M-A-yoosof 314.mp3
4.2M
🔈برنامه 314، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: #اولیای_خدا از همه #رذائل_اخلاقی مبرّا هستند، از جمله #خودبینی و #کبر. حال چگونه گاهی اولیای خدا از خودشان تعریف میکنند؟
پاسخ: ایشان گاهی با #مردم سخن میگویند و گاهی با #خدا. وقتی با مردم سخن میگویند، باید خودشان را #معرفی کنند تا مردم ایشان را بشناسند و به دیگران مراجعه نکنند و گمراه نشوند. اما وقتی با خدا سخن میگویند، خود را #فانی و #فقیر محض میبینند؛ یعنی هیچ ندارند و همه چیزشان مال خدا است. مثلاً امیر المؤمنین علیه السلام به مردم میفرمود: «من به #راههای_آسمان داناتر از #راههای_زمین هستم» تا مردم به او رجوع کنند و پرسشهاشان را از وی بپرسند. اما وقتی با خدا #مناجات میکرد، میفرمود: «ارحم من رأس ماله الرجاء» یعنی من علی هیچ ندارم، جز #امید به تو.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 315.mp3
4.07M
🔈برنامه 315، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹مثال دیگری برای آنچه در برنامه گذشته ذکر شد، #خطابهی_امام_سجاد علیه السلام در شام است. ایشان در برابر مردمی که گمان میکردند حق با #یزید است، سخنان شجاعانهای بر زبان راندند که با چنین عباراتی آغاز میشد: «من فرزند #مکه و #منایم. من فرزند #زمزم و #صفایم ... من فرزند بهترین مردمانم ... من فرزند بهترین زنانم و ...» اما ایشان در دعای چهل و هفتم #صحیفه (مناجات با خدا در روز #عرفه) میفرمایند: «من کمترینِ کمترانم؛ خوارترین خوارترانم؛ مانند ذرهای یا حتی کمتر از آنم».
🔹این تفاوت تعبیر از آن رو است که در آن خطابه باید خودشان را معرفی میکردند تا مردم بدانند یزید چه جنایتی کرده و چه کسانی را کشته و اسیر نموده است! اما در آن مناجات، حضرت برای خودش هیچ ملکی قائل نیست و همه چیزش را #مال_خدا میبیند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 316.mp3
4.03M
🔈برنامه 316، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#هجرت از محلهای بیتمدن و بیفرهنگ (البدو) به محلهای باتمدّن و با فرهنگ (مثل کشور #مصر آن روز) لازم و ضروری است. البته این به معنای مهاجرت از جاهای کوچک به جاهای بزرگ نیست؛ چون این گونه نیست که هر جا #امکانات و وسعت مادی بیشتر بود، #تمدن و #فرهنگ هم بیشتر باشد.
🔹یکی از ملاکهای با فرهنگ بودنِ جایی، زندگی #اولیای_الهی در آنجا است. در سوره یس آیه 13، حکایت یک «قریه؛ #آبادی» بیان میشود. اما وقتی سخن از زندگی برخی از اولیای الهی در آن به میان میآید، قرآن به آنجا «مدینه؛ #شهر» (یس/20) میگوید، نه «قریه؛ آبادی».
🔹تعبیر «بکم» اشاره میکند که خود «جمع» بودن یک #نعمت است.
🔹#طواغیت ـ به عکس اولیای الهی ـ همه چیزشان را از خودشان میدانند. #فرعون گفت: «أ لیس لی ملک مصر؛ آیا حکومت مصر مال من نیست؟» در حالی که #یوسف فرمود: «ربّ قد آتیتنی من الملک و علمتنی من تأویل الأحادیث؛ پروردگارا! تو به من این مُلک را بخشیدی و علم #تعبیر_خواب دادی».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 317.mp3
3.98M
🔈برنامه 317، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از #آداب_دعا، این است که ابتدا #نعمتهای_خدا را برشماریم و سپس خواستهمان را بگوییم. از این رو، بسیاری از #دعاهای_مأثور با #حمد و ستایش خداوند شروع میشوند.
🔹#آموزش و #تعلیم، ذاتا کار خدا است. در قرآن کریم آمده که خداوند به حضرت #آدم همه اسما را یاد داد و به #داود علم #زرهبافی را و به #سلیمان سخن پرندگان را و به یوسف #تعبیر_خواب را و به #پیامبر_اسلام چیزهایی را یاد داد که بدون #عنایت_الهی نمیتوانست فرا بگیرد.
🔹#انبیا هم اهل تعلیم بودند؛ اما این تعلیم از خداوند نشأت میگیرد؛ یعنی اگر خدا انبیا را تعلیم نمیکرد، نمیتوانستند دیگران را تعلیم کنند. غیر انبیا نیز همین طور؛ اگر تعلیم کنند، عنایت خداوند است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 318.mp3
2.84M
🔈برنامه 318، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹#آیات_پایانی_سوره_انعام، به این اشاره میکند که همه عبادات و حتی #زندگی و #مرگ باید برای خدا باشد. «إنّ صلاتی و نسکی ...» این که #عبادات برای خدا باشد، چندان سخت نیست؛ اما این که مرگ و زندگی نیز دست خدا باشد، سخت است. هنر #مردان_خدا این است که مرگ و زندگیشان دست خدا است، مانند حضرت #یوسف که همیشه به یاد خدا بود؛ چه در #زندان و چه در #اوج_قدرت.
🔹مقصود از اسلام در عبارت «توفّنی مسلما» #تسلیم شدن در برابر #اراده_پروردگار است.
🔹همه #انبیا در یک سطح و مرتبه نیستند و برخی درجات بالاتری دارند؛ «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 319.mp3
4.14M
🔈برنامه 319، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹با توجه به داستان حضرت یوسف، یک #رهبر_الهی باید چنین ویژگیهایی داشته باشد:
👈#اخلاص
👈#توجه_کامل_به_خدا در تلخیها و شادیها
👈رها کردن هر خط انحرافی «إنّی ترکتُ ملّة قوم لا یؤمنون بالله»
👈ادامه #راه_درست گذشتگان «و اتّبعت ملّة آبائی إبراهیم و إسحاق و یعقوب»
👈#صبر و تحمل در برابر حوادث سخت
👈#تقوا و پاکدامنی
👈#علم بسیار «إنّی حفیظ علیم»
👈#بیان زیبا و فصیح «فلمّا کلّمه قال إنّک الیوم لدینا مکین أمین»
👈#مدارا کردن با #مخالفان_فکری «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرّقون خیر أم الله الواحد القهار»
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 320.mp3
4.07M
🔈برنامه 320، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹ادامه ویژگیهای یک #رهبر_الهی:
👈حرص نسبت به #هدایت دیگران «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرقون خیر أم الله»؛
👈قدرت #طراحی و #برنامهریزی «جعل السقایة فی رحل أخیه» یا «فذروه فی سنبله»؛
👈#تواضع و #فروتنی «رفع أبویه علی العرش»؛
👈#عفو و اغماض «لا تثریب علیکم الیوم»؛
👈#فتوت و #جوانمردی «نزغ الشیطان بینی و بین إخوتی» (به روی خویش نیاورد که برادران بدی کردند)؛
👈#امانتداری «إنّی حفیظ علیم»؛
👈#مهماننوازی «أنا خیر المنزلین».
🔹در برخی از کتب معتبر آمده که حضرت یعقوب وقتی بر یوسف وارد شدند، 130 سالشان بود و 17 سال نیز پس از آن زندگی کردند. یا در #شام دفن شدهاند یا #بیت_المقدس.
🔹حضرت یوسف 110 سال زندگی کرد. بعد از وفاتش، اختلاف افتاد و هر کسی میخواست او را در محلهی خودش دفن کند. بالاخره پیکر او را درون تابوت در #رود_نیل دفن کردند تا آب متبرک به بدن او، از همه محلهها بگذرد و بهره ببرند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 321.mp3
3.67M
🔈برنامه 321، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از مصادیق #شکر، یادکردن از کسانی است که در ارتقای #فرهنگ_دینی ما نقش داشتند، از جمله #شاعران و از جمله #حافظ. پایان بخش برنامههای مربوط به حکایت حضرت یوسف را گزیدهای از این شعر مشهور حافظ قرار میدهیم:
👈یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
👈ای دل غمدیده، حالَت بِه شود، دل بَد مکن/ وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور
👈دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت/ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
👈ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی بر کَنَد/ گر تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور
👈حافظا در کُنج فقر و خلوت شبهای تار/ تا بوَد وِردَت دعا و درس قرآن غم مخور
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْكَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ يَمْكُرُونَ (102) وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنينَ (103)
M-A-yoosof 322.mp3
3.89M
🔈برنامه 322، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیات 102 و 103 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشوند.
🔹مردم جسته و گریخته داستان یوسف علیه السلام را میدانستند؛ اما به صورت یکجا و با این جزئیات، این نخستین بار بود که اطلاع مییافتند.
🔹مقصود از این که «تو آنجا نبودی»، عدم حضور با #بدن_عنصری و #مادی است و گر نه، #وجود_نوریِ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پیش از خلقت #آدم علیه السلام نیز حضور داشت.
🔹پرسش: آیا پیامبران از انسانها برترند؟
👈پاسخ: آنان از انسان برتر نبودند؛ اما #انسانِ_برتر بودند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 323.mp3
3.78M
🔈برنامه 323، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹در چند جای دیگر قرآن نیز آمده که «تو در آنجا نبودی ...» تا شاهد ماجرا باشی، مثل «ما کنت بجانب الغربی إذ قضینا إلی موسی الأمر» یا « ما کنت بجانب الطور إذ نادینا» یا « ما کنت لدیهم إذ یلقون أقلامهم أیّهم یکفل مریم». اولا این گونه تعابیر یعنی جزئیات مورد نیاز از هر حکایتی را بیان کردهایم و پیش از بیانِ ما، تو و بقیه مردم از آنها #آگاه نبودید؛ و ثانیاً اولین عبارتی که بیان میشود، مهمترین بخش داستان است و نقش محوری دارد. در اینجا، تعبیر «إذ أجمعوا أمرهم» مهمترین #محور_داستان است تا توجه نماییم که اگر چه یوسف علیه السلام کار پلید برادران را به روی خویش نیاورد، ما نباید آن را فراموش کنیم.
🔹طبق برخی از روایات، پیامبر و حضرت امیر #نور_واحدند. از این رو، همان گونه که پیامبر فرمود من پیش از #خلقت_آدم حاضر بودم، حضرت امیر نیز فرمودهاند که من با همه پیامبران بودهام. (واضح است که مقصود، این #بدن_مادی نیست؛ بلکه آن #وجود_نوری و ملکوتی است.)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 324.mp3
4.09M
🔈برنامه 324، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹اگر کسی این سه ویژگی را داشته باشد، باید دعوتش را پذیرفت: 1. #مستدلّ و #منطقی دعوت کند؛ 2. خودش #هدایت_شده باشد؛ 3. برای دنیا و #جاهطلبی دعوت نکند. عموم پیامبران چنین بودند، خصوصا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. اما مردم که بیشترشان گرفتار #حس هستند، به چیزهای نادیدنی ایمان نمیآورند. البته مقصودمان این نیست که اکثر اینها به #دوزخ میروند؛ خیر؛ چون ممکن است خدا اکثر اینان را بیامرزد و فقط #معاندان را جاودانه در دوزخ نگه دارد.
🔹#حرص در #امور_معنوی خوب و پسندیده است؛ اما در #امور_مادی نه. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله برای #هدایت_مردم حریص بود و خیر ایشان را میخواست.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 325.mp3
3.92M
🔈برنامه 325، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹#حرص یا در امور #مادی است یا در امور #معنوی.
حرص در امور معنوی اگر به معنای میل قلبی باشد، هر چه بیشتر باشد بهتر است؛ اما اگر جنبهی عملی بگیرد، نباید از #حد_اعتدال خارج شود.
🔹حرص در امور مادی گاهی در #تولید است و گاهی در #مصرف. حرص در تولید پسندیده است، به این معنا که همیشه باید برای ارتقای #اقتصاد جامعه و کاهش #وابستگی، به دنبال تولید بیشتر باشیم. اما حرص در مصرف خوب نیست و حد اعتدال آن، #قناعت نام دارد که در روایات ما بسیار مدح و سفارش شده است.
🔹عبارت «و ما أکثر الناس و لو حرصت بمؤمنین» ممکن است به این معنا باشد که اکثر کسانی که از تو #حکایت_یوسف را با این تفصیل میشنوند، باور نمیکنند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani