تعلیقات
حجابنوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربههای تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی
حجابنوشت (5)
📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی)
🔻 یکی از پیامدهای عملیات موفق جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ایجاد احساس همبستگی و غرور ملی بود. مردم فارغ از جناح و گرایش همه به #ایران_قوی افتخار کردند. این سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد.
🔻 تنها بازیهای رسانهای و حاشیهسازی های داخلی میتواند این پیروزی را به محاق ببرد و اجرای طرح عفاف و حجاب فوقالعاده آبستن چنین #حاشیهسازی ای است. کافی است چند فیلم دیگر از بازداشت یک دختر جوان و برخورد احتمالا تند یک مأمور با او منتشر شود و روز از نو روزی از نو...
🔻 باید حاکمیت نسبت به حجاب کنش داشته باشد، درست.
این مطالبه صریح رهبری در خطبههای نماز عید فطر است، درست.
ناهنجاری حجاب دارد از حد میگذرد، درست.
اما آیا سریع اقدام کردن بهمعنای درست اقدام کردن است؟
🔻 برخی میگویند برای مسئله حجاب کلا از ورود حاکمیت چشمپوشی کنیم. راهکار فقط فرهنگی و گفتمانی
برخی میگویند فقط حاکمیت ورود کند و چون حکومت دینی است وظيفه دارد ولو با قوه قهریه مسئله را حل کند.
اما راه میانهای نیز هست. هم اقدام فرهنگی و گفتمانی و هم استفاده از ابزار حاکمیتی.
مسئله تعیین نحوه کنش حاکمیت است. تکرار #گشت_ارشاد آن هم بدون درس گرفتن از تجربیات سابق که تکرار همان آسیبها است!
🔻 #حاکمیت باید بداند در مسئله حجاب هر اقدامی محدود به حجاب نمیماند. #سطح_اقدام، #مدل_اقدام، #ابزار_اقدام، #مراحل_اقدام و #پیوست_اقدام همه باید تدبیر شود. در غیر این صورت نه تنها در #حجاب موفق نمیشویم که شیرینی عملیات وعده صادق نیز به کاممان تلخ میشود...
🔻 ما تجارب مهمی در زمینه تدبیر امور پیچیده داریم. عملیاتهایی پیچیده و ترکیبی مثل #وعده_صادق و با برخورداری از تدابیر کاملا حساب شده و هماهنگ در حوزه آفندی و پدافندی و سیاسی و رسانهای و اقتصادی برای به نتیجه رسیدن و خنثی کردن طراحی دشمن که بارها در حوزههای نظامی رخ داده باید در حوزههای ترکیبی پیچیده فرهنگی مثل #مقوله_چندبعدی_حجاب به کارگیری شود.
#حجاب
#وعده_صادق
#افکار_عمومی
#پیوست_اجتماعی
#پیوست_رسانهای
#جنگ_شناختی
#طرح_حجاب
#انذار
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
☘ لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنودٍ لَم تَرَوها وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذينَ كَفَرُوا السُّفلىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ العُليا ۗ وَاللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ (توبه: 40)
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#حاج_قاسم خیالت آسوده، سر عهدِ همیشگی هستیم
دشمن از نخوت و غرورش مست، ما ز ذکر علی علی ع مستیم
خلق کافر سپرده دل به چه چیز؟ #گنبد_آهنین پوشالی؟!
ما ولی شیعیان سلطانیم دل به گنبدطلای او بستیم
#شعر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 ماجرای تعطیلی شنبهها...
(درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه)
✔️ قسمت اول
🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله #تعطیلات_شنبه به مسئله برای بچههای جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژهای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟
🔹سکانداری جریان غربگرا در ماجرای تعطیلی شنبه
🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبهها را جریان همراه با روزنامه #دنیای_اقتصاد و البته با میدانداری این روزنامه انجام داد. و میدانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی #جریان_لیبرال در کشور است. پس همین مقدار ایجاب میکند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم.
🔹 معناداری زمان در اسلام
🔻 #معناداری_زمان در فرهنگ دینی
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمانهای خاص #روایات فراوان درباره #ارزشگذاری، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است.
🔹 زمان و سبک زندگی
🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در #سبک_زندگی_اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به #مقوله_زمان است.
🔻 #زمان محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم میشود. پس زمان امری مهم است.
🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه
🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه میکند؟
1. #تجربه_زیسته نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، بهطور طبیعی روز دوم بهعنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح و... بهشمار میآوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را بهعنوان روز تعطیل نشان میدهد.
2. #تحولات_فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد #ذهنیت_اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد.
3. جایگاه جمعه در #فرهنگ_اسلامی اما جایگاه خطیری است. در اسلام #جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی بهشمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در #نماز_جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است.
#جمعه روز خاص و #نماد_اسلام است و بهنوعی از #شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر #شنبه که #نماد_یهود است و یکشنبه که #نماد_مسیحیت است. ما نسبت به #بُعد_نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر #هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و #دیگری شما را تعیین میکند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، #هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد.
ادامه دارد...
#تعطیلات_شنبه
#سبک_زندگی_اسلامی
#جریان_لیبرال
#دنیای_اقتصاد
#ارزش_زمان
#هویتزدایی
#جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلی شنبهها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ری
📝 ماجرای تعطیلات شنبهها...
(درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه)
✔️ قسمت دوم
🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟
🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر #نظم_اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس #منطق_اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس #منطق_فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار #حیات_طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی
🔻 در نامه اخیر #اتاق_بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
"اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر #استانداردهای_اقتصاد_جهانی است."
🔻 این استدلال که باید خودمان را با #نظم_جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از #جامعه_جهانی میزدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام #نظم_غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
🔹 ارتجاع تمدنی
🔻 تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ چون #پیمان_شانگهای و #بریکس و... پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و #دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از #نظم_آمریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی #ارتجاع_تمدنی است.
🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله
🔻 تأکید میکنم #مسائل_کلان را نباید #اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، #پیام_پنهان این تصمیم به #ناخودآگاه_جامعه است.
#تعطیلات_شنبه
#جریان_لیبرال
#پیام_پنهان
#نظم_آمریکایی
#جامعه_جهانی
#نظم_اجتماعی
#ارتجاع_تمدنی
#ناخودآگاه_جامعه
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔻 کار خوبی از برادران عزیز در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
✅ متن گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته)
#ایران_آینده👇🏻
https://eitaa.com/Iran_of_the_future
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد...
🔻 دقیقا بعد از خطبههای نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین باید به وظیفه خود نسبت به هنجارشکنی عمل کنند، نیروی انتظامی بیانیه داد که از شنبه با مصادیق هنجارشکنی برخورد میکند.
🔻 از ظاهر امر و از وضعیت ماههای قبل چنین برمیآید که اگر این تصریح آقا نبود، اقدام عاجلی نیز در دستور کار قرار نمیگرفت.
🔻 اینکه مطالبه آقا قطعاً باید اجرا شود که محل ترديد نیست اما همه حرف را باید باهم دید. به این بخش دقت کنیم:
"... همانطور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید #نقشه و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام #کارهای_بیقاعده و بدون برنامه پرهیز شود."
🔻 نه اینکه به بهانه برنامه نداشتن اقدامی نکنیم و نه اینکه به بهانه مطالبه آقا یکدفعه بدون تدابیر چندلایه اقدام به عملیات کنیم! نه افراط و نه تفریط. اما همین چندروزی که از اجرای طرح گذشته کمکم آسیبهای قابل حدس آن دارد نمایان میشود. گویی بسیاری از اقدامات مصداق همان #کارهای_بیقاعده است که آقا هشدار داده بودند.
🔻 تنها امری که میتواند پیروزی ایران در مقابل اسرائیل و احساس غرور ملی و #انسجام_ملی را تبدیل به گسست و شکست کند اجرای غلط سیاستهای حجاب است.
➖➖➖➖
📝 یادداشت مرتبط: از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/1390
#حجاب
#آسیبشناسی
#کارهای_بیقاعده
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد... 🔻 دقیقا بعد از خطبههای نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین ب
♦️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان بهدلیل #کارهای_بیقاعده در حوزهٔ #حجاب تذکر دریافت کردهاند.
🆔 @taalighat
#غصه
🔻 امروز بعد از #طوفان_الاقصی و حالا بعد از عملیات #وعده_صادق که ایران وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده و نظم جدیدی در جهان در حال پدیدآمدن است و #جوان_انقلاب_اسلامی باید همه توان و ذهن و اندیشه و عمل خود را برای #تدبیر این دنیای جدید و طراحی #ایران_آینده و #جهاد_تبیین آن برای مردمان این سرزمین کند،
و در این فکر باشیم که چگونه احساس #غرور_ملی و حس #امید و افتخار را توسعه و به #حس_مشترک_ایرانیان تبدیل کنیم...
اما هر روز درگیر یک دعوای حیدری نعمتی میشویم و امروز هم درگیر اینکه آیا فضائلی راست گفت یا دروغ! کی صورتی است و کی قهوهای!
نحن فی الآفساید...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#تعطیلات_شنبه
📚 پرونده ویژه روزنامه همشهری و پاسخ به ابهامات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه
📍شنبه را قرمز نکنید
(دلایلی در تأیید تعطیلی پنجشنبهها و منتفیشدن تعطیلی شنبهها)
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (5) 📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻 یکی ا
حجابنوشت (6)
طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه
🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اختناق" بر لزوم نقش حاکمیت در مسئله حجاب تأکید کردم. همانطور که گفته شد مسئله در شیوه "اعمال اقتدار" است. حال که طرح نور بهعنوان الگوی اقدام انتخاب شده، حول همين مدل و تدابیر لازم سخن میگوییم:
🔻 پیوست رسانهای
(ابتکار عمل در تولید تصویر و بازنمایی رسانهای)
🔹 توجه به این سخن رهبری که "قدرت رسانه از قدرت موشک و پهپاد بیشتر است" را جدی بگیریم. کنش شما، مصاحبه شما، حضور میدانی شما در رسانه بازتاب و تفسیر دارد. روایت میشود، پس #روایت_اول را قبل و بعد از ماجرا شما باید بسازید.
(بازنمایی و تصویرسازی رسانهای)
یک گام در تولید روایت اول، تولید تصویر از مدل جدید ورود حاکمیت به عرصه حجاب با تولید رسانهای و تیزرهای تبیینی است. فضاسازی فکری و ذهنیتسازی برای مخاطب با ابتکار عمل شما ساخته میشود. اگر این اقدام درست رخ دهد، حتی خطای احتمالی ذیل ابر تصویر ساخته شده منحل میشود.
🔻 بازنمایی و تصویرسازی اجتماعی
🔹 نمود اجتماعی شما چیست؟
گشت ارشاد یا بهتعبیر جدید طرح نور، در متن جامعه چه قاب و تصویری را خلق میکند؟
تقابل حاکمیت _ مردم
خشونت یا اقتدار
تقابل اقلیت _ اکثریت
تقابل چادر _ روسری
شما دارید چه تصویری میسازید؟
این تصویر از قبل باید از زوایای مختلف طراحی و تدبیر شده باشد:
نحوه پوشش
نحوه حضور و ترکیب تیم
نحوه گفتگو و تعامل با مردم
طراحی ماشین گشت ارشاد
رنگ و لباس و شمایل مأموران (عدم لباس امنیتی)
زبان بدن مأموران
مجهز بودن لباسها به دوربین
و دهها آیتم دیگر...
اینها بخشی از تصویرسازی اجتماعی ماست. مردم باید مأمور پلیس را کنار خود ببینند، نه در مقابل خود.
🔻 گفتگو با جامعه و رونمایی از مختصات طرح جدید
مسئولین میبایست با مردم گفتگو کنند. #اقناع عمومی صورت پذیرد. برای تکتک جملات فکر شده باشد. این گفتگو بروز #عقلانیت و #فرهیختگی حاکمیت باشد. و در آن به #شبهات پاسخ و #پروتکل_برخورد و مواجهات کاملاً روشن باشد.
🔻 تولید پشتوانه نخبگانی و اجتماعی
گفتگو با نخبگان یکی از ارکان اجرای طرح است. #طرح_اجتماعی یعنی آنچه مخاطب خود را #جامعه قرار داده است. نمیتوان برای جامعه طرحی را اجرا کرد بدون آنکه #ذهنیت او را شناخت. جامعه جهتگیری کلی خود را از #گروههای_مرجع دریافت میکند. نباید بعد از اجرای طرح همه از موافق و مخالف ابراز بی اطلاعی کنند. پس بايد پیش از طرح با نخبگان از طیفهای گوناگون گفتگو شود. آنها به وجود اندیشه و #عقلانیت در پس طرح اذعان کنند. این اذعان موجب میشود از سطح واکنش و تندی آن کاسته شود. و از سوی دیگر موج همراهی و #تأیید_عمومی بهچشم بیاید.
🔻 تدبیر و طراحی سناریو برای انواع احتمالات حین اجرای طرح
هنگام اجرای طرح با چند دسته واکنش مواجهیم و برای هرکدام چه سناریویی داریم:
افرادی که با صرف حضور پلیس حجاب را رعایت میکنند.
افرادی که با صرف تذکر حجاب را رعايت میکنند.
افرادی که اعتنا نمیکنند.
افرادی که اقدام به مقابله، فحاشی و درگیری میکنند.
عمده مشکل در ناحیه مخاطب چهارم است که تبدیل به #خوراک_رسانهای میشود. با این دسته محدود چه کنیم؟
پیشنهاد: بههیچوجه در محل وقوع درگیری بازداشت نشود. تصویر تقابل ایجاد نشود. تصویر طرف اخذ شده و پس از مراجعت به منزل بازداشت شود. یعنی شما در متن جامعه اجازه ثبت تصویر هیچ درگیری را نمیدهید به او نیز امنیت برخورد نمیدهید.
🔻 آغاز محدود و بازخوردگیری
طرح نباید از ابتدا بهصورت گسترده آغاز شود. آغاز بهصورت محدود و بعد بازخوردگیری اجتماعی و بازسازی طرح متناسب با پیمایش های اجتماعی
🔻 آغاز همزمان چند لایهای طرحهای ناظر به حجاب
همه اذعان دارند بحث حجاب دارای چندلایه متراکم است. پس اعمال اقتدار نبايد منحصر در لایه اجتماعی باشد.
ضلع #امنیتی و شناسایی گروههای سازمانیافته اشاعه فحشا
#شبکه_توزیع لباسهای هنجارشکن
پیج های تهییج کننده و دارای نقش هماهنگ کننده
گروههای فعال در زمینه امربه معروف و کارهای ایحابی (جانمایی دقیقا در نقاط آغاز طرح حجاب)
و... همه بايد بهصورت همزمان آغاز شود.
🔻 پرهیز از مخابره این پیام غلط به جامعه
همه این اقدامات باید با ملاحظه یک امر اساسی باشد: جامعهای که با تورم، گرانی، بیکاری و... دست و پنجه نرم میکند نبايد حس کند همه هم و غم حاکمیت متمرکز در مسئله حجاب است و نه حل مشکلات معیشتی مردم. این پیام غلط موجب میشود همراهی اجتماعی کاهش یافته و کارهای خوب دیگر حاکمیت بهچشم نیاید.
🔰️ آنچه گذشت تنها یک برش از تدبیر چندلایه بهعنوان نمونه بود. مقصود اصلی اینکه در دنیای امروز بدون لحاظ پیچیدگی های امر اجتماعی نمیتوان دست به اقدامات کلان زد.
#حجاب
#پیوست_رسانهای
#پیوست_اجتماعی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (1)
🔻 دانشگاه یکی از گرانیگاه های پیشبرد حرکت مدرنیته است. دانشگاه با جذب سطوح مختلف نخبگان، تربیت، جهتدهی و راهبری آنها اساساً راهبری جوامع را در اختیار دارد.
🔻 اهتمام غرب به مسئله دانشگاه از حیث #پیشران_اجتماعی و جریانسازی آن است. دانشگاه و نخبگان در جوامع #الهامبخش و #طبقه_مرجع بهشمار میآیند و این طبقه مرجع در کلیت خود باید در خدمت غرب بماند.
🔻 در بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیا، مقوله #تولید_علم درواقع سفارش علم و #مدیریت_علم از سوی نهادهای اطلاعاتی، وزارت جنگ، و نهادهای وابسته به قدرت است. ماهیت #اقتصاد_علم وابستگی و سفارشی بودن است.
(هرچند انسانهای آزاداندیش نیز پیدا میشوند حتی در دانشگاههای مدرن، اما رویه غالب درخدمت اهداف کلان غرب بوده و جریان منتقد هيچگاه جریان پیشرو و جریانساز نبوده است.)
🔻 امروز همین نهاد ذاتاً مدرن، بعد از #طوفان_الاقصی وارد دوران جدیدی از حیات خود شده. تظاهرات علیه اسرائیل، حمایت از غزه، نقد عملکرد غرب، پدیده بزرگ و مهمی است.
🔻 این سنگر آنچنان برای غرب مهم است که برای جلوگیری از فتح شدن آن حاضر شده نقاب #حقوق_بشر و #آزادی_بیان و... را کنار بزند و با اسلحه حریم دانشگاه را نقض کند و از استاد دانشگاه تا دانشجو را دستگیر و تحقیر کند.
🔻 خون مردم #غزه دارد بهسرعت نقاب را از چهره غرب کنار میزند و روح کودکان پروازکرده به آسمان دور #فطرت های پاک حلقه زده و یک به یک را بیدار میکند.
🔻 غرب در خواب هم نمیدید که وسط خیابانهای لندن و پاریس و نيويورک مردمش علیه اسرائیل و آمریکا و غرب شعار بدهند. غرب در خواب هم نمیدید دانشگاههایش #کانون_مبارزه_با_صهیونیسم و حمایت از آرمان فلسطین شود. صدای شکستن دیوارهای #تمدن_غرب دارد بلندتر از همیشه به گوش میرسد. صدای خردشدن استخوانهای پوسیده مدرنیته همهجا را گرفته. صدای افول آمریکا چقدر گوش نواز است.
🔻 دنیای بعد از #طوفان_الاقصی دنیای جدیدی است. #طوفان_الاقصی حمله به اسرائیل نبود، حمله به ذات و نقطه کانونی غرب و مدرنیته بود. و #طوفان_الاقصی مبدأ یک انقلاب جهانی شد.
✅ درچنین شرایطی #رسالت جوان مؤمن انقلابی بیتردید متفاوت خواهد بود. ما با دنیای جدیدی مواجهیم و باید برای این نظم جدید آماده باشیم و کنشگر. باید درباره این #رسالت_جدید سخن گفت، اندیشید و به ابعاد آن فکر کرد.
📍بهویژه درباره کنشهای لازم #جنبش_دانشجویی ایران و نقد این کمفروغ بودن دراین دوران حساس
➖➖➖➖➖
🆔 پوشش اخبار تحولات دانشگاههای جهان: تلگرام
@Fawnous
@gharbsetiz
صفحه رسمی اینستاگرام:
https://www.instagram.com/fawnous_1948?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
#طوفان_الاقصی
#رسالت_ما
#جوان_انقلاب_اسلامی
#دوران_جدید_عالم
#دانشگاه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
بچههای معصومیه
☘ این قاب تصویر تعدادی از بچههای معصومیه در دهه 80 است. طلبههایی با صفا و دوستداشتنی.
☘ امروز بسیاری از این بچهها، از افراد اثرگذار در حوزه فرهنگ و علم هستند. هریک در نقطهای منشأ اثر و کانون حرکت.
☘ حوزه علمیه #معصومیه روزگاری چشمه جوشان تربیت انسانهای انقلابی و عالم و مخلص بود.
تا باد چنین بادا...
➖➖➖➖
🆔 لینک خاطراتی درباره مدرسه معصومیه:
https://eitaa.com/taalighat/558
#از_معصومیه_ای_که_بود
#دهه_هشتاد
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (1) 🔻 دانشگاه یکی از گرانیگاه های پیشبرد حرکت مدرنی
📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (2)
🔻 اتفاقی که امروز در دانشگاههای جهان میافتد را نبايد ساده گرفت. موج #طوفان_الاقصی از لایه اجتماعی به لایه نخبگانی جوامع غربی رسیده است. چند روز بیش با دوستی در منچستر انگلیس صحبت میکردم، میگفت هفتهای نیست که اینجا راهپیمایی علیه اسرائیل نباشد و این اتفاق در انگلیس یعنی ورود به دورانی جدید. این یک فرصت و موقعیت است نه یک موفقیت نهایی.
🔻 هم آن لایه اجتماعی و هم این لایه نخبگانی در صورتی بزنگاه یک تحول کلان بینالمللی خواهند بود که برای آن تدبیر کرد. این تدبیر لایههایی دارد که اشاره میکنم.
🔻 ساخت ادبیات و تولید فلسفه اعتراض
حرکت مردمی باید ریشهدار شود تا ماندگار گردد. ایجاد پیوند بین لایه اجتماعی و جامعه نخبگانی از مسیر #تولید_ادبیات و #فلسفه_حرکت است. باید این هیجان تبديل به باور و اعتقاد نشأت گرفته از مبنا شود تا پایایی یابد.
🔻 تولید محتوا و استنطاق نخبگان
ما با مخاطبین متنوع مواجهیم پس باید تکثر در ادبیات را رقم بزنیم. به زبان همان مخاطب به صدها روش:
🔹گفتگوی گسترده با دانشمندان و اساتید دانشگاههای مختلف دنیا
🔹تبديل گفتگوها به محتوا و متن و ژورنال علمی
🔹جهتدهی نشریات معتبر به انتشار مصاحبهها و مقالات
🔹تولید گفتگوهای وبیناری مفصل و استخراج دهها و صدها کلیپ
🔹توزیع محتوا در یوتویوب و اینستاگرام و توییتر و...
که تم همه تببین مبانی حمایت از #آرمان_فلسطین و مبارزه با #صهیونیسم است. مردم باید بیان و ادبیات و زبان پیدا کنند.
🔻 تثبیت ذهنیت و گفتمان عمومی
تصور کنید فردا #آتشبس در غزه اتفاق افتاد، آیا فردای آتشبس ماجرای اعتراضات جهانی تمام میشود و صهیونیستها بهدنبال تغییر #ذهنيت_جهانی حرکت خواهند کرد؟
دوگام قبلی برای این نکته راهبردی است: ما باید این هیجان را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم. تجربه تلخ #جنایت_عربستان در #یمن و کشتار هزاران کودک و بازسازی وجهه جهانی با طرح نئون و لیگ فوتبال و سوپراستارها را فراموش نکردیم. عربستان امروز یکی از مقصدهای مهاجرت حتی از اروپاست. پس نباید اجازه داد چنین فضایی رقم بخورد هرچند #قصه_غزه بسیار متفاوت است اما غفلت جایز نیست. تولید متن و محتوا زمینهساز تثبیت بلندمدت مسئله است.
🔻 ایجاد اتصال بین کانونهای اعتراض
حرف واحد، اعتراض واحد، درد واحد یعنی #هدف_مشترک بزنگاه #خیزش_جهانی است. باید بین دانشگاهها، دانشجویان و دانشمندان اتصال برقرار کرد. کمپینهای مشترک، وبینارهای مشترک، بیانیههای مشترک، اعتراضات در روزهای مشترک، همه بستر یک اتفاق بزرگ است.
🔻 تولید خط پیام واحد
سخن معترضین چیست؟ جهت این سخن است که مهم است. باید اعتراضات #جهت بخشید. به آن #پیام داد. در این میان آنچه پیام فطری و انسانیتر باشد، ماندگارتر است.
در اینجا پرداختن و دامنزدن به سخنان رهبری و #ایرانیزه کردن ماجرا و ورودهای مستقیم حاکمیت یک #اشتباه_راهبردی است.
اما تأکید بر خطوط زیر مهم است:
🔻🔻🔻
صهیونیسم و ایدئولوژی ضدانسانیت
مدرنیته و تناقضات فکری
دولتهای غربی، تناقض در نظر و عمل
رؤیای آمریکایی، رؤیای انسانیت نیست
➖➖➖➖➖➖➖
یادداشت مرتبط:
🔻 جهاد تبیین در عصر قیام غزه
https://eitaa.com/taalighat/1200
#طوفان_الاقصی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (6) طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه 🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اخ
حجابنوشت (7)
📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما...
(مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما)
🔻 کلیدواژهی #مطالبهگری این روزها بسیار پرتکرار و نشانهای از انقلابی بودن است. قطعاً این امر مورد تأکید رهبری است و مطلوب اما اینکه در بزنگاه مشکلات عادت کنیم #دیگری را مقصر بدانیم و از نقش خود در آن مشکل سخن نگوییم خلاف انصاف و مروت است.
🔻 #حاکمیت قطعاً در قبال حجاب مسئولیت دارد، بايد کارهایی میکرد و کارهایی کند. #مطالبه هم درست اما ماندن در مطالبه و وظیفه را محدود به مطالبه کردن، نوعی فرار از مسئولیت انقلابی است. انگار نوعی بوی #عافیتطلبی میدهد.
🔻 اما فلش مطالبهگری ما همواره بهسمت دیگری است. ما دائماً در نقد حاکمیت سخن میگوییم و قلم میزنیم. مثلا در امر #حجاب دائماً در حال مطالبه (بخوانید پرخاش) هستیم که تکالیف 30 و اندی دستگاه چه شد؟ لایحه حجاب چه شد؟ گشت ارشاد چه شد؟ و...
🔻 حالا برخی با به میدان آمدن نیروی انتظامی در مسئله حجاب، گویی احساس میکنند مسئله تمامشده است. پلیس مشکل را حل میکند. اما زهی خیال باطل...
🔻 در بهترین حالت پلیس میتواند جلوی #کشف_حجاب را بگیرد، اما کسیکه تا دیروز کشف حجاب میکرد و امروز با ورود قوه قهریه ازاین کار امتناع میکند، آیا تغییری کرده است؟
🔻 تغییر در لایه #باورهای_عمیق_دینی راهبردی ترین نقشی است که جریان انقلابی باید در مسیر آن گام بگذارد. نظارهکردن عملکرد حاکمیت و مقادیری #نقزدن و نام آن را مطالبهگری گذاشتن، چیزی بیش از #عافیتطلبی نیست.
🔻 #سادهدلانه است اگر وقتی کمی اوضاع حجاب در ظاهر بهتر شد، یا امروز که پلیس به میدان آمده خیالمان راحت شود و دنبال کارهای قبلی خود برویم. کمااینکه سادهدلانه بود همان موقعی که همه عزم برخی این شده بود که برای حل مسئله حجاب باید مطالبه کنند تا پلیس وارد شود.
🔻 حال که حاکمیت بهمیدان آمده فلش مطالبهگری را باید بهسمت خودمان برگردانیم و از خودمان بپرسیم ما کجای این ماجرا هستیم و باید چه کنیم؟ خودمان را، جبهه انقلاب را، تشکلهای فرهنگی را، عملکرد همه اینها که در واقع خودمان هستیم را #محاسبه کنیم که چه کردیم؟ چه میتوانستیم بکنیم و نکردیم؟!
منِ طلبه
منِ دانشجو
منِ تشکل
منِ فعال فرهنگی
و...
ما چه کردیم؟ چه میکنیم؟ چقدر تعویق داریم؟ چقدر کمک کار حاکمیت بودیم؟ کجا صحنه آماده کرديم؟ کجا اندیشه را جلو بردیم؟ #طرح_راهبردی ما چیست؟ بدون یک ورود چابک از سوی بدنه انقلابی، هیچ ورددی در حاکمیت به #حل_مسئله منجر نخواهد شد. ما از حاکمیت مطالبه میکنیم! چه کسی از ما مطالبه کند جز وجدانمان؟!
#حجاب
#جبهه_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#نکته
کسیکه پیش از رشد روحی و #بلوغ_اجتماعی به مرحله #بروز_اجتماعی میرسد هم مسیر #رشد خود را مسدود (یا محدود) میکند و هم جامعه را دچار چالش...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
بهبهانه روز معلم
(شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد)
🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان و صاحبان اندیشه و تربیت در آن جامعه است. روز معلم فرصتی است برای تجليل از آنانی که در رشد ما اثرگذار بودند. اما اگر به این مقوله بهچشم یک #سرمایه_اجتماعی نگریسته شود، شیوه تجليل تغییر یا توسعه مییابد.
🔻 اساتید #ظرفیتهای_انسانی در هر جامعهاند. ما از سرمایههای انسانی جامعه خود آنچنان که بایسته است بهره نمیبریم چرا که اساساً #توصیف_راهبردی از ایشان نداریم.
🔻 توصیف راهبردی اساتید یعنی تحلیل و توصیف آنها از زوایایی که امکان بهرهمندی بیشتر از وجودشان را فراهم میکند و مطالعه این ابعاد:
✔️ توصیف ویژگیهای شخصیتی ممتاز
✔️ توصیف ظرفیتهای تربیتی
✔️ توصیف #پروژه_فکری
✔️ توصیف ظرفیتهای اجتماعی
✔️ توصیف ابعاد مغفول وی
✔️ توصیف #کارویژه
✔️ توصیف ابعاد عملکرد
✔️ توصیف آثار علمی و عملی ناشناخته
✔️ توصیف شیوههای بهرهمندی بیشتر از وی
🔻 ما نمیتوانیم ظرفیتهای انسانی خود را درست معرفی کنیم، درست توصیف کنیم، ارتباط درستی بین جامعه، نخبگان، حاکمیت و ایشان برقرار کنیم. اساساً گویا فاقد #فناوری #اجتماعی مناسب برای بهرهمندی از #ظرفيتهای_نخبگانی هستیم.
🔻 در ادامه چند یادداشت که قبلاً نگاشته شده و هرچند درمقام استیفای همه نکات بالا نبوده اما برخی ویژگیها را واجد است، تقدیم میشود. ایکاش مجالی بود تا درباره بسیاری از اساتیدی که سالها از محضرشان بهره بردیم، سخن میگفتیم.
#ظرفیتهای_انسانی
#ظرفیتهای_نخبگانی
#توصیف_راهبردی
#پروژه_فکری
#سرمایه_اجتماعی
#فناوری_اجتماعی
#پیشنهاد
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
بهبهانه روز معلم (شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان
📝 فرصتِ حضور آیتالله تحریری در تهران برای جبهه انقلاب
🔹 پیشینه حوزه حکمی تهران
🔻 حوزه علمیه تهران طی دو قرن اخیر پایتخت حکمی حوزههای علمیه بهشمار میآمد. بزرگان و سرآمدانی چون حکیم جلوه، آقا علی مدرس زنوزی، محمدتقی آملی، محمدعلی شاهآبادی، رفیعی قزوینی، فاضل تونی، الهی قمشهای و ابوالحسن شعرانی برخی حکمای مشهور این حوزه بودند.
🔻 در نیم قرن اخیر علیرغم رحلت بزرگان نسل قبل، وجود علمایی چون سیدرضی شیرازی، خسروشاهی، خوشوقت، آقامرتضی و آقامجتبی تهرانی، حقشناس، شیخ حسن پهلوانی و... به این حوزه قوام میبخشید. مهمترین ویژگی حوزه تهران برجستگی اخلاقی و عرفانی و حکمی آن بود.
تدبیر رهبری
🔻 با رحلت اکثر قریب به اتفاق این بزرگان حوزه تهران دیگر چون سابق کمتر شاهد تکیهگاه هایی محکم بود مگر معدودی از علما. رهبر فرزانه انقلاب کوشیدند با دعوت از برخی چهرهها به جبران بخشی از این نقیصه بپردازد. انتصاب آیتالله شیخ محمدباقر تحریری به تولیت مدرسه مروی و درج تعبیر کمسابقه "جنابعالی که حائز مقام علمی و معنوی" هستید و تأکید بر #مقام_معنوی وی، شاید بهنوعی اشارهای بود برای مخاطبین.
🔹 جامعیت علمی
🔻 #آیتالله_تحریری از یکسو شاگرد برجسته مرحوم آیتالله سعادت پرور است و ازسوی دیگر در فقه و اصول و فلسفه و تفسیر صاحب کرسی درس خارج، بهنوعی دارای یک #جامعیت نسبی که میتواند بخشی از خلاء حوزه تهران را جبران کند.
🔹 دارای مکتب عرفانی
🔻 آیتالله تحریری دارای #سبک_تربیتی ویژهای است که امتداد #مکتب_عرفانی_علامه طباطبایی بهشمار میآید و در آن نقش ادعیه و روایات بسیار پررنگ است که بايد مجزا درباره آن سخن گفت.
🔹 عارف انقلابی
🔻 نکته مهم دیگر درباره وی بعد انقلابی و اجتماعی وی است. آیتالله تحریری عارفی #انقلابی است که در بزنگاه ها صریحاً موضع میگیرد و رهنمود میبخشد نه در کنج عزلت و احتیاط پنهان شود.
🔹 محور رشد جبهه انقلاب
🔻 حضور بزرگان حوزه تهران نهتنها موجب رونق حوزه تهران که منشأ رشد جامعه متدینین تهران بود. امروز حضور آیتالله تحریری در تهران یک فرصت و نعمت برای #حوزه_تهران و #جبهه_انقلاب است تا از وجود ایشان بهره ببرند و رشد کنند. جبهه انقلاب بدون #رشد_معنوی و فکری نمیتواند بارهای بزرگ انقلاب را به دوش بکشد.
🔻 هجرت آیتالله تحریری از قم به تهران صرف تولیت یک حوزه علمیه نیست بلکه فرصتی برای ارتقای معنوی و معرفتی جبهه انقلاب است. مبادا این فرصت را قدر ندانیم. و البته بهرهمندی از بزرگان قواعدی دارد که باید بیاموزیم.
🔻🔻🔻
☘ دروس اخلاق استاد تحریری در تهران:
🔹 سهشنبهها (بعد از نماز مغرب):
مسجد مدرسه مروی
🔹 جمعهها (صبح):
مسجد مدرسه معیر
کانال استاد:
🆔 @seratemostaghim_ir
➖➖➖➖
❇️ ایکاش مدیریت حوزه علمیه تهران برای جبران افول #حوزه_پایتخت تدبیری کند و از چهرههای اثرگذار برای هجرت به تهران دعوت.
#آیتالله_تحریری
#جبهه_انقلاب
#رشد_معنوی
#حوزه_تهران
#ظرفیتهای_انسانی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
نگاهی به ویژگیها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام
بهبهانه روز معلم
چندخط دربارهی استاد خسروپناه
🔹شاگردپروری
🔻 ارتباط استاد خسروپناه با طلبهها نزدیک و صمیمی و شاگردپرورانه است. برای طلبهها وقت میگذارند. به حجرهها رفتوآمد دارند. بعد از ازدواج هم بچهها سر میزدند. درس و بحث و کارمان را رصد میکردند و بهموقع تذکر میدادند.
🔹 پرکاری
🔻 ساعت کاری حاج آقا از بعد نماز صبح شروع میشد. اولین کلاس ما با ایشان بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب بود. ما #کشفالمراد میخواندیم. وقتی آفتاب میزد و ما خارج میشدیم گروه بعدی که #شواهدالربوبیه میخواندند میآمدند. محل کلاس هم منزل ایشان بود.
🔹 حل نیازهای برزمین مانده
🔻 سال 88 بعد از فتنه مدتها فضای دانشگاهها ملتهب بود. حاج آقا خودش داوطلبانه هر هفته به دانشگاه تهران میرفت و پاسخ به شبهات میداد. این جلسه حدود یکسال ادامه پیدا کرد.
🔻 یک زمان فرقههای انحرافی مسئله ایشان شده بود، کنار دیگر کارها زمانی را برای مطالعه و حتی رفتوآمد با برخی از این گروهها صرف میکرد که محصول آن شد جلد دوم کتاب جریانشناسی ضدفرهنگ ها.
🔻 بعد از اظهارنظرهای آقای علوی بروجردی علیه اقتصاد اسلامی توقع این بود که مدعیان اقتصاد اسلامی پیشقدم شده و با ایشان گفتگوی انتقادی داشته باشند اما نشد. آقای خسروپناه اما پیشقدم شد و با رعایت همه آداب و شئونات حوزوی در مناظره مفصلی با ایشان شرکت کرد.
🔹 بیاعتنایی به شئونات کاذب
🔻 حوالی سال 86 بود که محسن کدیور یک سخنرانی علیه ولایت فقیه و آقا ایراد کرده بود. هیچ کس هم جواب درخوری نداده بود. حتی یکی از نهادهای انقلابی حوزه علت سکوت خود را کسر شأن جواب دادن به کدیور مطرح میکرد. آقای #خسروپناه شام حجره ما مهمان بودند. از قصه کدیور خیلی عصبانی بودند. خطاب به آن نهاد مذکور گفتند، اگر شأن شما نیست، به من میگفتید من جواب میدادم من ندارم از نوع این شأن و شئون!!!
🔹 کمک همهجانبه به طلاب
🔻 یک روز از وضعیت نامطلوب طلبهها، سردرگمی ها، نیاز به مشورت، مشکلات درسی، روحی، خانوادگی و... غیره گفتم. اینکه بزرگترها برای رسیدگی به طلبهها وقت نمیگذارند و پیامدهای عجيبی که داشته. بهشدت نسبت به این مسئله دغدغهمند بودند.
مدتها جمعهها از 6 صبح تا 6 عصر بااینکه تنها روز مختص خانواده و استراحت بود، این روز را به طلبهها اختصاص دادند. هر هفته این ساعت وقت میدادند. طلبهها یکی یکی میآمدند مشورت میگرفتند، مشکلات شان را مطرح میکردند و میرفتند.
#استاد_خسروپناه
#روز_معلم
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🔆 تصویری از #استاد_خسروپناه در حجره طلاب مدرسه معصومیه
🗓 بهار 1387
#استاد_خسروپناه
#مدرسه_معصومیه
#خاطره
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
بهبهانه روز معلم (شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان
📝 یادداشتهای مرتبط باموضوع پیشگفته در یادداشت "روز معلم"
🔻 نگاهی به ابعاد حیات و مکتب عرفانی آیتالله ناصری دولت آبادی
https://eitaa.com/taalighat/647
🔻 فرصت حضور آیتالله تحریری در تهران
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔻 نگاهی به ویژگیهای استاد خسروپناه
https://eitaa.com/taalighat/849
https://eitaa.com/taalighat/1415
🔻 استاد فلاح شیروانی، فیلسوف انقلاب
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
🔻 نگاهی به ابعاد شخصیت مرحوم استاد سیدآقاحسینی
https://eitaa.com/taalighat/766
https://eitaa.com/taalighat/767
🔻 چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمیدانیم
https://eitaa.com/taalighat/790
https://eitaa.com/taalighat/789
🔻 درسوگ قدرناشناسی سرمايهها و ظرفیتسوزی در حوزه
https://eitaa.com/taalighat/605
https://eitaa.com/taalighat/606
https://eitaa.com/taalighat/608
https://eitaa.com/taalighat/609
#لینک
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat