♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
💢بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1938
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 5️⃣1️⃣
🔘 حضور فلسفه در عرصه ی عینیت با عنوان فقه
🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟
ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟
🔹 پاسخ: اگر ما در پی احیای تمدن بزرگ اسلامی هستیم باید مسئله ی فلسفه و حکمت اسلامی و بحث امتدادها و فلسفه های مضاف برخاسته ی از آن، فلسفه ی عمیق و بنیادین و کیفیت ارتباط آنها را با دانش های در صحنه ی عینیت جدی بکنیم. اگر ما می خواهیم رسیدن به این هدف بزرگ انقلاب اسلامی جدی تر و با سرعت بیشتری طی بشود، این را باید جدی بکنیم.
🔺این را مواظب باشید بعضی تصوراتی نادرستی دارند، اگر فلسفه بخواهد در عرصه ی عینیت بروز پیدا بکند، با عنوان مسائل فلسفه حضور پیدا نمی کند، با عنوان فقه عرضه می شود.
🔺فقه نتیجه ی نهایی ارتباط سطح اندیشگی با فضای عینیت هست، اصلاً غیر از این نیست، الان در دنیای غرب هم همین است، یعنی وقتی فلسفه ی غرب خودش را در عینیت عرضه می کند، در عینیت تبدیل به قانون می شود، تبدیل به راهکار می شود، همان چیزی است که ما به عنوان فقه می شناسیم.
🔺بعضی فکر می کنند که مثلاً اگر ما می گوییم فلسفه در امتدادها باید بیاید و در صحنه ی اقدام باید بیاید، یعنی مثلاً فقه باید برود کنار! اصلاً بحث این نیست، حتی اگر شما فضای فلسفه ی اسلامی را کنار بگذارید، در فلسفه ی غرب هم باشید، فلسفه ی غرب با فقه با مسائل برخورد می کند، یعنی فقه متناسب با خودش، فقه یعنی حوزه ی عمل، ما اگر با فلسفه هم می گوییم در عرصه ی عمل شرکت می کنیم، نه اینکه فلسفه خودش می آید یعنی ما مسائل اقدام و اجرای ما می شود مسائل فلسفی، این نیست، فلسفه از علوم بنیادینی است که به تدریج خودش را در صحنه ی استنباط در حوزه ی عمل حاضر می کند، یعنی ما فقهی پربار از فلسفه خواهیم داشت، فقهی که دقیقاً بنیادهای فلسفی آن برای ما روشن است خواهیم داشت.
🔺بله الان ما ناچاریم، همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند برای رفع نیازهای خودمان دائماً به فقه توجه بکنیم و همین هم هست ولی همیشه اگر بخواهیم آن تمدن بزرگ اسلامی شکل بگیرد باید آن فضا که به عرض رساندیم و توضیح دادیم جدی گرفته بشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 4️⃣
🔴 ظرفیتهای #حیات_طلبگی
◀️این صحبتی که ما داریم با هم میکنیم دربارهی حوزهی مطلوب است. #حوزهی مطلوب هم ادامه حوزه موجود است نه اینکه کلاً این خط یک حوزه دیگر است! داراییهایی که حوزهی علمیه ما دارد، این داراییها همین الآن دارد در جامعه کولاک میکند؛ نهفقط در ایران، در جامعهی جهانی و میشود این را نشان داد.
◀️ یک ظرفیتهایی در زندگی #طلبگی هست که در محیط بیرون از طلبگی نیست.
◀️ واقعاً این جور گفتگوها با طلبه ها ذی قیمت است، این جور جلسات طلبگی، جلسات جدیای میشود، جدیتر از جلسات دانشجویی.
◀️ یکی از اعتقادات من این است که حوزه اینقدر انقلابی است که اگر بتوانند به خودش نشان بدهند، خودش وحشت میکند. با اینکه میدانیم آقا اساسی از دست حوزه دل خون است. ولی معتقدم حوزه خیلی انقلابی است ولی خودش نمیداند، و نمیتواند و نشان نمیدهد و رفتار هم نمیکند. اگر کسی بتواند اثاره دفائن العقول بکند و به خود حوزه نشان بدهد که چقدر انقلابی است. بعد دو مرتبه آدم متوجه میشود که نه بابا انصافاً انقلاب را ما انجام دادیم. الآن ما مدام داریم شک میکنیم در این که واقعاً ما بودیم؟ ولی نه واقعاً انقلاب را حوزه پدید آورد و این جوهره مخفی است.
◀️ واقعاً به حوزه و حیات حوزوی داریم ظلم میکنیم. یکطوری میشود که داریم منزوی میشویم. از مرجعیت اجتماعی که افتادیم، از مرجعیت نخبگانی که خیلی زودتر افتاده بودیم و همینطور داریم میافتیم و میافتیم و میافتیم. این را باید جبران کرد.
🔴 بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
◀️عزیزان یک تلقی خطا گاهی از اوقات داخل طلبهها شکل میگیرد که من امیدوارم شماها اینطور نباشید - حالا بعضیهایتان را میشناسم اینطوری نیستید - آن هم اینکه فکر میکنیم وظیفه رشد و تعالی شما بر عهده کسی است، اشتباه است. نمیگویم داخل حوزه کمک ندارید، کمک دارید و خیلیها دوست دارند کمک کنند، و دارند کمک میکنند.
◀️ ولی این انصافاً، یک انتخاب مهمی است. بیایید و تصمیم بگیرید، که کلاً مثلاینکه آدم دامنش را جمع میکند که بپرد. قشنگ تمام اطراف زندگیتان را جمع بکنید. بنا را بر این نگذارید که یکگوشهای از آن را به کسی بدهید. نه اینکه آدم به اهل خُبره اعتنا نکند، ولی من عرضم این است که این را کاملاً در مشت خودتان بگیرید. خودتان را مسئول بدانید
◀️ من نق زدنهایی را گاهی از طلبهها میشنوم، گاهی بروز نمیدهم که من از این نق زدنت، اعصابم دارد خورد میشود. برای چه داری نق میزنی؟! خودت مسئولی!
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#کلام_استاد
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1828
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1862
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1893
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1947
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 4️⃣
📝 سوال: نقش فلسفه در درک ارادهی تشریعی الهی و به عبارت دیگر، فقه و اصول چگونه است؟
✅ پاسخ: در فقه و اصول تا حدودی مؤثر است. این اصولی که ما داریم، خیلی با فلسفه آمیخته شده است. بسیاری از تعابیر و اصطلاحاتی که الان در اصول آمده، مانند شرط و انواع مقدمه، همه تعابیر فلسفی است.
🔺بسیاری از نگاههای کلان و عقلانی فقه و اصول را باید در فلسفه حل کرد. چون اصول و فقه قرار است ظهورگیری کنند، باید فضای ظهورگیری را تقویت کرد و بناء عقلا و عرف را جدی گرفت؛ ولی همهی این راه ها، راههای کلان عقلانی است که میتواند در فهم درست متون دینی و برخی از مباحث اصولی کمک کند؛ مثلاً در اصول، ظهور گیریها را میتوان با تحلیلهایی که ریشه در مباحث فلسفی دارد، گستردهتر از اینکه هست کرد.
🔺فلسفه یک قوت کار فکری و عقلانی ایجاد میکند که در برخی جاها مؤثر است؛ مانند کارهای علامه طباطبایی در بحث حقیقت علم اعتباری؛ یا مثلا حتی در تعریف اصطلاحات، فقیهی که فلسفه خوانده با آنکه نخوانده فرق میکند؛ ولی در مجموع نباید این مسئله را زیاد غلیط کرد که اگر کسی فلسفه نمیداند، پس فقیه نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سوال: دیدگاهی هست که گرچه خودشان فلسفه خوانده اند، ولی خواندن فلسفه را به همه توصیه نمیکنند؛ حتی در مراتب ابتدایی آن!! این دیگاه را چطور میتوان نقد کرد؟
✅ پاسخ: طلبه حتی اگر بنا ندارد مجتهد در معارف شود، به دلایل زیادی نیاز دارد که به اندازهی لازم، فلسفه بداند؛ به انداز یک بدایه و نهایه. طلبهی امروزی بدون فلسفه، نمیتواند پاسخگوی برخی مسائل باشد. یک مبلغ در دانشگاه، حتی اگر نخواهد فلسفه هم بخواند، مجبور است برخی از مباحث فلسفی مانند قضا و قدر را پاسخی قانع کننده و با قوت دهد.
🔺از طرفی، باید اعتقاد خود طلبه محکم باشد. کلامی که بعد از خواجه نصیر آمد، کلام فلسفی است که خوب است حداقل یک بار بخواند. از طرف دیگر، اگر کسی بخواهد بسیاری از این مباحث جدید که از غرب آمده و ما الان با آنها درگیر هستیم را پاسخ دهد، مانند فلسفهی سیاست، اگر پایههای معرفتی و هستی شناختی درستی نداشته باشد، نه تنها حرف درست نمیزند، معمولاً متأثیر هم میشود. این دسته افراد باید جدیتر به فلسفه نگاه کنند؛ چون فلسفه برای ما علم بنیادی محسوب میشود. درست مثل ریاضیات که برای علوم مهندسی علم بنیادی است.
🔺اخیرا با این هجمه ها، این معرفت شناسی آلودهی غربی با این سبکی که وارد شده، این نهضت ترجمه با هدف ویژه که برخی داشته اند، چارهای غیر از یادگیری فلسفه نیست؛ درست مثل دورهی شهید مطهری که مارکسیستها آمدند و همه جا را گرفتند و ایشان برای طلبهها مباحث فلسفی میگفت. البته باید برخی از کتب درسی را با توجه به این آموزهها نوشت؛ با توجه این آموزههای غربی که الان آمده، ما باید پاسخ گو باشیم و طلبهها را مجهز کنیم.
🔺اگر بعضی از طلبهها هستند که اصلاً نمیتوانند معقول بفهمند و به زحمت میافتد، عذر اینها خواسته است؛ روی سخن ما با طلبههایی است که میتوانند با حوزههای فلسفی کنار بیایند؛ ولی اگر گاهی برای آنها دغدغههایی پیش میآید، اینها احتیاج به استاد خوب دارند. اساتید بسیار برجسته باید در اختیار آنها قرار دهیم. باید اساتید به جدّ پاسخگو باشند و ذهنیت طلبه را درست کنند. طلاب سعی کنند با استاد قوی کار کنند. البته به تربیت چنین استادانی نیز احتیاج داریم.
🔺الان چون بدایه به عنوان یکی از مواد امتحانی شورای مدیریت شده، طلبه مجبور است هر طور شده از آن بگذرد و به هر استادی تن دهد. من این را قبول ندارم؛ ما بعضی از چیزهایی را که میآوریم، متوجه لوازم آنها نیستیم. اگر امتحان میگیریم، لوازمش را هم باید پذیرفت، اینها باید با اساتید بسیار قوی کار کنند.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
🔻 بخش 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1952
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
7️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺نسبت فلسفه با دین
3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 3️⃣
☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین
🔘خدمات فلسفه به دین
🔺ایجاد تمهیدات لازم برای فهم عمیقتر در مورد گزارههای عقلی
اگر بگوییم که یادگیری دانشهای دیگر موجب میشود که فهم دین شناسی مشکل پیدا کند به معنای این است که گزارههای دینی برای افراد خاصی پرداخته شده است و این به معنای بسته شدن راه دین پژوهی است. در حالی که انسان قدرت دین پژوهی را دارد.
آن پشت صحنهها نه تنها مضر فهم گزارههای دینی نیست بلکه به فهم آن آیات و روایات کمک میکند. مثلا کسی که به کارهای روانشناسی پرداخته و زوایای انسان را میداند، در اینجا جاهایی که نشده پیدا بشود و توجه عادی به آن نمیشود میشود از آن ظهورگیری کرد. یعنی مخاطب دین طیف وسیعی از افراد را در بر میگیرد و نه فقط افراد عادی بلکه افراد متخصص را هم لحاظ میکند. این بحث مخاطب، در اصول فقه است که معمولا به آن توجه نمیشود. ممکن است ظهور در آیات و روایات مختص به گروه خاصی باشد و بقیه از آن غافل اند. ویژگیهای مخاطب را باید در روایات هم لحاظ کنیم و نمیشود فقط عرب دوران جاهلیت شترچران را لحاظ کرد. در آیات گزارههایی وجود دارد که فقط مخاطبش سلمان است مثل این روایت: انما یعرف القرآن من خوطب به، مخاطبین در درجه اول خود ائمه علیهم السلام است. و بعد همین طور پایین میآید. یا مثلا فهم حضرت امام با دیگر فقها که نوع نگاه ایشان با دیگران فرق میکند، که ایشان در کتاب ولایت فقیه میگوید اگر فقط ابواب فقهی را کنار هم بگذاریم لزوم حکومت بوجود میآید.
در فلسفه هم همینطور: یعنی هرچه مکاتب بیشتر و فهم عمیقتر داشته باشند نسبت به گزارهها دارای فهم دیگری است. ((کسی که در علم معقول تبحر ندارد از عهده فهم روایات در باب عقاید از ائمه علیمه السلام در نمیاید)): این قول یک اصولی است. اتفاقا در آیات و روایات هم داریم که بروید قولهای مختلف را بشونید با بهترین را انتخاب کنید: و بشر عبادی اللذین یستمعون القول فیتبعون احسنه: اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ: یعنی کنار هم گذاشتن آراء شما را به بهترین سوق میدهد.
تاریخ نشان میدهد بیشترین کسانی که در حوزههای روایتهای معارفی کار کرده اند فلاسفه هستند.
🔺دفاع از دین
این مورد هم در فضای قبل از دین مطرح است و هم در مورد بعد از پذیرش دین مطرح است. فلسفه در مورد دفاع در مورد کلام جدید که همه گزارههای دینی را در بر میگیرد کاربرد فراوان دارد.
مثال: بعد از رواج فلسفه ماتریالیستی در دانشگاه ها از جانب جمع های مذهبی سه نوع برخورد در مورد آن بوجود آمد:
1. برخورد نفی آمیز و برخورد با شدت و حدّت
2. برخورد منفعلانه
در آن زمان روشنفکران ما که میخواستند پا در دین هم داشته باشند به قدری مقهور آن شده بودند که گزارههای دینی را با آن تفسیر میکردند و جز این را درست نمیدانستند. و نشانه آن هم این بود که بعد از جمع شدن این فلسفه از ایران و آمدن فلسفه غرب گزارههای دینی را با فلسفه غربی تفسیر میکردند.
3. برخورد فعالانه و عالمانه
که در راس آن علامه طباطبایی و شهید مطهری است که در مقابل فلسفههای ماتریالیستی با نوشتن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، ایستادند؛ و در فلسفه غربی آیت الله جوادی و مصباح در برابر اینها ایستادند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
درس اخلاق استاد رخشاد-980917-LQ.mp3
16.64M
🎧 #درس_اخلاق_استاد_رخشاد
🗓 تاریخ جلسه: #17_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠 #انانیت
🔺یکی از دشمنهای برزگ بشر غفلت است. غفلت هم شکل وسیعی دارد یکی از شکلهای خطرناکش که نمیدانم عنوان غفلت برایش مناسب است یا برایش کم است انانیت است. یک مشکلی که ما داریم مشکل انانیت است که ما را زمین میزند و ما را از مدار فطری خارج میکند.
🔺عجیب است که هر امکانی دست انسان میآید این را خرج انانیت میکند، احترامی، آبرویی، منافعی چیزی. یک روند فوق العاده خطرناک برای خودش درست میکند. مثلا توفیق یک خدمتی پیدا میشود، کلی به خدا التماس میکرده که چنین توفیقی داشته باشد بعد توفیق به دست میآید، بعد میبینی این توفیق را دارد خرج شکست خودش میکند. چون خیلی هم متنی و درون بافت هم زندگی و هم ذهنیت و عواطف انسان این اتفاق میافتد به خاطر همین خیلی خطرناک است، شناخت آن به سهولت اتفاق نمیافتد.
🔺لذا ظاهرا بزرگترین چاره پناه بردن به خدای متعال است.
🔺چاره دوم هم ترسیدن ست. و التحفظ بقدر الخوف
🔺ان شاء الله که خداوند متعال به ما توفیق بدهد که زندگی هوشیارانهای داشته باشیم و از رهگذر این هشیاریها بتوانیم از این دامها و چالهها نجات پیدا بکنیم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
صوت و خلاصه جلسه 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1872
صوت و خلاصه جلسه 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1911
صوت و خلاصه جلسه 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1981
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از عقیل رضانسب
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج5-980907-LQ.mp3
15.29M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه پنجم
🗓 تاریخ جلسه: #07_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#خلاصه #جلسه_پنجم #فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
#استاد_یوسفی
➖ابتدای جلسه مروری بر مباحث گذشته شد.
➖حکم معامله کالاهای خارجی بر اساس ادله اولیه
⬜️ادله اولیه به دو دسته تقسیم می شوند:
◽️- ادله عام
◽️- ادله خاص
◾️بر اساس ادله اولیه، حکم معاملات مسلمانان با سایر انسان ها، مصداق معاملات عرفی است و اصل بر صحت آن ها است. و عمل به مقتضای معامله از نظر شرعی لازم است. البته به شرطی که شرایط لازم برای صحت عقد نظیر منفعت محلله مقصوده را داشته باشد.
🔶ادله قرآنی:
🔸1. آیه وفای به عقود
✅یأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ - المائده آیه 1
آیه عام است و به صورت قضیه حقیقیه وفای به عقد را لازم می داند و شامل مسلمان و غیر مسلمان می شود. دلالت مطابقی نسبت به تمام قراردادها دارد. و به صورت التزامی ترتب اثر بر عقد (انتقال ملکیت) را صحیح می داند.
🔸2. آیه وفای به عهد
✅أوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا. - الاسراء آیه 34
این آیه هم مانند آیه اول به صورت مطلق دلالت بر صحت معامله دارد. و شامل معامله با کفار هم می شود.
🔸3. آیه حلیت بیع
✅أحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ - البقره آیه 275
در این آیه نیز بیع عام است. و قضیه حقیقیه است.
یعنی به بیع و داد و ستد در زمان خاصی اشاره ندارد.
گرچه آیه اختصاص به بیع پیدا کرده است، اما هر معاملهای که با بیع، از جهت حلیت فرقی نداشته باشد، شامل آن معامله نیز میشود.
🔸4. آیه تجارت
✅یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ. - النساء آیه 29
این آیه مربوط به تجارت است و قلمرو محدود تری دارد.
ولی اهمیت بالایی دارد و زیربنای قوانین مالی در فقه اسلامی است.
از آیه هم حکم تکلیفی (جواز تصرف در مال مورد تجارت) و هم حکم وضعی (صحت تجارت) استفاده میشود.
در جلسه آینده روایات عام بررسی می شود و بعد وارد ادله خاص می شویم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
🔹 بخش 3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
🔹 بخش 4️⃣ ظرفیتهای #حیات_طلبگی / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه #رشد و تعالی شخصی و اجتماعی خودش
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
🔹 بخش 5️⃣#انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم 👈 #آرمان_انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش5️⃣
🔴 #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم
1️⃣👈 #آرمان_انقلاب
◀️آرمان انقلاب ما رقم زدن یک زندگی سعادتمندانهی اجتماعی گسترده است.
◀️اساساً ادیان الهی، بهخصوص دین اسلام، تصویر نیرومند وبیبدیلی از سعادت انسان دارد.
◀️ بحثهای تئوریک، مباحثات بین المکتبی یا بین الادیانی ازاینجا شروع میشود که شما معتقدید: انسان به کجا باید برسد؟ شما در مکاتب روانشناختی حرفهای خیلی شیرین و جذّابی میشنوید، ولی اگر بتوانید بهصورت حرفهای به این بحثها بپردازید، متوجّه میشوید که یکسری افقها هستند که نمیتواند ببیند.
◀️یکی از نواقص ما در حوزه این است که در مورد این افقها با ما کم حرف میزنند؛ درحالیکه با این افقها خیلی شیرین میشود با مردم دنیا حرف زد، که دین دارد یک چنین افقهایی را برای شما میبیند.
◀️ این تقریر ریشه در توصیفی متعالی از خداوند عالم و عالم هستی در انسان دارد، چرا اینقدر بلند میشود نقاشی انسان کامل را کشید؟ به خاطر نوع نگاهی که به خداوند متعال دارد، و نوع تصویری که از جهان هستی میکند و ترسیمی که از انسان میکند.
◀️ انصافاً اسلام در تصویر جهان هستی و دیدن ظرفیتهای انسان و حیات انسانی کولاک کرده است!
◀️معتقد هستیم انقلاب اسلامی سعادتی را تصویر کرده که هیچ مکتبی به بشر قولش را نداده است و قولش را هم نمیتواند بدهد.
◀️انقلاب اسلامی رقم زدن یک زندگی سعادتمندانهی اجتماعی گسترده را بهعنوان هدف خودش انتخاب کرده است و وعده هم داده است. یک آرمان که در بلندا بیبدیل (خلیفهالله) در گسترده هم بیبدیل (#تمدن_اسلامی).
◀️ چرا معتقدیم که این انقلابی چنین افقی دارد؟ به خاطر اینکه معمار این انقلاب خودش در این افق زندگی میکرده است و به خاطر همین باید سجده شکر به جا بیاوریم؛ خدا را شکر این انقلاب توسط امام مهندسی شد، توسط امام پیریزی شد و با هدایت خود ایشان به پیروزی رسید.
◀️ اگر من و شما در این افقها زندگی نکنیم و این هدف یک مرتبه از ذهن و دل ما بیفتد؛ مردم دیگر از دست می روند!
◀️ مسائل جاری چشم ما را به خودش معطوف نکند. البتّه باید دید، باید در میدان بود، امّا اگر افق انقلاب یاد من و شما برود، یک روح از بین میرود.
❔❔❔چرا یک #مؤمن_انقلابی باید #زیارت_جامعه بخواند؟
◀️حضرت امام آن تقریباً 14 سال در نجف ساکن بودند؛ در کل این ایام همه روز، الا دو روز، بسیار منظّم، ساعت بعد از مغرب وارد صحن آقا امیرالمؤمنین میشد و در یک نقطهای بهاندازه تقریباً یک متر و نیم، دو متر فاصله از ضریح، مفاتیح به دست میگرفت، این پیرمرد یک ساعت و نیم ایستاده زیارت جامعه میخواند. کسانی که این صحنه را میدیدند میگفتند کلاً از محیط منقطع بود.
◀️ انقلابی گری پیش حضرت امام یک چیز دیگری بود! چون ما خودمان کوتوله هستیم. خرابش کردیم! یک انقلابی باید زیارت جامعه بخواند و امام اگر اینها را نمیخواند این از آب درنمیآمد. چرا؟ به خاطر اینکه در دیدگاه حضرت امام انسان یعنی آقا امیرالمؤمنین. ولی در نگاه ما انسان مائیم و امیرالمؤمنین استثناء است!
◀️ لذا ایشان زیارت جامعه که میخواند دارد چه کار میکند؟ انسانشناسی میکند. خاطرات انسانی خود را مرور میکند.
◀️امثال حضرت امام چرا میتوانند این سعادتها را بلند ببندند؟ برای اینکه تغذیه درستی از دین کردند؛ و این آدم که الحمدالله در افق انسان کامل دارد تنفس میکند؛ آمد انقلاب کرد. خدا را شکر؛ پیریزی درست است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 فلسفه، پایه علوم
🔺يكى از آقايان راجع به مسئلهى توليد فكر مطلب بسيار مهمى گفتند؛ كاملًا درست است. پايه علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفى نباشد، اصلًا علم ميشود بىمعنا. توليد فكر خيلى مهم است. البته توليد فكر از توليد علم دشوارتر است. متفكرين و نخبگان فكرى در معرض آسيبهائى هستند كه نخبگان علمى كمتر در معرض آن آسيبها قرار ميگيرند. بنابراين كار، كار دشوارى است؛ اما بسيار مهم است. نكتهاى كه مطرح كردند، نكتهى درستى بود؛ بنده بهره بردم و اين را قبول دارم.
🔺 فلسفه مال ماست؛ #مهد_فلسفه، كشور ماست. آنچه كه در كشور ما به نام فلسفه وجود دارد، به عنوان فلسفه و به معناى فلسفه بسيار نزديكتر است تا آنچه كه در اختيار غربىهاست، كه امروز فلسفهى آنها سر و صدايش دنيا را پر كرده.
🔺حوزههاى ما مركز فلسفه است؛ پرورشيافتگان حوزهها، اساتيد بزرگ فلسفه هستند؛ در دانشگاهها هم خوشبختانه اين معنا رسوخ پيدا كرده؛ بنابراين در زمينهى توليد فكر- كه منبعث از نگاه فلسفى است- بايد كار شود.
📚بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها 14/6/89
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔹️ موسسه آموزشي پژوهشي نفحات در ايام ماه مبارک رمضان دروس استاد یزدانپناه و استاد امینی نژاد را برگزار می کند.
📆 شروع دوره : اول رمضان المبارک، شنبه 6 ارديبهشت ماه
🔵 از طریق لینک زیر در نرم افزار اینستاگرام:
https://www.instagram.com/nafahat.eri
🔵 از طريق لينک زير در فضاي اسکاي روم:
https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/nafahat-dars
👆 لینک را لمس کرده، به عنوان مهمان وارد شوید و بعد از ورود، نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.
در بازنشر این پیام، کوشا باشیم.
💢 موسسه آموزشي پژوهشي نفحات
معاونت آموزش
@Nafahat_eri