💥 تمدنی که نباید فراموش شود
یک جایی خوانده بودیم که حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شهر بغداد و در دوران اوج تمدن اسلامی ۱۰۰ کتابفروشی فعالیت میکردند. اما نمیدانستیم که چگونه این موضوع را به شما بگوییم! چون منبع قابل اعتمادی برای آن نداشتیم.
حالا این موضوع کتابفروشیهای ۱۰۰۰سال پیش را بگذارید در کنار چندین موضوع دیگر. اثبات کروی بودن زمین، کشف قوانین حرکت و ... که همگی برای اولین بار توسط مسلمانان کشف شدند! کشفیاتی که همگی ذیل پرچم تمدنی رخ داد که اسلامی بود.
جلد جدید مجموعه کتابهای نیمه پنهان موضوعش تمدن اسلامی است. کتاب #برگ_های_گمشده روایتگر دوران پرشکوه تمدن اسلامی است. مطالبی که در کتاب گفته شده است همگی چندین منبع معتبر و سند دست اول دارد که خیال آدم را از خواندنشان راحت میکند. روایتهای دست اول از دورانی که کمتر به برای ما شناخته شده است.
✍️ سعید مستغاثی
📄۴۳۲صفحه
💸۴۵,۰۰۰تومان
📇 انتشارات کیهان
☎️ 📦 ۰۲۱-۶۶۴۰۳۴۷۹
#معرفی_کتاب
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
نشست۸ ، استاد ربانی ، سوال۳-Segment 1.mp3
2.04M
⁉️چرا کلام تدریسی در حوزه ها و دانشگاه ها، ناظر به عمل نیست و در عمل نمی آید؟ راهکار عملی کردن آن چیست؟ شما برای عینی کردن اعتقادات برنامه ای دارید؟
🎙 پاسخ حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
صوت کامل وبینار
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥بخشی از سخنان پرفسور مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔹متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔺بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل🔻
https://iqna.ir/00GaUF
📇انتشارات مجمع حکمت اسلامی
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی #حسن_زاده_آملی #سبحانی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علت فراموشی دروس و کم بهره بردن از کلاسها
🎤 آیت الله #حائری_شیرازی
#مشاوره_طلبگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
99.11.29 عدالت در حکمت متعالیه.mp3
50.65M
🎤صوت نشست علمی عدالت در حکمت متعالیه
✅ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔻ناقدان:
👤حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤حجت الاسلام دکتر سید کاظم سیدباقری(دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔺دبیر علمی : دکتر شریف لکزایی (دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
#عدالت_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمانان_در.pdf
7.48M
📚 #کتاب «آندلس یا تاریخ حکومت مسلمانان در اروپا»
✍مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی
شرح واقعه فتح آندلس و تشکیل حکومت اسلامی در اروپا
#تمدن_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎥آیت الله #مصباح_یزدی (ره): مسئولین دانشگاهی در شیلی به بنده گفتند: ما را از فرهنگ فاسد آمریکا نجات
💥دو خاطره به نقل از مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
✍استاد احمد فربهی:
🔹اوائل انقلاب روزی آیت الله اردبیلی تماس گرفت و گفت:
آقای مصباح! قراره یک همایش جهانی دربارهی حقوقاسلامی برگزار شود، شما چند نفر را معرفی کن تا در این همایش، ارائهی نظریه کنند!
گفتم: ببینم چه میشود!
🔸گوشی تلفن را سر جایش گذاشتم و چند لحظه با خودم فکر کردم و گفتم: خدایا! من الان چه کسی را برای این همایش، معرفی کنم!؛ خدایا! تو خودت این همایش را به هم بزن!!
تلفن زنگ زد! آقای اردبیلی بود، گفت: آقای مصباح! همایش به هم خورده، نیازی نیست کسی را معرفی کنی!؛ این خاطرهی اول.
🔹ایشان در خاطرهی دیگری گفتند: چندین سال قبل، به واتیکان رفتم پس از اینکه گفتگو کردیم، شخصیت بزرگ جهان مسیحیت، از ساختمانش بیرون، و تا کنار ماشین آمد؛ از پنجرهی ماشین رو به من کرد و گفت:
اسلامشناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با محتوای اسلام بیشتر آشنا شویم!
🔸من هم گفتم: وقتی به قم برگشتم اسلامشناسانمان را به واتیکان میفرستم! سپس خداحافظی کردم و ماشین حرکت کرد؛ کمی فکر کردم و با خود گفتم: خدایا! من قم برگشتم، چهکسی را به واتیکان بفرستم! این هم خاطرهی دوم.
✅امروز حوزهی علمیه، در همهی رشتههای علوم انسانی، مؤلفان و نظریهپردازان قابلی دارد؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و نیز مؤسسهی امام خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه دفتر تبلیغات و دارالحدیث، از جمله دهها مراکزی است که تأمینکنندهی این نیروها هستند همچنین، مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی، میتواند متفکرانی زباندان، به اقصینقاط جهان بفرستد؛
و الحمدلله
#نقد_حوزه
#نوآوری_ها
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
💥 #مناظره ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی (۱)
🎤حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی
🎤حجت الاسلام علی محمدی
مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_تمدنی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
📔بخشی از #نسخه_خطی رساله ای در خواص جواهر و سنگها
✍ #خواجه_نصیر الدین طوسی
🗓به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیر
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📔بخشی از #نسخه_خطی رساله ای در خواص جواهر و سنگها ✍ #خواجه_نصیر الدین طوسی 🗓به مناسبت روز بزرگداشت
💥شعر معروف خیام و جواب #خواجه_نصیر
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
Neshast Elmi_99_12_05.mp3
25.75M
🔺نشست علمی
✅ موضوع: رابطه فقه با علم اقتصاد
🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدهادی عربی( رییس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم)
📆 تاریخ 1399/12/5
🏫مدرسه فقهی امام محمدباقر(علیهالسلام)
#اقتصاد_اسلامی
#فقه_تمدنی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس #ابن_سینا در مورد #امیرالمومنین امام علی (علیه السلام)
🎤استاد #دینانی
#فضائل_امیرالمؤمنین
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
مرحوم آیت الله #رفیعی_قزوینی ره آثار مکتوب، خیلی کم دارند. با اینکه خیلی عالم مهمی بودند و در فقه و
💥 #علامه_حسن_زاده_آملی:
آیت الله #رفیعی_قزوینی در تفسیر آراء #ملاصدرا و حلّ معضلات اسفار، تبحری شگفت داشت!
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥توجه بیشتر به تاریخ در بین ملل متمدن دنیا
🔻نکات مهم رهبر انقلاب درباره اینکه غربی ها به شخصیت ها و نکات ریز تاریخی شان خوب توجه می کنند و آنها را برجسته می نمایند و ما هم نباید از این امر غفلت نماییم و شخصیت هایی که در برهه ای از زمان یک عظمتی از خود نشان داده اند را مورد توجه علمی در سطح ملی قرار دهیم
@drmousanajafi
#تمدن_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
4_5863938528768950408.pdf
10.07M
📚 #کتاب فلاسفه بزرگ(آشنایی با فلسفه ی غرب)
✍ برایان مگی
در این کتاب، برایان مگی درباره هر فیلسوف با یکی از فیلسوفان معاصر صحبت می کند که متخصص موضوع بحث است. لذا نه تنها در این کتاب با اندیشه های فیلسوفان گذشته با کیفیت مناسب آشنا می شویم، با نظریات فیلسوفان معاصری چون برنارد ویلیامز، جان پاسمور، وارناک، کاپلستن و ایر و سرل نیز در ارتباط با پیشیان آشنا می شویم. وجه دیگر امتیاز کتاب، آشنا شدن خواننده با آخرین تحولات در برداشتهای فلسفی معاصر است. از دیگر امتیازات کتاب، قالب گفتگویی آن است که آنرا بالطبع ساده تر و قابل فهم تر، و جزئیات مسائل را آشکارتر می سازد
#آشنایی_با_فلسفه_غرب
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥آقا علی مدرّس و حکیم جلوه و تحقیقات راجع به عینک
گویند #آقاعلی_مدرس که از معاریفِ حکما و معاصرِ جلوه بود در مجلسی که [میرزای] #جلوه حضور داشت از آقا علی راجع به مزایا و مضرّاتِ عینکِ چشم که آن روزها تازه به ایران وارد شده بود پرسشی کردند و آقا علی حکیم در خصوصیّات عینک تحقیقاتی می نمود و می خواست که میرزای جلوه که در کنارش نشسته بود نشنود پس از پایان مطلب معلوم شد که گوش به تحقیقات آقاعلی می داد و گفت که اینها جواب پرسش کننده نشد و خود به صحبت پرداخت و پاسخ کافی داد که همهٔ اهلِ مجلس قبول کردند.
📚تاریخ فلاسفهٔ اسلام ،مرتضی مدرّسی ،ص۵۰
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
📜مرقومه ای از ملا حسینقلی همدانی(ره)
آنچه از در ذیل می آید مرقومه ای شریف از عارف واصل، ملاحسینقلی همدانی(ره) است. گر چه مخاطب این نامه معلوم نیست اما سرزنشها و موعظه های این عارف برای همگان می تواند قابل استفاده باشد. این نامه نهیبی است بر قلوب زنگار گرفته دوران مدرن تا شاید با نفس قدسی این عارف كامل بازگشتی به مسیر صحیح زندگی معنوی داشته باشیم.
این نامه برگرفته از قرآن و كلمات گرانقدر معصومین(ع) همراه با استعارات و تشبیهات بسیار ظریف و لطیف است كه هر بار آن را بخوانی به حقایق جدیدتری خواهی رسید. نوشتار ذیل با كمی تصرف برای روان تر شدن مطالعه درج می گردد.
🔻ای همبازی اطفال! ای حمال اثقال! ای محبوس چاه جاه! و ای مسموم مارمال! ای غریق بحر دنیا! و ای اسیر همومات آمال. مگر نشنیده ای و نخوانده ای «...إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْو» (1) و نشنیده ای فرموده آن حكیم غیب دان منزه از عیب و شین را كه به فرزند ارجمند خطاب كرده: "بنی! ان الدنیا بحر عمیق غرق الاكثرون" (2) و حقیر عرض می كنم عن تحقیق: "و نحن منهم" قطعاً ما از آن غرق شدگان در دنیاییم.
🔸در حقیقت این لفظ عمیق فكر نما، ببین چقدر از جواهر حكمت در این صندوق كوچك، در این روایت - كه دنیا را به دریا تشبیه می كند - برای متفكرین به عنوان هدیه درج فرموده. همین قدر بدان دریا نهنگ دارد، ماهی دارد، جانورهای عجیبه آن بسیار و مهالك غریبه آن بی شمار، جزایر هولناكش زهره شیران را آب و كوه های سهمناكش چه بسیار مردمان را نایاب نموده.
🔹اصل و میدان این دریا از ظلمات جهل ناشی شده است و در اودیه (اراضی) قلوب اهل غفلت جا دارد. امواج اموالش بسی كشتیهای عمر را به باد فنا داده و جبال هموم و غمومش بسا پشته ها هلاك كرده، نهنگ های اوصاف مذمومه اش چه كسان را فرو برده و آب محبت تلخ و شورش چه مردمان را كور و چه چشم ها را بی نور نموده.
هر كه در این دنیا غرق شد سر از گریبان نار جحیم بیرون آورده و در عذاب الیم خواهد ماند.
... اگر از عمق این دریا بپرسی؟ عرض خواهم كرد: كه انتها ندارد و اگر باور نداری به غواصان این دریا (یعنی: اهل دنیا از اولین و آخرین) نظر نما و ببین كه همگی در آن غرق شده احدی به قعر آن نرسیده و اگر بهتر می خواهی بفهمی به حال خراب خودت نگاه كن و ببین كه هر قدر داشته باشی باز زیاده از آن را طالبی و حرصت در جایی توقف نمی كند.
ای آقای من! این دنیا چگونه مردم را به خاك سیاه نشانده و قلوب ایشان را كه برای محبت و معرفت خلق شده، طویله اسب و استر نموده، جوارحشان از قاذورات گندیده و دلهایشان آنی خضوع و خشوع ندیده و ذره ای ذوق حلاوت طاعت را نچشیده.
🔸نه در نهادشان از توبه اثری و نه در اوهام تفكر نحس ایشان از خداوند جل جلاله خبری. شب و روز به سیف و سنان لسان عرض (آبرو) و مال و عصمت مسلمانان را پاره پاره می كنند. قلوبشان خالی از ذكر و فكر و مملو از حیله و مكر است. دست عقل را بسته و دست هوا را گشاده، چه زخم ها از آن دست ها بر كبد دین و چه مصیبت ها در شرع شریف بر پا شده.
🔹لباس خداییان را كنده و جامعه فرنگیان را پوشیده، اطعمه و اشربه اسلام را بدل به زهر و زقوم (نصاری و دهریان) نموده اند. وظایف شرع را متروك و آداب كفر را مسلوك داشته اند. بازار كفر و شرك در بلادشان معمور و آباد و سوق بازار اسلامشان مخروب و بر باد.
وافضیحتاه! عسكر كفر در بلاد وجود ما منصور و مسرور و لشكر اسلام مقتول و اسیر شده اند. نه ما را در عاقبت كارمان فكرتی و نه از سیاست های الهیه بر امم ماضیه رسیده عبرتی. قضیه هایله (3) ابابیل را شوخی و قصه فرعون و قابیل را مزاح پنداشته ایم.
جان من! آن بادهایی كه با آنها قوم هود را تأدیب نمود، حال همان قادر حلیم را مطیعند. اگر تو از اطاعت امر آن سلطان عظیم الشأن جرأت نموده سر پیچیده، خاك و آب و باد و كلوخ و سنگ، ذلیل و منقاد اویند. بلی! گول صبر و حلم او را خورده اند. از حكمرانی عظیم او غافل شده، لباس شرم و حیا را كنده، قدم جرأت را پیش گذاشته، در حضور عزوجلش، مرتكب معصیت او شده. مگر نمی بینی! چگونه حكم محكم او در سماوات و ارضین جاریست؟ مگر نخوانده ای كه "یوم نشور" آسمان ها منشور می شود؟
بلی! چه گویم از شر آن روز پر آه و سوزی كه قلوب خائفین را خوفش گداخته، چگونه گداخته نشود دل هایشان از روزی كه زمین آن آتش سوزان و صراطش تیزتر از شمشیر بران است؟ عقل ها پران و اشك ها ریزان است. نجومش منتشر و مردمانش چون جراد منتشر (4). هولش عظیم و انبیا در اضطراب و بیمند. اخیار مدهوش و ابرار بی هوشند. شدائد بسیار و محنتش بی شمار است.
🔸آفتاب بالای سر و زمین، چون كوره آهنگر، بدن ها در عرق و غرق و لحوم (5) و عظام (6) در سوز و حرق. جهنم دورشان را گرفته و راه فرار برایشان بسته، ظالم شرم ساز و عادل اشكبار، نامه ها پران بر یمین و یسار. مردم در دهشت و انتظار ملائك غلاظ و شداد در تردد (رفت و
آمد) و عقوبت الهیه بر مرده (7) و عصاه (8) در تشدد.
یكی از اسامی آن "یوم الحساب" است و دیگری "یوم التناد". روزی كه از سختی فریاد دردآلود مردم بلند است. از طرفی منادی به خنده و بشارت ندا می كند: "یا اهل الجنه اركبوا" و از جای دیگر ندا می كند كه: "یا اهل النار اخسئوا" (9) و یكی را خلعت می بخشند و دیگری را می كشند. طایفه ای سرمست شراب طهور و قومی جگرهایشان قطعه از "ضرایع (10) و زقوم".
🔹مانده ام حیران! نمی دانم از قهرش بیان كنم یا از مهرش بگویم. اهل قهرش خایانند (11) و اهل مهرش افلاكیانند. یعنی اشخاصی كه خود را به افلاك نوریه رسانده اند، اعتنایی اصلاً به این افلاك ندارند، چشمشان جان و جانشان در عرش رحمان. ای به فدای قلوبی كه نور الهی (جل جلاله) در آن ها تابان و جلالت مرتبه شان بی پایان!
🔸خود را از عالم گسسته و به عالم انوار پیوسته. منور به انوار معرفت و مخلع به خلعت محبت، زهدشان پشت پا به دنیا زده، (توكلشان) سر از گریبان توحید بیرون آورده، از خلق عالم رمیده و به مقام قرب آرمیده. فكرشان نور و ذكرشان نور و باطن و ظاهر و جسم و جان و خیال و عقل، همه نور و غرق دریای نور.
🔹بس است! من ناپاك! كجا؟ و مدح وصف پاكان كجا! امثال ماها باید در تدبیر ترك معصیت باشیم. اگر اصل ایمان را محكم كرده باشیم، دنیا نه چنان ما را فریب داده و كر و كور كرده است كه امثال این مواعظ در "قلوب قاسیه" ما اثری كند. همین قدر می دانم كه تكلیف مریض، رجوع به طبیب است و اطاعت او و تكلیف طبیب معالجه حال. نه مریض مطیع است و نه طبیب حاذق است، ولی اگر مریض مطیع باشد خداوند رحیم او را لابد به طبیب حاذق خواهد رسانید و اگر مطیع نباشد سكوت كردن با او اولی است.
والسلام
🚩پی نوشت ها:
1- محمد: 36
2- اشاره به فرمایش لقمان به فرزندش: "إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا نَاسٌ كَثِير" (مجموعة ورام (تنبيه الخواطر) ج1 135)
3- ترسناك
4- ملخهای پراكنده؛ اشاره به آیه 7 سوره قمر
5- گوشت ها
6- استخوان ها
7-متمردان و سرپیچی كنندگان
8- گنهكاران و عاصیان
9- اشاره به آیه 108 سوره مؤمنون
10- خار و خاشاك كه خوراك اهل جهنم است؛ غاشیه: 6
11- صفت بیان حالت از دست خاییدن. در حال دست گزیدن به علامت پشیمانی (لغت نامه دهخدا)
#عرفان
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب عدالت در اسلام
✍مرحوم آیت الله ابراهیم #امینی
در این اثر، تلاش شده «عدالت از دیدگاه اسلام» تحقیق و بررسی شود و وظیفه حکومت اسلامی در برپایی عدالت به ویژه «عدالت اجتماعی» بر اساس آیات و روایات و سیره معصومین(ع) تبیین گردد؛
📖فهرست کتاب :
بررسی واژگانی و اصطلاحی #عدالت
جایگاه و اهمیت عدالت
عدالت و حکومت
برتر از عدالت یا عدالت برتر
عدالت با حیوانات
زمینه های اجرای عدالت
زمامداران و اجرای عدالت
موانع اجرای عدالت اجتماعی
🌐مطالعه نسخه رایگان اینترنتی👇
http://www.ibrahimamini.com/fa/node/4260
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
064cd0e0ae658c0dfb8fed71f7facf.pdf
368.9K
📚 #کتاب
جهت گیری تخصصی طلبه
✍ استاد عالم زاده نوری
💥بسیار مهم و کاربردی💥
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب اقتصاد اسلامی
✍آیت الله #نوری_همدانی
📥 دانلود نسخه انروید 👉
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
35.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥روش مقابله با تهاجم فرهنگی در دانشگاه ها
🔹بررسی شخصیت آقاعلی مدرس زنوزی(حکیم موسس)
🎤بخشی از سخنرانی استاد #دینانی پیرامون معاد جسمانی #آقاعلی_مدرس
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥 کتابی که با جیغ #احمدی_نژاد مواجه شد!
📌زمانی که گزیدههایی از کتاب «روایت انحراف» در فضای مجازی منتشر شد، فریادهای احمدینژاد و واکنشهای هیستریک حامیان او علیه این کتاب، عجیب به نظر میرسید اما با عرضه کتاب و مطالعه آن توسط مخاطبان و حتی حامیان احمدی نژاد، چرایی این فریادها مشخص گردید.
📌ابتدا حامیان احمدینژاد در میان توهینها و تهدیدهایشان وعده دادند که پاسخ روایت انحراف را خواهند داد؛ اما بعد از کلی هیاهو در ظاهر تصمیم به سکوت گرفتند.
📌سکوتی که برای آنان کم هزینهتر از فریاد کشیدن و کمک به دیده شدن بیشتر کتاب بود! کتابی که تلاش دارد تا به پرسشهایی مانند؛ «چرا به لیدرهای
جریان موسوم به بهار، حلقهانحرافی
گفته میشود؟»، «کدام بخش از اندیشه این حلقه، انحرافی است؟» و … پاسخ دهد و پاسخ آن فراتر از پاسخهای رایج در این مسئله بود.
🔻برای تهیه به لینک زیر مراجعه فرمایید:
📚www.didemanbook.ir 📚
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
chehre 11 new.pdf
8.54M
📜مکتب محقق
🔹به پاس خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی #محقق
✍با آثار و گفتاری از استاد #مهدوی_راد و دکتر #حسن_انصاری و دکتر #بلخاری و...
#تراجم_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📜مکتب محقق 🔹به پاس خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی #محقق ✍با آثار و گفتاری از استاد #مهدوی_راد و دک
💥استاد #مهدوی_راد درباره استاد #محقق:
🔸...نگاه تمدنی ایشان به #تمدن_اسلامی بسیار قابل توجه است. به همین سبب، همهی مقالات و پژوهشهای ایشان، این بعد نگرش تمدنی را دارد که نوعی نگاه به ابعاد شکوهمند اسلام است و پژوهشهایی که در کنگرههای مختلف ارائه کردند از این زاویه است. مثل مقالهی بسیار سودمند «جریان ترجمه در جهان اسلام».
🔹توجه به ایران و سابقهی اندیشهای و فرهنگی وسیع کشورمان در آثار دکتر محقّق بسیار قابل توجه است. یکی از ویژگیهای دوستداشتنی ایشان علاقهمندی به ایران است.
🔸ایشان سفرهای مختلفی به اقصی نقاط دنیا داشتهاند. گزارش این سفرها در سومین بیست گفتار به چاپ رسیده است. این مجموعه بسیار خواندنی و مفید است -مخصوصاً بخش مربوط به سفر به کشور مصر-. این سفرها برای تدریس و شرکت در کنگرههای علمی بوده است.
🔹زمانی در حضور ایشان سخنی دربارهی یکی از اندیشمندان بود. ایشان پس از تجلیل از مقام آن بزرگوار، فرمودند: اندیشهی آن فرد بیشتر به سمت جهان غرب است تا ایران و من هر وقت به کشورهای دیگر سفر کردم تنها برای مدت کوتاهی در آنجا ماندم و پس از آن به کشور بازگشتم. این نشان از علاقهی زیاد دکتر محقّق به ایران است. فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ علم، ادبیات عربی و ادبیات فارسی، شاخههای مختلف تخصّص جناب دکتر محقّق است و ایشان در هرکدام از این شاخهها صاحب نظر هستند.
🔸نکتهی دیگری که بسیار قابل توجه است متنگرایی ایشان است. در حال حاضر، ما در روزگاری هستیم که سخن گفتن بدون استناد و سند، بسیار فراوان شده است. در قرآن کریم یکی از توصیههای جدی این است که «قولوا قولا سدیدا»؛ یعنی وقتی سخن میگوئید به استواری سخن را بر زبان جاری کنید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز میفرماید: «رحم الله امرا إذا عمل عملا فاتقنه»؛ یعنی خدا رحمت کند کسی را که هر گاه کاری را انجام میدهد، محکمکاری میکند و با اتقان آن را انجام میدهد. زمانی، استاد محمدرضا حکیمی دربارهی یکی از شخصیتهای بزرگ تشیّع یعنی «مرحوم عبدالحسین شرفالدین» صحبت میفرمودند؛ ایشان نهضت استنادگرایی را ذیل ویژگیهای آن عالم بزرگوار یاد کردند. این عالم بزرگ در طول زندگی علمی خود تمامی نظرات خود را مستند به دلایل روشن و مبیّن ارائه میکرد و با نگاهی به آثار ایشان میتوان دریافت که ریزبینیشان در توجه به این مسئله، بسیار قابل توجه است.
🔹دکتر محقّق کتاب بسیار محققانهای با عنوان «فیلسوف ری» دارند که من در زمانهای قدیم این کتاب را خواندهام. البته این کتاب میتوانست جلد دومی با موضوع تحلیل اندیشههای فیلسوف ری داشته باشد امّا این اتفاق نیفتاد. وقتی من سراغ این کتاب را گرفتم، به من گفتند: «کار تحقیق، عجلهای نیست و نگارش جلد دوم، نیاز به پژوهشهای گستردهای دارد.» و از این جهت نگارش جلد دوم این کتاب ادامه نیافت.
🔸دکتر محقّق، خود، یکی از اندیشمندان بزرگ کشور ماست و تا امروز مراسم بزرگداشت مختلفی برای ایشان برگزار شده است. توجّه به مقام علمی و پاسداشت عالمان در سیره زندگی ایشان بسیار متبلور است. یکی از ابعاد بسیار مهم استاد محقق توجّه به عالمان و محقّقان و استادان است. هر زمانی ایشان در جلساتی -برای سخنرانی- دعوت میشدند، به تمرکز بر اندیشمندان و بزرگان علمی کشورمان تأکید داشتند. ایشان همیشه به جوانان و طالبان علم که در سنین جوانی بودند گوشزد میکردند که لازم است زندگی و اندیشههای علمای بزرگ را مطالعه و به آن توجه فراوان کنند. همیشه این مثل را میگفتند که «چرا نباید کاری شود که دانشجویان دانشکدهی ادبیات و تاریخ به دنبال بزرگان بروند و ارتباط نزدیک داشته باشند و از تجربههایشان بهره بگیرند؟».
🔹یکی از دلایلی که ما در مجلهی حوزه، دیدار با اندیشمندان داشتیم و از آنها برای ایراد سخن به قم دعوت میکردیم، آشنایی با این اندیشهی دکتر محقق بود. ایشان آثار فراوانی در بزرگداشت بزرگان علمی کشورمان منتشر کردهاند؛ از جمله «همایینامه»، مقالاتی برای بزرگداشت مرحوم استاد جلال الدین همایی، «یادنامه ادیب نیشابوری» و «یادنامه مرحوم احمد آرام». در این کتابها، مقالات مختلفی دربارهی زندگینامه این اندیشمندان و مقالاتی در جهت تبیین اندیشههایشان منتشر شده است. این توجه به علم و پژوهش و تربیت نسل معاصر و نو از طریق توجّه دادن دانشجویان به بزرگان علمی کشور، بسیار با اهمّیت است.
🔸نکتهی مهم دیگر این است، که دکتر محقّق، در روزگاری به یاد تمدّن و فرهنگ اسلامی و زبان دینی -که عربی است- بودند که ستیزهگری با همهی اینها نوعی افتخار بود، حتّی آن زمانی که در دانشگاه مکگیل کانادا حضور داشتند، در مسیر اعتلای فرهنگ اسلامی و چاپ و انتشار کتابهایی همچون کتاب «قبسات» میرداماد، «شرح بیست و پنج مقدمه» ابن میمون، و کتابهای بسیار دیگری که همهی آنها در مسیر رشد تمدّن اسلامی بود...
🔴 @kashkolenab