دهه فجر، دهه مردم، دهه هویت
(ضرورت طراحی و تدارک جشن بزرگ ملی)
🔻 بیش از یک ماه پیش بود بسته ای پیشنهادی درباره #دهه_فجر برای برخی دوستان که مسئولیت های فرهنگی دارند، فرستادم. اینکه چه کردند اطلاعی ندارم اما چند نکته از آن را بیان می کنم.
🔻 مهمترین ویژگی انقلاب، مردمی بودن آن بود. دهه فجر باید #دهه_مردم باشد. دهه قاطبه مردم. مردم باید انقلاب را آنچنان انقلاب خودشان بدانند و به آن افتخار کنند که با همه وجود در این ایام شادی خود را بروز دهند. اما به مرور زمان دهه فجر جنبه ای نمادین به خود گرفت، و #حاکمیت متولی برگزاری مراسمات مربوط به آن شد. با بروز برخی مشکلات اقتصادی به ویژه در دهه اخیر، جنبه مردمی بودن این جشن ها نیز کاهش یافت. عوامل متعدد دخیل در آن را تقریبا همه می دانیم ولی این قطار باید به ریل اصلی خود بازگردد.
🔻 یک ملت نیاز به #شادی_جمعی و عمومی دارد. نیاز به یک موضوع مورد افتخار به صورت جمعی و ملی دارد. این موضوع است که #هویت_جمعی را بین یک ملت تقویت می کند. آن ها همه خود را حول یک موضوع، #ید_واحده می بینند. ما مثل نان شب به وحدت ملی محتاجیم. و یک فخر ملی و #جشن_ملی می تواند یکی از محورهای این وحدت باشد. ملت از بسیاری مسائل خسته و کسل است. پدید آوردن بسترهای شادی ملی به #نشاط_عمومی در کشور منجر می شود.
📌 بسیاری از کشورها #جشن_ملی دارند با اینکه تهی از هویت واقعی است، اما مردم در آن روز واقعاً جشن میگیرند اما ما بستری نساختیم که از یک #انقلاب_واقعی، مردم لذت ببرند و به آن افتخار کنند.
🔻 عید غدیر، عید مبعث، نیمه شعبان همه مناسبت های عزیزی هستند که باید در مقیاس ملی جشن گرفته شوند اما در این میان #جشن_انقلاب را باید ویژه دید. جشن انقلاب باید به اندازه عید نوروز که یک میعاد ملی است، برای ایرانیان ویژه باشد. #هویت_ایرانی امروز باید حول انقلاب اسلامی تعریف شود. او خود را #انسان_عصر_انقلاب بداند. بدون هویت سازی امکان ادامه انقلاب ممکن نیست. ساخت و تقویت این هویت در مقیاس ملی ساده نیست اما باید به عنوان یک مسئله آن را مهم و مورد برنامه ریزی دانست.
🔻 حال گذشته از کارهای بنیادین، امروز و در همین فرصت کوتاه باید کاری کنیم جشن انقلاب برای مردم شادی و نشاط و دلگرمی به ارمغان بیاورد. چند #پیشنهاد ساده:
🔹در خیابان های اصلی شهر موکب انقلاب و آزادی راه اندازی شود. هیئات به میدان بیایند و شربت و شیرینی بین مردم پخش کنند.
🔹در خیابان های اصلی برنامه های ویژه، شعرخوانی شعرا، اجرای زنده سرودهای ملی و دارای جنبه هویتی و انقلابی، جنگ شادی، آتش بازی برگزار شود.
🔹برای بچه ها برنامه های ویژه کودکان با حضور هنرمندان در میادین اصلی برگزار شود. کودک یک خاطره خوب پیدا کند و آن را مهمان جشن انقلاب باشد.
🔹در میادین اصلی نمایشگاه های خیابانی «راهی که امدیم» برگزار شود با تصاویر و آمار مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب
🔹در خیابان های اصلی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب و غرفه هایی با این موضوع دائر شود و غرفه دارها کارشناسان و برجستگان برخی بخش های مربوطه باشند تا بتوانند با نسل جوان با زبان خود او گفتگو کنند و بگویند از راهی که آمدیم.
🔹برای مدارس اردوی «#انقلاب_پیشرفت» برگزار کنیم. مدارس از صنایع و زوایای رشدیافته صنعتی و هنری و علمی استان خود بازدید کنند، البته با پیوست محتوایی.
این که بر میادین اصلی و خیابان های شهر تأکید می کنم به این دلیل است که باید این اتفاق در متن مردم و در جریان زندگی آن ها رخ دهد.
🔹مسئولین استانی و شهری و ملی و ائمه جمعه در کنار خیابان هر شب در غرفه هایی بنشینند و با مردم گفتگو کنند. انقلاب مردم باید مسئولین از جنس مردم را در خود ببیند.
🔹دولت در این دهه برای مردم خبرهای خوب و هدیه های ملی فراهم کند. حال چطور و چگونه باید فکر کرد....
#دهه_فجر
#دهه_مردم
#ید_واحده
#هویت_ملی
#انسان_عصر_انقلاب
#انقلاب_پیشرفت
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
پیروزی میکاریم، شکست درو میکنیم...
(لزوم توجه ویژه به افکار عمومی)
🔻 از ابتدای شروع به کار #دولت_جدید گفته شد دولت باید بتواند با مردم سخن بگوید و به همزبانی برسد. جبهه انقلاب هنوز زبان مفاهمه با مردم ندارد. همین موجب شده همیشه در موضع انفعال و کتک خوردن هستیم. همیشه باید #پاسخگو به شبهات باشیم. چون اجازه تولید شبهه میدهیم. چون شبهه را پیشبینی نمیکنیم، و پیچیده عمل نمیکنیم. چون اقدام ملی را از منظر افکار عمومی قرائت نمیکنیم.
🔻 دولت جدید از آغاز تا کنون کارهای مهمی را رقم زده اما حتی از جانب انقلابی ها هم محکوم است، چرا؟ چون #زبان_مفاهمه ندارد. چون برای #افکار_عمومی اهمیت قائل نیست یا ارزش آن را نمیداند.
🔻 بسیاری از اقدامات دولت، تحولات بزرگ در #الگوی_اداره کشور بود. پیروزیهایی که باید به آنها افتخار میکردیم اما باید امروز به اسم شبهه و با سرافکندگی به آن جواب بدهیم.
🔻 توسعهی صادرات غیرنفتی، فعالسازی تجارت با کشورهای همسایه و آمریکای لاتین، احیای صنایع فضایی، احیای #صنعت_هستهای، توسعهی بیمه همگانی، اجرای طرح الگوی کشت، عضویت در #شانگهای، مدیریت کمنظیر تولید و توزیع انرژی در شرایط بحرانی، سامانه جامع صدور مجوز، اعلام بدهکاران بانکی، و دهها اقدام دیگر.
🔻 و امروز طرح #مولدسازی که اگر پیش از آن با ملاحظه ابعاد مسئله و پیشبینی زوایای ابهام آمیز آن توضیح داده میشد یک تحول بزرگ را روایت کرده بودیم اما این روزها در #اینستاگرام باید به این سوال جواب دهیم که چرا چوب حراج به دارایی هایی ملت زدهاند. یعنی در عمل دولت دارد اموالی را بهنفع ملت آزاد میکند ولی در رسانه باید پاسخ دهد که چرا به ملت ظلم میکند. پیروزی میکارد و شکست درو میکند.
🔻 قرارداد 25 ساله با #چین را بهخاطر بیاوریم. یک #دستاورد_بزرگ ملی که از آن در #افکار_عمومی یک شکست برداشت شد و به فروش ایران به چین یاد شد. اما همین اقدام در عربستان کاملاً معکوس روایت شد. (بماند که در عمل با تعلل دولت، این ظرفیت هنوز فعال نشده)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 پینوشت:
آنچه گذشت بهمعنای عدم وجود کاستی، نقد و ایراد به دولت نیست.
#آسیبشناسی
#تحلیل
#دولت_سیزدهم
🆔 @taalighat
هدایت شده از باب جهاد
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره.
دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادند که اگر بخواهیم فقط ایشان را با این دستور بشناسیم یقینا در شناخت او اشتباه کرده ایم و راه به ترکستان خواهیم برد.
اگر بخواهیم ایشان را درست بشناسیم- لااقل در این یک مورد- باید از آغاز اغتشاشات مواضع و صحبتهای ایشان را بررسی کنین و ببینیم تایید کار امنیتی کردن را در حرفهای ایشان در برهه ای و بعد رحجان کار تبیینی کردن بر کار امنیتی در برهه دیگری و حالا عفو مشروط و عمومی در برهه حاضر.
این یعنی الگوبرداری از مدل فتح مکه توسط پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله.
و امروز که روز پیروزی نهایی و شکست توطئه است ایشان هم به تأسی از پیامبر شعار الیوم یوم المرحمه را می پذیرد، آنچنان که تا قبل از پیروزی عاقلانه و قاطعانه نپذیرفت.
گذشت هنگام قدرت نشان بزرگان انسانیت است و این یک دلیل از هزاران دلیل حقانیت ولی فقیه ماست. خدا نعمت او را بر ما مستدام دارد و ما نیز در قبال او به آرزوهامان برساند.
تعلیقات
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره. دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادن
❇️ کانال باب جهاد، یادداشتهای برادر فرهیخته و عزیزم آقامهدی سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان)
#پیشنهاد_عضویت
🔻🔻🔻🔻
@babejahad
انقلابیهای خسته، جمع های پریشان...
(نقدی بر گعده های یأس آفرین)
🔻 این روزها در هر جمعی مینشینی از انقلابی گرفته تا مردم کف جامعه، بسیاری را در حال و هوای انتقاد و ناامیدی و بدبینی به عالم و آدم و تحليلهای #یأس آفرین میبینی.
🔻 مهمانی داشتم که در سطوح کلان مدیریت کشور رفتوآمد دارد، با قاطعیت اعلام میکرد انقلاب در نفسهای آخر است. مهمان دیگری داشتیم، چنان #نخبگانی انقلاب را تحلیل و نقد کرد که گویی هیچ روزنهی امیدی برای فردای انقلاب قابل تصویر نیست. جلسهای با بزرگی از مسئولین فرهنگی کشور داشتیم چنان از اختاپوس #فساد میگفت که مملکت به باد رفته است و راه اصلاح مسدود. و دهها و صدها جلسه و نشست عمومی و خصوصی با تم تحلیلی که خروجی آن #عدم_امید به آینده است. فأین تذهبون... گاهی خود رفقای انقلابی در ناامیدبودن و ناامیدکردن گوی سبقت را از دیگر می ربایند.
🔻 در بسیاری از گفتوشنودهای این روزها اثری از #تواصی به حق و تواصی به صبر نمیبینم. اثری از #امید نمیبینم. همان امیدی که در #بیانیه_گام_دوم عنصری محوری بود. بخشی از جبهه انقلاب در حالت یأس و #افسردگی است.
🔻 آیا کشور مشکل ندارد؟ دارد. آیا نبايد انتقاد کرد؟ باید انتقاد بهحق کرد. آیا آسیبشناسی لازم نیست؟ بله، لازم است. اینها که بدیهی است. سخن بر سر رویکرد کلی ماست. داریم با خودمان، با #جمع هایمان و با #عزم هایمان چه میکنیم؟ جمع و عزم در تعالیم ما عناصر ناموسی تعالی و پیشرفت هستند و خروجی جمع های ما #انحلال_عزم و تفرقه جمع است و بس.
🔻 انتقاد کنیم اما بدانیم کجا، با کی، چطور و با چه هدفی. برخی اوقات انتقاد کردن، یک ژست شده است. #تفاخر به بیشتر دانستن و اطلاعات بیشتر داشتن نسبت به بقیه. پس تحلیل نمیکنیم به اسم تحلیل، تفاخر میکنیم. اما ما نسبت به آنچه گفتههای ما بهعنوان اثر بر روی ذهن اطرافیان مان میگذارد مسئولیم.
🔻 اگر #مسئولیت ما نسبت به جمع نبود، پس چرا فرمودند: و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر... چون جمع مهم است. چون جمع #کانون_عزم است. چون یدالله مع الجماعه است و این جماعت اگر صاحب عزم شود، #امداد_الهی پشت آن میآید والا به جمعی که فقط نماد اعداد متفرق کنار هم است که جمع نمیگویند.
🔻 #انقلاب برای ادامه راه خود به یک یک انسانهای با امید، واقع بین، تحلیلگر و موقعیتشناس و عازم نیازمند است. بر حرف زدن هایمان و بر اثر حرف مان بر جمع بیشتر دقت کنیم. نسبتی است بین سخن ما و جمع هایمان و #آینده_انقلاب...
#جبهه_انقلاب
#جمع_پریشان
#عنصر_عزم
#امداد_الهی
#آینده_انقلاب
#انحلال_عزم
#بیانیه_گام_دوم
#تواصی_به_صبر
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
📚 روایتی از شب روایت
(#شب_روایت، نمونهای از نوآوری اجتماعی در حوزه معرفی انقلاب اسلامی)
🔻 یک: گاهی پیرامون ما اتفاقهای مختلف هنری، علمی، اجتماعی و... میافتد که عصاره خوشفکری #جوانان_انقلاب اسلامی است ولی از کنار آن ساده میگذریم. #نگاه_نکتهسنج که بتواند ظرافتهای کار این جوانان را تشخیص دهد و از آن تقریری خوب ارائه دهد لازم است تا این جنس کارها رشد کند و توسعه و تعمیم یابد.
🔻 دو: در دوره جدید مسئولیت #حوزه_هنری استان همدان اتفاق بدیعی با نام #شب_روایت افتاد که نوعی #نوآوری_اجتماعی بهشمار میآید. شب روایت، #روایت_انقلاب با زبان هنر است. تجربهای متفاوت با آنچه دهه هشتاد تحت عنوان #شب_خاطره برگزار میشد.
🔻 سه: مدل اجرا: شب روایت با قالبهای مرسوم و تکراری فاصله معناداری دارد. در مدلهای شب خاطرهای، یک سخنران به بیان خاطرات میپرداخت اما در شب روایت کسی مجری یا قاری قرآن یا سخنران نیست. همه چیز در #قالب_داستان و قصهی جذاب اجرا میشود. #راوی داستان قصه را در قالبهای مختلف از جمله تئاتر و... پیش میبرد. حتی قرائت قرآن ابتدای جلسه، یک قرائت رسمی نیست بلکه بخشی از داستان است، اما نقطه آغاز...
🔻 چهار: #شب_روایت در پی معرفی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در قالب هنر و با زبان هنر است. چرا که احساس میکند امروز جامعه نیاز به ادبیات جدیدی برای بیان حرف های انقلاب دارد. از طرفی موضوعاتی را انتخاب میکند که هم موضوع و هم زاویه پردازش آن نو و بدیع است.
🔹 برای مثال در یکی از برنامهها روند #غربزدگی ایران در عهد قاجار و پهلوی روایت میشود. روی سن نمایش کلاس درسی به پاشده و معلم در حال آموزش فرهنگ غربی است. راوی از او اسمش را میپرسد. خود را معرفی میکند: میرزا ملکم خان. بعد گفتگو و مناظرهای بین راوی و ملکم خان شکل میگیرد. سکانس نمایش جلو میآید به انقلاب اسلامی میرسد و روایت تحولات و دستاوردهای علمی آن و بعد گفتگویی بین یک جوان امروزی با راوی و... فضا کاملاً پویا، زنده و جذاب است و مسئلههای ذهنی مخاطب از زاویهای دقیق با #زبان_هنر بررسی میشود.
🔻 پنج: شب روایت اما اهداف ضمنی دیگری هم دارد. طراح آن بر این باور است که از یکسو #هنر زبان بیبدیل بیان حرف های مهم در طول تاریخ است و از سوی دیگر هنر در بین طیف خانوادههای انقلابی مهجور. نشان دادن اثری هنری میتواند خانوادهها را ترغیب کند فرزندان خود را به سمت هنر انقلابی سوق دهند.
❇️ #شب_روایت این قابلیت را دارد که در سطح ملی روایت شود، توصیف و ترویج شود و در کشور تعمیم یابد. این #نوآوری اجتماعی محصول ذهن خلاق برادر عزیز جناب آقای #مهدی_سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان) است. خدا قوت اخوی.
📌 لینک مشاهده گزیده یکی از برنامههای شب روایت🔻🔻🔻
https://eitaa.com/arthamedan/137
https://eitaa.com/arthamedan/145
#نوآوری_اجتماعی
#شب_روایت
#جنگ_روایت
#خبر_خوب
#حوزه_هنری_همدان
🆔 @taalighat
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همیشه از به ميدان آمدن آدمهای بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد.
🔻 آدمهای کوتاهقد تنها با #رانت به مسئولیت میرسند نه بر اساس #لیاقت. سودای ماندن بر #مسند_قدرت دارند چرا که میدانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر میبینند و همه را کمربسته به حذف خود میپندارند و اینگونه دست به حذف هرکسی غیر از #مجیزگویان میزنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همهی همّ و غمّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمیکنند #خدمت کنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد، کوتاهقدها را گرد خود جمع میکنند نه بزرگان را پس نتیجه میشود گردهمایی #کوتولهها.
🔻 آدمهای کوتاهقد درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس...
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرتهای اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت #بیهویت میشوند. اما انسانهای بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشستهاند. مسئولیت نیست که به آنها اعتبار میدهد، اینها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار میبخشد.
🔻 آقایان!!! شهر قاعده دارد، بزرگ دارد، اصالت دارد، اصل و فرع دارد. شهر شناسنامه و هویت دارد با #شناسنامه_شهر دست به گریبان نشوید. شما چند صباحی که بیشتر نیستید. در این چند روز بهجای آنکه با چنگ زدن بهصورت بزرگترها آبروی نداشته خود را بیشتر بهباد دهید، کمی #بهفکر_فردا باشید.
#همدان
#شقشقة_هدرت
#غصه
🆔 @taalighat
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
بسمه تعالی
ومن يخرج من بيته مهاجرا إلى الله ورسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله
بدینوسیله ارتحال زائر حضرت رضا علیه السلام، دوست صمیمی مان، فاضل ارجمند حجت الاسلام #سیدمصطفی_مدرس مصلی را خدمت همه دوستان و آشنایان این مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال جبران مصیبت فقدان ایشان در جامعه نخبگانی دردمندان انقلاب اسلامی را مسئلت می نماییم.
🆔 @taalighat
▪️در سوگ برادری از جنس درد انقلابی که پرکشید...
☘ #سیدمصطفی را از اولین سالی که به #معصومیه آمد میشناختم. جمعی بودند از بچههای دانشگاه شریف، اهل دغدغه و اهل کار جمعی برای تحقق اهداف.
☘ پرشور بود و با دغدغه! وقتی که با استاد عزیزمان آقای فلاح پیوند خورد، سید رشد تصاعدی در فکر و اندیشه و اقدام پیدا کرد. حالا شده بود یک تکه آتش و حرارت انقلابی اما نه تنها شور بلکه مملو از اندیشه و تحلیل و شعور انقلابی.
☘ سید اهل تفکر راهبردی بود و عمیق نگران و دغدغهمند میشد. واقعاً از نابسامانی جبهه انقلاب بهم میریخت.
☘ سیدمصطفی از یکجا بهبعد موتور پیشران فتوت شده بود. این آثاری که امروز از فتوت منتشر شده همه با رنج و تلاش سید بود.
▪️سید رفت...
▪️غصهی عمیقی بر دلمان گذاشت...
▪️سید مهربان بود... اهل اخوت و فتوت بود... اهل درد بود...
▪️سیدمصطفی چقدر زیبا پرکشیدی... در راه زیارت امام رئوف و در شب شهادت پدر گرامی شان...
▪️سید ولی چقدر زود رفتی... چقدر کار بود که باید میکردی... چقدر دغدغه در ذهن نازنینت بود که نیمهکاره ماند... سید تنها گذاشتی رفقا را...
▪️سید رفت و همه ما نیز دیر یا زود خواهیم رفت...
▪️اما گرفتار روزمرگی شدن ما را از رفتن غافل کرده...
▪️سید عزیز چقدر دلم برایت تنگ شده... بااینکه همین ديروز بود صدایت را شنیدم...
▪️سیدمصطفی آنجا به یاد ما گرفتاران دنیا و اسیران عالم ماده باش...
دلتنگت هستم و بغض دستم را لرزان کرده...
▪️و باخودم میگویم
الهکم التکاثر... حتی زرتم المقابر...
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat
#بازتاب
❇️ پیامهای تسلیت و دلنوشته های متعددی که در پی ارتحال برادر عزیزمان #سیدمصطفی_مدرس_مصلی نگاشته شده:
🔻🔻🔻🔻
🔹 پیام تسلیت استاد يزدانپناه
https://eitaa.com/nasimehekmat/3086
🔹 پیام تسلیت استاد عابدینی
https://eitaa.com/abedini/4203
🔹 پیام استاد اعرافی مدیر حوزههای علمیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3597
🔹 پیام تسلیت استاد محمدرضا فلاح شیروانی
https://eitaa.com/faslefarhang/199
🔹 پیام استاد حمید ملکی
https://eitaa.com/salehy/2752
🔹 پیام تسلیت استاد عبدالحسین خسروپناه
https://eitaa.com/khosropanah_ir/3135
🔹 پیام تسلیت استاد محمد عالم زاده نوری
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/65
🔹 پیام تسلیت جناب آقای شیخ محمد قمی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3569
🔹 پیام تسلیت استاد محسن قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3797
🔹 پیام تسلیت دکتر احمد رهدار
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1206
🔹 پیام تسلیت آقای سیداحمد عبودتیان
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1176
🔹 پیام تسلیت استاد حاج ابوالقاسم
https://eitaa.com/hajabolghasem_ir/1129
🔹 پیام دکتر مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi/1471
🔹 پیام تسلیت مدیر بنیاد هدایت
https://eitaa.com/hedayat_news/7349
🔹 پیام تسلیت استاد رضوی مهر
https://eitaa.com/haj_razavi/6956
🔹 دلنوشته آقای امین اسدپور
https://eitaa.com/amin_asadpour/292
🔹 دلنوشته برادر علی مهدیان
https://eitaa.com/ali_mahdiyan/1687
🔹 دلنوشته برادر علی محمدی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1156
🔹 دلنوشته برادر مشکانی
https://eitaa.com/f_hamandishi/390
🔹 دلنوشته آقای محمدامین رضایی
https://eitaa.com/m_amin_rezai/3042
🔹 دلنوشته آقای احمد میرزایی
https://eitaa.com/dinshenas/839
🔹 دلنوشته آقای عباس حیدری پور
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/57
🔹 دلنوشته برادر حمزه وطن فدا
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1174
🔹 دلنوشته آقای محمد طلایی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1172
🔹 دلنوشته حسین ایزدی
https://eitaa.com/taalighat/889
دلنوشته آقای صفری
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/897
🔹 دلنوشته آقای مجتبی عرب
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/59
🔹 دلنوشته آقا امین اسدالله زاده (سه بخش)
https://eitaa.com/ahadith_ejtemai/79
🔹 دلنوشته برادر سیدعلی موسوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3576
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیام سید عزیزمون...
☘ فریادهای از عمق جانِ حمزه عزیزم
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat
📍یادداشت محسن رنانی درباره وضعیت فعلی کشور و حوادث اخیر با عنوان "سقوط"
https://www.renani.net/index.php/texts/poetry/898-2023-02-16-17-23-19
🔻 وی در این یادداشت مدعی است #جمهوری_اسلامی سه مرحله اول #سقوط را طی کرده و اکنون وارد مرحله چهارم سقوط شده است. وی سقوط را دارای چهار مرحله زیر میداند و مدعی است انقلاب در سه مؤلفه کارآمدی، شایستگی و نمادها دچار سقوط شده است.
سقوط کارآمدی
سقوط شایستگی
سقوط نمادها
سقوط ساختارها
چهار مرحله سقوط از منظر وی است.
🔻 تلاش #جریان_غربگرا برای ایجاد ساختار ذهنی و #چارچوب_تحلیلی نسبت به حوادث کشور تلاشی در راستای #هویتبخشی و انسجام آفرینی در بدنه متبوع آن قلمداد میشود.
🔻 #رنانی پیش از این در پاسخ به دعوت مرکز پژوهشهای مجلس نیز نامه سرگشاده مفصلی نوشته بود و اوضاع کشور را بهصورت ويژهای ناامید کننده توصیف کرد.
🔻 این جریان تلاش میکند از حوادث #روایت بسازد، و روایت خود را بهعنوان تصویر واقعی تثبیت کند و این یک ضلع جدی از #جنگ_شناختی است که نسبت به آن بیتفاوت هستیم.
🔻 حدود دوماه پیش بود که نسبت به فقدان نقشآفرینی جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی یادداشتی انتقادی نوشتم
🔻🔻🔻
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (1)
https://eitaa.com/taalighat/793
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (2)
https://eitaa.com/taalighat/794
یادداشت مرتبط🔻🔻
📌 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم...
https://eitaa.com/taalighat/834
🆔 @taalighat
پروژه ناتمام سیدمصطفی
🔻 این روزها همه رفقا بیقرار و خسته دل هستند از غصه سیدمصطفی. بغض گلوگیری همدم مان شده است. همه از لزوم ادامه راه سید میگویند و این هم حق است. اما پروژههای سید چه بود؟
🔻 روز اول فوت سید به استاد فلاح عرض کردم سید دو خصلت اصلی داشت: هم #حلقه_وصل بود و هم #کاتالیزر. سید در فکر اصلاح بود، پروژه سنتها را دنبال میکرد، دغدغه مکتب امام داشت و... اما این دغدغهها در بستر خاصی پدید آمد. همه اینها پروژه سید هم بود و هم نبود. سید کارویژه مهمتری داشت. ابتدا یک مقدمه:
🔻 گمان کنم نسبتاً فرق بین #دانشمند و #اندیشمند را متوجه میشوم. و در بین اندیشمندان #سطوح_اندیشهورزی را متوجه میشوم. دوستان عزیز #استاد_فلاح یک #اندیشمند کمنظیر است که هنوز قدر دانسته نشده است. دانشمندی هرچند عزیز است اما بهسان اندیشمندی دشوار و #اثرگذار نیست. اما دانشمندان بیش از اندیشمندان قدردانسته میشوند.
🔻 #سیدمصطفی_مدرس این نکته را باهمه وجود دریافت و ذیل اندیشه و اندیشمندی #استاد_فلاح رشد کرد و صاحب تحلیل و سخن شد مانند بسیاری دیگر. و سید #قدرشناس و #گوهرشناس بود و پای استاد ایستاد. به تدوين و ترویج و استنطاق اندیشه استاد پرداخت. این پرداختن به اندیشه استاد بستر تحول دهها طلبه فاضل بود و این پروژه نیمه کاره اش بود.
🔻 مهم این است که بدانیم اهمیت شخصیت و اندیشه #استاد_فلاح برای #تحول در حوزه، #تربیت طلبه انقلابی و خدمت رسانی عمیق به انقلاب چیست. سید این مسئله را درک کرد و خود را وقف کرد و البته در این #زیستبوم_فکری رشد کرد و برای خودش صاحب نظر شد.
🔻 رفقا اگر سخن از طرحهای سید بر زبان است که دغدغهی مکتب امام، عاقله نخبگانی، قیام لله، خیزش جوانان برای ساخت ایران و.... داشت، توجه داشته باشیم چسبیدن بهاین عناوین، تکیه به شاخه است نه #ریشه! همه اینها ریشه در اندیشه استاد دارد که اگر از آن غفلت کنیم هم خودمان ضرر میکنیم هم جبهه انقلاب.
🔻 رفقای عزیز همت کنید و این #پروژه_ناتمام را تمام کنید و کنیم....
🔻 سابقاً در یادداشتهایی با عنوان #فیلسوف_انقلاب از شخصیت استاد سخن گفتم:
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
#سیدمصطفی_مدرس
#استاد_فلاح_شیروانی
#فیلسوف_انقلاب
#پروژه_ناتمام
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب...
🔻 با گذشت چند ماه از #اغتشاشات اخیر مساله ای ذهن دغدغهمندان انقلاب را آزار می دهد و آن هم اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را باید بیشتر بسمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد.
🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در #روزهای_سخت_انقلاب عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به #پژوهشهای_بیخاصیت متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد. این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است.
🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «#بی_مساله_بودن_ساختاری» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهشهای بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «#مساله_محور» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق میدهد.
🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی #اطلس_تحقیقی می کند.
مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای میشود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است.
🔻 #مساله_محوری می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد.
🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می¬رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند.
📌 حجتالاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام)
🆔 @taalighat