eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥حکم مرتد از دید اسلام ✍حضرت آیت الله : چون حق از باطل كاملاً جداست و جريان توحيد و الحاد به طور شفاف معلوم است اگر كسي عمداً كژراهه نرود و گرفتار مغالطه نشود اسلام را مي فهمد و آن را مي پذيرد. اگر كسي بعد از پذيرش اسلام از آن برگردد و معاذ الله مرتد شود چند حال دارد: 1. يا ارتداد خود را اظهار نمي كند و كسي را از ارتداد خود با خبر نمي كند كه در اين حال غير از عذاب قيامت كه مطلبي كلامي است حكم فقهي ديگر ندارد. 2. اگر ديگران از ارتداد او با خبر شدند و معلوم شد كه ارتداد او بر اثر پژوهش و تحقيق بود كه متأسّفانه به كژراهه رفت و واقعاً مصداق شاكّ متفحّص است، در اين حال نيز حكم فقهي، يعني حدّ معهود، درباره او جاري نمي شود، زيرا حدود در موضع شبهه جاري نخواهد شد، چنان كه صدوقِ از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرد: «ادرأوا الحدود بالشبهات ولا شفاعة ولاكفالة ولا يمين في حدٍّ».[1] 3. اگر ارتداد او روی شبهه علمی نيست بلكه روي شهوت عملی است، در صورتي كه ارتداد او فطری باشد نه ملّی، حدّ معهود را دارد و معناي آزادی به اصل عدالت تحديد می شود و تنها مرجع تعيين حدود عدالت خدای عادل است كه ربوبيت مطلق آن قائم به قسط، مشهود عارفان، معقول حكيمان و منقول فقيهان و محدّثان است. [1]ـ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 74؛ وسائل الشيعه، ج 28، ص 47. 📚تسنيم، جلد 12، صفحه 184 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
به نظر قاصر من، این‌که قلب انسان همیشه مشغول دنیا باشد، بدترین حالت است؛ چرا که این به معنای از بین‌رفتن مقام شریف انسانیت است. 🔸قلبی که باید همیشه ظرف خدای متعال و یاد او و ظرف مسایل اخروی و با ارزش باشد، چگونه دائماً در این فکر است که مثلاً چه خانه‌ای تهیه کند؟! از چه راهی به قدرت برسد؟! از چه راهی رفیق خودش را تحقیر کند؟! و چگونه خودش را نزد همشهریانش به عنوان یک طلبه متّقی معرفی کند؟! 🔹این حالت به معنای لگد مال کردن مقام شریف انسانیت است. 📚 «اخلاق فاضل»، سلسله درس‌های اخلاقی مرحوم آیت اللّه العظمی (ره) 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلم "اخت الرضا" را تبلیغ کنید 📽 فیلم اخت الرضا که در رابطه با هجرت حضرت معصومه و وفات شهادت گونه ایشان است و فیلمی زیبا و خوش ساخت است، به دلایل نامعلومی در سکوت خبری ساخته شده، اینک در سکوت خبری در حال اکران است و اکران آن هم رو به پایان است. مظلومیت حضرت معصومه از این وضعیت و انفعال دستگاه های مسئول نسبت به این مظلومیت کاملا آشکار است. لیکن مناسب است برادران و خواهران عزیز، خود کمر همت بر تبلیغ این فیلم ببندند. 😔کمتر کسی اطلاع از اکران آن دارد که موضوعی در خور تأمل است و برای نمونه صبح روز دوشنبه اول آبان ماه که سایت فروش سینما بهمن واقع در میدان انقلاب تهران را چک کردیم تنها 4 بلیط فروش رفته بود و شب هنگام وقتی برای تماشای فیلم رفتیم تنها حدود انگشتان دو دست تماشاگر داشت و از تبلیغ فیلم در فضای تبلیغی در خارج از سینما هم اصلا خبری نبود و این واقعا جفا در حق اخت الرضا می باشد. 👈البته سکوت تبلیغی تا 28 مهرماه بود زیرا این فیلم در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» بررسی شد و تنها در شبکه قرآن نیز یکی دو شب پیش تبلیغ شد ولی حتما حق می دهید که این اصلا کافی نیست. ✍جهاد تبیین 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
عکسی از تشییع مرحوم محسن استادی(فرزند آیت الله رضا ) استاد شهیدی ، استاد قائینی نجفی ، استاد میرباقری 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فیلمی از آیت‌الله سیدهدایت‌الله مسترحمی(ره) ویدئوی بالا بخش کوتاهی از دوربین پشت‌صحنه استودیو و پخش‌ شبکه تلویزیونی سیمای مالواجرد در نوروز ۸۹ می‌باشد مرحوم آیت الله مسترحمی علاوه بر تالیفات متعددی که داشتند مثل کتاب نصایح لقمان حکیم و ترجمه موتمر علمای بغداد ، به تبلیغ در شهرهای مختلف و ساخت حسینیه و کمک به مستمندان می پرداختند و همین ها باعث محبوبیت ایشان در بین مردم شد. مجلس‌ ختم و یادبود شب‌هفت آیت‌الله مسترحمی حسن‌آبادی امروز پنج‌شنبه ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۰۰ به آدرس ذیل برگزار می‌گردد شهر مقدس قم : خیابان صفائیه، بین کوچه ۲۳ و ۲۱ حسینیه شهدا 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
سؤال: آیا پژوهشگر شدن در زمینه فقه و اصول، فایده‌ای دارد؟ این سوال عده ای از فضلا است.احساس می‌کنیم برای کسی که به دنبال مرجع تقلید شدن نیست، نوآوری در عرصه پژوهش‌های فقهی و نوسازی شیوه اجتهاد، امری بی‌فایده باشد. زیرا نهادهای دولتی و عموم مردم جامعه از مراجع عظام، تقلید می‌کنند و کاری با نظرات ما ندارند؛ بنابراین تلاش‌های علمی ما اثری نخواهد داشت. این عامل سبب شده تا دوستان به فکر هجرت به رشته‌های دانشگاهی و ورود به عرصه علوم انسانی هستند تا بلکه موثر تر باشند. ✍پاسخ استاد رفیع پور: خیر این‌گونه نیست که اثرگذاری فقهی منحصرا دست مراجع تقلید باشد و بقیه فقها و فقه پژوهان بی خاصیت و معطل باشند. البته که هرکس به اندازه دانش و اعتبارش اثر گذار خواهد بود و یک پژوهشگر فقهی نباید انتظار و توقع داشته باشد که خود را با یک مرجع تقلید جا افتاده مقایسه کند! اوّلاً علما و فقهای معاصر، به ادبیات فقهی موجود در میان پژوهشگران توجه دارند و مثلاً اگر بخواهند نظری بر خلاف نظر مشهور ارائه کنند، اگر مقالات و آثار متعددی همگام با نظر آنان تولید شده باشد، دست خود را باز می‌بینند و جرأت ابراز نظرشان را پیدا می‌کنند. یا اگر بخواهند برخلاف مشهور مطلبی را بیان کنند وقتی به ادبیات تولید شده معاصران مراجعه کنند ممکن است متوقف شده و احتیاط کنند. بنابراین پایان‌نامه‌های فقهی، مقالات، یادداشت‌ها و آثار فقهی منتشر شده تأثیر قابل توجهی در تعدیل و حساسیت‌زدایی از جامعه علمی برای پذیرش نظرات فقهی جدید یا محکم کردن و حساس کردن جامعه دینی دربرابر بی انضباطی فقهی خواهد بود. دارد. از بحثهای خوب موضوع شناسی(در معنای عام آن) که امروز کمک بزرگی به استنباطات فقها می کند، می گذرم که روشن است. بحثهای فقهی آیات مطهری، جعفری، بهشتی، موسی صدر، مصباح یزدی، مؤمن، مهدوی کنی، امینی، ضیاء آبادی و امثالهم (رحمهم الله تعالی) که از دوران جوانی و میانسالی تا پیری امتداد داشته _با وجود اینکه مرجع تقلید رسمی نبودند_ همه در این راستا ارزشمند بوده و هست و در ادبیات فقهی و فضای جامعه دینی و حتی زمینه افتای فقهای معاصر کم و بیش اثرگذار بوده و هست. نفوذ و تأثیر گذاری فقهی و اجتماعی برخی از افراد نامبرده از برخی از دوستان مرجع تقلیدشان به هیچ وجه کمتر نبوده است. از فقها و فضلای معاصر به جهاتی نام نبردم چون ممکن است اسم برخی از قلم بیفتد و سبب کدورت شود. ثانیاً باتوجه به گستردگی مسائل فقهیِ مورد ابتلاء جامعه از یک سو و نیاز به تبیین منطقی و مستدل و ادبیات اقناعی در جامعه دینی مخاطب، بسیاری از نهادها و مؤسسات و عده زیادی از نخبگان به دنبال پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران و مشاوران صاحب نظر فقهی هستند که بتوانند حکم شرعی را در عرصه‌های تخصصی به صورت دقیق تر و مستدل کشف و بحثهای اقناعی کنند. این مراکز پروژه‌های فقهی و مسائل متعددی را برای فقه پژوهان و مجتهدان جوانتر مطرح و انتظار پاسخ دارند‌ و همچنین جامعه نخبگان در ارتباط با سروران محترم به دنبال گفتگو‌ و رسیدن به دلیل اجمالی و اقناع فکری مناسب هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز فقهی قوه قضاییه و دبیرخانه شورای نگهبان و نیز دبیرخانه خبرگان رهبری و امثال آنها از جمله مراکزی هستند که کارهای مهم و موثری را در حوزه فقه با فضلای حوزه پیش برده اند و این روند کمابیش ادامه دارد. بنابراین نا امید نباشید! توصیه می‌شود که ابتدا بر فقه و اصول عمومی و کلیات اجتهاد تسلط پیدا کنید و آن‌گاه در یک یا چند عرصه را تخصصی فقه مثل فقه هنر، فقه خانواده، فقه پزشکی، فقه امنیت، فقه هسته‌ای، فقه محیط زیست، فقه تربیت و... مشغول به کار پژوهشی شوید و آثار تولید کنید و شک نکنید که اگر کار خوبی انجام بدهید و ارتباطات اجتماعی درستی هم داشته باشید، به لطف خدا موفق خواهید شد. ورود در عرصه علوم انسانی هم کار ساده و بسیطی نیست و توان فکری و اجتهاد جدی لازم دارد که بحثش مفصل و خارج از حوصله کنونی بنده است. موفق باشید. پاسخ به پرسش جمعی از فضلای درس خارج حوزه علمیه قم ۱۴۰۰/۹/۲۰ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💠 خرید و فروش همه ی کتب دینی حوزوی 🛑 فروش تموم کتاب های ✅ کتاب یار مخزن تموم کتاب های حوزوی و دینیه 🔴 از هر کتابی که بخوای هم‌ موجوده هم 📚 هرکتاب حوزوی و دینی که لازم نداشتی بیا کانال بفروش یه نگاه بکن 👇👇👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/259915835C3aad75b1df
🔺تفاوت ارتداد عنادی و ارتداد اعتقادی ✍حضرت آیت الله : گاه ناآگاهانه و بر اثر وساوس مبلغان گمراه و یا اشتباهاتی که در مطالعات برای او روی داده، با اسلام وداع می گوید و به سوی کفر می رود، بی آن که هیچ سوء نیتی داشته باشد. گاهی آگاهانه و از روی عناد و دشمنی با اسلام مخالفت می کند، چنان نیست که در تشخیص حق اشتباه کرده باشد. 📓مجلة مکتب اسلام (مرداد 1363) ص16 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
پاسخ_های_متفاوت_به_حکم_مرتد-.pdf
756.6K
📕 "پاسخ های متفاوت به حکم مرتد" ✍استاد محمدحسن قدردان قرامکلی 🔻ارزیابى نهایى: در این مقاله هشت دیدگاه مورد تحلیل و ارزیابى قرار گرفت که وجه مشترک آنها سه نکته ذیل است: 1 ـ اکثر فقها طرفدار تقیید انکار ضرورى دین به علم هستند که لازمه آن ایستا ماندن حکم مرتد در صورت جهل به ضرورت است; 2 ـ حکم اولیه مرتد شبهه دار رفع شبهه او از راه گفت وگو و استدلال است; 3 ـ مشروعیت اجراى حکم مرتد در مرحله آخر وابسته به اذن حاکم شرع است. بر این اساس که هر سه امر مورد تایید خمینى و آیت الله خامنه اى به عنوان حاکمان شرع قرار گرفته است, نمى توان به صرف انکار یک ضرورى دین, صاحب آن را محکوم به ارتداد و قتل کرد, چرا که نخست باید روشن شود که آیا شخص عالم به ضرورى بود یا نه؟ آیا وى داراى شبهه است یا نه؟ آیا در مقابل شبهه, براهین منطقى و عقلى اقامه شده است یا نه؟ در صورت اثبات نکات فوق و این که مرتد در حال عناد است, مشروعیت حکم قتل وى منوط به اجازه حاکم شرع مى باشد و در صورت اقدام خود سرانه, حاکم شرع متخلف را به مجازات عمل خود مى رساند. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیانات شیرین مرحوم آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) در مورد فطرت و عشق در عرفان اهل بیتی 📽فیلم کاملتر👉 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پیشـــرفتِ‌ مردم‌پایه، همان عــــدالت است. 🎤استاد محسن قنبریان 🔻پیشـــران‌های توسعه در دنیـــای امــروز، «بخش خصــوصی» است که جایی برای عـــدالت نمی‌گذارد. در بهتـــرین حالت یک «عـــدالت پینه‌دوزانه‌‌ی دولـــت رفاهی» تعریف می‌کنند تا عــــدالت را به آن سنجاق کنند. ❇️مسأله‌ی ما «پیشـــرفت‌ِ همراه‌با عدالت» است که درواقع همان «پیشـــرفتِ‌مـــردم‌پایه» است. یعنی «همه‌ی مـــردم ایـــران» در پیشرفت دخیل باشند که این خود همان عدالت است. 🔻مطالبه‌ی رهبری از شـــورای نگهبان مبنی بر تأسیس «مــــرکز رصـــد عدالت» برای سنجـــش عــــدالت در قوانــــین کشور به‌خصوص برنــــامه‌های توســـعه بر زمین مانده است. 📽 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺من شما را در درس آیت الله حائری و آیت الله داماد دیدم ✂️بخشی از گفتگوی مرحوم آیت الله با معظم انقلاب 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
❓نماز آیات اگر فرادا خوانده شده دوباره همان شخص می تواند امام جماعت بایستد؟ ✅پاسخ آیت الله : جایز نیست نماز آیاتی را که فرادا خوانده ، امامت کرده و اعاده نماید. منبع 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
🔺️جایگاه فلسفه در اصول در نگاه حضرت آیت الله 📚الرافد فی علم الاصول ، تقریر مباحث اصول آیت الله العظمی سیستانی به تقریر سید منیر الخباز ، ص ۱۸ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
🔺آیت الله سید محمدحسین میرسجادی(ره) (نوه مرحوم آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی) و آیت الله غروی علیاری(ره) هر دو بزرگوار از بودند 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوءاستفاده استیون از تئوری ادعایی M در کتاب طرح بزرگ برای آفرینش از هیچ! که مورد انتقاد پروفسور راجر پن رُز، فیزیک‌دان انگلیسی و برنده جایزه نوبل سال ۲۰۲۰ میلادی، قرار می‌گیرد. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
اصل علیت در فلسفه و فیزیک .pdf
406.7K
📕 "اصل علیت در فلسفه و فیزیک" 💧چکیده فلاسفه اصل علیت را قانونی کلی و عقلی می‌دانند؛ ولی فیزیک‌دانان، به ویژه در حوزه‌ی کوانتوم، آن را طرد کرده و به مقابله با فلاسفه پرداخته‌اند. اصل علیت در فلسفه‌ی اسلامی یک ضرورت عقلی است؛ زیرا هر پدیده‌ای، هم در حدوث و هم در بقا، نیازمند علت است. بنابراین عقل پیش از حس آن ‌را می‌یابد و داده‌های حسی را بر اساس آن تبیین می‌کند. اما گروهی از فیزیک‌دانان، متأثر از نتایج برخی آزمایش‌ها تجربی در حوزه‌ی میکروفیزیک و کوانتوم، به مخالفت جدی با این اصل پرداختند، تا جایی که مکتبی را با عنوان مکتب کپنهاکی شکل دادند که یکی از اصول آن «عدم قطعیت» بود؛ ولی دیری نپایید که برخی دیگر از فیزیک‌دانان‌ فیلسوف‌مشرب، مثل آلبرت انیشتین، با آنها مخالفت کرده، مکتب ضد کپنهاکی را شکل دادند و به اصل علیت قائل شدند. با بررسی مکتب صدرایی می‌یابیم که عالم حقیقتی یکپارچه، و ظهور تمام اسما و صفات حق است و هیچ مرتبه و ذره‌ای در آن فروگذار نشده است. اندیشه‌ی بلند صدرا در مسائلی مانند حرکت جوهری و تجدد امثال جای پرداختن دارد و امید است نسل جدید فیزیک‌دانان متأثر از این اندیشه‌های الهی و قرآنی گام‌های بلندتری در فهم پدیده‌های حقیقی عالم بردارند و جهش عظیمی در تولید علم پدید آید. 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شخصیت مرحوم استاد حسینعلی راشد و پدر ایشان مرحوم شیخ عباس تربتی 🎤آیت الله درس خارج فقه ۷آبان ۱۴۰۲ ◾️کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 را تریبون افکار فتنه جو نکنید 🔸بخشی ازخطبه های نماز جمعه شهرستان لاهیجان 📅 جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ •┈••┈•••┈•✾••┈••┈••┈• 🆔 @sjsoleymani
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنان آیت الله شیخ محمد یعقوبی(از علمای نجف) در محکومیت جنایات اسرائیل+ دعوت به خواندن آیه امن یجیب حرف از تمدن و انسانیت و حقوق حیوان می زنند! با ادعای حقوق زنان و کودکان خدعه و فریب ایجاد می کنند! آن وقت نه به بیمارستان رحم می کنند نه به هیچ چیز دیگر! 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
🔺️مبادی تصوری و تصدیقی علوم ✍حکیم : قوله: «ثم المبادى» ص ٩ س ١٠، اى ما بينى عليه مسائل العلم، و هى قسمان: احدهما: المبادى التصورية و هى حدود الموضوعات، و حدود اجزائها، و حدود اعراضها. و ثانيهما: المبادى التصديقية، و هى مقدمات بينة بنفسها، او مأخوذة على وجه التسليم.. مبينة فى علم آخر يبنى عليها قياسات العلم... و كل منهما اما عامة تستعمل فى جميع العلوم، او اكثرها، كقولك: الشىء اما موجود، و اما معدوم.. او خاصة ببعضها، كقول الرياضى: الاشياء المساوية لواحد مساوية.. و قد تطلق كما اصطلح عليه (ابن الحاجب) فى (مختصر الاصول) على ما يبدء به قبل المقصود، سواء كان داخلا فى العلم كالمصطلح المشهور، ام خارجا عنه يتوقف عليه الشروع، و لو على وجه الخبرة، فهى بهذا المعنى تكون اعم. و اعلم ان المبادى التى تنتقل عنها الى المطالب انتقالا صناعيا، انما تكون فوق واحدة، و هى اجزاء الاقوال الشارحة و مقدمات الحجج. 📚کتاب تعلیقة الهیدجي علی المنظومة و شرحها، ص۲۷ ◾️کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥ماها مرده‌پرست هستيم! 🔻گزارش ساواک از سخنرانی ١٣٤٩/٢/٧ در حسينيه ارشاد شهید استاد مرتضى به مناسبت روز اربعين و سالروز تولد علامه پاكستانى: 🔹سخنى كه در نظر گرفته بودم كه امروز عرض كنم موضوع براى شهيدان بود. در اين روز دو حادثه روى داد. يكى آن‌كه اول زاير وارد شده به قبر امام حسين، جابر ابن عبداللّه انصارى از مدينه به كربلا بود. جريان دوم زيارت امام حسين در اين روز است همه منظورها پيوند با شهيدان است. 🔸... از اقبال هفت كتاب چاپ شده و هر سخنرانى‌هاى خود اهميت آن را نوشته او مردى است كه اروپا رفته دنياى اروپا او را مردى متفكر مى‌داند و صاحب نظريه. به جوانان گفته است علوم جديد را بياموزند آينده اروپا را خيلى شوم و خطرناك مى‌داند به علم اروپا خوش‌بين و به تمدن آنها بدبين است. نتيجه نهايى آنها سود از درويشان به توان‌گران. 🔹در پايان اضافه نمود ماها مرده‌پرست هستيم. آقاى كم‌تر از اقبال لاهورى نيست. براى آوارگان حساب در بانك ملى ايران شعبه مركزى به شماره ٧٧٣٨٨ و در بانك صادرات شعبه بازار به شماره ٩٥٩٥ باز نموده‌اند و شما اگر هر نفر يك تومان هم كه بپردازيد، مبلغ قابل ملاحظه‌اى مى‌شود. هر چند تمام پول مسلمانان را جمع كنند به اندازه ثروت دو نفر يهودى دزد كه پول‌هاى دنيا را مى‌دزدند نيست، ليكن مسلمانى خود را نشان داده‌ايد، مانند آن موقعى كه ابراهيم را در آتش انداختند بلبلى منقار خود را آب پر مى‌كرد و به آتش مى‌ريخت به او گفتند اين، چه اثرى دارد؟ گفت از من همين ساخته است. جلسه خاتمه يافت. در حدود صد و پنجاه نفر جمعيت. 📚خاطرات مستند سید هادی "درباره علامه سید محمدحسین طباطبایی" ، ص۱۵۴و ۱۵۵ 📕متن کامل این سخنرانی در صفحات اولیه کتاب "احیای تفکر اسلامی" آمده است. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️درس امروز رو نمیزارم برای فردا! 🔺خاطرات جالب از آیت الله سید محمدعلی صادقی(ره) و نحوه تحصیل و مباحثه در نجف 🎤آیت الله شیخ حسن شریعتی کاشانی ◾️کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أهل غزة أهل الصمود و البطولات مردم غزه اهل استقامت و شجاعت هستند خداوند آنها را یاری کند و خیر و برکت برای آنها عطا فرماید ◾️کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
نقد و بررسی دیدگاه مکتب تفکیک در مادیت روح - یعقوبیان .pdf
373.2K
📕 "نقد و بررسی دیدگاه مکتب تفکیک در مادیت روح" 💧چکیده دیدگاه مکتب تفکیک، مادیت روح است که مدعی امتداد نظرگاه متکلمان متقدم است و با دو رویکرد سلبی و ایجابی بدان پرداخته است. رویکرد اول در نقد دیدگاه فلسفی در تجرّد روح است و رویکرد دوم با ادلۀ عقلی و نقلی به اثبات عنصر مادی و مظلم‌الذات روح کوشیده است. مسئلۀ این پژوهش، تحلیل و بررسی دیدگاه این مکتب با تمرکز بر رویکرد ایجابی است که با روش تحلیلی به تدقیق و تحلیل ادعا و سنجش آن پرداخته است. بنابراین بررسی اشکالات و انتقادات آن‌ها از براهین فلسفی تجرّد نفس، از عهدۀ این مقاله بیرون است. یافته‌ها از آن حکایت دارد که فارغ از تنوع دیدگاه‌های معرفتی در متکلمان متقدم، از ادعای انحصار تجرّد به خداوند به دلیل تباین خالق و مخلوق، به‌تدریج کاسته شده و به برخی از موجودات و برخی از نفوس تسری و تقلیل یافته است. ادلۀ عقلی نیز یا قابل نقد هستند و یا معارضاتی در مقابل خود دارند. ادلۀ نقلی نیز از اجماع دلالی بر مادیت روح بی‌بهره‌اند. ناسازگاری درونی در کیفیت مادۀ روح و اوصاف آن و مواجه شدن با مشکلات نظرگاه مقابل، در دوئالیزم نفس و بدن، از دیگر مشکلات این دیدگاه است 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab