eitaa logo
رهپویان
222 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
701 ویدیو
201 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بررسی تکالیف الزامیه عرصه قانون گذاری شنبه‌های فقهي_حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی شنبه دوم دیماه ۱۴۰۲ چکیده بحث : مجلس شورای اسلامی دارای دو شأن نظارتی و تقنینی است. در شأن تقنینی، نماینده مجلس با رأی دادن به طرح یا لایحه، اعتبار قانونی به آن می­‌بخشد. هرچند بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این اعتبار قانونی معلّق به «عدم ردّ» در شورای نگهبان است، اما بنابر تصریحات قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت منحصره «وضعِ» قانون را داشته و تحقق بخش «قوه مقننه» در نظام حقوقی کشور می­باشد. با نظر به موضوع­‌شناسی حقوقی، نماینده مجلس با رأی خویش در مقام «انشاء قانون» برمی­‌آید و با این عمل حقوقی، در امور عامه دخالت می­کند که حیطه ولایتِ «فقیه» است و او در حقیقت نیابت از ولی­‌فقیه در امر تقنین را به عهده می­گیرد و همچنین با نظر به اینکه، قانون اساسی برای اعمالِ حقوقی نماینده مجلس الزاماتی را در نظر گرفته است، به نظر می­رسد می­توان تکالیف الزامیه­‌ای را متوجه به عملِ حقوقی نماینده مجلس دانست. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با نظر به مبانی پذیرفته و موضوع­‌شناسی حقوقی «رأی»، تکالیف الزامیه مورد نظر را به دست آورد. تکالیف الزامیه شرعیه­‌ای که نماینده مجلس باید مُلتزم به رعایت آنها گردیده و نباید آنها را ترک نماید. بسم الله الرحمن الرحیم مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی در بررسی احکام الزامیه عرصه قانون گذاری فرمودند : 🔸این بحث در سه جنبه قابل پیگیری است : الف) مبانی که این بحث میتواند متفرع بر آنها باشد . ب) موضوع شناسی حقوقی بحث ج) احکام الزامیه ای که در این موضوع طرح می شود . 🔹در تبیین جنبه اول باید گفت کار نماینده مجلس تدخل در امور عامه است و سوالی که از موضع فقه به آن مطرح می شود این است که این دخالت بنابر چه مبنایی صورت می گیرد ؟ در غرب این دخالت را مبتنی بر قراردادهای اجتماعی می دانند و اینگونه کار نمایندگان خویش را تصحیح می کنند. اما بنابرنظریه ولایت فقیه که از دیرباز بین فقهاء بوده کما اینکه مرحوم علامه حلی امام معصوم علیه السلام را متولی امور عامه می داند باید گفت فقیه متولی امور عامه است و اگر کسی قائل به این ولایت برای فقیه در عصر غیبت نباشد، باید ولایت مدرنیته را قبول کند چراکه امورعامه بدون والی نمی ماند. بحث ما هم مبتنی بر پذیرش مبنای ولایت فقیه پیگیری می شود . 🔸اما موضوع شناسی حقوقی قانون : چیزی که در لسان حقوقدانان معروف و مشهور است این است که قانون ، تولید شده رای نماینگان مجلس است و در ماهیت رای نماینده مجلس گفته اند قطعا ابراز و اظهار نیست بلکه انشاء است و در بحثهای حقوقی ، شأن رای نماینده را همان انشاء قانون می داند . 🔹اما احکام الزامیه که بر کار نماینده مجلس مترتب است : 1)رای باید عن علم باشد و بدون اطلاع از جوانب موضوع این کار جائز نیست . 2) نماینده شرعا باید در همه قانونگذاری ها شرکت داشته باشد چراکه او نیابت از ولی فقیه در امر قانونگذاری دارد و بر ولی فقیه واجب است در همه عرصه هایی که امر عامه مردم بر آن متوقف است نظر بدهد . 3)در مقام انشاء قانون باید جزم داشته باشد . 4)تحصیل جزم باید از طریق مشروع باشد و تقلید یا بینه نمی تواند برای او مستند رأی قرار گیرد مگر در جایی که از مشورت برای تحصیل جزم استفاده کند . 5) نماینده حق واگذاری رأی خویش را به کسی ندارد چراکه این نیابت از ولی فقیه به نحو انحلال به تک تک نمایندگان داده شده و در قانون اساسی هم هر کدام از نمایندگان را در برابر قانونی که تصویب شده است مسئول می داند . https://eitaa.com/shfeghhi/1090
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
روش شناسی علوم حدیث 3.m4a
37.99M
🔖 حجت الاسلام والمسلمین 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث ساینس در علوم جدید دسته‌بندی می‌شود 📌 درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث 📌ضرورت بحث از روش‌شناسی علوم‌حدیث 📌در حال حاضر کتاب مستقلی در زمینه‌ی روش شناسی علوم‌حدیث نداریم 📌تعریف روش از منظر استاد 📌فراگیری دانش روش شناسی علوم‌حدیث قبل از فراگیری علوم حدیث بایستی صورت بگیرد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
رهپویان
🔖#روش_شناسی #علوم_حدیث حجت الاسلام والمسلمین #استاد_علی_راد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث
🔖روش_شناسی علوم_حدیث استاد حجت الاسلام والمسلمین علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ 🔹مباحث کلی : - موضوعات روش شناسی از جنس موضوعات مدرن و پست مدرن اند و در میراث حدیثی ما سابقه ندارند هرچند در ارتکازات آنها وجود داشته است. - درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث - برای دستیابی به روش شناسی علوم حدیث ناچاریم به روش شناسی تک تک اجزای آن. - روش شناسی علوم حدیث مبتنی بر این است که حدیث یک علم مستقل است. - چرا ضرورت دارد : بخاطر التزام به استاندارهایی است که رویکرد پست مدرن ایجاد کرده و بدون این ، جهان مدرن پذیرای علوم حدیث نیست + ما با فقر این روش شناسی روبه رو هستیم. +ما با روش شناسی می توانیم ظرفیت های ناپیدا و بی کران آنرا استخراج و عرضه کنیم +از جمله اقتضائات معاصر مطالعات بینارشته ای است که برای استفاده از دستاوردهای حدیثی مون محتاج روش شناسی آنها هستیم تا پیوند برقرار کنیم. +خلا در مطالعات روش حدیث (هرچند اخیرا مورد توجه قرار گرفته). + انتظار از دانش پژوهان معاصر اینه که نظریات دین را در قالب علمی مطرح کنند، بنظر میاید یکی از علل اینکه پژوهشگران ما در سطح توصیف و تحلیل باقی می مانند و عمدتا به سطح نظریه نمیرسند، فقدان روش شناسی است. 🔸 مفهوم شناسی این بحث : - تعریف روش : تعریفی معیاری وجود ندارد. تعریف استاد: چگونگی بهره مندی از مبانی، منابع ، ابزارهای یک دانش در تبیین موضوع یا مساله، برای پاسخ به مسائل آن علم است و هر رو روش دارای دو بعد ماهوی و فرآیندی است. - نکات بیشتر : توسعه علوم حدیث وابسته به روش مندی علوم حدیث است. نیل به معرفت اصیل و واقعیت ممکن در احادیث ما وابستگی به یک روش علمی و اجتهادی در مطالعات حدیثی دارد. آموزش، پژوهش، گفتگو، نقد و نظر از مجموعه های حدیثی، بدون روش، مضر هستند. روش در پژوهش های مطالعات حدیثی ، شاخص صیانت دانش حدیث است. روش های علوم حدیثی به لحاظ فراگیری مقدم هستند بر حدیث. - روش شناسی علوم حدیث: روش پیوندهایی با معرفت دارد. اساسا خواستگاه روش شناسی در معرفت شناسی (معرفت در یک حوزه خاص) دارد به عبارت دیگر ذیل فلسفه علوم حدیث قرار میگیرد. بحث های روش شناسی علوم حدیث با مسائل آن علم پیوند دارد. و چون علوم حدیث متعدد است، روشهای متعددی هم خواهد داشت. 👈 اصل صوت
نظریه روح معنا.mp3
10.8M
«نظریه روح معنا» 📖 امام خمینی(س): ... أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی... و لَعمری! إنّ التدبر فیه من مصادیق تفکّر ساعة خیر من عبادة ستّین سنةً؛ فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة وأصل اصول فهم الأسرار القرآنیة. (مصباح‏الهدایة الى الخلافة و الولایة،ص۳۹) 2:40 پیشینه نظریه 4:16 تبیین نظریه 11:11 ابتکار حضرت امام 14:02 تقریر اصولی 17:43 حل چالش تفسیر و تاویل 🎙استاد اسدپور حفظه الله https://eitaa.com/howzehtehran/7288 -------------------------------- آیا که برای الفاظ انسان کامل مطرح می باشد ، با نظر وضع الفاظی که در معناشناسی شناختی برای الفاظ انسان ناقص برقرار است، منافاتی دارد؟ برای متوجه شدن سوال بنده میتوانید دقیقه ۹ این صوت و دقیقه ۶۰ صوت استاد قائمی نیا را استماع نمایید.
هدایت شده از علوم شناختی دین
حلول ماه مبارک و میلاد باسعادت امام (ع) بر همگی مبارک باد. رحمت (ص): را ماه «ماه ریزان » نامیده‌اند؛ چون در این ماه، بر امت من، به شدت فرو می‌ریزد. @cognitive_science_of_religion @hekmatebaleghe
توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی، استاد حسینی نسب .mp3
1.28M
📍توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی ✏️ استاد سید مصطفی حسینی نسب أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• https://eitaa.com/halgheysaniye/5136
هدایت شده از آزمون های استادی سطح یک حوزه علمیه قم
با سلام ، ضمن تشکر و عذر خواهی از مشکل پیش آمده متقاضیان تدریس ادبیات و سطح یک می توانند از لینک زیر جهت ثبت نام استفاده فرمایند. http://reg.ismc.ir/rules/429
❗️توجه | وزیر ارشاد: درحال جمع بندی کلی هستیم که موسیقی رپ رو به رسمیت بشناسیم. 🔸شخص الف: الحمدلله، زنان رو به ورزشگاه راه دادید، دنبال گواهینامه موتور سواری برای خانم ها هستید ، رپ رو هم که به رسمیت می‌شناسید. من هرچی فکر میکنم احساس میکنم ، هرکسی میاد رئیس جمهور میشه گرفتار سحر و طلسم میشه ، واقعا به جز این نمیشه توجیه کرد ، چنان با تفکرات ناب انقلابی میان، بعدش کلا همه چیز برعکس میشه ... 🔹شخص ب:حرفتون درست ولی یک بار هم از زاویه دید حکمرانی به این مسأله نگاه کنید: جامعه شما سالها (حدود 25 سال) رپ فارسی رو به رسمیت نشناخت، با تمام ابزار و امکانات اونو سرکوب کرد و همهٔ اینها رو هم به حق و کاملاً مبتنی بر فقه و اخلاق اسلامی انجام داد(کاملا با این تصمیم موافقم)ولی الان هیچ یک از این سیاست ها جواب نداده! شما راه حل دیگه ای به ذهنتون میرسه؟!؟ بهتر نیست به جای مبارزه بی فایده، به مدیریت و راهبری این جریان بپردازیم؟! و قس علیهذا در موضوعات چالشی مانند گواهینامه موتورسواری زنان و استادیوم و.... ما در حکمرانی مبتنی بر اقتضائات جامعه مدرن، هنوز موفق به تولید نرم‌افزار اسلامی اون نشده ایم همانطور که در قضیه فضای مجازی... و در قضیه هوش مصنوعی .... قرار بود یه مرکزی برای رصد و آینده پژوهی مسائل تأسیس شود. 🔸الف: بزرگوار خب درباره مساله حجاب هم همین صحبت رو بکنید دیگه چطور میشه حضرت امام قیام می‌کند، جامعه ای که فساد در اون فراگیر شده زیر بار منکر بی حجابی نمی‌روند، رهبری زیر بار مسئله بی حجابی نمی‌روند این صحبتی که شما میکنید حد یقفش کجاست؟ پس فلسفه حکومت اسلامی چیست ؟ دغدغه موتور سواری زنان دغدغه چند درصد زنان جامعه است ؟ دغدغه ورزشگاه رفتن زنان دغدغه چند درصد زنان جامعه است؟ میدونید این مسائل رو اگر کوتاه آمدید هربار باید زیر بار درخواست های جدید بروید؟ 🔹ب:قیاس شما مع الفارق هست برادر بحثی که الان دربارهٔ حجاب مطرح هست دربارهٔ اصل حجاب است که به اعتقاد بسیاری از فقها جزو ضروریات دین است و قرار نیست در این موضوع کوتاه بیاییم و البته دربارهٔ مدل تعامل با پدیده بی حجابی باید به صورت جدی تأمل و تفکر کنیم و نرم افزارش رو تولید کنیم من عرضم نفی احکام شرعی و تبعیت از [اقلیت]جامعه تا سر حد کفر و بی دینی نیست بنده میگم شما نمی‌تونید صِرفاً با بیان احکام شرعی و رساله عملیه، جامعه اسلامی رو مدیریت کنی، مخصوصاً در عصر حاضر و این جامعه مدرن! شما باید بتونید در کنار بیان و تبیین، از روش ها و ابزار و تکنیک های زیادی استفاده کنی برای تغییر رفتار جامعه 👈یه مثال ساده میزنم برای روش های تغییر رفتار با کارآمدی های متفاوت: شهرداری لندن با مشکلی به نام شیشه‌ شیر های هرز مواجه شد مردم شیر می‌خریدند و بعد شیشه های اون رو دور مینداختن و کارخانه ها مجبور به تولید شیشه های زیاد می شدن و تبعات زیاد این مسأله از حیث اقتصادی و محیط زیست و.... دامن‌گیر شده بود راه چاره این بود که : مردم عادت کنند شیشه شیرهای مصرفی رو به مغازه ها برگردانند کارشناسان چندین سیاست برای تغییر رفتار و عادت مردم اجرا کردند: 1. هر کس هنگام خرید شیر، شیشه شیر قبلی را تحویل مغازه بدهد، روی قیمت شیر تخفیف میگیرد این سیاست فقط توانست 25درصد مردم رو قانع کنه که رفتار خودشون رو عوض کنند 2. هر کس شیشه شیر خود را به مغازه تحویل بدهد، امتیاز خرید اضافی(تخفیف برای هر کالایی) علاوه بر شیر دریافت میکند. این سیاست هم در نهایت 40 درصد مردم رو برای تغییر عادتشون قانع کرد 3. هنگام خرید شیر، مبلغی اضافه بابت شیشه آن از خریدار دریافت می شود که در صورت برگرداندن شیشه شیر، پولش رو پس میگیرد (سیاست تنبیه و جریمه) این سیاست توانست رفتار و عادت غلط بیش از 86 درصد از مردم رو اصلاح بکند. چرا؟! چون انسان دفع ضرر رو اولی از جلب منفعت می داند بعبارت دیگر دفع ضرر در انگیزش انسان مؤثرتر از جلب منفعت است. من معتقدم محتوای غنی دین اسلام (اخلاقی، کلامی، فقهی و...) این ظرفیت را دارد که بتوانیم چنین اصول و سیاست های کارآمد در تغییر رفتار جامعه رو از اونها استخراج کنیم. مهم اینه که یاد بگیریم مدل نگاه و تحلیل و استنباط خودمون رو از متون دینی عوض کنیم؛ نگاه سیستمی نگاه حکومتی نگاه اجتماعی فهم مدل های حاکم بر رفتار مردم ووووووو همگی برای طلاب مجتهد آینده ضروری هست ⭐️ شخص ج: بحث خوبی بود. نیاز به چکش کاری دارد. مثلا آیا می توان گفت اینکه دفع ضرر در انگیزش انسان موثرتر است ، فقط برای رفتارهای معدودی است و ابتدا باید با کمک تربیت اسلامی قواعد و اصول مربوط به تغییر انواع رفتارها را به تفکیک پیدا کنیم و سپس... اسلامی
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا«نساء۲۲» إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا«اسراء۳۲» در آیه اول حرمت ازدواج با همسر پدر و در آیه دوم حرمت زنا مطرح شده حال چرا در مورد ازدواج با همسر پدر وصف «مَقْتًا» ذکر شده ولی در مورد زنا مطرح نشده است ؟ ✅ «مقت» یعنی بغض و کینه شدید از کار زشتی که شخص مرتکب می‌شود بدون شک عمل زنا و ازدواج با همسر پدر اعمال زشتی هستند اما اینکه واژه «مقت» در مورد زنا بکار نمی‌رود به این دلیل است که هر انسان سلیم النفسی زنا را زشت میداند و از آن متنفر است لذا قرآن کریم به آن تصریح نکرده اما در زمان جاهلیت ازدواج با همسر پدری امری شایع و مقبول بود و عرب نسبت به آن قبحی نداشت برای همین این وصف ذکر میگردد. کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛ سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f و گروه در قرآن کریم
💢ضرورت آشنایی با مبانی نظری اسلام برای اجتهاد ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی علمای گذشته به هنگام معرفی دانش‌های مورد نیاز اجتهاد فقهی، به صورت خیلی مجمل از دو دانش فلسفه و کلام سخن می‌گفتند. فلسفه ناظر به هستی‌شناسی و کلام نیز ناظر به مبانی الهیاتی و دین‌شناختی بود. به عنوان مثال، شهید ثانی درباره‌ی میزان آشنایی با علم کلام می‌گوید، شرط اجتهاد فقهی عبارت است از شناخت خدا، صفات جلال و جمال او، عدل و حکمت او. اعتقاد به پیامبری حضرت محمد(ص) و عصمت او؛ و اعتقاد به امامت ائمة اطهار(ع) و عصمت آنان. شهید ثانی می‌فرماید آگاهی افزون‌تری از مسائل کلامی و اعتقادی لازم نیست. فاضل تونی (م1071ق) دربارة نیاز به علم کلام می‌گوید: آگاهی از احکام شرعی، متوقف بر علم به این است که اولاً، سخنان خداوند قابل فهم‌اند؛ ثانیاً، معنای آنها همان معانی‌ای است که از ظواهر کلمات و جملات وحی فهمیده می‌شود و خداوند معنای خلاف ظاهر را اراده نمی‌کند. اما علم به این دو مسأله متوقف بر علم به این است که خداوند حکیم است و مرتکب کار قبیح نمی‌شود. افزون بر این، علم به احکام شرعی، متوقف بر علم به صدق پیامبر و ائمه اطهار است. و اینها مسائلی است که در علم کلام مورد بحث و اثبات قرار می‌گیرند. در عین حال، «حق این است که احتیاج به کلام، به منظور تصحیح باورهاست و ویژه‌ی احکام شرعی نیست» آیت‌الله مکارم شیرازی هم به صورت اجمالی و بسیار مختصر می‌فرماید، برای اجتهاد و نظریه‌پردازی فقهی، نیازمند به علم کلام هستیم. زیرا اثبات حجیت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجیت ظواهر کتاب نیز مبتنی بر اثبات حقانیت اصل قرآن است؛ و چنین مباحثی در علم کلام مورد بحث قرار می‌گیرند. اما دربارة‌ فلسفه می‌فرماید، فلسفه هیچ ارتباطی به دانش فقه ندارد؛ زیرا در فلسفه از امور حقیقی بحث می‌شود در حالی که در فقه از امور اعتباری. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نیز، که از سوی برخی از اصولیانی مثل آخوند خراسانی، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلی اصول فقه می‌دانند. 🔻اما به نظر می‌رسد برای نظریه پردازی دینی و حتی اجتهاد فقهی بسیار بیش از این، باید از مبانی نظری اسلام آگاهی داشته باشیم. مبانی نظری نقشی جدی در نظریه‌پردازی دارند. و این مبانی نیز اختصاصی به مبانی کلامی و الهیاتی ندارند. آگاهی دقیق و استدلالی از مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی و ارزش‌شناختی اسلامی از مهم‌ترین شرایط علمی برای نظریه‌پردازی اسلامی است. فهم نوع نگاه اسلام به هستی، معرفت، انسان و ارزش است که به یک نظریه‌پرداز در حوزه‌های علوم انسانی کمک می‌کند، نظریه‌ای مبتنی بر این بنیان‌ها ارائه دهد. اندیشمندان اسلامی، هر چند به صورت پراکنده، تلاش‌های گسترده‌ای را برای کشف و عرضة مبانی پنج‌گانة یادشده به کار بسته‌‌اند. اما به اعتقاد من، آیت‌الله مصباح یزدی، تنها کسی است که در طول تاریخ اسلام و تشیع توانسته است مجموعه‌ای منسجم و عملیاتی از این مبانی را آموزش داده، تدوین کنند و به صورت کتاب‌های درسی در سطوح مختلف دانشجویی، و نخبگانی عرضه کنند. مبانی پنج‌گانه یادشده، در دوره‌های موسوم به «طرح ولایت» به صورتی دقیق، تنظیم شده و آموزش داده می‌شوند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11219 دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مراسم افتتاحیه دوره بلند مدت تربیت مجتهد مدیر 👆 ✅موسسه آموزش عالی فقاهت وابسته به مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه برگزار میکند: 🔹دوره تخصصی فقه مدیریت ویژه اساتید حوزه های علمیه 🔶با بهره گیری از اساتید حوزه و دانشگاه 🗓 زمان آغاز دوره: از 1402/08/25 🏢 مکان: قم، بلوار شهید صدوقی ره، خیابان یاسمن، خیابان نسترن، کوچه6، پلاک61 💐https://eitaa.com/Mojtahed_modir تخصصی فقهی
💢 مرور عناوین اخبار اخیر منطقه . ۱٠٠ روز جنگ علیه بشریت در غزه گاردین: آمریکا دیگر قدرت برتر خاورمیانه نیست، بلکه ایران این جایگاه را بدست آورده است. دوگین مشاور پوتین: با تحولات سیاسی در تایوان، جنگ نزدیک است، نزدیک تر از دیروز. سیدحسن نصرالله: داعش دست پرورده آمریکا است و شمار زیادی را اخیرا در مراسم سالروز شهید سلیمانی به شهادت رساند. اسرائیل در شکست دست و پا می‌زند پاسخ یمن را یمنی‌ها تعیین می‌کنند. اگر آمریکا عقل و شعور داشت می‌فهمید که امنیت دریای سرخ، آرامش جبهۀ لبنان و اوضاع عراق و سوریه در یک چیز خلاصه می‌شود: توقف جنگ غزه. ارتش یمن با موشک کروز به ناو آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده است انصارالله: عملیات‌های یمن در دریای سرخ ادامه دارد/ آمریکا و انگلیس درهای جهنم را به روی خود باز کردند سنتکام: موشک حوثی ها به یک کشتی آمریکایی اصابت کرد خروج کامل تیپ گولانی از غزه. واکنش خشم‌آلود تل‌آویو به اخراج فوتبالیست اسرائیلی از ترکیه البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله: دیگر اجازه تردد ناوهای آمریکا و انگلیس از تنگه باب المندب را نخواهیم داد و نیروهای مسلح یمن در حال توسعه توان موشکی خود هستند و به زودی اقدامات غافلگیرکننده‌ای برای متجاوزان رونمایی خواهیم کرد. ما قادر به مقابله با آمریکایی‌ها هستیم و یمن قوانین درگیری را تعریف می‌کند و از عبور ناوهای آمریکایی و اسراییلی جلوگیری خواهیم کرد. پکن: انتخابات تایوان تعلق این جزیره به چین را تغییر نمی‌دهد وانگ یی وزیر خارجه چین به دنبال روی کار آمدن یک سیاستمدار ضد پکن در تایوان، اعلام کرد که نتیجه انتخابات این حقیقت اساسی که تایپه بخشی از چین است را تغییر نمی‌دهد. اولین عملیات موشکی سپاه در دو‌منطقه متفاوت بصورت همزمان: داعش و‌موساد باهم نقره‌داغ شدند :در این عملیات‌ها، مقرهای داعش و گروه‌های تروریستی در ادلب سوریه و‌مقر موساد در اربیل عراق مورد حمله قرار گرفتند. ارتش رژیم صهیونیستی از درگیری با بیش از ۳۰ مرد مسلح در مرز مصر و سرزمین های اشغالی خبر داد کودک فلسطینی: هوا سرد شده، من تحمل میکنم اما خیلی از بچه‌ها توان تحمل این هوا را ندارند! ------------------------------------------ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (١٥٣ بقره)
آموزش مقاله نویسی، قسمت اول: مدتی هست که دنبال مقاله نویسی هستم و تاکنون دو مقاله ای هم به صورت اشتراکی با دوستان عزیزم نوشته ایم. به جهت اهیمت یادگیری این فن بسیار دوست داشتنی که واقعا پس از حاصل شدن این توانایی در خودتان، احساس می کنید که یک سر و گردن از دیگران بالاتر هستید، تدریس های مفید استاد محترم و صدیق ارجمند جناب آقای دکتر رستمی کیا را در این زمینه، تبدیل به اینفوگرافی کرده ام تا برای دوستان عزیزم نیز مفید واقع شود. فرموده اند: زکاة العلم نشره؛ آموزش دادن نوعی آموزش دیدن است. برای تکامل اندوخته ها باید پا به وادی آموزش نهاد. استاد محترم، در فایل صوتی، این کار را کرده اند و من نیز آن ها را به تصویر کشیده ام؛ اگر بزرگواری، علاقه مند است که با تفصیل بیشتری، بر مطالب اشراف داشته باشد، میتواند فایل صوتی آن را گوش بدهد: https://eitaa.com/kiamojtabaphd/510 این سلسله تصاویر (اینفوگرافی های آموزشی مقاله نویسی) ادامه دارند... در پست زیر، تصویر با کیفیت خدمت تان ارائه می‌شود. 🆔@Yekjorehdanesh
جایگاه کتاب نهایه الحکمه مرحوم علامه 🔸نهایه، همان‌طور که از نامش پیدا است آخرین کتابی است برای کسی که می‌خواهد در مورد فلسفه یک سری مطالب داشته باشد و نمی‌خواهد در این رشته، متخصص باشد. این کتاب برای کسی که می‌خواهد در مورد علوم اسلامی کار کند ضرورت دارد. 🔹حتی آيت‌الله جوادی قائل بود که اصول فقه را بدون فلسفه نمی‌توان متوجه شد کما اینکه بسیاری اذعان کرده بودند که ما حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه را متوجه نمی‌شویم و حتی گفته شده است که کلام ایشان در حاشیه حاوی مطالبی است که هر کدام از عبارات ایشان می‌تواند مبنا و اصل برای مطالب دیگر باشد که از آنها فروع کثیره ای متفرع شود.» 📝 درس نهایة الحکمة، آیت الله غلام‌رضا فیاضی، ۱۳۶۹/۰۷/۰۱ 🆔https://eitaa.com/hekmateislami/3750 ----------------------------------------------- تذییل : صرف نمره گرفتن و شب امتحانی خواندن، در هیچ علمی ارزش ندارد. بزرگوارانی بودند که نهایه را دو تا سه بار با استاد خوانده بودند و می گفتند هربار می دیدم برخی چیزهای قبلی که فکر میکردم یاد گرفته ام، اشتباه فهمیده بودم. و حکمت
هدایت شده از .
21.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بهشت کجاست؟ 📜 انس با حقایق کلیه خودتان= بهشت 📜 مرتبه پایین عالم هستی= جهنم 🔹 وقتی وارد مسجد یا نماز می شوید در واقع در حدود و حریم حضرت حق تبارک و تعالی وارد می شوید. دنیا را خواسته های مختلفی هست که همه اش تقاضای حواس و جسم است. 🔹 جهنم به این است که ما دور از حقیقت نظام کلی حضرت حق تبارک و تعالی باشیم. کسی که مغضوب است و خداوند او را رها می کند به این معناست که با آن حقایق کلیه که انسان باید به آنها متحلی باشد محشور نیست و با امور جزئیه محشور است. 🔹 در شبانه روز پنج وقت آدم موظف است که برود داخل بهشت. مسجد را هم گفتند جایگاهی است که انسان برود داخل بهشت. مسجد قطعه ای از قطعات بهشت است. یعنی آنجایی که داری با خدای تبارک و تعالی حرف می زنی پس آنجا حرف دنیا را نزنید چون شما داخل بهشتید. 🔹 بهشت کجاست؟ آنجایی که به یاد پروردگار هستید و با حقایق کلیه خودتان انیسید و با آنها دارید صحبت می کنید. آنجا جای بهشت است. هرکجا که این حرف و صحبت ها زده شود آنجا بهشت است. 🔹 هرکجا که پایین حرف زده بشود، ماده حرف زده شود، یا امورات پیش و پا افتاده صحبت شود، آنجا مرتبه پایین عالم هستی است. جهنم هم عالم هستی است ولی مرتبه پایین عالم هستی است. 🔹 وقتی اوقات نماز می شود و می گویند طولانی کنید یعنی آن موقع با حقایق کلیه الهی و با اذکار پروردگار در بهشت قرار دارید. 🎥 اسفار ۹.۱۰.۱۴۰۲ @ostadnaeiji
14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم بین الحرمین که چند دقیقه پیش گرفته شده است. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین همانطور که زیارت لابه لای شور جمعیت اربعینی صفای خاصی داره در ایام نسبتا خلوت غیر اربعین، صفای دیگری وجود داره به خصوص با خانواده و کاروانی
📌 شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد... 🔰ما نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّن‌هاى كهن‌تر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است. 🔹چيزى كه هست تفكر فلسفى به‌سان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبه‌روز گسترده‌تر گشته است. 🔸از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد، ولى در اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است. 🔹ايشان اين سخن را در مقاله‌اى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شده‌اند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پى‌ريزى شده‌اند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجسته‌اى، به‌سان ايشان تسلّط كامل بر دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنج‌هايى كه حكيمان در پرورش اين نوع تفكر به كار برده‌اند، كاملا روشن مى‌گردد.» 📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیت‌الله جعفر سبحانی، مقدمه https://eitaa.com/hekmateislami/3769 و حکمت اسلامی
چند نکته درباره حمله موشکی ایران به جیش العدل علیرضا_تقوی_نیا 1️⃣ پاکستان از بدو انقلاب اسلامی، دوست واقعی ایران بوده و افکار عمومی این کشور نیز به آیت الله خامنه ای علاقه بسیار دارند و بر اساس آمارها محبوبیت رهبرجمهوری اسلامی در این کشور از تمام همسایگان ایران بالاتر است. 🔸️پاکستان در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی، مخفیانه بسیاری از قطعات هواپیماهای جنگنده را برای ایران فراهم می ساخت و برنامه اتمی تهران نیز با کمک علمی عبدالقدیر خان دانشمند پاکستانی شروع به کار کرد. 2️⃣ پاکستان از قومیت های مختلفی تشکیل شده که همین امر باعث بروز اختلافات زیاد در آن است و به علت جمعیت بالا و درآمد نسبتا پایین، کشورهای متمول عربی از طریق کمک های مالی به ارتش این کشور (که رکن اصلی قدرت در این کشور است) سعی بر نفوذ در آن دارند. 3️⃣ اشتباه بسیاری در ایران اینست که گمان می کنند همه پاکستانی ها وهابی و دشمن ایران هستند در حالی که علاوه بر جمعیت دهها میلیونی شیعیان، اکثریت اهل تسنن این کشور هم طرفدار جمهوری اسلامی هستند. 4️⃣ بعد از آزمایش اتمی پاکستان یکی از کشورهایی که از این اقدام ابراز خشنودی کرد ، دولت ایران بود و علی اکبر ولایتی نیز در این مورد صریحا اظهار رضایت نمود. یعنی جمهوری اسلامی نه تنها بمب اتمی پاکستان را برای خود یک تهدید تصور نکرد ، بلکه از آزمایش آن به نوعی خوشحال نیز شد و این سلاح را متعلق به جهان اسلام دانست. 5️⃣ در مورد تروریست های وهابی که بعضا اصالتی ایرانی دارند و در برخی از حوزه های علمیه پاکستان ، تفکرات سلفی به ذهن آنها تزریق شده نیز ذکر این نکته ضروری می نماید که پول های عربستان سعودی و امارات در ایجاد و استمرار حیات این مدارس تاثیر جدی داشته و به همین دلیل تفکر تکفیری در این کشور رشد کرده است. 6️⃣ ایران پس از تذکرات متعدد به دولت پاکستان در سالهای اخیر و اطمینان از عدم توانایی حاکمیت این کشور در برقراری امنیت مناطق مرزی، مبادرت به شلیک موشک به مقرهای جیش العدل نمود و این جنبش نیز در بیانیه ای رسما به آن اعتراف کرد. 7️⃣ در خصوص این حمله بهترین موضع را امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گرفت و اظهار داشت : هیچ پاکستانی هدف حمله نبوده و چند تروریست تبعه ایران در چند مقر مورد اصابت واقع شده اند‌‌ . 8️⃣ به نظر می رسد لازم است موضع رسانه های ایرانی نیز به گونه ای باشد که حساسیت پاکستان برانگیخته نشود زیرا جریاناتی در این کشور حضور دارند که مخالف روابط نزدیک تهران-اسلام آباد هستند و چنین رویکرد رسانه ای خواست دشمنان روابط دوکشور ارزیابی می شود. 🔸️همچنین باید در تحلیل ها میان برخی جناح ها در سرویس اطلاعاتی و دولتمردان و پارلمان این کشور تفکیک قائل شد و یادمان نرود پارلمان پاکستان مجوز دخالت ارتش این کشور (به خاطر احترام به سیاست های ایران) در جنگ علیه انصارالله یمن را صادر نکرد و موجبات عصبانیت شدید سعودی ها را فراهم آورد. 9️⃣ در پایان باید گفت تخریب روابط تهران-اسلام آباد برخلاف منافع ملی دوکشور است و شلیک موشک به مقر تروریست ها، پس از انجام دهها عملیات تروریستی در دهه های اخیر و کشتن صدهها ایرانی بی گناه صورت گرفت و چاره ای دیگری برای تهران جز دخالت مستقیم باقی نمانده بود. https://eitaa.com/taghaviniaa/2657 ------------------------------------------- تحلیل حمله ی صبح امروز به ایران، بعدا منتشر خواهد شد... تحلیل
Ostad Fayyazi 14021021.MP3
25.68M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه جلسه نهم، 21 دی 1402 استاد مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه 🔹سرفصل بیانات استاد در این جلسه : - ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر - برقراری مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه - حجیت در اصول فقه به معنای منجزیت و معذریت نیست - مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر ما - بیان اشکالات دیگر بر هرمنتوتیک روشی - امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون 🔸اصل صوت 👇 https://eitaa.com/anjomaneosol/961 🔹 تقریر جلسه در پیام بعدی آمده است.
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه جلسه نهم، 21 دی 1402 استاد مسعود فیاضی انجمن اصول فقه حوزه خلاصه بیانات استاد: 🔹ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر شلایرماخر نقش محوری و یک جوری صاحب مکتب (هرمنوتیک روش شناختی) است نظریه اش گفته شد و در نقدش بودیم : در نقد دال مرکزی نظریه او گفته شد : گفت با همدلی، شهود مولف کنیم. شهود در عرفان هم مراتب دارد. اشکال : ته حرف شما به متون وظواهر متون میرسد، پس همان را بگو. بله شخصیت مولف هم یک قرینه لبیه دیگر است که از آن می فهمیم شعر حافظ عارف را نباید مبتذل معنی کرد. ولی دال مرکزی نیست. شلایرماخر میگوید دچار سوء فهم هستیم چون همه ی فهم را در گرو فردیت مولف کرده و دیده فردیت مولف را نمیتوانیم بدست آوریم . این فرق دارد با اینکه بگوید معنای مراد مولف را اصلا نمی توانیم بدست آوریم. فردیت را بخاطر مبنای رومانتیسمی قائل شد نه از راه پی بردن از موثر به اثر. ولی گادامر که میگوید دچار سوء فهم هستیم بخاطر اینه که میگوید معنای مراد را اصلا نمی توانیم بدست آوریم. بتی گفت نمیتوانیم بازتولید فردیت مولف کنیم پس به سراغ بازتولید قصدش برویم. اصولیین هم دنبال هستند. 🔸 مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه : هردو میگوییم امکان فهم متون گذشته وجود دارد(هرمنوتیک فلسفی میگوید وجود ندارد)، هردو دغدغه فهم متن داریم. همه ی حرف ما روی اصالت ظهور است و همه حرف او روی اصالت فردیت. ما میگیم اگر فردیت را مبتنی بر اصالت ظهور ندانیم، دچار دور می شویم و باید بگیم هیچی نمی فهمیم. () بیرونی است، فردیت جهان بینی مولف و... است(فراتر از شخصیت مولف است که استاد قبلا بیان کردن). اصولیون و هرمنتوتیک روشی (کلادینیوس) می گفتند در مواردی که متن ابهام دارد و صریح نیست باید سراغ تفسیر برویم نه همیشه. اشکال بعدی : فرضا بازتولید فردیت را قبول کنیم، در خیلی از موارد امکان آن وجود ندارد مثل مواردی که قرینه (دسترسی به آثار دیگرش) نداریم (مثل کلیله و دمنه) و در مواردی که گوینده خارج از افق فهم ماست مثل کلام خداوند و معصومین. شهود فردیت از کجا؟ از طریق مثل سبک آیا میشود؟ خیر. 🔹حجیت در اصول فقه : (در پاسخ به یکی از حضار: از دقیقه۳۲ تا۳۸) در اصول فقه، هدف ما رسیدن به واقع است، پیش فرض حکم واقعی و ظاهری این نیست که ما نمیتوانیم به حکم واقعی برسیم. به معنای منجزیت و معذریت نیست،بلکه آن چیزی است که قراره تو را به واقع برساند که اگر نتوانست، معذری. در باب حجج می گوییم از طریق این موارد می توانیم به حکم واقعی برسم. اما این طریق از خطا در امان نیست (ما مخطئه هستیم)، اینجاست که بحث معذریت و منجزیت پیش می آید: اگر به واقع رسید که منجز است والا معذری. حکم ظاهری و منجزیت و معذریت از آثار و عوارض حجیت است(نه از ذاتیات او). 🔸مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر در اصول فقه : طلاب اگر دو کتابی که نوشتم را بخوانند، مستغنی میشوند (از هرمنتوتیک و این چیزها). نتایج تخمینی شلایرماخر فرق دارد با ی ما که اطمینان آور است. ما وقتی اصل صدور و جهت صدور را بررسی کردیم میگیم امام صادق اینرا فرمودند و مرادشان این است (تخمینی در کار نیست). عقلا به اطمینان های عرفی تمسک میکنند.حکم عملی عقل عملی این است که... 🔸اشکال بعدی : حرف شلایرماخر مخالف با سیره ی عقلا است: برای فهم کلام مخاطبین روزمره، بر اساس فردیت عمل می کنید؟! (یادمان نرود شلایرماخر باب نظریه پردازی فهم متن را باز کرد.) 🔹اشکال بعدی : فرضا با شهود بتوانیم بفهمیم، شهود امری فردی و نسبی است و لذا لازم می آید نسبیت در فهم (مثل حرف گادامر که می گوید هرکی هرچی فهمید برای خودش حجته) 🔸امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون هرمنوتیک روش شناختی در فضای هرمنوتیک از طریق بتی و هرش (و در علوم انسانی از طریق دلتای) امتداد پیدا کرد. آقای هرش گفت انسانهای مختلف از یک متن ، برداشتهای مختلف می کنند، ملاک اعتبار آنها چیست؟ (استاد در این زمینه مقاله نوشتند) میگوید بازتولید فردیت را اصلاح کنین و بگین بازتولید قصد و... ایندو از ناقدین جدی گادامر و هایدگر اند و بتی و گادامر باهم رفت و آمد علمی دارند. هرش هم اکنون زنده است. کتاب حقیقت و روش گادامر ترجمه نشد چون به ضرر قائلین به هرمنوتیک فلسفی های ماست (حرف گادامر با حرف روشنفکران داخلی ما مثل مجتهد شبستری فرق دارد). 🔸اصل صوت 👇 https://eitaa.com/anjomaneosol/961
483 تفسیر المیزان.mp3
15.23M
حضرت فرمودند «لو أجبتُک فیه لکَفرتَ ». معارف سنگین را برای چه کسانی تفصیلی بگوئیم و برای چه کسانی مجمل؟ در جلسه ۴۸۳ تفسیر المیزان، از دقیقه ۳۵ تا ۴۶ ، آیت الله یزدان پناه به این مهم پرداختند: خلاصه ی مضمونی: برخی خلاصه ای بدانند کافیه ، تشر میزنن که خواهشا تو وارد نشو. چراکه برخی لازمه ی منطقی کلام خود را متوجه نمیشوند(:استقامت فکری ندارد). برخی اعوجاج روحی دارند: دگرگون میشوند و به هم میریزن برخی مشوب هستند اما برخی با فطرت پاک خود می فهمند باوجود اینکه درس نخوانده اند. میگویند عرفا و فلاسفه در ذات بحث کردند اگر تفکر در ذات برای همه حرامه ، وحدت حقه ی حقیقیه قرآن و روایات را چه می کنید؟ موارد بسیار دیگر را چه می کنید؟ برخی آقایون فرمودن تمام قرآن را باید در ذات جمع کرد. اما برای چه کسی گفتن؟ این جلسه در ادامه ی مباحث روایی جبر و تفویض المیزان می باشد که ذیل آیات ۲۶ تا ۲۷ سوره بقره علامه مطرح فرموده بودند . https://eitaa.com/nasimehekmat_tafsir/782 اسلامی
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : 🔸آیت الله بروجردی بر فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند. آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟ 🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد . 📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص127

🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی): 🔸 «كتاب‌ البيان‌» كه‌ همان‌ تفسير آقای خويی است‌ تا انتهاي‌ سوره‌ حمد را دارد، اما گويا ايشان‌ مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ تفسير كرده‌ بودند. ❓چرا ايشان‌ ادامه‌ ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه‌ قرآن‌ را نداشتند يا به‌ دلايل‌ ديگري‌ تعطيل‌كردند؟ ✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظه‌الله تعالی): 🔹 بله‌، غير از مقدمات‌ تفسير و سوره‌ حمد، مقداري‌ از سوره‌ بقره‌ را هم‌ گفته‌ بودند. علت‌ تعطيلي‌ درس‌ تفسير ايشان‌، مخالفت‌هايي‌ بود كه‌ در نجف‌ با اين‌ درس‌ شد. گروهي‌ گفته‌ بودند كه‌ درس‌ تفسير در شأن‌ آقاي‌ خويی نيست‌! https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3367 ------------------------------ تذییل : بله ناراحت کننده است بنظر شما آن گروه در این زمان نیستند؟ فعلا بقیه به کنار، اگر الان درس خارج تفسیری باشد(که هست)، در نظر ما در شان دروس خارج فقه و اصول هست انصافا؟ کریم
بسیج دانشجویی قم در هماهنگی با برخی مدارس برنامه ای دارند و پیام دادند: برای انتخابات از ما مبلغینی میخوان که هفتگی یکی دو شب در حد چند ساعت برن خوابگاه های دانشجویی؛ از ۱۵ بهمن تا ۱۲ اسفند. طرح هست. دوستان پخته اهل کار و فعالیت لطفا به بنده در خصوصی پیام بدهند. @sfgh13661366
ضرورت کاربست زبان‌شناسی شناختی.pdf
1M
مقالة «ضرورت کاربست زبان‌شناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن» در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبان‌شناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است. 🔹مهم‌ترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از: 1. خلط تجربه‌گرایی منبعی با تجربه‌گرایی تعبیری 2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدن‌مندی 3. عدم توجه به دیدگاه‌های مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدن‌مندی 4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی 5. یکی دانستن زبان‌شناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدن‌مندی 6. برخورد کلیشه‌ای و غیرعلمی با مسألة معنا 7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی 🔸مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد. . مجله ذهن پاييز ١٣٩٧ / شمارة ٧٥ / عليرضا قائمي‌نيا @hekmatebaleghe شناختی
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی دوره اوّل: استعاره 📚 بازخوانی کتاب «مقدّمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره؛ قطره در نهان‌خانه صدف» 🔹نشست ششم      استعاره و ادبیّات 🎤 ارائه‌دهنده      محمّدرضا شادمانی      (دکتری علوم شناختی، زبان‌شناسی) 🗓 سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. جهت ثبت نام و اطّلاعات بیش‌تر، به ادمین پیام دهید: @shokoofaCog https://eitaa.com/cognitiveScience/909 شتاختی
نظریات شیءانگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول دکتر محمود مروارید هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM) (ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند) و
درس استاد رنجبر با عنوان اسلام و روابط بین الملل در مدرسه علمیه مشکات برای سطح چهار حوزه آغاز شده است. ان شاالله طلاب درس خارج که علاقه دارند در این درس شرکت کنند به این شماره پیام دهند ۰۹۳۵۶۰۱۲۱۲۱ علیرضا فرشچی @Binesh_Rahbordi --------------------------- راهبرد را ایران طراحی کرد کد را سید مقاومت صادر کرد آنجا که گفت فرصت برای اخراج آمریکا از منطقه برای جبهه مقاومت فراهم آمده است از همان اول مشخص بود نبرد اصلی نبرد طوفان الاقصی نبود نبرد اصلی جنگ سرد ایران و آمریکاست و در این جنگ سرد، مسیر همانی است که عرصه را بر آمریکا تنگ تر و بر اسراییل آوار می کند. آنوقت آمریکا اخراج شده است و رژیم غاصب نابود! به کمتر از این قانع نیستیم هر وقت دیدید آمریکا اخراج و رژیم غاصب نابود شده است، آنوقت می توان جشن گرفت تا آنروز بالا و پایین شدن و زد و خورد و کشتن و کشته شدن، طبیعی است https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi/5921