M-A-yoosof 306.mp3
4.17M
🔈برنامه 306، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه، #مفردات آیات 100 و 101 سوره یوسف توضیح داده میشوند.
🔹«رفع أبویه» ممکن است به این معنا باشد که #کارگزاران_یوسف پدر و مادرش را بر #تخت نشاندند؛ زیرا ابتدا #پدر و #مادر و #برادران_یوسف به محل پذیرایی وارد شدند و سپس یوسف نزد آنان آمد.
🔹پرسش: آیا #سجده بر غیر خدا جایز است؟
پاسخ در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 307.mp3
3.98M
🔈برنامه 307، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ پرسش برنامه قبل: #سجده انواعی دارد: 1. گاهی به قصد #عبادت و #پرستش انجام میشود؛ 2. گاهی صرفاً برای ادای #احترام است؛ و 3. گاهی به سوی چیزی برای خدا است؛ مثل سجده به سوی #کعبه برای خدا؛ و 4. گاهی #سجده_شکر است که به خاطر نعمتی انجام میگردد. آنچه عقلا قبیح است و شرعا حرام، سجده نوع نخست است. سجده پدر و مادر و برادران یوسف، میتوانسته یکی از سه دسته دیگر باشد. به هر حال، باید توجه کنیم که هم یکی از کسانی که سجده کرده (یعقوب) و هم کسی که به خاطرش سجده انجام شده، پیامبر بودهاند و هرگز کار اشتباهی نکردهاند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 308.mp3
4.01M
🔈برنامه 308، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#یوسف در این آیات خطاب به پدرش، از تعبیر عاطفیِ «یا أبت» استفاده کرد؛ دقیقاً همان تعبیری که در کودکی نیز به کار برد. این نشان میدهد #فرزند چه در سنین #کودکی باشد و چه در سنین #بزرگسالی، نباید #رابطهی_عاطفیاش با پدر و مادر مخدوش شود.
🔹ستارههایی که یوسف در #خواب دید، همان برادرانش بودند. البته #ستارهها وقتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند و یک #هیأت_ترکیبی را شکل میدهند، گاهی «عقرب» و «سرطان» میشوند و گاهی «سنبله» و «میزان». انسانها نیز همین گونهاند؛ وقتی دور هم جمع میشوند، گاهی هیأت بدی را شکل میدهند و یوسف را در چاه میاندازند و گاهی #توبه میکنند و گذشته را جبران مینمایند و ستارهای در کنار #خورشید و #ماه میشوند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 309.mp3
4.45M
🔈برنامه 309، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹یوسف در این آیات، به سه چیز اشاره میکند: یکی #نقمتها و مشکلاتی که در گذشته برایش پیش آمد؛ دوم #نعمتهایی که خدا به او داد؛ و سوم #مناجات با خدا.
🔹در بخش نخست، #بزرگواری کرد و اصلا به چاه و آنچه برادران بر سرش آوردند، اشاره نکرد و فقط از #زندان سخن گفت (أخرجنی من السجن).
🔹در بخش دوم، سه نعمت را یادآوری کرد: این که خانوادهاش از #کنعانِ دور افتاده به #مصر آباد آمدند؛ یادگرفتن #تعبیر خواب؛ و #حکمرانی بر مصر.
🔹«البدو» یعنی #بیابان که مقصود کنعان است؛ زیرا در برابر مصرِ آبادِ آن روز، کنعان دور افتاده و یک بیابان به شمار میرفت.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 310.mp3
3.95M
🔈برنامه 310، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹نزغ در اصل لغت، «تحریک حیوان به سوی هدف» است. شیطان هم وقتی انسان را به #گناه میاندازد، صرفاً «#وسوسه و #تحریک» میکند، نه اجبار. گاهی هم به معنای «ایجاد فساد و دشمنی» میآید.
🔹یوسف اولاً نگفت که برادران بدی کردند؛ بلکه آن را به #شیطان نسبت داد. ثانیاً نگفت که شیطان شما برادران را گمراه کرد؛ بلکه گفت شیطان بین شما و من، #فساد و #دشمنی ایجاد کرد.
🔹حالا که یوسف این گونه #بزرگوارانه با #خطای_برادران برخورد کرد، پس باید #امیدوار باشیم که خداوند نیز با بندگان خطاکارش چنین کند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 311.mp3
4.57M
🔈برنامه 311، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹برخی گفتهاند که #یوسف آنچنان که بایسته بود، #پدر_و_مادرش را احترام نکرد. از این رو، نور #نبوت از او خارج گشت و از نسلش کسی پیامبر نشد. این گفته با مقام #عصمت و #مخلَص بودنِ یوسف منافات دارد. قرآن کریم تصریح میکند که یوسف از #مخلَصین بود و یکی از ویژگیهای مخلصین، این است که #شیطان نمیتواند ایشان را #اغوا کند.
🔹یوسف سه وصف برای خداوند به کار برده است: #علم و #حکمت و #لطیف بودن. حکمت کارِ #محکم و #متقن انجام دادن است. لطیف یعنی کسی که #ظریف کار میکند. برای انجام یک کار هم باید محکمکاری کرد و هم ظریفکاری. از سوی دیگر، تا علم نباشد، این دو مقدور نیست؛ یعنی کار حکیمانه و لطیفانه، متوقف بر علم است.
🔹در ابتدای حکایت، یوسف وقتی خوابش را نقل کرد، یعقوب فرمود: «پروردگارت #علیم و #حکیم است». اینجا در پایان حکایت، خود یوسف میفرماید که خداوند علیم و حکیم است. گویی اعتراف میکند که من درستیِ سخن قدیمِ پدر را عیناً دریافتم و تجربه کردم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 312.mp3
3.76M
🔈برنامه 312، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#اولیای_الهی در هر موقعیتی از زندگی، بلافاصله متوجه #خدا میشوند. اینجا نیز یوسف خطاب به خداوند چند #نعمت او را برشمرد. یکی از این نعمتها #تعبیر_خواب بود که اگر چه به ظاهر نعمت کوچکی است؛ اما اثر بزرگی داشت و یوسف با همین تعبیر خواب، کشور #مصر را از آسیبهای #قحطی نجات داد.
🔹نیز چنین #مناجات کرد که خدایا تو «#ولی» من هستی هم در دنیا و هم در آخرت. «ولی» همه شؤون مولّیعلیه را بر عهده دارد و این گونه نیست که در یک کاری و در یک شأنی صرفاً کمک کند. اساساً مولّیعلیه #قدرت و ارادهای جز قدرت و #اراده ولی ندارد.
🔹یوسف به خداوند میگوید حالا که تو ولی من هستی، پس من را در حال #تسلیم از این دنیا ببر و به #خوبان و نیکان ملحق کن.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 313.mp3
4.18M
🔈برنامه 313، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹«توفّنی مسلما» معنایش این نیست که اصل #مرگ را بخواهد؛ بلکه میگوید مرگ مرا در حال #تسلیم قرار ده، همان گونه که #ابراهیم و #یعقوب نیز به فرزندانشان #وصیت کردند که تنها در حال تسلیم از دنیا بروند.
🔹«#صالح» به کسی میگویند که همیشه کار خوب میکند، نه کسی که گاهی کار خوب میکند.
🔹پرسش: مقصود از «صالحین» چه کسانی است که یوسف میخواهد از ایشان باشد؟
پاسخ: «صالح» مراتبی دارد که بالاترین آنها، برای #چهارده_معصوم بزرگوار است. این مقام چنان والا است که خداوند وعده میدهد در آخرت است که ابراهیم خلیل از صالحان خواهد بود.
🔹پرسش: این درخواست یوسف به #دنیا مربوط میشود یا #آخرت؟
پاسخ: میتواند هر دو را در بر بگیرد، به این صورت که اگر مقصود دنیا باشد، یعنی مرا در زمرهی مراتب بالای صالحان قرار ده و اگر مقصود آخرت باشد، یعنی مرا در زمرهی چهارده معصوم قرار ده.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 314.mp3
4.2M
🔈برنامه 314، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: #اولیای_خدا از همه #رذائل_اخلاقی مبرّا هستند، از جمله #خودبینی و #کبر. حال چگونه گاهی اولیای خدا از خودشان تعریف میکنند؟
پاسخ: ایشان گاهی با #مردم سخن میگویند و گاهی با #خدا. وقتی با مردم سخن میگویند، باید خودشان را #معرفی کنند تا مردم ایشان را بشناسند و به دیگران مراجعه نکنند و گمراه نشوند. اما وقتی با خدا سخن میگویند، خود را #فانی و #فقیر محض میبینند؛ یعنی هیچ ندارند و همه چیزشان مال خدا است. مثلاً امیر المؤمنین علیه السلام به مردم میفرمود: «من به #راههای_آسمان داناتر از #راههای_زمین هستم» تا مردم به او رجوع کنند و پرسشهاشان را از وی بپرسند. اما وقتی با خدا #مناجات میکرد، میفرمود: «ارحم من رأس ماله الرجاء» یعنی من علی هیچ ندارم، جز #امید به تو.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 315.mp3
4.07M
🔈برنامه 315، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹مثال دیگری برای آنچه در برنامه گذشته ذکر شد، #خطابهی_امام_سجاد علیه السلام در شام است. ایشان در برابر مردمی که گمان میکردند حق با #یزید است، سخنان شجاعانهای بر زبان راندند که با چنین عباراتی آغاز میشد: «من فرزند #مکه و #منایم. من فرزند #زمزم و #صفایم ... من فرزند بهترین مردمانم ... من فرزند بهترین زنانم و ...» اما ایشان در دعای چهل و هفتم #صحیفه (مناجات با خدا در روز #عرفه) میفرمایند: «من کمترینِ کمترانم؛ خوارترین خوارترانم؛ مانند ذرهای یا حتی کمتر از آنم».
🔹این تفاوت تعبیر از آن رو است که در آن خطابه باید خودشان را معرفی میکردند تا مردم بدانند یزید چه جنایتی کرده و چه کسانی را کشته و اسیر نموده است! اما در آن مناجات، حضرت برای خودش هیچ ملکی قائل نیست و همه چیزش را #مال_خدا میبیند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 316.mp3
4.03M
🔈برنامه 316، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#هجرت از محلهای بیتمدن و بیفرهنگ (البدو) به محلهای باتمدّن و با فرهنگ (مثل کشور #مصر آن روز) لازم و ضروری است. البته این به معنای مهاجرت از جاهای کوچک به جاهای بزرگ نیست؛ چون این گونه نیست که هر جا #امکانات و وسعت مادی بیشتر بود، #تمدن و #فرهنگ هم بیشتر باشد.
🔹یکی از ملاکهای با فرهنگ بودنِ جایی، زندگی #اولیای_الهی در آنجا است. در سوره یس آیه 13، حکایت یک «قریه؛ #آبادی» بیان میشود. اما وقتی سخن از زندگی برخی از اولیای الهی در آن به میان میآید، قرآن به آنجا «مدینه؛ #شهر» (یس/20) میگوید، نه «قریه؛ آبادی».
🔹تعبیر «بکم» اشاره میکند که خود «جمع» بودن یک #نعمت است.
🔹#طواغیت ـ به عکس اولیای الهی ـ همه چیزشان را از خودشان میدانند. #فرعون گفت: «أ لیس لی ملک مصر؛ آیا حکومت مصر مال من نیست؟» در حالی که #یوسف فرمود: «ربّ قد آتیتنی من الملک و علمتنی من تأویل الأحادیث؛ پروردگارا! تو به من این مُلک را بخشیدی و علم #تعبیر_خواب دادی».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 317.mp3
3.98M
🔈برنامه 317، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از #آداب_دعا، این است که ابتدا #نعمتهای_خدا را برشماریم و سپس خواستهمان را بگوییم. از این رو، بسیاری از #دعاهای_مأثور با #حمد و ستایش خداوند شروع میشوند.
🔹#آموزش و #تعلیم، ذاتا کار خدا است. در قرآن کریم آمده که خداوند به حضرت #آدم همه اسما را یاد داد و به #داود علم #زرهبافی را و به #سلیمان سخن پرندگان را و به یوسف #تعبیر_خواب را و به #پیامبر_اسلام چیزهایی را یاد داد که بدون #عنایت_الهی نمیتوانست فرا بگیرد.
🔹#انبیا هم اهل تعلیم بودند؛ اما این تعلیم از خداوند نشأت میگیرد؛ یعنی اگر خدا انبیا را تعلیم نمیکرد، نمیتوانستند دیگران را تعلیم کنند. غیر انبیا نیز همین طور؛ اگر تعلیم کنند، عنایت خداوند است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 318.mp3
2.84M
🔈برنامه 318، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#آیات_پایانی_سوره_انعام، به این اشاره میکند که همه عبادات و حتی #زندگی و #مرگ باید برای خدا باشد. «إنّ صلاتی و نسکی ...» این که #عبادات برای خدا باشد، چندان سخت نیست؛ اما این که مرگ و زندگی نیز دست خدا باشد، سخت است. هنر #مردان_خدا این است که مرگ و زندگیشان دست خدا است، مانند حضرت #یوسف که همیشه به یاد خدا بود؛ چه در #زندان و چه در #اوج_قدرت.
🔹مقصود از اسلام در عبارت «توفّنی مسلما» #تسلیم شدن در برابر #اراده_پروردگار است.
🔹همه #انبیا در یک سطح و مرتبه نیستند و برخی درجات بالاتری دارند؛ «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani