💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 6️⃣1️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1)
🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی
1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است.
2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است.
🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت.
🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود:
1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم
2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم
3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم
4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم
5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز
🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی
🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟
🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است.
🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد.
🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟
🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است.
🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی
1️⃣ مرحلۀ اول
🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد.
2️⃣ مرحلۀ دوم:
🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
دوستداران حضرت آیتالله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقهمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
💻 @mesbahyazdi_ir
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣
🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 1️⃣
🔺 هنگام ارتباط و اتصال حضوری با مصادیق خارجی، به آنها علم حضوری می یابیم. این ارتباط و علم حضوری شعبه هایی دارد: علم حضوری حسی با حس ظاهر و با حس باطن، علم حضوری با شهود عقلی و علم حضوری با شهود قلبی.
🔺 متعلق علم حضوری، خودِ حقایق خارجی و نفس الامری است. این امور در خارج متشخص اند.
🔺 مفاهیمِ برآمده از حس ظاهر یا باطن، توسط عقل شهودی، عقل تحلیلی و عقل شبیه ساز پدید می آیند. مفاهیم فلسفی توسط عقل شهودی درک می شوند و سپس عقل شبیه ساز از آنها صورتی برمی گیرد.
🔺 حاصل فعالیت عقل شبیه ساز، تصاویری جزئی است که از شهود برآمده اند. این تصاویر، مفاهیمی حصولی اند.
🔺 دربارۀ مفاهیم برگرفته از ارتباط حسی، تعبیر «بدیهی عند الحس» را به کار برده اند. همچنین دربارۀ مفاهیم فلسفیِ برگرفته از دل محسوسات خارجی یا موجودات خارجی می توانیم تعبیر «بدیهی عند العقل الشهودی» را به کار بریم.
🔺 این، نوعی از بداهت و بیّن بنفسه بودن است. بدیهیات نزد حس و نزد عقل شهودی، به کار تعریف نمی آیند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 55_58
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #پیش_نشست_فلسفی 2️⃣
☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛
🔘 سلسله نشست های فلسفی
🌐 موضوع پیش نشست دوم: مباحثه نظر استاد #امینی_نژاد درباره #نحوه_تقرر_ماهیت (ارائه شده در نشست اول)
💢 احساس نیاز شد که ابتدا مباحثی که در نشست اول ارائه شد، توسط جمعی از طلاب #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی مباحثه شود، هم برای فهم و جذب بهتر مباحثه ارائه شده و هم سؤالات و ابهامات بحث ایشان در بیاید و ان شاء الله جلسه بعد نشست ادامه همین بحث #نحوه_تقرر_ماهیت را خدمت ایشان باشیم.
❇️ تقریر نظر استاد توسط حاج آقای #خانی_نیاقی انجام خواهد شد.
🕢 زمان: پنج شنبه 13 آذر ماه ساعت 7:15 الی 9 صبح
🏠مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) طبقه اول
🌐 شرکت فقط به صورت مجازی از طریق لینک:
https://b2n.ir/452241
✔️فایل صوتی #نشست_اول:
https://eitaa.com/fvtt_ir/2839
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
🌐 کتاب شناسی توصیفی آثار اشراقی
🔘 آثار شیخ اشراق
1️⃣ چهار کتاب بزرگ اصلی که مضمون های فلسفه اشراق به طور مفصل در آنها آمده
🔺این کتاب ها عبارت اند از : تلویحات، مقاومات، مطارحات، حکمة الاشراق، هر چهار کتاب متضمن سه بخش منطق ، طبیعیات و الهیات هستند.بنابراین، هریک از آنها شامل یک دوره فلسفه به معنای عام اند و هرکس بخواهد به تعالیم اشراقی دست یابد، از آنها بی نیاز نخواهد بود.
🔺سه کتاب نخست از طریق بحثی و استدلالی پس از ذکر آرای فلسفه مشاء به نقد آنها پرداخته و بسیاری از آموزه های اشراقی را به صورت تحلیلی و استدلالی بیان کرده است. به درستی بنیان گذار فلسفه اشراق این کتاب ها را به منزله مقدمه برای اصلی ترین کتاب اشراقی اش، حکمة الاشراق، نگاشته است.
🔺سهروردی بر این باور است که نخست باید کتاب تلویحات او خوانده شود ،سپس مطارحات که مفصل تر است و پس از آن با ریاضت هایی که طالب اشراق متحمل می شود، کتاب حکمة الاشراق را درس بگیرد.
🔺مقاومات با اینکه کتابی جداگانه است، در حکم تعلیقات و حواشی بر تلویحات است.حکیم سهروردی سبب آن را شدّت ایجاز کتاب تلویحات دانسته است، و از این روی در مقاومات می کوشد مباحث را قدری بیشتر بسط دهد. در برخی مواضع این کتاب نکات و بیاناتی آمده اند که در کمتر کتابی از این حکیم اشراقی پیدا می شود.
🔺 اما کتاب حکمة الاشراق در حقیقت مهم ترین و برجسته ترین اثر شیخ اشراق در فلسفۀ اختصاصی اوست؛ همان گونه که تلقی شیخ اشراق نیز چنین است. بلکه وی بر آن است که هیچ کتابی در الهیات و فلسفه الهی به پای آن نمی رسد. در این کتاب افزون بر مسائل بحثی و نقد آموزه های مشاء، بیشترین آموزه های مابعدالطبیعه نوری و مباحث اشراقی او به طریق ذوقی و شهودی آمده اند. این کتاب، تنها کتابی است که دستگاه سازوار هستی شناختی در مابعدالطبیعة نوری (علم الانوار و فقه الانوار، به تعبیر خود شیخ اشراق) را به طور کامل منعکس می سازد.
2️⃣رساله های فلسفی کوچک تر اشراقی
🔺کتاب های الواح عمادیة و هیاکل النور از این دسته اند. کتاب الواح عمادیة در عین سادگی در تطبیق معارف اشراقی با شریعت در میان مصنفات شیخ شهید بی نظیر است.
3️⃣رساله های فلسفی کوتاه که صیغه مشایی آنها غلبه دارد
🔺این رساله ها عبارتند از : اعتقاد الحکماء، پرتونامه و لمحات. این رسائل جز به جهت نکات اندک اشراقی درآنها، چندان به کار فهم فلسفه اشراق نمی آیند. دو رساله بستان القلوب و یزدان شناخت را می توان جزء این دسته برشمرد؛ ولی در این دو رساله، از آموزه های اشراقی خبری نیست. این دو کتاب را به عین القضاة همدانی و میرسیدشریف جرجانی نیز نسبت داده اند.
4️⃣ رسائل کوتاه عرفانی که به تعالیم عرفانی صوفیه نظر انداخته
🔺 کتاب های صفیر سیمرغ، لغت موران، کلمة التصوف و روزی با جماعت صوفیان در این دسته جای می گیرند. رساله «صفیر سیمرغ» فشرده ای از احوال سالکان و مراتب وصول به حق است. رسالۀ «لغت موران» حاوی نکاتی درباره عرفان و سلوک است. در رساله« کلمة التوصف» می کوشد آموزه های عرفان را در باب نفس و مقامات عرفانی ، با تمهیداتی از تعالیم فیلسوفان به کرسی بنشاند. رسالۀ « روزی با جماعت صوفیان» بی آنکه رمزی و تأویلی باشد، به زبان داستان نگاشته شده است.
🔺این رساله ها و نیز رساله های دسته پنجم که خواهند آمد، از گستره اطلاع بنیان گذار فلسفه اشراق در حوزه عرفان و تمایل وی بدان خبر می دهد.
5️⃣ رساله های رمزی و تأویلی فلسفی و عرفانی
🔺 شیخ اشراق در نگاشتن این رساله ها، از شیوۀ کتاب های حی بن یقظان، سلامان و ابسال و رسالة الطیر، اثر ابن سینا پیروی کرده است. رساله های فارسی؛ آواز جبرئیل، عقل سرخ، رسالة فی حالة الطفولیة، فی حقیقة العشق ( مونس العشاق) و رساله های عربی قصة الغربة الغریبة و کلمات ذوقیه ( رسالة الأبراج) از این دسته به شمار می آیند.
6️⃣ ترجمه ها و شرح ها بر متون فلسفی پیشین و نیز تفسیر و شرح قرآن کریم و احادیث
🔺ترجمه فارسی رسالة الطیر، اثر تأویلی و رمزی ابن سینا و شرح اشارات وی و رسالۀ تفسیر آیات من کتاب الله و خبر عن رسول الله از این دسته اند.
7️⃣ رساله هایی که به سبک نیایش و مناجات نامه و مخاطبات نگاشته شده
🔺 الواردات و التقدیسات به زبان عربی از این جمله است. الدعوات الشمسیة، گویا گفتگوهایی است که حکیم سهروردی با خورشید و نیّر اعظم دارد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 42_46
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac