eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
565 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! 🎥 آیت الله : آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است نظریه پردازی است ، هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شیوه طلبگی مرحوم استاد (استاد مبرز فقه و اصول حوزه قم) بسیار مفید و کارگشا 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
چه سرنوشت مشترکی دارند: سلیمانی ها نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔘 @kashkolenab ▪️
کشکول ناب حوزوی
📚 #معرفی_کتاب "مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد" ✍دکتر محمدجواد توکلی 💦چکیده فلسفه اقتصاد عهده‌دار ت
💥مناظره دکتر و غنی‌نژاد، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدام است؟ ✅پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، 🔹در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ) ⚠️ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. 🔸 اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. 🔹 ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما 🔺آیت الله شیخ علی #جاودان و آیت الله #کریمی_جهرمی ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥طبق وصیت مرحوم استاد ، آیت الله شیخ علی بر پیکر ایشان نماز خواندند. استاد موسوی تهرانی و آیت الله جاودان هردو از شاگردان قدیمی مرحوم استاد مجتهدی تهرانی در تهران بودند و دوستی دیرینه باهم داشتند. خداوند استاد موسوی را رحمت و آقای جاودان را حفظ بفرماید. ▪️ @kashkolenab
34.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 احیاء قرآن در حوزه‌های علمیه علامه (ره) در این کلیپ از خاطرات ایام طلبگی می‌گویند که در آن دوران همراه با آیت الله سید محمود قصد احیاء علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه آن زمان داشتند که… @alaskari_farsi ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
◼️ مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید آیت‌الله سلیمانی و مراسمات روزهای بعد ▪️ @kashkolenab
🔺نسب نامه و اثبات سیادت 📝از بیانات آیت الله : 🔹در میان عوام مشهور شده که اثبات سیادت به شجره نامه است، لذا افرادی در پی تحصیل شجره نامه می افتند....اینها ناشی از ناآگاهی آنها است و همین ناآگاهی سبب می شود برخی افراد سودجو طمع کنند و شجره نامه جعل کنند... 🔸من تاکنون به یاد ندارم افرادی که به سیادت معروف نیستند ولی در پی اثبات سیادت خود با شجره نامه هستند، شجره نامه ای بیاورند که جعلی نباشد یا در آن افتادگی و ایرادی راه نیافته باشد. 🔹در زمان های قدیم، سادات نقیب داشتند. نقباء از حقوق دولتی و تشکیلاتی برخوردار بودند و از وظایف آنها حفظ انساب سادات بود. در آن زمان نسب ها تا حدودی حفظ می شد ولی پس از برچیده شدن دستگاه نقابت، نسب نسل های بعدی ضبط نشد. 🔸شخصی نزد این جانب آمد و مدّعی بود امام زمان علیه السلام را زیارت کرده و حضرت سیادت او را امضا کرده است. من به او تند شدم و او را تکذیب کردم. ما مأمور به تکذیب این گونه افراد مدّعی ارتباط با حضرت هستیم. اگر روایتی هم در این باب نبود، عقل حکم می کرد جلوی این چنین ادعاهایی گرفته شود و گرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود و فردا کسی ادّعا خواهد کرد که امام زمان را زیارت کرده ام و حضرت فرموده که این مال، از فلانی نیست، این زن، همسر فلانی نیست و... اگر تکذیب نکنیم، نظام ها به هم خواهد ریخت. 🔹 باید توجّه داشت که شجره نامه داشتن در اثبات سیادت ملاک نیست. ممکن است خاندان هایی که سیادتشان قطعی و مسلّم است، شجره نامه نداشته باشند یا در آن سقط یا تحریفی رخ داده باشد یا با شجره نامه بنی اعمام شان تفاوت داشته باشد. نادرستی یا مجعول بودن شجره نامه به هیچ وجه دلیل نفی سیادت نیست. لذا کسانی که مشهور به سیادت هستند، از این جهت نباید نگران باشند و در دام افراد فریبکار و طمّاع گرفتار شوند. 🔸مقصود این که معیار، اشتهار به سیادت است و در صورتي كه شخصي در محلي مشهور به سيادت باشد و منكري نيز وجود نداشته باشد، احكام سيادت بر وي ثابت است. 🌐 منبع ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
3-درس گفتار نظری-کاربردی عدالت اجتماعی.mp3
25.17M
💥درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ 🎤استاد 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
تحليل،_نقد_و_بررسی_آراء_ناظر_به_«اسلاميت»_فلسفه_اسلامی_.pdf
318.9K
‍ ‍ 📕 تحليل، نقد و بررسي آراء ناظر به "اسلاميت" فلسفه اسلامی 💧چکیده يکي از پرسشهايی که امروزه در باب فلسفة اسلامي مطرح ميشود، اين است که منظور از چيست؟ و چرا اين فلسفه، در مقام واقع، بعنوان و وصفِ «اسلامي» متّصف گشته است؟ در پاسخ به اين پرسش، آراء مختلف و متضادي بيان شده است: برخي اين فلسفه را اساساً همان فلسفة يوناني دانسته و افزودن وصف عربي و اسلامي به آن را امري بيوجه دانسته‌اند. برخي ديگر، اين فلسفه را بجهت جانبداري از باورهاي اسلامي، به الهيات و کلام اسلامی تقليل و تحويل داده‌اند. لکن محققان و صاحب‌نظران زيادي هم هستند که به واقعيت و تحقق اين فلسفه و اسلاميت آن معتقدند. اين محققان به دو دستة بزرگ تقسيم ميشوند: برخي عنوان اسلامی را امري صوري و ظاهري قلمداد کرده و رشد و گسترش اين فلسفه در سرزمين اسلامی و بدست فيلسوفان مسلمان و تحت لواي حکومت اسلامی را علل نامگذاري آن به «فلسفه اسلامی» دانسته‌اند. دسته‌يي ديگر، وصف مذکور را ناظر و معطوف به محتوای اين فلسفه دانسته و ديدگاههای متفاوتی در اين زمينه ارائه کرده‌اند. برخي از اين بزرگان بر اين باورند که چون بعضي از مسائل اين فلسفه، مأخوذ از تعاليم اسلامی است و برخي از آن نيز در خدمت اثبات بعضي از تعاليم دين اسلام است، از اينرو اين فلسفه به صفت اسلامي متصف گشته است. برخي ديگر از اين محقّقان، باور مستدّل فيلسوفان اين فلسفه به وجود باريتعالي و توحيد ربوبي و تشريعي را براي اسلامي (بمعناي عام) ناميدن اين ، کافي ميدانند و بعضي ديگر، اين فلسفه را همان فلسفة نبوي و مأخوذ از کتاب و سنّت معرفي ميکند.. 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تقاضای دعا و حمد شفا ♨️ طلبه‌ی نازنینی که امروز صبح در چند قدمی حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) مورد سوءقصد قرار گرفت، از بهترین طلاب مشهدی هستند که اخیراً جهت ادامه‌ی تحصیل به قم هجرت نمودند. 🤲🏻 تقاضا داریم سوره‌ی حمدی جهت شفای ایشان قرائت بفرمایید. @Manahejj
اقتصاد اسلامی به چه معناست؟ ✍حضرت آیت الله : 🔸منظور ما از اقتصاد اسلامی- که موضوع بحث ما در این رساله است- نظام مالی و سیستم اقتصادی اسلام است نه علم اقتصاد. برای توضیح این مطلب لازم یادآور شویم که: «علم اقتصاد بر آنچه با زندگی اقتصادی رابطه دارد با معیارهای علمی و اصطلاحات ویژه ی خود می‌نگرد، و روابط پدیده‌های اقتصادی را روشن می‌سازد، ولی «مکتب اقتصادی» برای تنظیم اقتصاد، قوانینی را که متکی به عدالت باشد ارائه می‌دهد. » 🔻بعبارت دیگر رسالت «علم اقتصاد» کشف پدیده‌های خارجی و روابط آنها در زندگی اقتصادی است و رسالت «مکتب اقتصادی» ایجاد قانون بر اساس عدالت اجتماعی برای تنظیم زندگی اقتصادی است و بگفته ی حضرت آیت الله «سید محمد باقر صدر»: «تفاوت میان علم اقتصاد و مکتب اقتصادی تفاوت تاریخ و اخلاق است» زیرا علم تاریخ در مسیر علمی خود علل پدیده‌ها - مثلا علل و عوامل غلبه ی اسلام بر ایران- را بیان می‌کند، و روابط و آثار و نتایج آن را روشن می‌سازد بی آنکه به حقانیت آن وقایع نظری داشته باشد که آیا سزاوار بود چنان شود یا نه. اما اخلاق بیانگر آنست که حوادث و پدیده‌های وقوع یافته با عدالت مطابق است یا خیر. 💥بنابراین آنان که می‌گویند «در اسلام اقتصاد نیست زیرا بحث و اصطلاحی از بحثها و اصطلاحات علم اقتصاد در اسلام دیده نمی شود» به تفاوت میان نظام اقتصادی و علم اقتصاد توجه نکرده اند. 🔹اصولا اسلام نیامده است که حوادث و پدیده‌ها را با اصطلاحات و معیارهای علم اقتصاد کشف کند و چنین مسئوولیتی هم ندارد، بلکه اسلام زندگی اقتصادی را در پرتو عدالت تنظیم می‌کند. متون اسلامی، ما را به مجموعه ای از قوانین آشنا می‌سازد که زندگی اقتصادی انسان و رابطه ی اقتصادی او را در دادوستد و تولید و توزیع تنظیم می‌کند، و لازم نیست در متون اسلامی یک اصل کلی مانند «اصل آزادی اقتصادی» در مکتب سرمایه داری وجود داشته باشد، بلکه از متون اسلامی موضع اسلام در برابر اصل آزادی اقتصادی روشن می‌شود، مثلا اسلام جائز می‌داند زمین آباد شود، ولی اجازه نمی دهد کسی زمین را بدون آباد کردن مالک شود. اسلام تجارت را جائز می‌داند ولی به حاکم اسلامی هم اجازه ی کنترل قیمتها را داده است. از مجموع این دستورات در آیات و روایات موضع اسلام در برابر آزادی اقتصادی معلوم می‌شود. ما نیز در این رساله 👇 برآنیم که اثبات کنیم اسلام مکتب اقتصادی دارد... 📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
athrartadkhen.pdf
10.09M
📚 إضرار التدخين ✍علامه سيد هبة الدين (ره) 🔻اضرار التدخین او شرب الدخان فی نظر الطب و الدین از تالیفات مجتهد، عالم و مجاهد بزرگ اسلام و صاحب بیش از صد آثار علمی ارزشمند  یعنی سید محمد علی معروف به هبه الدین شهرستانی ( متولد 1301- تموفای 1386 هجری قمری ) است. این اثر در سال 1343هجری قمری در مطبعه دار السلام بغداد و در 36 صفحه منتشر شده است. مطالب کتاب شامل مقدمه، انواع دخانیات، آرای فقها در حرمت استعمال دخانیات و نظر مؤلف درباره این مساله، گواهی و شهادت اطبا در سموم  مواد دخانی، اشارات دهگانه در ضررهای استعمال دخانیات و آثار دخانیات در نسل و قوای فکری می باشد. 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥 احیاء قرآن در حوزه‌های علمیه علامه #عسکری (ره) در این کلیپ از خاطرات ایام طلبگی می‌گویند که در آن
💥یکی از علل مهجوریت قرآن جمود بر اقوال مفسرین است! خمینی(ره): «یکی دیگر از حجب که مانع از استفاده از این صحیفه نورانیه است اعتقاد به آن است که جز آن که مفسرین نوشته یا فهمیده اند کسی را حق استفاده از قرآن شریف نیست و تفکر و تدبّر در آیات شریفه را به تفسیر به رأی، که ممنوع است، اشتباه نموده اند؛ و به واسطه این رأی فاسد و عقیده باطل، قرآن شریف را از جمیع فنون استفاده عاری نموده و آن را به کلی مهجور نموده اند. در صورتی که استفادات های اخلاقی و ایمانی و عرفانی به هیچ وجه مربوط به تفسیر نیست تا تفسیر به رأی باشد». 📚آداب الصلاه ، ص199 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
باید کاری کنیم که همه بدانند، طلاب بخشی از همین مردمند و مشکلاتشان کمتر از دیگران نیست 🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی مشاور رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان رهبری که صبح امروز با عیادت و ابلاغ سلام رئیس جمهور از آخرین وضعیت حجت الاسلام جهانگیری طلبه مضروب روز گذشته قم اطلاع یافت در صفحه ویراستی خود نوشت: به ملاقات طلبه مظلومی رفتم که دیروز به او حمله شده بود. به لطف خدا و با تلاش پزشکان، حالش رو به بهبود است. برای جلوگیری از حوادث مشابه،باید کاری کنیم که همه بدانند، طلاب بخشی از همین مردمند و مشکلاتشان کمتر از دیگران نیست. خوب است پرچم پیگیری مطالبات مردم به دست طلاب داده شود. @hajabolghasem_ir
4_5956490366713594307.mp3
4.16M
🔺اهمیت آموزش کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم/ ویژگی های تفکر و استاد شهید 🎤حجت الاسلام حسین سوزنچی 📆۱۲مهر ۱۳۹۶ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مناظره دکتر #درخشان و غنی‌نژاد، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب #اقتصاد_اسلامی چیست و نقطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اقتصاد حامی مستضعفین یا سرمایه داران؟! دکتر درخشان: حضرت امام خمینی می‌فرمایند ما باید منافع مستضعفین را تامین کنیم دکتر غنی‌نژاد: بفرمایند! این گزاره علمی نیست!تمام دعوای جبهه حق و باطل بر سر همین یک کلمه است! خداوند فرموده؟ بفرمایند پیامبر فرموده؟ بفرمایند علی (ع) فرموده؟ بفرمایند قرآن فرموده؟ بفرمایند ولی فقیه فرموده؟ بفرمایند همه مردم ایران باید این چند ثانیه را ببینند! نکات بسیار مهم این کلیپ: ۱. دو دیدگاه در مورد اقتصاد وجود دارد. یکی می‌گوید باید منافع سرمایه‌داران تامین شود و به اصطلاح کیک اقتصاد در دست ایشان باشد و دومی می‌گوید، باید منافع مستضعفان را تامین کرد تا اقتصاد رشد عادلانه کند. یعنی پیشرفت و عدالت توامان صورت بگیرد. ۲. دکتر درخشان بر مبنای نظر امام خمینی ره از یک امر ارزشی و یک هنجار و یک "باید" سخن می‌گوید و دو پاسخ از دکتر غنی‌نژاد دریافت می‌کند: ۱. بفرمایند (یعنی امام فرموده‌اند که فرموده‌اند. من نظریه عدالت امام را قبول ندارم) ۲. این حرف امام را بعنوان یک گزاره علمی قبول ندارم در صورتی که اساسا صفت علمی را نمی‌توان بر یک گزاره هنجاری بار کرد در حقیقت از نظر ایشان اگر ایدئولوژی، ایدئولوژی لیبرال باشد علمی است! اما اگر ایدئولوژی اسلام باشد غیرعلمی‌ست خلاصه دعوای بین مکتب اقتصادی اسلام و مکتب سرمایه‌داری لیبرال همین نکته است که اتفاقا اصل۴۳ قانون اساسی آن را تعیین تکلیف کرده است ⚠️حالا فهمیدید چرا بعضیا هیچ یک از دستورات اقتصادی رهبری و امام را اجرا نکردن؟! چون اصلا قبول ندارند و میگن فقط حرف لیبرالهای غربی درسته! 🌼 @kashkolenab 🌹
-100131069_989796228.MP3
40.64M
💥توصیه های آیت الله رضا به اهل علم ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔹دیدار برخی دانشجویان و طلاب با استاد یزدی در مسجد فاطمیه 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺جلسه رونمایی از سه اثر ارزشمند آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی(ره) در تهران ان شاء الله نسخ خطی بقیه آثار این عالم ربانی عظیم الشأن پیدا شود و به چاپ برسد. 🌸 @kashkolenab 👈
💥جلسات شبانه آیت الله سید علی حسینی صدر در قم 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❌ترویج #نئولیبرالیسم بالای منبر ✍قنبریان مدارس خصوصی و سیفون! 🔻شباهت ایندو به این است که برای رد ش
💥چند وقت پیش دبیرستان خصوصی امام صادق(ع) تحت نظر دانشگاه امام صادق (ع) مرحوم آیت الله مهدوی کنی اردو برگزار کرده بود در حوزه اشرافی ناطق نوری در لواسان!! با حضور اقای میرلوحی(نوه آیت الله مهدوی کنی و داماد پناهیان) ✍پ.ن١: مشخص شد چرا اقای میرلوحی از مدارس خصوصی(که هم مخالف عدالت آموزشی است و هم مخالف نص صریح قانون اساسی) دفاع میکند بالای منبر رسول خدا(ص)! ایده ساخت مدارس خصوصی ، ایده دولت رفسنجانی بود ✍پ.ن٢: اکثر پذیرفته شدگان کنکور از مدارس خصوصی هستند! بله آقایان در لواسان قربة الی الله قرآن و حدیث درس میدهند در حالیکه چند میلیون از کودکان (که اکثرا در سیستان و کرمان)هستند از تحصیل محروم اند! ‌ 🔥رهبر انقلاب: دادن آموزش و پرورش به بخش خصوصی کشور را نابود می‌کند❌ 🔹این فکر در بعضی از مسئولان کشور در گذشته وجود داشت که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخش‌های خصوصی بروند. این خرج سنگین و این بودجۀ سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. 🔹دستشان درد نکند این برای نابودکردن کشور فکر خوبی است. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمی‌تواند این شأن را از خودش دور کند. ⚠️تقویت مدارس دولتی مهم است 🔹وقتی به مدرسۀ دولتی کم‌اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه می‌گیرد ثبت‌نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیۀ مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بی‌عدالتی محض است و به هیچ‌وجه قابل قبول نیست۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌼 @kashkolenab