eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
📌یادنامه ای برای همه ی مصلحان اجتماعی (بمناسبت سالروز رحلت مصلح بزرگ امت اسلام، سیدجمال الدین اسد آبادی) 🔹اصلاحگری اجتماعی را بیقین باید بخشی از فعالیت جامعه شناسانه تلقی کرد که بدون آن، علم شناخت جامعه به ثمر نمی رسد. بزرگترین جامعه شناسان، همان مصلحان اجتماعی بوده اند که علم خود را به صحنه آوردند و در جهت رشد اجتماعی بکار انداختند. با این مقیاس، ما در طول تاریخ مان، جامعه شناسان و مصلحان بزرگی داشته ایم که اگرچه آنان را جامعه شناس یا مصلح نمی شناسیم، اما آنان حقیقتا چنین بوده اند. خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی، امام خمینی، علامه طباطبایی، استاد شهید مطهری و... همگی مصلحان بزرگی بودند که دانش خود را در جهت شناخت جامعه و تغییر و اصلاح آن بکار گرفتند. ۲. بی گمان سیدجمال الدین اسدآبادی را باید سردمدار اصلاحگری اجتماعی در دوران اخیر بحساب آورد. سیدجمال در دوره ای که امواج مدرنیته ذهن و قلب امت اسلام را درنوردیده و او را از خود بیخود کرده بود، پا به میدان گذاشت و با تکیه بر میراث اسلامی امت اسلامی را به بازگشت به هویت خویشتن فراخواند. اصل توجه به جامعه و امت، بیماری مزمن امت اسلام و از خودبیگانگی او، تفرقه و هضم شدن در هاضمه ی سایر امت ها، ارکان اصلی نگاه انتقادی سیدجمال به وضعیت امت اسلامی بود که در نهایت او را به تلاش های پیگیر برای بیداری و وحدت امت اسلام کشانید. ۳. فهم اشتباهی از اصلاح اجتماعی وجود دارد که بسیاری را فریفته و به کوره راه برده که بر اساس آن هر اقدامی در راستای تغییرات زمانه و یا در جهت رفاه و اسایش، اقدام اصلاحی شمرده می شود. استاد شهید مطهری -که در اصلاح معانی ذهنی کلمات قوت ویژه ای دارد- در کتاب «اسلام و مقتضیات زمان»، به سراغ لفظ «اصلاح» می رود و می گوید: هماهنگ شدن با تغییرات اجتماعی را نباید الزاما اصلاح به شمار اورد، چه بسا تغییر ی که اتفاقا حرکتی فاسد و قهقرایی باشد. (فصل۱۲) سپس ایشان در تعریف اصلاح واقعی مطالبی دارند که در همان کتاب قابل مشاهده است. بر همین اساس ایشان سیدجمال را دقیقا بخاطر «همراه نشدن با تغییرات زمانه» و اصرار بر هویت خویشتن یک مصلح اجتماعی بزرگ می داند. سیدجمال در زمانه ای که موج هستی شناختی و انسان شناختی جهان مدرن ذهن روشنفکران ایرانی را تسخیر کرده بود، اتفاقا به منظور حفظ هویت ایرانی و اسلام در برابر آن امواج ایستاد و راه پیشرفت را از مسیر هویت و علم بومی پیش کشید. اگر آن اقدامات و اشارات سرانگشت او نبود، خدا می داند که مسیر پیشرفت حقیقی و بیداری امت اسلام چند سده ی دیگر به عقب می افتاد. تاکید سیدجمال بر اینکه پیشرفت در وهله اول با شناخت خویشتن و پرهیز از ازخودبیگانگی رخ می دهد را باید جوهره ی اقدامات و تعالیم او دانست. نسل انقلابی امروز ما به اندازه ی امام و دیگران، به سیدجمال و تعالیم او مدیون است. ۴. در میان امت اسلامی هنوز هم بسیاری هستند که راه پیشرفت را نه در حفظ هویت، بلکه در رها کردن هویت اسلامی می دانند و معتقدند راه پیشرفت آن است که «از فرق سر تا نوک پا فرنگی شویم.» طبیعتاً اصلاح در نظر اینان چیز دیگر و مصلح کس دیگریست. نباید از اینان انتظار داشت که به سیدجمال و سلسله ای که او به حرکت انداخت روی خوش نشان دهند. تقابل آن روزها، امروز هم برقرار است. ۵.سخن درباره شخصیت و اقدامات او بسیار است، بماند برای فرصتی دیگر، غرض اصلی فقط توجه دادن بود به شخصیت او و اقدامات و مدل اصلاحی اش. در زمانه ای که رسانه های بی در و پیکر و حوادث نو به نو، ما را از توجه به ارکان هویتی مان بازداشته اند. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @taamollat
📌مروری بر نقشه ی راه 🔹یقینا پرداختن به فلسفه ی دین از نگاه استاد شهید، یکی از راه های ورود به نظریه اجتماعی ایشان است. «تحلیلی که ایشان از جایگاه و حقیقت دین در حیات انسانی ارائه می دهد، بر الگوی اجتهاد مطلوب تاثیر مستقیم دارد و اجتهاد نیز قطعا یکی از پایه های نظریه ی اجتماعی ایشان است. » از اینرو در مسیر کشف نظریه اجتماعی ایشان، از بررسی فلسفه دین از نگاه ایشان بی نیاز نیستیم. علاوه بر فلسفه ی دین، رشته از مسائل دیگر هم هست که ما را در کشف نظریه اجتماعی ایشان یاری می کند؛ مانند: -فلسفه تاریخ - انسان شناسی -فطرت فرد و فطرت جامعه -مباحث فلسفه ی اجتماع -تکامل تاریخ و اجتماع -تغییرات اجتماعی علاوه بر مطالب فوق که در آثار استاد به صورت نسبتا کاملی بحث شده، ایشان نظرگاه های اجتماعی خود را در برخی حوزه های خاص پیاده کرده اند؛ از آنجمله: -مباحث زن و خانواده -اقتصاد اسلامی -تحلیل آینده انقلاب اسلامی اینها مسائلی است که در فهم نظریه اجتماعی استاد شهید و سایر متفکران انقلاب اسلامی موثر است. مجموعه ی آثار و اندیشه های متفکران انقلاب اسلامی در کنار یکدیگر، شکل دهنده ی نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی، نظریه ی فرهنگی انقلاب اسلامی، نظریه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی و... خواهد بود. بلند همتانی می خواهد که آستین بالا بزنند ... @taamollat
تأملات اجتماعی
📌مروری بر نقشه ی راه 🔹یقینا پرداختن به فلسفه ی دین از نگاه استاد شهید، یکی از راه های ورود به نظریه
📌بعدالتحریر ۱. در یادداشت های بعدی به مرور کلیات فلسفه ی دین استاد مطهری و ارتباط آن با نظریه اجتماعی ایشان خواهم پرداخت، انشالله ۲. مطالعه ی تطبیقی نگاه دین شناسی شهید مطهری با جامعه شناسان غربی از موضوعات پژوهشی بسیار جذاب و کاربردی است. کسان زیادی چون دورکیم، کلیفورد و گیرتز درباره ی منشا و جایگاه دین قلم زده اند و اتفاقا حرفهایشان کاملا در فضای علوم اجتماعی است. یعنی تلاش کرده اند دین را در نسبت با اجتماع تعریف و تحلیل کنند. (ملکم همیلتون شرحی از تحلیل های آنان در باب دین را در کتاب «جامعه شناسی دین» گرد آورده) مقارنه ی دیدگاه مطهری با آنان زوایای پنهان بسیاری از دیدگاه اجتماعی استاد شهید را روشن خواهد کرد. 💪بلند همتانی میخواهد... @taamollat
تأملات اجتماعی
📌مبانی اجتهاد از دیدگاه شهید مطهری ره (بخش ششم) 🔹در یادداشت قبل گفته شد که استاد شهید، بر اساس مبا
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش هفتم) 📌فلسفه ی دین و نظریه ی اجتماعی در نظام اندیشه ی شهید مطهری 🔹فلسفه ی دین در نگاه شهید مطهری، از آنجا که در بستری از فهم تاریخ و اجتماع حاصل شده، یکی از بهترین منفذ ها برای ورود به نظریه ی اجتماعی اوست. مسئله عمیق تر و گسترده تر از آن است که در این فضای محدود بازگو شود؛ آنچه در زیر می آید رشته ای از مسائلی است که در موضوع «فلسفه ی دین» استاد شهید باید مورد بحث قرار گیرد. (از عناوین هم روشن است که فلسفه ی دین ایشان، تا چه میزان با نظریه ی اجتماعی ایشان مرتبط و آمیخته است.) ۱. منشا و خاستگاه دین ۲. علل ختم نبوت ۳. رابطه ختم نبوت و تکامل اجتماعی انسانها ۴. علل اجتماعی نسخ شرایع گذشته ۵. رابطه ی نسخ شرایع و ادوار تمدن (آیا رشد تمدنی باعث نسخ شرایع شده؟) ۶. تقسیم نبوت ها به تبلیغی و تشریعی ۷. علم و عقل جانشین نبوت تبلیغی ۸. رابطه ی ثابتات و متغیرات دین با نیازهای ثابت و متغیر انسان ۹. رابطه ی دین و فطرت ۱۰. پیامبر خاتم و مسایل مربوط به ایشان ۱۱. قرآن کریم و مسایل مربوط به آن ۱۲. جایگاه مسائل جدید و اجتهاد در نظام دین ۱۳. متناهی بودن مسائل وحیانی برای بشر ۱۴. نسبت عقل و دین ۱۵. .... 👌اینها مشتی از مسائلی است که باید درباره اش ساعت ها مطالعه و گفت و گو کرد و ده ها مقاله و کتاب نوشت. 📚برخی از کتابهایی که بیشترین ارتباط را با مباحث فلسفه ی دین استاد شهید دارد: ▪️خاتمیت ▪️وحی و نبوت ▪️اسلام و نیازهای زمان 📝تتمه: این مباحث را نباید مباحث نظری و مدرسی صرف در نظر گرفت. اینها بنیان فهم ما از جامعه و تاریخ و دین و... . بدون حل اینها و بدون داشتن یک نظریه ی اجتماعی متقن و عملیاتی، چگونه می خواهیم به سراغ اصلاح اجتماعی و تمدن اسلامی برویم؟ 🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش هفتم) 📌فلسفه ی دین و نظریه ی اجتماعی در نظام اندی
🖌از انتقادات و نظرات پیرامون یادداشت های «نظریه اجتماعی شهید مطهری ره» استقبال، و در همینجا منتشر می شود.
📌استاد سیدعبدالله انوار، از نوادگان سید نعمت الله جزایری، نسخه شناس، ادیب و ریاضیدان و مصحح بسیار از کتب تاریخی، هفته ی پیش در گمنامی درگذشت، در حالیکه بسیاری از اهل علم نیز از او شناختی نداشتند. او از آن دست اساتید همه چیز دان جامع معقول و منقول بود که بمانند بسیاری دیگر هم دانشگاه را دیده و هم در فضای حوزه تنفس کرده بود. به چندین زبان خارجی تسلط داشت و تا این روزهای آخر عمر که قریب صد سال می شد، کرسی تدریس اش برقرار بود. در منطق و ادبیات عرب و فقه و ریاضیات و فلسفه همگی دستی بر آتش داشت. شرحی از شفا ی بوعلی از او در دست چاپ است. زمانی که این بنده مسئول تهذیب کتابخانه ی یکی از حوزه های قدیمی تهران بودم، به انبوهی از کتابهای قدیمی برخوردم که تصحیح و مقدمه اش بر عهده ی ایشان بود و اهل اطلاع می دانند که مقدمه ی برخی کتابهای تاریخی، از خود محتوای آنها ارزشمند تر است. به گمانم کتابهایی که ایشان بر آنها مقدمه زده بود، از این دسته اند. اطلاعات تاریخی وسیعی داشت، خصوصا از تهران قدیم، که آن اطلاعات -بقول عروضی سمرقندی- «جای دیگر بدست نشود، و اگر شود، به آن تازگی نباشد». مصاحبه های بسیاری از او از شبکه ۴ پخش شده و هنوز هم هر از گاهی. هفته ی پیش درگذشت و در ابن بابویه -وادی السلام تهران- دفن شد. خدایش بیامرزد که حلقه ی واسط علم دوران قدیم و جدید بود و نشانی از امتداد و اتصال جریان علم در ایران. @taamollat
انشالله سال جدید بر همه ی امت اسلام و همه ی مستضعفین مبارک باشد.🌷
📌در این روزهای ماه مبارک، بحثی تربیتی، با عنوان «فطرت انسانی و نتایج تربیتی آن» را در یکی از مساجد تهران ارائه می کنم. ساختار بحث مدل تربیتی است که استاد شهید ره، ذیل همین عنوان فطرت گسترده و در آثار مختلف خود بدان پرداخته اند. بحث از مدل تربیت فطرت محور در اندیشه ی استاد شهید، تشکیل دهنده ی بخشی از نظریه انسان شناسی ایشان خواهد بود؛ کما اینکه خود بحث نظریه انسان شناسی ایشان، یکی از مبادی حتمی نظریه ی اجتماعی ایشان بوده و قطعا در یافتن آن نظریه ی اجتماعی کلان موثر خواهد بود. 🔻دو نکته: - از آنجا که مخاطبان عموم مردم هستند فضای بحث بسیار ساده و خودمانی است، اما تلاش شده از غنای مطلب کاسته نشود. فایل های آن جلسات را جهت استفاده و نقد و نظر دوستان در اینجا قرار می دهم. - بحث نظریه ی اجتماعی نیز فراموش نشده و انشالله در روزهای سپس تر ادامه خواهد یافت. والله هوالموفق و المعین🌷 @taamollat
تربیت فطری. چهارم ماه رمضان.mp3
18.29M
🎙سخنرانی حجت‌الاسلام کرباسچی 🔹 فطرت انسانی و نتایج تربیتی آن 📌روزه‌های واجب و حرام 📌تربیت فطرت‌محور و تربیت بر اساس عادت 📌فطرت و سایر قوای وجودی انسان 📌بررسی آیه ۱۴ سوره مومنون ⏰ یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ ۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🕌 مسجد المهدی(عج)|بعد از اقامه نماز ظهر و عصر ـــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/pbdialame
2023_03_26_12_39_33.mp3
27.41M
🎙سخنرانی حجت‌الاسلام کرباسچی 🔹 فطرت و نتایج تربیتی آن 📌روزۀ عوام، روزۀ خواص و روزۀ خواص الخواص 📌جایگاه «استعدادهای درونی» در رشد آدمی 📌تفاوت تربیت و صنعت ⏰ شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ ۳ رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🕌 مسجد المهدی(عج)|بعد از اقامه نماز ظهر و عصر ـــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/pbdialame
📌رشته ای از آثار استاد شهید که در کشف نظریه ی انسان شناسی ایشان موثر است: ۱. فطرت ۲.فطرت در قرآن ۳. فطرت و تربیت ۴.آزادی معنوی ۵. انسان در قرآن ۶. انسان کامل ۷.انسان و ایمان و...... @taamollat
📌 «ایران، جامعه ی کوتاه مدت» 🔹این، عنوان کتابیست در حوزه ی جامعه شناسی و اقتصاد سیاسی ایران، از یکی از اساتید نامدار این حوزه. اما در این نوشتار، با آن کتاب و محتوایش کاری نیست و صرفا عنوان آن کتاب را وصف حال این روزهای جامعه ی ایران دیده ام. چه بخواهیم و چه نخواهیم، از بعد روانشناسی اجتماعی، ما ایرانیان کوتاه مدت هستیم و به آینده جز مقدار اندکی توجه نداریم. در نتیجه تدبیر بلند مدت نمی کنیم و زود می خواهیم به نتیجه برسیم و هنگامی که -طبیعتا- زود به نتیجه نمی رسیم نا امید می شویم و وقتی به خود آمدیم دوباره در همان بستر فکر کوتاه مدت، تدبیری کوتاه می کنیم و دوباره.... . این است که از دوران مشروطه به این سو که قدری خودآگاه شدیم، مدام بلند می شویم و زمین می خوریم و بار دیگر -بدون عبرت گرفتن از تجربیات گذشته- همان تجربیات قبلی را تکرار می کنیم. و در همه حال نیز دنبال آن هستیم که بالفور به نتیجه برسیم. در قضیه ی حجاب نیز بجای آنکه عمیق فکر شود و اقدامات گذشته آسیب شناسی شود، ناگهان بر اساس همان نگاه کوتاه مدت، رفتارهای احساسی و رادیکال جای کنش عقلانی و منطقی و تدبیر بلند مدت را می گیرد و پس از مدتی، به همان نقطه ی ابتدایی، بلکه چند نقطه هم عقب تر باز می گردیم. 📌مرور یک تجربه تاریخی 🔹بنده به عنوان کسی که از دوران نوجوانی و حتی کودکی سر در کتاب و روزنامه داشته ام، اقدامات جریان اصلاحات در حوزه ی تغییر اجتماعی را -علی رغم آنکه آن را جریان بی هویت و ناسالمی می دانم- یکی از بهترین و تمیزترین نمونه های عملیات تغییر اجتماعی در ایران قلمداد می کنم. جریان اصلاحات -که در سودای هویتی دیگر برای ایران است- در طول سالهای پس از انقلاب، پس از یک دوره کار فکری فشرده و گسترده و تربیت طبقه ای از نخبگان فکری (حلقه ی کیان و...) ، در سال ۷۶ به عرصه سیاست ورود و از آن پس تلاش کرد تا از طریق ابزار سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اندیشه ی خود را در زمین اجتماع اشراب کند. در همین راستا ابتدا به دانشگاه ها و پس از یک دهه، وارد طبقات پایینتر اجتماع گردید. وضعیت اجتماعی امروز جامعه ی ایران، نه محصول یک شب و یک هفته، که ماحصل حدود سه دهه کار تشکیلاتی منظم و هدفمند در حوزه های مختلف اجتماعی است. (برای نمونه بنگرید به: مقاله ی مکتب نیاوران) هر چند جریان چپ سالهای اول انقلاب و جریان اصلاحات دهه های بعد، همواره در جایگاه اعتراض و انتقاد بوده، اما نیک روشن است که این فضای اجتماعی و فکری اشفته، نسخه ایرانی همان پست مدرنیسم ی است که غربگرایان ایرانی به دنبالش هستند. البته اقدامات جریان مذکور تنها علت وضعیت امروز نیست، و نقدهای جدی و متعدی به عملکرد جریان انقلاب وجود دارد، از سوی دیگر مداخلات بیرونی نیز در وضعیت موجود اثرگذار بوده، اما غرض از این نوشتار شرح و نقد اقدامات آن جریانات نیست، بلکه غرض نشان دادن یک مدل از «برنامه ریزی بلند مدت برای تغییر هویت جامعه ی ایران» است که اکنون به نقطه ی عطفی رسیده است. 📌جمع بندی: 🔹در این میان بدترین تدبیر ممکن، تصمیم به جمع کردن زودهنگام و آنی غائله ی حجاب و ... است. جریان انقلاب باید متوجه باشد که: اولا مناقشه اصولاً بر سر حجاب نیست و جریان انقلاب، باید نگران چیزهایی مهمتر از حجاب باشد و برای آنها فکر و برنامه ریزی کند. ثانیا این غائله با اقدامات دفعی و ضربتی حل نخواهد شد. جریانات فعال در این حوزه، برای تغییر هویتی جامعه ی ایران، به یک جامعه ی سکولار سه دهه تلاش و برنامه ریزی کرده اند، جریان انقلاب نیز برای بازگرداندن هویت اسلامی و ایرانی باید همین مقدار یا بیشتر، زمان و نیرو صرف کند، و الا انقلاب را دو دستی به آمریکای در حال احتضار تقدیم کرده است. 🔻اینها منافاتی با اقدامات کوتاه مدت ندارد، اما همه ی اقدامات باید در یک طراحی بلند مدت مبتنی‌بر مطالعات علمی و عینی گنجانده شود. ✏️محمدرضا کرباسچی @taamollat
📌روش 🔹پس از هزار و چندصد سال، بحث روش در مطالعات اسلامی هنوز هم مهم و داغ است و بدون داشتن روشی متقن و قابل دفاع، نتایج ناشی از تحقیقات اسلامی، تقریبا فاقد ارزش است. مبانی کلامی، در روش مطالعات اسلامی تأثیر تام دارد و بدون تنقیح آن مبانی، روش هم بجایی نمی رسد. در میان همه ی روش های که در میان جریان امامیه سربراورده، جریان حکمت و اجتهاد را باید پرسابقه ترین و متقن ترین جریان علمی تلقی نمود. هر چند بیشتر فقها و مفسرین و متکلمین و فیلسوفان امامیه در همین ساختار پیش رفته اند، اما این جریان در عصر ما -که آمیخته با پیچیدگیها و دگرگونی های کم سابقه است- قطعا نیازمند بازخوانی و ترمیم است، تا نقاط قوت و ضعف آن شناخته و معرفی و عناصر لازم به آن افزوده شود. در دوران ما مطالعات روشی اجتهاد قدری رونق گرفته، اما بیش از آنچه هست باید جدی گرفته شود. @taamollat
تربیت فطری. چهارم ماه رمضان.mp3
18.29M
🎙سخنرانی حجت‌الاسلام کرباسچی 🔹 فطرت انسانی و نتایج تربیتی آن 📌روزه‌های واجب و حرام 📌تربیت فطرت‌محور و تربیت بر اساس عادت 📌فطرت و سایر قوای وجودی انسان 📌بررسی آیه ۱۴ سوره مومنون ⏰ یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ ۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🕌 مسجد المهدی(عج)|بعد از اقامه نماز ظهر و عصر @taamollat
تربیت فطری. روز پنجم.mp3
22.21M
🎙منبر کوتاه حجت‌الاسلام کرباسچی 🔹 فطرت انسانی و نتایج تربیتی آن 📌روزه‌های مکروه و حرام 📌فطرت ما به ما چه می‌گوید؟ 📌بررسی آیات ابتدایی سوره بقره ⏰ دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ ۵ رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🕌 مسجد المهدی(عج)|بعد از اقامه نماز ظهر و عصر @taamollat
تربیت فطری۶.mp3
16.37M
🎙منبر کوتاه حجت‌الاسلام کرباسچی 📌مروری بر احکام نیت در روزه 📌هدایت اولیه و هدایت ثانویه 📌مروری بر کلام علامه طباطبایی در باب هدایت فطری (ذیل آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره) 📌مقدم بودن تربیت فطری بر تربیت تشریعی ⏰ سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ ۶ رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🕌 مسجد المهدی(عج)|بعد از اقامه نماز ظهر و عصر @taamollat
📌اینها گوشه های از ی انسان شناسی استاد شهید است که قطعا یکی از مبادی ایشان هم محسوب می شود. جامعه هرچه باشد، بالاخره برآیند اجتماع همین انسانهاست. علاوه بر مسئله ی عاملیت و ساختار که قطعا مهمترین مسئله ی این حوزه -بلکه کل جامعه شناسی - است، نگرش تطبیقی به این دو مسئله و تاثیر و تأثرات آنها بر هم، یکی از زمینه های مطالعاتی جذاب و البته دست نخورده است. در فضای حکمت اسلامی، ظرفیت بالایی برای مطالعه ی این حوزه به چشم می خورد. @taamollat
⚫️ دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی درگذشت ◾️برخی از دیدگاههای ایشان در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی: ✅ یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد. ✅ حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سال‌ها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس می‌کرد. ✅ انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کل‌گرایانه‌اش بیان می‌کند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلاب‌مان نیز عاجز خواهیم بود. ✅ آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم. ✅ از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد. پ ن: ضمن عرض تسلیت درگذشت دکتر عماد افروغ، برای شادی روحشان الفاتحه مع الصلوات
📌 مرگ‌آگاهی بیماری سرطان که سراغم آمد، دریچه‌های تازه‌ای به رویم باز شد. یک سالی که درگیر این بیماری هستم، دریچه‌هایی برایم باز شد که در غیر این صورت باز نمی شد. با همه وجودم درک کردم که دنیا چه‌قدر حقیر است. قبلا شنیده بودم اما شهودش نکرده بودم. اکنون به این‌جا رسیده‌ام که دنیا سراسر عشق است و غایت عشق هم رسیدن به ذات اقدس حضرت حق است. من خدا را خیلی دوست دارم و واقعا با هیچ چیز عوضش نمی‌کنم.  باور کنید که شوق به رفتن دارم؛ خیلی دوست دارم هرچه زودتر بروم. به خدا قسم از صمیم قلب می‌گویم. این حرف را به دکترم هم گفتم و او گفت افسرده هم شده‌ای؟ گفتم کسی که با نهج‌البلاغه آشناست و مرگ را از زاویه حضرت امیر دیده و شناخته است افسرده نمی‌شود اما شوق به رفتن پیدا می کند. به تعبیر حضرت امیر(ع): دنیا را باید شنید و آخرت را باید دید. حالا شاید بگویید یعنی با این روحیه درمان را ادامه نمی‌دهی؟ می‌گویم هرچند که این قدر شیمی‌درمانی شده‌ام که دیگر خسته‌ شده‌ام اما من تا کنون دو عمل انجام داده‌ام. عمل اول را که کردم و وارد شیمی‌درمانی شدم گفتند لکه‌هایی سیاه در کبدت پیدا شده است. بعد از دوازده‌بار شیمی‌درمانی گفتند بهتر است بازهم عمل کنی و باز هم عمل کردم. چندبار دیگر شیمی‌درمانی کردم که گفتند سرطان روده رفع شده اما لکه‌هایی روی کبد هنوز هست. می‌گویند احتمالا عمل سوم را هم باید انجام دهی که بعید است زیر بار آن بروم. واقعا سخت است. حالا به هر حال سرطان روده رفع شده اما این لکه‌ها روی کبد هست که باید رفع شوند، اگر هم نشد نشد دیگر. دلم می‌خواهد بگذارند قدری کارم را انجام دهم؛ اکنون می خواهم یک پروژه‌ دلی قرآنی و روایی انجام دهم و باید مطالعه کنم و نیاز به تمرکز دارم. به دکترم گفتم آقای دکتر حداقل یک وقفه یکی‌دوماهه بینداز که قدری پروژه‌ام را پیش ببرم. مصاحبه مرحوم دکتر عماد فروغ چهارم دی ماه ۱۴۰۱
هدایت شده از حمید پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت‌الله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی به شرح زیر است: انسان دو بار مهمان خداست. یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان. خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم. من هرجا نمی‌روم. 💠 @parsania_net
📌 شهید مطهری 💢 حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیت‌های مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند. ⭕️ و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. ⭕️ آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فطرت و نتایج تربیتی آن.pdf
745.6K
این، گزارش متنی مطالبی است که در طول ماه مبارک امسال در یکی از مساجد تهران ارائه شد، مشتمل بر کلیات نگاه استاد شهید، همراه با اشاراتی از امام و علامه ره. و البته چون برای عموم تقریر شده زبانی عرفی دارد. این بحث را باید گوشه ای از ره تلقی کرد که خود از مبادی ایشان بحساب می آید. چنانکه قبلا هم گفته شده بود برای کشف نظریه ی اجتماعی استاد شهید کارهای بسیاری باقی مانده که دستیابی به نظریه ی انسان شناسی یکی از آنهاست. انشالله از هفته ی آینده که پرونده ی از سر گرفته خواهد شد، به برخی دیگر از مبادی و مبانی موثر در فهم نظریه اجتماعی ایشان اشاره خواهد شد. والله هوالموفق و المعین. @taamollat