eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
360 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
(7) 🔹 زیارت، فرصتِ خاص است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم... ☘ گر شبی در خانه‌ی جانانه مهمانت کنند ☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحب‌خانه باش... 🆔 @taalighat
📌 و بازنمایی رسانه‌ای و اجتماعی پدیده اربعین 🔻 با شروع و گسترش در کشور تحلیلی در بین بخشی از مردم دمیدن گرفت که دین در جامعه ایرانی در حال افول است. کشف حجاب مساوی با گرفته شد و تحلیل‌ها و برنامه‌های متعددی حول آن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تولید شد. 🔻 از سوی دیگر بخشی از جامعه مذهبی دچار نوعی شد چرا که برپایه‌ی تحلیل بالا دین و جامعه دینی را در حال افول و خود را به‌عنوان قلمداد می‌کرد. 🔻 باید توجه داشت دین‌داری ایرانیان را نمی‌توان تنها با شخاص ارزیابی کرد. هر چند این شاخص دارای اهمیت است اما شاخص محوری نیست. شاهد اینکه با آغاز روند کشف حجاب، شاهد روند افزایش زائران اربعین، حاضران در راهپیمایی غدیر و دیگر بروزات مذهبی جامعه بودیم. پس نمی‌توان از افت حجاب، افت دین‌داری را نتیجه گرفت. 🔻 از سوی دیگر بنابر آمارها تا کنون قریب به 4 میلیون نفر برای پیاده‌روی از کشور خارج شدند و احتمالا همین حدود یا بیشتر در پیاده‌روی جاماندگان شرکت خواهند کرد. يعنی قریب به 8 تا 10 میلیون نفر در نمایش اجتماعی بروز دینداری و توجهات و علائق مذهبی شرکت دارند. 🔻 در کل دوران اغتشاشات پاییز سال گذشته اما عدد کل افراد حاضر در صحنه شاید به 1 میلیون نفر هم نرسید. هرچند تحلیل طیف‌های حاضر در صحنه نیز نشان می‌دهد انگیزه‌های متنوعی در بین این افراد وجود داشته اما و پیام مخابره شده به جامعه این بود که همه و ملت ایران در صحنه حاضر شده و به‌پا خاسته است و با یک واسطه و مقدمه از آن عبور مردم از دیانت نتیجه‌گیری می‌شود. 🔻 پرسش اینجاست: _چرا ما نمی‌توانیم حضور حدود 10 ميليونی مردم در یک رزمایش دینی را به‌عنوان نماینده اکثر جامعه ایران تثبیت و کنیم؟ _چرا نمی‌توانیم برساخت رسانه‌ای مناسب این پدیده را تولید کنیم که دلالت‌های اجتماعی متعددی دارد؟ _چرا اجازه می‌دهیم تحلیل‌های رقیب که فاقد پایگاه واقعی داده از متن جامعه هستند، قرائت رایج شوند. _آیا توجه داریم فقدان روایتِ منجر می‌شود پندار و تخیل روایت غالب شود؟ 🔻 غالب از واقعه اربعین و فقدان تکیه بر محوری‌ترین نقطه از ابعاد متکثر این پدیده موجب می‌شود در بین پیام‌های متعدد آن عملا این واقعیت را کنیم. 🆔 @taalighat
🔹 وقتی ماه‌هاست می‌دانیم برای سالگرد برنامه دارند.... 🔹 وقتی سال‌هاست بعد از هر توفیق ملی، یک یا بحران طراحی می‌کنند... 🔹 وقتی می‌دانیم بحران تنها در بستر شکل می‌گیرد، پس تأثیر تصمیم ما بر ذهنیت اجتماعی مهم است ... 🔹 با این‌حال اقدامات و تصمیمات ما نداشته باشد، نسبت درستی با نداشته باشد، نداشته باشد... 🔻 یعنی بنا نداریم از ها درس بگیریم و خودمان بخشی از بحرانیم... 🆔 @taalighat
❇️ لینک برخی یادداشت‌هایی که درباره حوادث و اغتشاشات پاییز 1401 نوشته شده بود در ادامه تقدیم می‌شود 🔻🔻🔻🔻🔻 📝 درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر https://eitaa.com/taalighat/688 📝 پيشنهادهای کوتاه‌مدت برای مسئله https://eitaa.com/taalighat/692 📝 وقتی قوه عاقله خواب است https://eitaa.com/taalighat/693 📝 نگاهی به حادثه از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا https://eitaa.com/taalighat/700 📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (1) https://eitaa.com/taalighat/701 📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (2) https://eitaa.com/taalighat/702 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (1) https://eitaa.com/taalighat/705 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (2) https://eitaa.com/taalighat/707 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (3) https://eitaa.com/taalighat/710 📝 ما هم مقصریم... https://eitaa.com/taalighat/713 📝 جای خالی نهاد نمایندگی رهبری در حوادث اخیر https://eitaa.com/taalighat/719 📝 شعار، ذهنیت، ماشین تولید نفرت https://eitaa.com/taalighat/720 📝 رسانه‌ی اجتماعی https://eitaa.com/taalighat/725 📝این میدان جنگ، فرمانده ندارد... https://eitaa.com/taalighat/733 📝سرخوش از باده ی ماییم https://eitaa.com/taalighat/751 📝غایبان بزرگ این روزها https://eitaa.com/taalighat/754 📝بچه‌های جبهه‌ای هم اینطور بودند ؟ https://eitaa.com/taalighat/755 📝دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی https://eitaa.com/taalighat/781 📝پیشنهادی برای بازسازی وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی https://eitaa.com/taalighat/783 📝ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع https://eitaa.com/taalighat/757 📝فصل بازسازی آرایش جبهه https://eitaa.com/taalighat/772 📝لزوم آینده‌پژوهی نیازهای فکری جامعه https://eitaa.com/taalighat/779 📝ترک فعل فرهنگی 1 https://eitaa.com/taalighat/793 📝ترک فعل فرهنگی 2 https://eitaa.com/taalighat/794 🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
وقتی نداشته باشی... امروز با همان‌هایی می‌نشینی که... دیروز نشستن در کنارشان را جرم می‌دانستی...
گرچه محرم و صفرت می‌رود ولی... اصلاً تو از کنار دل من تکان مخور 🖤🖤❤️🖤🖤 فصل عزای تو که فقط این دوماه نیست هر صبح و شام غُصه‌ی تو، رزقِ قلبِ ماست 🖤🖤❤️🖤🖤 اگرچه رَخت عزا را ز تن درآوردم دلم برای غمت تا ابد عزادار است 🆔 @taalighat
چندنکته درباره‌ی انیمیشن "آینده بی‌حجابی" 🔻 مدتی است کلیپی از علی زکریایی درباره آینده بی‌حجابی در حال دست‌به‌دست شدن است. چند نکته: 1. کلیپ از حیث و محتوا و سناریو به‌شدت ضعیف است. این انیمیشن را می‌توان یک نامید نه کار هنری. 2. سناریو فوق‌العاده بسیط است. حتی در شعرگونه ای که برای روایت ماجرا آماده کرده است، ضعف جدی در زبان، ادبیات و استخدام تعابیر به‌چشم می‌خورد. توضیح ابعاد ضعف زبان و سناریو خودش مجالی دیگر می‌خواهد که حوصله آن نیست. 3. نکته جالب اینکه همین دائماً در حال فوروارد از این کانال و آن کانال به این گروه و آن گروه است. دردناک‌تر اینکه در پایان هر مطلب با هدف جهاد تبیین نوشته شده است: 🤦‍♂ اولاً رفقا به‌خدا دورهمی خودمان است نه محیط ثانیاً اقبال گسترده ما به این کار نشان می‌دهد جامعه انقلابی دچار نارسایی جدی است. ثالثاً معلوم است برخی از ما نمی‌دانیم امروز جهاد تبیین کیست! چه محصولی و در چه ترازی مصرف می‌کند! و باید برای او چه محصولی با چه کیفیتی تولید کرد. 🔰️ همه این‌ها یعنی هنوز با مرزهای خیلی فاصله داریم... 🆔 @taalighat
حوزه‌ی پویا و زنده (چندخط به بهانه آغاز سالتحصیلی حوزه) 🔹 این روزها که به آغاز سالتحصیلی نزدیک می‌شویم از گوشه و کنار اطلاعیه دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و عرفان است که همه‌جا را پر کرده. 🔹 اتفاقی چشم‌نواز، سفره‌ای گسترده از نعمت تراث ارزشمند شیعی که به‌دست عالمان و دانشمندان مهذب از دل قرن‌ها دست‌به‌دست شده و امروز به ما رسیده 🔹 این سفره آنقدر وسیع و متنوع است گاه متحیر می‌شوی دست به سمت کدامیک دراز کنی و از خرمن فیض کدامیک خوشه بچینی. فقیهان و اصولیون و فلاسفه و متکلمین و مفسرین و حکما و عرفا و ادبا و رجالیون و مورخین... گوشه گوشه این شهر کوچک نشسته‌اند و بساط فیض گسترده‌اند و ریشه‌های درخت تنومند جامعه شیعی را آبیاری می‌کنند و با تربیت طلبه، باغبان می‌سازند. 🔹 انواع مکاتب و مذاق های فقهی و اصولی، انواع مکاتب تفسیری، انواع دروس فلسفی و عرفانی، تنوعی که بی‌تردید نیم‌قرن پیش به‌چشم نمی‌خورد و در عین کثرت و تنوع در اوج در کنار هم حوزه داری می‌کنند و بی‌شک نقش در توسعه و ارتقاء سطح کنشگری حوزه امروز نقشی بی‌بدیل است. امروز این حوزه آنقدر سترگ و مستحکم و رشک برانگیز است و دارد که می‌توان به آن قرن‌ها تکیه کرد. 🔹 از کنار نقدهایی که همیشه نوشته‌ایم بگذریم و کلان به ماجرا نگاه کنیم امروز حوزه قم، حوزه‌ای زنده، پویا، در جریان و حرکت و بستری است فراهم برای رشد عالمان و مجتهدان و اسلام‌شناسان بزرگ که در سر داعیه دارند... 🔹 خداوند روح مطهر مرحوم حاج شیخ عبدالکريم حائری (آیت‌الله موسس) را غریق نور و رحمت کند که سنگ بنای حوزه علمیه قم را نهاد و خداوند روح مطهر را با انبیا عظام محشور کند که حوزه‌های علمیه را با انقلاب حیاتی جدید و رونقی عجیب بخشید. سلام بر روح تمام عالمان و فقیهان شیعه در طول تاریخ تا امروز... خدا را بر این نعمت شکر 🆔 @taalighat
📚 به‌مناسبت آغاز سالتحصیلی حوزه‌های علمیه، باتوجه به اینکه برخی سروران گاهی درباره دروس خارج سوال می‌کنند، نکاتی درباره ویژگی‌های برخی از اساتيد به‌مرور تقدیم می‌کنم. 📗 زین پس مطالب فقهی، اصولی، رجالی و حکمی را در کانال به اشتراک خواهم گذاشت و در این کانال بیشتر به یادداشت‌های تحلیلی و خاطرات می‌پردازم. 🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/ghabas
هدایت شده از قبسات
📚 نگاهی اجمالی به ویژگی‌های برخی دروس خارج (1) 📘 ویژگی‌های درس خارج اصول استاد گنجی 1. ساده‌سازی و تقریر روان مطلب: یکی از ویژگی‌های درس اصول استاد گنجی بیان رسا و غیر معقد است. استاد تلاش می‌کند مطالب پیچیده را با بیانی واضح و قابل درک بیان کند تا مخاطب با کمترین پیچیدگی با محتوا ارتباط بگیرد. توانایی استاد در تحریر و تقریر روان و سلیس اقوال یکی از نکات برجسته ایشان است. 2. سرعت و عدم اطناب: درس اصول استاد گنجی از دروس تفصیلی به‌شمار نمی‌آید. هرچند اقوال مختلف بیان می‌شود اما به امهات مطالب اکتفا می‌شود. ازاین‌رو درس به کندی نمی‌گذرد و با سیری مناسب طی می‌شود که برای ذائقه های عمومی نسبت به اصول مناسب است. 3. نظارت بر اقوال مختلف: درباره نظارت درس نسبت به اقوال باید چند نکته را بیان کرد: اولا محور درس اصول، متن کفایه و بعضاً حواشی آن است. استاد می‌کوشد متن کفایه را تحریر نماید، در مواردی که چند نوع برداشت از یک فقره ممکن است، به تحلیل انواع احتمالات و اتخاذ احتمال مدنظر اقدام کند و به‌نوعی متن و محتوای کفایه کاملاً حل شود. در گام دوم استاد متعرض اقوال شیخ انصاری، محقق نائینی، محقق اصفهانی، منتقی الاصول و اخیراً کلمات شهید صدر بر اساس بحوث می‌شود. اما عنایت استاد در این بین به کلام نائینی از سایرین بیشتر است. چرا که منهج اصولی نائینی را ترجیح داده و تحلیل‌های اصولی ایشان را متقن تر می‌دانند. لذا در شرح و بسط کلام نائینی بیش از کلام دیگران وقت صرف می‌نمایند. 4. تحلیل عرفی: جمع‌بندی استاد از مطالب با محوريت برداشت و تحلیل عرفی نسبت به مسائل است. استاد برای فهم عرف جایگاه ویژه‌ای قائل است و عادتا مسائل را از این پایگاه تحلیل و جمع‌بندی می‌نماید. 🆔 @ghabas ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
آقا از اتاق فرمان ی تذکر دادند رفقا که درسته و لازمه ی توضیح بدم: در این سلسله یادداشت‌های معرفی درس خارج فقط ناظر به مسئله ویژگی‌های درس استاد نکاتی عرض میکنم و ناظر به فضای فکری و سیاسی افراد نیستم. گفتم توضیح بدم که مقصود تأیید رویکردهای سیاسی و فکری اساتيد نیست.