eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
53 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 چندخط برای حاج مهدی عزیز... ☘ در دو هفته اخیر دو مجلس یادبود برای در قم و تهران برگزار شد. در تهران به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و با حضور دکتر سعید جلیلی و در قم به‌همت کانون دانش‌آموختگان معصومیه و با حضور استاد فلاح شیروانی. به‌نوبه خود ممنون همت و لطف هر دو مجموعه هستم که یاد برادر عزیزمان زنده کردند. چند جمله‌ای نیز بنده درباره حاج مهدی گفتم که بخشی از آن را می‌نویسم. 🔹 شهید... ☘ زیباترین جمله درباره حاج مهدی را حاج آقا مدیر سابق معصومیه گفتند: اگر در دوران دفاع مقدس بود، حتماً می‌شد. 🔹 اهل اقدام و کنش فعالانه ☘ امروز بین برخی از انقلابی‌ها نق زدن، انتقاد کردن و بسنده کردن به انتقاد به‌عنوان عمل به تکلیف انقلابی مد شده است. اما حاج مهدی در برابر کاستی‌ها اهل اکتفا به انتقاد نبود بلکه اهل بود. ضعف و نقص را می‌شناخت، مطالعه می‌کرد و برای حل آن چاره‌جویی می‌کرد. مانند کاری که در بحث انجام داد. حاج مهدی هم می‌توانست یک گوشه بنشیند و فقط غر بزند، اما ایستاد، در وسط صحنه، با مطالعه، با تحقیق و با اشراف... و اقدام او شد یک گره‌گشایی بزرگ از صحنه... 🔹 سردار جنگ فرهنگی ☘ حاج مهدی یک سردار بود. کسی‌که هم صحنه جنگ را رصد می‌کرد، هم عملیات طراحی می‌کرد، هم نیروها را به‌خط می‌کرد، هم عملیات را فرماندهی. توان سازماندهی داشت و بچه‌ها او را مثل یک فرمانده دوست داشتند و تبعیت می‌کردند. 🔹 وظیفه‌مداری ☘ حاج مهدی دنبال بود، نه تفریح. واقعاً دغدغه‌ی این را داشت که الان باید کجای صحنه بایستم. اگر به تکلیف می‌رسید با همه وجود به خط می‌زد حتی اگر تنها بود، حتی اگر خطر داشت. خطر را به جان می‌خرید اما بار را از زمین برمی‌داشت. ادامه دارد... 🆔 @taalighat
🔻 چندخط برای حاج مهدی عزیز 🔹 تکیه‌گاه ☘ کسی‌که خوب رشد می‌کند و شانه‌های مستحکم پیدا می‌کند، چون درختی تنومد تکیه‌گاه دیگران می‌شود. حتی گاهی از حاج آقا می‌شنیدیم که می‌گفت من به تکیه می‌کنم. برای رفقایش هم تکیه‌گاه بود. 🔹 شهرت گریزی ☘ حاج مهدی کتاب نقد و بررسی ژنو را نوشت اما هیج جای آن اسمی از او نبود. حاج مهدی یک سایت بزرگ در سطح ملی راه‌اندازی کرد باعنوان پایگاه اشعار آیینی حسینیه که به‌مرور تبدیل به یک مرجعیت در بحث در کشور شد اما اسمی از او نبود. اساساً حاج مهدی هيچ‌وقت دنبال دیده‌شدن نبود. 🔹 اهل اتقان در اقدام ☘ وقتی کاری را حاج مهدی به‌دست می‌گرفت، انسان خیالش راحت بود این کار به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. واقعاً دغدغه نداشتیم دیگر. حاج مهدی در عین اینکه اهل اقدام بود، اهل اتقان در اقدام هم بود. کار تمییز فرهنگی از آب درمی آورد. 🔹 تربیت با شهدا ☘ حاج مهدی را با شهدا می‌شناختند. مسئول واحد شهدای معصومیه بود. با زنده کردن یاد شهدا بستری برای رشد و تربیت بچه‌ها فراهم کرده بود. ☘ ذائقه حاج مهدی به کارهای کوچک راضی نمی‌شد. وقتی برای شهدا هم کار می‌کرد کار بزرگ از آب درمی‌آورد. چندین گرفت که در همه قم صدا کرد و با استقبال شدید مردم و طلاب مواجه شد. یادواره شهید عماد مغنیه یادواره شهید نواب صفوی یادواره شهید حسن باقری یادواره حاج احمد متوسلیان یادواره شهیدای مقاومت لبنان 🆔 @taalighat
نگاهی انتقادی به نزاع‌های جبهه انقلاب حول مسئله حجاب 🔻 مدتی است در هر گروه و کانالی بحث بر سر است. البته زاویه و جهت بحث هر روز بر نکته‌ای مستقر است. یک روز اعلام نگرانی از گسترش کشف حجاب، یک روز انتقاد از قوای سه‌گانه و امروز هم 🔻 همه این نقدها و گفت‌وشنودها همه برخاسته از دغدغه ایمانی و نشان مردم و جوانان ماست که ستودنی است اما فارغ از محتوا باید به چند نکته توجه داشت: 1⃣ در سنت حوزوی یعنی در گرفتن یک بحث جدی، چالشی، محکم اما منطقی، مستدل، با و در عین دوستی و و محبت. یک طرف می‌کوشد با تقویت استدلال خود، استدلال طرف مقابل را تضعیف کند. اگر آنچه بین ما می‌گذرد از این جنس باشد بسیار عالی است. 2⃣ اما آنچه عملاً در بسیاری از گروه‌ها در جریان است، و نیست بلکه است. یک طرف به دیگری می‌گوید و او را به کمبود غیرت و دین‌داری محکوم می‌کند. دیگری به این می‌گوید یا او را محکوم می‌کند به اینکه "در زمین دشمن بازی می‌کند". عملاً هر دو یک کار می‌کنند. فرار از گفتگو و روی آوردن به و انگ زدن و گاه و تحقیر. این مسیر به رشد و فلاح و صلاح نمی‌رسد. 3⃣ جبهه حق بی‌شک نیاز به و ولایت و استحکام درونی دارد و نتیجه این سبک از مواجهه چیزی جز و از بین رفتن انرژی جبهه و بعد نیست. کمی سرمقاله‌های این روزهای روزنامه‌های را مرور کنیم. دارند از جنگ داخلی ما انقلابی‌ها خوشحالی می‌کنند، این نشانه خوبی نیست. این مسیر را درست نرفته‌ایم، نخبگانی و با عمل نکرده‌ایم. 4⃣ در این مسیر طولانی تا رسیدن به اهداف عالیه راه دشواری دارد و نباید اینطور همت و سرمایه و انرژی خود را هدر دهد. بحث کنیم، کاملاً جدی و مستدل اما همدیگر را تخریب نکنیم، جدال نکنیم، توهین نکنیم، برچسب نزنیم. طرف مقابل ماست و در یک سنگر ایستادیم. دقت کنید در مسائل مختلف در حال تکرار این چالش هستیم یعنی از یک رنج می‌بریم. 5⃣ به این آیه شریفه بیشتر توجه کنیم: وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ ترجمه: و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و کنید که خداوند با استقامت کنندگان است! 🆔 @taalighat
می‌گفت رفتم دیدن یک جانباز که دستاش قطع شده بود. خیلی حال و هوای خاصی داشت. وقتی خواستم بیام بیرون دقت کردم دیدم یک عکس حرم علیه السلام بالاسرش زده، زیر عکس نوشته بود: ☘ یار بی دستی ام امام رضاست... ☘ همه‌ی هستی ام امام رضاست... 🆔 @taalighat
لزوم حراست از هویت مدارس انقلابی حوزه 🔹 حوزه و هویت 🔻 مدارس علمیه اگر فقط به ساختمان‌های آن‌ها شناخته شوند چیزی بیشتر از چند دیوار و اتاق ندارند. حوزه‌ها در طول تاريخ به هویت خاص خود شناخته می‌شدند. مدرسه به‌نوعی نماد در قم بود. هویت ممتاز او حتی در خارج از کشور زبانزد بود. 🔻 مراکز علمی بزرگ دنیا به‌عنوان یک امر حیاتی و راهبردی از خود حراست می‌کنند. چرا که آن هویت تاریخی، اعتبار اجتماعی و زمینه آن مرکز را به‌وجود می‌آورد. هنوز در دنیا آکسفورد و هاروارد را به‌عنوان مراکز علمی خاص و معتبر می‌شناسند. 🔹 فیضیه انقلاب 🔻 اگر مدرسه فیضیه قبل از انقلاب مدار تربیت طلاب خاص در حوزه بود، معصومیه را می‌توان فیضیه عصر انقلاب حوزه دانست که منبع فیض برای حوزه و انقلاب شده بود. به‌خاطر تربیت انسان‌های بزرگ و کنشگر و دغدغه‌مند. 🔹 عناصر هویت‌ساز 🔻 معصومیه با انسان‌های مؤثر در معصومیه بود که این‌گونه شد. معصومیه با جو حاکم، زیست‌جهان متفاوت، مکتب علمی و تربیتی انقلاب گرای خود بود که معصومیه شده بود. جایی که از همه چیز مهمتر در آن بود. انقلاب! محور اقدام، محور تحصیل، محور تخصص، محور کنش بود. و انقلاب همه مدار حیات طلبه بود. 🔹 حاج مهدی و هویت معصومیه 🔻 امثال حاج مهدی مطلبی و سیدمصطفی مدرس مصلی و... هویت معصومیه اند که بايد به آن‌ها افتخار کرد و معصومیه را با آن‌ها به طلاب و جامعه معرفی کرد. عکس این‌ها، یادنامه این‌ها، ده‌ها قاب خاطره و سخن درباره این‌ها باید در بین باشد تا طلبه بداند کجا قدم نهاده است. معصومیه باید عناصر هويتی خود را حراست کند و فرياد بزند. 🆔 @taalighat
یادداشت‌هایی که درباره مدرسه معصومیه و باعنوان نگاشته شده است.
☘ امامِ ایمان و امید... ☘ امامِ تحولِ ایران و امت اسلامی و جهان ☘ امامی که هنوز او را درست نشناخته‌ایم و سیدعلی ای باید می‌آمد و شارح و مفسر و بسط دهنده او می‌شد... سایه‌ی آفتاب بر سر ما مستدام باد... 🆔 @taalighat
رؤیای نیل تا فرات تعبیر شده بود و ما امروز همسایه کشور اسرائیل بودیم 🆔 @taalighat
جوان ایرانی، آرمان جهانی نداشت و خودش شهروندی از جهان آمریکایی بود 🆔 @taalighat
اظهارات جدید محمدجواد ظریف
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1) 🔻 چقدر خوب شد که باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این جماعت زیاد حرف بزنند، زیاد بگویند، آنچه در پستوی ذهن و دل دارند را بیرون بریزند. اصلاً اگر میانه‌ی مذاکرات هسته‌ای و وسط قصه از این حرف ها می‌زد، شايد فاجعه برجام رخ نمی‌داد. 🔻 کاش این جماعت بیشتر حرف بزنند. ظریف بی‌پروا حرف بزند آخرش می‌شود تجلیل از که هیچ غرب‌گرا و غرب‌ستیزی تا الان به آن مباهات نکرده بود. اصلاً سال‌هاست قصه ترکمانچای، بود. حالا این آقا یک تنه مقابل روایت همه ملت ایستاده. 🔻 وقتی آقا گفت را راه بیاندازید و پشت گوش انداختیم یا با نگاه بسته گفتیم چرا باید به افراد آن‌چنانی تریبون داد، باید هم دچار پدیده می شدیم. 🔻 این جماعت اگر حرف بزنند خیلی خیر و برکت دارد. چند سال پیش آقا گفتند عده‌ای در حال تئوریزه کردن نفی هستند ولی معلوم نشد چه کسی و کجا و چگونه؟ ولی اگر به‌راه بود مسئله رو می‌شد. 🔻 این جماعت حرف بزنند می‌شود یک جلد کتاب صادق در تجلیل از خدمات این جماعت حرف بزنند می‌شود چند جلد کتاب‌های سیدحسین موسویان و سریع القلم و آشنا و تئوریزه کردن خفت 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (2) 1⃣ از کنار این اظهارات نبايد ساده گذشت. باید آن را برجسته کرد. به آن پرداخت. درباره آن نشست برگزار کرد، مقاله نوشت. این یک اتفاق ساده و یک اظهار نظر عادی نیست. یک و یک آغاز بر کلان تاریخ است. کسی در سطح وزیر خارجه کشور وقتی ایستادن مقابل را انتخاب می‌کند یعنی می‌داند چه می‌کند. 2⃣ از دوگانه آرزو و امکانات صحبت می‌کند. آرزویی که او می‌گوید همان است و او آرمان‌گرایی را مقابل واقع‌گرایی می‌داند. این دوگانه میدان کارزار مهمی است. یک ملت را مخاطب قرار می‌دهد و می‌کوشد او را به‌خاطر آرمان‌گرایی تحقیر و سرزنش کند. 3⃣ او امکانات را تحریف می‌کند. امکانات از منظر او منحصر در امکانات مادی است. در منطق این‌ها "إن تنصروا الله ینصرکم" هیچ جایگاهی ندارد. او حتی امکانات مادی کشور را هم نمی‌شناسد. او حتی و ملت را جزو امکانات نمی‌داند. او را از امکانات یک کشور نمی‌بیند. او اصلاً جنگی به‌نام ها را نمی‌شناسد 4⃣ این اظهارات آغاز یک بازی خطرناک است. آغاز تاریخ، آغاز در مسیر طی شده انقلاب، آغاز ایجاد از سیاست مقاومت و مبارزه در بین نسل جدید. 5⃣ دکتر فرهت قائم مقامی در دهه پنجاه از اساتید برجسته دانشگاه تهران و تئوریسین‌های بزرگ سیاسی کشور بود. او نیز در آن سال‌ها همین را می‌گفت. واقعیت دنیا این است که مدار و محور قدرت در عالم است و ما چاره‌ای جز کنار آمدن با او نداریم. ظریف دنباله‌رو همان جریان است. 6⃣ دارد ایران را دعوت به می‌کند. ما را به ما قبل انقلاب دعوت می‌کند. ما را خفت و سرشکستگی و یأس و استعمارپذیری دعوت می‌کند. این است. او می‌خواهد ما را از مسیر رسیدن به قله‌های عزت ناامید کند و در ما را از رسیدن به منصرف کند. 7⃣ اگر ایران بعد از خمینی با این منطق پیش رفته بود باید در دوره جنگ تحمیلی را به عراق می‌دادیم چون امکانات ما همین قدر بود. باید حتی از غرب عقب می‌نشستیم. باید در چهارگوشه ایران تسلیم می‌شدیم و از گربه ایران امروز موشی بیش نمانده بود. اینان با این منطق حتی دادن بحرین و آرارات و... را هم تئوریزه خواهند کرد. 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مقام عالم و مبلِّغ در کلام چقدر دلمان برای این مرد تنگ شده.... 🆔 @taalighat
از انقلابی بودن تا انقلابی نمایی 🔻 وقتی در انقلاب اسلامی را درست تعریف نمی‌کنیم و حد و رسمی برای آن شکل نمی‌دهیم، مفاهیم خاصیت خود را از دست می‌دهند و هر چیزی می‌تواند جای دیگری بنشیند. 🔻 چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ این را کجا بسط دادیم و تحدید کردیم؟ نتیجه آنکه هر و ژست گرفتنی می‌شود انقلابی بودن! هر تهمت زدن و یقه گرفتنی می‌شود انقلابی بودن! هرچه بدبین‌تر، انقلابی تر! 🔻 محوری ترین رکن انقلابی بودن است. هر نسبتی را بدون تحقیق به هرکسی ندادن، هر حرفی را بدون حجت بر زبان نیاوردن، دقت در اینکه هر گفتن و نگفتنی چه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی دارد، فارغ کردن خود در اظهارنظرها از منافع شخصی و ده‌ها نکته‌ی دیگر که کمی به تعيين و تحدید مفهوم انقلابی کمک می‌کند. 🔻 کسی‌که خودش از رانت بهره می‌برد ولی علیه رانت حرف می‌زند، کسی‌که هر نسبت دروغی را بر زبان رسانه می‌اندازد، انقلابی است یا شیاد؟ 🔻 طرفه آن‌که این خود ما هستیم که چنین جنس‌هایی را خریدنی کردیم در بازار بچه مذهبی‌ها! وقتی خریدار هر پرشور فریادزدنی شدیم، وقتی در دهان کسی‌که دروغ می‌گوید و خود را معرفی می‌کند، نزدیم او نیز جنس خود را فروختنی می‌بیند و این مدل تکثیر می‌شود. 🆔 @taalighat
مردان اهل درد 🔹 کسی است که همه وجودش درد است. ، ، درد جامعه، درد انقلاب، درد انسان‌ها، درد رشد و هدایت ديگران، و بین این دردها خود را ندیدن، سودای خود نداشتن، دنبال مقام و منصب ندویدن... انقلاب با این جنس مردان پدید آمد و با همین جنس به آرمان هایش خواهد رسید 🔹 دیروز ساعتی در کنار یک مرد با این اوصاف بودم. از از آنهایی که پای انقلاب ایستاده نه پای منافع خودش، همه‌ی وجودش سوز بود. سوز و گدازش برایم مغتنم بود. باید کنار انسان‌های بزرگ و پر از سوز نشست تا بتوان شعله گرفت و کاری کرد. 🔹 غصه می‌خورد ازاینکه: ✔️ برخی به کارهای زودگذر و کوچک مشغولند و وظایف بزرگ را کنار گذاشته‌اند. ✔️ چرا متفرق هستیم و دست به هم نمی‌دهیم برای کارهای بزرگ ✔️ چرا از زاویه سازمان و اداره به انقلاب نگاه می‌کنیم نه از زاویه انقلابی و تمدنی و فراسازمانی ✔️ برخی چنان دنبال اسم و رسم و موقعیت و جایگاه اند که گویی انقلاب برای ما موقعیت رشدهای دنیوی است نه مأموریت‌های بزرگ تمدنی ✔️ غصه می‌خورد که چرا در بین برخی از ما سوز و غصه مردم کم شده، همت ها کوچک شده، دل به کارهای زودگذر ولی پر سروصدا خوش شده ✔️ غصه می‌خورد که این همه جوان قشر خاکستری در حال از دست رفتن است و ما آرام و بی‌درد نشسته‌ایم و کاری برای هدایت و رشد آن‌ها نمی‌کنیم. 🔹می‌گفت قبل از انقلاب نه پول داشتیم، نه موقیعت و دسترسی حاکمیتی، نه امکانات، تازه کلی تهدید و تعقیب ساواک هم بود اما لحظه‌اي آرام و قرار بین انقلابی‌ها نبود. وجودها شعله‌ور بود از درد و دغدغه 🔹 امروز هم امکانات هست، هم پول، اما انگار برخی کم کارتر شده‌اند... 🔻 می‌خورد برای انقلاب، برای جبهه، برای مردم و چقدر امروز به انسان‌هایی که صادقانه غصه می‌خوردند و سوز خود را برای دیگران هزینه می‌کنند محتاجیم، محتاجیم به و شورآفرین ... 🔻 غصه می‌خورد اما متوقف نمی‌شد، مأیوس نمی‌شد، به بن‌بست نمی‌رسید، حرکت می‌کرد مصمم‌تر از قبل و انقلاب از این جنس انسان‌ها می‌طلبد ... 🆔 @taalighat
10 🔻 عصر انقلاب، عصر وظایف بزرگ ☘ شبی از شب‌های اردیبهشت ماه بود مرحوم یزدی تشریف آوردند و در فضایی بسیار صمیمی برای طلبه‌ها صحبت کردند. از بین فرمایشاتی که داشتند یک نکته بسیار برجسته بود که عرض می‌کنم: ☘ حوالی دهه 40 یعنی قبل از انقلاب در بسیاری از علوم سیر تحصیل را به پایان رسانده بودیم در فقه و اصول و فلسفه و... حتی در برخی از ابواب فقه نیازی به تقلید نداشتیم (کنایه از اجتهاد در برخی ابواب) با این حال ساعت‌ها می‌نشستیم با دوستان فاضل خود صحبت می‌کردیم که چه کاری از ما برمی‌آید برای انجام دهیم. ☘ بعد از ساعت‌ها گفتگو به این نتیجه رسیدیم که یک نشریه منتشر کنیم و در آن مقاله بنویسیم و برای مردم تکثیر کنیم. این غایت کاری بود که از یک طلبه فاضل در آن عصر و زمان برمی‌آمد. ☘ اما امروز پس از وقتی درباره وظیفه‌ام فکر می‌کنم، می‌بینم اگر 24 ساعت من بشود 28 ساعت و همه آن را کار کنم، باز هم زمان کم می‌آید برای رسیدن به این وظایف، اینقدر امروز حوزه وظایف و نیازها چندبرابر شده است. ☘ رفقا امروز با دنیایی از وظایف روبرو هستیم، نکند آرام و بی‌خیال و یا کم کار و کم تحرک بنشینیم. 🆔 https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
نگاهی به اهمیت و ابعاد مهمانی ده کیلومتری غدیر 🔻 ساخت و تعالی فرهنگی در گرو شناخت دقیق از واقعیت جاری جامعه است. هر نوع خطای روایت و درک از واقعیت جامعه به خطای محاسباتی در تحلیل و برنامه ریزی های کلان منجر می شود. برخی درصدد هستند که جامعه ایرانی بعد از انقلاب را به ویژه در دو دهه اخیر جامعه ای فاصله گرفته از ارزش های دینی و اسلامی معرفی کنند و نتیجه بگیرند انقلاب اسلامی نتوانسته است رضد فرهنگی و ارتقای دینداری را به همراه داشته باشد. این مسئله یعنی ارزیابی میزان موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و دینداری عمومی موضوع پژوهش ها و یادداشت های پردامنه است. تحلیل مهمانی ده کیلومتری غدیر از همین منظر دارای اهمیت است؛ چرا که این جشن به مثابه یک پدیده فرهنگی و برون داد یک واقعیت اجتماعی است. در این یادداشت به برخی زوایای این مسئله اشاره می کنیم: 🔹 زیر پوست شهر به روایت ایمان 🔻 در یادداشت ها، سرمقاله ها و تحلیل های جریان غرب گرا با این تعبیر پربسامد مواجهیم که زیر پوست شهر مملو از فقر فرهنگی، دینی و افول و انحطاط اخلاقی است. اما مهمانی غدیر نشان داد زیر پوست شهر یک لایه عمیق باور دینی در حال حیات و جریان است که کمتر فرصت بروز پیدا می کند. چرا که قالب های بروز اجتماعی در دنیای مدرن تنها برخی زمینه های متناسب با آن فرهنگ را برای بروز فرهنگی ارائه می دهد. در آن قالب ها فقط یک برش خاص از جامعه ظهور می یابد و در نهایت خطای محاسباتی را در پی خواهد داشت. مهمانی ده کیلومتری همانند راهپیمایی اربعین نشان می دهد انگیزه های دینی و باورهای مذهبی در سطوح مختلف اجتماعی به صورت فعال، پویا و زنده حضور دارد. آنچه در زیر پوست شهر می گذرد ایمان است نه انحطاط. 🔹 نیاز کشور به جشن ملی با محوریت مفاهیم دینی 🔻 یکی از نیازهای قطعی فرهنگی کشور، وجود یک جشن ملی بزرگ و برخوردار از هویت دینی همگون با مبانی انقلاب اسلامی است. نمای بیرونی دین داری و ویترین دینداری جامعه ایرانی در بروز و ظهور عمومی محدود به مناسبت های مذهبی ایام سوگواری بود. هرچند در اعیاد دینی مراسمات مذهبی در گوشه و کنار کشور برقرار بود اما این جشن ها تبدیل به نمای پرتلالوء دینداری به چشم نمی آمد. انقلاب اسلامی باید می توانست الگویی از شادی عمومی در مقیاس ملی با محوریت مفاهیم دینی که فصل ممیزه با دیگر الگوی های شادی موجود در دنیای مدرن است را به نمایش بگذارد. مهمانی ده کیلومتری غدیر یک آغاز و پیش درآمد بر طراحی هوشمند این اقدام است. باید توجه داشت این اتفاق یک شروع و آغاز است و برای به بلوغ رساندن آن باید مسیری هوشمندانه و بر اساس اندیشه ورزی در پیش گرفته شود؛ در غیر اینصورت دچار تکرار و عقب گرد خواهد شد. 🔹 ضرورت عبور از افسردگی اجتماعی دهه گذشته 🔻مشکلات اقتصادی و ناامیدی های پدیدآمده از رنج هایی که بر اثر بی تدبیری و ترک فعل های گسترده در دهه گذشته که محصول مدیریت غرب گرای ناامید و افسرده بود، موجب شد نوعی افسردگی در جامعه ایرانی به وجود آید. از ابتدای دهه نود و با روی کارآمدن چرخ های پیشرفت و تحول در کشور رو به کندی نهاد و مشکلات متراکم اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم را متأثر کرد. دولت انقلابی و مردمی باید گامی موثر برای عبور اجتماعی از این فضای دردآور را فراهم می کرد. عبور از این افسردگی ها هر چند باید با کار و تحول و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد اما بهره گیری از مولفه ها و ابزارهای فرهنگی بی تردید مسیر را هموار می کند. «» یک رویداد در مقیاس کنش یک ملت است که در آن روز همه مردم با همه سلایق متنوع احساس شادمانی و سرور و حال خوب دارند. حکومت باید بتواند چنین زمینه و فرصتی برای فاصله گرفتن از مشکلات جاری در زندگی مردم را فراهم سازد. جشن از این زاویه دارای اهمیت و قابل مطالعه است. 🆔 @taalighat
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز (تحول در مرجعیت های فکری جامعه) 🔻 برای آن‌هایی که دنیا را از دریچه نگاه می‌کنند و یا قبل‌تر از گسترش شبکه‌های اجتماعی از ورودی‌های محدودی چون و جوان و وطن امروز و ایران می‌دیدند و می‌بینند: همه چیز آرومه... ما در حال فتح الفتوح هستیم و انقلاب هر روز در پی تحقق آرمانی در پس آرمان دیگر است. جواب همه هم روشن است و کلی کلیپ و تحلیل بصیرت آفرین داریم برای حل شبهه. کسی هم که کانال فارس و تسنیم و رجا و... ندارد حتما :30 می‌بیند و بصیرتش ارتقا می‌یابد. 🔻 اما همه واقعیت جامعه این نیست. امروز منابع و ورودی دستگاه حداقل بخشی از جامعه و جوانان با ورودی و منابع ما متفاوت است. امروز به‌شدت شاهد تحول در و و تحلیلی هستیم. امروز بخش زیادی از جامعه تلویزیون جمهوری اسلامی را نمی‌بیند. بسیاری از چیزهایی که برای خبر معمولی است به گوش او هم نرسیده و دنیا و ایران را از دریچه دیگر و با عینکی متفاوت می‌بیند. 🔻 حدود یکسال پیش بعد از چندسال مجدد نصب کردم. فقط هم در کانال‌های ضد انقلاب و یا اصلاح‌طلب عضو شدم تا ببینم چه خبر است. کافی است یک جوان عادی و یا یک انقلابی معمولی فقط یک هفته بخشی از تحلیل‌ها و اخبار و یادداشت‌های این افراد یا کانال‌ها را بخواند به راحتی نسبت به انقلاب، آینده، ایران و... و بدبین و افسرده و معترض و حتی ضدانقلاب می‌شود. و و و... برای خودشان جنگلی هستند که هیچ در و پیکری ندارند. 🔻 و ما نمی‌دانیم در ذهن آن جوانی که دیروز به خیابان آمد و شعار داد چه می‌گذرد. حتی گاهی نمی‌خواهیم باور کنیم که او دارای دنیای متفاوتی است و تا به دنیای او راه نیابی نمی‌توانی با او وارد شوی. او آن‌طور که ما می‌بینیم، نمی‌بیند، او آنچه را ما دستاورد می‌دانیم هزیمت و شکست می‌داند. 🔻 چه نهادی متولی رصد است: ✔️ رصد مرجعیت های فکری جدید ✔️ رصد منابع خبری جدید ✔️ پایش و طبقه‌بندی محتوای تولیدی این مراجع و منابع جدید ✔️ پایش و طبقه‌بندی شبهات و گره‌های ذهنی که ایجاد می‌شود ✔️ آینده پژوهی وضعیت فکری و تحلیلی آتی جامعه براساس این سنخ نگرش (پاسخ به این پرسش که سامانه تحلیلی ذهن جامعه نسبت به حوادث خرد و کلان چگونه خواهد شد) ✔️ طراحی مرجعیت و منابع جدید پاسخگو ✔️ تولید محتوای متناسب با گره‌های ذهنی ایجاد شده ✔️ طراحی فرآیند رسیدن محتوا به مخاطب اصلی و نه بازتکرار آن در چرخه باطل از جامعه انقلابی برای انقلابی 🆔 https://eitaa.com/taalighat
✅ اسامی و آدرس برخی از کانال‌هایی که در مطلب بالا به آن اشاره شد 🔻🔻🔻 🔹آينده (این کانال به‌نوعی انعکاس دهنده حجم وسیعی از محتوای تولیدشده در فضای اصلاحات است) https://t.me/A_pajhohi 🔹محسن رنانی https://t.me/Renani_Mohsen 🔹محمد فاضلی https://t.me/fazeli_mohammad 🔹پویش فکری توسعه https://t.me/PooyeshFekri 🔹مجتبی لشکربلوکی https://t.me/Dr_Lashkarbolouki 🔹اندیشه دینی معاصر https://t.me/andishedinimoaser 🔹مصطفی تاجزاده https://t.me/Mostafa_Tajzadeh 🔹وحید اشتری https://t.me/ghabl_enghelab 🔹مصطفی ملکیان https://t.me/mostafamalekian 🔹محسن کدیور https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official 🔰️ این‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از فضای تولید تحلیل منفی و ناامیدکننده است و این فهرست بسیار بالابلندتر از این چند کانال است که به‌صورت نمونه معرفی شد. 🆔https://eitaa.com/taalighat
(1) لزوم بازنگری سازمان حوزه در سیاست‌های کلان خود 🔻بیانات امروز رهبری لایه‌های مختلف و متعدد داشت. یکی از این مخاطبین مهم این بیانات مدیریت حوزه‌های علمیه است. 🔻 سالیانی است که برای وجوه ارتباط اجتماعی خود فکری نمی‌کند. رسالت خود را تنها در علم ورزی تعریف کرده است. در سال‌های مدیریت جناب آقای آنچه برجستگی داشت تقویت مقوله علمی بود از تا که البته مورد تمجید رهبری هم بود. 🔻 اما نگاه به حوزه فاقد برنامه‌ریزی مجزا و مستقل بوده است. از تربیت نیروی متخصص تا تولید محتوا. شايد این تلقی در نهاد حوزه وجود داشته است که این مسئله تنها از وظایف و است. 🔻 مدیریت حوزه علمیه حتی در طراحی نظام آموزشی و تربیتی خود نگاهی به رسالت‌های اجتماعی طلبه ندارد. آنچه در سبد تعلیمات حوزه برجسته است چیز دیگری است. 🔻 بیانات اخیر رهبری در راستای تغییر نگرش در لایه حوزه‌های علمیه نیز قابل ارزیابی است. 📌ادامه دارد... 🆔 @taalighat
(2) تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه 🔻 حوزه در سال‌های نه چندان دور دارای ارتباطات گسترده اجتماعی بوده است. در حدود دو سه دهه گذشته حتی مراجع تقلید نیز به سادگی در دسترس مردم بودند و ارتباط مستقیم با مردم را بخشی از خود می‌دانستند. همین تعاملات نوعی اثرگذار عینی بود. 🔻 اما امروزه فرهنگ ارتباط اجتماعی رو به افول نهاده است. بسیاری از بزرگان حوزه حتی برای طلاب در دسترس نیستند چه برسد برای عموم جامعه. این خسارت‌های فراوانی در پی داشته است. بخشی از جامعه حوزوی رسالت‌های اجتماعی خود را به حداقل رسانده است و بخشی از حوزه دچار نوعی عزلت نشینی شده است. 🔻به‌نظرم آقا تلاش کردند به‌نوعی گامی در مسیر یک و درون حوزوی بردارند. ایشان دیروز بر اساس یک سیر تاریخی بیان کردند از شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی تا علامه مجلسی تا قرون اخیر همه فقها و مجتهدین تراز اول اهل تبلیغ بودند. يعنی تبلیغ بخشی از زیست عالمان شیعه در طول تاريخ بوده است. دلالت این بیانات دعوت بزرگان حوزه به این عرصه است و اینکه مبادا تبلیغ را کسر شأن خود بداند. 🔻 زاویه ورود آقا زاویه ها و در بین بزرگان، مسئولین و عموم حوزویان است. اینکه حوزه باید به‌سمت حرکت کند و تغییر نگرش کلان دهد، مهمترین بخش صحبت ایشان است. ✅ چندماه پیش از این در یادداشتی با کلیدواژه‌ی از ضرورت بازسازی ارتباطات اجتماعی حوزه نوشتم: 👇👇 https://eitaa.com/taalighat/725 🆔 @taalighat