💥البرزخ عند بعض اهل السنة
✍آیت الله #سبحانی:
...الظاهر من أكثر أهل السنّة المعتمدين في العقائد على الأخبار و الآثار، أنّ هنا جسداً علی صورة الطير تتعلّق به الروح، و قد استدلّ له بما أخرجه عبد الرزاق، عن عبد اللَّه بن كعب بن مالك قال: قال رسول اللَّه: «إنّ أرواح الشهداء في
صور طير خضر معلّقة في قناديل الجنة حتى يرجعها اللَّه تعالى إلى يوم القيامة».
و في بعض الروايات: «أنّ أرواح الشهداء في أجواف طير خضر تعلّق من ثمر الجنة أو شجر الجنة».
أخرج مسلم فيصحيحه عن ابن مسعود: مرفوعاً: «أن أرواح الشهداء عند اللَّه في حواصل طيور خضر تسرح في أنهار الجنة حيث شاءت ثمّ تأوى إلى قناديل تحت العرش» [۱].
و يبدو أنّ الروايات إسرائيليات، و قد رُدّ مضمون هذه الروايات في روايات أئمة أهل البيت، فعالجوا مشكلة الحياة البرزخية بشكل قريب إلى الأذهان، و هو خلق جسد آخر علی صور أبدانهم في الدنيا بحيث لو رأى الرائي أحدهم لقال «رأيت فلاناً».
🔹روى الشيخ أبو جعفر الطوسي في تهذيب الأحكام مسنداً إلى علي بن مهزيار، عن القاسم بن محمّد، عن الحسين بن أحمد، عن يونس بن ظبيان قال:
كنت عند أبي عبد اللَّه (الإمام الصادق) عليه السلام جالساً فقال: «ما يقول الناس في أرواح المؤمنين؟ » قلت: يقولون: في حواصل طير خضر في قناديل تحت العرش، فقال أبو عبد اللَّه: «سبحان اللَّه، المؤمن أكرم على اللَّه أن يجعل روحه في حوصلة طائر أخضر، يا يونس المؤمن إذا قبضه اللَّه تعالي صيّر روحه في قالب كقالبه في الدنيا فيأكلون و يشربون، فإذا قدم عليهم القادم عرفوه بتلك الصورة التي كانت في الدنيا».
🔸روى ابن أبي عمير، عن حماد، عن أبي بصير قال: سألت أبا عبد اللَّه عليه السلام عن أرواح المؤمنين؟ فقال: «في الجنة علي صور أبدانهم لو رأيته لقلت: فلان» [۲].
----------
[۱]: آلوسی ، روح المعاني ۲: ۲۱
[۲]: مجمع البيان ۱: ۲۳۶ ط صيدا لاحظ الكافي ۳: ۲۴۵ و بما أنّ الشيخ الطبرسي نقل الرواية عن الكافي، ذكرنا موضع الرواية منه.
📚في ضلال التوحيد ، ص٤٥٢
🌐 اطلاعات بیشتر 👉
#کلام_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دوره ی آخرالزمان
🔸واعظ شهیر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ #احمد_کافی:
🔹رفقا خیلی برای فرج امام زمان دعا کنیم
🌺حداقل هرروز بعد از نمازهامون برا فرج مهدی فاطمه عجل الله دعا کنیم
🔰میزمعارف
@mizemaaref
۸ ضرورت گنجاندن دشمن شناسی در آموزش ها.mp3
3.39M
💥ضرورت دشمنشناسی و بازگشت از شیوهی تربیت بنیامیهای به شیوهی تربیت اهل بیت علیهمالسلام+ استشراق یا استغراب؟!
🎤استاد کیوانی
#غرب_شناسی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
استاد ربانی بیرجندی +.mp3
29.35M
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه"
🎤استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا - مشهد
#تاریخ_کلام
#کتابشناسی
#کلام_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓غلو در حق ائمه اطهار كه از نظر فقهى شيعى جايز نيست و غلات طبق فتاوى همه فقها خارج از دين و كافر و ن
💥برائت از غلو و تفویض
حضرت امام رضا علیه السلام از کسانی که در حق اهل بیت علیهم السلام غلو کرده اند برائت جسته اند:
🔹وَ كَانَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ، فَلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ
🔸خداوندا من به درگاه تو اعلام می کنم که از خود نیرو و قوه ای ندارم، و هر نیرو و توانی هست به واسطه توست
🔹اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّنَا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ، وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَيْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَيْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ كَبَرَاءَةِ عِيسَى- عَلَيْهِ السَّلَامُ- مِنَ النَّصَارَى
🔸خداوندا هر کس به خدایی ما قائل شود از او بیزاریم، و هر که مدعی گردد آفرینش و روزی به دست ماست، از او به درگاه تو اعلام برائت می کنیم. چنانکه عیسی علیه السلام از نصارا برائت جست.
📚 الاعتقادات للصدوق ، ص320.
ط موسسة الامام الهادی علیه السلام
#غلو
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مستندی کوتاه و شنیدنی از تاریخ زندگانی و آثار علمی دانشمند کم نظیر ابن سینا
#ابن_سینا
#مستند
#تراجم_علما
#فلسفه_اسلامی
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
برنامه رادیویی سوفیا برگزار میکند:
بررسی جوانب مختلف مکتب فلسفی علامه طباطبایی
⏰سه شنبه 1401/08/24 ساعت 22
📻رادیو گفتگو
🎥فیلم برنامه های گذشته(بررسی اندیشه های فیلسوفان اسلامی)👇
https://www.aparat.com/Dr.adabi
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده!
🎙استاد سید احمد حسینی #اشکوری:
متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان #حکیم، #خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم.
مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند.
سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟!
می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است.
من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم.
یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است.
چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟!
منبع
#نقد_حوزه
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ضرورتها_و_بایستههای_اعتبارسنجی_احادیث_و_اهمیت_جایگاه_راویان_اکبری.mp3
17.08M
💥ضرورتها و بایستههای اعتبارسنجی احادیث
🎤عمیدرضا اکبری
🔹محورهای مهم در مباحث اعتبارسنجی روایات
🔻ابزارهای بررسی سندی
(مباحث جرح و تعدیل، طبقاتشناسی، روششناسی روایتگری راویان، تحلیل فهرستی، نمودار اسناد و جریانشناسی راویان)
🔻ابزارهای اصالتسنجی منابع
🔻ابزارهای بررسی متنی
(تبارشناسی متون و مطالعات پیمایشی، زبانشناسی تاریخی)
🔻ابزارهای بررسی مضمونی
(گفتمانشناسی تاریخی، جریانشناسی انگارهها، عرضه بر کتاب و سنت و تجربه)
🔻زمینههای اختلاف در میزان اعتبار اخبار
فرایند شکلگیری اخبار و اهمیت توجه به نقش راویان در اموری چون:
- نقل به معنا در طبقات نخستین، و رویکردهای مختلف
- تجمیع روایات مرسل و بحث ادراج
- تکمیل اسناد و پدیده تسری
- نقش تبویب اخبار و گزینش مؤلفان در فهم اخبار
- تصحیف
- جعل
1400/3/5
#علوم_حدیث
#فقه_الحدیث
#رجال
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥جایگاه فقه در حل مسائل مستحدثه به ویژه اقتصاد
🔹 عادت فقه بر این بوده که در مواجهه با مسائل دست به استنباط بزند، یعنی فقه، رخنه پوش آسیبها و مسائل اجتماعی شده است.
🔸 به عنوان مثال فقه با بانک مواجه شده است و گفته است ربوی است و به روش سنتی خود، ساختار بانک را حفظ کرده و گفته اگر مثلا عقد قرض را جایگزین کنیم غیر ربوی میشود، در حالی که ساختار بانک به نحوی است که امکان ندارد با یک تصمیم برای حذف ربا کارکردهایش را عوض کند.
🔹 نگاه روش شناختی فقه به مسائل که تکلیف مکلفان را مشخص میکرد در نظام جمهوری اسلامی همچنان باقی مانده است.
🎥دکتر حسن سبحانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران
#اقتصاد_اسلامی
#فقه_تمدنی
#نقد_حوزه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برائت از غلو و تفویض حضرت امام رضا علیه السلام از کسانی که در حق اهل بیت علیهم السلام غلو کرده اند
نقش فاعلی امام در نظام آفرینش__استاد ربانی گلپایگانی .pdf
1.04M
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش"
✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی
💧چکیده💧
بحث درباره جایگاه و نقش امام در جهان آفرینش به نقش فاعلی و غایی امام در جهان باز میگردد، یعنی آیا امام از چنان کمال وجودی برخوردار است که در عالم آفرینش نقش فاعلی یا غایی یا هر دو را ایفا کند؟ در مورد نقش تکوینی امام به عنوان علت غایی جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما برخی نقش امام به عنوان علت فاعلی را نپذیرفته اند و برخی به عنوان اصل ثانوی و در موارد استثنایی و برخی دیگر امام را مجرای فیض الهی در گستره عالم آفرینش دانستهاند که دیدگاه مقاله نیز همین است.
#ولایت_تکوینی
#کلام_اسلامی
#غلو
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥توصیه به تلاوت آیه قرآن برای رفع گرفتاری توسط شیخ آقابزرگ
📜بخشی از نسخه خطی کشکول شیخ #آقا_بزرگ تهرانی (ره) در کتابخانه مجلس
#نسخه_خطی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab