هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰جلسات معارفی
استاد معظّم حاج آقای مجاهدی
📅 از روز شنبه ۵ فروردین
🕔 بهمراه اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
توسط حضرت استاد
🔻مکان: شهرک پردیسان، خیابان
شهیدان آقایوسفی، کوچه ۱۷، پلاک ۱۶
♦️مکتب الزهرا سلام الله علیها
💠موسسه معارفی _فقهی برهان💠
https://eitaa.com/joinchat/1898971287C4526c7bcf1
💥غیبت علمایی!
🎤آیت الله سید احمد #مددی:
عناوینی که [برخی] علما برای هم به کار میبرند ـ مانند: هذا لا يخفی علی جهّال العلماء فضلاً عن العالم، هذا ممّا يضحك به الثکلی في المقام ـ بعید نیست که از مصادیق غیبت يا ایذاء مؤمن و حرام باشد. به هر حال:
بزرگش ندانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی برد
🔹درس خارج فقه ، ۱۳۸۴/۱۱/۵
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
⁉️سوال چالش برانگیز از حوزه!
🎤آیت الله سید #رضی_شیرازی (ره):
سالها پیش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادی شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت حضرت آيتالله #خویی رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟
ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است؟!»
اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحرالعلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت:
«فايدهاش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...»
گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟
فرمود: «زياد هستند.»
گفتم: «ممكن است نام ببريد.»
فرمود : «آقا سيد محمدباقر صدر، شيخ محمدرضا #مظفر.»
ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند.
گفتم: آيا اين افراد را برنامة حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشتهاند؟
فرمود: «خودشان برنامه داشتهاند.»
گفتم: كار خوبي كردهاند؟
فرمود: «بله»
گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميكنيد؟
فرمود: «نميشود»
گفتم: شما آقاي #طباطبایی را ميشناسيد؟
فرمود: «بله، از رفقاست.»
گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت ميكند، به جای [صرفا] متخصص شدن در فقه و اصول
گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.»
گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم.
فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي #جعفری بود] كمك كنيم و مورد تشویق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غير فقه و اصول به كار ميبرد!»
💥برگرفته از چهار توصیه آیت الله سید رضی شیرازی به طلاب 👉
#نقد_حوزه
#شهید_صدر
#علامه_طباطبایی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
فلسفه اقتصاد اسلامی .pdf
872.3K
📕 #مقاله فلسفه اقتصاد اسلامی: وجوه معناداري، شيوههاي تكوين، رسالت و مسائل پيشرو
✍وحيد مقدم
💦چكيده
بيش از سه دهه است كه بحث از معناداري «علم اقتصاد اسلامي»، و ماهيت آن، به يكي از دغدغههای انديشمندان مسلمان تبديل شده است؛ اين بحث تحت تأثير ديدگاههاي متفاوت در مورد نحوة تعامل ميان اسلام و مدرنيته قرار دارد. كاربرد هر ديدگاه در اقتصاد منجر به نوع خاصّي از تعامل بين انديشة اسلامي و اقتصاد مدرن و در نتيجه نوع خاصّي از اقتصاد اسلامي و روششناسي آن خواهد شد. فرضية اساسی مقاله حاضر آن است كه قرار گرفتن اقتصاد اسلامی در مرحله پيشعلم و اتّفاقنظر نداشتن بر سر مباني تصوّري و تصديقي و روششناسي آن، تكوين فلسفه اقتصاد اسلامي را در چارچوب نظرية تمدّنگرايي اسلامي ضروري ميسازد. يافتههاي اين تحقيق، كه به روش تحليلی انجام شده، نشاندهنده برتري روش توسعة فلسفه علم اسلامي و بهكارگيري آن در حوزه اقتصاد نسبت به اسلامی سازي فلسفه اقتصاد و روشهاي مستقيم و غيرمستقيم توليد دانش اقتصاد اسلامي است. از اينرو، رسالت فلسفه اقتصاد اسلامی، تأمين مباني اقتصاد اسلامي و تكوين روششناسي با بهرهگيري از #فلسفه_اسلامی در حوزههاي مختلف آن است. مباحثي چون نحوة تعامل مكتب، نظام و دانش اقتصاد اسلامي، روش نظريهپردازي و ارزيابي نظريهها در اقتصاد اسلامي، ارزيابي نهادهاي مدرن اقتصاد، بحث علّيت، اصالت جامعه يا فرد و فلسفة تاريخ، از مباحث عمدة فلسفة اقتصاد اسلامياند.
🌐دانلود در اینجا 👈 منبع
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
اهمیت_علم_عقاید_و_معرفی_کتاب_گوهر.mp3
1.65M
🔑اهمیت کتاب گوهر مراد محقق #لاهیجی در مباحث علم کلام
🎤استاد #ربانی_گلپایگانی
#کلام_اسلامی
#معرفی_کتاب
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
قرآن وراز نام گزاری سوره های آن.pdf
1.28M
📚 #کتاب "قرآن و راز نام گزاری سوره های آن"
✍ آیتالله موسوی گرگانی
۲۷۹ صفحه
#علوم_قرآنی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ترویج #نئولیبرالیسم بالای منبر
✍قنبریان
مدارس خصوصی و سیفون!
🔻شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داده شده که درآمدی برابر با یک سوم درآمد نفتی کشور دارند(و البته ۶۰۰۰میلیارد تومان معافیت مالیاتی!)
مدارس خصوصی اقلا می تواند ۱۸درصد، بچه پولدارهای نه حتما با استعداد را از این سد رد کند و برترین های کنکور کند!
〽️اما فرق خصوصی شدن آموزش با سیفون در دستشویی پولدارها، این است که سیفون آنها فقط روی آفتابه فقرا را کم می کند ولی دیگر موجب تبعیض بین نسلی و تبدیل ثروت به قدرت نمیشود؛ لکن خصوصی شدن آموزش میشود!
⚠️وقتی فقط ۵درصد برترین های کنکور از مدارس دولتی است، یعنی ثروت می تواند تولید علم و بعد قدرت سیاسی کند کاری که از سیفون بر نمی آید. بابای پولدار،فردا بچه ای با رزومه علمی و پس فردا مدیر ارشد دولتی دارد! پس جای سیفون چرا روی مدرسه خصوصی سرمایه گذاری نکند؟!
♦️بنظر آقازاده فقط با ۶۰۰۰میلیارد معافیت مالیاتی کاسبان خصوصی کنکور چند مدرسه میشود زد؟!حقوق چند معلم را میشود داد؟!چقدر برای آموزش مطلوب رایگان کم داریم؟!
♨️آقازاده خانواده انقلابی خبر دارد اولین بار در سال۱۳۴۵ سندی ازسوی دفتر برنامه وبودجه شاه تحت عنوان "مساله واگذاری امور فرهنگی به مردم" منتشر شد که در آن قید شد:مدارس خصوصی آنچنان بایدگسترش یابد که
تمام فرزندان طبقات مرفه به اینگونه مدارس دسترسی داشته باشند!
البته در همان حکومت جور پهلوی،سال۵۳جلوی آن گرفته شد وبعد از انقلاب(بعد سال۶۷)به همت پدران و پدر بزرگان انقلابی مثل شما دوباره بازتولید شد و این شبها از منبرحسینی برای آن پینه دوزی میشود!
کشکول ناب حوزوی
❌ترویج #نئولیبرالیسم بالای منبر ✍قنبریان مدارس خصوصی و سیفون! 🔻شباهت ایندو به این است که برای رد ش
716250881_-212077.pdf
628.2K
📎پیوست یادداشت مدارس خصوصی و سیفون/ جهت مطالعه بیشتر
📚 خصوصی سازی آموزش در کشورهای در حال توسعه - شواهد و پیامدها
🔻 در این گزارش یافتههای کلیدی تحقیقات تجربی در موضوع تأثیرات شیوههای خاص خصوصیسازی مدارس به ویژه در کشورهای در حال توسعه مروری شده است.
📎مطالب مرتبط:
🔺آقای روحانی، کالایی کردن آموزش خلاف شرع است!👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/678
🔺مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189
🔺پارادکس پول و آموزش!👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
🚫تذکر: مقایسه مدرسه خصوصی و سیفون از بیان سخنران محترم (سیدمحمدحسین میرلوحی) گرفته و تعقیب شده و خدای نکرده قصد اسائه ادب و توهین به هیچکس نیست!
✍حجت الاسلام محسن #قنبریان
#عدالت_آموزشی
#عدالت_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥بوی بهشت در رمضان!
🎤آیت الله اسماعیل پور قمشه ای :
اگر در ماه رمضان در اعمال و مقدماتش اخلاص باشد ،
نفس انسان به واسطه شب زنده داری و یا الله گفتن و...عروج می کند تا بتواند بوی بهشت را بشنود
اگرانسان جدیت کند و در تمام اعمالش مخلص باشد و شیطان او را فریب ندهد ممکن است در شبهای قدر که بیداری می کشد
بین نماز صبح و در مطلع الفجر بوی بهشت را بشنود که روح افزاست
جلسه آخر سال تحصیلی درروز ۱۳۹۳/۳/۲۱
📚کتاب حکمت های فقهانه ص۷۴
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
Mafhoum-e Doaa_HajSheikh AliAgha Najafi.m4a
5.09M
🔺️”معنا و حقیقت دعا”
🎤گزیده ای از سخنان
”مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی”
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥معرفی برخی از منابع بلاغت کاربردی
۱.مفصل شرح مطول ، استاد حجت هاشمی خراسانی
۲.آیین بلاغت ، استاد احمد امین شیرازی
۳.کرانه ها ، مرحوم استاد حسن عرفان
۴.معناشناسی بلاغی قرآن ، استاد عشایری منفرد.
۵.ترجمان البلاغه ، اولین اثر در بلاغت فارسی ، محمد بن عمر رادویانی قرن ۵
۶.اصول علم بلاغت ، استاد غلامحسین رضانژاد که به تازگی مرحوم شدند.
۷.اسالیب بیانی قرآن کریم ، استاد عزت الله مولایی نیا
۸.بلاغت تطبیقی ، غلامرضا کریمی فرد
۹.الراح القراح ، فیلسوف و ادیب شهیر مرحوم ملاهادی سبزواری
۱۰.دلیل الجواهر، ترجمه و توضیح تمرین های جواهر البلاغه هاشمی ، محمود خرسندی
۱۱.معانی بیان ، غلامحسین آهنی
۱۲.بیان و معانی ، سیروس شمیسا
۱۳.جلوه های بلاغت در نهج البلاغه ، دکتر محمد خاقانی
۱۴.علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۲ جلد، دکتر حسن خرقانی
۱۵.حافظ از دیدگاه فنون بلاغی ، محمود گودرزی
۱۶.شرح سودی بر دیوان حافظ ، محمد سودی بنسوی ترجمه عصمت ستار زاده
۱۷.شرح گلستان ، محمد خزائلی
۱۸.بلاغت از دیدگاه روانشناسی ، حسین چاووشی
۱۹.پژوهشی در جلوه های هنری داستان های قرآن ، محمود بستانی ترجمه دانش
۲۰.نگاهی تازه به بدیع ، سیروس شمیسا
۲۱. اسالیب المعانی و البیان و البدیع فی القرآن در سه جلد
منبع
#ادبیات
#معرفی_کتاب
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥اطلاعیه
جلسات شبهای ماه رمضان برخی از علما، خصوصا علمای تهران را معرفی کردیم
تهران بحمدلله جلسات شبانه ماه رمضانی متعددی دارد که ما برخیش را معرفی کردیم اما در قم با وجود این همه مدارس و دفاتر و موسسات و بیوت ، جز چند جلسه خاص، جلسه علمایی دیگری پیدا نکردیم
اگر کسی جلسات دیگری را میشناسد که معرفی نکردیم به ما اطلاع دهد. خصوصا قم👇
@Kashkoolenab
💥جلسات شبهای ماه رمضان آیت الله مدرسی در تهران🌙
امام محمد باقر علیهالسلام:
(لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَرَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ).
برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.
سلسله جلسات تفسیر و تدبر در قرآنکریم، طبق سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان هر شب (از پنجشنبه ۳ فروردین) ساعت ٢٣:۰۰ به همراه ذکر توسل به ائمه معصومین علیهمالسلام در دفتر حضرت آیتالله سید محمدتقی مدرسی در تهران برقرار است.
در دهه اول ماه مبارک، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن مدرسی و در دهه دوم و سوم ماه مبارک رمضان، حضرت آیتالله سید محمدتقی مدرسی به تفسیر و تدبر در قرآنکریم میپردازند.
ضمنا طبقه فوقانی دفتر جهت حضور خواهران در جلسات مهیا شده است.
آدرس:
تهران ـ خیابان پانزده خرداد شرقی ـ کوچه امامزاده یحیی ـ کوچه شهید تیننژاد ـ دفتر حضرت آیتالله مدرسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔺️دروس آیت الله شیخ هادی نجفی در ماه مبارک رمضان:
۱- تفسیر قرآن کریم جزء ۳۰
بعد از نماز ظهر مسجد نو بازار اصفهان
۲- فقه کتاب الصوم - السادس من المفطرات
ساعت ۱۰ شب بر روی اسکایپ👇
https://join.skype.com/H3pBfQJqSIZM
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای درس تفسیر مرحوم علامه #عسکری و مرحوم آیت الله #طالقانی و واکنش عجیب برخی طلاب
#تفسیر
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥فلسفه اسلامی اصالت دارد 🎤 استاد منوچهر #صدوقی_سها : 🔹اولین کسی که حصار مستشرقین را شکانده است در
دگرگونی_بنیادی_فلسفه_یونان_در_برخورد_با_شیوه_اندیشه_اسلامی.PDF
16.08M
📚 #کتاب "دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی"
✍استاد عبدالجواد #فلاطوری(ره)
مترجم: محمدباقر تلغری زاده
🔸️ این کتاب رساله استادی مرحوم استاد دکتر عبدالجواد فلاطوری است که در سال ۱۹۷۳ میلادی برای احراز مقام استادی تسلیم دانشکده فلسفه دانشگاه کلن آلمان شده است.
🔹️موضوع این رساله، بررسی و ریشه یابی علل دگرگونی فلسفه یونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در این رساله کوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عینی در فلسفه اسلامی که همگی از جمله مصادیق دگرگردانی فلسفه یونانی است، زمینه پیدایش آنها را ریشه یابی کرده و راه را برای توصیفی مبتنی بر تاریخ سیر تحول #فلسفه_اسلامی هموار کند.
این کتاب چند سالیه تجدید چاپ نشده و بسیار نایاب است.
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔺بعضی به حافظه اعتماد کردند و به اشتباه افتادند!
✍آیت اللّه سید عباس خاتم یزدی(ره):
#امام(ره) می گفتند به حافظه اکتفا نکنید یعنی مغرور به حافظه نباشید. مثلاً مرحوم #نائینی چون حافظه اش خوب بود به علت همین از حفظ بودن خیلی جاها از حیث روایت از حیث مطلب اشتباه کرده؛ در این صورت می گفت مراجعه کنید به اصولش مراجعه کنید در وسائل؛ مثلاً فرض بگیرید صاحب جواهر گفت این روایت در وسائل است شما مراجعه کن به وسائل؛ وسائل گفت من از #کلینی گرفتم از تهذیب گرفتم از استبصار گرفتم باز مراجعه کن به آنجا تا به اصلش برسی تا ببینی درست است. از این قبیل شاهد هم زیاد می آورد که اینجا اشتباه کرده زیرا که مغرور به حافظه شده بودند و به حافظه خودشان اعتماد کردند، لذا در اشتباه افتادند و بعد می بینی مطالب فقهی هم که دنبالش می آید روی همان اشتباه نقل شده است.
📚کتاب سلسلۀ موی دوست ، صفحه 80
#مشاوره_طلبگی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
نقد فلسفه کانت استاد علوی سرشکی .pdf
6.15M
📕 #کتاب "نقد و بررسی فلسفه کانت در تئوری شناخت و ما بعد الطبیعه"
✍استاد سید محمدرضا علوی سرشکی
#نقد_فلسفه_غرب
#معرفت_شناسی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
#مجالسات_علما
از راست:
استاد علی #عابدی_شاهرودی
آیت الله جناتی شاهرودی
حجت الاسلام سید حمیدرضا حسنی
و برخی از مسئولین انتشارات کتاب طه و..
۵/۱۱/۹۶
در منزل حضرت استاد علی عابدی شاهرودی (فیلسوف نوآور شهرت گریز ، ساکن قم)
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
صوت کامل نشست شکاف نسلی.mp3
42.3M
💥نشست علمی
شکاف نسلی در زیست بوم فضای مجازی
🎤 حجت الاسلام دکتر محسن انبیائی و حجت الاسلام ابراهیم اخوی
🔸دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🎥فیلم جلسه
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥علنى كردنِ خوبيها
✍حجت الاسلام محسن قرائتی:
با اينكه كار خير هر چه مخفى تر باشد، پاداش آن بيشتر است، ولى گاهى بايد براى رضاى خدا كارهاى خير را علنى كرد؛ البته حساب تظاهر به خوبيها براى خدا، از ريا و خودنمايى جداست.
اگر مىبينيم گناه علنى كيفر بيشترى دارد، براى آن است كه جامعه را براى فساد آماده مىكند.
اگر مىبينيم كه نماز جماعت و تظاهر به خير اجر بيشترى دارد، به خاطر همين زمينه سازيهاست.
روزه گرفتن در ماه رمضان از غير ماه رمضان آسانتر است و اين به خاطر فضايى است كه در ماه رمضان به وجود مىآيد.
در قرآن از ما نورهاى دسته جمعى كه ارتش اسلام انجام مىدهد. و از اين طريق دشمن را مرعوب مىكند، با تظاهر قدرت، ارعاب دشمن مىكند، به عمل صالح تعبير شده است. (١)
اكنون كه افراد فاسد، گناه خود را علنى انجام مىدهند، چرا اهل ايمان كارهاى خود را مخفى مىكنند؟ زنان بىحجاب خود را در خيابانها به نمايش مىگذارند؛ اما زنان با حجاب در مساجد بزرگ كنار خيابان، پشت ديوارهاى ضخيم و دور از چشم مردم به عبادت مىايستند. بايد خوبيها در معرض ديد قرار گيرد تا فضاى جامعه، فضاى معروف شود.
(۱) توبه ۱۲۰
📚کتاب امر به معروف و نهی از منکر ، ص۲۳۶
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
4_5972018511734637151.mp3
12.52M
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق"
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
#علوم_قرآنی
#کلام_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥سوالات دکتر ایتالیایی!
✍آیت الله سید #رضی_شیرازی (ره):
در سفری که به اتریش رفته بودم، به فردی برخورد کردم که ایتالیائی و دکتر در حقوق بود. ایشان، توسط مترجم از من پرسید: «چند تا سوال دارم اجازه میدهید مطرح کنم.»
گفتم: بفرمایید.
پرسید: «چرا در قرآن، تناقض وجود دارد؟»
مقصودش، دو آیه از سوره بقره بود که در یکی از آن آیات، خداوند میفرماید:
«ان الدین عندالله الاسلام»
تنها دین پذیرفته شده در پیشگاه خداوند، اسلام است.
در آیه دیگر میفرماید:
«ان الذین آمنوا و الذین هادو و النصاری و الصابئین مَن آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحاً فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون.»
کسانی که ایمان آوردند و کسانی که یهودی شدند و مسیحیان و صابئان، هر آن کس که به خدا و آخرت ایمان آورد وکار شایسته کرد، پس مزدشان را نزد پروردگارشان دارند و نه ترسی برایشان هست و نه آنان اندوه خوردند.
در پاسخ گفتم: اسلام، در آیه اول، به معنای تسلیم و این، روح همه ادیان الهی است. لذا در قرآن، همه جا، تعبیر به دین شده است، نه ادیان. چون حقیقت دین توحید، یکی بیش نیست آن هم تسلیم.
در آیه دوم، میگوید: آنهایی که یهودی بودند و یا … نه این که الان هم یهودی هستند.
جوابهای دیگری هم دارم.
همچنین، درباره قطع دست در اسلام، معترض بود و گفت: «این با قوانین روز، سازگار نیست. باید علمای اسلام، قوانین جزایی اسلام را با قوانین روز منطبق کنند.»
در پاسخ گفتم: قوانین جزایی اسلام، خیلی مترقی و پیشرفته است. من این را ثابت میکنم.
در خصوص قطع دست دزد، این را باید بدانید که اسلام، دوازده شرط قرار داده که در صورت رعایت این دوازده شرط و یا اجتماع این شرائط، دست دزد باید قطع شود و اجتماع تمام این شرایط، نادر است.
گفتم: به طور کلی قوانین جزایی اسلام، در محیط اسلامی اجرا میشود. یعنی در محیطی که برای همگان کار هست، عدالت برقرار است و … در چنین محیطی اگر کسی خلافی انجام دهد، مجازات مقرر درباره او اجرا میشود. در صورت اضطرار این حدّ اجرا نمیشود. گفتم شاهدی دارم بر این که در اجرای قوانین جزایی اسلام، مسأله اسلامی بودن محیط شرط است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
در بحارالانوار، چاپ قدیم، ج ۱۲ و چاپ جدید، ج ۴۹/۲۸، در روایتی چنین آمده است:
«کسی را آوردند پیش مأمون و گفتند: دزدی کرده است.
مأمون سوال کرد: چرا دزدی کردهای؟
گفت: چون حقم را ندادی، ناچار شدم دزدی کنم!
مأمون : چه حقی؟
گفت: من ابن سبیل هستم و خداوند هم در خمس و هم در فیئ برای من حقی قرار داده است.
مأمون خواست بر او حدّ جاری کند.
گفت: باید بر تو حدّ جاری شود که سزاوارتری!
مأمون رو کرد به امام رضا (ع) و گفت: چه میگوید؟
حضرت فرمود: حجت دارد. حرفش منطقی و از روی دلیل است.
مأمون، ناراحت شد، به طوری که مجلس را ترک کرد.»
راوی میگوید: «این موضعگیری امام، سبب گردید که مأمون، آن حضرت را به قتل برساند.» این روایت، نشان میدهد که اگر دزدی از روی ناچاری و اضطرار باشد، موجب حدّ نمیشود.
گفتم: حالا به نظر شما اگر کسی در محیطی که عدالت در آن هست، کار هست و … دست به دزدی بزند و هیچگونه اضطرار و ناچاری هم نداشته باشد، این چنین مجازاتی برای او درست نیست؟
گفت: چرا، درست است.
بعد شعر ابوالعلای معرّی را برایش خواندم که میگوید:
«ید بخمس مأیین عسجد و دیت ما بالها قطعت فی ربع دینار.»
دستی را اگر کسی ببرد، باید پانصد مثقال طلا بدهد.
آن وقت همین دست اگر ربع دینار طلا بدزدد، باید او را برید.
در جواب وی گفته شده است:
عزالامانه اغلاها و ارخصها
ذل الخیانه فافهم حکمه الباری
دستی که ارزش دارد، دست امانت است.
و اگر دست خیانت شد، آن ارزش را ندارد.
به هر حال، اگر طلبه #زبان بداند خیلی میتواند حوزه تبلیغیاش را گسترش بدهد.
🌐 منبع 👉
#علوم_قرآنی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥تدریس کتاب باب حادی عشر (کتابی به قلم علامه #حلی در کلام اسلامی) توسط #امام خمینی (ره)
📚علامه سید مرتضی #عسکری ره، چهره های ماندگار، ص۱۲
#کلام_اسلامی
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟠 @kashkolenab