eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
53 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
(6) ☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد می‌شود، بیمه کننده جان است بی‌تردید ... ☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره سیدالشهداء مهمان شود... ما مهمان کدام سفره‌ایم؟ 🆔 @taalighat
(7) 🔹 زیارت، فرصتِ خاص است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم... ☘ گر شبی در خانه‌ی جانانه مهمانت کنند ☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحب‌خانه باش... 🆔 @taalighat
📌 و بازنمایی رسانه‌ای و اجتماعی پدیده اربعین 🔻 با شروع و گسترش در کشور تحلیلی در بین بخشی از مردم دمیدن گرفت که دین در جامعه ایرانی در حال افول است. کشف حجاب مساوی با گرفته شد و تحلیل‌ها و برنامه‌های متعددی حول آن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تولید شد. 🔻 از سوی دیگر بخشی از جامعه مذهبی دچار نوعی شد چرا که برپایه‌ی تحلیل بالا دین و جامعه دینی را در حال افول و خود را به‌عنوان قلمداد می‌کرد. 🔻 باید توجه داشت دین‌داری ایرانیان را نمی‌توان تنها با شخاص ارزیابی کرد. هر چند این شاخص دارای اهمیت است اما شاخص محوری نیست. شاهد اینکه با آغاز روند کشف حجاب، شاهد روند افزایش زائران اربعین، حاضران در راهپیمایی غدیر و دیگر بروزات مذهبی جامعه بودیم. پس نمی‌توان از افت حجاب، افت دین‌داری را نتیجه گرفت. 🔻 از سوی دیگر بنابر آمارها تا کنون قریب به 4 میلیون نفر برای پیاده‌روی از کشور خارج شدند و احتمالا همین حدود یا بیشتر در پیاده‌روی جاماندگان شرکت خواهند کرد. يعنی قریب به 8 تا 10 میلیون نفر در نمایش اجتماعی بروز دینداری و توجهات و علائق مذهبی شرکت دارند. 🔻 در کل دوران اغتشاشات پاییز سال گذشته اما عدد کل افراد حاضر در صحنه شاید به 1 میلیون نفر هم نرسید. هرچند تحلیل طیف‌های حاضر در صحنه نیز نشان می‌دهد انگیزه‌های متنوعی در بین این افراد وجود داشته اما و پیام مخابره شده به جامعه این بود که همه و ملت ایران در صحنه حاضر شده و به‌پا خاسته است و با یک واسطه و مقدمه از آن عبور مردم از دیانت نتیجه‌گیری می‌شود. 🔻 پرسش اینجاست: _چرا ما نمی‌توانیم حضور حدود 10 ميليونی مردم در یک رزمایش دینی را به‌عنوان نماینده اکثر جامعه ایران تثبیت و کنیم؟ _چرا نمی‌توانیم برساخت رسانه‌ای مناسب این پدیده را تولید کنیم که دلالت‌های اجتماعی متعددی دارد؟ _چرا اجازه می‌دهیم تحلیل‌های رقیب که فاقد پایگاه واقعی داده از متن جامعه هستند، قرائت رایج شوند. _آیا توجه داریم فقدان روایتِ منجر می‌شود پندار و تخیل روایت غالب شود؟ 🔻 غالب از واقعه اربعین و فقدان تکیه بر محوری‌ترین نقطه از ابعاد متکثر این پدیده موجب می‌شود در بین پیام‌های متعدد آن عملا این واقعیت را کنیم. 🆔 @taalighat
🔹 وقتی ماه‌هاست می‌دانیم برای سالگرد برنامه دارند.... 🔹 وقتی سال‌هاست بعد از هر توفیق ملی، یک یا بحران طراحی می‌کنند... 🔹 وقتی می‌دانیم بحران تنها در بستر شکل می‌گیرد، پس تأثیر تصمیم ما بر ذهنیت اجتماعی مهم است ... 🔹 با این‌حال اقدامات و تصمیمات ما نداشته باشد، نسبت درستی با نداشته باشد، نداشته باشد... 🔻 یعنی بنا نداریم از ها درس بگیریم و خودمان بخشی از بحرانیم... 🆔 @taalighat
❇️ لینک برخی یادداشت‌هایی که درباره حوادث و اغتشاشات پاییز 1401 نوشته شده بود در ادامه تقدیم می‌شود 🔻🔻🔻🔻🔻 📝 درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر https://eitaa.com/taalighat/688 📝 پيشنهادهای کوتاه‌مدت برای مسئله https://eitaa.com/taalighat/692 📝 وقتی قوه عاقله خواب است https://eitaa.com/taalighat/693 📝 نگاهی به حادثه از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا https://eitaa.com/taalighat/700 📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (1) https://eitaa.com/taalighat/701 📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (2) https://eitaa.com/taalighat/702 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (1) https://eitaa.com/taalighat/705 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (2) https://eitaa.com/taalighat/707 📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (3) https://eitaa.com/taalighat/710 📝 ما هم مقصریم... https://eitaa.com/taalighat/713 📝 جای خالی نهاد نمایندگی رهبری در حوادث اخیر https://eitaa.com/taalighat/719 📝 شعار، ذهنیت، ماشین تولید نفرت https://eitaa.com/taalighat/720 📝 رسانه‌ی اجتماعی https://eitaa.com/taalighat/725 📝این میدان جنگ، فرمانده ندارد... https://eitaa.com/taalighat/733 📝سرخوش از باده ی ماییم https://eitaa.com/taalighat/751 📝غایبان بزرگ این روزها https://eitaa.com/taalighat/754 📝بچه‌های جبهه‌ای هم اینطور بودند ؟ https://eitaa.com/taalighat/755 📝دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی https://eitaa.com/taalighat/781 📝پیشنهادی برای بازسازی وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی https://eitaa.com/taalighat/783 📝ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع https://eitaa.com/taalighat/757 📝فصل بازسازی آرایش جبهه https://eitaa.com/taalighat/772 📝لزوم آینده‌پژوهی نیازهای فکری جامعه https://eitaa.com/taalighat/779 📝ترک فعل فرهنگی 1 https://eitaa.com/taalighat/793 📝ترک فعل فرهنگی 2 https://eitaa.com/taalighat/794 🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
وقتی نداشته باشی... امروز با همان‌هایی می‌نشینی که... دیروز نشستن در کنارشان را جرم می‌دانستی...
گرچه محرم و صفرت می‌رود ولی... اصلاً تو از کنار دل من تکان مخور 🖤🖤❤️🖤🖤 فصل عزای تو که فقط این دوماه نیست هر صبح و شام غُصه‌ی تو، رزقِ قلبِ ماست 🖤🖤❤️🖤🖤 اگرچه رَخت عزا را ز تن درآوردم دلم برای غمت تا ابد عزادار است 🆔 @taalighat
چندنکته درباره‌ی انیمیشن "آینده بی‌حجابی" 🔻 مدتی است کلیپی از علی زکریایی درباره آینده بی‌حجابی در حال دست‌به‌دست شدن است. چند نکته: 1. کلیپ از حیث و محتوا و سناریو به‌شدت ضعیف است. این انیمیشن را می‌توان یک نامید نه کار هنری. 2. سناریو فوق‌العاده بسیط است. حتی در شعرگونه ای که برای روایت ماجرا آماده کرده است، ضعف جدی در زبان، ادبیات و استخدام تعابیر به‌چشم می‌خورد. توضیح ابعاد ضعف زبان و سناریو خودش مجالی دیگر می‌خواهد که حوصله آن نیست. 3. نکته جالب اینکه همین دائماً در حال فوروارد از این کانال و آن کانال به این گروه و آن گروه است. دردناک‌تر اینکه در پایان هر مطلب با هدف جهاد تبیین نوشته شده است: 🤦‍♂ اولاً رفقا به‌خدا دورهمی خودمان است نه محیط ثانیاً اقبال گسترده ما به این کار نشان می‌دهد جامعه انقلابی دچار نارسایی جدی است. ثالثاً معلوم است برخی از ما نمی‌دانیم امروز جهاد تبیین کیست! چه محصولی و در چه ترازی مصرف می‌کند! و باید برای او چه محصولی با چه کیفیتی تولید کرد. 🔰️ همه این‌ها یعنی هنوز با مرزهای خیلی فاصله داریم... 🆔 @taalighat
حوزه‌ی پویا و زنده (چندخط به بهانه آغاز سالتحصیلی حوزه) 🔹 این روزها که به آغاز سالتحصیلی نزدیک می‌شویم از گوشه و کنار اطلاعیه دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و عرفان است که همه‌جا را پر کرده. 🔹 اتفاقی چشم‌نواز، سفره‌ای گسترده از نعمت تراث ارزشمند شیعی که به‌دست عالمان و دانشمندان مهذب از دل قرن‌ها دست‌به‌دست شده و امروز به ما رسیده 🔹 این سفره آنقدر وسیع و متنوع است گاه متحیر می‌شوی دست به سمت کدامیک دراز کنی و از خرمن فیض کدامیک خوشه بچینی. فقیهان و اصولیون و فلاسفه و متکلمین و مفسرین و حکما و عرفا و ادبا و رجالیون و مورخین... گوشه گوشه این شهر کوچک نشسته‌اند و بساط فیض گسترده‌اند و ریشه‌های درخت تنومند جامعه شیعی را آبیاری می‌کنند و با تربیت طلبه، باغبان می‌سازند. 🔹 انواع مکاتب و مذاق های فقهی و اصولی، انواع مکاتب تفسیری، انواع دروس فلسفی و عرفانی، تنوعی که بی‌تردید نیم‌قرن پیش به‌چشم نمی‌خورد و در عین کثرت و تنوع در اوج در کنار هم حوزه داری می‌کنند و بی‌شک نقش در توسعه و ارتقاء سطح کنشگری حوزه امروز نقشی بی‌بدیل است. امروز این حوزه آنقدر سترگ و مستحکم و رشک برانگیز است و دارد که می‌توان به آن قرن‌ها تکیه کرد. 🔹 از کنار نقدهایی که همیشه نوشته‌ایم بگذریم و کلان به ماجرا نگاه کنیم امروز حوزه قم، حوزه‌ای زنده، پویا، در جریان و حرکت و بستری است فراهم برای رشد عالمان و مجتهدان و اسلام‌شناسان بزرگ که در سر داعیه دارند... 🔹 خداوند روح مطهر مرحوم حاج شیخ عبدالکريم حائری (آیت‌الله موسس) را غریق نور و رحمت کند که سنگ بنای حوزه علمیه قم را نهاد و خداوند روح مطهر را با انبیا عظام محشور کند که حوزه‌های علمیه را با انقلاب حیاتی جدید و رونقی عجیب بخشید. سلام بر روح تمام عالمان و فقیهان شیعه در طول تاریخ تا امروز... خدا را بر این نعمت شکر 🆔 @taalighat
📚 به‌مناسبت آغاز سالتحصیلی حوزه‌های علمیه، باتوجه به اینکه برخی سروران گاهی درباره دروس خارج سوال می‌کنند، نکاتی درباره ویژگی‌های برخی از اساتيد به‌مرور تقدیم می‌کنم. 📗 زین پس مطالب فقهی، اصولی، رجالی و حکمی را در کانال به اشتراک خواهم گذاشت و در این کانال بیشتر به یادداشت‌های تحلیلی و خاطرات می‌پردازم. 🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/ghabas
📚 نگاهی اجمالی به ویژگی‌های برخی دروس خارج (1) 📘 ویژگی‌های درس خارج اصول استاد گنجی 1. ساده‌سازی و تقریر روان مطلب: یکی از ویژگی‌های درس اصول استاد گنجی بیان رسا و غیر معقد است. استاد تلاش می‌کند مطالب پیچیده را با بیانی واضح و قابل درک بیان کند تا مخاطب با کمترین پیچیدگی با محتوا ارتباط بگیرد. توانایی استاد در تحریر و تقریر روان و سلیس اقوال یکی از نکات برجسته ایشان است. 2. سرعت و عدم اطناب: درس اصول استاد گنجی از دروس تفصیلی به‌شمار نمی‌آید. هرچند اقوال مختلف بیان می‌شود اما به امهات مطالب اکتفا می‌شود. ازاین‌رو درس به کندی نمی‌گذرد و با سیری مناسب طی می‌شود که برای ذائقه های عمومی نسبت به اصول مناسب است. 3. نظارت بر اقوال مختلف: درباره نظارت درس نسبت به اقوال باید چند نکته را بیان کرد: اولا محور درس اصول، متن کفایه و بعضاً حواشی آن است. استاد می‌کوشد متن کفایه را تحریر نماید، در مواردی که چند نوع برداشت از یک فقره ممکن است، به تحلیل انواع احتمالات و اتخاذ احتمال مدنظر اقدام کند و به‌نوعی متن و محتوای کفایه کاملاً حل شود. در گام دوم استاد متعرض اقوال شیخ انصاری، محقق نائینی، محقق اصفهانی، منتقی الاصول و اخیراً کلمات شهید صدر بر اساس بحوث می‌شود. اما عنایت استاد در این بین به کلام نائینی از سایرین بیشتر است. چرا که منهج اصولی نائینی را ترجیح داده و تحلیل‌های اصولی ایشان را متقن تر می‌دانند. لذا در شرح و بسط کلام نائینی بیش از کلام دیگران وقت صرف می‌نمایند. 4. تحلیل عرفی: جمع‌بندی استاد از مطالب با محوريت برداشت و تحلیل عرفی نسبت به مسائل است. استاد برای فهم عرف جایگاه ویژه‌ای قائل است و عادتا مسائل را از این پایگاه تحلیل و جمع‌بندی می‌نماید. 🆔 @ghabas ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
آقا از اتاق فرمان ی تذکر دادند رفقا که درسته و لازمه ی توضیح بدم: در این سلسله یادداشت‌های معرفی درس خارج فقط ناظر به مسئله ویژگی‌های درس استاد نکاتی عرض میکنم و ناظر به فضای فکری و سیاسی افراد نیستم. گفتم توضیح بدم که مقصود تأیید رویکردهای سیاسی و فکری اساتيد نیست.
📚 نگاهی اجمالی به ویژگی‌های برخی دروس خارج (2) 📘 ویژگی‌های درس خارج فقه حضرت استاد شوپایی 1. نظم و انسجام ارائه محتوا استاد در تنظیم محتوای درس با ذوق شیوا مطالب را در یک بسته منظم و منسجم ارائه می‌کنند که از ترتیب منطقی برخوردار است. ترتیبی که در آن به منطق اجتهادی خاص استاد تکیه شده است و ذهن طلبه دچار آشفتگی نمی‌شود. 2. تتبع محور بودن: درس با محوريت شرح عروه است. حواشی عروه مورد عنایت است. در کنار حواشی عروه، اقوال صاحب مصباح الفقیه، صاحب جواهر و صاحب مستمسک از جایگاه ویژه‌ای در نگاه استاد برخوردار است. البته گاهی به فراخور بحث متعرض دیگر اقوال مهم در مسئله نیز می‌شوند. در کنار سه متن اصلی، توجه به آراء مرحوم آیت‌الله خویی و مرحوم آیت‌الله تبریزی مورد اهتمام جدی استاد است. 3. اعتنا به اقوال قدما استاد معتقد است باید برای فهم مسئله اشرافی بر سیر تاریخی پدید آمدن آن داشت، همچنین کلمات قدما به‌عنوان قرائن فهم و استظهار از روایات دارای اهمیت است. از این روی فقیه هیچگاه از کلمات قدما مستغنی نیست. لذا استاد در موارد نیاز حتماً متعرض کلام قدما نیز می‌شود. 4. رویکرد رجالی: برخلاف برخی از اساتید که برای مسائل رجالی جایگاه خاصی قائل نیستند، استاد در بحث به مسائل رجالی عنایت ویژه دارند و در تحلیل روایات، حتماً متعرض سند روایت، تحلیل روات و جمع‌بندی رجالی نسبت به روات مختلف فیه می‌شوند. استاد دارای مطالعات و تحقیقات گسترده رجالی بوده و اساساً فردی خبره در رجال به‌شمار می‌آیند. 5. تحلیل دقی و فنی: جناب استاد در بررسی مسائل دارای رویکرد تحلیلی دقیق، ریزبینانه و موشکافانه اند. دقت‌های فنی، بررسی‌های تحلیلی و توجه به نقاط غامض بحث و حل غوامض از ویژگی‌های درس استاد است. به بیان دیگر استاد اهل عبور ساده و تحلیل بسیط و گذرا از مطالب نیستند. 6. بیان فنی و پرهیز از بیان خطابی متأسفانه در برخی دروس خارج، استاد به فن خطابه در ارائه محتوا روی می‌آورد و موجب می‌شود اولا ادبیات علمی و فنی کم‌رنگ شود و ثانیاً حاشیه بیشتر از محتوا و متن شود. اما جناب استاد شوپایی دارای بیان کاملاً فنی، و متمرکز بر محتوای علمی و بدون بیان مطالب زائد هستند. 🆔 @ghabas ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
مرحبا به سیدابراهیم صحبت‌های رئیسی هم در مجمع عمومی متحد و هم در نشست‌های حاشیه‌ای بسیار پخته‌تر، دقیق تر و ارتقاءیافته بود. رئیسی با در دست گرفتن هم رسالت دینی خود را ادا کرد و هم در قامت نماینده ایستاد. رئیسی هم را به چالش کشید و هم تصویری خوب از مواضع منطقی جمهوری اسلامی نسبت به مسائل کلان بین‌المللی ارائه داد. در مجموع این صحبت چند سر و گردن از دو صحبت قبلی رئیسی و هزار پله از دوره هشت ساله حضور روحانی در سازمان ملل بالاتر بود. 🆔@taalighat
چندخط برای آیت‌الله صلواتی 🖤 را قبل از طلبگی می‌شناختم. امام جماعت نماز صبح اول حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها بود و وقتی قم مشرف می‌شدیم کلی ذوق داشتیم پشت سر این عالم ربانی نماز بخوانیم. 🖤 گذشت تا طلبه شدم. هفته‌های اول طلبگی ام بود که بعد از نماز صبح دیدم آیت‌الله تنها در حال خارج شدن از حرم است. رفتم سلام دادم، و گفتم بنده تازه طلبه شدم. توصیه‌ای بفرمایید. 🖤 آیت‌اللهِ مهربان و دوست‌داشتنی آنقدر پدرانه و با نگاهی مملو از عطوفت نگاهم کرد. آنقدر محبتش محسوس بود که گویی پدری دارد فرزندش به آغوش گرم می‌کشد. با لبخندی پرسید: اهل کجا هستید؟ 🖤 همین‌که گفتم اهل همدان، شروع کردند کلی تعریف از تاریخ علمای همدان، و توصیه و نصیحت. 🖤 صحبت‌مان شايد 10 _ 15 دقیقه بیشتر طول نکشید اما احساس کردم پدر مهربانی آمدنم به حوزه را خوش‌آمد گفت و مرا تحویل گرفت و پدرانه راهنمایی‌ام کرد. 🖤 حالا آن پدر مهربان رفته است. حوزه قم از این پدرهای مهربان بسیار دارد که بايد تا هستند قدردان وجودشان بود. روحش شاد و مهمان سیدالشهداء علیه السلام... شادی روح مطهرش صلوات... 🆔 @taalighat
📚 نگاهی اجمالی به ویژگی‌های برخی دروس خارج فقه (4) ویژگی‌های درس خارج فقه حضرت استاد شب‌زنده‌دار 1. تتبع گسترده و فقه تفصیلی یکی از مهم‌ترین نکات درس حضرت استاد، تتبع گسترده و شامل نسبت به اقوال و انظار پیرامون مسئله است. تتبعی که از اقوال اساطین فقه آغاز می‌شود و تا فقهای معاصر و حتی کمتر شناخته‌شده امتداد می‌یابد. تتبعی که می‌کوشد مسئله را از جوانب مختلف بررسی کند، زوایای دید مختلف را بیان کند تا دیدی جامع نسبت به ابعاد مسئله بسازد و از نکته‌سنجی دیگر فقها محروم نماند. البته این حد از تفصیل برای همه سلائق و نیز برای طلابی که تازه وارد خارج می‌شوند قابل توصیه نیست. 2. تفریع فروع و طراحی جامع بحث حضرت استاد برای بررسی هر مسئله یک طراحی جامع تنظیم می‌کنند. يعنی تدریس مبتنی بر یک طراحی منسجم، هندسه منطقی است. برخلافِ بسیاری از اساتید که با محوريت یک کتاب فقهی و در همان چارچوب مثلا جواهر یا مستند عروه مرحوم خویی درس را به پیش می‌برند، ایشان خود هندسه جدیدی برای بحث طراحی می‌کنند که هم دارای نسبت به ابعاد بحث است و هم برخوردار از سیری منطقی. 3. بیان سلیس، شیوا بیان جناب استاد در عین فنی و دقیق بودن، عاری از اغلاق و تعقید بوده و شفاف، گویا و منظم است. طلبه دچار سردرگمی عبارات و کلمات نمی‌شود. بیان شیوا موجب می‌شود طلبه بر محتوا تمرکز بیشتری بیابد تا اینکه در پیچ عبارات متوقف شود. 4. فقه جواهری 🔹درس جناب استاد نمونه‌ای کامل، بارز و قابل الگوگیری از پاکیزه و متقن است. 🔹برخی دروس خارج به‌این نحو است که تکیه به برخی عناصر آنقدر پر رنگ است که دیگر عناصر به حاشیه می‌روند مثلا عمده به تطبیقات اصولی می‌گذرد یا عمده بحث صرف تحقیقات رجالی می‌شود یا بیشتر بحث صرف نقل و نقد اقوال و تتبعات است. اما جناب استاد همه عناصر را به‌صورت متناسب، به‌جا و بهینه به‌کار می‌گیرند. 🔹درس خارج فقه ایشان به تعبیر برخی قدیمی‌ها کاملاً طعم فقه دارد آن هم فقه جواهری. از حیث تتبع اقوال فقهی، تدقیق در کلمات فقها، تحلیل و درایة احادیث با رویکردی کاملاً فنی است. در جای خود استفاده از بررسی‌های دقیق رجالی، تطبیقات اصولی، به‌کارگیری قواعد همه به‌صورت و به‌هنگام انجام می‌شود. 🔹پس اولا تنوع در به‌کارگیری عناصر اجتهاد، ثانیاً عدم افراط و تفریط در این زمینه و استفاده متوازن، ثالثاً به‌کارگیری فنی و بر اساس اصول استنباط همه ویژگی‌های تفقه استاد است. 4. تحقیقات رجالی اعتنای استاد در درس به تحقیقات رجالی کاملاً دقیق، تفصیلی و فنی است. خروجی برخی از این ابحاث در قالب کتبی منتشر شده است. برخی از این کتاب‌ها عبارتند از: 📗کافی شریف 📗مسعدة بن صدقه 📗تفسیر علی بن ابراهیم قمی 📗 معلی بن خنیس - کتاب ابن غضائری 5. جمع‌بندی فنی اما نکته مهم شیوه جمع‌بندی نهایی، اجتهاد و نتيجه‌گیری نهایی استاد است. آنچه در این حلقه آخر به‌چشم می‌آید جمع‌بندی فنی و مبتنی بر قواعد است. برخلافِ برخی شیوه‌ها که برداشت‌های ذوقی جای جمع‌بندی فنی را می‌گیرد. 6. تعامل با شاگردان نکته دیگر درس استاد اینکه جنابشان علی رغم جمعیت بالای درس، هم در بین درس امکان سوال و جواب می‌دهند و هم پس درس مدتی را به گعده و پرسش و پاسخ اختصاص می‌دهند. 7. اعتنا به مسائل نظام و انقلاب درس خارج استاد، درسی بریده از انقلاب، نیازهای آن و حوادث جاری در مملکت نیست. درس خارج یک استاد فقیه و انقلابی این‌گونه است که در ابتدای درس درصورتی که حادثه مهمی در ایران یا جهان رخ داده باشد، استاد معظم نسبت به آن تذکار و رهنمود می‌دهند. اینکه استاد عزیز چندسالی بحث امر به معروف و نهی از منکر را برای خارج فقه برگزیدند و یا اینکه مدتی پیرامون سخن می‌گفتند و یا اینکه در بحث اثرگذاری محوری دارند، همه نشانه یک و درس خارج متناسب با انقلاب اسلامی است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/ghabas
🔻 را خیلی دوست دارم. آدم‌هایی که با همه وجود پای آرمان و انقلاب و اعتقادشان بودند نه با شعار. گویی نظام ارزشی شان متفاوت بود و اگر مدل شان را امروز بگویی، برخی شاید مسخره کنند. 🔻 اهل زمین گرفتن، ماشین گرفتن، امکانات ویژه گرفتن از دولت نبودند، احتیاط می‌کردند. 🔻 سال اول طلبگی استادی داشتیم از شاگردان آیت‌الله سعادت پرور، می‌گفت هر کسی به هرجا رسید از رسید. یکی از مهمترین ویژگی‌های همین در نسبت با قدرت و منافع شخصی بود. 🔻 در مورد محتاط بودند، در استفاده از محتاط بودند، همین‌جا است که دوری از مرزهای روشن می‌شود. 🔻 اما وقتی به اطرافم نگاه می‌کنم می‌بینم برخی جوان‌ها چقدر راحت با نشستن بر مسند قدرت، بهره‌مندی ها را برای خود حلال و طیب و طاهر و حق مسلم می‌دانند. هرچند مثال‌های نقض و جوان مؤمن انقلابی کم نیست اما همین مقدار هم رنج‌آور است. 🔹🔹🔹 لینک یادداشت‌هایی با عنوان 🔻 https://eitaa.com/taalighat/759 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
هرنوع از هرکسی مذموم است اما آن آقای و موجهی که بقیه را دعوت به ارزش‌های می‌کند و بعد برای و پسرش از انقلاب امکانات و موقعیت می‌گیرد. از مردم خجالت نمی‌کشید، از شرم کنید... 🆔 @taalighat
فرصتِ داشتن دولت 🔻 اینکه امروز دولت در اختيار جریان انقلابی است را از چه منظری می‌توان مهم برشمرد؟ وقتی موقعیت داشتن دولت را داریم يعني دقیقا چه فرصت‌هایی در اختیار داریم؟ باید از منظر راهبردی به مطالعه فرصت دولت داشتن نگاه کرد. در این‌جا تنها چند زاویه را مطرح می‌کنم: 1. تقدم ریل گذاری بر عملیات دولت انقلابی با میراثی از فجایع و کم‌کاری ها تلاش می‌کند پر کار باشد و دائماً عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند. اما مهم‌تر از آن بازسازی ساختارها و ریل گذاری هایی است که حتی با تغییر دولت، مدار حرکت بر مدار انقلاب باشد. 2. اشراف بر وضعیت کشور جريانی که از قدرت دور است، اشراف واقعی بر وضعیت اداره کشور، آمارها و ارقام و اطلاعات میدانی گسترده ندارد. فقدان اطلاعات دقیق منجر به فقدان تحلیل دقیق می‌شود. فرصت دولت داشتن، فرصتِ اشراف یافتن است. این نکته‌ای راهبردی است که ابعاد آن را توضيح نمی‌دهم. 3. تغییر ذهنیت اجتماعی به انقلاب با کارکردن درست و خالصانه، آثار اجتماعی و تغییر ذهنیت به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شود اما باید خود این مسئله به‌عنوان یک کیس ویژه مورد برنامه‌ریزی باشد. نسبت جامعه با جریان انقلابی و به‌تبع حتی نسبت به آرمان‌های انقلاب بر اثر تبلیغات گسترده منفی، دچار آسیب شده که بايد با تمرکز بر نقاط آسیب‌دیده آن‌ها را بازسازی کرد. 4. شناخت گلوگاه‌ مشکلات وقتی از دور وضعیت کشور را تحلیل می‌کنیم برداشتی داریم و هنگامی که از نزدیک در حال مدیریت هستیم، برداشت واقعی و عینی دیگری، ما نیاز به تمرکز از منظر حکمرانی بر شناخت ریشه‌ای مشکلات و در نتیجه اصلاح رویه داریم. 5. کادرسازی و جانمایی نخبگان نسلی از جوانان انقلابی دارای پتانسیل ورود به ساختار مدیریتی کشورند. اما نمی‌توان بدون زمینه‌چینی ریسک کرد. این جوانان باید با کار، با مشکلات، با عینیت آشنا شوند و در کنار دست مدیران باتجربه نکته بیاموزند تا آماده شوند. از سوی دیگر باید برای نخبگان انقلابی جانمایی حضور کرد. به‌نحوی که بتوان هرکسی را در موقعیت و نقطه مناسب خود به‌کار گرفت. 7. حرکت به‌سمت شفافیت و برچیدن حیاط خلوت ها یکی از مصادیق ریل گذاری و تغییر مسیر حکمرانی به‌نحوی که غیربرگشت پذیر باشد و یا برگشت پذیری آن دشوار باشد، سوق دادن حکمرانی به‌سمت شفافیت مالی، تصمیم‌گیری و ساختاری است. یکی از عناصر قدرت دولت های غربگرا همیشه بهره‌مندی از حیاط خلوت ها بوده، باید این زمینه‌ها را برچید تا حتی اگر دولت غربگرایی بر سر کار آمد نتواند به‌سادگی اعمال فساد کند. اقداماتی چون ایجاد درگاه ملی مجوزها، ایجاد و تجمیع حساب‌های دولت در خزانه و... نمونه‌هایی از این جنس اقدامات است. 8. هدفگیری مسئله "تحول" کشور از یک منظر دچار یک دهه عقب‌ماندگی است. دهه 90 را می‌توان نام گذاشت. عبور از این وضعیت تنها با و نه کارهای معمولی میسر است. دنیا به‌سرعت در حال تحول است و نمی‌توان با گام‌های کند با شرایط جهانی هماوردی کرد. 9. تقویت دفتر بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اما دولت برای مطالعات راهبردی و استراتژیک نیاز به یک قوه عاقله دارد. دفتر بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری باید احیا شود، محور شود، نقش اثرگذار بیابد، تا دولت متکی به تفکر و مطالعات راهبردی حرکت کند. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
ساعت 7:30 صبح، مسجدی در اطراف حرم مطهر قبل از شروع استاد طلبه‌ها در حال و نقد و اشکال بیانات استاد بنابر سنت نه اجباری هست، نه تنبیه و تشویقی، نه حضور و غیابی! این انگیزه و اشتیاق است که طلبه را به اینجا می‌کشاند، این پویایی حوزه است فارغ از نظام آموزشی ترمی و واحدی و به دور از اجبارهای ساختارهای رسمی با نشاط و پویاست این نشاط را با غلطیدن در نابود نکنیم @taalighat
📍نگاهی دیگر به ماجرای دیوارنگاره ولیعصر و ماجرای بانک‌ 📝 حمزه وطن فدا 🔻 اما عجالتا و یک جمله ای مبارزه بی امان ، طاقت فرسا اما با نکبت سرمایه سالاری عمیق، ریشه دار و تمدنی غرب و تبعات اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی اش که بزرگترین مانع تحقق حیات الهی انسان در این ارض الهی (یعنی تمدن اسلامی) است نیازمند دارایی های مهمی است اندیشه میخواهد رهبری میخواهد بسیج مردمی میخواهد قیام عمومی میخواهد انتظام و انسجام قیام میخواهد طرح و نقشه قیام میخواهد توان رزم قائمین را میخواهد اراده عمومی فولادین و استقامت و دوام قائمین را میخواهد شهادت میخواهد 🔻 و اینها همه و همه از یک هویت و شخصیت عمومی بزرگ میتواند که بجوشد هویت و شخصیت یک امت امتی حماسه ساز ، برآمده از و عشقی بزرگ امتی سرشار از باور و امید 🔻 نام و تعین این امت است انقلاب کردیم که این امت را بسازیم و با این امت انقلابی جهانی بسازیم جمهوری اسلامی این شخصیت و هویت است شخصیت ‌و هویت ملی و ایمانی ما 🔻 هر جریانی که این تعین ، این شخصیت و هویت این امت را مخدوش سازد هر جریانی که این شخصیت را تضعیف کند یا هر جریانی که ایمان و امید به این شخصیت را کمرنگ کند 🔻 به هر بهانه و اسمی ، به بهانه ارزش ها یا ضد ارزش ها ، هیچ فرقی نمیکند به بهانه عدالتخواهی یا دنیاخواهی با نیت درست و الهی یا نیت فاسد و شیطانی با تمسک به قرآن و روایت یا تکیه بر زر و زور 🔻 این عمل خدشه، این عمل تضعیف ، فارغ از فاعلش میشود بزرگترین دشمنی فاعلش خوداگاه یا ناخودآگاه می‌شود مشغول بزرگترین اهریمنی ولو خودش نورانی و مقدس باشد چرا؟ چون دارد امکان مبارزه موثر و واقعی با هیولای سرمایه سالاری تمدنی امروز را از بین میبرد وقتی علی نباشد ، مبارزه با فساد خودش تعین فسادی دیگر است وقتی علی نباشد ، دیگر امکان ، امکان، امکان ، امکان ، امکان عدالت نخواهد بود و الله لهدمت ارکان الهدی 🔻 وقتی باور و ایمان به جمهوری اسلامی کمرنگ شد امکان، امکان، امکان ،امکان ،امکان مبارزه از بین خواهد رفت 🔻 اگر این ملاک مقبول افتاد ، اگر این شد ملاک انوقت باید همه افعال را بررسی کرد و سنجید اگر گفتار و فعل رهبری هم بارقه ای از تضعیف این شخصیت ، تضعیف این جمهوری اسلامی داشت ، باید تذکر داد چه برسد به بقیه این است که جان امام زمان هم فدای نظام اسلامی است، چون سرمایه و دارایی اصلی، این شخصیت امت و نظام است این است که علی بزرگ ، علی عدل با ترس تضعیف این شخصیت و این نظام به گریه های بی صدا و تشییع مخفیانه زهرای اطهر سلام الله علیها رضایت میدهد ، چون میداند بدون این شخصیت بدون این نظام از علی عالی اعلی هم کاری نمی آید، و امکان ، امکان ، امکان، امکان، امکان هیچ حرکتی نخواهد بود . 🔻 حالا با این وصف برویم سراغ جملات رهبرمان و ببینیم بنگاه داری کنند، تضعیف است یا تعالی؟ 🔻 رهبری با تمسک به جمهوری اسلامی برای پیشرفت حرکت انقلاب میخواهد نکبت ویروسی که از دنیای توسعه بر سر ما ریخته است را هشدار دهد و زمینه مبارزه برایش فراهم سازد ، این را هر انقلابی میشنود در کنار ما بقی کلمات ایشان شعف مبارزه و میدان مبارزه پیدا میکند 🔻 اما کسی که از نقد این بنگاه داری سرمایه سالار بانکی ، استفاده میکند تا از جمهوری اسلامی تصویری بنی امیه ای بسازد و ایمان و امید به جمهوری اسلامی را ضعیف می‌کند ، فقط دارد امکان ، امکان، امکان، امکان، امکان مبارزه را از بین میبرد ، چون شخصیت ما را از بین میبرد . اما، اما ، اما 🔻 آن عتیقه ای که این ایام ، در ایامی که رئیسی برجسته‌ترین صورت مواجهه با را دارد در نمایندگی می‌کند و ایران باید در افتخار این بجوشد، این اتفاق ویژه را سر دست بگیرد، به آن ضریب رسانه‌ای بدهد، می‌رود صحبت سال ۹۷ رهبری را میکند و به خیال خامش مشغول است، حتما فارغ از این شعور است که این دیوار نوشته الان تقویت این شخصیت است یا تضعیف آن 🔻 نمیفهمد برای زدن بنگاه داری ها باید از قضا بُعد انقلابی این دولت را ، بعد این دولت را ، بیان پرشور امریکا زدایی جناب رییسی را سر دست گرفت و با تکیه بر آن به جنگ این نظام بانکی رفت 🔻 اما هنرمند هپروتی، بی ربط از همه عالم ، از خواب پا میشود، بدون هیچ طراحی ، بدون هیچ قبل و بعدی ، یکباره یک طرح میکشد و قاب میکند و حالا که حذف میشود زبان طعنه به جمهوری اسلامی را تیز تر میکند. بفهمیم داریم چه میکنیم 🆔@taalighat
🔅 رمز توفیق دولت رئیسی 🔻 گاهی ذهن‌مان آن‌چنان به معیارها و سنجه های مادی عادت کرده است که نمی‌توانیم معیارهای دینی را در تحلیل و ارزیابی دخیل کنیم. 🔻 در بین گزینه‌های مختلف جبهه انقلاب برای ریاست‌جمهوری الزاماً قوی‌ترین گزینه نبود. در بین مدیران ارشد جمهوری اسلامی هم طی این سال‌ها به‌عنوان یکی از قوی‌ترین مدیران شناخته نمی‌شد. حتی تیمی که امروز بر سر کار آورده تیم فوق‌العاده قوی نیست و وزرای ضعیف و مدیران میانی ضعیف هم دارد. ما هم به مواردی انتقاد داریم. همه این‌ها درست... 🔻 اما امروز بسیاری به موفقیت‌های چشمگیر دولت رئیسی اذعان می‌کند. دیگر مواردی مثل و و آزادسازی پول‌های بلوکه شده و فروش روزانه 2 میلیون بشکه نفت و کاهش نقدینگی و مثبت شدن همه شاخص‌های اقتصادی و... جلوی چشم ماست. یک دولت متوسط و این همه موفقیت؟ 🔹 اولاً رئیسی بر خلاف خیلی دنبال "من" نیست واقعاً احساس می‌کنی دنبال "تکلیف" است، نه مطرح کردن خودش، چیزی که به‌وضوح در خیلی نیست... و دارد... 🔹 ثانیاً نقش "من یتق الله یجعل له مخرجاً" در مدیریت مملکت چه می‌شود؟ 🔻 آیات قرآن خیلی صمیمی می‌گوید: حال که ورزیدی، بی‌اخلاقی نکردی، دروغ نگفتی، تهمت نزدی، منم منم نکردی، صادق بودی، کردی، همه توان خودت را به میدان آوردی و جزو "الذین جاهدوا فینا" شدی خدا هم "لنهدینهم سبلنا" می‌شود و راه‌های بسته را باز می‌کند ☘ خدا! فقط خدای دادن توفیق برای نماز شب خواندن نیست، "یرزقه من حیث لا یحتسب" فقط برای سیب‌زمینی و پیاز کنج خانه ما نیست، رزق های الهی در حدود صدق و همت ماست. اگر همتت تعالی جامعه اسلامی و حاکمیت الله باشد، خدا خودش "من وراءهم محیط" می‌شود و در مقیاس امداد می‌رساند و تعالی جامعه اسلامی را رزق تان می‌کند... من موفقیت‌های رئیسی را از این زاویه درک می‌کنم 🆔 @taalighat
📝 لینک یادداشت‌هایی که طی دوهفته گذشته با عنوان "نگاهی به ویژگی‌های برخی دروس خارج فقه و اصول" تقدیم دوستان شد: 🔻🔻🔻 📚ویژگی‌های درس خارج استاد گنجی 📚ویژگی‌های درس خارج استاد شوپایی 📚ویژگی‌های درس خارج استاد محمدی قائینی 📚ویژگی‌های درس خارج استاد شب‌زنده‌دار 📚ویژگی‌های درس خارج استاد مددی 🔹🔹🔹 ✅ کانال قبسات 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
فقدان استراتژی امیدآفرینی و ایمان‌افزایی 🔻 در جنگ مهمترین اقدام تشخيص نقطه کانونی تمرکز و تهاجم دشمن است. و إلا هزار حمله و شلیک به مواضع دشمن بدون شناخت این نقطه هدررفت انرژی و سرمایه است. 🔻 آقا بارها و بارها تمرکز دشمن را بر دو نقطه کانونی و معرفی کردند. دیگر بیانات ایشان هم تکمیل کننده همین پازل است حتی وقتی از لزوم می‌گویند. 🔻 حال مواجهه ما با این مسئله چیست؟ آیا برای افزایش ایمان و امید می‌کنیم؟ آیا برای آن کارهای موردی تعريف می‌کنیم؟ آیا برای اقدامات جاری مان ایمان و امیدافزایی تعریف می‌کنیم؟ آیا اصلاً این موارد را خارج از اولویت یا رسالت خود می‌دانیم؟ 🔻 آن چیزی که امروز حلقه مفقوده ماجراست، امیدوایمان افزایی است. ما امروز هیچ راهبرد مشخص، و استراتژی فراگیر برای گسترش ایمان و امید نداریم. 🔻 اما مشکل فقط نیست، بالاتر اینکه اصلاً احساس نیاز هم به آن دیده نمی‌شود. یعنی قوه عاقله جبهه اگر نسبت به حساس می‌شود، موضع می‌گیرد، توئیت می‌زند، اما نسبت به فقدان استراتژی افزایی هیچ حسی ندارد. این است. 🆔 @taalighat