eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ثواب جهاد و شهادت 🔹 قرآن كریم این نظام را شده می‌ داند; یعنی نه تنها نقصی در آن نیست و كامل هست، قابل احداث نقص هم نیست كه كسی بتواند این نظام را دگرگون كند. آنچه مربوط به عقلانیت دینی است كه در طی دفاع مقدس و مانند آن نشان داده شد و ـ ان ‌شاء الله ـ تا ظهور حضرت هست، این است كه فرمود مصالح ساختمانی سازمانِ خلقت است; یعنی اگر از یك مهندس سؤال كنید که این مسجد را با چه چیزی ساختید؟ می ‌گوید که با فلان مقدار سیمان، با فلان مقدار آهن و با فلان مقدار سنگ ساختم. از خدا سؤال كنید شما آسمان و زمین و دنیا و آخرت را با چه مصالحی ساختید؟ می‌ گوید با مصالحِ ساختم، من عالَم را با حق ساختم؛ این «حقّ مخلوقٌ‌به»[1] كه در كتاب ‌ها فراوان است این هست؛ یعنی مصالح ساختمانی انسان و حیوان و آسمان و زمین و دنیا و آخرت حقیقت است، پس باطل در این‌ جا راه ندارد. فرمود من خودم ساختم، متولّی ساختار هم من هستم و كسی هم حقّ دخالت ندارد; یعنی هیچ بطلانی در این‌جا راه ندارد و مصالح ساختمانی نظام الهی است؛ لذا اگر كسی بیراهه رفت یا راه كسی را بست ناچار بر می ‌گردد; یعنی واقعاً بن‌ بست است. هیچ ممكن نیست که كسی بتواند با گناه به برسد. فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾[2] كجا می ‌خواهید بروید؟! این ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كه قرآن است؛ یعنی این عالم را که من ساختم دیوارهایش حق است، آسمان و زمینش حق است، برون‌‌ رفتش حق است، ورود و خروجش است، كجا می‌ خواهید بروید؟! ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ این وظیفه همه ما را هم مشخص می ‌كند كه اگر خدای ناكرده بخواهیم راه كسی را ببندیم یا بیراهه برویم، به خطا رفتن است. مصالح ساختمانی نظام هستی، است و در چند جای قرآن فرمود که ما به حق آفریدیم: ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ﴾، ﴿ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما لاعِبینَ﴾؛[3] فرمود ما بازیگر نیستیم، بازی در دستگاه ما نیست و بطلان هم در دستگاه ما نیست. بنابراین مصالح ساختمانی ساختارِ خلقت همین ‌طور است، دنیا این‌ طور است، بعد از مرگ این‌ طور است و قیامت كبرا هم همین ‌طور است. 🔹 فرمود اگر بالا را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، پایین را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، سر جایتان باشید؛ اگر سر جایتان باشید: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] شما اگر سر جایتان بودید، بیراهه نرفتید و راه كسی را نبستید اقتصادتان تأمین است. یك سلسله مسائلی است كه مربوط به ماست، آن حداقلی است؛ حدّاقل این است كه ما بیراهه نرویم، وگرنه آن مهندسی و ساختارِ آسمانی که در اختیار ما نیست، آن مهندسی و ساختارِ زیرزمین كه در اختیار ما نیست. فرمود انجام ندهید، حرام نخورید و را هم دریابید، چیز دیگر كه از ما نخواستند! زندگی داشتن، طیب و طاهر بودن و مال حلال داشتن را كه كسی جلوی آن را نگرفته است. فرمود حرام نخورید و فقرا را هم دریابید. 🔹 بنابراین شما عزیزان و بزرگواران كه نور چشم ما هستید، هم قدر خودتان را بدانید و هم تلاش و كوشش كنید، نعمت خوبی خدا به شما داد. در زمان جنگ آن جنگ حق بود، اما الآن كارتان است، تعارف ندارد! كشور را از فقر نجات دادن یك جهاد است، شما می‌توانید با وضو كار كنید، با نیت كار كنید و همان را ببرید. 📚 سخنرانی در مهندسین قرارگاه خاتم الانبیاء تاریخ: 1393/06/04 =========================== [1]. الدرّة الفاخرة(جامی)، ص165. [2]. سوره تکویر، آیه26. [3]. سوره دخان، آیه38. [4]. سوره اعراف، آیه96. تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاملین گرانی و اختلاسگران، هیزم جهنم کسی است که شعله های را ببیند. چون مستحضرید در جهنم (معاذ الله) اگر کسی گرفتار بشود، جهنم را نگفتند ما از جنگل می آوریم؛ هیزم جهنم خودِ اند، خود اند، خود کسانی اند که زمینه و را بر تحمیل کرده اند و می کنند. فرمود: (و امّا القاسطون فکانوا لجهنم حطباً). شما دلیلی ندارید که هیزم جهنم از جنگل است، ولی صریح این است که مختلسانند، هیزم جهنم اند، هیزم جهنم ظالمانند، هیزم جهنم و و امثال ذلک اند. ✅ پیام به همایش بزرگداشت امامزاده صالح (ع) و جشنواره رسانه ای طلاب _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۱۹ 📌 الی نباید راه را به روی خدا ببندد و یا آن را نشان دهد. زیرا اگر این چنین بود، از پروردگار در امان نیست و نمی گذارد واقعی پیدا کند، بلکه را مضاعف خواهد فرمود و زیادی بر خود کرده و در آخرت مردم است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقب (ظرفِ دل) باشید بیان نورانی (سلام الله علیه) که در زادروزش به سر می بریم؛ فرمود: (اِنَّ هذِهِ القُلُوب اُوعِیَه فَخیرُها اُوعاها). بسیاری از افراد از حضرت وقت ملاقات خصوصی می خواستند که فرصت نداشت، ولی شبی دست را می گیرد، از مسجد کوفه بیرون می برد، در بیابان اطراف کوفه این بیانات نورانی را دارد که بخشی از اینها در آمده است. فرمود: کمیل! اِنَّ هذِهِ القُلُوب اُوعِیَه فَخیرُها اُوعاها. این ظرف است، مواظب باش در این ظرف جز الهی چیزی در او قرار ندهی! بهترین دل، دلی است که ظرفیتش بیشتر باشد، یک؛ مظروف ارزنده تری تهیه کند، دو. 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۱۴۷ ✅ مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۲۲ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت17:نکته ها و پیام های تفسیری آیات1و2 سوره عبس عَبَسَ وَتَوَلَّى ﴿١﴾ چهره در هم کشید و روی گردانید، (۱) 🔅🔅🔅 ۱ - چهره درهم کشیدن یکى از مسلمانان صدراسلام و روى گردانى اعتراض آمیز او، از مسلمانى که با ظاهرى ناخوشایند نزد او حاضر شده بود. (عبس و تولّى) فاعل «عبس» در آیه شریفه ذکر نشده است; ولى به قرینه نکوهش شدیدى که از او در آیات بعد آمده است; وى فردى بود که خداوند از اخلاق او رضایت کامل نداشت. ۲ - خداوند، نقاط ضعف مسلمانان صدراسلام را به آنان گوشزد مى کرد و ایشان را با خطاهایشان آشنا مى ساخت. (عبس و تولّى) ۳ - لزوم آگاهى از شیوه صحیح برخوردهاى اجتماعى و پرهیز از برخورد نامناسب با مردم (عبس و تولّى) ☘️☘️☘️ أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ ﴿٢﴾ از اینکه آن مرد نابینا نزد او آمد! (۲) 🔅🔅🔅 ۱ - مسلمانى نابینا، پس از ورود خود به مجلس وعظ و ارشاد پیامبر(ص)، با ترش رویى و روى گردانى یکى از حاضران مواجه شد. (عبس و تولّى . أن جاءه الأعمى) ۲ - عبداللّه بن اُمّ مکتوم، نابیناى مسلمانى که گرفتار ترش رویى و اعراض یکى از حاضران مجلس پیامبر(ص) شد. (أن جاءه الأعمى) برخى از مفسّران، نام شخصى را که «أعمى=نابینا» بود و آیه شریفه درباره حضور او نازل شده، «عمرو» و اکثریت «عبداللّه» نوشته اند; ولى همگان بر این اتفاق دارند که او فرزند نابیناى «ام مکتوم» بود. در شأن نزول آیه شریفه آمده است که وى در حال ورود به مجلسى که پیامبر(ص)، در آن حضور داشت، مورد اسائه ادب فردى از بنى امیه - که گفته مى شود عثمان بن عفان بوده است - قرار گرفت. ۳ - خداوند، اعتراض کننده به ابن ام مکتوم را، به دلیل برخورد سرد و حاکى از خشم او، با گفتارى قهرآمیز سرزنش کرد. (عبس و تولّى . أن جاءه الأعمى) فعل غایب «عبس» و «تولّى»، حاکى از لایق نبودن شخص براى خطاب مستقیم است. در جملات بعدى، گرچه ضمیر خطاب به طور مکرر به کار رفته است; ولى در این موارد - که فعلى به صورت غایب در آغاز سخن قرار مى گیرد - متکلم گاه در ادامه کلام خود، فرد مورد نظر را شنونده گفتار خود فرض مى کند، بدون این که با او گفتوگوى مستقیم داشته باشد. ۴ - آگاه نشدن شخص از اظهار انزجار و ناراحتى دیگران، مجوّز چنین رفتارى با وى نیست و از زشتى آن نمى کاهد. (عبس و تولّى . أن جاءه الأعمى) با آن که فرد نابینا، گرفتگى چهره را مشاهده نمى کرد; ولى آیه شریفه آن رفتار را نکوهیده خوانده و فاعل آن را مذمت کرده است. ۵ - روشندلان مسلمان - هرچند فقیر باشند - شایسته احترام اند و اهانت یا اظهار کدورت از همنشینى با آنان، مجاز نیست. (عبس و تولّى . أن جاءه الأعمى) توصیف ابن ام مکتوم به «الأعمى» - با آن که اگر ثروتمند بود کورى او مایه خشم و قهر دیگران نمى شد - بیانگر این است که در نظام حاکم بر مردم آن زمان، افراد کور به رفاه و ثروت نمى رسیدند; به گونه اى که توصیف آنان به «کور»، براى بیان فقر آنها کافى بود. تقابل «الأعمى» با «من استغنى» در آیات بعد، گفته یاد شده را تأیید مى کند. سرزنش کسى که دیگران را بر شخص کور ترجیح داده بود، گویاى لزوم احترام نابینایان است. ۶ - نقص عضو، از شخصیت و ارزش انسان نمى کاهد. (عبس و تولّى . أن جاءه الأعمى) ۷ - مجلس پیامبر(ص)، پذیراى عموم مردم و آماده بهره بردن حتى براى معلولان و طبقات غیر اشراف (أن جاءه الأعمى) ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت17:نکته ها و پیام های تفسیری آیات 3 سوره عبس وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى ﴿٣﴾ تو چه می دانی شاید او [در پرتو تعالیم اسلام از آلودگی] پاک و پاکیزه شود (۳) ☘️☘️☘️ ۱ - تلاش براى تزکیه نفس و درست کارى، مایه ارجمندى انسان و شایستگى او براى احترام افزون تر (و مایدریک لعلّه یزّکّى) «زکاة» در معانى «صلاح»، «پاکیزگى»، «نمو»، «برکت» و «مدح» استعمال شده است (لسان العرب). در این آیه - به قرینه مقام - مراد صلاح (درست کارى) و پاکسازى درون است. ۲ - احتمال علاقه مندى افراد به تزکیه نفس، کافى در لزوم احترام آنان و استقبال از حضورشان در مجالس وعظ و ارشاد (و مایدریک لعلّه یزّکّى) کلمه «لعلّ»، بر رجا و امیدوارى دلالت دارد و جمله «لعلّه یزّکّى» امید به وجود تزکیه را در لزوم پذیرش مستمعان کافى مى داند. ۳ - آگاهى از صالح یا ناصالح بودن افراد، براى همگان مقدور نیست. (و مایدریک) «ما» براى استفهام است و جمله «مایدریک...» (چه چیز تو را آگاه مى سازد)، نشانگر بسته بودن راه آگاهى براى مخاطب است. ۴ - اندام ناقص، مانع تزکیه نفس و پیدایش صلاح و درست کارى در افراد نیست. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۵ - اعتراض کننده به حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، فردى ناآشنا به صفات نفسانى او و ناتوان از شناخت صالحان (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۶ - مبلغان، نباید با ارزیابى هاى ظاهربینانه و مشاهده ناتوانى هاى جسمى افراد، از ارشاد آنان دریغ ورزند. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) عبارت «فأنت له تصدّى» - در آیات بعد - حاکى از آن است که فرد اعتراض کننده به ابن ام مکتوم، به وعظ و ارشاد دیگران پرداخته و از اختصاص دادن آن فرصت به وى، دریغ کرده بود. ۷ - مداومت بر تصفیه درون و پاکسازى باطن، مؤثر و سودمند در بهره گیرى از مجالس پند و اندرز (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) فعل مضارع «یزّکّى» - نظیر هر مضارع دیگرى که از حالت هاى شخص خبر دهد - بر استمرار دلالت دارد. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(51) 🔆🔆🔆 ⏪21-مبارزه با انحرافات فرهنگی قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فىِ الْحَيَوةِ أَن تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَّن تخُْلَفَهُ وَ انظُرْ إِلىَ إِلَاهِكَ الَّذِى ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فىِ الْيَمّ‏ِ نَسْفًا(97/طه) ▫ جریان انحراف ایجاد شده توسط سامری و مبارزه انقلابی موسی با وی ▫ مفسدين فرهنگى را بايد از ميان جامعه طرد كرد. آزادى فكر به معناى باز گذاشتن دست منحرفان در گمراه كردن ديگران نيست. «فَاذْهَبْ» ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۴ ـ ۲۳ 📌مقام الی باید در مقابل پروردگارش محض باشد و آنچه خدای تعالی فرموده عمل کند تا آنکه اعمالش صالح و در دائمی در زندگی نماید؛ چشم بینا و گوش شنوایی نسبت به داشته باشد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۱) _ جانم بفدای علی حالا ببینید و چه می کنند! که گرفتند، آن مقدار گندم یا غیر گندم را هم که نسیه خریدند، دست بهترین بانوان عالم، (سلام الله علیها) این را نان درست کرد. به چه کسی می دهد؟ و را ما می فهمیم، اما به ( ) می دهد؛ جا دارد انسان با این بی رحمی و بد رحمی کند؟ احتکار کند؟! یک خجالتی، یک شرمی!! (علی (ع)) گفت: الآن اسلام دست ماست. بالاخره این اسیر آمده ما را بکشد، ولی الآن اسیر ماست؛ ما باید شکمش را سیر کنیم! جانم بفدای تو یا علی ... 🔶️ ر.ک سوره انسان / آیه ۸ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آه پاک از وجود مبارک حضرت امیر سؤال كردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است «وَ كَمْ‏ بَینَ‏ الْأَرْضِ‏ وَ السَّمَاءِ»؟[1] فرمود یك دعای مستجاب فاصله زمین و آسمان را طی می ‌كند! ممكن است از نظر سیر نوری فاصله چند میلیون كیلومتری بین ما و كهكشان ها باشد، اما آه و ناله از دل یك انسان دردمند، همه این مسافت و مسیر را طی می ‌كند. گرچه نیازی نیست كه انسان را به آسمان ها برساند، چون خدایی كه ﴿وَ هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی اْلأَرْضِ إِلهٌ﴾[2] به ما از خود ما نزدیك ‌تر است! ﴿وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفی﴾،[3] اگر خدا در آسمان ها خداست، در زمین خداست، آشكار و نهان و نهفته ما را می ‌داند نیازی به رساندن صدا نیست! اگر پاك باشد، مورد شنوایی خداست. [1] . الغارات(ط ـ القدیمه)، ج1، ص111؛ «... وَ بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُوم...». [2] . سوره بقره، آیه 46. [3] . سوره طه، آیه 7. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده تربیت معلم تهران تاریخ: 1373/09/27 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اصالت تشیع 🔸 تشیع بعد از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب نیست، بلكه قبل از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی ‌بن‌ ابی ‌طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[1] 🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه‌ گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می ‌شود مكتب تشیع، پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ». [1]. سوره بقره، آیه285. 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📈 محبوب حق وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است و است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! [1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117. [2]. الامالی (صدوق)، ص513. [3]. سوره نجم، آیه3. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 عقل جامعه انسانی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می ‌شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می‌ دهند! برای بوعلی بیش از این می‌ دهند! شما آقایان را نخواستید بشناسید! شما خیال می ‌کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می ‌کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! 🔸 ما خیال می ‌کنیم، مطالعه ‌ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه‏»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می‌ گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می ‌کنیم، بی‌ سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این ‌قدر از سواد فاصله می ‌گیریم. حوزه علمیه هیچ چاره‌ای ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان می‌شود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی می‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می‌ گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. می‌گوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) در یک حدیث می‌فرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش‌ هستند؛ اما علی عقل است.[3] [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221. [2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802. [3]. معراج‌نامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس». 📚 دیدار... تاریخ: 1396/05/17 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 71 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 71و72و73 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۱ ـ ۲۹ 📌شرایط کسی که می خواهد در راه نفس و مربّی مردم باشد، باید اول خودش را بی نیاز از معرفی کند و به مال، و شخصیّت آنها چشمی نداشته باشد و خودش را بیشتر از آنچه که هست معرّفی و مدح نکند والاّ از خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد مدایح مختص اوست... 🔺چون حمد در مقابل نعمت و انعام و احسان است و منعمی جز حق در دار تحقق نیست، جمیع محامد مختص اوست؛ و نیز جمال و جمیلی جز جمال او و او نیست، پس مدایح نیز به او رجوع کند.‏ 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۲۸. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom