eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
317 دنبال‌کننده
445 عکس
379 ویدیو
58 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم دوازده امام علیهم السلام در دنيا و آخرت مى گويد: هنگام وفات ، حاضر بودم كه به جاى او نشست ، يكى از بزرگان يهوديان مدينه ، و اعلم يهوديان آن عصر نزد عمر آمد و گفت : (من مى خواهم را بپذيرم ، اگر به سؤ الات من پاسخ دهى ، چرا كه (صورت ظاهر نشان مى دهد) تو داناترين فرد از محمد(علیه السلام ) به قرآن و سنت و همه آنچه را كه مى خواهم بپرسم هستى . عمر گفت : من داناترين فرد از اصحاب نيستم ، ولى تو را به شخصى كه داناترين شخص امت ما، به قرآن و سنت و همه آنچه را كه مى خواهى بپرسى ، مى باشد راهنمائى مى كنم ، آنگاه عمر به علیه السلام اشاره كرد. يهودى به عمر گفت : (اگر به گفته تو شخص امت ، اين (على عليه السلام ) است ، پس چرا مردم با تو بيعت مى كنند با اينكه او داناتر از همه است ؟ عمر، به يهودى ، درشتى كرد و او را سرزنش نمود. يهودى (ناچار) متوجه على علیه السلام گرديد و گفت : (آيا تو همان گونه هستى كه عمر گفته ؟). على علیه السلام فرمود : عمر چه گفت ؟ يهودى گفت: عمر گفت : امت ، على علیه السلام است ، آنگاه يهودى افزود: اگر همانگونه هستى كه عمر گفت ، مى خواهم چند مساءله از تو بپرسم تا بدانم آيا هيچيك از شما مسلمانان به پاسخ سؤ الات آگاه است ، تا بدانم شما كه ادعا مى كنيد؛ بهترين و داناترين امتها هستيد، راست مى گوئيد، به علاوه خودم نيز مسلمان خواهم شد. علی علیه السلام فرمود : من همان گونه ام كه عمر به تو گفت ، هر چه خواهى بپرس كه به خواست خدا جواب مى دهم . يهودى گفت : جواب سه سؤ ال و سه سؤ ال و يك سؤ ال رابه من بده . على علیه السلام فرمود : چرا نگفتى هفت سؤ ال . يهودى گفت : اگر پاسخ سه سؤ ال مرا دادى ، بقيه را مى پرسم ، و گرنه از پرسش ‍ سؤ الهاى بعد، خوددارى مى نمايم ، و اگر به هفت سؤ ال من پاسخ بدهى ، مى دانم كه تو داناترين و برترين شخص سراسر زمين هستى ، و نسبت به مردم از خودشان (مقدمتر) مى باشى . على علیه السلام فرمود : اى يهودى ! هر چه خواهى بپرس . يهودى پرسید که : 1- كه روى زمين نهاده شد چه سنگى بود 2- اولين كه در كاشته شد چه درختى بود؟ 3- و اولين اى كه روى زمين جوشيد، كدام چشمه بود؟ حضرت على علیه السلام به هر سه سؤ ال يهودى پاسخ داد. يهودى سه سؤ ال ديگرش را چنين مطرح كرد: 1- اين امت ( ) داراى چند است ؟ 2- جايگاه پيامبر(ص ) در ، در كجاست ؟ 3- همنشينان پيامبر(ص ) در بهشت چه كسانى هستند. على علیه السلام فرمود : 1- اين امت داراى دوازده امام هدايت كننده ، از نسل پيامبر(ص ) هستند و از نژاد من مى باشند. 2- جايگاه پيامبر(ص ) در بهشت در عاليترين نقطه آن به نام ( ) مى باشد 3- همنشينان پيامبر(ص ) در بهشت عدن ، عبارتند از: دوازده تن (امام ) از نسل او، و مادرشان و جده آنها( - علیها السلام ) و مادر مادر آنها(خديجه - علیها السلام ) و فرزندانشان ، و كسى ديگر غير از اينها، در آن جايگاه ، پيامبر(ص ) نخواهد بود. اصول كافى باب ماجاء فى الاثنى عشر حديث 8، ص 531 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم گواهى حضرت علیه السلام به داوزده امام علیهم السلام امير مؤ منان علیه السلام همراه حسن و حسين علیهما السلام در حالى كه دست در دست داشت در مكه به طرف مسجدالحرام آمد، تا اينكه در مسجد نشست ، در اين هنگام مردى خوش سيما كه لباس پاكيزه در تن داشت ، به حضور على علیه السلام آمد و سلام كرد، حضرت جواب سلام او را داد، و او در محضر على علیه السلام نشست ، آنگاه گفت : (اى اميرمؤ منان ! سه ال از شما مى پرسم ، اگر پاسخ آنها را گفتى ، مى دانم آنها (كه بعد از پيامبر(ص ) را بدست گرفتند) به كارى اقدام كردند كه خود را ساختند، و در دنيا و آخرت در امان نخواهند بود، و اگر پاسخى نگفتى ، مى دانم كه تو هم با آنها برابر هستى ). اميرمؤ منان علیه السلام به او فرمود:(آنچه خواهى از من بپرس )، او سه سؤ ال خود را چنين مطرح كرد: 1- وقتى كه مى خوابد، او كجا مى رود؟ 2- چرا گاهى انسان چيزها را بياد مى آورد، و گاهى مى كند؟ 3- براى چه انسان ، به عموها و دائيهايش ، پيدا مى كند؟ اميرمؤ منان علیه السلام به علیه السلام رو كرد و فرمود: جوابش را بده ! امام حسن علیه السلام جواب او را داد. او كرد و گواهى به يكتائى خدا و رسالت محمد(ص ) داد و سپس به امامت يكايك امامان (ع ) از حضرت على (ع ) تا امام قائم (ع ) گواهى داد... در پايان گفت : (سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد اى اميرمؤ منان علیه السلام)، سپس برخاست و رفت . امام على علیه السلام به حسن علیه السلام فرمود: به دنبالش برو ببين به كجا مى رود؟ امام حسن علیه السلام بيرون آمد، و ديد: (او همين كه پايش را از مسجد بيرون گذاشت ناپديد شد و معلوم نشد كه به كجا رفت ). آنگاه امام حسن علیه السلام به حضور پدر بازگشت ، و جريان را گفت . امام على علیه السلام به حسن علیه السلام فرمود: (آيا او را مى شناسى ؟) امام حسن علیه السلام عرض كرد: (خدا و رسول و اميرمؤ منان داناترند). امام على علیه السلام فرمود: هو الخضر علیه السلام (او علیه السلام(پيغمبر)بود). اصول كافى باب ماجاء فى الاثنى عشر حديث 8، ص 531 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم اى در حضرت على علیه السلام تا حضرت علیه السلام ص ۱ ( ، نام بانوئى كهن سال است كه به ( ) محلى از يمن ، منسوب مى باشد، به گفته شيخ طوسى در كتاب الغيبه ، اين ، از بانوان پرفضليت و با معرفتى است كه به خدمت هشت رسيده است حضرت السلام او را با لباس خود كفن نمود، اين بانو، و تشرف او به حضور هشت امام علیهم السلام : مى گويد: اميرمؤ منان علیه السلام ) را در شرطة الخميس (بين پيشتازان سپاهش ، يا در مركز اجتماع آنها) ديدم ، در دستش شلاقى دو سر بود، و با آن ، فروشندگان بى فلس ، و مارماهى و زمار(كه نوعى از همان مارماهى است ) را مى زد و مى فرمود: اى فروشندگان يهودى هاى شده و لشكر بنى مروان . در خدمت آن حضرت ايستاده بود، عرض كرد: (اى امیر مؤ منان ! بنى مروان چيست ؟). امام على علیه السلام فرمود: (لشكر ، مردمى هستند كه ريش هاى خود را تراشيده و سبيلهايشان را تاب مى دادند و مسخ شدند).(۱) حبابه مى گويد: من خوش سخن تر از على علیه السلام نديدم (مجذوب بيان شيوايش شدم ) به دنبالش رفتم و رفتم تا در پيشخان مسجد (كوفه ) نشست ، به آن حضرت عرض كردم : (اى امير مؤ منان ، خدايت رحمتت كند، دليل صدق (تو) چيست ؟). آن بزرگوار در پاسخ (به كوچكى اشاره كرد و) فرمود : (آن را نزد من بياور!). آن سنگ كوچك را به حضور امام على علیه السلام بردم ، حضرت با انگشتر خود بر آن مهر زد، به طورى كه آن مهر بر آن سنگ نقش بست (۲)آنگاه به من فرمود: (اى حبابه ! هر كسى ادعاى امامت كرد و توانست مثل من اين سنگ را مهر كند، بدان كه او امامى است كه اطاعتش واجب است ، كسى است كه هر چه را بخواهد، از او پنهان نگردد). حبابه مى گويد: من به دنبال كار خودم رفتم تا اميرمؤ منان على علیه السلام از دنيا رفت ، نزد علیه السلام كه به جاى على علیه السلام نشسته بود رفتم ۱ - (ره ) در شرح خود مى گويد: اين حيوانات را از جهت شباهت ، ( ) گويند، نه آنكه از نسل آنها باشند، زيرا مسخ شده ها پس از سه روز مرده اند. نگارنده گويد: در مورد (لشكر بنى مروان )، احتمال دارد اشاره به آينده باشد، چرا كه طبق روايت مشروحى ، امام صادق (ع ) فرمود: ( نمردند مگر اينكه به صورت مسخ شدند) (شرح در روضة الكافى ، ص 232 حديث 305)- ضمنا بعضى از فقهاء مى گويند: يكى از دلائل حرمت ، همين قسمت از روايت فوق است . ۲ - در فرازى از زيارتنامه مولوديه على علیه السلام مى خوانيم : السلام عليك يا خاتم الحصى ، و مبين المشكلات : (سلام بر تو اى مهر زننده سنگريزه ها و روشن كننده مشكلات ). الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم اى در حضرت على علیه السلام تا حضرت علیه السلام ص ۲ مى گويد: من به دنبال كار خودم رفتم تا اميرمؤ منان على علیه السلام از دنيا رفت ، نزد علیه السلام كه به جاى على علیه السلام نشسته بود و مردم از او سؤ ال مى كردند رفتم ، وقتى كه مرا ديد، فرمود : (اى حبا به !). عرض كردم : (بلى اى سرور من ). فرمود: آنچه همراه دارى بياور، من آن سنگ كوچك را به آن حضرت دادم ، آن حضرت مانند على علیه السلام با انگشتر خود به آن مهر زد، به طورى كه جاى مهر بر آن سنگ نقش بست . بعد از آنكه امام علیه السلام در دنيا رفت ، به حضور (ع ) كه در مسجد رسول خدا (در مدينه ) بود رفتم ، مرا نزد خود خواند و به من خوش ‍ آمد گفت ، و آنگاه فرمود: (دليل آنچه را كه مى خواهى موجود است ، آيا نشانه امامت را مى خواهى ؟). گفتم : آرى اى آقا من . فرمود: (آنچه با خود دارى بياور). من آن سنگ كوچك را به او دادم ، آن حضرت انگشترش را بر آن زد، و جاى آن مهر بر آن سنگ نقش بست . پس از امام علیه السلام به حضور امام علیه السلام رفتم ، در اين هنگام به قدرى پير شده بودم كه رعشه در اندامم افتاده بود و براى خود صد و سيزده سال شمردم (كه از عمرم رفته ) ديدم آن حضرت در ركوع و سجود است و به اشتغال دارد(و به من توجه ندارد) نا اميد شدم ، ولى آن حضرت با انگشت سبابه خود به من اشاره كرد، با اشاره او جوانيم باز گشت (تا اينكه نمازش تمام شد.) گفتم : اى آقا من از چه اندازه گذشته و چقدر مانده است ؟ فرمود: به آنچه گذشته است آرى (علم به آن داريم ) و به آنچه مانده است نه (از غيب است و غير خدا آن را نمى دارند)، آنگاه به من فرمود: آنچه با خود دارى بياور، من آن سنگ كوچك را به آن حضرت دادم ، انگشتر خود را بر آن زد، و جاى انگشترش بر آن نقش بست . پس از امام سجادعلیه السلام نزد امام باقرعلیه السلام رفتم ، آنحضرت نيز بر آن سنگ مهر زد، سپس نزد امام صادق علیه السلام رفتم ، او نيز بر آن سنگ مهر زد، و بعد از او نزد امام كاظم علیه السلام رفتم ، او نيز بر آن سنگ مهر زد، و بعد از او به حضور (ع ) رفتم ، او نيز بر آن سنگ مهر زد، و مهرش بر آن ، نقش بست . (۱) حبابه ، والبيه ، پس از آن نه ماه زنده بود، چنانكه از ، نقل شده است . (۲) ۳ - در عصر السلام 113 سال داشت ، و بعد به آن حضرت شده است و بعدا تا عصر حضرت (ع )123 سال ديگر عمر كرده و در مجموع 236 سال نموده است (نگارنده ) ۴ - کافی باب ما يفصل به بين دعوى المحق و المبطل ، حديث 1، ص 346 و 347- ج 1 - و در بحث 4 همين باب ، حبابه ( ) ذكر شده است . الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم كمالات چهارده معصوم (عليهم السلام ) از شاگردان آن علیه السلام ، از آن امام بزرگوار پرسيد: منظور از اين آيه چيست : اطيعوا الله الرسول واولى الامر منكم . (نساء-59). امام صادق علیه السلام فرمود : اين آيه درباره بن ابيطالب و حسن و حسين (علیهم السلام نازل شده است (كه در عصر نزول اين آيه ، اين سه نفر حاضر بوده اند.) ابوبصير پرسید : مردم (اهل ) مى گويند: چرا نام على و خانواده اش ‍ (حسن و حسين عليهم السلام ) در ذكر نشده است ؟ امام صادق علیه السلام فرمود : به آنه بگو؛ نماز بر پيامبر (ص ) (در قرآن ) نازل شد ولى از سه ركعتى و چهار ركعتى آن (در قرآن ) ذكرى به ميان نيامده است ، بلكه پيامبر(ص ) خودش كيفيت نماز را بيان كرد، و همچنين اصل زكات در قرآن نازل شد، ولى در مورد اينكه از هر چهل درهم ، يك درهمش است ، در قرآن ذكرى نشد، بلكه (ص ) آن را براى مردم بيان كرد، و همچنين اصل وجوب در قرآن نازل شد، ولى در قرآن نيست كه هفت بار كعبه را طواف كنيد تا اينكه رسول خدا(ص ) اين مطلب را براى مردم بيان نمود. همچنين آيه مذكور اطيعوا الله واطيعوا الرسول ... نازل شد، و (طبق فرموده پيامبر- ص ) اين آيه درباره على و حسن و حسين علیهم السلام نازل شده است . و شخص پيامبر(ص ) در شاءن على علیه السلام فرمود : (من كنت مولاه فعلى مولاه ) و نيز فرمود: (شما را در مورد خدا(قرآن ) و خاندانم ، سفارش ‍ مى كنم ، و من از خداوند خواسته ام كه ميان قرآن و خاندانم ، جدائى نيندازد، تا آنها را در كنار ( ) به من برساند، خداوند خواسته مرا پذيرفت ). و نيز فرمود: (شما چيزى به بيتم نياموزيد كه آنها از شما داناترند، و آنها شما را از راه هدايت خارج نكنند، و به راه گمراهى ، وارد نسازند). اگر پيامبر(ص ) سكوت مى كرد و درباره اهلبيتش ، چيزى رابيان نمى كرد، آل فلان و آل فلان ، آن (آيات قرآنى ) را براى خود ادعا مى كردند. بلكه خداوند در قرآن ، بيان پيامبرش را تصديق كرد (كه منظور، اهل بيت اويند، نه آل فلان و آل فلان ) و (در آيه 33 ) فرمود: انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا منظور از ( ) (در اين آيه ) على و حسن و حسين و فاطمه علیهم السلام هستند كه در آن وقت در خانه (يكى از همسران پيامبر(ص ) بودند) كه پيامبر(ص ) آنها را زير ( ) ( ) گرد آورد و فرمود: (اللهم ان لكل نبى اهلا و ثقلا و هولاء اهل بيتى وثقلى ) :(خدايا هر پيامبرى اهل و يادگار گرانمايه دارد، و اينها(اشاره به على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام )، اهل بيت من و يادگارهاى گرانقدر من هستند). ام سلمه : آيا من از اهل تو نيستم ؟ پيامبر: (تو در راه سعادت هستى ، ولى من ويادگار گرانمايه من ، اينها(على ، فاطمه ، حسن و حسين عليهم السلام ) هستند). سپس امام (ع ) فرمود: هنگامى كه پيامبر (ص ) رحلت كرد، على (ع ) براى رهبرى مردم ، از همه آنها برتر و سزاوارتر بود، به خاطر فضائل بسيارى كه پيامبر(ص ) در شاءن على (ع )، براى مردم بيان كرد... و پس از على (ع ) حسن (ع ) سزاوارتر به مقام رهبرى بود، زيرا او در سن ، بزرگتر از حسين (ع ) بود... حسين (ع ) بعد از حسن (ع ) سزاوارتر به مقام رهبرى بود، و پس از او طبق تاءويل آيه : واولو الارحام بعضهم اولى ببعض فى كتاب الله ( :75). مقام رهبرى به فرزندش ( بن الحسين ) (ع ) رسيد، و او سزاوارترين افراد به آن مقام بود، و پس از او (محمد بن على ) (ع ) سزاوارتر به آن مقام و در پايان امام صادق (ع ) فرمود: منظور از ( ) (۱)شك و ترديد است ، والله لانشك فى ربنا ابدا: (سوگند به خدا ما هرگز درباره پروردگارمان ، شك نكرده ايم ). (۲) ۱ - در آيه 33 احزاب ، كه در بالا ذكر شد. ۲ - کافی باب ما نص الله عزوجل و رسوله على الائمه ، حديث 1،ص 286 تا288- ج 1. (با تلخيص ). الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم فتواى و وسعت ملك ابن ابى (از شاگردان برجسته علیه السلام ) روزى با ( ) بحث مى كرد، ابن ابى عمير مى گفت : (همه مال امام است ، و او مقدمتر به املاكى است كه مردم در تصرف دارند، مى گفت : (نه چنين نيست ، بلكه مردم ، مال خودشان است ، فقط آنچه خداوند از و فيى ء و ، قرار داده ، مال امام است )، آنها هر دو راضى شدند كه داورى را به ) واگذارند، نزد رفتند و جريان را گفتند، هشام بر طبق سخن ابومالك فتوا داد، ولى ابن عمير، آن فتوا را رد كرد، و بر سر اين موضوع ، ميانه اش با هشام تيره گرديد. کافی -باب الارض كلها للامام ، ذيل حديث 8، ص 409و 410-ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
در سوگ نبی جهان پُر از ماتم شد زین داغ گران قامت هستی خم شد دیوار و در مدینه فریادزنان می‌گفت دل فاطمه پُر از غم شد شهادت جانسوز اکرم و شهادت مظلومانه مجتبی علیهماالسلام رو به تمام شیعیان به خصوص شما محبین اهل‌البیت تسلیت عرض مینماییم.
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم عصر علیه السلام بود، يكى از شيعيان بود و در درياى بحرين به غواصى و صيد اشتغال داشت ، يكسال چهارصد هزار درهم استفاده كرد، آن را كه 80 هزار درهم بود، جدا كرد و به مدينه رفت و به حضور امام صادق علیه السلام رسيد، و آن 80 هزار درهم را تقديم كرد عرض كرد: (اين وجه ، حق شما است كه خداوند در اموال ما قرار داده است ، نخواستيم در آن تصرف كنم و شما را از حقتان باز دارم ). امام صادق علیه السلام فرمود : مگر ما از و محصولات زمين ، جز خمس حق ديگرى نداريم ؟ اى ابوسيار همه زمين از آن ما است ، بنابراين محصولات و بهره هاى زمين نيز از آن ما مى باشد. ابوسيار گفت : اكنون كه چنين است ، من همه آن اموال (چهارصد هزار درهم ) را كه از غواصى بدست آورده ام به حضور شما مى آورم و تقديم مى كنم . امام صادق علیه السلام فرمود : اى ابوسيار! اين پول (خمس ) را بردار، ما اين را و همه آن اموال را براى تو حلال كرديم ، و نيز هر زمينى كه در دست شيعيان ما است براى آنان حلال است ، تا زمانى كه قائم ما، ظهور كند، آنحضرت قسط (يكنوع ماليات سهم بندى شده بر اراضى كشاورزى ) را از آنها مى گيرد و زمين را در اختيار آنها باقى مى گذارد، ولى زمين هايى كه در دست غير شيعيان ما است ، بر آنها حرام است ، تا زمانى كه قائم ما بيايد و آن زمين ها را از دست آنها بيرون بياورد کافی باب ان الارض كلها للامام (ع )، حديث 3، ص 408- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم خدمتگزارى ها از امامان (ع ) مى گويد: (ع ) مرا براى انجام امورى ، ماءمور كرد، من سوار بر شتر، حركت كردم و هنگامى كه به (دره و روحاء) رسيدم ، شخصى را به صورت انسانى ديدم كه خود را به پارچه اى پيچيده بود، گمان كردم تشنه است ، به سويش رفتم و ظرف آب به او دادم . گفت : نيازى به ندارم ، نامه اى به من داد كه مهرش هنوزتر بود، نگاه كردم ديدم مهر امام باقر(ع ) است ، به او گفتم : (كى در نزد صاحب اين نامه بودى ؟) گفت : همين لحظه . در نامه مطالبى بود كه امام باقر(ع ) به من دستور آن را داده بود، در همان لحظه ، تا نگاه به نامه رسان كردم ، كسى را نديدم وقتى كه امام باقر(ع ) به مدينه آمد به محضرش رفتم ، و عرض كردم : مردى در فلان محل نامه شما را به من رسانيد كه هنوز مهرش تر بود (او چه كسى بود؟). امام باقر علیه السلام فرمود : يا سدير ان لنا خدما من الجن فاذا اردنا السرعة بعثناهم (اى سدير! ما خدمتگزارانى از طايفه داريم ، هر گاه كارى را خواستيم تا با سرعت انجام شود، آنها را براى انجام آن مى فرستيم ). کافی باب ان الجن ياءتيهم ... حديث 4، ص 395-ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم فرشتگان با امامان (ع ) مى گويد: به حضور (ع ) رفتم ، ساعتى در حياط ايستادم ، سپس به آن اطاقى كه آن حضرت در آنجا بود وارد شدم ، ديدم آن حضرت چيزى را از زمين برمى چيد و دستش را پشت پرده مى برد، و به كسى كه در پشت پرده بود مى داد. گفت : قربانت گردم ؛ چيست كه مى بينم آن را مى چينى ؟ امام سجاد علیه السلام فرمود : اينها زيادى هاى پرهاى فرشتگان است كه چون اينجا مى آيند و مى روند، از آنها ميماند، آن پرها را جمع مى كنيم و تسبيح (بازو بند) فرزند خود مى نمائيم . ابوحمزه گفت : آيا فرشتگان نزد شما مى آيند و با شما تماس مى گيرند؟ امام سجاد علیه السلام فرمود : آرى ، تا حدى كه روى فرشها، جا را بر ما تنگ مى نمايند. کافی باب ان الائمه تدخل الملائكة بيوتهم ... ، حديث 3، ص 393 و394- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم تماس فرشتگان با امامان مى گويد: (من به يك نوع بيمارى هاضمه مبتلا بودم ، به طورى كه ) در شبانه روز بيش از يك وعده غذا نمى خورم ، از اين رو وقتى به حضور علیه السلام مى رسيدم كه فكر مى كردم سفره بر چيده شده ، و سعى داشتم در چنين وقتى به محضرش بروم ، تا آن حضرت مرا به خوردن غذا دعوت نكند، اما گاهى به حضور آن بزرگوار مى رفتم ، آن حضرت سفره مى طلبيد، من هم همراه آن حضرت غذا مى خوردم ، ولى هيچگونه ناراحتى و درد، احساس نمى كردم ، اما اگر در منزل شخصى ديگر غذا مى خوردم ، ناراحتى هاضمه و نفخ شكم ، مرا بى قرار مى كرد. اين موضوع را به امام صادق علیه السلام عرض كردم ، و خواستم راز آن را به من بگويد. فرمود : (اى ! تو در اينجا غذاى افراد صالحى را مى خورى كه فرشتگان با آنها روى فرششان ، مى كنند. عرض كردم : آيا آن فرشتگان براى شما آشكار هم مى شوند؟ امام صادق علیه السلام در اين هنگام دست خود را به يكى از كودكانش كشيد و فرمود : هم الطف بصبياننا منا بهم (آنها نسبت به كودكان ما از خود ما بهتر مهربانتر هستند) کافی باب ان الائمه تدخل الملائكة بيوتهم ... حديث يك ، ص 393-ج 1 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم فرشته بين مردم و امام عصر حضرت رضا علیه السلام بود، مردم درباره عمود( ) سخن بسيار مى گفتند، يكى از شاگردان آن حضرت به نام ، به حضور (ع ) رسيد و عرض كرد: مردم درباره ( ) (كه براى امام برداشته مى شود) سخن پراكنده و بسيار به ميان مى آورند، منظور از آن چيست ؟ امام رضا علیه السلام فرمود : اى يونس ! تو چيست ؟ آيا خيال مى كنى عمودى از آهن است كه براى امام تو برافراشته مى گردد؟ يونس گفت : نمى دانم . امام رضا علیه السلام فرمود : بلكه منظور از آن ، فرشته گماشته شده اى است كه در هر شهر، مردم آن شهر رابه خدمت امام عرضه مى كنند. يونس اين جريان را براى و (دو نفر از دوستانش ) نقل كرد، ابن فضال برخاست و سر يونس را بوسيد و گفت : (خدا تو را رحمت كند كه همواره حديث راست را كه در پرتو آن خداوند، مشكل ما را مى كشايد، براى ما مى آورى و به سمع ما مى رسانى ) کافی باب مواليد الائمه (ع )، حديث 7،ص 388-ج 1 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم نشانه هاى معصوم علیهم السلام حضرت علیه السلام در خراسان بود، (كه از شاگردان و شفتگان امامان (ع ) بود) به محضر امام رضا علیه السلام آمد و چنين پرسيد: به چه دليل و نشانه ، بر حق (معصوم ) شناخته مى شود؟ امام رضا علیه السلام فرمود : به چندين : 1- سفارشى از پدرش ، كه به او اشاره كند (مانند تصريح به امامت او، يا به او و...). 2- از هر چه بپرسند، بى درنگ به پاسخ سؤ الات مردم ، بپردازند. 3- اگر در محضرش ، سكوت كنند، او آغاز گر سخن (و ميدان دار مجلس ) باشد. 4- و از حوادث فردا خبر دهد. 5-و با هر لغتى با مردم بتواند سخن بگويد. سپس امام رضا علیه السلام به فرمود : قبل از آنكه از اين مجلس خارج گردى ، نشانه اى را به تو نشان مى دهم ، در همين هنگام مردى از مردم خراسان به حضور امام علیه السلام رسيد و با زبان عربى با امام رضاعلیه السلام سخن گفت ، ولى امام رضاعلیه السلام با زبان به او پاسخ مى داد. مرد خراسانى گفت : (قربانت گردم ! سوگند به خدا، مرا از سخن گفتن به زبان فارسى باز نداشت جز اينكه گمان كردم شما زبان فارسى را خوب نمى دانيد). امام رضا علیه السلام فرمود : عجبا! اگر من نتوانم پاسخ تو را با زبان فارسى به خوبى بدهم ، پس ‍ برترى من بر تو به چيست ؟ سپس امام رضاعلیه السلام به ابوبصير فرمود: (اى ابا محمد! همانا زبان احدى از مردم ، از امام مخفى نمى ماند، بلكه امام ، پرندگان و حيوانات و هرگونه جاندار را مى داند، كسى كه اين ويژگيها را نداشته باشد، او امام بر حق نخواهد بود. کافی فمن لم يكن هذه الخصال فيه ، فليس هو بامام حديث 7،ص 285، ج 1 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم سه نشانه (عصر (ع ) بود، بحث و بررسى ، پيرامون مساءله امامت و مقام ، و ويژگيهاى يك اسلامى ، از بحثهاى داغ بود و همه جا از آن سخن به ميان مى آمد). به محضر علیه السلام رفت و پرسيد: كسى كه منصب امامت را كرده و بناحق ادعاى امامت مى كند، ما چگونه و با چه دليل او را محكوم و رد كنيم ؟ امام صادق علیه السلام فرمود : از او مسائل حلال و حرام سؤ ال مى شود، (و چون از پاسخ دادن درمانده مى شود، همين دليل رد كردن او خواهد بود). امام صادق علیه السلام براى روشن شدن موضوع ، توضيح ديگرى اين گونه داد: سه وجود دارد كه هر كدام از آنها جز براى امام بر حق ، حاصل نمى شود، به اين سه دليل ، نشانه رهبر شايسته است : 1- او(از جهت خويشاوندى و ساير كمالات ) نزديكترين و سزاوارترين شخص ، نسبت به امام سابق است . 2- پيامبر اسلام (ص ) در نزد او مى باشد. 3- امام سابق در مورد ااو، مشهور بين مردم باشد، به گونه اى كه وقتى وارد شهر گردى و از كوچك و بزرگ پرسيدى كه امام سابق ، بر چه كسى وصيت كرد، آنها در پاسخ بگويند: به فلان كس پسر فلان كس ‍ کافی باب الامور التى يوجب حجة الامام (ع )، حديث 2، ص 284، ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام رضا علیه السلام با صفحه ۱ ابو قره ، يكى از خبر پردازها و خبرنگارهاى عصر حضرت علیه السلام بود، يكى از شاگردان حضرت رضا علیه السلام مى گويد : ابوقره از من خواست ، تا او را به محضر مبارك حضرت رضا علیه السلام ببرم ، من از حضرت رضاعلیه السلاماجازه گرفتم و آن حضرت اجازه داد. ابوقره به محضر رضاعلیه السلام رسيد، و از احكام دين و حلال و حرام پرسشهاى كرد تا سؤ الش به مساءله كشيده شد، و در اين مورد، چنين سؤ ال كرد: ( براى ما روايت كرده اند كه خداوند (ديدار ) و (هم سخنى ) خود را بين دو پيغمبر نمود(و در ميان پيامبران ، دو پيغمبر را برگزيد تا با يكى از آنها شود، و با ديگرى ديدار نمايد) قسمت (هم سخنى ) خود را به علیه السلام داد، و قسمت ديدار خود را به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم عطا نمود) (بنابراين خدا وجودى قابل ديدن است ). امام رضا علیه السلام فرمود : اگر چنين باشد، پس آن پيغمبرى كه (يعنى پيامبر اسلام ) به جن و انس خبر داد كه ديده ها خدا را درك نكند، و وسعت آگاهى مخلوقات را ياراى احاطه به او و فهم ذات او نيست ، و او شبيه و همتا ندارد، كدام پيغمبر بود؟، مگر شخص محمد(صلی الله علیه و آله و سلم ) چنين فرمود؟ ابوقره گفت : آرى : او چنين فرمود. امام رضا علیه السلام فرمود : بنابراين چگونه ممكن است كه پيغمبرى از طرف خدا به سوى مردم بيايد و آنها را به سوى خدا دعوت كند، و به آنها بگويد كه : ديده ها قادر به ديدن نيستند، وسعت و آگاهى مخلوقات را ياراى فهميدن ذات پاك او نيست ، و او شبيه و همتا ندارد، سپس خود اين پيغمبر بگويد: من با دو چشمم خدا را ديده ام ؟ و احاطه علمى به او يافته ام ؟ و او به شكل انسان (قابل رؤ يت ) است ، آيا حيا نمى كنيد؟ افراد بى دين و كوردل ، نتوانستند چنين نسبتى به آن حضرت بدهند، كه او چيزى را فرمود و سپس برخلاف آن گفت . ابوقره گفت : خداوند خودش در قران (آيه 13 نجم ) مى فرمايد: (و لقد راه نزلة اخرى :) ( و بار ديگر، پيغمبر، خدا را ديد). امام رضا علیه السلام فرمود : در همين جا آيه ديگرى هست (آيه 11 نجم ) كه آنچه را (ص ) ديده بيان مى كند و مى فرمايد: (ما كذب الفؤ اد ما راى ) ( قلب او در آنچه ديد، هرگز دروغ نمى گفت ) يعنى دل پيغمبر(ص ) آنچه را كه چشمش ديد دروغ ندانست . سپس خداوند در همين سوره (نجم ) آنچه را محمد(صلی الله علیه و آله و سلم ) ديده خبر مى دهد و (در آيه 18 نجم ) مى فرمايد: (لقد راى من آيات ربه الكبرى ) (او پاره اى از آيات و نشانه هاى بزرگ پروردگار را ديد). بنابراين نشانه هاى خدا (كه پيامبر آنها را ديده ) غير خدا است و باز خداوند( در آيه 110 سوره طه ) مى فرمايد: (و لا يحيطون به علما) ( آنها احاطه و آگاهى به ذات او ندارند)، بنابراين اگر ديده ها خدا را مى تواند بنگرد، احاطه و آگاهى به او را نيز پيدا خواهد كرد (با اينكه آيه مذكور مى گويد: آگاهى به او ممكن نيست ). ابوقره گفت : پس شما روايات (را كه مى گويند پيامبر(ص )، خدا را ديد) تكذيب مى كنيد؟ امام رضا علیه السلام فرمود : اگر روايات بر خلاف قران باشند، تكذيب مى كنم ، و آنچه مسلمانان به آن اتفاق راءى دارند، اين است كه : (نمى توان به خدا احاطه علمى يافت ، و ديده ها ذات او را درك نمى كنند، و او به هيچ چيزى شباهت ندارد). کافی باب فى ابطال الرويه ، حديث 1، ص 95، 96- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام رضا علیه السلام با صفحه ۲ مى گويد: مرا واسطه قراداد، از حضرت (ع ) اجازه گرفتم و او به حضور آن حضرت رسيد، و چند سؤ ال از حلال و حرام ، مطرح كرد تا اينكه پرسيد: (آيا شما قبول داريد كه خدا است ؟). امام رضا علیه السلام فرمود : هر محمول ( شده ) فعلى (حمل ) بر او واقع شده ، كه به ديگرى نسبت داده مى شود، و اسمى است كه معنى آن ، نقص و تكيه بر ديگر كه باشد دارد... و چنانكه گوئى : زبر، زير، بالا، پائين (زبر و بالا، بر دارد و زير و پائين دلالت بر دارد، و روا نيست كه خداوند دستخوش تغيير باشد). (حامل ) و نگهدارنده همه چيز است ، (محمول ) بدون اينكه به ديگرى تكيه كند، مفهومى نخواهد داشت (بنابراين روا نيست كه خدا، محمول باشد) و هرگز كسى كه به خدا و عظمتش دارد، شنيده نشده كه در دعاى خود، خدا را با جمله (اى محمول ) بخواند. ابو گفت : خدا در (17 ) مى فرمايد: (و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه ) :(در آن روز پروردگارت را هشت نفر، در بالايشان حمل كنند). و نيز (در آيه 7 ) مى فرمايد: (الذين يحملون العرش ) :(كسانى كه عرش را حمل مى كنند). امام رضا علیه السلام فرمود : عرش ، نام خدا نيست ، بلكه عرش نام و قدرت است و عرشى كه همه چيز در آن هست ، سپس خداوند انجام حمل عرش را به غير خود كه فرشتگان باشند نسبت داده است ... ابوقره گفت : در روايتى آمده : ( هرگاه خدا كند، فرشتگان حامل عرش ، سنگينى خشم خدا را بر دوش خود، احساس مى كنند، و به مى افتند، و هنگامى كه خشم خدا برطرف شد، دوش آنها سبك گردد و به جاى نخستين خود باز گردند) آيا شما اين را تكذيب مى كنيد؟! امام رضا علیه السلام در رد اين روايت فرمود: اى ابوقره ! به من بگو از وقتى كه خدا را لعنت كرده و بر ااو خشم نموده ، آيا تا امروز خدا از شيطان خشنود شده است ؟ (هرگز از او خشنود نشده ) بلكه هميشه بر شيطان و دوستان و پيروانش خشمگين است ، (طبق گفته تو بايد از آن زمان تا حال حاملان عرش در سجده باشند، در صورتى كه چنين نيست ، پس عرش نام خدا نيست ). وانگهى تو چگونه جرئت مى كنى كه پروردگارت را به تغيير و دگرگونى از حالى به حال ديگر توصيف نمائى ، و او را همانند مخلوق ، دستخوش ‍ حالات گوناگون بدانى ، او منزه و دور از اين نسبتها است ، او ذات ثابت و غير قابل تغيير مى باشد، همه موجودات در قبضه قدرت او و تحت تدبير او هستند و همه به او نياز دارند، و او به هيچكس نياز ندارد. کافی باب العرش و الكرسى - حديث 2، ص 130 - 131، ج 1 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم پارسايى و ساده زيستى امامان علیهم السلام ، از شاگردان برجسته علیه السلام بود، روزى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: (ثروتها و و هايى كه در اختيار و طاغوتيان است ، اگر در اختيار شما بود، ما هم از آن بهره مند مى شديم و زندگى مرفه و خوشى براى خود فراهم مى نموديم ، و شما نيز در رفاه بوديد). امام صادق علیه السلام فرمود: هيهات ! ! چنين نيست كه تو فكر مى كنى ، بدان كه سوگند به خدا اگر همه اين اموال در اختيار ما بود و زمام امور در دست ما قرار مى گرفت : ما كان الا سياسة الليل و سياحة النهار و لبس الخشن و اكل الجشب ... (براى ما جز نگهبانى شب (و شب زنده دارى ) و تلاش روزانه ، و لباس زبر و خشن ، و خوراك سخت و بى خورش ، چيزى نبود و اكنون كه در دست ما نيست ، از جهت زندگى شخصى ، ما در هستيم ...) (يعنى اگر حكومت در دست ما قرار گيرد، سنگينترى داريم كه ساده زيستى را رعايت كنيم تا به زير دستان فشار وارد نشود) کافی باب سيرة الامام فى نفسه ... حديث 2، ص 410- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ساده زيستى پيشوايان مذهبى و ، دو بودند و در بصره زندگى مى كردند، و از اصحاب و ياران علیه السلام به شمار مى آمدند، بيمار شد و بسترى گرديد، حضرت على علیه السلام براى او به خانه او رفت ، چشمش ‍ به خانه وسيع علاء افتاد، به او فرمود: (اين با اين وسعت را در اين براى چه مى خواهى ؟ با اينكه در به آن نيازمندتر مى باشى ؟) سپس فرمود: (مگر اينكه بخواهى با اين ، به آخرت برسى ، در اين خانه افرادى را مهمان كنى ، وصله رحم نمايى ، و حقوق لازم خود را ادا كنى ، كه در اين صورت به آخرت ، نائل شده اى ). عرض كرد: از برادرم ، پيش تو شكايت مى كنم . امام على علیه السلام فرمود : مگر او چه كرده است ؟ علاء گفت : عبائى پوشيده واز دنيا كناره گرفته است ...). البلاغه صبحى صالح ، خطبه 209- در اصول كافى ، بجاى علاء، (ربيع بن زياد) آمده است . الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ساده زيستى پيشوايان مذهبى ( در اصول كافى آمده : در مورد برادرش ، نزد على (ع ) چنين كرد:) او بر اثر كناره گيرى از دنيا، همسرش را غمگين نموده وفرزندانش را اندوهناك ساخته است . امام على علیه السلام فرمود : عاصم را نزد من بياوريد. عاصم را به حضور حضرت على علیه السلام آوردند، حضرت تا او را ديد چهره درهم كشيد و فرمود: (از همسرت خجالت نكشيدى ، و به فرزندانت رحم ننمودى ؟ گمان مى كنى كه خداوند چيزهاى خوب و پاكيزه را براى تو حلال كرده ولى نمى خواهد تو از آنها بهره مند گردى ، تو در نزد خدا پست تر از آن هستى كه چنين نسبتى به او بدهى ، مگر خداوند نمى فرمايد: والارض وضعها للانام - فيها فاكهة والنخل ذات الاكمام (خداوند را براى خلائق آفريد- كه در آن ميوه ها و نخلهاى پرشكوفه است ) ( -10 و11). و مگر خداوند نمى فرمايد: مرج البحرين يلتقان - بينهما لايبغيان ... يخرج منهما اللؤ لؤ والمرجان . (دو درياى مختلف را در كنار هم قرار داد - در حالى كه با هم تماس ‍ دارند... از آن دو، لؤ لؤ و مرجان خارج مى شود) ( رحمان - 19 تا22). سوگند به خدا كه بهره گيرى از هاى خدا با ( ) بهتر از يادآورى نعمتهاى خدا با ( ) است ، همانا خداوند مى فرمايد: واما بنعمة ربك فحدث (و نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن ) (ضحى -11) عاصم عرض كرد: اى امير مؤ منان ! پس چرا خود شما به خوراك ناگوار و لباس خشن اكتفا كرده اى ؟ علیه السلام در پاسخ او فرمود: (و يحك ان الله عزوجل فرض على ائمة العدل ان يقدورا انفسهم بضعفة الناس كيلا يتبيع بالفقير فقره ) (واى بر تو! همانا خداوند بر پيشوايان واجب كرده كه خود را در لباس و خوراك با افراد ضعيف و فقير، هماهنگ كنند، تا و تنگدستى ، را به هيجان نياورد كه سر از فرمان خدا برتابد). عاصم سخن مولايش على علیه السلام را پذيرفت ، عباى خشن را كنار گذاشت و لباس نرم بر تن كرد و بر سر خود آمد. اصول كافى باب سيرة فى نفسه ... حديث 3، ص 410 و411- ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم اهميت امامان يكى از شاگردان السلام به نام در مراسم حج شركت كرد، و مشغول طواف كعبه بود و آن را به پايان رسانيد و از كنار كعبه بيرون آمد، در اين هنگام امام باقر علیه السلام براى طواف ، به سوى كعبه مى رفت ، امام باقر علیه السلام با سدير رخ به رخ شد، دست سدير را گرفت و رو به كعبه ايستاد و فرمود: اى سدير! همانا مردم مامور شده اند كه نزد اين سنگها(ى ) بيايند و آن را طواف كنند، سپس نزد ما بيايند، و خود را نسبت به ما اعلام نمايند(و بگويند ما امامت شما را پذيرفته ايم و پيوند دوستى با شما برقرار ساخته ايم ، بدون ولايت ، حج ناقص است ) و همين است معنى اين آيه كه خداوند مى فرمايد: و انى لغفار لمن تاب وامن وعمل صالحا ثم اهتدى (و همانا من كسانى را كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند و سپس هدايت شوند، مى آمرزم ) ( -82). در اين هنگام امام باقر علیه السلام با به سينه خود اشاره كرد و فرمود: الى ولايتنا (به سوى ولايت ما) (كه ، بدون ولايت ناقص ‍ است ). سپس فرمود: اى سدير! آن كسانى كه مردم را از ولايت ما باز مى دارند، به شما راهنمائى كنم ، آن دو نفر را كه در مسجد مى بينى با جمعى به گردهم نشسته اند (اشاره به و ) اينها افرادى هستند كه دور از و دور از سند آشكار، مردم را از دين خدا باز مى دارند، اين افراد پليد اگر در خانه خود بنشينند، مردم به جستجوى بر حق برمى خيزند، وقتى كه كسى را نيافتند تا آنها را به سوى خدا و رسولش خبر دهد، به سراغ ما مى آيند و ما دستورهاى خدا و رسولش را به آنها خبر دهم . کافی باب ان الواجب على الناس ان ياءتوا الامام علیه السلام حديث 3، ص 392-ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم قبول قبولى مى گويد: به امام صادق علیه السلام عرض كردم : نقل كرده اند كه شما فرموده ايد: (وقتى كه امامت ما را بشناسيد، هر چه خواهيد انجام دهيد؟). امام صادق علیه السلام فرمود : آرى ، من اين سخن را گفته ام . گفت : اگر چه كنند يا دزدى نمايند يا شراب بنوشند؟ امام صادق علیه السلام با شنيدن اين سخن (در حالى كه دگرگون شده بود را كه هنگام مصيبت به زبان مى آورند به زبان آورد و) گفت : انا لله و انا اليه راجعون (اشاره به اينكه چنين تهمتى به ما، است ) آنگاه فرمود: (سوگند به خدا با ما به انصاف رفتار ننمودند، خود ما براى مان ، بازخواست مى شويم ، آيا از كردار دوستان ما باز خواست نمى شود؟ بلكه من چنين گفته ام : (اذا عرفت فاعمل ما شئت من قليل الخير و كثيره فانه يقبل منك ) (هنگامى كه (امامت ما را) شناختى ، آنچه خواهى از نيكى انجام بده ، كم يا زياد، كه از تو پذيرفته مى شود) (ولى اگر امامت ما را نشناخته باشى ، كردار نيك تو هر چه باشد، قبول درگاه الهى نمى گردد) کافی باب ان الايمان لا يضر معه سيئه ...، حديث 5، ص 464-ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ، در پايه هاى (روزى صادق علیه السلام پايه هاى دين را براى شاگردان بر مى شمرد و) فرمود: ، روى پنج پايه است : 1- 2- 3- 4- 5- (امامت ). پرسید : در ميان اينها، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : ولايت (امامت ) برتر است ، زيرا ولايت ، آنها است و (امام ) راهنماى آنها (نماز و...) مى باشد. زراره پرسید : بعد از ولايت ، كدام بهتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : نماز برتر است ، زيرا رسول خدا(ص ) فرمود: (نماز، دين شما است ). زراره پرسید : بعد از نماز كدام ، برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : زكات ، برتر است ، زيرا خداوند(در 32 بار) نماز را با زكات كنار هم قرار داد و نماز را قبل از زكات ذكر كرده است ، و رسول خدا (ص ) فرمود: (زكات ، موجب از بين رفتن است ). زراره گفت : بعد از زكات ، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : حج ، برتر است ، خداوند (در آيه 97 ) مى فرمايد: (ولله على الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا) :(و براى خدا بر آنان كه هستند، حج واجب است .) و رسول خدا(ص ) فرمود: (يك حج قبول شده ، بهتر از بيست نماز نافله است ، و هر كه در دور هفت بار (نه كم و نه زياد) طواف كند، و دو ركعت نماز بعد از آن را نيكو بجا آورد، خداوند او را بيامرزد...). زراره گفت : پس از حج ، كدام برتر است ؟ امام علیه السلام فرمود : روزه . زراره : چرا در آخرين ها قرار گرفت ؟ امام علیه السلام فرمود : رسول خدا(ص ) فرمود: سپر آتش است ، و برترين چيزها آن است كه وقتى انجام نشد، كردن از آن قبول نيست مگر اينكه عين آن را انجام دهى ، نماز و زكات و حج و ولايت ، اگر ترك شد، جز با انجام دادن خود آنها، چيز ديگرى جايگزين آنها نمى شود، ولى روزه (ماه ) را اگر بر اثر تقصير يا مسافرت بجا نياوردى ، بعد از ماه رمضان ، آن را با كفاره و قضا جبران مى كنى ، ولى در مورد نماز و زكات و حج و ولايت ، چيز ديگرى جايگزين آنها نمى شود. و در پايان فرمود: بالاترين درجه دين ،و در همه چيز، و آنچه كه مايه خرسندى خدا است ،( امام بر حق ، و از او) است ، خداوند مى فرمايد: (من يطع الرسول فقد اطاع الله ومن تولى فما ارسلناك عليهم حفيظا) (كسى كه از پيامبر(ص )، اطاعت كند، اطاعت خدا را كرده ، و كسى كه سرباز زند، تو در برابر او مسؤ ل نيستى ) ( - 80 ) آنگاه فرمود: (همانا اگر شبها را بپا خيزد، و روزها را روزه بگيرد، و تمام اموالش را در راه خدا كند، و در تمام عمر، هر سال براى حج به مكه رود، ولى (ولايت ولى خدا) را نشناسد، تا از او پيروى كند و همه اعمالش ‍ را با راهنمائى او انجام دهد، او حقى از ثواب خدا ندارد، و مؤ من نخواهد بود...) کافی باب دعائم الاسلام ، حديث 5، ص 18 و 19-ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم مسافر بلخى در محضرحضرت علیه السلام عصر حضرت علیه السلام بود، و آن حضرت در خراسان به سر مى برد، شخصى مسافر، از پشت نهر بلخ به حضور آن حضرت آمد و نشست و عرض كرد: (من از شما مساءله اى مى پرسم ، اگر جواب آن را آن گونه كه خودم مى دانم بدهى ، امامت تو را مى پذيرم ). امام علیه السلام فرمود : هر چه خواهى بپرس . مرد مسافر گفت : به من بگو پروردگارت ؛ از چه وقت بوده ؟ و چگونه بوده ، و بر چه تكيه دارد؟ امام علیه السلام فرمود : (خداوند را مكان كرد، بى آنكه مكانى داشته باشد، و چگونگى را چگونه نموده بى آنكه خود چگونه باشد، و بر قدرت خودش ‍ تكيه دارد). در اين هنگام ، آن مرد مسافر برخاست ، و سر حضرت رضاعلیه السلام را بوسيد و گفت : (گواهى مى دهم كه معبودى جز خداى يكتا نيست ، و محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسول خدا است ، و على علیه السلام وصى رسول خدا و سرپرست امت ، پس از او است ، و پيشوايان راستگو، شما امامان هستيد، و تو جانشين آنها هستى ) کافی باب الكون و المكان ، حديث 2، ص 88، ج 1. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم در مرو هنگام ورود موكب حضرت علیه السلام به مرو، و و عده زيادى از بزرگان دربارى و حكومتى تا چند فرسنگ به استقبال امام علیه السلام رفتند. پس از چند روز ماءمون مقصد خود را - كه واگذارى به حضرت رضا علیه السلام بود - با آن حضرت در ميان گذاشت تا به خيال خود با يك دو نشانه را سازد: ۱ - هم قيامهاى علويان را عليه دستگاه از بين ببرد يا از آن بكاهد ۲ - هم با وارد كردن حضرت رضا علیه السلام به دستگاه حكومتى كه هميشه مورد انتقاد و بد گويى آل على علیهم السلام بود و كارگردانان حكومت را ناپاك و آلوده مى دانستند، از وجهه معنوى و تقوايى امام علیه السلام بكاهد. و با اين نقشه همبستگى مذهبى علويان و شيعيان آل على علیه السلام را از بين ببرد، تا ديگر خطرى دستگاه خلافت را تهديد ننمايد. بعد ما و دار و دسته اش با خيال راحت به حكمرانى خود ادامه خواهند داد. ولى حضرت رضا علیه السلام - بر خلاف انتظار ماءمون و بن سهل و دنيا پرستان متملق - از پذيرفتن اين پيشنهاد امتناع فرمود. حضرت رضا علیه السلام از دستگاه فاسد و نابسامان خلفاى و از بخشش هاى فراوان و افراطهايى كه از نيم قرن پيش در دستگاه اشرافى عباسيان آغاز شده بود و به عنوان ( ) به اين و آن داده مى شد و محور حكومت از مسير حق و حقيقت ، در زير نقاب مسلمان نمايى و ديندارى و سپردن كارهاى مهم اسلامى و حكومتى به دست افراد فاسد و زراندوز و رياكار كاملا آگاه بود، چنين وضع نابسامانى را چگونه ولى حق و امام معصوم علیه السلام مى توانست تحمل كند؟ امام علیه السلام وقتى زمام حكومت را به دست مى گيرد كه بتواند را از سر مظلومى كوتاه كند و اى را به حقش برساند، را به حقدار باز پس دهد و الاّ بايد حكومت و خلافت را رها سازد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b