eitaa logo
میراث/اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 میراث/اندیشکده سبک زندگی اسلامی ~•• در بین هزاران کانال باید ❤ به کانالی داد که ثمره آن تأملات زندگی‌ساز باشد ••~ ✅ مدیر اندیشکده: حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌ عباسی‌اصل ⁉️ پرسش درباره‌ی اندیشکده و دوره‌ها: @N_sobhany 🔁 تبادل: @R_Bahreyninejad71
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 📑جمع بندی 🖇 به معنی « مجموع روش های» زندگی است که این روش ها بر گرفته از قوانین ثابت در عالم هستی با هدف تحقق زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت می باشد. 📎قوانینی که در تعبیر قرآنی « » نامیده می شود وبه دو بخش سنت های (مانند نیروی جاذبه) و سنت (مانند برکت) تقسیم می شوند که هر یک از آنان منشاء اثر در عالم می باشند. 🖇 اما این دو سنت الهی، دو تفاوت با هم دارند، یکی از آنها در عالم ↩️«محسوس» و دیگری « نا محسوس» می باشد. ↩️دیگر آنکه در تلقی دینی، رأس زنجیره های سنت های الهی به دست سنت های می باشد و آنها محرک سنت های مادی به حساب می آیند. 🌀مثلا تقوای مردم سبب نزول باران و طغیان و فسق مردم سبب حبس باران می شود. ♨️ فارغ از هر مرز جغرافیایی، که سبک زندگی غالب در جهان می باشد، مبتنی بر رشد در زمینه شناخت های و برنامه ریزی بر اساس آن می باشد. ❌ ناگفته پیداست که افراط در تکیه به سنت های مادی الهی و های به جرم غیر محسوس بودن ، ثمره ای جز طراحی و اجرای نظام های اجتماعی خالی از سنت های الهی نمی باشد که غایت اصلی آنها «مادی شدن زندگی» می باشد. ♻️مثلا نظام اقتصادی بدون برکت، نظام علمی بدون عبرت، نظام سیاسی بدون نصرت و... ♨️و این یعنی سبک زندگی غربی. ✳️اما در مقابل برای ساخت باید سنت های معنوی را از منبع انحصاری آن یعنی شناخت وبا سنت های مادی تلفیق کرد وبراساس آن نظام اجتماعی تولید کرد، درهمین راستا دراندیشکده سبک زندگی تولید شده اند که میزان تاثیر آنها در طراحی زندگی فردی و اجتماعی نشان دهنده میزان اسلامی بودن زندگی ماست نه تعداد رکعات و مدت سجده ها. 🗞منظومه محتوایی سبک زندگی-حسین عباسی اصل. 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
🔻ب : 🖋بعد از آنکه توانست اهداف آنان را درایجاداختلاف وغیرمنطقی جلوه دادن اسلام به پیش ببرد قدم دوم جریان روشنفکری ضد دینی آغاز شد. این دوران را می‌توان در4 بخش تقسیم بندی کرد. 🔻دوره اول: سال 1215 تا 1270 هجری شمسی 🖋 اولین دوره عده‌ای افراد تحصیل کرده در خارج از کشور بودند که با هدف نزدیک شدن به شاه و کنترل شاه و تحمیل منافع غربی به او تربیت شده و در مسئولیت‌های کلیدی قرار می‌گرفتند. برای نمونه می‌توان به یا آقای در زمان اشاره کرد که اساساً به همین قصد وارد کشور شدند. راه‌اندازی جریان فراماسونری در ایران نیز با هدف شناسایی افراد تاثیر‌گذار و تزریق آنها در مسئولیت‌های حساس و نزدیک به شاه برای تحقق اهداف بود. این جریان‌های روشنفکری با تعداد بسیار محدود تا سال 1270 ه.ش وجود داشت. 📚جزوه خاکریزهای سبک زندگی،صفحه۱۸ 🖋حسین عباسی اصل 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
🔴 🔻افسراسکاتلندی کمپانی هندشرقی ، تاریخدان و سیاست‌مدار بود. او در اوایل قرن۱۹ بارها جهت مأموریت‌های سیاسی به ایران فرستاده شد. 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
⛔️ 🔍در ادامه پست‌ گذشته به بررسی دیگر می‌پردازیم. ♨️ یا 🔺 eitaa.com/mirras/1389 🔻 در پست گذشته گفتیم که جامعه جهانی که انسان‌شناسی‌ غربی رواج‌یافته‌است و به نام‌ساینتیسم، تمام ماوراء‌طبیعه و غیب را انکار می‌شود و به نام لیبرالیسم در تلاش برای آزادی امیال و غرایز خود هستند، معلوم است که اکثریت جامعه جهانی از دموکراسی نیز برای ارضاء غرایز خود استفاده می‌کنند. 🔻نکته‌ی جالب دیگر پافشاری غرب برای نظریه دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد است، با نگاهی واقع بینانه به حقیقت انتخابات و اهمیت آن برای غرب که سابقه بسیار سیاهی در چپاول منافع ملت‌ها دارد، می‌توان به این ‌نتیجه رسید که دموکراسی‌ حقیقی به همان معنایی که غرب میخواهد مکمل برنامه‌های آن‌هاست. 🔻چراکه آن‌ها از یک‌سو، از طریق رسانه‌های خود انسان‌شناسی‌ غربی مبتنی بر و لذت را به فضای اجتماعی سایر ملل وارد می‌کنند و مردم را به انتخاب نماینده‌ای که تامین‌کننده غرایز آن‌ها باشد تشویق‌ می‌کنند و ازسوی‌ دیگر از کاندیدایی که بیشترین نزدیکی را به آن‌ها دارد حمایت می‌کنند و با صرف هزینه‌ های تبلیغاتی او را یاری می‌کنند، آن نامزد نیز با شعار‌هایی از قبیل آزادی و حق‌ اکثریت‌ و... آرای مردم را به خود اختصاص می‌دهد. 🔻لذا می‌بینم غرب هیچ تعرضی به عربستان و کشورهای خلیج که هستند در زمینه دموکراسی و نبود انتخابات آزاد نمی‌کند چرا که منافع آن‌ها بدون دموکراسی در آنجا تامین است، اما در ایران به این واسطه که اجازه ورود نامزدهای نزدیک به غرب را نمی‌دهد، بارها و بارها به دلیل نبود آزادی مورد انتقاد غرب قرار گرفته است. 🔻نکته‌ی دیگری که امکان دارد به ذهن خواننده محترم برسد این است که در روسیه و بعضی از کشورهای آمریکای‌ لاتین، نامزدهای غیر از نامزدهای‌ مورد‌ اعتماد‌ غرب رای می‌آورند، باید گفت در آنجا اختلاف بر سر محدود کردن غرایز و امیال‌ درونی نیست، بلکه آنجا چه کاندیدای غرب و چه به اصطلاح چپ حاکم شوند، اکثریت، غرایز خود را به‌نام‌ آزادی تامین شده می‌بینند، همچنین مسائل اقتصادی و سیاسی نیز تاثیر بسزایی دارند، اما از آنجای که تحلیل ما شامل مسائل اجتماعی می شود از قلمرو بحث خارج است. 📒جزوه سقوط انسانیت ✍حجه الاسلام حسین عباسی اصل 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
⛔️مروری بر چند پست ‌اخیر ⚠️ سپاه کودکان در جنگ های صلیبی/تعارض عقل و دین در مفاهیم دینی کلیسا ➡️ eitaa.com/mirras/893 ⚠️ عقده زندگی راحت/تعارض دنیا و آخرت در مفاهیم دینی کلیسا ➡️ eitaa.com/mirras/955 ⚠️ تعارض دین و علم در دوران کلیسا ➡️ eitaa.com/mirras/994 ⚠️ چکش ساحران/خشونت‌های کلیسا ➡️ eitaa.com/mirras/1027 ⚠️ دوره رنسانس و حاکمیت اومانیست ➡️ eitaa.com/mirras/1067 ⚠️ اصالت دنیا، ثروت، لذت در تمدن غرب ➡️ eitaa.com/mirras/1087 ⚠️ درخت انسان شناسی غربی ➡️ eitaa.com/mirras/1125 ⚠️ مولفه‌های انسان‌شناسی غربی(تجربی) ➡️ eitaa.com/mirras/1213 ⚠️ تحقیر روان‌شناسی به رفتار‌شناسی انسان طبق الگوی رفتار‌حیوانی ➡️ eitaa.com/mirras/1237 ⚠️ موزه های سکس/تحقیر ارزش‌ های اخلاقی به «امیال غریزی» ➡️ eitaa.com/mirras/1268 ⚠️ توهم «وسیله بودن آزادی » بجای « هدف بودن آزادی » ➡️ eitaa.com/mirras/1369 ⚠️ دموکراسی یا سکس‌کراسی ➡️ eitaa.com/mirras/1389 _______ 🌕 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
💚 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ... و عَمِّرنی ما کانَ عُمُری بَذلهً فی طاعَتِکَ، فَاِذا کانَ عُمُری مَرتعا للشَّیطانِ فَاقبِضنی الیکَ قَبْلَ اَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ اِلَیَّ، اَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیّ 💚خدایا بر محمد و آل او درود فرست و عمرم را تا زمانی که صرف #طاعت تو می شود، دراز گردان و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردید، قبل از آن که نفرتت به من رو کند و یا خشمت بر من قطعی شود، جانم را بستان و به سوی خود ببر... 💚 #صحیفه_سجادیه
💠 💠 (۲) 🔷 بررسی درتابلو بهبود روابط انسانی 🔹 در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی به ترتیب با سه عنوان تجاوز و فرار و تنهایی کدگزاری شده اند، که قومیت‌گرایی و فاصله طبقاتی و مصرفگرایی از مصادیق تجاوز در سطح اجتماعی ، تاخیر در ازدواج ها و تاخیر در فرزندآوری از مصادیق آسیب‌ها در سطح خانوادگی و حرص،حسرت و حسد از آسیب‌های سطح فردی بیان شده است. 🔹در طبقه‌ی طرح‌ریزی سبک زندگی؛ طراحی سیستم و تربیت انسان متبرج سبب زایش آسیب ها معرفی شده اند. چرا که در سیستم متبرج اجتماعی میزان بودن فردومیزان استفاده از برندها و مارک‌ها عیارکننده سطح اجتماعی فرهنگی افراد است که در همین زمینه اسطوره‌سازها و تبلیغات و ... را باید تحلیل نمود. 🔹جالب آنکه در همین فضا می‌توان نمایش زندگی در و اصرار کاربران بر به تصویرکشاندن خود و داشته‌هایشان را تبین نمود.همچنین مساله مد را نیز این گونه می توان تحلیل نمود. 🔹در طبقه عمیق‌تر به بررسی اصل سبک زندگی می‌پردازیم که نقش پشتیبانی از دو طبقه‌ی بالاتر را به عهده دارد. در این طبقه به عنوان منشا و دست نامرئی تحقق‌بخش آسیب‌ها بیان شده است که این اصل توسط فریدریش نهادینه شد. همین اصل به صورت تطبیقی در قرآن طبق آیه 20 سوره الحدید، خوانده شده است. 🔹در عمیق‌ترین طبقه‌ی موجود به بررسی می‌پردازیم در این لایه مبتنی بر آیه 64 سوره «اسرا» باید به بررسی دکترین ابلیس به عنوان سر منشا پرداخت در یک شیطان‌شناسی عملیاتی در این مساله مبتنی بر آیه 76سوره «ص» قاعده انانیت تبیین می‌شود. لذا باید گفت در تمام لایه‌ های سه‌گانه رشحات به عنوان مرکز اصلی اشاعه خباثت موجود است. ✍ حجت‌الاسلام‌ حسین‌عباسی‌اصل 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
💠 بهبود روابط انسانی 🔹 eitaa.com/mirras
📚 💠 پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸eitaa.com/mirras/1399 ✍ در چند پست گذشته به داستان در قرآن پرداختیم و ۴ پیام کلیدی خداوند به او را در آیات ۱۲۳ تا ۱۲۶ سوره طه بررسی کردیم👈 خلاصه این پیام ها را مرور می کنیم: 1⃣هبوط به دنیا با آغاز «اختلافات بشری» همراه است 2⃣تنها راه بیرون رفت انسان از مشکلات طبیعی خود در ، هدایت خداوند است 3⃣سختی در زندگی نتیجه فساد در اعتقاد است 4⃣انسانی که از دستور خداوند اعراض می کند نه تنها دنیای باب میل خود نخواهد داشت، بلکه بدون سختی همراه با احترام و نیز نخواهد داشت. 🖇جــمــع بنــدی ✅در پست های قبل بیان شد علمی مقدس است⬅️ چراکه هدف آن  عبرت دهی بشریت برای ساخت آینده است و به همین دلیل است کـــه و اولیای الهی از آن به عنوان ابزار استفاده می کردند. ✅به تحقیق می توان گفت منبع غیر تحریف شده، قرآن است و بررسی ریشه ای و اولیاء الهی در سبک زندگی بسیار راهگشا است👈چرا که این پیام ها به عنوان سعادت بشری و مقابله با چالش های موجود در سطح بشری است. 🔹 🔹 حجت‌الاسلام عباسی اصل 🔹 جزوه‌تاریخ‌سبک‌زندگی، حضرت‌آدم(ع) _____ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
💠 وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اُنادیهِ کُلَّما شِئْتُ لِحاجَتى ... ❤️ " تو " آن مشترک مورد نظری هستی که همیشه در دسترسی! 📖 فرازی از دعای #ابوحمزه_ثمالی؛ و ستایش خدایی را که هر زمان برای حاجتی بخواهمش صدایش کنم ...
📒 🗒 "طرح موضوع " 🔁 ضرورت، منبع و جایگاه سنت های معنوی روشن گردیده شد. 🔷اما محور بحث پیش رو کیفیتِ کشف و تشریح سنت‌های معنوی می‌باشد. ✅برای کشف سنت های معنوی، مطابق با روش شناسی اندیشکده از الگوی ذیل تبعیت می‌شود که برای تشریح آن از همین الگو پیروی خواهد شد : ➕ : 🔻در سبک پژوه به دنبال ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در نظام خلقت می‌گردد تا ساختار سبک زندگی خود را مبتنی بر آن تشکیل دهد و ضمن استفاده از ظرفیت‌های این نظام، از خطرات عدم رعایت آنها در امان باشد. فرآیند شناخت و شناسایی این ظرفیت‌ها را می گویند. ➕ : 🔻در سبک پژوه بعد از شناخت قوت‌ها، اقدام به مدیریت دانش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند تا از آن قوت‌ها به شکل احسن بهره برداری کند. رویکردهای یک نوع سبک زندگی را می توان در تغذیه و آموزش و رفتار و ... افراد معتقد، یا تمدن معتمد به آن سبک زندگی جستجو کرد. فرآیند شناخت، شناسایی این رویکردها را می‌گویند. ➕ : 🔻در سبک پژوه به بررسی نتیجه عمل به دو رکن قبلی می‌پردازد تا در صورت تامین اهدافش از زندگی، سبک زندگی مورد تحقیق خود را بپذیرد یا نپذیرد. این رکن با بررسی میزان دستیابی به هدف زندگی توسط افراد و تمدنِ تابع قابل ارزیابی است. فرآیند شناخت، شناسایی غایت‌ها را می‌گویند. 🔷بیان شد که قرآن تنها منبع معرفی «سنت های معنوی» و «عالم هستی» عرصه ظهور این سنت‌ها می‌باشد، بنابراین بهترین تبیین کننده کیفیت و کمیت سنت‌های معنوی هم، قرآن می‌باشد؛ لذا در هر سه رکن از آیات قرآنی استفاده شده است. 🆔 @N_Sobhany. _______ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
💠 🔻بررسی حوزه های 💠حوزه فکر: 2⃣ دوم : سال1270 تا 1300 هجری شمسی 💠رویکرد نسبت به روشنفکران دست‌چین شده بعد از ماجرای تغییر کرد و آنها عزم خود را برای بالا بردند. 🔻 که در فرانسه تحصیل کرده بود و بعد ازحکم آیت الله میرزای شیرازی و لغو قرارداد با انگلیسی‌ها موظف شدند که به میان مردم آمده و افکار مردم را در دست بگیرند. 🔻چرا که معتقد بودند اگر بتوانند مردم را با خود همراه کنند دیگر لازم نیست برای بستن قراردادها به دولت فشار بیاوریم. چرا که آنها برای فروختن اجناس خود میخواستند و در صورتی که مردم دچار می‌شدند برای رسیدن به تولیدات ماحاضر بودند تمام منافع کشور خود را نیز بدهند، این الگوی رفتاری شباهت کاملی به الگوی چین داشت. 🔻میرزا ملکم‌ خان می‌گوید : من متوجه شدم که دین اسلام و تعصب مانعی درراه بسط و در میان مردم مسلمان است. بنابراین خود را صرف این وظیفه می‌کنم که شالوده دین را ساده کنم. را از آن جدا سازم و تاریکی و جهل مردم شرق را پراکنده سازم. 🔻 نیز میگفت : تمام بدبختی‌های ما از دین اسلام است. ماباید از موی سر تا نوک ناخن پاغربی شویم تا پیشرفت کنیم» 🔻سال 1300 ه.ش برسرکار آمد. تا قبل از این،افرادی مثل تقی زاده و ملکم خان سعی داشتند که اسلام را به عنوان مانع پیشرفت تئوریزه کنند و اکنون که رضا شاه برسرکار آمد زمان عملی کردن آن نظریات بود. او روشنفکران قدیم و جدید تحصیل کرده در اروپا را وارد بدنه دولت کرد و در عموم دستورات رضا شاه هدف ضد دینی یافت می‌شود مثل لباس یک دست، نوع کلاه، برداشتن و ... 📚جزوه خاکریزهای سبک زندگی،صفحه۱۹ 🖋حسین عباسی اصل ارتباط با ادمین: @Anti_khas _______ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
#میرزا_ملکم_خان (۱۲۸۷-۱۲۱۲) ملقب به ناظم‌الدوله ، #روشنفکر، روزنامه‌ نگار،دیپلمات و سیاست مدار دوره قاجار و بنیانگذار #فراموشخانه در ایران است. _______ 💠 #اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
⛔️ 🔍در ادامه پست‌ گذشته به بررسی دیگر می‌پردازیم. 3⃣ عدم توانایی شناخت نیازهای حقیقی از کاذب انسان: 🔻 یکی از تبعات حقیقی سکولاریسم و خرد جمعی عدم تشخیص نیازهای حقیقی انسان و جایگزینی به جای آن است. مثلاً در مساله که حالتی مشمئز ‌کننده برای انسان سالم دارد و حتی حیوانات نیز تن به این امر نمی‌دهند در غرب تبدیل به یک نیاز شده است و در تمامی مراکز فرهنگی اعم از هنر و اقتصاد و ... تاثیرگذار است. غافل از اینکه یک نیاز کاذب است. 🔻عکس‌ ذیل تجمع‌بزرگ اروپا است که خود را به اسپانیا رسانده اند تا بتوانند ضمن فضاسازی تبلیغاتی در آینده سیاسی کشورهای خود از طریق جلب نظر کاندیداهای انتخاباتی تاثیرگذار باشند. ✍حجه الاسلام حسین عباسی اصل _______ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
🔔 با ما همراه باشید... 🏷 دسترسی‌ سریع به مطالب‌ کانال #⃣ برای دسترسی سریع به هر مطلب روی هشتگ مربوط به آن کلیک کنید👇 🔹شنبه‌ها : 🔸یکشنبه‌ها : 🔹دوشنبه‌‌ها : 🔸چهارشنبه‌ها : 🔹جمعه‌ها : ....... 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
💚 اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتز عنها من كرائمی... 💚 خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، اولین چیزی باشد که از من می گیری. خطبه ۲۱۵ . . . 👇 💔 نکند قبل از مرگ شرفم، انسانيتم، عدالتم و... را از دست داده باشم ‌.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 (۲) 🔷 یکی از مستندهای که به خوبی موضوع تئوریزه کردن را در آثار اندیشمندان و سیاستمداران غربی به تصویر کشیده است مستند « » است. 🔹 مستند The Century Of The Self توسط آدام‌کورتیس در سال 2004 از شبکه BBC پخش گردید، این مستند به بررسی نقش روانکاوان فرویدی در یک خط زمانی از سال 1900 تا 2000 می پردازد. 🔹نام این مستند نیز نشان دهنده نقش انانیت و منیت در تحولات قرن 20 می‌باشد. کارگردان این برنامه، مستند خود را این‌گونه معرفی می‌کند: 💬 این مجموعه درباره‌ی چگونگی استفاده‌ی افراد صاحب قدرت مانند از نظریه‌ی فروید برای کنترل و مهندسی توده‌ها است. 🔹 می‌گوید: انسان دارای دو بعد عقلانی و غیرعقلانی است. بعد غیرعقلانی او که غیرارادی و اختیاری است، انسان را به آتشفشانی از و تبدیل می‌کند، خواهرزاده او یعنی «ادوارد برنایز» بر اساس این نظر دست به تحقیق و طرح‌ریزی نمود و در نهایت به ایده «مدیریت و مهندسی رضایت » از طریق‌ انسان‌ ها با سوء استفاده از خشم و شهوت آنها با استفاده از تیغ برنده و آگهی ‌بازرگانی رسید. 🔹در یک جمع‌بندی آنکه ادوراد‌برنایز فرمول فعال نمودن « » و همچنین چگونه نهادینه نمودن را کشف و بر اساس آن طرح‌ریزی اجتماعی نمود که تا کنون پا برجاست.البته در این زمینه امدادهای ابلیسی را نیز نباید نادیده گرفت. ✍ حجت‌الاسلام‌ حسین‌عباسی‌اصل _______ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
♨️ مستند #قرن_خود #The_century_of_the_self 🔻این‌مجموعه درباره‌ی چگونگی استفاده‌ی صاحبان قدرت مانند #ادوراد_برنایز از نظریه‌ی فروید برای کنترل و مهندسی توده‌هاست. _______ 💠 #اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
4_6008360136991577578.mp3
2.86M
🎙 کعابس انا حب الحسین(ع) اجننی 😭 یا لیتنی هناک فی کربلا ... یا لیتنی ... 😭 🎙 #پیشنهاد_ویژه_دانلود 💔 #شب_زیارتی_ارباب_بی‌سر
💠 ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می کنی. هر روزی که می گذرد، بخشی از وجود تو از دست می رود ... 🔹امام حسین علیه السلام 📖ارشاد القلوب ج۱ ص ۴۰ 💎
📚 💠 پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸 eitaa.com/mirras/1423 ✅علم تاریخ یکی از علوم بسیار مفید برای جامعه بشری است به شرط آنکه باشد. ولی علم تاریخ امروز اعم از تاریخ نافع و غیر نافع است⬇️ ◀️یکی از شاخص های 👈"تبدیل مساله غیرضروری و یا با اولویت دوم و سوم به اولویت اول" است↪️ صدمات این شاخص: ۱. هزارن ریز موضوع، حول آن مساله غیرضروری تولید و به عنوان علم، به مخاطبان ارائه شود، به گونه ای که دانش اموختگان آن علم بعد از گذشت ده ها سال، متوجه می شوند چیزی جز آن ریز موضوعات بدون اولویت نیاموخته اند. ۲. نام آن علم با آن موضوعات غیرضروری عجین شده و اصولا همگان آن علم را با آن موضوع غیر اصلی می شناسند، و هر کس در مقابل این تغلب مخرب بایستد و بر موضوع اصلی پافشاری کند به بی سوادی، غیر علمی بودن محکوم می شود. مثــــــال: به عنوان یکی از قدیمی ترین علم های نافع که جزو ابزارهای تبلغی بوده، هدفی جز و اصلاح روند موجود فردی و اجتماعی نداشته است، اما امروز بررسی آثار باستانی به عنوان یک موضوع فرعی، تبدیل به موضوع اصلی شده است، بدون آنکه به دنبال اثر تربیتی خاصی بر جامعه و فرد باشد↪️ جالب آنکه اخیرا در زیر مجموعه ای باستان شناسی، رشته ای به نام «» تولید شده است که به بررسی تجمل در طول تاریخ و شناخت ابزارهای تجمل اعم از مرکب ها و تزئئنات شهری و خانگی می پردازد! ⁉️این رشته به عنوان آخرین رشته تولید شده در دپارتمان های علمی جزو آخرین تلاش های علمی به حساب می آید که قابل تقدیر است اما سئوال اصلی اینجاست که 👈نتیجه این علم چیست و به سمت چه هدفی در حرکت است؟ در پاسخ می توان گفت که متاسفانه خروجی این رشته مشروعیت بخشی به تجمل و به عنوان یک پدیده تاریخی است. تا اینجا روشن شد شاخص ، تبدیل شدن مسائل با اولویت سوم و چهارم آنها، به اولویت اول است. در علم تاریخ یکی از مصادیق آشکار آن موضوع « » است؛ تفصیل بیشتر👇 در ، روند روبه رشد تاریخ و جامعه ها بر اساس «ابزار ها و پیشرفت آنها» تعیین شده است مثلا در علم تاریخ امروز رشد بشریت بر اساس زندگی تقسیم بندی شده است. در این تقسیم بندی، تاریخ بر اساس پنج مرحله عصر حج، عصر آهن، عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر تکنولوژی تقسیم می شود و همه تلاش ها برای تعیین جزئیات این عصرها است↪️ قطعا تا اینجای کار مشکلی نیست اما مشکل از جای شروع می شود که پیشرفت در ابزار با پیشرفت و تکامل تاریخ و انسان عجین شده و پیشرفت ابزارها را مساوی با ها می دانند. در حالی که این مساله کاملا غلط است. 🔹 🔹 حجت‌الاسلام عباسی اصل 🔹 جزوه‌تاریخ‌سبک‌زندگی _____ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📝 🔷قوَّت شناسی: 🔹همانطور که بیان گردید به معنای شناخت استعداد و می باشد که باقی ظرفیت ها به تبع آن نقش پیدا می کنند. 🔹 یکی از قوّت ها و ظرفیت های عالم هستی «اصل ترحُّم » است. 👈 از آیه ی 💡«بسم الله الرحمن الرحیم » استنباط می شود. این آیه ی آغازگر قرآن از بین هزار و یک صفت الهی، دو صفت « و » را آورده و حاکی از آن است که خداوند همه فعالیت های خود را با رحمانیّت و رحیمیّت صورت می دهد. 🔏نکته ی کلیدی آن است که: خداوند دو نوع فعالیت کلان دارد که همه ی فعالیت ها در زیر مجموعه ی این دو میباشند: 1⃣ : «به معنای خلق همه چیز در همه ی زمان ها است» 2⃣ : «به معنای پرورش لحظه به لحظه و مدیریت مخلوق برای نیل به هدف اصلی اش» 🔆روشن‌تر آنکه : یعنی کارگردانیِ عالم هستی برای رساندن مخلوق به ، که مربی بودن از این حیث در انحصار خداوند است. ☑️نتیجه آنکه خداوند همه فعالیت ها را در کمال رحمانیّت و رحیمیّت الهی رقم می زند و همه صفات دیگر الهی مانند قهاریّت و جیاریّت الهی در حول و زیر سایه رحمانیّت و رحیمیّت الهی تعریف می شود. 🗞تدوین اصل ترحُّم_حجة الاسلام عباسی اصل. 🆔 @N_sobhany _______ 💠 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras