اماکن مقدسه #مکه :
#رکن_شامی
۱- سومین گوشه #کعبه پس از شروع #طواف، که بسوی غرب قرار دارد،
#رکن_غربی نام دارد
و چون بسوی #سرزمین_شام نیز میباشد رکن شامی هم نامیده میشود
۲- این رکن در #انتهای_حجر_اسماعیل قرار دارد
و شخص #طواف کننده باید از #پشت_حجر_اسماعیل حرکت نماید
و در نتیجه با فاصله از روبروی آن طواف انجام میشود
و شاید بدین جهت است که؛
استلام این رکن توسط پیامبر - ص
و امامان معصوم - ع گزارش نشدهاست
اماکن مقدسه #مکه :
#حجرالاسود
۱- بر روی رکن، گوشه شرقی کعبه،
سنگی نصب شده است که حجرالاسود نام دارد
این سنگ نشانی است برای شروع و پایان طواف و دست کشیدن بر این سنگ توصیه شده است
۲- #پیامبراکرم - ص :
خانه خدا را طواف کنید
و #رکن حجرالاسود را #استلام نمایید زیرا حجرالاسود دست راست خدا بر روی زمین است
و خدا بوسیله آن با بندگانش ( بعنوان بنده یا مهمان او ) دست میدهد و این سنگ برای کسانی که بر او دست کشیدهاند شهادت میدهد که آنان به عهد و پیمان خود با خدا، وفا نمودند
#عللالشرایع ، ج۲ ، ص۴۲۴
۳- #امیرالمومنین #امام_علی - ع :
هنگامیکه #حضرتآدم - ع بر روی زمین قرار گرفت، حجرالاسود بهمراه او بود
و ایشان حجرالاسود را در جای خود در #رکن_شرقی #کعبه قرار داد
در سالهای بعد هنگامیکه کعبه ویران شد ، حجرالاسود در میان صخرههای #کوهابوقبیس قرار گرفت
تا اینکه #حضرتابراهیم - ع و #اسماعیل - ع کعبه را باز سازی نمودند
و با راهنمائی خداوند حجرالاسود را از #ابوقبیس یافتند و در جای خود در رکنشرقی قرار دادند
#بحارالانوار ، چ بیروت ، ج۹۶ ، ص۲۱۷
۴- #امام_صادق - ع :
هنگامیکه پنج سال قبل از بعثت کعبه بخاطر سیل خراب شد ؛
#قریش کعبه را باز سازی نمودند
و همگی در بنای آن مشارکت داشتند
تااینکه به نصب حجرالاسود رسید
و برای #تصاحب_افتخار نصب آن با یکدیگر مشاجره نمودند
تا بالاخره توافق کردند اولین کسی که وارد مسجد الحرام شد بین آنها حکم کند، تا پس از مدتی #پیامبر - ص وارد شدند
و پارچه ای پهن نمودند
و حجرالاسود را بر آن نهادند
و سران قبائل آن را بلند کردند
و نزدیک جایگاه آن آوردند ،
سپس حضرت با دستان مبارک خود آن را در جای خود قرار دادند
( بدین ترتیب همانند دفعات گذشته ، این مرتبه نیز پیامبر الهی حجرالاسود را نصب نمود )
#وسائلالشیعه ، ج۱۳ ، ص۲۱۴
۵- #امام_صادق - ع :
حجرالاسود را استلام کن درحالیکه راضی به قسمت الهی و خاضع در برابر عزت خدا هستی
#بحارالانوار ، چ بیروت ،ج۹۶ ، ص۱۲۵
۶- #امام_رضا - ع :
در هر #شوط از #طواف ، #حجرالاسود را #استلام کن
و اگر نتوانستی، با دستت بسوی آن اشاره کن
#بحارالانوار ، چ بیروت ، ج۹۶ ، ص۱۹۶
۷- #امام_باقر - ع :
انجام چند #عمل بر #زنان نیست،
بلند #تلبیه گفتن،
#هروله بین #صفا و #مروه،
#استلام_حجرالاسود،
#داخل_شدن_به_کعبه
#سرتراشیدن
و باید آنها #تقصیر نمایند
#بحارالانوار، چ بیروت، ج۹۶، ص۱۸۹
به نام الله
خروج #امام_حسین(ع) در ۲۸ رجب سال ۶۰ قمری از #مدینه به طرف مکه پس از مرگ معاویه خبیث در ۱۵ رجب همان سال و آغاز جانشینی یزید ملعون و اقدامات ناجوانمردانه وی بر علیه آل الله شروع گردید و امام(ع) در سوم شعبان همان سال وارد #مکه شدند
در #روز_دهم #رمضان المبارک سنه 60ه، رسولان اهل #کوفه نامههاى ایشان (دعوت کنندگان) را براى #امام_حسین(ع) به #مکه رسانیدند
پیوسته کاغذها و نامه ها رسید تا نیمه ماه، دوازده هزار کاغذ نزد آن حضرت جمع شد
پس آن حضرت جناب #مسلم را به کوفه روانه فرمود
🚩 در تاریخ #هشتم_ذی_الحجه همان سال امام_حسین(ع) از مکه خارج و به سمت #کوفه حرکت نمودند
دهم #محرم سال ۶۱ قمری ایشان به علت خیانت کوفیان در #کربلا به #شهادت رسیدند
#السلامعلیڪیااباعبداللهالحسین_ع
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹
به نام الله
ایآنکه خدایخویش خوانیم تورا
[ طاعت ]به سزا کجا توانیم تو را
گویند خدای را به حاجات بخوان
حاضرتر از آنی، که بخوانیم تو را
سلام
ایامتان به خیر و با عافیت زیبا باد
به برکت؛
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌹
🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩی ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ
ﻓﺮﺷﺘﮕﺎنی ﻛﻪ ﻋﺮﺵ [ ﺧﺪﺍ ] ﺭﺍ ﺣﻤﻞ میﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ، ﺗﺴﺒﻴﺢ میﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ
ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺁﻣﺮﺯﺵ میﺧﻮﺍﻫﻨﺪ [ ﻭ میﮔﻮﻳﻨﺪ: ]
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ!
ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭی ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭ!
#قرآن #سوره_غافر - آیه ٧
#دعا؛
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ
به نام الله
#مقام_معظم_رهبری
امروز سعی #دشمن این است که #ایمان دینی را تضعیف کند، #امید را تضعیف کند، خوشبینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند؛
اینها چیزهایی است که روی آن دارند برنامهریزی میکنند، روی آن برنامهریزی میشود
[ مثلاً ] چه کار کنند که عقیدهی مردم این بشود که آیندهای ندارند، آینده بنبست است و در کوچهی بنبست قرار دارد؛
روی این برنامهریزی میکنند، برنامهسازی میکنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِما اینها را بین مردم جوری پخش میکنند که مردم به این نتیجه برسند که راهها بنبست است، راهها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند
این همه زحمت دارد کشیده میشود، این همه تلاش میشود، در مقابلِ این تلاشها این جوری [ برخورد میشود ] ...
هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛
چه بداند، چه نداند
هر کسی ایمانهای مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار میکند؛
چه بداند، چه نداند
هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامهریزیهای مسئولین کشور بیاعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛
چه بداند، چه نداند
#امام_خامنهای ۱۴۰۱/۳/۲۲
به نام الله
قطعه شعری از حضرت #امام_خمینی(ره) بدین مضمون:
بهار آمده دستار زُهد پاره کُنید!
بهپیش پیرمغان رفته اِستشارهکُنید!
سِزد ز دانۀ انگور سُبحهای سٰازید!
برای رفتن #میخانه استخارهکُنید!
دانه انگور را به دانه تسبیح تشبیه کردن، آن هم برای رفتن میخانه!
مناسبت می و انگور و استخاره و تسبیح، داد مقدسین را در آورده بود
میگویند که عده ای نزد مرحوم حاج #شیخ_عبدالکریم، رئیس حوزه علمیه قم رفته، و به ایشان گفتهاند:
چه نشستهاید که آقا روحالله دیگر چه بیدینی که نکرده است!
#فلسفه که میگوید!
اهل #عرفان هم که هست!
اين هم شعرش!
او را از حوزه بیرون کنید!!!
حاج شیخ عبدالکریم حائری
ـ که خیلی مورد علاقه و احترام امام نیز بودند ـ
در جواب خندیدند و گفتند:
عجب، از قول من به ایشان سلام برسانید و بگویید:
[در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست]
#ديوان_امام مجموعه اشعار امام خمينى سلام الله عليه - ص . ۳۰۵
#یک_ساغر_از_هزار - سیری در عرفان امام خمینی(س) صفحه . ۵۳۲
#شعر
ای عقل خِجِل ز جَهل و نادانی ما
در هم شده خَلقی ز پَریشانی ما
بُت در بَغلُ و به سَجده پیشانی ما
کافِر زده خَنده بر مُسلمانی ما
#شیخ_بهایی
#رباعی
به نام الله
مرحوم استاد فاطمی نیا (ره):
نقل شده است؛
روزی #معروف_کرخی نشسته بود
عدّهای از جوانان در دجله سوار بر قایق بودند و ساز و آواز سر میدادند
چند نفر از مقدّسین آمدند به معروف کرخی گفتند:
آقا آنها را نفرین کن، چه جوانهای بدی هستند!
#معروف دستهای خود را بلند کرد و فرمود:
خدایا به عزّت خودت قسم میدهم کسانی را که در این #دنیا اینقدر خوشحال کردی؛
در #آخرت هم همینطور آنها را خوشحال کن!
آنها به معروف اعتراض کردند:
ای معروف!
تو یک عارف هستی!
چرا چنین میگویی؟
چرا یک عدّه که مشغول گناه هستند را نفرین نکردی و برای آنها دعا کردی؟
معروف کرخی پاسخ داد:
وای بر شما که نادان هستید، من آنها را دعا کردم؛
اگر قرار شود در آخرت خوشحال باشند، باید در این دنیا توبه کنند
✔️ این دعا یعنی:
خدا به آنها #توبه عنایت کند
حالا ببینید، منِ رو سیاه که معروف کرخی نیستم، خاک پای او هم نمیشوم، از کنار بعضی عروسیها که عبور میکنم میبینیم بیبند و باری زیاد است
میگویم خدا آنها را مبارک گرداند
میگویند آقا شما چرا؟!
میگویم پس چه بگویم ؟
برکت مصادیق مختلف دارد
یعنی خدا آنها را متحوّل کند، به آنها آگاهی بدهد تا توبه کنند
آدم؛
برادر و خواهر خود را #نفرین نمیکند!
بگو خدا آنها را خیر دهد، خدا متنبّه کند
گاهی مواقع آنها متحوّل میشوند
🙏
بهنامالله
#رهبرمعظم_انقلاب_اسلامی :
ما در سابقهى اين پايگاه؛
[ #پایگاه هوایی #شهید_نوژه ]
#همدان
كسىمثل #شهيد_عباس_دوران را داريم
كه بهخاطر ايمان جان خودش را آشكار و صريح بر سر يك هدف گذاشت
اگر ماجراى شهيد دوران را در كتابها خوانده بوديم يا امروز هر كس مىخواند، احتمال مىداد كه #افسانه باشد؛
اما ما آن را با چشم خودمان ديديم، كه اگر نديده بوديم، مىگفتيم افسانه است
اينها شوخى نيست؛
اينها عظمت دارد؛
همت انسانها اينجور است
و ما بايستى در هر بخشى همتكنيم
#امام_خامنه_ای ۱۳۸۳/۰۴/۱۸
حضور مقام معظم رهبری
و فرمانده کل قوا
حضرت #امام_خامنه_ای
بر مزار سرلشگرخلبان
#شهید #عباس_دوران
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷
#شیراز
🍃🍃🌹🍃✨🍃🌹🍃🍃
هدایت شده از 📃دیوار احادیث📃
#امام_رضا علیهالسلام
وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَأْمُرُ اللَّهُ فِيهِ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ شِيعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ لَا يَكْتُبُونَ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ
و روز غدير همان روزى است كه خداوند به فرشتگان گرامى كه اعمال بندگان را مىنويسند، دستور مىدهد كه تا سه روز بعد از #عيد_غدير دست از نوشتن گناهان دوستداران و شيعيان اهل بيت بردارند
و به خاطر كرامت محمد و على و امامان ديگر عليهمالسّلام، هيچيك از خطاهاى آنان را ننويسند
و همان روزى است كه خداوند آن را ويژهى محمد و آل محمد و نزديكان آنان قرار داده است
#إقبالالأعمال - ط.القدیمة
ج ۱ فرازی از ص ۴۶۴
🍃🕊🍃
هدایت شده از 🌏 اَزَل 🌏
#بخش_هفتم
[ پیروان اهلبیت علیهمالسلام و دشمنان ایشان ... ]
مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی.
ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ(الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ.
ثُمَّ قَرَأَ:
«بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمینَ...» إِلی آخِرِها،
هان مردمان!
صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده.
و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.
✔️ سپس #پیامبر صلّیالله علیه و آله قرائت فرمود:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدللّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم ... » تا آخر سوره ...
وَقالَ:
فِی نَزَلَتْ وَفیهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ، وَلَهُمْ عَمَّتْ وَإِیَّاهُمْ خَصَّتْ، أُولئکَ أَوْلِیاءُالله الَّذینَ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنونَ، أَلا إِنَّ حِزْبَ الله هُمُ الْغالِبُونَ.
أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمْ هُمُ السُّفَهاءُالْغاوُونَ إِخْوانُ الشَّیاطینِ یوحی بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُروراً.
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ ذَکَرَهُمُ الله فی کِتابِهِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ:
(لاتَجِدُ قَوْماً یُؤمِنُونَ بِالله وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّالله وَ رَسُولَهُ وَلَوْکانُوا آبائَهُمْ أَوْأَبْنائَهُمْ أَوْإِخْوانَهُمْ أَوْعَشیرَتَهُمْ، أُولئِکَ کَتَبَ فی قُلوبِهِمُ الْإیمانَ) إِلی آخِرالآیَةِ.
هان!
به خدا سوگند این سوره دربارهی من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد.
آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی برایشان نیست، آگاه باشید:
البته حزب خدا چیره و غالب خواهد بود.
هشدار که:
ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند.
برای گمراهی مردمان، سخنان بیهوده و پوچ را به یکدیگر می رسانند.
بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده:
«[ی پیامبر ما] نمییابی ایمانیان به خدا و روز بازپسین، که ستیزه گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خویشانشان باشند.
آنان [ که چنیناند ] خداوند ایمان را در دل هایشان نبشته است.» - تا آخر آیه.
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الْمُؤْمِنونَ الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله عَزَّوَجَلَّ فَقالَ:
(الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدونَ).
(أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یَرْتابوا).
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ یدْخُلونَ الْجَنَّةَ بِسَلامٍ آمِنینَ، تَتَلَقّاهُمُ الْمَلائِکَةُ بِالتَّسْلیمِ یَقُولونَ:
سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلوها خالِدینَ.
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمْ، لَهُمُ الْجَنَّةُ یُرْزَقونَ فیها بِغَیْرِ حِسابٍ.
أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ یَصْلَونَ سَعیراً.
أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ یَسْمَعونَ لِجَهَنَّمَ شَهیقاً وَ هِی تَفورُ وَ یَرَوْنَ لَهازَفیراً.
أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ قالَ الله فیهِمْ: (کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها) الآیة.
أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمُ الَّذینَ قالَ الله عَزَّوَجَلَّ:
(کُلَّما أُلْقِی فیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَلَمْ یَأتِکُمْ نَذیرٌ، قالوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذیرٌ فَکَذَّبْنا وَ قُلنا مانَزَّلَ الله مِنْ شَیءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ فی ضَلالٍ کَبیرٍ) إِلی قَوله:
(أَلافَسُحْقاً لاَِصْحابِ السَّعیرِ).
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ، لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبیرٌ.
ص - ۱۲
هدایت شده از 🌏 اَزَل 🌏
هان!
دوستداران امامان ایمانیاناند که قرآن چنان توصیف فرموده:
«آنان که ایمان آورده و باور خود را به شرک نیالودهاند، در امان و در راه راست هستند.»
هشدار!
یاران پیشوایان کسانی هستند که به باور رسیده و از تردید و انکار دور خواهند بود.
هشدار!
اولیای امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت درخواهند شد و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته، خواهند گفت:
«درود بر شما که پاک شدهاید.
اینک داخل شوید که در بهشت، جاودانه خواهید بود.»
هان!
بهشت پاداش اولی آنان است و در آن بی حساب روزی داده خواهند شد.
هان!
دشمنان آنان آن کسانیاند که در آتش درآیند.
و همانا نالهی افروزش جهنم را میشنوند در حالی که شعلههای آتش زبانه میکشد و زفیر (صدای بازدم) جهنم را نیز درمییابند.
هان!
خداوند درباره ی ستیزهگران با آنان فرموده:
«هرگاه امتی داخل جهنم شود همیشه خود را نفرین کند.»
هشدار!
که دشمنان امامان همانانند که خداوند دربارهی آنان فرموده:
«هر گروهی از آنان داخل جهنم شود نگاهبانان میپرسند:
مگر برایتان ترسانندهای نیامد؟! میگویند:
چرا ترساننده آمد لیکن تکذیب کردیم و گفتیم:
خداوند وحی نفرستاده و شما نیستید مگر در گمراهی بزرگ!»
تا آن جا که فرماید:
«هان!
نابود باد دوزخیان!»
هان!
یاران امامان در نهان، از پروردگار خویش ترسانند، آمرزش و پاداش بزرگ برای آنان خواهد بود.
هان مردمان!
چه بسیار راه است میان آتش و پاداش بزرگ!
مَعاشِرَالنَاسِ، شَتّانَ مابَیْنَ السَّعیرِ وَالْأَجْرِ الْکَبیرِ.
(مَعاشِرَالنّاسِ)، عَدُوُّنا مَنْ ذَمَّهُ الله وَلَعَنَهُ، وَ وَلِیُّنا (کُلُّ) مَنْ مَدَحَهُ الله وَ أَحَبَّهُ.
مَعاشِرَ النّاسِ، أَلاوَإِنّی (أَنَا) النَّذیرُ و عَلِی الْبَشیرُ.
(مَعاشِرَالنّاسِ)، أَلا وَ إِنِّی مُنْذِرٌ وَ عَلِی هادٍ.
مَعاشِرَ النّاس (أَلا) وَ إِنّی نَبی وَ عَلِی وَصِیّی.
(مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی، وَالْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ.
أَلاوَإِنّی والِدُهُمْ وَهُمْ یَخْرُجونَ مِنْ صُلْبِهِ).
هان مردمان!
خداوند ستیزه جویان ما را ناستوده و نفرین فرموده و دوستان ما را ستوده و دوست دارد.
هان مردمان!
بدانید که همانا من انذارگَرم و علی مژده دهنده.
هان!
که من بیم دهندهام و علی راهنما.
هان مردمان!
بدانید که من پیامبرم و علی وصی من است.
هان مردمان!
بدانید که همانا من فرستاده و علی امام و وصی پس از من است.
و امامان پس از او فرزندان اویند.
آگاه باشید!
من والد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود.
ص - ۱۳
#خطبه_غدیر
🕊🌼🕊🌼🕊
🌼🕊🌼🕊
🕊🌼🕊
🌼🕊
🕊
به نام الله
شنبه هجدهم تیر
روز عرفه، روز نیایش
آغاز #دهه_امامت
یکشنبه نوزدهم تیر
#عید_قربان
دوشنبه بیست و هفتم تیر
۱۸ ذیالحجه ۱۴۴۳
#عید_غدیر خُم
(سال دهم هجری قمری)
🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼 🕊
🌹 #هشت_روز 🌹
🌹 تا #عیدسعیدغدیر 🌹
🕊
🌼🕊
🕊🌼🕊
🌼🕊🌼🕊
🕊🌼🕊🌼🕊
https://eitaa.com/niyazha
🕊🌙🕊
🌙🕊
🕊
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
ای امیرعرفه؛
بـی تو صفا نیست که نیست
حاجتی غیر ظهورت؛
به خدا نیست که نیست
🌙
🕊🌙
🌙🕊🌙
🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙🕊🌙
#دعا هنگام #وقوف_مشعرالحرام ، در #شب_عید_قربان
در شب #عید_قربان ، #واجب است حجاج از زمانی که به مشعر الحرام میرسند تا #اذان_صبح وقوف کنند
و سپس از اذان صبح تا #طلوع_آفتاب روز #عیدقربان ، نیز در مشعر وقوف کنند
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
( در #عرفات ) #نماز_مغرب را نخوان،
تا اینکه هرگاه به سرزمین ( مشعر الحرام ) رسیدی،
نماز مغرب و عشا را با یک اذان و دو اقامه، با هم در مشعر الحرام بخوان،
و در وسط بیابان و سمت راست مسیر، نزدیک ( #مسجد ) مشعر #اقامت کن و بگو :
اللَّهُمَّ هَذِهِ جَمْعٌ ،
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْمَعَ لِي فِيهَا جَوَامِعَ الْخَيْرِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنَ الْخَيْرِ الَّذِي سَأَلْتُكَ أَنْ تَجْمَعَهُ لِي فِي قَلْبِي وَ أَطْلُبُ إِلَيْكَ أَنْ تُعَرِّفَنِي مَا عَرَّفْتَ أَوْلِيَاءَكَ فِي مَنْزِلِي هَذَا وَ أَنْ تَقِيَنِي جَوَامِعَ الشَّرِّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحْيِيَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي أَدَّيْتُمْ حَقِّي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ فَيَحُطُّ اللَّهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ
#الکافی ، ج۴ ، ص۴۶۸ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
#دعا هنگام وقوف مشعرالحرام ، در #صبحعیدقربان
در شب عید قربان ، واجب است حجاج از زمانی که به مشعرالحرام میرسند تا اذان صبح وقوف کنند
و سپس از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عید قربان ، نیز در مشعر وقوف کنند
امام صادق علیه السلام فرمودند :
#صبح ( #روز_عید_قربان ) نماز صبح را اقامه کن :
صبح را با طهارت باش
هر کجا از سرزمین مشعرالحرام که خواستی وقوف کن
هنگام وقوف ، خدا را حمد و ستایش کن و ثنای الهی بگو
تا آنجا که می توانی ، نعمتهای الهی را بیاد بیاور
صلوات بر پیامبر (ص) بفرست
در بین دعاهای خود ، این دعا را نیز بخوان :
اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ أَنْ تَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي ثُمَّ اجْعَلِ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي ثُمَّ أَفِضْ حِينَ يُشْرِقُ لَكَ ثَبِيرٌ وَ تَرَى الْإِبِلُ مَوْضِعَ أَخْفَافِهَا
#الکافی ، ج۴ ، ص۴۶۹ ، ح۴
#صبح #عید_قربان ، در سرزمین مشعرالحرام این دعا را بخوان :
اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَ رَبَّ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ رَبَّ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ وَ زَمْزَمَ وَ رَبَّ الْأَيَّامِ الْمَعْلُومَاتِ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ شَرَّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ اللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَطْلُوبٍ إِلَيْهِ وَ خَيْرُ مَدْعُوٍّ وَ خَيْرُ مَسْئُولٍ وَ لِكُلِّ وَافِدٍ جَائِزَةٌ فَاجْعَلْ جَائِزَتِي فِي مَوْطِنِي هَذَا أَنْ تُقِيلَنِي عَثْرَتِي وَ تَقْبَلَ مَعْذِرَتِي وَ تَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ تَجْعَلَ التَّقْوَى مِنَ الدُّنْيَا زَادِي وَ تَقْلِبَنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِي بِأَفْضَلِ مَا يَرْجِعُ بِهِ أَحَدٌ مِنْ وَفْدِكَ وَ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ
#منلایحضرهالفقیه ، ج۲ ، ص۵۴۵
آشنائی با اماکن مشاعر حج
#وادی_مُحَسِّر
معنای لغوی #مُحَسِّر :
ریشه لغوی :
#حسر ( با سین مکسور )،
#یحسر ( با سین مفتوح )،
به معنی #افسوس_خوردن، #بر_آن_چیز_اندوه_خوردن میباشد ،
وقتی این لغت به باب تفعیل میرود،
به معنی #سبب_افسوس_او_شد ، #او_را_خوار_و_کوچک_گردانید میباشد
کلمه #مُحَسِّر ، #اسم_فاعل از #باب_تفعیل است که :
هم می تواند به معنی « خوار و کوچک کننده » و « افسوس دهنده » باشد ،
و هم می تواند با ساختار اسم فاعل ، بعنوان « اسم مکان » استفاده شود
یعنی « مکان خوار و کوچک شدن »
معنای اصطلاحی #وادیمُحَسِّر :
مطابق نقل یکی از منابع تاریخی ، هنگامیکه #سپاهابرهه برای تخریب #کعبه با فیل های خود بسوی #مکه میآمدند ، در منطقه #وادی_مُحَسِّر با عذاب الهی هلاک شدند
بدین مناسبت این سرزمین را « وادی مُحَسِّر » نامیدند
زیرا این سرزمین ، مکان خوار و ذلیل شدن ابرهه و سپاهیانش بوسیله عذاب الهی ، بوده است
#ترجمهشفاءالغرام_بأخبارالبلدالحرام
ج۱ ، ص۵۵۱ ، تقی الدین الفاسی ، قرن نهم هجری
نکته مهم :
گرچه موضوع نازل شدن عذاب الهی بر سپاه ابرهه ، در همه کتب حدیثی و تاریخی نقل شده است
اما اینکه این واقعه در وادی محسر، واقع شده است، در هیچکدام از کتب حدیثی و همچنین کتب مشهور تاریخی نقل نشده است،
و فقط تقی الدین الفاسی ، در قرن نهم هجری آن را مطرح کرده و سپس در صحت این مطلب، تردید میکند
موقعیت جغرافیایی « وادی مُحَسِّر » :
وادیمُحَسِّر ، سرزمینی است محدود که بین #سرزمینمشعرالحرام و #سرزمینمنی قرار دارد
#حجاج برای انجام #مناسک_حج ، هنگامیکه پس از طلوع آفتاب از سرزمین #مشعرالحرام حرکت میکنند تا خود را به سرزمین #منی برسانند، باید از #وادیمُحَسِّر عبور کنند تا وارد #منی شوند
وظیفه حجاج هنگام عبور از وادی مُحَسِّر :
هنگامیکه حجاج #پساز_طلوعآفتاب #روزعیدقربان ، از مشعرالحرام بسوی منی حرکت نمودند ، توصیه شده است که هنگام عبور از « وادی مُحَسِّر » با #هروله از این منطقه عبور کنند
و با سرعت این محدوده را پشت سر گذاشته و وارد سرزمین منی شوند
امام صادق علیه السلام فرمودند :
هرگاه از وادی مُحَسِّر ، عبور نمودی ، پس با سرعت حرکت کن، زیرا رسولخدا(ص) در این سرزمین با سرعت حرکت نمود
#وسائلالشیعه ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۲
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه از وادی مُحَسِّر عبور نمودی،
که این منطقه، سرزمینی است بین #جمع ( #مشعرالحرام ) و #منی ، پس با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی،
زیرا رسول خدا(ص)
( در حالیکه سوار بر شتر بودند )،
شتر خود را حرکت دادند و فرمودند :
اللَّهُمَّ سَلِّمْ عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي
#وسائلالشیعه ، ج۱۴ ، ص۲۲ ، ح۱
#دعا هنگام عبور از « وادی محسر » در حرکت از مشعر الحرام بسوی منی ، پس از طلوع آفتاب عید قربان
« وادی محسر » سرزمینی است بین مشعر الحرام و منی ، که حجاج پس از طلوع آفتاب روز عید قربان با حرکت از مشعر الحرام ، از این منطقه عبور می کنند تا وارد منی شوند ،
توصیه شده است ، هنگام حرکت ، با شتاب از این منطقه عبور نمایند
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه از « وادی محسر » عبور میکنی ، که این محل بیابانی است بین مشعر و منی که به منی نزدیک تر است ،
با سرعت حرکت کن تا از آن عبور کنی ، همانا رسول خدا (ص) نیز ( در این مکان ) شتر خود را حرکت داد ( و به سرعت عبور نمود ) و فرمود :
اللَّهُمَّ سَلِّمْ لِي عَهْدِي وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي وَ أَجِبْ دَعْوَتِي وَ اخْلُفْنِي فِيمَنْ تَرَكْتُ بَعْدِي
#الکافی ، ج۴ ، ص۴۷۱ ، ح۳ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
آشنائی با اماکن مقدسه مشاعر #حج
#سرزمین_مَنی
#سرزمینمنی در حدود #پنج_کیلومتری #جنوب_شرقی #مسجدالحرام قرار دارد
این منطقه در گذشته ، بیرون از شهر مکه قرار داشته است
اما اکنون بدلیل توسعه شهر مکه ، در مجاورت محله های شهر مکه قرار دارد
سرزمین منی ، نزدیک ترین منطقه از مشاعر حج به شهر مکه است
و بین سرزمین مشعرالحرام و شهر مکه واقع شده است
#وادی_محسر ، #حدود_جنوبی_منی را تشکیل داده
و #جمره_عقبه #مرز_شمالی_منی واقع شده است
این منطقه به طول تقریبی ۳۵۰۰ متر و عرض تقریبی ۵۰۰ متر ، بین دو رشته کوه ممتد ، احاطه شده است
که البته در پشت این دو رشته کوه ، امروزه مناطق شهری مکه قرار گرفته است
حدود سرزمین منی ، بوسیله تابلو های آبی رنگ ، مشخص شده است و هنگام ورود به منی ، بر روی تابلو ها نوشته شده است :
#بدایة_منی ،
یعنی: اینجا ابتدای سرزمین منی است
و هنگام خروج از منی، بر روی تابلو ها نوشته شده است :
#نهایة_منی ،
یعنی: اینجا انتهای سرزمین منی است
امروزه با احداث خیمه های ثابت و مراکز مختلف خدماتی و درمانی در پیرامون آن ، امکانات لازم برای #اقامت_سه_روزه حجاج در سرزمین #منی ، فراهم شده است
#حجاج ، پس از طلوع آفتاب #روز_دهم_ذیالحجه( #عید_قربان ) از سرزمین مشعرالحرام وارد سرزمین منی می شوند
و تا #ظهر #روز_دوازدهم_ذیالحجه در منی حضور دارند،
و اعمال و مناسک حج آنان عبارت است از :
#رمی_جمره_عقبه ، روز دهم ذیالحجه
#قربانی کردن ، روز دهم ذی الحجه
#حلق یا #تقصیر ، روز دهم ذیالحجه
اقامت و #بیتوته در منی،
#شام دهم ذی الحجه
#رمی_جمرات_سه_گانه ،
روز یازدهم ذی الحجه
#اقامت و بیتوته در منی ،
شام یازدهم ذی الحجه
#رمی_جمرات_سه_گانه ،
روز دوازدهم ذی الحجه
و #حضور تا #ظهر دوازدهم ذی الحجه
#حجاج با انجام #مناسک توصیهشده، و ذکر و یاد خدا در سرزمین منی، با نزدیک شدن هرچه بیشتر به خدا، خود را برای #زیارت_الهی و تشرف در #حرم امن الهی ، آماده میسازند
#اسرار و معارف #سرزمینمنی
چرا #سرزمین_منی ، #مَنی نامیدهشد؟
معنای لغوی « منی » :
کلمه « منی » از ریشه « م ن ی» و از کلمه #المنیة به معنی #آرزو ساخته شده است ،
و بدین خاطر #معنای_لغوی_منی #آرزو و #امید می باشد
#معنای_اصطلاحی_منی :
کلمه « منی » برای سرزمینی در جنوب شرقی مسجد الحرام که مکان انجام مناسک حج است ، نامگذاری شده است
اما علت انتخاب این اسم ، برای این سرزمین ، بدین خاطر است که :
هنگامیکه #حضرت_ابراهیم(ع) #مناسک_حج انجام میداد، #جبرئیل(ع) نزد او آمد و به او گفت در این سرزمین ، هر چه میخواهی از محضر پروردگارت بخواه و آرزو کن،
و چون این سرزمین ، مکان آرزو کردن ، و درخواست از محضر #خداوند متعال است، آن را #منی نامگذاری کردهاند
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
جبرئیل (ع) نزد حضرت ابراهیم (ع) آمد و گفت :
ای ابراهیم (ع) ، آرزو کن و ( از خدا ) بخواه ، پس این سرزمین ، « منی » نامیده شد و مردم نیز آن را #منی نامیدند
#علل_الشرائع ، ج۲ ، ص۴۳۵ ، ح۱
آشنائی با اماکن مقدسه مشاعر حج
اسرار و معارف سرزمین #منی
سرزمین #منی ، محل #حضور و #عبادت و #مناجات #انبیاء و #اوصیاء است
علاوه بر این که #پیامبراسلام(ص) و #حضرت_فاطمه(س) و #امامانمعصوم (ع)، هنگام انجام #حج در سرزمین منی حاضر شدند و به عبادت پرداختند ،
#پیامبران قبل از #اسلام نیز مانند #حضرتآدم(ع) ، #ابراهیم(ع) ، #اسماعیل(ع) و پیامبران دیگری که برای انجام حج به حرم امن الهی و سرزمین منی آمدند ، آنان نیز در سرزمین منی به عبادت و مناجات با خدا پرداختند
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
( هنگامیکه حضرت آدم ع با راهنمایی جبرئیل ع ، مشغول انجام مناسک حج بود ) جبرئیل(ع) او را از کنار مکان #کعبه به سرزمین منی آورد و مکان #مسجد_منی ( #مسجد_خیف ) را به او نشان داد
سپس او را بسوی سرزمین #عرفات برد
پس از اقامت در سرزمین #مشعرالحرام، بسوی سرزمین #منی حرکت نمود
(و مناسک سرزمین منی را انجام داد)
#علل_الشرائع ، ج۲ ، ص۴۰۰ ، ح۱
#امام_کاظم علیه السلام فرمودند :
همانا #کشتی_نوح(ع) مأموریت داشت ، و هنگامیکه زمین را آب فراگرفته بود ، اطراف #کعبه #طواف نمود و سپس به سرزمین منی آمد
#وسائل_الشیعه ، ج۱۳ ، ص۳۰۰ ، ح۶
#امام_رضا علیه السلام ،
( در نامه ای به یکی از شیعیان ) نوشتند :
#جبرئیل(ع) گفت :
ای ابراهیم(ع) ، در سرزمین منی ، هر چه می خواهی از پروردگارت آرزو کن و درخواست نما
#عللالشرائع ، ج۲ ، ص۴۳۵ ، ح۲
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
در #سال_نهم_هجری رسول خدا(ص) ، حضرت علی(ع) را به همراه سوره برائت ( #آیات #سوره_توبه ) به #حج فرستادند، پس حضرت علی(ع) از طرف خدا و رسولش در موسم حج حضور یافتند
و ( آیات سوره توبه را ) در #عرفات ، #مزدلفه
و #روز_عید_قربان
و #ایام_تشریق در ( سرزمین منی ) کنار #جمرات به مردم ابلاغ کردند
#وسائل_الشیعه ، ج۱۳ ، ص۴۰۰ ، ح۳
#فضیلت_بیتوته در #سرزمین_منی
#حجاج پس از انجام #اعمال #روزعیدقربان در #سرزمینمنی و #زیارت_کعبه ،
واجب است #شام #دهم و #یازدهم ذی الحجه از مغرب تا نیمه شب در سرزمین منی #اقامت کنند
#البته #جایز است بجای اقامت در منی، شب را در #مکه به عبادت بپردازند،
اما اقامت در منی #فضیلت بیشتری دارد
#لیث_مرادی می گوید :
از #امام_صادق (ع) سوال کردم درباره شخصی که در روزهای منی ، بعد از پایان #زیارت_کعبه ( و #اعمال_حج ) ، ( بجای بازگشت به منی و بیتوته در منی ) به #مکه میآید و مشغول #طواف_مستحبی میشود ،
( آیا این کار او صحیح است ؟ )
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
اقامت در منی ، فضیلت بیشتری دارد و نزد من محبوب تر است
#الکافی ، ج۴ ، ص۵۱۵ ، ح۱ ، شیخ کلینی ، قرن چهارم هجری
اسرار و معارف سرزمین #منی
#وظائف_حجاج؛
در #سرزمین_منی چیست؟
هنگامیکه حجاج و مهمانان خدا ، مراحل تکامل معنوی را در #عرفات و #مشعرالحرام پشت سر گذاشتند
و به سرزمین #منی رسیدند ، مهمترین وظیفه آنان در اینجا ، ذکر و یاد خدا و عبادت و مناجات و انس با خداوند متعال است ،
آنان وظیفه دارند چه هنگام انجام مناسک واجب حج ، و چه هنگام بیتوته و اقامت در منی ، فکر و جان خود را از یاد غیر خدا جدا سازند
و با توجه و یاد خدا و اطاعت از دستورات او ، خود را به او نزدیک تر سازند
#سوره_بقره آیه ۱۹۹ :
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
سپس از همان جا كه مردم كوچ ميكنند ، (به سوي سرزمين مني) كوچ كنيد ! و از خداوند ، آمرزش بطلبيد ، كه خدا آمرزنده مهربان است
#سوره_بقره آیه ۲۰۰ :
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ
و هنگامي كه مناسك (حج) خود را انجام داديد ، خدا را ياد كنيد ، همانند يادآوري از پدرانتان (آن گونه كه رسم آن زمان بود) بلكه از آن هم بيشتر !
(در اين مراسم، مردم دو گروه اند)
بعضي از مردم ميگويند :
خداوندا ، به ما در دنيا (نيكي) عطا كن ! ولي در آخرت ، بهره اي ندارند »
#سوره_بقره آیه ۲۰۱ :
وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً و َفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ
و بعضي ميگويند :
پروردگارا ، به ما در دنيا (نيكي) عطا كن ! و در آخرت نيز (نيكي) مرحمت فرما ! و ما را از عذاب آتش نگاه دار
#سوره_بقره آیه ۲۰۲ :
أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ
آنها از كار (و دعاي) خود ، نصيب و بهرهاي دارند ، و خداوند ، سريع الحساب است
#سوره_بقره آیه ۲۰۳ :
وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
و خدا را در روزهاي معيني ياد كنيد ، ( روزهاي ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ماه ذي الحجه )
و هر كس شتاب كند ، و (ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد ، گناهي بر او نيست ،
و هر كه تأخير كند ،
( و سه روز انجام دهد نيز ) گناهي بر او نيست ، براي كسي كه تقوا پيشه كند.
و از خدا بپرهيزيد و بدانيد شما به سوي او محشور خواهيد شد
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
#مشرکین در #ایام_تشریق ( ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ذی الحجه ) در منی به پدران خود افتخار میکردند و گذشتگان خود را یاد میکردند ، درحالیکه هیچگونه شرافتی نداشتند،
پس خداوند به مسلمانان امر فرمود که به جای یاد کردن از گذشتگان خود ، به یاد خدا باشند.
#بحارالانوار ، ج۹۹ ، ص۳۱۳
اسرار و معارف سرزمین #منی
وظائف حجاج در #سرزمین_منی » چیست؟
حجاج وظیفه دارند در سرزمین منی به عبادت و مناجات و راز و نیاز با خدای خود بپردازند ، و هم برای امور دنیوی و هم برای امور معنوی از خدا درخواست کنند ، البته بدیهی است که بهترین دعاها ، دعاهایی هستند که از محضر معصومین علیهم السلام به ما رسیدهاند
#جابر_بن_عبدالله می گوید :
#رسول_خدا(ص) را در روز #عید_قربان دیدم که بر #قرنالثعالب
( منطقه ای در سرزمین منی ) ایستاده بودند و میفرمودند :
یا حی یا قیوم ، لا إله إلا أنت ،
برحمتک أستغیث ، فاکفنی شأنی کله و لا تکلنی إلی نفسی طرفة عین
#ألصحیفة_النبویة_الجامعة ، ص۵۳۲
#امام_صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامیکه رو به #منی حرکت نمودی ، بگو :
اللَّهُمَّ إِيَّاكَ أَرْجُو وَ إِيَّاكَ أَدْعُو فَبَلِّغْنِي أَمَلِي وَ أَصْلِحْ لِي عَمَلِي
و هنگامیکه به سرزمین « منی » رسیدی ، بگو :
أللَّهُمَّ هَذِهِ مِنًى وَ هِيَ مِمَّا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيْنَا مِنَ الْمَنَاسِكِ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تَمُنَّ عَلَيَّ بِمَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَى أَنْبِيَائِكَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ
#تهذیب_الأحکام ، شیخ طوسی ، ج۵ ، ص۱۷۷ ، ح۹ و ۱۰