تعلیقات
📍در ادامه یادداشت "آسیبشناسی نوع کنشگری ما در جبهه انقلاب"، مطلب زیر تقدیم میشود: 📝 مقوله اثرگذا
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله #اثرگذاری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان
🔹 طی چند یادداشت بر مسئله #اثرگذاری تأکید شد. ایشان در سخنان اخیر مجدد بر این مسئله تأکید کردند. ما معمولا درگیر ظواهر کار، #کارهای_گزارشمحور و کمّی و چشمپرکن هستیم اما مسئله اثرسنجی و #اثرگذاری کمتر مدنظر است. این سخنان اختصاص به مثلاً کنگرههای شهدا ندارد، بلکه مخاطب آن کلیت #کار_فرهنگی جبهه انقلاب و دستگاههای متولی فرهنگ در کشور است.
مرور مجدد بیانات ایشان مهم است:
🔻 "آنچه من سفارش میکنم، در درجهی اوّل این است که این کارهایی را که شما در این بزرگداشتها انجام میدهید، جوری انجام بدهید که #اثربخش باشد. صِرف ساختن کتاب کافی نیست، صِرف ساختن فیلم کافی نیست؛ ممکن است یک فیلمی را زحمت بکشند بسازند، بیننده هم نداشته باشد، کسی نگاه نکند. فیلمی که کارگردانیِ خوب نداشته باشد، ساخت خوب نداشته باشد، مضمون خوب نداشته باشد، شیرین و زیبا نباشد، خب زحمت کشیدید، پول خرج کردید، کسی هم به این فیلم نگاه نمیکند!.... به جای ده فیلم، دو فیلم بسازید، منتها دو فیلمی که وقتی پخش شد، همه بگویند که باز هم پخش کن؛ این خوب است....
🔻 این یک نکته است: دنبال #اثربخشی باشید. جوری کتاب درست کنید که بعد از اینکه یک چاپش تمام شد، مشتریها بیایند چاپ دوّم و چاپ سوّم را بخواهند، و همینطور تا آخر. و کارهای دیگری که انجام میدهید.
🔻 یک نکتهی دیگر این است که #اثرسنجی کنید ــ که من این را به بعضیهای دیگر هم که از یک شهر دیگری آمده بودند تذکّر دادم ــ یعنی وسیلهی #رصد بگذارید؛
🔻 ببینید حالا این جوان شما بعد از آنکه این کارهای شما را دیده، رفتارش، سبک زندگیاش، لباس پوشیدنش، نماز جماعت رفتنش، هیئت رفتنش، با مسائل سیاسی روبهرو شدنش، با گذشته چه فرقی کرده. البتّه اینها زحمت دارد، خیلی مشکل است امّا باید بشود؛ یعنی آن وقتی این کار شما یک کار واقعیِ موثّرِ جانداری است و جهاد فیسبیلالله است که این نکات در آن حتماً رعایت بشود."
" بيانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان"
🆔 لینک یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/taalighat/1798
#مقام_معظم_رهبری
#آسیبشناسی
#اثرگذاری
#اثرسنجی
🆔 @taalighat
تعلیقات
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله #اثرگذاری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان 🔹 طی چند یادداشت بر م
"اثربخشی" بهعنوان معیار و سنجه ارزیابی عملکرد دستگاههای فرهنگی
🔹 تقریبا همه میدانیم که کارهای فرهنگی ما در بخشهای مختلف میل و سوق بهسمت #گزارشکار_کمی دارد. حال اگر کسی بتواند همین گزارش کمی را با انواع قالبهای جذاب به مدیران بالادستی خود گزارش دهد، موفقتر بهشمار میآید. ساخت نموادار و اینفوگرافی و تیزر و... دهها مدل ارائه یک اتفاق برای بهچشم آمدن کار در نگاه مدیران. برای اینکه جسارت به کسی از عزیزانمان نشود بهصورت مصداقی اشاره نمیکنم اما مرور کوتاهی بر رخدادهای فرهنگی اطرافمان شواهد متعددی بر غلبه نگاه کمی گرا را نشان میدهد که سخنی از توصیف آثار کیفی آن اقدامات در بین نیست.
🔹 جالب اینجاست که #ذائقه_ارزیابی ما نیز بههمین تمایل دارد و هرچه کاتالوگ گزارش گلاسه و تمییز و جذابتر باشد، کاررا قویتر میدانیم. همین کمّی گرایی در ارزیابی و بهنوعی ظاهرگرایی موجب شده است #ارزیابی_کیفی مورد غفلت واقع شود.
🔹 اثربخشی بهمثابه شاخص ارزیابی کیفی: برای ارزیابی کیفی نیازمند طراحی سامانه و سنجه های مختلفی هستیم اما ازاین میان مسئله #اثربخشی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. تعیین حوزههای اثر در هر موضوع متناسب با آن، و تعیین روش ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن، و طراحی #الگوهای_اثربخشی برخی از کارهای لازم در این زمینه است.
باید مراقبت کرد با روشهای دیگری کمی گرایی را با اسم ارزیابی کیفی به خورد دستگاهها ندهند.
#آسیبشناسی
#اثربخشی
#اثرسنجی
#اثرگذاری
#فرهنگ
#شاخص_ارزیابی
#دستگاههای_فرهنگی
🆔 @taalighat
📌 یادداشتهایی درباره کلیپ تقطیع شده از صحبتهای مهدی افراز
🔻 بعد از انتشار یک فیلم تقطیع شده از برادر عزیزم آقامهدی افراز و دیدن قضاوتهای شتابزده میخواستم متنی بنویسم و البته نوشتم اما به جهاتی از انتشار آن منصرف شدم. دیدم الحمدلله رفقای جبهه انقلاب هوشیار، و مؤمنانه تشخیص میدهند چطور باید از #سرمایههای_انسانی جبهه انقلاب حراست کرد و خیلی ها دست به قلم شدند. بههمین زحمات بسنده میکنم و خدا را برای این رشد بچههای انقلاب سپاسگزارم.
🔹یادداشت برادر عبدالحسين مشکانی
https://eitaa.com/Vakavi/11376
🔹یادداشت برادر علی محمدی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1830
🔹یادداشت برادر علی مهدیان
https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2730
🔹یادداشت برادر محمدصابر صادقی
https://eitaa.com/mssadeghi_ir/1646
🔹یادداشت برادر حميدرضا باقری
https://eitaa.com/sharhe_hal/7367
🔹یادداشت توضیحی مهدی افراز
https://eitaa.com/afrazmahdi/150
#جبهه_انقلاب
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، پیشرفت، استقلال 📌بخش سوم 🔻 مقاومت و پیشرفت از غایات مقاومت، پی
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، فکر، سبک زندگی
🔻 بخش چهارم
🔻مقاومت، تفکر، نخبگان
🔹 مقاومت بستر رشد علم و رشد #فکر و تفکر است. وقتی #استعمار راههای #پیشرفت را سد میکند، باید بیشتر اندیشید. مقاومت به فکر، علم و اندیشه بیشتر از دیگر جوامع هم نیاز دارد و هم بها میدهد. رشد و تحول علمی در زیست مقاومت، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. کشوری که مقاومت را انتخاب میکند یعنی تکیه اندیشه بومی را برمیگزیند و کسی اندیشه بومی را برمیگزیند یعنی مرجعيت یافتن #نخبگان را انتخاب میکند. پس دنیای مقاومت، دنیای نخبگان است و از آنجایی که نخبگی مختص یک طبقه نیست بلکه در لایههای مختلف اجتماعی وجود دارد، مقاومت، دنیای تکیه به ظرفیتهای مردمی است. نکته مهم اینکه #نخبه در فضای اندیشه مقاومت است که توان #حل_مسئله در مسیر پیشبرد اهداف جامعه را دارد.
🔻مقاومت و سبک زندگی
🔹وقتی مانع بر سر راه طبیعی وجود دارد، پیمودن مسیر دشوارتر است پس باید بیشتر از حالت طبیعی و عادی کوشید. وقتی دشمن مانعتراشی میکند، برای عبور از موانع باید بیشتر کوشید. ازاینرو زیست مقاومت، #زیست_مجاهدانه است. انسان عصر مقاومت خود را همواره در صحنه درگیری با #طاغوت میداند پس چون یک مجاهد تلاش میکنند نه چون یک کارمند. مقاومت #سبک_زندگی انسان خویش را تغییر میدهد. شهروند مدرن برای تمتع مادی براساس منطق منفعت شخصی کار میکند لذا زیست کارمندی تولید میشود که به ساعتکاری متعهد است. اما انسان مقاوم، مجاهد میشود، برای منفعت عمومی میکوشد، او برای تحقق آرمان از لذتها و آرامش خود میگذرد. مقاومت، بهمعنای زیست مجاهدانه، بخشی از زندگی او نیست، بلکه سبک زندگی او است. در چنين شرايطي منتظر نمیماند سازمان از او کاری بخواهد، هرجا باری بر زمين باشد با کمال میل برمیدارد. حتی اگر نفع مادی در پی نداشته باشد.
#مقاومت
#اندیشه_مقاومت
🆔 @taalighat
#نکته
☘ 30 جمادیالاولی سالروز رحلت جناب "محمد بن عثمان بن سعید عمری" دومین نائب خاص #امام_عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
بزرگی میفرمود در ملکوت عالم نواب اربعه کارها بهدستشان است.
ما که روح ضعیفی داریم برای ارتباط با امام عصر نیاز داریم به جانهای قوی توسل کنیم و از آنها مدد بگیریم. #نواب_اربعه چقدر عزیز و والامقام بودند که امام آنها را وسائط ارتباط خود با شیعیان قرار دادند.
#نواب_اربعه
#امام_عصر
🆔 @taalighat
✅ چند یادداشت درباره مسئله اثرگذاری و اثربخشی
📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (خلط بین اقدام و اثر)
https://eitaa.com/taalighat/1798
📝 تأکید چندباره رهبری بر مسئله اثرگذاری
https://eitaa.com/taalighat/1855
📝 "اثربخشی" بهعنوان معیار و سنجه ارزیابی عملکرد دستگاههای فرهنگی
https://eitaa.com/taalighat/1856
📝 تمحض و اثرگذاری
https://eitaa.com/taalighat/999
#اثرگذاری
#اثربخشی
#اثرسنجی
#لینک
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، فکر، سبک زندگی 🔻 بخش چهارم 🔻مقاومت، تفکر، نخبگان 🔹 مقاومت بس
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت:
فاطمه، الگوی مقاومت
🔻 بخش پنجم
مقدمه: فاطمه، ایستاده در مسیر مقاومت
🔹 مقاومت یعنی ایستادگی بر آرمانها و کوتاهنیامدن از آن تا آخرین لحظه ممکن و هزینهدادن در راه پایمردی پای آرمان و هدف. مقاومت یعنی عدم تنازل و عدم سازش با جریانی که میخواهد جامعهای را از رسیدن به قلههای بلند منع کند و اراده آن را درهم بشکند و ذیل اراده طاغوت تعریف کند.
حضرت زهرا سلام الله علیها بر آرمان دفاع از حریم ولایت مقاومت کردند. فاطمه سلام الله علیها تغییر مسیر تاریخ را میبیند، غلبه و قهر #اراده_طاغوت بر اراده دستگاه ولایت را نظاره میکند که چگونه جریان الهی ای که پیامبر با خون دل ساخته بود، اکنون در معرض انحراف از #ولایت است. دقیقا در شرایطی که بهلحاظ اجتماعی همه جامعه مسلمین از وصیت مصرح و مکرر پیامبر اعظم عدول کردند و به غصب خلافت راضی شدند، این صدیقه طاهره سلام الله علیها بودند که محکم پای حق ایستادند و هزینه پرداخت کردند.
1. کنش بههنگام
یکی از عناصر مهم در مقاومت، اقدام بههنگام است. دقیقاً در همان لحظهی نیاز باید کنش کرد، پرچم مقاومت را برافراشته نگه داشت. وگرنه بعد از آنکه آبها از آسیاب افتاد، حرف از مقاومت دردی را دوا نمیکند. فاطمه درنگ نمیکند. بلافاصله بهمیدان میآید. همان لحظه که جامعه آبستن #فتنه میشود و هنوط امید رهایی هست.
2. مقاومت و تبیین
یکی از اضلاع مهم و راهبردی برای تحقق و تثبیت مقاومت، همراهی اجتماعی است و همراهی و باور عمومی تنها از راه #تبیین محقق میشود. کنشگری حضرت زهرا سلام الله علیها از مسیر #جهاد_تبیین بود. #خطبه_فدکیه الگوی دقیقی از یک تبیین همهجانبه است. نگاهی به فرازها و ابعاد محتوای بیان شده در خطبه فدکیه و دو دیدار ایشان در بستر بیماری، نشان میدهد ایشان با تشخيص نوع گره ذهنی مخاطب و متکی با رساترین و بلیغ ترین ادبیات مورد توقع جامعه در وزان بزرگترین خطبای عرب، سخن میراند تا گرههای ذهنی را باز کند و تا #احتجاج بر مردم را تمام نماید.
3. دلالت اجتماعی نوع اقدام
فارغ از محتوای بیانات و خطبه ایشان، #نوع_اقدام صدیقه طاهره دارای #دلالت_اجتماعی است. نفسِ اینکه فاطمه بنت پیامبر که همواره در کنج عفاف و ستر حیای بیت امیرالمؤمنین بوده است، اکنون به مسجد یعنی محل بزرگترین تجمع جامعه اسلامی میآید، نفس این "به میدان آمدن" و خروج از بیت دارای پیام اجتماعی است. یعنی امر خطیر و #انحراف بزرگی در جامعه رخ داده و یکی از برجستهترین #خواص جامعه اسلامی که به صداقت و امانت و تقوا شهره است، فریاد تظلم خواهی سر میدهد. این اقدام فی نفسه جامعه را تکان میدهد که مگر چه رخ داده که فاطمه به میدان آمده؟ این نشان از اهميت نقش خواص و طبقه مرجع در همراه سازی اجتماعی در بزنگاه هاست.
4. مقاومت ذیل عبودیت و ولایت
فاطمه سلام الله علیها برای جامعه اسلامی پس از پیامبر احساس خطر میکند. این احساس خطر و انحراف بزرگ را فریاد میزند. اما بیش فریاد نیز حاضر است و بلکه شایق و مایل است کاری کند. بلکه میخواهد نفرین کند و دست به معجر ببرد تا این جامعه زیر و زبر شود. اما در همین اوج از اراده اقدام، مطیع ولی امر است. مقاومت در غایت خود میخواهد اهداف ولایت را دنبال و محقق کند، پس نه باید "متأخر عنه" شد و نه "زاهق عنه" نه جلوتر نه عقبتر. دقیقاً ذیل خواست و اراده ولی بايد بود. حال او نیز آنجا که ولی میپسندند سخن میگوید و تببین و روشنگری میکند و آنجا که ولی میخواهد سکوت میکند. پس #مطالبهگری بهخودی خود ارزش نیست، آنچه در لحظه مصداق عبوديت و خواست ولی جامعه باشد ارزش است.
5. سطوح اقدام
_ اقدام در لایه خواص و نخبگان
در گام اول این نخبگان جامعه هستند که مخاطب حقطلبی فاطمه قرار میگیرند. اینکه او شب به شب و خانه به خانه سراغ مهاجر و انصار برود تا بتواند حق غصب شده را احیا کند، یعنی برای ایستادن پای حق باید اینطور محکم و مستمر عمل کرد. اگر #نخبگان و خواص، حق را بپذیرند توزیع آن در جامعه و توجیه اجتماعی بهسرعت رقم میخورد.
_ اقدام در لایه بدنه اجتماعی و عموم
اما حال که نخبگان همراهی نمیکنند زهرا حجت را برخود تمامشده فرض نمیکند و تبیین عمومی را دنبال میکند. از مسجد مدینه تا بستر بیماری میشود حوزه کنش #جهاد_تبیین فاطمه برای احقاق حق.
#مقاومت
#اندیشه_مقاومت
#جهاد_تبیین
#منبر_مجازی
🆔 @taalighat
نشسته ایم کنارت نگاه کن ما را
بگو نمیروی و روبه راه کن ما را
زمان رفتن تو نیست استخاره نکن
تو که هنوز جوانی کفن قواره نکن
چگونه گریه برای نماندنت نکنم !؟
بگو چکار کنم که کفن تنت نکنم ؟
#لطیفیان
#فاطمیه
🆔 @taalighat
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
این کشتی باید سوراخ شود!
اشاره حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی به رخدادهای جاری در جبهه مقاومت
شنبه، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۳
ما از آنچه که در غیب عالَم و در پشت پرده ظاهر در جریان است، بیخبریم. اما بدانیم امروز خْضر دستبهکار است تا کشتی را سوراخ کند! در ظاهر بسیار تلخ و نگرانکننده است، اما پایانی مبتنی بر حق و حقیقت دارد! باید بدانیم که ذرهبهذره هستی بر مدار حق و پاکی استوار است و باطل و ناپاکی را پَس میزند! ما از جریانِ جاری در غیب هستی بیخبریم!
هان مشو نومید چون واقف نهای ز اسرار غیب
باشد اندر پرده حکمتهای پنهان غم مخور | فیض کاشانی
🔶 استاد محترم، در جلسه امروز درباره دگرگونیهایی که در جبهه مقاومت رخ داده نکات بسیار قابل تأملی را بیان فرمودند.
━━━━━━━━━━━━━━
«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhid
📝 اهمیت و کارکرد #روایت و نسبت آن با جهاد تبیین
1. روایت و واقعیت اجتماعی
🔹 در متن زندگی انسانها واقعیتهای مختلفی در جریان است، اما همیشه آنچه تبدیل به باور و ذهنیت عمومی میشود، عین واقعیت نیست، بلکه نسبتی با واقعیت دارد. عناصر متعددی در ساخت #ذهنیت_اجتماعی دخیل هستند اما در این میان عنصر روایت جایگاه مهمی دارد. براین اساس نوع نسبت ذهنیت عمومی از واقعیت تابعی از #روایت است. این روایت است که باور به و نوع برداشت از واقعیت را شکل میدهد.
2. ذهنیت اجتماعی و حرکت اجتماعی
🔹 ذهنیت اجتماعی نسبت به واقعیتهاست که #نظام_محاسباتی افراد و جوامع را شکل میدهد. مثبت یا منفی دیدن شرایط، فرصت یا تهدید دیدن موقعیتها همه تابع نظام محاسباتی ماست و نظام محاسباتی ما متأثر از نحوه روایت از واقعیت. نوع روایت از واقعیت میتواند موجب حرکت یا توقف و عقبگرد شود. موجب تعیین جهت حرکت شود. درهرحال #حرکت_اجتماعی بسته بهنوع روایت او از موقعیت دارد.
3. ذهنیت اجتماعی و فعل اجتماعی
🔹 جامعه همواره در معرض تصميم و انتخاب است. انتخابهای جزئی و کلی، خرد و کلان. ذهنیت اجتماعی نوع، سطح، جهت، زمان و ابعاد #فعل_اجتماعی را تعيين میکند. انتخاب یک ملت، اراده یک ملت، خواست یک ملت همه فعلِ ملی است که متأثر از خوانش ملی از موقعیتها پدید میآید.
4. کارکرد روایت واقعی و صحیح
🔹 همواره شیطان در ناحیه تغییر روایت ایستاده است. تغییر و اختلال در #نظام_محاسباتی یکی از اساسیترین راهبردهای شیاطین است. همانطور که قرآن میفرماید:
ان الشیطان یعدکم الفقر
ان الشیطان یخوف اولیائه
روایت دستگاه استکبار همواره روایت ضعفها، کاستیها، آسیبها و ترسها و خطرات است. این جنس روایت اثری جز #توقف و #تسلیم و بازماندن از حرکت ندارد.
5. جهاد تبیین و روایت
🔹 جهاد تبیین در نقطه مقابل طرح شیطان است. جهاد تبیین، خط #روایت_صحیح است و طرح شیطان ایستادن در نقطه روایت مغلوط و مشوش. حال اگر جامعهای برخوردار از روایت واقعی و صحیح شود، جهت صحیح حرکت را پیدا میکند. حرکت پیامبران مبتنی بر همین نقطه کانونی روایت صحیح عالم و خط تبیین بوده است. حال اگر کسی در نقطه مقابل طرح شیطان بایستد و تبیین کند، تبیین او میشود مبارزه با طرح شیطان و مبارزه با شیاطین عالم، جهاد است، پس این جنس تبیین میشود #جهاد_تبیین
6. کارکرد روایت واقعی
🔹 جهاد تبیین بهمعنای پنهان کردن ضعفها نیست، بلکه بهمعنای متوازن بیان کرد داراییها و ناداری ها و ضعفها و قوتهاست و البته ایستادن در نقطه #امید برای عبور از چالشها با تکیه بر سنتهای الهی از جمله سنت نصرت الهی که قطعی و جاری است. روایت واقعی موجب خودباوری و #خودآگاهی_تاریخی یک ملت و زمینهسازی برای نقشآفرینی تمدنی او است. پس نسبتی است بین امید و نصرت و روایت واقع. روایت واقع با نگاه به فرصتها ایستادن در نقطه #شکر و #ذکر است.
7. جریان امیدستیز
🔹 حال برخی همواره در نقطه تببین ضعفها، برجستهسازی چالشها و چشمپوشی بر داراییها و فرصتها هستند. جریانی که #امیدسوزی میکند، یأس میسازد و توقف ایجاد میکند و نسلی بیانگیزه میسازد که توان و اراده ساختن ندارند. این جریان عملاً در #طرح_دشمن بازی میکند.
8. ماجرای سوریه و جنگ روایت
سخنان وزیر خارجه پیرامون #ماجرای_سوریه و علل سقوط دولت آن، یک فراز مهم داشت: اینکه جنگ #روایت چطور عزم ارتش را و حتی محاسبات بشار اسد را در هم شکست و احساس شکست چگونه موجب رها کردن عقبه ها شد. آری! خیانت، سست عنصری، تطمیع و... جای خود اما ما جنگ روایت را دستکم گرفتیم. امروز هم اگر در روایت وقایع غلط عمل کنیم و #عزم_ملی را جدی نگیریم، مهمترین خاکریز را از دست دادهایم.
ما باید #روایت را جدی بگیریم. روایت مصداق #جهاد_تبیین است و اگر ما روایت نکنیم، دشمن روایت خواهد کرد و نتیجه روایت دشمن، عقبگرد و شکست و تسلیم است.
#امید
#روایت
#سوریه
#طرح_شیطان
#جهاد_تبیین
#ناسپاسها
#ذهنیت_اجتماعی
#نظام_محاسباتی
🆔 @taalighat
نمیدیدم الهی دور تو مشتی حرامی را
نمیبخشیم یا #زینب یهودیهای شامی را
صدای گریه از دروازهی ساعات میآید
شنیدم از دم دروازه بوی تلخکامی را
حرم امروز زیر چکمهی ناپاک #سفیانی ست
کجا پنهان کنم در سینه این بیاحترامی را
امان از شام، امان از #شام را تکرار میکردم
دوباره یادم آمد سنگها پشتبامی را
تصورکن که یکسو خیمهگاه و یکطرف #دشمن
تو در این انتخاب امروز میچسبی کدامی را؟
📌 عباس شاه زیدی
🆔 @taalighat
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت
🔻 بخش اول
🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مقاومت گستردهتر خواهد شد." این گزاره از یکسو امید و پیشبینی است و از یکسو دستوری راهبردی که همه ما مخاطب آن هستیم. ما چه نقشی در توسعهی جبهه مقاومت داریم؟ در نسبت با این امر اساساً با پنج حوزه مواجهیم:
1. بازسازی و توسعه فکری
2. بازسازی و توسعه اجتماعی
3. بازسازی و توسعه امتی
4. بازسازی و توسعه تشکیلاتی
5. بازسازی و توسعه راهبردی
1⃣ بازسازی فکری و انضباط بخشی مفهومی مکتب مقاومت
🔹 ما پس از انقلاب اسلامی در دوران جدیدی از تحولات بینالمللی قرار گرفتیم. مواجهه ما با نظام سلطه بهمرور زمان رو به تصعید است. در هر مقطع از تصعید باید کنش متناسب با آن مقطع را ذیل راهبرد کلان و ثابتی در پیش گرفت. اساساً ایران چهار دهه است که #مقاومت را بهعنوان یک زیست، سبک زندگی و مبنای اقدام انتخاب کرده است. امروز و در عصر #پساطوفان_الاقصی سطح مواجهه با نظام سلطه بهشدت تغییر کرده است.
🔹 امروز بیش از هر زمان دیگری به تثبیت و توسعه #مکتب_مقاومت نیاز داریم. این گزاره که "هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است" باید به یک باور عمومی تبدیل شود. باید بپذیریم دچار نارساییهای جدی در این زمینه هستیم.
🔹 باید این واقعیت را بپذیریم که از یکسو جامعه دارای ابهامات و شبهات جدی و متعدد در زمینه #مقاومت است. کسی عهدهدار #تبیین و ابهامزدایی از ذهن مردم نیست. گویی اساسا مسئله را بهنحوی واضح میدانیم که خود را موظف به گفتگو و حل شبهه نمیدانیم. ذهن و فکر جامعه را نمیتوان محدود و محصور دید. خاصیت فکر پویایی است، مواجهه با رویکردهای مختلف است. حال این ذهن حرف های دیگری غیر از قرائت رسمی حاکمیت درباره مقاومت شنیده است. ما نیز خودمان را به نشنیدن میزنیم و یا آنانی که دارای شبهه هستند را منحرفین و خارج از دایره فهم سلیم میدانیم. اینجا نقطه آغاز اشتباه است.
🔹 اینکه آقا در ابتدای سخن درباره سوریه میگوید میخواهم #تبیین کنم و نه #تحلیل یعنی #ذهنیت_عمومی را بهرسمیت میشناسد و میکوشد از آن رفع ابهام کند. اما اینکه اکنون یکدهه از پر رنگ شدن مسئله مقاومت در سپهر سیاسی کشور میگذرد و همزمان و همگام با #پیشرفت_میدانی مقاومت به #پیشرفت_فکری و اجتماعی مقاومت نمیاندیشیم نشان از یک نارسایی است. ما در میدان جنگ فتح و پیروزی داریم اما در میدان فکر و اندیشه و ذهنیت اجتماعی عقبنشینی داریم. میدان و افکار همزمان پیش نمیروند.
🔹 ما حتی متولی تبیین نیز نداریم. کسی میتواند متولی رسمی و حقیقی تبیین در کشور را معرفی کند؟ #نهاد_تبیین کجاست؟! فلان پژوهشگاه یا پژوهشکده که قانوناً موظف به تبیین است یا درگیر پروژههای بیخاصیت است یا درگیر سیاسیکاری یا درگیر هرچیزی غیر از تبیین. و البته آن کسانیکه مخاطب #بایدها هستند، امروز بهعنوان #مطالبهگر طلبکار هم هستند، اینقدر وقیحانه! نهاد تولید دانش ما نیز منقطع از مسئله روز جامعه است و به تفنن های علمی سرگرم. و یا از آن سو در اختیار جريان روشنفکری در حال تولید محتوا و تحلیل برای اهداف غرب در ایران است و کم له من نظیر.
🔹 ما بايد از یکسو خلاءنظری دراین زمینه را جبران کنیم، از سوی دیگر متولیان تبیین را بر مأموریت ذاتی خود مستقر گردانیم و بعد از آن فاصله بین اندیشه و اجتماع را پر کنیم.
#جبهه_مقاومت
#آینده_مقاومت
#رسالت_ما
🆔 @taalighat
روایت مقاومت (1)
نقد روایتهای جاری از حاج قاسم
🔹 امروز با یک جستجوی ساده میبینیم دهها عنوان کتاب درباره #حاج_قاسم سلیمانی منتشر شده است. اینکه یک شخصیت دارای چنان عظمت و ظرفیت روحی است که میتوان ساعتها درباره او سخن گفت و از جوانب مختلف شخصیت و زندگیاش بهره برد، درجای خود بسیار مهم است. روایت خوشقلبی و لطافت روحی حاج قاسم و گرفتن شاخه گل از آن کودک خوب است ولی متوقف شدن در این و بسنده کردن به آن قطعاً غلط و ناشکری نسبت به این امکان بزرگ است.
🔹 اما مسئله این است که رویکرد ما در روایت حاج قاسم تنزل و تقلیل حاج قاسم از یک جریان و مکتب به یک شخص است.
ما در دوران فقرِ #عقلانیت_روایت قرار داریم. نمیدانیم چه چیزی را روایت کنیم؟ چه موضوعی را از کدام زاویه روایت کنیم؟ هر موضوعی را در چه مقطعی روایت کنیم؟ ابزار روایت ما غیر از کتاب و مقاله چه باشد؟ اساساً مقوله روایت اجتماعی چیست؟ همه اینها موجب شده است نتوانیم از ظرفیت وجودی و مدیریتی حاج قاسم برای انقلاب اسلامی بهره ببریم.
🔹 حاج قاسم استعارهای از کنش بینالمللی جمهوری اسلامی است. حاج قاسم نماد موفقیت ایران در صحنه رویارویی با استکبار است. با حاج قاسم میتوان پروژههای بزرگ آمریکا و اسرائیل در منطقه را توضیح داد.
🔹 جامعه ما، بهویژه جوان ما نمیداند انقلاب از طریق حاج قاسم چگونه مقوله #امنیت را رقم زده است. با حاج قاسم میتوان توسعه #عمق_راهبردی انقلاب اسلامی را توضیح داد. با حاج قاسم میتوان عقلانیت راهبردی انقلاب را روایت کرد. چگونه سپاه قدس نماد بروز، ظهور و امتداد #عقلانیت_انقلاب است و توانسته است بهصورت گامبهگام استکبار را به عقب براند، امتها را همراه کند، ما را چند گام به امتسازی و تمدنسازی نزدیک کند و دست برتر را نسبت به آمریکا در منطقه بسازد.
🔹ما از حاج قاسم یک شهید برجسته دارای فضائل اخلاقی ساختیم، و هشتک #مرد_میدان را برجسته کردیم دقیقا همان زمانی که آقا گرا دادند که حاج قاسم #قهرمان_ملی است. حاج قاسم باید نماد خواست، مباهات و آرزوهای همه ایرانیان و محور #وحدت_ملی باشد نه متعلق به جامعه حزباللهی. چه آنکه مقاومت یک امر ملی است و مربوط به همه ایران است و مقاومت در نقطه #رؤیای_ایرانی ایستاده است، نه در ناحیه خواست بخشی از ایرانیان.
🔹 از سوی دیگر تمرکز بر روایت سیره اخلاقی حاج قاسم و عدم توسعه روایت کنش کلان و راهبردی او بهجای آنکه #قیامآفرین باشد، قعودساز است. روایت حاج قاسم باید #مجاهدپرور باشد، انسانهایی که بتوانند در سطوح حاج قاسم عزم کنند، طراحی کنند، دوراندیش شوند، اهل طراحی راهبردی باشند، اهل جمعسازی باشند و به آن آرمان را در مقیاس امت اسلامی دنبال کنند. روایت حاج قاسم باید دارای ظرفیت #بازتولید_حاج_قاسم در بین نسل جدید باشد.
➖➖➖➖➖➖
📝یادداشت مرتبط: مرد میدان یا قهرمان ملی؟
https://eitaa.com/taalighat/838
#روایت_مقاومت
#حاج_قاسم
#جبهه_مقاومت
#عقلانیت_مقاومت
🆔 @taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (1) نقد روایتهای جاری از حاج قاسم 🔹 امروز با یک جستجوی ساده میبینیم دهها عنوان کتاب
روایت مقاومت (2)
فرصت ماجرای سوریه برای ساخت وحدت ملی حول مقاومت
(مقاومت، امنیت، وحدت ملی)
🔹 ما در مسئله روایت عموماً و روایت مقاومت خصوصاً دچار نارسایی هستیم. ماجرای سوریه در عین اینکه ضربه مهمی به جریان مقاومت بود اما توضیح زوایایی از آن میتواند موجب وحدت ملی بین ایرانیان شود.
🔹 جامعه ایران مدتهاست در معرض انشقاق و عدم وجود منفعت مشترک است. تا زمانی که جامعه ایران دارای یک #ما نشود، نمیتواند #منافع_ملی را با قوت دنبال کند. اما طرف دیگر ماجرا روایتسازی از خواست این ما یا جامعه ایرانی است. جریانهای مختلف میکوشند مطلوب خود را بهعنوان خواست همه جامعه معرفی کنند و با پشتوانه رسانه، آن را عمومی سازی کنند. مانند #برجام که تبدیل به استعاره رفاه ایرانیان شد. درحالی که تهی از واقع بود.
🔹 ماجرای سوریه و روایت مقاومت ظرفیت ایجاد انسجام اجتماعی و #ما شدن ایرانیان را دارد. و از سوی دیگر ظرفیت معرفی یک #نفع_مشترک را. یک خواست مشترک را. یک درد و دغدغه عمومی را.
🔹 شاید جوانی با خود بگوید اگر انقلاب اسلامی نشده بود این همه مشکل نداشتیم. از تهدید اسرائیل تا داعش و... . اما باید برای مردم بازگو کرد که مسئله اسرائیل #رؤیای_بحرتانهر است. مسئله جغرافیای راهبردی جهان اسلام است و این غده سرطانی تا رؤیای خود را محقق نکند همواره توسعه مییابد و خط منابع انرژی در منطقه را تصرف میکند. #هنر_مقاومت ایجاد کمربند حائل مقابل توسعه سرطان است. چیزی که با فروریختن دیوار بخشی از مقاومت در سوریه، میبینیم سر باز کرده است و چطور وحشیانه میتازد و جلو میآید. رهاورد مقاومت، امنیت است. حفظ امنیت منطقه، بهویژه ایران در مقابل هرگونه تعرض و تجاوز. #امنیت محور منافع مشترک همه ایرانیان است. کسی نیست که امنیت و تمامیت ارضی ایران را نخواهد. پس همین امر میتواند محور #وحدت_ملی حول مسئله مقاومت باشد.
🔹 روایت صحیح نوع حضور ما در سوریه هم از زاویه امنیت و هم از زاویه شریعت نشاندهنده #عقلانیت_راهبردی جمهوری اسلامی است. این فرصت مناسبی است برای تقویت اعتماد عمومی به سیاستهای کلی نظام اگر درک درستی از آن داشته باشیم.
🔹 آری مقاومت و #سازش هردو هزینه دارد ولی هزینه مقاومت به مراتب کمتر از هزینه سازش است. و ماجرای سوریه بهصورت عینی به همه ما نشان میدهد نفع مشترک همه ما در انتخاب مقاومت است. اگر مقاومت را درست روایت کنیم، محور وحدت ملی میشود.
#روایت_مقاومت
#جبهه_مقاومت
🆔 @taalighat
📍شیعیان و آوارگان سوری را دریابیم
دیشب متن شکوائیه ای بهدستم رسید از #شیعیان_سوری که بعد از سقوط بشار از کشور به لبنان عزیمت کردند و در کنار مزار سیده خوله پناه گرفتهاند.
متن گزارش میداد که چه حجمی زن و بچه در سرما و بدون امکانات ماندهاند و نیز حاکی بود از ناراحتی و گلایه ایشان از ایران! در دلشان شکایتی است که چرا برای لبنان و غزه #ایران_همدل داشتید اما ما را فراموش کردید!
واقعیت این است که ایران #تکیهگاه و چشم امید شیعیان در دنیا هستند. از طرفی رخدادهای اخیر موجب شده حجم نیاز گستردهای فراهم آید که شاید پوشش همه آن کار سادهای نباشد.
اما بههرحال حواسمان باشد اکنون چشم امید #شیعیان_سوری نیز به ایران و #مردم وظیفه شناس آن است. اگر کاری از دست کسی برمیآید بسمالله...
#شیعیان_سوری
#ایران_همدل
🆔 @taalighat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤ رهبر انقلاب: در کنار مجاهدان فلسطین و حزبالله میایستیم و هرچه بتوانیم کمک میکنیم
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران:
✏️ ما در کنار مبارزین فلسطین ایستادهایم، در کنار مبارزان مجاهد فیسبیلاللّه حزباللّه ایستادهایم و از اینها حمایت میکنیم هرچه بتوانیم به اینها کمک میکنیم.
✏️ امیدواریم انشاءاللّه اینها ببینند آن روزی را که دشمن خبیثشان در زیر پاهای آنها لگدمال میشود. ۱۴۰۳/۹/۲۷
🖼 #بسته_خبری | #مقاومت_اسلامی_فلسطین #حزب_الله_لبنان
💻 Farsi.Khamenei.ir
تعلیقات
📍شیعیان و آوارگان سوری را دریابیم دیشب متن شکوائیه ای بهدستم رسید از #شیعیان_سوری که بعد از سقوط ب
روایت مقاومت (3)
روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام
(مقاومت منادی آزادی و کرامت ملتها )
مناسبات ما و جهان اسلام و نیز ما و جهان عرب یکی از مسائل پردامنه، راهبردی و مهمی است که بخشهای مهمی از آن مغفول مانده است. بههرحال یکی از پیشنیازهای توسعه و صدور انقلاب از یکسو و تشکیل جبهه امت اسلامی در مقابل غرب از سوی دیگر توجه به این حوزه است که در یادداشتهای بعد ذیل عنوان امتسازی بسط خواهم داد انشالله.
اما اینکه #ایران با وصف انقلابی و شیعی چه نسبتی با جهان اسلام و جهان عرب دارد، و ذهنیت حاکم در افکار عمومی و افکار نخبگان این کشورها چیست، نیازمند رصد و تحلیل است. موقعیت کنونی، فرصتی برای اصلاح و جهتدهی به این ذهنیت است. ایران طرف مذهب نایستاده بلکه طرف امت اسلامی ایستاده و حمایت او از آرمان فلسطین و نیز جنس حضور او در دیگر کشورها گواهی بر صدق مدعاست. یکی از ورودیهای بحث روایت نحوه تعامل ایران با کشورهای حوزه مقاومت است:
🔹 مقاومت برای دیگر کشورها ارمغان #آزادای و #کرامت را بههمراه داشته است. مقاومت در هیچ کشوری بدون خواست رسمی آن جامعه و دولت وارد نشده. از طرفی مقاومت برای آنها امکان استقلال، آزادی از استعمار و کمک به تقویت ساخت درونی آن کشور و حفظ تمامیت ارضی آن کشور است. ما در هیچ کشوری دنبال کشورگشایی نبودیم. دنبال توانمندسازی ملتها و حتی #انتقال_علم و تکنولوژی به آن کشور بودیم. دنبال توانمندسازی ملی و ارتقای توان ساختاری آن کشور بودیم. در سوریه از جوانان آن کشور لشگری چندده هزار نفری بومی ساختیم. ارتش آن کشور را در مقابل دشمن توانمند و به فنون و روشهای جدید رزم مسلط کردیم. این یعنی حفظ عزت و کرامت و آزادی آن ملت.
🔹 حال مقایسه کنید آنچه را آمریکا و اروپا و #ترکیه و دیگر شرکای عرب امروز برای سوریه به ارمغان آورد. کشوری که تمام زیرساختهای نظامی آن در حال نابودی است. خاک آن در حال تجزیه شدن بین قدرتهای مختلف است. دانشمندانش بهعنوان پیشران های پیشرفت در حال ترور، تمامیت ارضی نابود، تروریستها در جولان و... ما کنش ایران را برای حتی مردم سوریه و جهان عرب توصیف و روایت نکردیم.
#روایت_مقاومت
#جبهه_مقاومت
🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
#نکته
☘ همیشه بیمقدمه وارد ماهها و زمانهای خوب میشویم و احساس میکنیم چرا آماده نیستیم.
☘ چندی دیگر طلیعه ماه #رجب است و ایام ندای "ملک داعی" و کمکم ماه #شعبان و بعد هم ضیافت بزرگ ماه خدا...
☘ کمی خودمان را آماده کنیم که برای به دوش کشیدن بارهای سنگینی که #خمینی ما را به آن فراخوانده جز با شانههای ستبری که با #اشک آبیاری و در کوره #معنویت گداخته شده باشد، نمیتوان قدم از قدم برداشت...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (3) روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام (مقاومت منادی آزادی و کرامت ملتها )
روایت مقاومت (4)
📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت
(عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت)
#دوگانه_مقاومت_پیشرفت دوگانه کاذبی است که این روزها بیشتر در آن دمیده میشود ولی سابقهای طولانی دارد. همانطور که در یادداشتهای قبلی گذشت یک انگاره فراگیر این است که #مقاومت مانع #پیشرفت است. مقاومت باعث شده ما نتوانیم به قلهها برسیم. مقاومت همه دارایی مملکت را هزینه جنگ کرده است و به پیشرفت ایران متعهد نبوده است. در حالیکه ما در سایه مقاومت توانستيم به پیشرفت برسیم. حتی بالاتر اینکه اگر مقاومت نبود، پیشرفت هم نبود. #روایت_پیشرفت بهنوعی روایت مقاومت است و بالعکس. در این یادداشت کوشیدیم نسبت مقاومت و پیشرفت را تبیین کنیم:
https://eitaa.com/taalighat/1853
غلبه این دوگانه کاذب موجب شده است حتی در ذهن ما انقلابیها نیز اخبار پیشرفت کشور برجسته نمیشود، پژواک و تکرار نمیشود، تبدیل به حس غرور و برخورداری و پیروزی نمیشود و در یک جمله گویی باور نمیشود. در همین هفتهای که گذشت چندین مورد خبرهای خوب از پیشرفتها و دستاوردهای جدید ایران منتشر شد اما زیر آوار اخبار و تحلیلهای منفی دیگر گم شد. تحلیل این آسیب جدی از منظر تغییر #ذائقه_اجتماعی در جای دیگر بحث خواهد شد.
پس با مسئلهای جدی مواجهیم نه در نسبت با فقط قشر منتقد و مخالف که در نسبت با عموم جامعه حتی طیفی از انقلابیون. امروز #احساس_پیشرفت بهعنوان یک حس فراگیر بهچشم نمیآید. کسی هم در کشور متولی این پروژه اجتماعی نیست. پروژهای که عناصر متعددی در پدیداری آن دخیلند و بعدا تفصیلا درباره آن گفتگو خواهیم کرد.
حال اجمالاً باید چند امر را ثابت کنیم:
1. ما در حوزههای مختلف پیشرفت کردهایم.
2. این پیشرفت متکی و وابسته به مقاومت بوده است.
3. بدون مقاومت، امکان این سطح و نوع از پیشرفت وجود نداشته است.
و از سوی دیگر:
این روایت را باورپذیر کرده و تبدیل به باور عمومی کنیم.
به فناوری روایت، نهاد روایت و عقلانیت راهبردی روایت دست یابیم.
مسئله این است که در مکانیسم و #فناوری_روایت نارسایی داریم. نمیتوانیم پیشرفت را تبیین کنیم، باورپذیر کنیم و آن را تبدیل به باور عمومی کنیم. در یادداشت بعدی ایدهای جزیی برای روايت پیشرفت ارائه میکنیم. باید بتوانیم فهرستی از ایدهها در این زمینه تولید کنیم تا کمکم به فناوری روايت دستیابیم.
#جبهه_مقاومت
#روایت_مقاومت
🆔 @taalighat
#حضرت_زهرا_س_مدح_و_مناجات
سِلک عشاق، غير خلوت نيست
خلوت ماست روضه، جلوت نيست
ما همينجا توجه محضيم
احتياجى به کنج عُزلت نيست
همه هستند، انبيا حتى
مجلس آفتاب خلوت نيست
لحظهاى اشک، لحظهاى شکريم
نعمتى قد شکرِ نعمت نيست
ما همه قنبريم، يک نفريم
جمع ما وحدت است، کثرت نيست
گريهاى جمع کن که بايد رفت
وقت خيلى کم است، فرصت نيست
دل به صحرا زدن تلاش من است
اين جهان جاى استراحت نيست
آه و افسوس میخورد هر شب
آنکه سفرهنشين هيئت نيست
علت رحمت خدا گريهست
هر کجا گريه نيست، رحمت نيست
هر که ناراحت از فراق نشد
در ليالى قبر راحت نيست
خون دل جاى خون تن داديم
شأن گريه کم از شهادت نيست
گنج نابرده رنجمان بخشيد
لطف زهرا به شرط خدمت نيست
در عبادت عبوديت بايد
طاعتى بهتر از اطاعت نيست
ما تو را بين خواب هم ديديم
خواب عشاق خواب غفلت نيست
جنت آنجاست که شما هستيد
جنت بى شما که جنت نيست
همه سرمايهدار حب توأيم
گنجى اندازهى محبت نيست
عزت بى تو را نمیخواهيم
عزت بى تو غير ذلت نيست
حرف تو حجت است و غير از تو
هيچکس بر ائمه حجت نيست
تو اگر خانهدار اين بيتى
خانهدارى کم از نبوت نيست
✍ #علی_اکبر_لطیفیان
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه
@hosseinieh_net
➖➖➖➖➖
🆔 @taalighat
☘ جهاد تولید آرامش و شادی اجتماعی
🔹 این روزها شاهد اموری هستیم که روی اعصاب مردم راه میرود، #امنیت_روانی را سلب میکند و جامعه را بهسمت #التهاب و نارضايتی سوق میدهد.
افزایش قیمت انرژی
افزایش قیمت دلار
قطع بدون برنامه برق
آلودگی هوا
تعطیلی بانک و ادارات و مدارس
سخن از تهدید جنگ و ناامنی کشور
🔹 در چنین شرایطی که بسیاری میکوشند موقعیت ایران را در آستانه پرتگاه معرفی کنند، هر #اقدام_آرامشبخش #جهاد است برای حفظ و حراست امنیت روانی کشور. باید بکوشیم در متن زندگی مردم آرامش را بازتوليد کنیم.
🔹 از اعیاد و ایام پیشرو بهترین استفاده را ببریم: روز مادر، روز پدر، اعیاد رجبیه، اعیاد شعبانیه و...
🔹 خیابان و بازار و مسجد را کانون تولید آرامش و سرور و شادی کنید. از #ایستگاههای_صلواتی گرفته تا تزئین محیطی و کارناوال های شادی اهلبیت علیهمالسّلام. تا هدیه گل به مادران و پدران و... یا کارهای سادهای چون برگزاری #جشنهای_خیابانی و برگزاری همخوانی و #سرود در مراکز اصلی شهر با استفاده از ظرفیتی که امروزه در شهرهای مختلف با گروهایی از نوجوانان عزیز زمینه آن فراهم است، دشواری چندانی ندارد اما نتايج خوبی درپی دارد. یا هر اقدام دیگری که منجر به ایجاد حس آرامش و اینکه اوضاع عادی و طبیعی است، میشود.
🔻 هرچند #فضای_مجازی امنیت روانی را سلب میکند، ما بايد بر نقطه مزیت خود یعنی فضای حقیقی تمرکز کنیم و با اتصال به متن زندگی مردم برای تولید و توزیع آرامش از آن بهره ببریم.
🆔 @taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) #دوگانه_مقاومت
📍ایدهای برای روایت پیشرفت
🔻 اینکه ما در #روایت_پیشرفت دارای لکنت مزمن هستیم، روشن است. باید درمانی در پیش گرفت. #ستاد_ملی_روایت_پیشرفت هم چاره کار نشد و ناکارآمدی آن را بالعیان میبینیم. دست آخر روایت پیشرفت را بچههای جهادی مثل #راجی و صعود چهل ساله انجام میدهد. (هرچند نقدهایی در محتوا و قالب هم به این کارها وارد است که فعلاً از آن سخن نمیگوییم.)
🔻 درعین اینکه باید قدردان این زحمات بود اما توجه کنیم اگر زبان روایتگر ما محدود و #منحصر به یک نفر و یا یک طیف شد، #باورپذیری و توسعه مخاطب روایت شما محدود میشود. از سوی دیگر انحصار در روایت چالشهای متعدد دیگری نیز دارد:
انتساب به حاکمیت و تلقی سفارشی بودن روایت نه واقعی بودن آن
امکان وجود و یا ایجاد مشکل برای وجهه و عملکرد اجتماعی راوی و مخدوش شدن اصل روایت
و...
پس برای اثربخشی روایت پیشرفت چارهای جز رعایت اصول روایت نداریم از جمله:
🔹 یک: توجه به تنوع مخاطب
🔹 دو: توجه به اقتضای تنوع مخاطب (ذهنیت، علاقمندی، چالش)
🔹 سه: تنوع در مرجعیت های اجتماعی
🔹 چهار: باورپذیری و اثرگذاری روایت
🔻 وقتی مخاطب شما متنوع است، باید روایت متناسب با این تنوع صورتبندی شود. اقتضائات تنوع رعایت شود. اینکه مخاطب شما چه فکر میکند، از کجا تحلیل دریافت میکند، چگونه باور یا انکار میکند، به چه کسی اعتماد میکند، چه چیزی را میبیند و چهچیزی را نه، همه اینها باید سنجیده شود.
🔻 این تنوع در مخاطب، خاستگاه تنوع در مرجعیت های اجتماعی است. همه جوانهای شما مگر راجی میبینند؟ حتی اگر ببینند مگر وقعی مینهند؟ پس باید ببینیم جامعه چند نقطه اتکا فکری دارد؟
🔻 با پذیرش #تنوع_مرجعیت به سمت #تنوع_راوی خواهیم رفت. روایت شما از ایران امروز را اگر فقط عمامه بهسرها بگویند، اینها را آخوند حکومتی مینامند و جیره خوار دولت، اما وقتی روایت پیشرفت را:
استاد دانشگاه گفت
سیاستمدار گفت
صنعتکار گفت
ورزشکار گفت
هنرمند گفت
معلم گفت
بازاری گفت
کشاورز گفت
و...
این میشود #روایت_ایران از #ایران_قوی، ما باید همه ایران را راوی #روایت_پیشرفت کنیم. همه ایران باید راوی شود، سخن بگوید.
🔻 از سوی دیگر این روایتگری میتواند در همان حوزه اختصاصی راوی باشد یعنی روایت تخصصی. این میشود روایت همه ابعاد ایران امروز...
🔻 حال نقطه آغاز یک انقلاب در روایت و رویکرد کجاست؟
ایجاد بستر ارتباط مؤثر با نخبگان و ایجاد خودآگاهی و خودخوانی.
ایجاد بستر روایت نخبگانی پیشرفت.
ایجاد فناوری روایت پیشرفت برای نخبگان
#ایران_قوی
#تنوع_راوی
#روایت_پیشرفت
#روایت_مقاومت
#پیشنهاد
🆔 @taalighat