eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اشکالات ساختار دانشگاه و لزوم مراقبت از عدم تسری آنها به ساختار حوزه انقلاب : بنده در اینکه در مسابقه علمی دنیا باید سهیم باشیم تردیدی ندارم؛ 👈 اما مبنا قراردادن مقاله علمی به عنوان شرط ارتقا هیات علمی منطقی ندارد اینکه همه اساتید و هیات علمی را موظف کنیم که اگر میخواهید ارتقا بیابید، باید بروید پیش فلان مجله معروف یا فلان مرکز علمی دنیا امتحان بدهید و رتبه خود را مشخص کنید، این را منطقی نمیدانم. ۱۴۰۲/۷/۲۵ متن کامل 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
آیت الله سید اسدالله مسعودی علوی (امام جماعت فعلی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها) 🌸کشکول ناب حوزوی🌼 🪻 @kashkolenab 🌷
🔺اشعار زیبای توحیدی آیت الله میرجهانی(ره) در مقدمه کتاب تفسیر امّ الکتاب اى ز تو مفتوح كتاب وجود * نام تو سرلوحه غيب و شهود گرچه سزد حمد نمودن تو را * ما نتوانيم ستودن تو را جز تو سزاوار ثنا نيست كس * ذات تو شايسته حمد است و بس موجد هر صورت و معنى توئى * زنده و قيّوم و توانا توئى قرص قمر قرصه اى از خوان تو * شمس فلك شمسه ايوان تو حمد تو را ذات تو زيبنده است * عاجز از آن منطق هر بنده است آيتى از حمد تو احمد بود * حمد تو محمود و محمّد بود آنكه تو را مخزن اسرار اوست * آنكه تو را مطلع انوار اوست آنكه ببرديش بعرش از زمين * تا كه دهد زينت عرش برين حمد تو شايان درود تو شد * اعظم آيات وجود تو شد بيّنه حمد تو باشد امام * آنكه دهد كون مكان را نظام ظاهر حمد تو رسول امين * باطن آن هست امام مبين معدن علم تو و مجلاى تام * نيست كسى غير رسول و امام كين دو بصورت دو و معنى يكند * راه تولاى تو را سالكند اى شه لولاك توئى حمد حق * فاتح ما استقبل و ختم سبق فاتحۀ عالم امكان توئى * در جسد عالميان جان توئى عقل نخستين فلك علم و دين * صادر اوّل در درج يقين علت ايجاد همه انبيا * سيّد و سالار همه اصفيا كنت نبيّا ز تو زيبنده است * عاجز از آن منطق هر بنده است شمس ضحى آيتى از روى تو * ليل سجى نكهتى از موى تو خيل ملك بنده فرمان تو * جنّ و بشر ريزه خور خوان تو تا كه بود سال و مه و صبح و شام * بر تو و آلت صلوات و سلام خاصه على قدوه اهل يقين * شير خدا پادشه متقين هست نبى شهر و على باب او * علم نبى را ز على بازجو حبّ على حبّ خداى عليست * معرفت حق بولاى على است كرد عطا حق بعلى نام خود * نفس نبى خواندش و همنام خود روح ده مرده بود نام او * زنده شود مرده ز انعام او ذات على آيت سبحانى است * نام على مهر سلمانى است گاه تنزّل عدد نام او * جلوه دهد غيب حق از سرّ مو بيّنه نام وى ايمان بود * بر تن اسلام خود او جان بود بيّنه نام محمد يقين * جلوه اسلام دهد اين چنين ياب على نفس رسول خدا است * گرچه بظاهر ز محمّد جدا است مظهر رب نام نبىّ ولى است * كين دو بصورت دو و معنى يكيست هست على بعد نبى رهنما * گفته خدا در حق او انّما 📚مقدمه تفسیر‌ ام الکتاب، آیت الله سیدحسن میرجهانی طباطبائی رحمه الله علیه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای اشکال شهید در بحث حرکت جوهری و سفر به تهران چیست؟ برکت تدریس شهید مطهری ۵۶ و ۵۷ در حوزه قم چه بود؟ علل جریان نشدن مکتب خمینی در حوزه قم چیست؟ جریان قم ِقم کجاست، چیست؟ 🎤استاد امین مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha @amin_asadpour 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فارسی نویسی فیلسوفان مسلمان.pdf
348.8K
📕 "فارسی نویسی فیلسوفان مسلمان" چکیده در قرون اولیه تاریخ اسلام، در فلسفه و سایر علوم هیچ کتابی به زبان فارسی نوشته نشده است و تمامی دانشمندان مسلمان که اکثر آنها هم ایرانی بوده‌اند، آثار علمی خود را به زبان عربی ‌نگاشته‌اند. از قرن چهارم هجری به بعد، فلاسفة ایرانی در کنار تأليفات فراوانی که به زبان عربی داشته‌اند، بتدریج آثار اندکی را به زبان فارسی خلق كرده‌اند که از آن جهت که جادة فارسی‌نویسی را برای دانشمندان دوره‎های بعد هموار نموده‌ است، بسیار ارزشمندند. آنها زمانی این کار را آغاز کرده‌اند که زبان فارسی پس از یک دورة فترت، آمادگی و گنجایش لازم برای ادای مفاهیم و معانی انتزاعی فلسفی را نداشته است. و شاگردان او، ناصرخسرو، سهروردی، باباافضل کاشانی، الدین طوسی، قطب‌الدین شیرازی و دیگران، در تدوین نگاشته‎های فلسفی به زبان فارسی سهم بسزایی داشته‎اند. تلاش آنها در معادل سازی اصطلاحات فلسفی به زبان فارسی، زمینه را در روزگار ما برای خلق آثار فلسفی پخته‎تر فراهم کرده است. این جستار به روش توصیفی ـ تحلیلی، علل زبانی و ادبی غلبة زبان عربی در نگاشته‌های فلسفی را بررسی نموده و با معرفی مهمترین تأليفات فلسفی به زبان فارسی، نقش آنها را در توسعه و غنی‌سازی این زبان برای انتقال دانشهای فلسفی تبيين ساخته است. در پایان نيز به تأثير آثار ترجمه شده از متون فلسفة غرب بر پرباری گنجینة لغات فارسی و ضرورت نگارش فلسفه به زبان فارسی در عصر حاضر که عربی‌دانی در آن بشدت کاهش یافته است، می پردازد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند: 💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه» 🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی 🔺سرفصل ها: 🔹 نسبت خطابات قانونیه با : 1️⃣مکانیزم تشریع شارع 2️⃣خطاب و لسان ادله 3️⃣ثابتات و متغیرات 4️⃣فقه مصالح و مقاصد 5️⃣تزاحمات اجرا 🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره) ✅زمان برگزاری: 🔹از 14 آذر تا 30 دی 📡 کانال بنیاد شیخ انصاری 👇 🌷 https://eitaa.com/bsheikhansari
چند نکته درباره استاد محمدحسین حشمت پور: ۱: استاد سالهاست که مشغول تدریس متون فلسفی می باشد که تقریبا کسی آنها را تدریس و ضبط نکرده ، لذا کار ایشان در جای خود منحصر به فرد است و بسیار قابل تقدیر ، صوت تدریس های ایشان برای همیشه باقی خواهد ماند و گنجینه ای خواهد بود برای هرکس که بخواهد به این منابع فلسفی مراجعه کند. ۲: به این علت که استاد بیشتر وقت خود را صرف فهم دقیق چنین متن هایی کرده لذا کاملا مطلع است که کدام کتاب سخت نوشته شده و کدام کتاب آسان و روان. در چند روز اخیر دیدم که برخی تعجب کردند که چرا استاد می گوید از عبارات کتاب شفا متنفر است! این اعزه ای کاش لای کتاب شفا را باز کنند ، خصوصا بخش های طبیعیات و منطقش را! برخی به کنایه نوشته اند که "بنده خدا را ببینید به چه روزی انداخته اند ، تنفر از عبارات شفا!" اولا این توضیحات که در مصاحبه دوم منتشر شد بخاطر گلایه خود استاد بود از اینکه مصاحبه اول خوب در نیامده و برداشت های اشتباهی از آن شده، پس هیچ تحمیل و اجباری در کار نبوده و خود استاد خواسته که توضیحاتی بدهد تا سو تفاهم نشود ثانیا لای کتاب شفا را باز نکرده اید هیچ ، روی لینک مصاحبه را حداقل می زدید و متن مصاحبه دوم را می خواندید بعد اظهارنظر می کردید. ذهن سیاست زده برخی همه چیز را به لجن می کشد! بله استاد حشمت پور برای برخی قابل فهم نیست، چرا باید استادی جوانی خود را پای فهم و تدریس چنین متونی قرار دهد!؟ می توانست مثل برخی جناح بازی کند یا در این دانشگاه و آن حوزه کلمات پر طمطراقی بکار برده و مریدانی جمع کند اما او مخلصانه آنچه وظیفه خود دید را انجام داد. ۳: استاد حشمت پور همچون برخی ، بیشتر فلسفه را علمی آلی و مقدماتی می داند برای فهم دین و قرآن و روایات ، لذا از اول تفسیر قرآن و شرح احادیث را اهمیت بیشتری می داده است ، گرچه معتقدم فلسفه علمی اصالی و مستقل است همچون عقل که منبعی مستقل از وحی است اما تاثیر مهم فلسفه در فهم بسیاری از آیات و روایات امری واضح و انکارناپذیر است. متن کامل مصاحبه اخیر 👉 متن کامل مصاحبه قبلی 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علوم شناختی، ذهن شناسی جدید است 🎤 استاد شهید مطهری: تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت دو تفاوت عمده ذهن شناسی جدید با دیدگاه شهید مطهری ✂️برشی از نشست علمی «علوم شناختی و دین»👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺راهکارهای تبلیغ موفق آیت الله مقدس در بین نوجوانان و جوانان ✂️برشی از مستند "کوچه مقدس"👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
مقاله جمهوریت و اسلامیت; تضاد یا توافق؟ - استاد ارسطا .pdf
251.9K
📕 "جمهوریت و اسلامیت; تضاد یا توافق؟" ✍استاد محمدجواد ارسطا چکیده از ابتداى تشکیل حکومت جمهورى اسلامى در ایران با رهبرى امام خمینى به عنوان فقیه جامع الشرایط، یکى از شبهاتى که در موارد متعددى مطرح شده، تضاد بین حکومت جمهورى و حکومت اسلامى مبتنى بر ولایت فقیه (= حکومت ولایى) بوده است. در این مقاله ابتدا سعى شده تعریف دقیق و مستندى از حکومت جمهورى ارائه شود و سپس با در نظر گرفتن ویژگى هاى حکومت ولایى، امکان جمع بین آن دو اثبات گردد. در ادامه موارد ادعایى افتراق بین حکومت جمهورى و ولایى مورد بررسى قرار گرفته و با ارائه ى پاسخ استدلالى به آنها، بر سازگارى جمهوریت با اسلامیت تأکید شده است.  @arasta_fiqh 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥میرزای شیرازی دستور داده بود که بخشی از نهج البلاغه قبل از شروع درس خوانده شود 📚موسوعة العلامة الأوردبادي، ج١١ (حياة الإمام المجدد السيد محمد حسن الحسيني الشيرازي) ص٣٨. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ تبلیغ | دهه فجر ۱۴۰۱ | یاران سبز موعود عج ♻️ حرکت جهادی مبلغین موسسه یاران سبز موعود عج در ایام الله دهه فجر سال ۱۴۰۱ در سطح مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای ، و . ❌ این حرکت در روزگار پر فراز و نشیب سال ۱۴۰۱ رخ داد. روزگاری که کمتر کسی حاضر به فعالیت اجتماعی در آن بود. 🎥 در مستند به تماشای آن لحظات می نشینیم. 📣 این جریان ادامه دارد... 👌مشاهده کیفیت بهتر 📎 آدرس کانال موسسه یاران سبز موعود عج 🔺 آپارات: B2n.ir/h92132 🔺 ایتا: https://eitaa.com/joinchat/983171519C288d9b8718
💥برشی از یک در باب فلسفه مخالف: اگر شما سراغ ارسطو و افلاطون نرفته بودید و قرآن و احادیث عترت را مقابل خود می گذاشتید و تعقل می کردید درست بود ...ولی شما رفتید سراغ ارسطو و افلاطون و با آن مبانی به سراغ آیات و روایات آمدید.... دکتر حسین غفاری: تعقل آزاد یعنی استقلال داشتن عقل در حجیت خود. اگر عقل استقلال داشته باشد جا دارد که به کلام ارسطو و افلاطون هم توجه کند و سخن حق آنان را بپذیرد اما تابع تقلیدی آنان نباشد...همان طور که در مبانی و اصول دین هم اینگونه عمل میکنیم و نمی گوییم چون پیامبر و ائمه اطهار صلوات الله علیهم فرموده اند، میپذیریم. این عقل زندانی است که از ابتدا با افلاطون و ارسطو خصومت دارد و نگاه میکند که آنها چه گفته اند تا او ضد آنها را بگوید.... 📚کتاب جدال با مدعی، ص 175 ✍پ.ن: دکتر حسین غفاری استاد دانشگاه تهران و از شاگردان شهید مطهری می باشد. 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
نگاهی به "بازی مافیا" 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
از چپ : مرحوم آیت الله کرمانشاهی مرحوم آیت الله خزعلی آیت الله علما(امام جمعه سابق کرمانشاه) برخی از آثار هنری مرحوم آیت الله نجومی نیز در تصویر نمایان است، ایشان تبحر زیادی در هنرهایی مثل خطاطی داشتند. بزودی بخشی از آثار هنری چشم نوازشان را ارسال خواهیم کرد 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺کلیپی کاملتر از کلیپ جنجالی منتشر شده از مناظره مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی شاید شما هم کلیپ تقطیع شده چند ثانیه ای که اخیرا برخی رسانه های غیر معتبر مثل عبدی مدیا از یک مناظره چندساعته منتشر کرد را دیده باشید در این مناظره جناب بیژن عبدالکریمی کاملا قاطعانه و جزم اندیشانه فقها را غیرآشنا با فلسفه و تفسیر فهم دین و متون دینی می داند اما متوجه نیست که مهمترین بحث های هرمنوتیکی در علم اصول فقه مطرح شده و هیچ فقیهی بی اطلاع از چنین بحثهایی نیست، گرچه این فرد که بیشتر فلسفه هایدگر و گادامر خوانده از مباحث فقهی و اصولی و حتی فلسفه اسلامی اطلاع دقیقی ندارد و این در سخنانش نمایان است! چرا در این مناظره، سخن از حجاب به‌عنوان «ضروری دین» به میان آمد؟! طرف مقابل چه گفت که چنین پاسخی شنید؟! این سخن، خطاب به «روشنفکری تاریخی‌اندیش» بود که دینی‌بودن حکم را انکار کرد... پ.ن: البته جناب جمشیدی هم اشتباهاتی داشته و دارد ولی این حملات اخیر به وی سیاست زده و دور از دغدغه فهم حقیقت و دفاع از حقیقت است. بخوانید👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺پاسخی کوتاه به نقدی بر مطلب استاد غفاری اگر عقل مستقلا حجت نیست پس چجور حجت درون است و چرا امام بین حجت درون و بیرون استقلال قائل شده؟! سوالی عمیق تر، شما سخن امام را از چه باب حجت می دانید؟ چه کسی گفته امام و نبی معصوم است و از طرف خدا آمده؟ چه کسی گفته خدا باید نبی مبعوث کند؟ آیا جز عقل؟ تمام مبانی اساسی اعتقادی(اصل توحید و نبوت و امامت و..) با عقل مستقل اثبات می شود، خوب است کمی بیشتر کلام بخوانیم. همه چیز با فقه و اصول حل نمی شود. عقل مستقل اگر نباشد چجور می خواهیم گفتگو و استدلال کنیم با غیر شیعیان؟ چرا اهلبیت مناظره و احتجاج می کردند با مخالفین؟ چرا اینهمه قرآن تاکید به تعقل و تفکر دارد؟ افلا یعقلون های قرآن برای کیست؟ مشکل شما این است که خودتان در استدلال عقل را مستقلا حجت می دانید ولی توجه به آن ندارید! شبیه ابن تیمیه برای ردّ منطق از منطق استفاده می کنید! حال بماند که این روایتی که به آن استناد کردید مرفوعه است! بیشتر بخوانید👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ممانعت حضرت آیت الله از بوسیدن دستشان، در دیدار با حضرت آیت الله 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥همه کسانی که دغدغه وضعیت عفاف و حجاب را دارند دعوت می‌کنم این دو دقیقه از صحبتهای دکتر منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری اسلامی) را با دقت مشاهده بفرمایند ✍بخوانید:تاثیر کالبد، فضا و معماری بر پوشش، عفاف و حیا: "زیست عفیفانه زیر سایه معماری نجیبانه"👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دوره نقد اخباریگری 🎙با تدریس استاد علی محمدی هوشیار @ali_hoshyar جلسه اول: https://eitaa.com/ali_hoshyar/1332 جلسه دوم: https://eitaa.com/ali_hoshyar/1333 جلسه سوم: https://eitaa.com/ali_hoshyar/1342 جلسه چهارم: https://eitaa.com/ali_hoshyar/1351 جلسه پنجم: https://eitaa.com/ali_hoshyar/1421 ⌛️پایان دوره. @ali_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنان دردمندانه آیت الله سیدحسن با اژه ای: مطالبه اول ما از دستگاه قضایی حاکمیت عدالت است “بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ” ما می‌خواهیم که در جای جای کشور ما تمام امور بر اساس عدالت باشد؛ دومین مطلب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است گاهی مرور زمان باعث می‌شود حکمی هم که صادر می‌شود به هیچ دردی نخورد. مطلب سوم فصل الخطاب است دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر، ۴۷۷ و… گاهی پرونده ها تا چندین دهه ادامه پیدا می کند‌ این اطاله نه در شان انقلاب اسلامی است و نه در شأن ملت ما و نه در شأن دستگاه قضا. مردم روحاً در این باب معذب هستند که اگر فساد و اختلاسی اعلام بشود مردم به شدت حساس می‌شوند که عاقبت این اختلاس چه می‌شود؟ در اینجا باید مسئله خیلی سریع و خارج از نوبت رسیدگی و نتیجه اعلام بشود و الا باورها خراب می‌شود اگر دقت کرده باشید دشمن همان مبلغ اختلاس را سوژه خود قرار می دهد و به صورت ویژه روی آن کار می‌کند و می‌گوید ایها الناس اگر این مبلغ اختلاس بین ملت تقسیم می‌شد این طور می‌شد یا آن را با درآمد قشر پایین مقایسه می کند و می گوید … ملت ما در این باب هم از مجلس و هم از قوه مجریه و هم از قضاییه انتظار ویژه دارد. مطالبه بعدی لزوم رسیدگی به ترک فعل بعضی از مدیران است گاهی با ترک فعل یک مدیر میلیاردها پول بیت المال هدر و به جیب اشخاص ریخته می‌شود در این خصوص هر چند ما مستقیماً وظیفه نداریم ولی در چندین مورد تذکر داده شد و بعد از ورود سازمان بازرسی و دادستانی اقدامات بسیار شایسته صورت گرفت. 🌐متن کامل👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️نشست "درآمدی بر منبع یابی تهذیب‌الاحکام" 🎤استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی به همراه گزارشی از روند پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین ۱۶ آذر، مکتبة المجلسي قم 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab