فرستادگان و بورزد، در گمراهی شدید افتاده است. 👈 قبول نداشتن کتاب آسمانی یعنی عمل نکردن به آن. اگر خداوند قرآن را آسمانی قرار داده، برای به آن است. 💠 در سوره نساء آیه ۱۶۷ می‌فرماید: کسانی که شوند و مردم را از راه خدا بازبدارند، گرفتار گمراهی شدید شده‌اند. ⭕️ چقدر با عملمان را از خدا دور کرده‌ایم؟ بازداشتن از راه خدا، همین است. طوری رفتار کرده‌ایم که مردم می‌گویند به هیئتی‌ها دختر نده و از آن‌ها دختر نگیر و با آن‌ها معامله نکن. با دعوت غلطمان باعث می‌شویم مردم هم از راه بمانند و هم منکر صاحبان راه بشوند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5974168812881185868.mp3
31.03M
📚 | جلسه ۶۷ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۷ ✅ القائات شیطانی، است. 💠 این است که می‌خواهد موجودات را دچار شدید کند. [فاطر / ۶] 🔆 آن چیزی که از بیرون به جان ورود پیدا کند بدون اینکه انسان متوجه شود، القاء است. انسان را درگیر می‌کند. گاهی اوقات این القائات و خطورات که به ذهن و جان و انسان ورود می‌کند، انسان را دعوت به می‌کند. القائی که دعوت به خیر باشد الهام نام دارد. منشأ الهام خداست و انجام آن، توفیق است. گاهی القاء، یک ذهنیت منفی و دعوت به است. منشأ این القاء، است. این القاء، اغواست. 🔸اغواء در دو صورت عمل نمی‌کند که یکی از آن‌ها بودن است. انسان عاقل شش علامت دارد. کسی این شش علامت را نمی‌داند، ولی همه مردم ویژگی ماشین‌هایشان را می‌دانند و به آن‌ها تسلط دارند ولی به خودشان نه. دومین گروهی که شیطان مطلقاً نمی‌تواند با آن‌ها کاری داشته باشد کسانی هستند که قلبشان پاک است.[سبأ/۲۰] ✳️ راه‌کارهای شیطان برای القاء چیست؟ 🔸 حمله همه‌جانبه است. [اعراف/۱۶ و ۱۷] 🔸 لگام زدن است. [اسراء/۶۲] 🔸 امر کردن. [بقره/۱۶٩] 🔸 یکی از راه‌کارهای شیطان، وعید است. [بقره/۲۶۸] 🔸 مسّ کردن است. [اعراف/۲۰۱] 🔸 یکی از روش‌های او، همزات است. [مؤمنون/٩۷] 🔸 یکی دیگر از راه‌کارهای شیطان است. [اعراف/۲۷] 🔸 یکی از شیوه‌های شیطان، زیبا جلوه دادن است. [محمد/۲۵] 🔸 گاهی شیطان گمراه می‌کند و در آرزوهای طولانی می‌اندازد. [نساء/۱۱٩] 🔸 ربودن انسان از راه‌کارهای شیطان است. [انعام/۷۱] 🔸 گاهی شیطان باعث فراموش‌کاری انسان می‌شود. [کهف/۶۳] 🔸 گاهی شیطان ایجاد می‌کند. [یوسف/۱۰۰] 🔸 گاهی با لشگرش می‌تازد. [اسراء/۶۴] 📌 با همه راه‌هایی که شیطان دارد باید چهار نکته را بدانیم: 🔹 تسلط شیطان، همگانی نیست. [نحل/٩٩ و ۱۰۰] 🔹 حمله شیطان با هر وسیله و حربه‌ای که باشد ضعیف است. [نساء/۷۶] 🔹 همه راه‌کارهای شیطان صرفاً دعوت است. در روز همه به شیطان می‌گویند هر کاری که ما کرده‌ایم تو باعث آن هستی. او هم از خودش دفاع می‌کند. [ابراهیم/۲۲] 🔹 دعوت به صورت است. بنابراین باید وسوسه را بشناسیم و راه مقابله با وسوسه را بدانیم. راه مقابله با وسوسه، راه‌اندازیِ است. هر کسی به وادی فکر وارد شد، جلوی وسوسه را می‌گیرد. 🔆 همه این کارها سخت است. آدم شدن واقعاً سخت است. به قدری سخت است که علما می‌گویند محال است. واقعاً شبیه محال است. 👈 سخت‌ترین کار، گام اول است که انسان کند. باید از امام زمان(ع) بخواهیم تا به ما نگاه کنند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۷ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴٩ ✅ یکی از مباحث و مسائل دوره این سؤال است که چرا امام زمان (ع) غایب شده است. 📌 پیش از اینکه پاسخ این مسئله را بدهیم پنج نکته را بیان می‌کنیم: 🔸 اختصاص به ندارد و بسیاری از انبیاء و اولیاء و اوصیاء غیبت داشتند. 🔸 غیبت امام زمان (ع) از معدود مسائلی است که همه معصومین آن را مطرح کرده‌اند. 🔸 مراد از غیبت امام، نداشتن است نه حضور نداشتن. یعنی امام دیده نمی‌شود، نه اینکه حاضر نیست. 🔸 ظهور نداشتن به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی. 🔸 اگر ما به این مسئله پاسخ می‌دهیم و ادله‌ای را مطرح می‌کنیم، پاسخ‌های ما درون‌گروهی است. یعنی پاسخ به کسی است که به حضرت مهدی (عج) و به حیات و زنده بودن او اعتراف دارد. 📎 این مطالب هیچ‌کدام علت تامه نیستند. بلکه وجهی از وجوه غیبت امام هستند، نه اینکه بگوییم غیبت امام فقط و فقط به همین دلیل است. ✳️ را می‌توان از دو نگاه و بررسی کرد. 🔸 روایاتی را از ساحت مقدس معصومین (ع) می‌خوانیم: 👈 برخی روایات می‌گوید غیبت، رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمی‌شود. 💠 عبدالله‌بن‌فضل هاشمی نقل می‌کند که امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب امر امامت، غیبتی دارد که گریزی از آن نیست. در این دوران هر باطل‌گرایی به تردید می‌افتد. گفتم: غیبت برای چیست فدای شما شوم؟ حضرت فرمودند: به خاطر دلیلی که مأذون نیستیم آن را بیان کنیم» 📍عبدالله اصرار می‌کند که حکمت غیبت را بداند. حضرت فرمودند: «به همان دلیلی که حجت‌های الهی دیگر غیبت کردند. ولی وجه در مورد حضرت ولی‌عصر بعد از ظهور خود او مشخص می‌شود مانند داستان خضر و موسی که همراه هم بودند، وقتی قرار شد از هم جدا شوند، دلیل سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و بازسازی دیوار باغ برای موسی روشن شد» 👈 دومین حکمت، و خلایق است. مسئله امتحان و ابتلا و آزمایش، یکی از سنت‌های الهی است. 💠 در سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: «خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر می‌کنید. او موجودی شکست‌ناپذیر و بسیار آمرزنده است.» 📌 ابتلا و امتحان، سنتی است که برای جن و ملک و برای انبیاء (ع) بوده و برای امت‌ها هم هست. یکی از حکمت‌های غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) مسئله است. خداوند کسانی را که قائل به امامت ایشان هستند، با این غیبت امتحان می‌کند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴٩، @Fares_ir
4_5985652271235467771.mp3
25.26M
📚 | جلسه ۶۸ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۸ ✅ در جلسات گذشته، اهداف را به دو بخش مقدّمی و عالی تقسیم کردیم. اهداف مقدّمی، مقدمه‌ای برای رسیدن به مرتبه والاتر هستند و نباید در آن‌ها توقف کرد. اهداف مقدمی سه بخش است که بخش اول یعنی و را مفصلاً توضیح دادیم. 🔆 هدف مقدّمی دوم، و است. ما را خلق کرده‌اند تا به معرفت و برسیم. 💠 در سوره طلاق آیه ۱۲ می‌فرماید: خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق کرد. فرمان خداوند پیوسته میان آسمان و زمین نازل می‌شود تا بدانید؛ خداوند بر هر چیزی توانایی دارد و به همه آنچه خلق کرده است دارد. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۰۳ می‌فرماید: خداوند آیاتش را برای شما بیان می‌کند تا شاید راه را پیدا کنید. 👈 دلیل اینکه ما نمی‌شویم و راه را پیدا نمی‌کنیم چیست؟ باید دلیلش را از خود قرآن بگوییم: 📌 قرآن کریم سیزده مانع را برای پِی‌بردن به نشانه‌های الهی و بهره گرفتن از آن‌ها معرفی می‌کند که باید برطرف شود: 🔸اهل نیستیم. 💠 در سوره رعد آیه ۳ می‌فرماید: در این مسائل، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که اهل فکر هستند. 🔸 نمی‌کنیم. 💠 سوره رعد آیه ۴ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که تعقل می‌کنند. 📍تفاوت تفکر و تعقل را باید در جای خودش مطرح کرد. 🔸صبار و شکور نیستیم. 💠 در سوره ابراهیم آیه ۵ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی وجود دارد ولی برای کسانی که بسیار شکیبا و سپاسگزار هستند. 🔸هوشیار نیستیم. 💠 در سوره حجر آیه ۷۵ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست ولی برای آدم‌های هوشیار. 🔸باید بود. 💠 در سوره نحل آیه ۷۵ می‌فرماید: در آن مطلب، نشانه‌هایی هست ولی برای اهل ایمان. 🔆 مهم‌ترین مسئله در معارف دینی، است. در آیات ابتدایی سوره بقره می‌فرماید: این قرآن، کتابی برای هدایت اهل تقواست. کسانی هستند که به ایمان دارند و می‌گذارند و می‌کنند. ⭕️ ما بدون اینکه ایمان به غیب را درست کنیم نماز می‌خوانیم. به همین دلیل است که تأثیری ندارد. 🔸باید شنونده بود. 💠 در سوره یونس آیه ۶۷ می‌فرماید: در این امور، نشانه‌هایی هست ولی برای کسانی که می‌شنوند. 🔸باید داشت. 💠 در سوره یونس آیه ۶ می‌فرماید: آنچه خداوند در آسمآن‌ها و زمین آفرید، نشانه است منتها برای تقواپیشگان. 🔸باید اهل پندگرفتن شویم. 💠 در سوره نحل آیه ۱۳ می‌فرماید: در این امور برای مردمی که پند می‌گیرند، نشانه وجود دارد. 🔸باید صاحب خِرَد باشیم. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱٩۰ می‌فرماید: برای صاحبان ، نشانه‌هایی هست. 🔸باید جست‌وجوگر باشیم. 💠 در سوره یوسف آیه ۷ می‌فرماید: در داستان حضرت یوسف و برادرانش نشانه‌هایی هست ولی برای کسانی که جستجوگر هستند. 🔸باید خردمند بود. 💠 در سوره طه آیه ۵۴ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست منتها برای خردمندان. 🔸دانشمندان از قرآن بهره می‌برند. 💠 در سوره روم آیه ۲۲ می‌فرماید: در این مطلب، نشانه‌هایی هست منتها برای دانشمندان. 👈 منظور از دانشمند، دانشمندان حوزه علمیه و دانشگاه نیست بلکه منظور همان عربی است که با اصمعی برخورد کرد و از بهره‌اش را بُرد. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5996640687364246141.mp3
26.42M
📚 | جلسه ۶٩ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶٩ ✅ ما را کردند تا به خدا برسیم. 💠 خداوند می‌فرماید: من گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم. پس خلایق را خلق کردم تا شناخته شوم. 🔸معرفت خدا علاوه بر اینکه است، لزوم نیز دارد. یعنی است. 👈 واجب عملی است که اگر ترک شود، عِقاب دارد. ⭕️ ممکن است برخی با خودشان بگویند ما به رسیده‌ایم. اینجاست که باید سراغ نشانه‌های معرفت برویم. شانزده آیه خواندم که برای رسیدن به معرفت چه آزمایش‌هایی سر راهمان است. اگر ما به خدا شناخت داشتیم، آرام بودیم. 🔆 حضرت موسی به نیل رسید. از آن طرف فرعون با لشکرش می‌آید تا آن‌ها را بکشد. هنوز نمی‌داند خدا می‌خواهد چه کند؛ ولی آرام بود. گفتند لشکر فرعون در راه است. گفت: «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی، پروردگار من با من است.» تا این جمله را گفت، به او شد: عصا را به آب بزن. 📌 اولین علامت معرفت خدا، ترس از خداست. 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: هر کسی خداشناس‌تر باشد از خدا ترسان‌تر است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم کسی که خدا را می‌شناسد چطور ترسش از خدا بیشتر نمی‌شود. 👈 ترس از خدا یعنی شناخت خدا. همیشه ترسیدن یعنی بیشترین حد شناخت. ✳️ رهبران آسمانی ما در دعای سحرهای به خدا عرضه می‌کنند: «پروردگارا، این است جایگاه پناهنده به تو از آتش، این است جایگاه پناه‌خواه از تو از آتش، این است جایگاه دادخواه از تو از آتش، این است جایگاه گریزان به‌سوی تو از آتش، این است جایگاه کسی که از خطایش به تو بازگشته و به گناهش اقرار می‌کند و به‌سوی پروردگارش بازمی‌گردد، این است جایگاه بینوای تهیدست، این است جایگاه هراسنده پناه‌جو، این است جایگاه اندوهناک غمگین، این است جایگاه دلگیر افسرده، این است جایگاه غریب غرق شده، این است جایگاه ترسیده هراسان» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶٩ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۰ ✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که از است و امامان اجازه ندارند آن را بیان کنند و این سرّ در دوران آشکار می‌شود. 👈 همچنین گفتیم غیبت، است. چون یکی از سنت‌های الهی، و است. یکی از امتحان‌های غیبت امام عصر (عج) است. 📌 ، یک امتحان درون‌گروهی و مختص است. چون فقط شیعه به این مسئله دارد. دیگران اصلاً به حقیقت اعتقادی ندارند تا بخواهند امتحان شوند. امتحان آن‌ها اصل امیرالمؤمنین (ع) بود. اما شیعه وقتی ولایت را پذیرفت، باید مبتلا به غیبت شود. در دوره غیبت، کسانی منحرف می‌شوند که سال‌ها سر سفره (ع) بوده‌اند. ⚡️ باید به پذیرش برسد. به همین دلیل باید غربال شود. اگر این اتفاق نیفتد، کربلای دیگری این بار برای امام عصر عج حاصل خواهد شد. رسالت حضرت مهدی (عج) جهانی است و باید غربال شوند. 🔸از زمانی که پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کردند، قرار بود همین اتفاق بیفتد و جامعه به سمت برود. ولی جامعه دچار انحراف‌هایی شد که باعث گردید نهال خم شود. ائمه با رفتارشان فقط اصل مطلب را نگه داشتند. ولی پذیرش عمومی از بین رفت. چون تربیت‌ها علوی نبود. اگر وجود داشت، می‌توانستیم سلمان فارسی و ابوذر غفاری شویم. امام زمان به کسانی نیاز دارد که مانند آن‌ها پذیرش داشته باشند. استقرار عدالت نیاز به غربال دارد. 💠 ابن‌ابی‌یعفور می‌گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: چند نفر از عرب با امام زمان هستند. حضرت فرمودند: اندکی. گفتم: ولی کسانی که مشتاق این امرند، بسیار زیادند. حضرت فرمودند: مردم باید آزموده شوند و تمییز داده شوند و غربال گردند. در این غربال عده زیادی از مردم می‌روند. ⭕️ ثابت‌قدم بسیار کم است. به همین دلیل ما در دوران غیبت، وظایفی داریم که اگر آن‌ها را انجام بدهیم، کارمان درست می‌شود. پس انتظار، یک حالت خنثی نیست که بنشینیم. ما در دوره غیبت برای اینکه ریزش پیدا نکنیم، وظایفی داریم. این وظایف، عمل کردن است، نه خنثی بودن. 💠 در می‌خوانیم: اَینَ قاطِعُ حَبائِلِ الکِذبِ وَ الافتِراء ، کجاست باطل‌کننده دسیسه‌های و . 💠 پیامبر (ص) در دعای بسیار زیبایی می‌فرمایند: «اللّهم طَهِّر قَلبی مِن النّفاق ... وَ لِسانی مِن الكَذِبِ» خدایا؛ قلبم را از دورویی و زبانم را از دروغ پاک کن. 👈 رسالت امام زمان با وجود اتفاق نمی‌افتد. باید ناخالص‌ها از خالص‌ها جدا شوند. باید جامعه‌ای داشته باشیم که نقاب نداشته باشد. ✳️ چطور می‌شود را شناخت؟ 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: سه خصلت است که اگر در کسی باشد، او منافق است هرچند بگیرد و بخواند و ادعا کند که است. کسی که در می‌کند. کسی که وقتی صحبت می‌کند، دروغ می‌گوید. کسی که وقتی وعده می‌دهد، می‌کند. 🔸امام زمان می‌خواهد این آدم را از بین ببرد. طول غیبت باعث می‌شود که این‌ها ریزش پیدا کنند. این‌ها همان جاهل‌هایی هستند که می‌گویند خدا به پیامبر و آل پیامبر توجهی ندارد. 👈 دروغ با طولانی شدن غیبت از بین می‌رود. یعنی کسانی که دورویی و دروغ دارند، غربال می‌شوند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۵۰، @Fares_ir
4_6005756944428567179.mp3
26.57M
📚 | جلسه ۷۰ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۷۰ ✅ ، نشانه‌هایی دارد. 🔸اولین نشانه این است که از خدا می‌ترسند. 💠 حضرت زین‌العابدین (ع) فرمودند: کسی که خدا را بشناسد از او می‌ترسد. 👈 از مقامات و مربوط به کسانی است که در به سر می‌برند و می‌فهمند چه خبر است. ما یک ترس ممدوح داریم که اسم آن خوف است و یک ترس مذموم داریم به نام جُبن. نباید و داشته باشد امّا باید خوف داشته باشد. 🖌 خوف به معنای درد است. جایگاه این ترس، روح است. آتش گرفتن انسان و تألّم و سوزش قلب است. آتش به جان انسان می‌افتد، به سبب اینکه احتمال می‌دهد در آینده حادثه‌ای اتفاق بیافتد که منشأ از دست دادن نعمتی بشود. ⚡️ انسان سالک گاهی بر اثر متوجه می‌شود که خطراتی متوجه اوست منتها به اقتضای خداوند. اگر خداوند بخواهد با عدلش حساب و کتاب کند، خطراتی متوجه انسان است. ⚡️ گاهی هم نگران است مبادا در آینده دچار لغزش و شود و از دار نرود. 📌 این نگرانی را باید تا لحظه داشته باشیم چون تا آنجا دنبال گمراه کردن ماست. ما فکر می‌کنیم مسئله شوخی است. 👈 زبیر پسر عمه پیامبر بود. بعد از قضیه جزو دوازده نفر حامیِ امیرالمؤمنین بود و در مقابل سقیفه ایستاد و نکرد. این آدم بعد از بیست و پنج سال در در مقابل امیرالمؤمنین (ع) می‌ایستد و به هلاکت می‌رسد. عاقبت به خیر نشد. ⭕️ این‌ها پیامبر (ص) را دیدند. ما چه دیده‌ایم؟ ما یک داریم که بسیار شکننده است. چرا ترس عاقبت به خیری نداریم؟ 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: اهل بین دو خوف زندگی می‌کنند؛ یکی ترس گناهی که در گذشته انجام داده و نمی‌داند خدا با این چه‌ کار می‌کند و عمری که هنوز مانده و نمی‌داند در این باقی‌مانده عمر خودش را با دست خودش به هلاکت می‌اندازد یا نه و جز ترس چیزی او را اصلاح نمی‌کند. 🔆 اگر این ترس را جدی بگیریم یعنی نسبت به خدا معرفت داریم. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۷۰ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 ✅ مشارکت در انجام و تدارک برای نیازمندان ♨️ به اطلاع همراهان گرامی که مایل به مشارکت در امر قربانی هستند می‌رساند با کمکهای نقدی واریزی شما، قربانی در روز عید قربان انجام می‌شود و گوشت آن بمناسبت ایام همراه با ۱۵ قلم دیگر شامل برنج، مرغ، روغن، تخم‌مرغ، رب، حبوبات، ماکارونی، قند، شکر و ... ، بین بیش از ۲۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش توزیع می‌شود. 📲 برای مشارکت در امر قربانی تا ظهر روز عید قربان، و برای مشارکت در تدارک بسته غذایی تا روز عید غدیر، فرصت دارید که از طریق درگاه ثابت و همیشگی زیر به هر میزان که تمایل دارید، کمک نقدی خود را به حساب بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. 👇 💳 https://idpay.ir/fares ❌ حتما در قسمت "شرح مبلغ واریزی" در درگاه، نوع کمک خود (قربانی، بسته غذایی و ...) را قید نمایید تا در همان مورد هزینه گردد. 🆔 @Fares_ir
🔴 خلافت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابَیّ بن کَعب، از اصحاب پیامبر (ص) و از کاتبان وحی بود. او در قرائت، گردآوری، تفسیر و آموزش قرآن و فقه تخصص داشت و از گروه هفتاد نفره انصار بود که در عقبه دوم با پیامبر (ص) بیعت کرد. او در غزواتی مانند بدر، احد و خندق همراه پیامبر (ص) بود. در دوره خلافت عثمان، به همراه زید بن ثابت، برجسته‌ترین اعضای هیأت ۱۲ نفره تدوین مصحف عثمانی بود. روایت شده که رسول اکرم او را سیدالانصار لقب دادند و هنوز زنده بود که مسلمانان او را سیدالمسلمین خواندند. ❇️ پس از رحلت رسول‌خدا (ص) در شمار اصحاب سرشناسی قرار داشت که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و به خلافت علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) روی آوردند. او در مقام احتجاج و آوردن دلیل، به ابوبکر گفت: ای ابوبکر! حقی را که خداوند برای غیر تو قرار داده، انکار مکن و نخستین کسی نباش که رسول خدا را در امر وصیّ و برگزیده‌اش نافرمانی کرده، از امر او سرمی‌پیچد. 🔹قیس بن سعد نقل مى‌کند: وارد مدینه شدم تا با یاران پیامبر (ص) ملاقات کنم. مخصوصا خیلى علاقه داشتم که ابىّ را ملاقات نمایم. وارد مسجد پیامبر شدم و در صف اوّل به نماز ایستادم. مردى را دیدم که نماز خود را تمام کرد و شروع به بیان حدیث نمود. گردنها به سوى او کشیده شد تا بیاناتش را بشنوند. او سه بار گفت: سران این امّت گمراه شدند و آخرتشان تباه شد، ولى من دلم به حال آنها نمى‌سوزد، بلکه به حال مسلمانانى مى‌سوزد که به دست آنان گمراه شدند. او ابىّ بن کعب بود که شاهد انحراف مردم از قطب اصلى رهبرى اسلامى بود و از این وضع رنج مى‌بردـ از او نقل است که گفت: روزى که پیامبر اسلام (ص) زنده بود و همه متوجّه یک نقطه بودند ولى پس از ایشان، صورتها به چپ و راست منحرف گردید. ✅ روزی یکى از انصار از ابى بن کعب پرسید: ابى! از کجا مى آیى؟ پاسخ داد: از منزل خاندان پیامبر (ص). او گفت: وضع آنان چگونه است؟ گفت: چگونه مى‌شود وضع کسانیکه خانه آنان تا دیروز محل رفت و آمد فرشته وحى و کاشانه پیامبر خدا بود، ولى امروز جنب و جوشى در آنجا به چشم نمى‌خورد و از وجود پیامبر (ص) خالى مانده است. این را گفت در حالىکه بغض گلویش را مى‌فشرد و گریه مجال سخن را به او نمى‌داد، به طورى که وضع او حضّار را نیز به گریه واداشت. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ عبد الله بن مسعود از صحابه پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام است. او ششمین کسی است که اسلام آورد. ابن مسعود از نخستین گروه مهاجران به حبشه بود. وی از مکه به مدینه مهاجرت کرد و در جنگ‌های بدر و احد حضور داشت. او از صحابه مورد احترام همه مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است. ✅ او می‌گوید: در آخرین روزهای حیات پیامبر خدا همراه ایشان بودم. به من فرمودند: گمان مى کنم که مرگم نزدیک شده است. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا ابوبکر را جانشین خود قرار نمی‌دهید؟ دیدم پیامبر از من روی گرداندند. فهمیدم که با او موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا عمر را جانشین خود نمى‌سازید؟ باز از من رو گرداندند و فهمیدم که با او هم موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا على (ع) را جانشین خود نمى‌کنید؟ فرمودند: آری. همان است. سوگند به آنکه جز او خدایى نیست، اگر با او بیعت کنید و از او فرمان بَرید، همه شما را به بهشت، وارد مى کنم. ❇️ ابن ابى عاصم (به نقل از عبد الله بن مسعود) می‌گوید: پیامبر (ص) در آخرین روزهای حیات خود در تأیید شایستگی على (ع) برای سرپرستى مردم، فرمودند: آری، ولی نمى‌گذارند، و اگر مى‌گذاشتند، همه به بهشت مى رفتند. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابن ابى الحديد شاعر، ادیب و شارح نهج البلاغه قرن هفتم بود. او سنّی مذهب بود و در فقه، شافعی و در کلام، معتزلی بود. او می‌نويسد: خلیفه دوم افرادى را كه براى شوراى خلافت بعد از خود تعيين نموده بود، احضار كرد. وقتی حاضر شدند به آنان گفت: آمدید در حالیکه هريك شيطان نفسش به هيجان افتاده، به اميد آنكه خليفه شود. آنگاه پنج نفر از آنان را با ايراد و نقطه ضعفى که داشته، بدين گونه مخاطب قرار داد و معرفى کرد. 🔹به طلحه گفت: اما تو اى طلحه! مگر آن‌كس نبودى كه گفتى اگر پيامبر قبض روح شد زوجه‌هايش را به عقد همسرى درآوريم؟ چراکه خداوند هرگز محمد را از ما -براى همسرى- با دخترعموهايمان برتر قرار نداده است. پس از آن بود که خداوند با نزول آیه ۵۳ سوره احزاب، با مطرح نمودن اين موضوع، مردم را آزار و اذيت پيامبرش برحذر فرمود و براى هميشه ازدواج با همسرانش را ممنوع اعلام كرد. 🔹بعد خلیفه به زبیر گفت: و اما تو اى زبير! پس به خدا سوگند هيچ‌گاه، نه روز و نه شب نرمش نداشته‌اى و هميشه تندخو و خشن بوده‌اى. 🔹سپس خطاب به عثمان گفت: و اما تو اى عثمان! پس به خدا قسم سرگين اسب از تو بهتر باشد! 🔹به عبدالرحمن بن عوف نیز گفت: و اما تو اى عبد الرحمن! پس مرد عاجزى هستى كه قوم و دار و دسته خود را دوست دارى و به ديگران اعتنا نمی‌كنى. 🔹در نهایت به سعد بن ابی وقاص گفت: و اما تو اى سعد! پس همانا كه تو صاحب عصبيّت و فتنه هستى. 🔹 آنگاه عمر به على (ع) رو کرد و گفت: "و امّا انتَ يا على، فَوَ اللّه لَو وَزنَ ايمانَك بِايمانِ اَهلِ الأرضِ لَرَجّحَهُم" اما تو اى على! پس به خدا سوگند اگر ايمان تو را با ايمان اهل زمين بسنجند، ايمان تو بر آنها سنگينى كند و بچربد. 💢 امام على (ع) -بخاطر این برخورد خلیفه که به اقرار خودش بدترين افراد را به عضويت شورا درآورده و نقشه خليفه شدن پست‌ترین آنان را هم برنامه‌يزى نموده- از جای برخاستند و رفتند. در اين موقع خلیفه گفت: به خدا قسم من از موقعيت مردى آگاهى دارم كه اگر او را متصدى امر خود كنيد، شما را به راه راست خواهد برد. حاضرين مجلس گفتند: او كيست؟ گفت: همين كسى بود كه از بين شما برخاست و رفت. گفتند: پس چه چيزی مانع تصدى وى و واگذارى خلافت از سوی تو به او گرديده؟! (كه شوراى اين‌چنينى تشكيل مى‌دهى؟!) گفت: راهى براى انجام اين كار نيست. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابن عَساکِر، یکى از علماى برجسته و سرشناس اهل سنت در زمینه حدیث، رجال و تاریخ اسلام بود که در قرن ششم هجری زندگی می‌کرد. 🔹 او در کتاب تاریخ مدینه دمشق نقل کرده است که معاويه در سفر حج به مدينه رفت. در مجلسی که ابن عباس (پسرعموی پیامبر)، سعد بن ابی وقاص، و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم) حضور داشتند شرکت کرد. پس از بحث و گفت گو با سعد بن ابی وقاص به او گفت: چرا حقِ من را از باطلِ دیگران، تشخیص ندادی و نشناختی؟ (منظورش این بود که من حق هستم و علی باطل است.) سعد پاسخ داد: من خودم شنيدم که رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمودند: "اَنتَ مَعَ الحَقّ، و الحَقَ مَعَک حَيثُ ما دار" ای علی! تو با حق هستی و حق با تو است، هركجا كه باشی. معاويه گفت: بايد برای اين ادعا شاهد بياوری. سعد گفت: امّ‌سَلَمه، همسر پيامبر حیّ و حاضر است و بدان شهادت می‌دهد. همه برخاستند و به خانه او رفتند. ام‌سلمه شهادت داد که رسول خدا (ص) اين حديث را در همین خانه خطاب به علی (ع) ايراد فرمودند. 💢 در اين موقع معاويه خطاب به سعد گفت: ای ابواسحاق! اکنون نزد من از تو پست‌تر کسی نیست، خود اين حديث را از رسول خدا (ص) درباره علی (ع) شنيده‌ای و از بيعت و همکاری با او سرپيچی و تخلف نموده‌ای؟! همانا اگر من اين سخن را از پيامبر (ص) شنيده بودم تا به هنگام مرگ، خادم علی (ع) بودم. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
پیامبر در غدیر فرمودند: من حجت را بر شما تمام کردم ... تا قیامت، پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان ابلاغ کنند. عید ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی (ع) مبارک باد @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۱ ✅ بحث درباره دوم امام زمان(ع) بود. 🔸 یکی از مأموریت‌های امام عصر(عج) از بین بردن رشته‌های و است که نشانه هستند. 💠 پیامبر(ص) فرموده‌اند: «به زیاد خوندان و زیاد گرفتن و زیاد و کارهای خوب بسیار مردم و گریه در شب آن‌ها نگاه نکنید. ببینید راست می‌گویند و را پس می‌دهند یا نه.» 📌 روزه و نماز و زکات و حج و در دل شب اگر زمینه مناسبی نداشته باشند، اثر نخواهند داشت. ، زیرساخت است. اگر ما بخواهیم خوبی داشته باشیم، گام نخستش اخلاق است، نه اینکه گام منحصرش اخلاق باشد. مثلاً یک عده در ما می‌گویند ما نمی‌گوییم ولی نماز هم نمی‌خوانیم. ما نمی‌کنیم ولی روزه هم نمی‌گیریم. این حرف، درست نیست. 🔆 به چهار دلیل باید ناخالص از خالص جدا شود: 🔹 کسانی که در دوره غیبت بر حضرت مهدی(عج) ثابت‌قدم باشند، بسیار کم هستند. 🔹 به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) کسانی که ثابت بر خود هستند، چراغ‌های نجات و هستند. خدا آن‌ها را از هر تاریکی نجات می‌دهد. برای مشخص شدن چنین افرادی، لازم است گرفته شود. 🔹 امام زمان کسانی را می‌خواهد که رگه‌های نفاق در آن‌ها نباشد. 💠 از پیامبر(ص) نقل شده است: « امت و من در امت پس از من، علی بن ابی طالب است. آن قائمی که انتظارش کشیده می‌شود که زمین را پر از و داد می‌کند همانطور که پر از و جور می‌شود، از نسل اوست. قسم به آن خدایی که مرا به بشارت مبعوث کرد، کسانی که بر امامت او در زمان غیبتش ثابت‌قدم باشند، از گوگرد سرخ کمیاب‌ترند.» 👈 عرب این مثال را در جایی می‌آورد که چیزی کمیاب باشد. 🔹 در جنگ بدر، سیصد نفر پای پیامبر ایستادند. دیگران فکر می‌کردند پس از مدت کوتاهی جمع می‌شود. یعنی باور نداشتند. آن‌هایی که به ظاهر بزرگ قوم و قبیله خود بودند، به پیامبر اعتنایی نداشتند. ولی یک عده در همان دوران پیامبر را باور کردند و در کنار او ایستادند. شهادت آن‌ها در کنار پیامبر بسیار مهم است. امام سجاد(ع) می‌فرمایند کسی که در به امام زمان داشته باشد، ثواب هزار شهید جنگ بدر را دارد. چون اعتقاد داشتن در سخت است. ✅ حکمت سوم 🔸 آنچه در ابعاد مختلف در مورد تمام انبیای گذشته و امت‌های سابق روی داد، باید در این امت هم ایجاد شود. امت اسلام پس از پیامبر به هفتاد و سه فرقه تقسیم می‌شود و همان چیزی در امت اسلامی اتفاق می‌افتد که در سایر امت‌ها رخ داد و آنها از دین برگشتند. 📍 در امت موسی چه اتفاقی افتاد؟ او وعده کرد سی روز به برود. سی روز تبدیل به چهل روز شد. در این ده روز امت شدند و از آن چیزی که حضرت موسی سال‌ها برای آن زحمت کشیده بود، برگشتند و با اغواگری سامری، گوساله‌پرست شدند. 📍 در امت حضرت عیسی چه اتفاقی افتاد؟ مردم می‌گفتند عیسی کشته شد در حالی که خداوند می‌فرماید عیسی را نه کشتند و نه به صلیب کشیدند. بلکه امر بر آن‌ها مشتبه شد. همین مطلب باید در این امت هم اتفاق بیفتد. در روایات پیش‌بینی شده است که یک عده می‌گویند امام زمان نخواهد آمد. یک عده می‌گویند آمد و رفت. یک عده می‌گویند او فوت کرد. یک عده برایش ختم می‌گیرند. _______ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۵۱، @Fares_ir
🔴 دستور حضرت علی (ع) برای دفع بلا و بیماری ✅ مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار از مولا امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام روایتی را نقل می‌کند که هرکسی این آیات را هر روز صبح قرائت کند خدای متعال او را از هر بدی کفایت می‌کند ... این آیات، حرزی برای مصون ماندن از بلاها و بیماری‌ها است، لذا به نیت دفع آنها، هر روز بعد از نماز صبح خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرّحیم 🔹قلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلاّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَ عَلَى‌ اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿توبه:٥١﴾ 🔹و إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلاّ هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿یونس:١٠٧﴾ 🔹و مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الارْضِ إِلاّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿هود:٦﴾ 🔹و كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿عنکبوت:٦٠﴾ 🔹ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَهَا وَ مَا يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿فاطر:٢﴾ 🔹قلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿زمر:٣٨﴾ و در انتها بگوید: حَسْبِيَ اَللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِيمِ ________________ @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۲ ✅ اولین حکمتی که برای امام عصر(عج) بیان کردیم بنا بر فرمایش رسول اکرم(ص) سری از بودن است. ✅ حکمت دوم این بود که سنت‌هایی که در جوامع و امت‌های پیشین اتفاق افتاده بود، باید در هم اتفاق بیفتد. در امت‌های قبلی، غیبت بوده است. برخی از انبیاء(ع) غیبت داشتند از جمله حضرت عیسی، جناب ادریس، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت یوسف و... از امت خودشان غایب بودند. ✅ وجه سوم غیبت امام زمان(ع) و است. 🔸 یکی از سنت‌های حتمی الهی، و آزمایش است. 💠 سوره عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید: گمان می‌کنند همین که بگویند ما آوردیم، رهایشان می‌کنیم و آنها را مورد آزمون قرار نمی‌دهیم؟ 💠 امام باقر(ع) می‌فرمایند: خدا هر چیزی را در برای آزمون قرار می‌دهد. خداوند به حضرت آدم می‌فرماید: تو و نسل تو را خلق کردم بدون اینکه کمترین احتیاجی به تو و آن‌ها داشته باشم. شما را خلق کردم تا در طول زندگی امتحانتان کنم و ببینم چه کسی بهتر می‌کند. برای اینکه ببینم چه کسی بهتر عمل می‌کند، دنیا، ، زندگی، مرگ، ، ، و آتش را خلق کردم تا آزمایش کنم که چه کسی مرا برای بهشت می‌پرستد و چه کسی برای ترس از و ببینم چه کسی مرا می‌پرستد و چه کسی از من سرپیچی می‌کند و چه کسی برای دنیا کار می‌کند و چه کسی برای آخرت. چه کسی از مرگ می‌شود و چه کسی به زندگی‌اش مغرور می‌شود. 🔆 آزمایش الهی چه چیزی را برای چه کسی روشن می‌کند؟ 📍 همه چیز برای خدا روشن است. خدا می‌خواهد این آزمایش اتفاق بیفتد تا اتمام حجت شود. 💠 سوره تغابن آیه ۱۵ می‌فرماید: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ دارایی و فرزندان شما ابزاری برای آزمون شما هستند.» 💠 حضرت امیر(ع) ذیل این آیه می‌فرمایند: آیه به این معناست که خدا با مال و اولاد بندگانش را می‌آزماید تا روشن شود که چه کسی به روزی و آن چیزی که برای مشخص شده، راضی است. خدا بهتر از همه می‌داند چه کسی راضی است. این کار او اتمام حجت است. اگر راضی باشد که با آن مستحق می‌شود و اگر اعتراض کند که منشأ می‌شود. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۵۲، @Fares_ir