برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (24)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📜 برخى از احكامى كه در اين سوره (بقره)آمده بدين قرار است:
برپاداشتن نماز (در آيه 110، 117 و...)، تحريم سحر، (102)، تحريم زناشويى مسلمان با مشرك (221)، اسلوب صحيح داد و ستد با اموال يتيمان (220)، لزوم استفاده از رزق حلال و طيب (168 تا 172)، حرمت خوردن مردار، خون و گوشت خوك (173)، قصاص (178 و 179)، وصيت (180 تا 182)، روزه دارى و برخى ديگر از احكام ماه رمضان (183 تا 187)، جهاد و دفاع (190 تا 194 و 216 تا 218)، تحريم جنگ و خونريزى در ماههاى حرام و در حرم و جواز آن به عنوان تقاص در صورت تهاجم بى حساب دشمن و رعايت نكردن حرمت مكان و زمان ويژه (191 تا 194 و 217)، حج و عمره (196 تا 203) حرمت شراب و قمار (219)، ازدواج (221)، عادت ماهيانه بانوان (222)، ايمان (سوگندها) و ايلاء(224 تا 227)، مسائل خانواده از جمله طلاق و عده و...(223 تا 242) و تحريم رشاءو ارتشاء(188)، آشنايى به احكام هلال ماه براى روزه، حج و ساير اوقات دينى و اجتماعى (189)، حرمت كتمان شهادت و نيز تفاوت زن و مرد در عدد شاهد، و مسائل دين رهن و تنظيم اسناد مالى (282 و 283).
📝 تذكر1- در آيات 282 و 283 حدود 20 حكم از اصول احكام دين، رهن و تظيم اسناد مالى آمده است.
⏪ 2- تغيير قبله از بيت المقدس به كعبه و تشريع قبله جديد، بر اثر اهميت آن (به دليل جوسازى يهوديان در آغاز و جدلهاى بعدى آنان) در آيات متعددى مطرح شده است ؛ ابتدا در آيات 124 به بعد با طرح داستان حضرت ابراهيم (عليه السلام) كه مورد پذيرش و تكريم اقوام گوناگون عرب، براى تغيير قبله زمينه سازى و سپس حكم تغيير تغيير قبله در آيات 143 و 150 تشريع مى شود و آنگاه در آيه 177 به پاسخ مجادلات يهوديان در اين باره مى پردازد.
▫ ز: ساير آيات اين سوره با تبيين اصول و معارف اعتقادى است يا معرفى جايگاه انسان كامل در نظام هستى يا دعوت به پذيرش اصول دين يا موعظه و اندرز اخلاقى كه مورد نياز هر جامعه اى است. برخى آيات نيز مشتمل بر مباحث جانبى مربوط به موضوعات محورى سوره است ؛ مانند لزوم رعايت عهد و وفاى به آن (در آيه 40)، و تحرز از وعظ بدون اتعاظ (در آيه 44) و اجتناب از ترجيح مرجوح بر راجح و رعايت تقدم فاضل بر مفضول و پرهيز از انتخاب ناپسند در برابر پسنديده و مانند آن به عنوان (اتستبدلون الذى هو ادنى بالذى هو خير...) (در آيه 61) و تحذر از هر گونه سفاهت فكرى در ترجيح مكتب باطل بر مذهب حق به عنوان (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه) (در آيه 130) و لزوم تطهير كعبه از لوث بت و روث شرك و دم مردار جاهلى براى طائفان و عاكفان و راكعان و ساجدان (در آيه 125) و جريان هاروت و ماروت و سحرآموزى شياطين و پيروى بدانديشان از آن و توقف تاثير سحر بر اذن تكوين خدا گرچه با نهى تشريعى خداوند همراه است، (در آيه 102) و جريان تحريف كتاب آسمانى كه در آيه 79 آمده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره بروج.docx
32K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#پویش_موضوعی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
📌 نگاشت 36: پویش موضوعی سوره بروج
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره بروج حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام حسین علیه السلام هدیه کنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
نماد دو اصل.mp3
597.1K
#محرم
#عقل_و_عدل
#انسان_کامل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 نماد دو اصل
▪️ جریان حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) یعنی جریان امامت اهل بیت که عِدل قرآن کریم هستند در همین دو اصل خلاصه می شود، یعنی عقل و عدل. وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) رسماً اعلام کرد که رهبری جوامع را افراد عاقلِ عادل باید به عهده بگیرند.
▪️ پیام رسمی وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) این بود که باید هر چیزی را در جای خود نهاد و جای اشیا را خدا معین کرده است. اینکه فرمود سوگند یاد می کنم که رهبر جامعه جز امام عادل نخواهد بود یعنی همین! چون انسان کامل، معارف قرآن را خوب فرا گرفته و عمل می کند و حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیهم) نمونه بارز این انسان کامل است و در قرآن کریم این دو اصل آمده است، کربلای حسین بن علی، یعنی نماد رسمی این دو اصل: یکی اینکه در بخش اندیشه جز به علم و استدلال و برهان نیاندیشیم، در بخش انگیزه جز به عدل و حق ننگریم.
📚 پیام به کنفرانس امام حسین علیه السلام در حسینیه سیاتل آمریکا
تاریخ: 1397/01/26
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
k-04 Eshgh khoonin.mp3
2.45M
🏴 #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه چهارم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 04 p2.pdf
124K
🏴 #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه چهارم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:نکات و پیام های کلی آیات 1تا 5 سوره انشقاق
إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ «1» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «2» وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ «3» وَ أَلْقَتْ ما فِيها وَ تَخَلَّتْ «4» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «5»
آنگاه كه آسمان شكافته شود. و پروردگارش را فرمان برد كه چنين سزاوار است. و آنگاه كه زمين هموار شود. و آنچه در آن است بيرون اندازد و خالى گردد. و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد.
▫ «انشقاق» به معناى شكافته شدن است. حضرت على عليه السلام فرمودند: «تنشق السماء من المجرة» « تفسير درّالمنثور.» يعنى آسمان از طريق كهكشان از هم گسيخته شود.
▫ «أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى و «حُقَّتْ» يعنى شايسته وسزاوار و حقّش اين بود.
▫ در قيامت آنچه در دل زمين است، از مردگان و گنجها و ... به بيرون پرتاب مىشود.چنانكه در سوره زلزال مىفرمايد: إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها ...
✅ 1- در آستانه قيامت، آسمانهاى استوار و محكم «سَبْعاً شِداداً» « نبأ، 12.» شكافته مىشوند. «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ»
✅ 2- هستى گوش به فرمان و تسليم خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها» (اين جمله درباره آسمان و زمين هر دو آمده است.)
✅ 3- طبيعت نوعى شعور دارد كه فرمانپذير خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها»
✅ 4- تسليم خدا شدن، تنها تسليم شدنى است كه شايسته و سزاوار است. «حُقَّتْ»
✅ 5- در آستانه قيامت، زمين چنان دگرگون مىشود كه تمام ناهموارىهاى آن از ميان رفته و سطحى گسترده و هموار مىشود. «إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:نکات و پیام های کلی آیات 6 تا 15سوره انشقاق
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ «6» فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ «7» فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً «8» وَ يَنْقَلِبُ إِلى أَهْلِهِ مَسْرُوراً «9» وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ «10» فَسَوْفَ يَدْعُوا ثُبُوراً «11» وَ يَصْلى سَعِيراً «12» إِنَّهُ كانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُوراً «13» إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ «14» بَلى إِنَّ رَبَّهُ كانَ بِهِ بَصِيراً «15»
هان اى انسان! تو به سوى پروردگارت تلاش بسيارى دارى و سرانجام به لقاى او خواهى رسيد. پس هر كس كارنامهاش به دست راستش داده شود، به زودى و به آسانى به حساب او رسيدگى خواهد شد، و شادمان به سوى خانوادهاش (يا همفكرانش) باز مىگردد. و هر كس نامهاش از پشت سر (و به دست چپ) او داده شود، پس زود فرياد فغان بر خواهد آورد، و داخل دوزخ خواهد شد. همانا او (در دنيا) در ميان خانوادهاش شادمان بود. او گمان مىكرد كه هرگز بازنمى گردد.
چرا (باز خواهد گشت) و پروردگارش به او بيناست.
▫ كلمه «كدح» هم به معناى تلاش و كوشش آمده و هم به معناى آسيب وارد كردن، يعنى انسان به سوى پروردگارش پيش مىرود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مىكند.
▫ در حديث مىخوانيم: هر كس سه خصلت را دارا باشد، خداوند حساب او را آسان قرارمىدهد و با رحمت خود، او را به بهشت وارد مىسازد: به آن كس كه محرومش كرده، عطا كند؛ با آنكه قطع رابطه كرده، صله رحم مىكند و از آن كه به او ظلم كرده، درمىگذرد.«تعطى من حرمك تصل من قطعك و تعفو عمن ظلمك» « تفسير نورالثقلين.»
▫ در آيه نهم و سيزدهم، سخن از شادى و سرور در نزد خانواده است، يكى منفى كه مورد انتقاد است و يكى مثبت كه پاداش نيكوكاران است. آرى، ثمره سرور مستانه و غافلانه در دنيا، دوزخ است و ثمره ايمان و تقوى در دنيا، سرور در ميان بستگان در قيامت است.
▫ از حضرت على عليه السلام درباره آيهى «يَنْقَلِبُ إِلى أَهْلِهِ مَسْرُوراً» سؤال شد. فرمودند: كسانى كه در دنيا اهل و عيال انسان بهشتى بودند، اگر مؤمن باشند در آخرت نيز اهل او خواهند بود.
✅ 1- انسان در حركت به سوى خداست. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ» (چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» « بقره، 156.»)
✅ 2- انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بىشمارى روبروست. «إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ»
✅ 3- خداوند در تاريخ و جامعه قوانينى ثابت قرار داده است كه همه از آن تبعيّت مىكنند؛ نه مىتوانند توقف كنند، نه به عقب بازگردند و يا به سويى ديگر روند. «كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً»
✅ 4- پايان حركت انسان، رسيدن به خداوند است. «فَمُلاقِيهِ»
✅ 5- اعمال انسان در دنيا ثبت شده و در قيامت، به صورتى مكتوب و مستند به او ارائه مىشود. «أُوتِيَ كِتابَهُ»
✅ 6- در قيامت، حساب مردم گوناگون است و خوبان حسابى آسان دارند. «حِساباً يَسِيراً» (و تبهكاران حسابى سخت. «حِساباً شَدِيداً» « طلاق، 8.»)
✅ 7- به شادىهاى دنيوى مغرور نشويد كه مىگذرد، به شادىهاى پايدار قيامت، فكر كنيد. (اگر امروز به خاطر فرمان الهى از بعضى لذّتهاى خانوادگى صرف نظر كرديم و براى جهاد يا تحصيل علم يا خدمت از خانواده دور شديم، در آينده جبران خواهد شد.) «يَنْقَلِبُ إِلى أَهْلِهِ مَسْرُوراً»
✅ 8- در روزى كه برخى از يكديگر فرار مىكنند: يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ... « عبس، 34- 36.» آن كه حسابش آسان و
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
حمد و سپاس بیکران خداوندی راست که با فیض اعظم و لطف و حکمت ربانی خود، انسانی معنیدار در جهانی معنیدار بیافرید و او را در مسير إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، «ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمیگردیم» به تکاپو درآورد، و برای به ثمر رساندن شخصیت آدمی در این حرکت بزرگ، او را از دو نوع راهنما برخوردار فرمود:
۱- راهنمایان درونی که فطرت و عقل و قلب نامیده میشوند.
۲- راهنمایان برونی که پیشوایان الهی هستند.
درود و سلام بیپایان به ارواح پاک همۀ انبیا و مرسلین و ائمۀ طیبین و طاهرین و پیروان راستین آنان باد که با همۀ نیروها و استعدادهای خود، برای هدایت و ارشاد انسانها قيام نمودند، و عدهای فراوان از آنان حتی از جان خود در این جهاد بزرگ گذشتند، تا جانهای آدمیان را از آلودگیهای ماده و مادیات نجات دهند و به هدف اعلای «حیات معقول» رهنمون شوند.
در ردیف اول جهادگران انسانساز، حسینبن علی(ع) را میبینیم که با نظر به مجموع قضایا و حوادثی که پیرامون شهادت او صورت گرفته است، در مرتفعترین قلۀ فداکاری در راه حق و حقیقت با قامتی راست و با جدیترین قیافه ایستاده و با رساترین صدا، همۀ افراد بشر را مخاطب قرار داده و فریاد میزند:
«ای انسانها! برای زندگی معنایی والاتر وجود دارد که قرار گرفتن در شعاع جاذبیت کمال است. و برای مرگ نیز حقیقتی عالیتر وجود دارد که ورود در حوزۀ جاذبیت کمال میباشد.»
زندگی به این معنی، همان «حیات طیبه» یا حیات معقول است که آزادی و عزت و شرف و علم و عدل و صدق و صفا و کمالجویی، از مختصات آن است. و مرگ به آن معنی، شکوفایی همان «حیات طیبه» است که شخصیت آدمی به وسیلۀ آن در حوزۀ جاذبیت کمال، به ثمر جاودانی خود میرسد. این است زندگی حقیقی که از «إِنَّا لِلَّهِ» شروع و به «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» واصل میگردد.
جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۱۵
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۴) _ وفای به عهد، درسی از مکتب الهی
#قرآن یاد داد؛ (فَمَاستَقامُوا لَکُم فَاستَقیمُوا لَهُم). فرمود: با #ملحد، #مشرک #پیمان بستید، امضاء کردید؛ پای امضایتان بایستید. این بیان نورانی #امام_سجاد (سلام الله علیه) بود، فرمود: (آن شمشیری که با آن پدرم را #شهید کردند، اگر کسی تعهد بسپرد، به من #امانت بدهد؛ من #خیانت نمی کنم)! ما پرورده و شاگردان اینها هستیم!! این یک عظمتی است برای ایران، این یک جلال و شکوهی است برای ایران! اهل #خدعه نیستیم، اهل #کینه نیستیم، اهل #آزادی و #عظمت هستیم. حالا در بین ماها ممکن است چهار تا اشتباه باشد، ولی اصل نظام بر عظمت و کیان الهی است که قدر این را باید دانست.
🔷️ ر.ک سوره توبه / آیه ۷ و الامالی للصدوق / صفحه ۲۴۶
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل_سرخ
#حسین_بن_علی
#سید_الساجدین
#زین_العابدین
#تعهد
#امانت_داری
#وفای_به_عهد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۱ ـ ۱۱۶ #سوره_آل_عمران
📌#کفّار و نادانها
#کفّار و بعضی #نادان هايی که مثل کفّارند گمان می کنند که #مال و #اولاد آنها را از همه چيز بی نياز می کند. با تجربه ثابت شده که اين فکر بسيار غلط است. زيرا تنها و تنها خدا است که #انسان را در #دنيا و #آخرت بی نياز می کند و #خدا آنها را در آتش #نادانی و #جهلشان مخلّد می فرمايد. اينها در راه رسيدن به اهداف غلطشان مخارجی را به عهده می گيرند ولی به جای آن که استفاده کنند #خدای تعالی به خاطر ظلمی که به خود کرده اند و کافر شده اند اموال آنها را از بين می برد و سودی نصيب آنها نمی شود و بدانيد که خدا به آنها #ظلم نمی کند، بلکه آنها خودشان هستند که به خود #ظلم کرده اند.
#سالک الی #اللّه نبايد با اين دسته از #کفّار دوست صميمی شود؛ آنها چون باطنشان به صفات #رذيله آلوده است، در کارهايشان خلل و #فساد ايجاد می کنند، آنها در دل #بغض شما را دارند و گاهی هم ظاهر می شود، شما چون پاکيد آنها را با صفای دل دوست داريد و به آنها #اعتماد می کنيد ولی آنها در باطن شما را #دوست ندارند، اگر به شما نعمت خوبی برسد ناراحت می شوند و اگر ناراحت شويد آنها خوشحال می شوند. #مرگ بر آنها باد. بگذاريد با آن عداوت و #دشمنی شان بميرند. زيرا اگر شما #صبر کنيد و #تقوا داشته باشيد ضرری از آنها به شما نمی رسد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عناصر محوری نهضت حسینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سید_الشهداء
#سید_الشهدا
#سالار_شهیدان
#ابا_عبد_الله
#تعهد
#تخصص
#عرضه
#بی_عرضه
#خدمت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
قیام به حق.mp3
1.84M
#محرم
#نظام_عالم
#حق_مخلوق_به
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 قیام به حق
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#محرم
#نظام_عالم
#حق_مخلوق_به
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 قیام به حق
▪️ زینب کبری (صلوات الله و سلامه علیها و علی أمها و أبیها) سوگند یاد کرد و فرمود: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ سَعْیكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[1] قسم به خدا نام ما زنده است. قسم به خدا تو قدرت نداری نام ما را محو کنی؛ تو یعنی کسی که طرفدار باطل است. این سخن نورانی زینب کبری (سلام الله علیها) امروز هم جاری است! یعنی هیچ استکبار وصهیونیستی قدرت ندارد حق را از بین ببرد، چون ما حق مسلّم و حق ممثّل هستیم.
▪️ گاهی از اینها تعبیر می کردند به قرآن ناطق، گاهی تعبیر می کردند به حق ناطق، گاهی به عدل مسلّم؛ اینها ناظر به مسئله امامت است، ناظر به مسئله ولایت است، ناظر به مسئله نبوت و رسالت و امثال اینهاست. اینها «حقّ لا یموت»؛ اینها مردنی نیستند! اینکه فرمود قسم به خدا تو نمی توانی نام ما را محو کنی، حقّ ما را از بین ببری، نه یعنی دودمان اموی و مروانی، بلکه عباسی هم که پنج قرن توانستند ائمه (علیهم السلام) را یا مقتول یا مسموم بکنند، آنها هم نتوانستند؛ لذا شما الآن هیچ قبری از ساسانی، سامانی، سلجوقی، اموی، مروانی، پانصد سال حکومت عباسی را نمی بینید. آنچه که الآن جهان را دارد اداره میکند، نام مبارک اهل بیت است، حسین بن علی است.
▪️ جهان با حق خلق شده است باطل یک عاریت است. اصطلاحی اهل معرفت دارند می گویند: «حق مخلوق به»! یک حق مطلق هست که ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[2] این حق مطلق مقابل ندارد. نه اینکه باطل در مقابل حق است! این حق یعنی هستی محض، در قبال هستی محض عدم است. آن حقّی که مقابل دارد فیض خدا و فعل خداست، فعل خدا حق است؛ برخلاف فعل خدا رفتار کردن باطل است. خدای سبحان فرمود ما کلّ این عالم را با یک مصالح خاص خلق کردیم. از این حق به عنوان «حق مخلوق به» یاد می کنند می گویند ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ﴾؛[3] یعنی اگر یک مهندس، یک معمار بگوید من این بِنا را، این دیوار را با چه مصالحی ساختم؟ می گوید این را با سیمان ساختم یا با آهن ساختم یا با سنگ ساختم. خدا می فرماید کلّ این نظام مصالح ساختمانی آن حق است ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ﴾، این اصطلاح «حق مخلوق به» از قرآن گرفته شده و تعبیرات قرآن در این زمینه کم نیست. اگر مصالح ساختمانی حق بود، باطل بر نمی دارد، هیچ ممکن نیست بطلان در نظام عالم جا داشته باشد! در بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) است که «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»؛[4] هر کس با حق در بیفتد، «مصارعه» یعنی کُشتی؛ هر کس با حق کشتی بگیرد، پشت او به خاک می افتد. «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»؛ یعنی حق او را به زمین می زند.
▪️ بنابراین وجود مبارک حسین بن علی میشود قرآن ناطق، میشود عترت ناطق، می شود سنّت ناطق و به حق قیام کرده است، هیچ تردیدی در حقانیت او نبود و چون با حق و به حق قیام کرده است، مناسب با ساختار نظام خلقت است و می ماند. آن کس که خواست با این حق به نبرد قیام بکند، همان بیانات زینب کبری (سلام الله علیها) است که فرمود قسم به خدا نمی توانی نام ما را محو کنی، چون ما با ساختار خلقت عالم قیام کردهایم، ما به حق قیام کرده ایم.
[1] . اللهوف علی قتلی الطفوف / ترجمه فهری، النص، ص185.
[2] . سوره لقمان، آیه30.
[3] . سوره تغابن، آیه3.
[4] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت408.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/07/05
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-05 Eshgh khoonin.mp3
2.83M
🏴 #عشق_خونین
▫سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه پنجم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 05 p2.pdf
140.2K
🏴 #عشق_خونین
▫سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه پنجم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 22
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪ سوم. ادب، اقسامي دارد كه برخي از آن، ادب انسان با خودش، بعضي ديگر، ادب انسان با خانواده و برخي با جامعه (اعم از محلّي، منطقهاي و بينالمللي) است. بخشي نيز با رهبران فكري، مخصوصاً پيامبران و امامان معصوم(عليهمالسلام) است و مهمّترين اقسام آن، ادب مَعَ الله است كه نه با چيزي قياس ميشود و نه چيزي با آن سنجيده ميشود و تنها كسي كه ميتواند ادب با خدا را ادراك و به آن عمل كند، انسان كامل معصومي است كه خَلْعَت برين خَلافت الهي را با دستان غيبي مستخلفٌ عنه خود دريافت كرده باشد و تمام شئون علمي و عملي او به عنوان خليفة الله طرح ميشود و روشن است كه سنّت و سيرت انسان كاملي كه سريره او به نور خلافتِ (نور السّموات و الأرض)[ سوره نور، آيه 35.]منوّر شد، جز زيبايي و هنر، يعني ادب بَحْت و عقل ناب نخواهد بود.
⏪ 66. دينداري: «لا دين لمن لا عقل له»[ شرح غررالحكم، ج6، ص400.]؛ كسي كه عقل ندارد، دين ندارد.
⏪ 67. تداوم اطاعت از پروردگار: «ينبغي للعاقل أن لا يخلو في كلّ حالة عن طاعة ربّه و مجاهدة نفسه»[ همان، ص440.]؛ شايسته است كه عاقل در هيچ حالتي طاعت پروردگار و مجاهده با نفس را فراموش نكند.
⏪ 68. دور انديشي و اجتناب از گناه: «إنّما العقل التجنّب من الإثم و النظر في العواقب و الأخذ بالحزم»[ همان، ج3، ص84.]؛ عقل، چيزي جز دوري از گناه، عاقبت انديشي و با احتياط حركت كردن نيست.
🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 234 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 235
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
▫ راز اصلي ترك دعا براي اوحدي از اهل فنا اين است كه اگر نيايش، زبان قال بعضي، و لسان حال برخي و براي عده اي حال و براي گروهي ملكه است، براي مقرّبان ويژه به مثابه فصل مقوّم است، به طوري كه اتحاد دعا و داعي در آنها عصاره هويّت آنان را فقر، ربط و نيايش قرار داد؛ يعني اگر خداوند عين غناست؛ نه «ذاتٌ ثبت له الغني»، اينان عين فقراند؛ نه «ذوات ثبت لهم الفقر». گرچه ديگران نيز جز فقر نيستند؛ ليكن برخي كه مدعي (انا ربّكم الأعلي) [سوره نازعات، آيه 24.]اند، خود را عين غنا مي پندارند و بعضي كه داعيه دارِ (إنّما أوتيته علي علمٍ عندي) [سوره قصص، آيه 78.]اند، خويش را غني مي يابند و گروهي كه در سير و سلوك الهي اند، خود را فقير مي دانند؛ نه فقر، و اگر مطالب حكمت متعاليه را باور داشته باشند، خويشتن را عين فقر و ربط مي فهمند و آن را تعقّل مي نمايند؛ ليكن پرواز از مفهوم به مصداق و صعود از معقول به مشهود و جهش از حصول به حضور و نزاهت از تثليث و تثنيه به توحيد ناب، وقف اوحدي از موحدان نابي است كه خود متن دعاي مروَّح و نيايش مجرّداند:
نه اشارت مي پذيرد ني بيان
ني كسي زو علم دارد ني نشان
تو مباش اصلاً كمال اين است و بس
تو ز تو لا شو، وصال اين است و بس
[منطق الطير، ص 11، بيت 194 ـ 195.]
▫ البته مصداق كامل اين گونه ذوات قدسي كه متن دعاي مروَّح[شادمان و نشاطآور (لغت نامه دهخدا).]اند،همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام)اند كه حضرت امام سجاد(عليهالسلام) كه صاحب زبور آل محمدصلي الله عليه و آله و سلم و انجيل اهل وحي مي باشد، سخنگوي آنان در اين صحيفه است و آنچه درباره حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم گفته شد، به استثناي مقام والاي نبوّت و رسالت، شامل آنها خواهد شد:
آنچه اول شد پديد از جَيْبِ غيب
بود نور پاك او بي هيچ ريب
[منطق الطير، ص 16، بيت 282.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#امکان_فهم
🔅🔅🔅
📈 اقسام تدبر در قرآن
📈 تفاوت تدبر در قرآن با تفسیر
استفاده از معارف قرآن کریم شامل دو لایه مفهومی است:
▫ فهم معانی و مقاصد قرآن
▫ شرح معانی و مقاصد قرآن
🔅 لایه اول همان است که در ادبیات قرآن و روایات معصومان، از آن با کلمه «تدبر» یاد شده؛ و لایه دوم همان است که در ادبیات قرآن و روایات معصومان، از آن با واژههای «توضیح»، «تفسیر» و «تبیین» یاد شده است.
🔹 [ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۲۰۸، باب ۵۲، أخبار الغدیر: رسول خدا، حضرت محمد مصطفی در روز غدیر فرمودند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ تدبروا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیَاتِهِ وَ انْظُرُوا إِلَى مُحْکَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهُ فَوَ اللَّهِ لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زَوَاجِرَهُ وَ لَا یُوَضِّحُ لَکُمْ تَفْسِیرَهُ إِلَّا الَّذِی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَ مُصْعِدُهُ إِلَیَّ وَ شَائِلٌ بِعَضُدِهِ وَ مُعْلِمُکُمْ أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ وَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ أَخِی وَ وَصِیِّی»: ای گروههای انسانها، در قرآن، تدبر کنید و آیات آن را بفهمید و به محکماتش نظر کنید و از متشابهش تبعیت نکنید. پس به خدا قسم، بازدارندههای قرآن را برای شما بیان نمیکند و تفسیر آن را برای شما توضیح نمیدهد، جز کسی که من گیرنده و بالابرنده دست و بازوی او به سوی خویش هستم و اعلامکننده این حقیقت درباره او هستم که «همانا هر کس که من مولای اویم، پس این علی مولای اوست» و او علیبنابیطالب برادر و وصی من است.»]🔹
▫ اما لایه اول (فهم)، در دسترس عموم انسانهاست و صحت و سلامت این دسترسی، مشروط به دو شرط اصلی است:
با ادبیات قرآن کریم یعنی همان عربی مبین، آشنا باشند؛ و اگر نیستند، از ترجمههای معتبر بهره بگیرند.
در مواجهه با قرآن کریم، تدبری روشمند داشته باشند.[ در این صورت است که امکان تبعیت از محکمات قرآن کریم فراهم میشود.]
▫ و اما لایه دوم (شرح)، در دسترس مطهرون یعنی همان معصومان است و بهرهمندی سایر انسانها از این معارف، تابعی از بیان آن ذوات مقدس است. توجه به دو نکته در این مقام ضروری است:
▫ شرح معانی و مقاصد قرآن کریم توسط معصومان، خود شامل مواردی مانند درک باطن، شرح سایر لایههای معرفتی، توسعه معنایی، تشخیص مصادیق، تأویل، نسخ، تخصیص، تقیید و… است.
▫ با توجه به اهمیت معارف اهلالبیت: و بروز مسائل و ابهامات نو پدید و وجود احادیث مشکل و جریان نامیمون وضع حدیث و…، بهرهمندی از تبیین و تفسیر معصومانه قرآن، بر پایه تحصیل ملکه اجتهاد یا تقلید از مجتهدان جامع الشرایط ممکن است و راهی جز این دو نیست.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
اگر حیات آدمیان، هدفی بالاتر از مزایا و خواستنیهای دنیای طبیعت نداشت، نه تنها آنهمه فضایل و کرامتها و فداکاریها و شهادتها بیهوده و لغو و عبث بود، بلکه اشخاصی که دارای چنان ارزشهای عالی بوده و در راه به دست آوردن آنها متحمل شکنجه شده و حتی حیات طبیعی خود را از دست دادهاند، باید مردمانی بیچاره و ضعیف، و از یک جهت اشخاص بدبخت به شمار میآمدند! زیرا به جای بهرهبرداری از حداکثر لذایذ و خودکامگیها و از بین بردن ناتوانان برای اشباع خودخواهیهای پستتر از حیوانات درنده، در نجات خود و دیگران، از همۀ مزایا و لذایذ زندگی چشم پوشیده و متحمل آزارها و مشقتهای سخت گشته و حتی عزیزتر از همه چیز را که جان شیرین است، از دست دادهاند!
در اینجا باید بیپرده صحبت کنیم، و بیمی از سخنان ضد انسانی «توماس هابز»ها و «نیچه»ها به خود راه ندهیم. اگر «چنگیز»های آسیا و «نرون»های اروپا با آنهمه کشتار و خونریزی نتوانستند آخرین ضربۀ مرگآور را بر همۀ انسانها فرود بیاورند، این بیماران، با نداهایی که سر میدهند، آگاهانه یا ناآگاهانه آخرین تیر خلاص را بر مغز انسان و آخرین ضربه را بر قلب انسانیت وارد میآورند. دلیل اینکه آخرین ضربه را بر قلب انسانیت وارد میآورند این است که: فساد اخلاق و سقوط تمدن و فرهنگ و شیوع لذتپرستی، زندگی را به پوچی کشانده و دیگر قلبی در مردم نمانده است که حیات واقعی را احساس نماید و طعم حقیقی آن را بچشد.
جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۲۲ و ۲۳
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
با توجه به اهميت فوقالعادهای كه داستان حسين(ع) دارد، چه علتی باعث شده است كه اكثر محققان و تحليلگران تاريخ، حق اهميت و عظمت آن را به جای نياوردهاند؟
به نظر میرسد چهار علت دارد:
۱- اهتمام به اين واقعۀ شگفتانگيز، احتياج به شناخت ابعاد و سطوح بسيار متنوع، مانند معرفت دين، اخلاق، حقوق، سياست به معنای مديريت انسان در حركت به سوی عالیترين هدف حيات و اصول پيشرو فرهنگها دارد. لذا، كمتر كسی توانسته است كه اهميت واقعی اين حادثه را درک نمايد.
۲- ممكن است فهم حادثۀ مورد تحليل، نيازمند پيگيری علل و عوامل دور و نزديک و نتايج و رويدادهای همزمان باشد كه رابطهای با حادثه داشته باشند و شخص تحليلگر نتواند از عهدۀ جمعآوری و فهم دقيق آنها برآيد.
۳- در صورتی كه شناخت همهجانبۀ حادثه، موجب شود تا شخص محقق از برخی معتقدات خود دست بردارد، قطعی است كه چنين محققی به شناخت همهجانبۀ حادثه علاقهای نخواهد داشت.
۴- شخص متفكر و محقق، در رويارويی با اين حادثه، با حقايقی مانند ايمان، عشق، احساس مسؤوليت بزرگ دربارۀ انسانها و اعتقاد جَزمی به خدا و ابديت روبهروست، كه يكی از طرفين حادثه (امام حسين(ع) و ياران او) آنها را در حد اعلا داشتند. در صورتی كه طرف ديگر (يزيد و يزيديان) منطقی جز خودخواهی و خودكامگی و ظلم و تجاوز نمیفهميدند. شخص محقق، هر اندازه هم كه بخواهد در مقابل اين دو منطق (حقّ محض و باطل محض) بیطرفی و تماشاگريی بیتأثر را انتخاب كند، امكانناپذير به نظر میرسد.
جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۲۸ و ۲۹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۵) _ حق بودن رخداد تلخ کربلا
اگر آن دید بلند را نداشتی، مقطعی و موضعی فکر کردی؛ می گویی این #مصیبت سخت است، چرا #کربلا شده، چرا #نینوا شده، چرا #حسین_بن_علی به خاک و خون غلطیده! ولی اگر آن سعه #رحمت مطلقه و #مصلحت عالیه را ببینید، می بینید که کربلا در جای خود #حق است، #غدیر در جای خود حق است، ظهور حضرت ( #ولی_عصر (عج) ) در جای خود حق است! آن زمینه است برای اینکه کلّ عالم را #عدل الی یوم القیامه بتواند هدایت کند، #آزادی بتواند هدایت کند. کربلا در جای خود، (اِنَّ اللهَ شآءَ اَن یَراکَ قَتیلاً) حق است؛ البته نسبت به ما #تلخ است، ولی در کلّ نظام، حق است. چیزی در جهان نه خطاست، نه غضب؛ عدل است.
🔷️ ر.ک بحار الانوار / جلد ۴۴ / صفحه ۳۶۴
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل_سرخ
#ابا_عبد_الله
#سالار_شهیدان
#سید_الشهداء
#عاشورا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۳۶ ـ ۱۳۳ #سوره_آل_عمران
📌#بهشت، زندگی ابدی است
#سالک الی #اللّه نبايد #زندگی را تنها منحصر به زندگی #دنيا بداند. زيرا #زندگی حقيقی و پردوام او از اين به بعد شروع می شود و خدای تعالی برای او باغ و بوستانی که به وسعت آسمانها و زمين است آماده کرده، پس بايد به طرف آن همه #نعمت با سرعت حرکت کند؛ يعنی در حال داشتن و نداشتن روحيه #انفاق داشته باشد، #غضبش را #کنترل کند، از بدیهای #مردم بگذرد و اگر خدايی نکرده گناهی انجام داد و به خود #ظلم کرد، فوراً به ياد #خدا بيفتد و از او عذرخواهی کند و بلکه #توبه #نصوح نمايد که اگر اين کارها را کرد #خدا او را می بخشد و چون او از #نيکوکاران است، خدا او را دوست می دارد و او را به آن باغ و بوستان جاودانی می رساند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom