eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
روزی مرحوم آیت الله موحّد به مغازه پدرم آمد که در آن روز کسب ضعیفی داشت؛ تابستان بود و من آن روزها در مغازه پدر که شغلش در آن زمان جوراب بافی بود کار می‌کردم، ایشان رو به پدرم کرده و گفت: بیا این فرزندت را وقف امام زمان علیه السلام کن تو پنج فرزند داری خمس آن «ناصر» را ادا کن. پدرم با این که کمک زیادی به او می‌کردم پذیرفت که مرا به خدمت ایشان در مدرسه علمیّه آقاباباخان بفرستد. با جدّیتی که استاد بسیار دلسوز و پرکارم آیت الله موحّد داشت، از اوّل «سیوطی» [۱] تا آخر «کفایه» [۲] را که امروزه در حوزه‌ها در مدّت ده سال خوانده می‌شود، نزد او در مدّت چهار سال خواندم، حدود هفده سال داشتم که کفایه را تمام کردم و حاشیه ای بر آن نوشتم. ---------- [۱]: کتاب درسی سال دوم حوزه علمیّه. [۲]: پیشرفته ترین کتاب اصولی که در حوزه علمیّه تدریس می‌شود. 📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی ، مسعود مکارم ، ص۱۹ 🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آیت الله محمدحسن از مدرسین برجسته معقول و منقول و نماینده خبرگان دار فانی را وداع گفت 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍حضرت آیت الله : 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها در صورتى مجاز به اجراى حكم مرتد است كه بداند او اسلام را با آگاهى و بينش كامل و از روى درايت و بصيرت پذيرفته، و هيچ‌گونه «شبهه‌ى علمى» باعث رويگردانى او از اسلام نشده است. اگر قاضى شرع در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه رويگردانى مرتد از اسلام به دليل برخى مشكلات فكرى و مسايل حل نشده براى او بوده است، نمى‌تواند او را «مرتد» شمرده و حكم ارتداد را بر او جارى سازد. 🔸صاحب جواهر از فقهاى برجسته‌ى شيعه مى‌گويد: «... بنابراين نمى‌توان انكار فرد تازه مسلمان و يا دور از محيط اسلامى و مانند آن را، موجب كفر آنان دانست، بلكه انكار هر كس كه بدانيم انكار او به دليل وجود شبهه‌اى بوده است و يا حتى - طبق نظر عده‌اى - احتمال دهيم شبهه‌اى داشته است، موجب كفر نيست». مطابق جمله‌ى اخير صاحب جواهر، حتّى اگر قاضى شرع مطمئن نباشد كه روى گردانى مسلمانى به دليل وجود شبهات علمى و مشكلات فكرى بوده، بلكه تنها «احتمال» اين نكته را بدهد، كافى است كه از مرتد شناختن او و اجراى حد ارتداد بر او دست بكشد. 🔻از دلايلى كه گذشت نتيجه مى‌گيريم كه نه تنها وجود سؤال و ترديد و شبهه علمى - كه اعمالى غير اختيارى هستند - موجب ارتداد نيست، بلكه حتى انكارى كه از روى مشكل فكرى و ناتوانى از پاسخگويى به شبهات و سؤال‌هاى معرفتى و علمى ناشى شده است، موجب مرتد شمرده شدن فرد نمى‌شود. مرتد كسى است كه از روى آگاهى و يقين، به معارف و اصول اسلام پى برده است، و سپس آنها را بدون هيچ‌گونه دليل علمى و منطقى ردّ و انكار مى‌كند. به عبارت ديگر مشكل مرتد، مشكل علمى و فكرى نيست، بلكه مشكل عملى و سربرنتافتن در مقابل برهان و استدلال است كه با عناد و لجبازى در مقابل حقيقت ايستادگى مى‌كند. طبيعى است كه راه برخورد با مشكلات علمى افراد، استفاده از منطق و استدلال، و شيوه‌ى برخورد با افراد لجوج و عنود، استفاده از برخورد عملى است. (1) . «... و من هنا لم يحكم بالكفر بإنكار جديد الإسلام و بعيد الدار و نحوهما، بل وكلّ من علم انّ إنكاره لشبهة بل قيل وكلّ من احتمل وقوع الشبهة في حقّه». جواهر الكلام، حسن نجفى: 46/6. 📚ارتداد و آزادی ، آیت الله جعفر سبحانی ص ۲۱👉 🌐مطالعه برخط کتاب ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ آیت الله سید علی میبدی از دیروز دار فانی را وداع گفت 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
از قرآن كريم استفاده می شود كه احكام دنیوی و اخروی مرتد در صورتی است كه شخص آگاهی و علم به اسلام پيدا كند و سپس انكار كند «مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ»، بنابراين كسانی كه شاک در دين باشند و يا در اثر تبليغات سوء و تحریک ديگران منكر دين شوند از اين حكم مستثنی هستند، البته در اين موارد هم برخي از فقهاء تأمل دارند كه در محل خود بايد به صورت مفصّل بررسي شود. مرحوم آية الله العظمی فاضل لنكرانی(قده) در استفتائی فرموده‌اند: جواناني كه تازه به سن بلوغ مي‌رسند و نسبت به اسلام عنوان شاك را پيدا مي‌كنند نمي‌توان حكم مرتد را بر آنها جاري نمود، بلكه بايد به آنها مهلت داد. ✍آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی 🌐پاسخ به شبهات پیرامون ارتداد👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
آب در کوزه.pdf
190.7K
💥آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم! 🎤در جستجوی عرفان ناب اسلامی؛ در گفتگو با مرحوم آیت‌الله محمدحسن (زالی) بخشی از متن گفتگو: 🔸لطفاً در ابتدا بفرمایید آیا عرفان رایج در حوزه علمیه را می‌توانیم عرفان اهل‌بیتی بدانیم؟ 🔹بنده سال‌ها با حکمت مشاء و اشراق و عرفان نظری مأنوس بوده‌ام و در مراکز مختلف حوزوی، کتب آن‌ها را تدریس کرده‌ام. بعد از این که این مراحل را گذراندم به اینجا رسیدم که آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم! بنده پس از سال‌ها تحصیل و تدریس عرفان رایج، به عرفان اهل‌بیتی(ع) پرداختم و اینک سال سوم است که عرفان اهل‌بیت(ع) تدریس می‌کنم؛ اما چون متن خاصی ندارد کار مشکل است و ما دنبال این هستیم که متنی به وجود بیاوریم تا تبیین کننده مبانی عرفان اهل‌بیتی باشد. به نظر ما عرفان ناب نزد اهل‌بیت(ع) است اما متأسفانه رایج نیست و متنی برای آن نوشته نشده است. اینهایی که به عنوان عرفان اسلامی مشهور است، همان عرفان ابن‌عربی و امثال ایشان است که با صرف نظر از شیعه یا سنی بودن آنها، اما منابعشان غالباً منابع اهل سنت است. البته ممکن است روایتی را آن‌ها تمسک کنند که در منابع ما نیز باشد؛ اما این به این معنا نیست که منابع عرفان اسلامی، منابع اهل‌بیتی است... 📚نشریه معارف 114 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اهمیت فقاهت در دین 🎤سخنان حضرت آیت الله در شروع سال تحصیلی ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۲ مهرماه سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت آیت الله العظمی شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری گرامیباد. 👈معرفی کانالهای فقیه اهل بیت مرحوم آیت الله العظمی شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری (1296-1380) قدّس سرّه الشریف 1- کانال آیت الله العظمی ابوالفضل خوانساری . خاطرات نوشتجات . تصاویر معظم له و خاندان https://eitaa.com/khansari1296 2- دروس و مباحث ایت الله العظمی ابوالفضل نجفی خوانساری قدس سره ارائه دروس خارج معظم له https://eitaa.com/najafikhansari
◾مراسم تشییع مرحوم آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) فردا یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می شود. همچنین مراسم یادبود و ختم، بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ از سوی بیت آن مرحوم و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در مسجد الغدیر واقع در بلوار الغدیر منعقد خواهد شد. ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
▪️مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله سید هدایت‌الله مسترحمی فردا یک‌شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰ از مسجدالزهراء(س) تهران به‌طرف منزل قدیم ایشان (هم‌اکنون حسینیه ورامینی‌ها شده‌است) تشیع خواهد شد و از آنجا به شهر مقدس قم انتقال‌ خواهد یافت و ساعت ۱۵/۳۰ در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها نماز بر پیکر آن عالم بزرگ توسط حضرت آیت‌الله نوری همدانی اقامه‌ می‌شود از کارهای شایسته ایشان که کمتر مورد توجه میباشد ویراستاری برخی کتب توسط آن عالم ربانی میباشد از جمله ۴ جلد کتاب شریف آیة الله شیخ ذبیح الله محلاتی با تصحیح ایشان به چاپ رسیده است : -(دو جلد مجالس الواعظین ) رمضانیه - کشف الغاشیه در هویت عایشه - کشف العثار در مفاسد شراب ؛ موسیقی ، تریاک و قمار مرحوم شریف رازی (رض) درکتاب شریف گنجینه دانشمندان احوالات ایشان را آورده اند. علیه رحمة و الرضوان 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥واکنش آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی به قضایای فلسطین و افغانستان آیا از انسانیت بویی بُرده اند ؟! غم و اندوهی در دو هفته اخیر برای ما ایجاد شده است که دل هر انسانی، خصوصا دل هر مسلمان و مومنی را بدرد می آورد انسان این وضع اطفال و زنان و مردان، این کشته ها را می بیند از خود بی خود می شود یهود در قرآن نیز مخصوصا اسم برده شده است: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ … ( مائده آیه 82 ) و می یابی که یهود از همه بیشتر به مسلمانان دشمنی دارد … و امروزه هم آنان خودشان را نشان می دهند  شنبه 29مهر 1402 متن سخنان👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
🏢 ارتفاع سازی، توسعه ی عمودی شهرها و شروع مشکلات زندگی!!! 🔹 اگر شیوه و شکل شهرسازی و معماری همین چندی قبل کشور خودمان را تصور کنیم، می بینیم در هر کوچه، بیست، سی، خانه یک طبقه یا نهایتاً دو طبقه وجود داشته و جمعاً در آن کوچه، سی تا چهل خانوار زندگی می کردند. 🔸هر چه جلوتر رفتیم با ارتفاع سازی، جمعیت کوچه را به طور تصاعدی و متمرکز بالا بردیم. کوچه ای که تا دیروز بیست خانه داشت و سی، چهل خانواده در آن زندگی می کردند، الان هر خانه به یک آپارتمان بیست واحدی تبدیل شده. در این مثال، کوچه از ٣٠ خانوار به ٣٠٠ خانوار رسیده. کوچه نماینده ی شهری است که همه یا اکثر کوچه ها و محلاتش چنین شکلی پیدا کرده است. تجمیع تصاعدی و متمرکز جمعیت! 🔻کوچه ها همان کوچه های ده متری! اما با افزایشِ جمعیّت کوچه، وسایل نقلیه مورد استفاده افراد آن محله افزایش پیدا کرده. خیابان ها و محلّه هایی که ظرفیّت عبور و مرور وسایل نقلیه دیروز را داشت‌ و برای آن میزان وسایل بهینه بود، حالا به سبب تراکم جمعیّتی، چند برابر ماشین و موتور در آن تردد کنند! 🔹با ارتفاع سازی و حذف حیاط خانه ها و حذف پوشش های گیاهی و افزایش وسایل نقلیه، آلودگی هوا هم به مشکل ترافیک و تراکم جمعیت اضافه شده است! 🔸مردمِ این محلّه، در گذشته، به دلیل بهره مندی از فضای نسبتاً وسیع و بهره مندی از حیاط و باغچه، اگر فعالیت های تولیدی، شغل اصلی‌شان نبود، حداقل بخشی از زندگی خود را به فعاليت هاي تولیدی اختصاص می دادند، هرچند قبل تر از آن، تمام وقت و اصلاً شغل تمام وقت آن ها، تولیدی بود! با آپارتمان نشینی و حذف حیاط و باغ و باغچه شغل های تولیدی هم کنار می روند و مصرف گرایی بهینه می شود ! 🔹با حذف محیط هایی مثل حیاط و باغ و باغچه و کوچک شدن مساحت خانه و حذف فضاهای مناسب کار، محیط کار از خانه و خانواده جدا می شود و بین خانه و کار فاصله می افتد. با تفکیک محیط کار از محل سکونت، شاهد افزایش شدید رفت و آمدها و در نتیجه افزایش ترافیک، آلودگی و... هستیم. به تهران و کلانشهرها نگاه کنید! غالب افراد از خانه تا محل کارشان باید یک ساعت در مسیر باشند! غیر از تفکیک محل کار از سکونت، محل تفریح هم از محل خانه جدا می شود! 🔸با این آپارتمان ها و قفس های هفتاد هشتاد متری، دیگر فرزند آوری، صله رحم و رعایت ارزش های اخلاقی چون حیا و عفّت هم بهینه نیستند! 🔻این ها تنها بخشی از مشکلات ارتفاع سازی و توسعه عمودی شهرها و حذف حیاط از خانه هاست. چه بسا به خاطر همین مفاسد و آسیب های فراوانِ ارتفاع سازی است که در روایات بر آن فسق اطلاق کرده اند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَکاً بِالْبِنَاءِ یَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ أَیْنَ تُرِیدُ یَا فَاسِقُ. (١) (خداوند عزّوجل فرشته ای را مقرر فرمودند که هر کس سقفی بیش از هفت ذراع بنا می کند خطاب به او می گوید: ای فاسق! چه کار می کنی؟). إِذَا بَنَی الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ نُودِیَ: یَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَیْنَ تُرِیدُ (٢). ١- کافی (ط - الاسلامیة) ج۶ ص۵٢٨ ٢- محاسن برقی، ج٢، ص۶٠٨ ✍حجت الاسلام مهران فر 📽بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی اسلامی👉 ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
💥خاطره استاد علی نکونام گلپایگانی از مرحوم آیت الله نجفی خوانساری آن مرحوم را در مسجد بالاسر دیدم سوال کردم اگر کسی از روی عصبانیت کفر گویی کند مرتد و نجس است؟ با آرامش فرمودند خیر. ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️روش برخورد حضرت آیت الله با اندیشه های انحرافی عبدالکریم سروش +ماجرای نقد مقاله قبض و بسط تئوریک سروش ؛ آیت الله سبحانی بارها، آقای سروش را دعوت به گفتگو در موسسه خود کرد 🎤حضرت استاد علی 📆درس خارج کلام/ ۳۰ آذر ۹۸ ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺳﻮﺍﺩ ﺣﻮﺯﻭﻳﺶ ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﺱ ﺣﻮﺯﻭﯼ ﺭﺍ ﻣﯽ‏ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻠﺒّﺲ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﻘﺪّﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺷﻮﺩ ﺁﻳﺎ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ؟ جواب : ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺷﺌﻮﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ‏ﺩﺍﻧﺪ، ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻧﻤﯽ‏ﺩﺍﻧﻢ، ﻟﺒﺎﺱ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.‏ 📚استفتائات مرحوم آیت الله ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🇮🇷/ معنای برتری مردان بر زنان در قرآن 🎥عربی 🇮🇶 /الشیخ طاهر الغرباوی یبیّن معنی تفضیل الرجال علی النساء في القرآن ✍️ اینکه در قرآن کریم اومده مردان بر زنان برتری دارند یعنی چی ؟! آیا واقعا بین زن و مرد تبعیض گذاشته ؟! و .. پاسخ این سوال رو استاد الغرباوی در شبکه ولایت عربی(الولایة) دادند ، ببین و برای بقیه هم ارسال کن.. 🖥 برنامج 📅کل أربعاء ⏰الساعة 17:00 حسب توقیت النجف الأشرف 🗣بحضور 💠🇮🇶اگر مشتاق یادگیری زبان عربی هستی میتونی برنامه های شبکه ولایت عربی رو در { اینجـــــــــا } ببینی ؛ تازه کلی کلیپ های فارسی و عربی دیگه ای هم در راهه 🤩 همین حالا کانال شبکه ولایت رو دنبال کن 👇 🇮🇶@alwilayah_tv 🇮🇷 @velayattv
💥شاک متفحص مرتد نیست ✍حضرت آیت الله : ارتداد آن است که کسی محققانه دین را بپذیرد، سپس دین را کنار بگذارد. در ارتداد یک نکته مهم این است که پیش از این، دین را با برهان منطقی پذیرفته باشد، اگر کسی واقعا شاک متفحص است، یعنی هر چند در خانواده مسلمان تربیت شده ولی اسلامی را که قبول کرده، «اسلام روان شناختی» است نه اسلام معرفت شناختی و یقین منطقی ؛ دید پدر و مادرش مسلمان هستند، او هم مسلمان شد، نه از معصوم شنید و نه از حکیم متأله دریافت کرد، اسلام موروثی دارد که اگر هم یقین داشته باشد، یقین روانی است نه یقین منطقی، چنین شخصی اگر به ایمان خود باقی بماند، ممکن است خداوند متعال منت گذاشته و دین او را بپذیرد. اما‌ اگر شک کرد، معلوم نیست که خداوند متعال احکام ارتداد بر آن بار کند و معلوم نیست که تعریف ارتداد شامل آن بشود. بنابراین، ارتداد یعنی کسی که یقین معرفت شناختی دارد، با این حال دین را به بازی بگیرد و از آن اعلام بیزاری نماید. 📰ویژه نامه صحیفه حوزه ، روزنامه جمهوری اسلامی، ش 48 (30 اردیبهشت 1381) ص 14. ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
🔺️رابطه اقتصاد لیبرالی با فرهنگ ✍حضرت آیت الله : اقتصاد سرمايه‌دارى، از آن‌جا كه اصولاً براساس تفكر مادى و نفع‌پرستى پى‌ريزى شده است، هرگز به ارزش‌هاى انسانى و معنوى فكر نمى‌كند. و حتى از آن بالاتر، همواره مى‌كوشد تا اين گونه ارزش‌ها را در جوامع انسانى نابود و پايمال كند. زيرا مناسب‌ترين محيط براى رشد و دوام و بقاى اقتصاد سرمايه‌دارى و سلطۀ بيرحمانه آن، محيطى است كه در آن، هرگونه ارزش انسانى و معنوى از بين رفته و به جاى آن جامعه‌يى ايجاد شده باشد كه به عنوان يك «جامعۀ مصرفى»، افراد آن، تنها كالاهاى مخصوصى را مصرف مى‌كنند، اوقات خود را به عيش و نوش و عشرت‌طلبى مى‌گذرانند، به آتش شهوت‌رانى و فساد و فحشا دامن مى‌زنند و هر روز بيش از پيش، در برابر سلطۀ سرمايه‌دارى، سر تسليم خم مى‌كند. 📚اقتصاد اسلامی ، ج۱، ص۱۵۰ دانلود و مطالعه رایگان کتاب👉 پ.ن: همانطور که قبلا هم بارها گفتیم، یکی از علل مهم ترویج فساد و انحرافات اخلاقی در جامعه، اجرای اقتصاد لیبرال سرمایه داری غربی است ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی 🎤 استاد امین اسدپور ▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. ▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟ 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
💥لذت علم! 🎙حضرت آیت الله : شب‌ها که مشغول مطالعه می‌شدم تا دیروقت سعی بر مطالعه داشتم. پیک شب وسط مطالعه خوابم برد. در آن وقت‌ها همه از چراغ نفتی استفاده می‌کردیم. چراغ هم واژگون شد صبح که بیدار شدم خودم را در یک طرف و کتاب و چراغ را در طرف دیگر دیدم که سیاه و خاموش بود و خدا رحم کرده بود که حجره آتش نگرفته بود. به هیچ وجه به تغذیه اهمیّت نمی دادم و اصولاً وضع زندگی طلّاب در آن روز، از امروز بسیار سخت تر بود. مجموع این امور سبب شد که از نظر جسمی بسیار لاغر و پژمرده شدم ولی عشق و شور و علاقه، همه اینها را جبران می‌کرد. 📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مسعود مکارم ، ص۲۱ 🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉 📸از راست: شهید آیت الله محمد ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و ناشناس ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی.pdf
607.9K
📕 "الگوبرداری از تأسیس فلسفه اسلامی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی" ✍️عباس گرایی - علی مصباح یزدی 💧چکیده تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران، نیازمند تولید علوم انسانی اسلامی است؛ اما در میان باورمندان به امکان علوم انسانی اسلامی درباره چگونگی تولید چنین دانشی، شاهد اختلاف نظر قابل توجهی هستیم و روش تحقیق های گوناگونی برای این منظور تاکنون ارائه شده است. از آنجا که فلسفه از جمله دانش های وارداتی به عالم اسلام است که با تلاش عالمی چون فارابی، مدل اسلامی آن با موفقیت تأسیس و تولید گردیده، با الگوگیری از مراحل تأسیس فلسفه اسلامی توسط ، می توان پیشنهادی برای تأْسیس نسخه اسلامی علوم انسانی وارداتی عصر حاضر ارائه داد. این تحقیق با روش تحلیلی منطقی تلاش کرده، پس از مشخص کردن مراحل نظریه پردازی فارابی در تأسیس ، مراحلی برای تأسیس علوم انسانی اسلامی پیشنهاد دهد که عبارت اند از: 1) گزینش و ترجمه هدفمند آثار وارداتی علوم انسانی براساس میزان هماهنگی با آموزه های اسلام؛ 2) شرح آثار و آرای گزینش شده توسط نخبگان باورمند به آموزه های اسلام؛ 3) الهام و استفاده از آموزه های اسلام در جهت دهی در گزینش مسئله تحقیق در طرح مسائل تازه، در طرح استدلال نو، در پاسخ گویی به برخی مسائل علوم انسانی و در بهره گیری به عنوان ناظر ارزش یاب؛ 4) تعیین اصول و مبانی فلسفه فارابی و سایر اصول و مبانی لازم؛ 5) استفاده از مفاهیم، منابع و روش های فرافرهنگی و 6) طبقه بندی علوم برای ارائه راه بردی آموزشی و پژوهشی. 🌼کشکول ناب🔻 🌸 @kashkolenab
✍پیام حضرت آیت الله شریعتی کاشانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بسم الله الرحمن الرحیم أُذِن للَّذین یُقاتَلون بأنَّهم ظُلِموا وإنَّ الله على نَصرِهم لقدير، الَّذين أُخرِجوا من ديارهم بغير حقٍّ إلا أن يقولوا ربُّنا الله.. 🔻جنایت وحشیانه و هولناک رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی بر ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و فاجعه بمباران بیمارستان معمدانی را که موجب به‌خاک وخون کشیده شدن و شهادت صدها نفر از غیر نظامیان و کودکان شد، شدیداً محکوم می‌کنیم. جنایتی شرم‌آور و در نهایت رذالت و پستی که صحنه‌های آن، دل هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند. جوامع بین المللی و انسان‌های آزاده جهان باید بر اساس وظیفه انسانی خویش، این فاجعه را محکوم کنند و ملت‌ها و دولت‌های اسلامی با اتکال به خداوند متعال و با تمام قوا و اتحاد، به‌پا خیزند و در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها، این غده سرطانی و جرثومه فساد و جنایت را از روی زمین ریشه‌کن کنند که اگر امروز به این وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل نکنند و به مقابله با این رژیم آدم‌کش قیام نکنند، فردا آتش فتنه و جنایات او دامن آن‌ها را نیز خواهد گرفت. ✅امید است با عنایت خدای متعال، به‌زودی شاهد پیروزی مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین و نابودی رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، این دشمن بشریت و انسانیت باشیم. وسیعلمُ الذین ظلموا أيَّ مُنقلبٍ ينقلبون. حسن شریعتی ۲۶ مهر۱۴۰۲ ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab