⭕️اتلاف وقت
🔸حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔹ما برای این وقت تلف کردنها آفریده نشدهایم.
📕نکتههای ناب، ص١٣٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تملق گویی» چه زیان هایی به بار می آورد؟
🔹معناى #تملّق، مدح و ثناى بيش از حدّ و #گزافهگويى درباره فضايل افراد براى نزدیک شدن به آنها و استفاده از #مواهب_مادّى آنان است. حتى ذكر اوصاف برجسته واقعى يك شخص بدون اشاره به نقاط ضعف، آن هم نوعى #تملّق محسوب مى شود و گاه از اين فراتر مى رود و #تملّق_گويان نقاط ضعف را در لباس نقاط قوت بيان مى كنند.
🔹#تملّق_گويى بيشتر درباره #قدرتمندان است و خطر بسيار بزرگى براى #زمامداران و #مديران محسوب مى شود، زيرا نخستين شرط مديريت، آگاه بودن از #واقعيّات مربوط به حوزه مديريت است، و #متملّقان بر روى واقعيّتها پرده مى افكنند و #مشكلات را از نظر #مديران و #زمامداران مى پوشانند و از اين طريق #مفاسد بى شمارى به بار مى آورند.
🔹عجيبايناستكه «زمامداران #نالايق و گمراه» نيز غالباً #متملّقان را تشويق مى كنند، از #حقگويى ناراحت مى شوند و از #تملّق_متملّقان احساس آرامشى كاذب و دردآفرين می کنند. از این رو اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) #تملّق را بدترين درد يا درد بى درمان شمرده ميفرمايد: «أَدْوَأُ الدَّاءِ الصَّلَف» [۱] (بدترين درد #تملّق_گويى است). [يكى از معانى صلف تملّق گويى و ديگرى خودستايى است].
🔹همچنین در سخن ديگرى مى فرمايد: «إنَّما يُحِبُّكَ مَنْ لايَتَمَلَّقَكَ» [۲] (دوستان واقعى تو كسانى هستند كه به تو #تملّق نمیگويند). نيز می فرمايد: «لَيْسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلُقِ الاَْنْبِياءِ» [۳] (#تملّق از اخلاق انبياء نيست). اين سخن را نيز نبايد فراموش كرد كه #تملّق گاهى به صورت مستقيم و گاه غير مستقيم، گاه با نثر و گاه با شعر و گاهى با عمل، اجرا مى شود که #آثار_زيانبار همه يكسان است.
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ۲، ص ۱۸۶، قصار ۲۹
[۲] همان، ص ۲۷۳، قصار ۱۷
[۳] همان، ص ۵۵۶، قصار ۳
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج ۸، ص ۲۶۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تملق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️استفاده از آزادی برای صلاح ملت
🔹شما آزادید؛ #آزادی را صرف کنید در #صلاح_ملت، در #صلاح_کشور. و #آزادی برای این نیست که هر کس هر کاری میخواهد بکند. قاچاق فروشی بکند، گرانفروشی بکند، سرحدات را به هم بزند، نظام را به هم بزند؛ جهات مقررات ملی و دولتی و اسلامی را ملاحظه نکند. معنای آزادی این نیست. #آزادی در حدود مقررات است.
🔹#مقررات را باید حفظ کرد. کسی حق ندارد به شما تعدی بکند؛ شما آزادید، و کسی حق ندارد شما را محدود کند؛ لکن #مقررات را باید همه حفظ بکنیم. من که در اینجا هستم و شما که در سرحدات هستید باید مقررات را حفظ بکنیم؛ باید #نظامات را حفظ بکنیم؛ باید جهاتی که مقرر شده است برای ما و شما همه حفظ بکنیم، تا ان شاء الله این کشور را به سامان برسانیم
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در تبیین آثار «محبت و دوستی» با مردم چه می فرماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۴۲ #نهج_البلاغه با اشاره به آثار #محبت و #دوستى با مردم مى فرمايد: «التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ» (اظهار #محبت و دوستى با #مردم نيمى از عقل است). تعبير به «نيمى از عقل» اشاره به اين است كه كارى است فوق العاده #عاقلانه، و منظور از #تودد اين است كه كارهايى انجام دهد كه نشانه #كمال_محبت و دوستى باشد؛ در #مشكلات به يارى آنها بشتابد و در برابر كارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقام جويى #عفو كند و با #چهرهی_گشاده با مردم روبهرو شود،
🔹در برابر آنها #تواضع كند، سخنان آنها را بشنود و به آنها #احترام بگذارد. مجموعه اين امور و مانند آن را «تودد» مى گويند كه آثار فراوانى دارد؛ از جمله: #دوستان_زيادى در سايه #تودد براى انسان پيدا مى شوند، اگر اهل كسب و تجارت باشد، #مشتريان او فراوان مى گردند، و اگر مدير تشكيلاتى باشد، افرادى كه در زير مجموعه او هستند به او عشق مى ورزند و #وظايف خود را به خوبى انجام مى دهند، چنانچه #فرمانده لشگرى باشد افراد لشكر او سر بر فرمان او خواهند بود، اگر #عالم و روحانى باشد مردم به او #اقتدا مى كنند و ارشادات و #نصايحش را به گوش جان مى پذيرند،
🔹و چنانچه پدر و #بزرگتر_خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقه مند مى شوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از #محبت و #آرامش و همكارى خواهد بود، و همچنين افراد ديگر در محيط ها و پست هاى ديگر. ولى به عكس اگر انسان در برابر مردم #خشن باشد و با قيافه درهم كشيده روبه رو شود، بى اعتنايى كند، #تكبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بى اعتنا باشد و به تعبير قرآن «فَظّاً غَلِيظَ القَلبِ» [آل عمران، ۱۵۹] باشد، از اطراف او پراكنده مى شوند، در ميان جمع زندگى مى كند ولى تك و #تنهاست. به گفته شاعر: «نهال دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد ؛ درخت دشمنى بركن كه رنج بى شمار آرد».
🔹در كتاب «بحارالانوار» از #امامحسنعسكرى (عليه السلام) در ضمن مواعظ آن حضرت چنين نقل شده: «مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ» [۱] (كسى كه #تقوا و ورع، خوى و خصلت او باشد، و #جود و بخشش طبيعتش، و حلم و #بردبارى عادتش، #دوستانش بسيار مى شوند و ثناخوانانش فراوان و از اين طريق بر #دشمنانش پيروز مى گردد). البته نبايد خوش رفتارى با مردم را با مسئله تملق و چاپلوسى اشتباه كرد، كه آن حساب جداگانه اى دارد و به يقين از صفات مذموم است.
🔹مرحوم مغنيه مى گويد: «بعضى از شارحان نهج البلاغه تعبير به «نصف العقل» را چنين تفسير كرده اند: «اَلْمُرادُ بِنِصْفِ الْعَقْلِ تَدْبيرُ الْمَعاشِ» [۲] (منظور از نصف عقل تدبير معاش است). ولى به يقين اين تفسير، تفسير تمام جمله امام (عليه السلام) نيست، بلكه مى تواند بخشى از آن را تشكيل دهد؛ زيرا كسانى كه #خوش_رفتار هستند، در امر #معاش و جلب شركاى خود و مشتريان فراوان موفق تر خواهند بود. مرحوم كلينى در كتاب «كافى» بابى تحت عنوان «التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ وَ التَّوَدُّدُ إِلَيْهِمْ» ذكر كرده و در ذيل آن احاديث متعددى از معصومين (عليهم السلام) آورده است.
🔹از جمله در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل مى كند كه: «مرد عربى از طايفه بنى تميم خدمت حضرت عرض كرد يا رسول الله، توصيه اى به من بفرما!، آن حضرت در یکی از توصیه های خود چنین می فرماید: «تَحَبَّبْ إلَى النّاسِ يُحِبُّوكَ» [۳] (به مردم اظهار #محبت كن تا تو را #دوست بدارند). و نيز در آن حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «ثَلاثٌ يُصْفينَ وُدَّ الْمَرْءِ لاِخيهِ الْمُسْلِمِ يَلْقاهُ بِالْبُشْرِ إذا لَقِيَهُ، وَ يُوَسِّعُ لَهُ فِي الْمَجْلِسِ إذا جَلَسَ إلَيْهِ، وَ يَدْعُوهُ بِأحَبِّ الاَسْماءِ إلَيْهِ» [۴] (سه چيز است كه اظهار #محبت هر كسى را نسبت به برادر مسلمانش صفا مى بخشد: او را با #چهرهی_گشاده ملاقات كند و در مجلس كه مى نشيند [هنگام ورود برادر مسلمانش] براى او جا باز كند و وى را به بهترين نام هايش خطاب نمايد).
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۷۵، ص ۳۷۹، باب ۲۹
[۲] فی ظلال نهج البلاغة، مغنية، محمد جواد، دارالعلم للملايين، چ ۳، ج ۴، ص ۳۰۸
[۳] وسائل الشيعة، عاملى، مؤسسة آل البيت (ع)، چ ۱، ج ۱۲، ص ۵۲، باب ۲۹
[۴] الكافی، ص ۶۴۳
📕پيام امام امير المؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج۱۳، ص۱۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#محبت #مودد #دوستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليهالسلام:
🔸ولَعَمری إنّا لأَعلامُ الهُدى و مَنارُ التُّقى.
🔹به جانم قسم كه ما «پرچم های هدايت» و «نشانه هاى روشن پرهيزگارى» هستيم.
📕تحف العقول، ص ۲۳۳
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مفهوم «انصاف در سخن» چیست؟
🔹#انصاف در بحث، نقطه مقابل مراء و #جدال است، يعنى انسان به #سخنان_ديگران آن گونه بنگرد كه به سخنان خويش مى نگرد و از آن همان گونه دفاع كند كه از سخن خويش دفاع مى كند، و به تعبير ديگر طالب #حق باشد و آن را نزد هر كس و هر کجا یافت، پذيرا شود، هر چند گوينده حق يك فرد عادى و او عالمى بزرگ و پر آوازه باشد؛ حتى اگر كودكى يا #كافر و #ظالمى «سخن حقى» بگويد آن را بپذيرد.
🔹البته #انصاف كه در روايات اسلامى از آن ستايش فراوان شده به معنى #يكسان_نگريستن به منافع خويش و ديگران است، ولى يكى از شاخه هاى آن «انصاف در سخن» مى باشد. #امام_صادق (عليه السلام) در حديث معروفى مى فرمایند: «سَيِّدُ الاْعْمالِ ثَلاثَةٌ: اِنْصافُ النّاسِ مِنْ نَفْسِكَ حَتّى لا تَرْضى بِشَىء اِلاّ رَضِيتَ لَهُمْ مِثْلَهُ وَ مُواساتُكَ الاْخَ فِى الْمالِ وَ ذِكُرُ اللهِ عَلى كُلِ حال» [۱] (برترين اعمال سه چيز است: رعايت #انصاف در حق مردم، نسبت به خويشتن تا آنجا كه چيزى را براى خود نخواهى، مگر اينكه همانندش را براى آنها بخواهى، و مواسات با برادر دينى در مال و ذكر خدا در هر حال).
🔹جالب اينكه در بعضى از روايات مشاهده می کنیم #امام_صادق (عليه السلام) هنگامى كه چهارخانه بهشتى را در برابر چهار عمل تضمين مى كند، «ترك مراء» را سومين عمل، و «انصاف در برابر مردم» را چهارمين عمل مى شمرد كه ممكن است اشاره اى به «انصاف در سخن» بوده باشد.
پی نوشت:
[۱] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ۴، ج۲، ص۱۴۴
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ ۱، ج ۳، ص ۲۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن #گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حجاب اسلامی وسیلهی مصونیّت زن است، نه محدودیت او
🔹...تا آنجایی که ما خبر داریم، و اطّلاع داریم، تا ۱۵۰ سال قبل یا ۱۲۰ سال قبل، البتّه #حجاب به معنای اسلامی در آنجا (غرب) نبود، امّا #ولنگاری، برهنگی و #بیبندوباری، مثل امروز در #زن_غربی وجود نداشت. اینکه این چه #سیاستی است که #جامعه_غربی را به این سمت کشانده و هدفش چیست، جای بحث های طولانی و مفصّل دارد؛ امّا الان واقعیّت این است: #زن_غربی مظهر مصرف، #آرایش، #جلوهگری در مقابل مردان و وسیلهی هیجان جنسیِ نوع مرد و جنس مرد است.
🔹بقیّهی حرف هایی که می زنند، مثل قضیّهی #عدالت_جنسیّتی و این حرفها، همه حرف است و ظاهر قضیّه است، باطن قضیّه آن است... #اسلام به وسیلهی #حجاب در را بر روی آن مسیری که جنس #زن را به این نقطهی انحراف برساند بسته؛ اجازه نداده. #حجاب_اسلامی وسیلهی #مصونیّت_زن است؛ #حجاب وسیلهی محدودیّت زن نیست.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۱۲/۱۷
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای #حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت «بسم الله الرحمن الرحیم» در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟
🔹در روايات اسلامى به قدرى به #بسماللهالرحمنالرحیم اهميّت داده شده است كه آن را چيزى هم رديف #اسماعظمالهى معرفى مى كند. چنانكه در حديثى از #امام_صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: «#بسماللهالرحمنالرحيم به اسم اعظم خدا نزديكتر است از مردمك چشم به سفيدى آن». [۱] در حديث ديگرى از #امام_رضا(ع) آمده است: «از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر است». [۲] اهميّت شروع به #بسم_الله تا آن حد است كه از بعضى روايات استفاده مى شود كه در صورت ترك آن ممكن است انسان مشمول مجازات هاى الهى گردد؛
🔹چنانكه در حديثى میخوانيم: عبدالله بن يحيى وارد مجلس #امام_على(ع) شد و در برابر او تختى بود؛ حضرت دستور فرمود: روى آن بنشيند. ناگهان تخت واژگون شد و او به زمين افتاد و سرش شكست و خون جارى شد. حضرت دستور داد آب آوردند و خون را شستند، سپس فرمود: «نزديك بيا»، بعد دست مبارك را بر آن گذاشت نخست احساس درد شديدى كرد، و بعد شفا يافت! سپس فرمود: «شكر خدايى را كه گناهان شيعيان ما را در دنيا با حوادث ناگوارى كه براى آنها پيش مى آيد مى شويد و پاك مى كند!»؛
🔹عبدالله عرض كرد: اى اميرمؤمنان! مرا آگاه كرديد؛ اگر بفرماييد من چه گناهى مرتكب شده ام كه اين حادثه ناگوار برايم پيش آمد تا ديگر تكرار نكنم خوشوقت مى شوم. فرمود: «هنگامى كه نشستى #بسماللهالرحمنالرحيم نگفتى، مگر نمیدانى #رسول_خدا(ص) از ذات پاك پروردگار براى من چنين نقل فرموده: هركار بااهميّتى كه #بسم_الله در آن گفته نشود #نافرجام و بى عاقبت است». عبدالله گفت: «فدايت شوم من بعد از اين هرگز آن را ترك نمیکنم». #امام (ع) فرمود: «در اين صورت بهره مند و #سعادتمند خواهى شد». [۳]
🔹ولى مى دانيم #اسم_اعظم يا «بسم الله» كه فوق العاده به آن نزديك است تنها الفاظى نيست كه بر زبان جارى شود؛ و چنين نيست كه فقط با تلفظ به آنها مشكلات حل گردد، درهاى خيرات و بركات گشوده شود و نابسامانى ها سامان يابد؛ بلكه #تخلّق به آنها شرط است. يعنى بايد #مفهوم_بسمالله در #روح و #جان انسان پياده شود، به هنگامى كه اين جمله را بر زبان جارى مى كند تمام وجود خويش را در پناه خدا ببيند و از ذات پاك اش با تمام هستى خويش مدد طلبد. اين نكته نيز قابل توجّه است كه نه تنها در #گفتن، كه در #نوشتن نيز تأكيد شده است با #نام_خدا شروع كنند؛ همانگونه كه در نامه #سليمان_نبی(ع) به بلقيس آمده.
🔹در حديثى از #امام_صادق (ع) میخوانيم كه فرمود: «#بسم_الله را ترك مكن ولو يك شعر بنويسى»؛ [۴] سپس افزود: «قبل از اسلام نامه هاى خود را با جمله «بِسمِكَ اللّهُمَّ» آغاز مى كردند، هنگامى كه آيه «إنَّهُ مِن سُلَيمان و إنَّه بسمِ الله الرّحمنِ الرّحيم» نال شد، نامه هاى خود را با «بسم الله» آغاز كردند». در حديث ديگرى میخوانيم كه #امام_هادى(ع) به يكى از كارگزاران خود مسائل متعدّدى را خاطر نشان ساخت. بعد به او فرمود: «حال بگو ببينم چه میگويى؟» او نتوانست آنچه را شنيده بود تكرار كند،
🔹امام دوات را پيش كشيد و نوشت «بسم الله الرحمن الرحيم ان شاء الله به خاطر داشته باش كه همه كارها به دست خدا است...». او میگوید: من اين ماجرا را كه ديدم تبسّم كردم. حضرت فرمود: «چرا تبسّم كردى؟» عرض كردم: خير است. فرمود: «توضيح بده» گفتم: فدايت شوم اين كار شما مرا به ياد حديثى كه يكى از اصحاب از جدّت #علىبنموسىالرضا (ع) نقل كرد، انداخت. او هنگامى كه دستور براى انجام كارى میداد؛ مى نوشت: «بسم الله الرحمن الرحيم به خاطر داشته باش ان شاء الله...» سپس مطالب مورد نياز را مى نوشت، لذا تبسّم كردم. امام (ع) به من فرمود: «اگر بگويم ترك كننده #بسم_الله مانند ترك كننده نماز است راست گفته ام». [۵]
🔹اهميّت #بسم_الله تا آن اندازه است كه در حديثى از #پيغمبر_اكرم(ص) میخوانیم: «هنگامى كه #معلم به كودك بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم ـ و او تكرار كند ـ خداوند فرمان آزادى از دوزخ براى كودك و پدر و مادرش و معلّم مى نويسد». [۶] اين سخن را با گفتارى كه در ميان جمعى از مفسّران مشهور است پايان ميدهيم. معانى تمام كتب آسمانى در #قرآن جمع است، و معانى تمام قرآن در #سوره_حمد و معانى تمام سوره حمد در #بسم_الله و معناى بسم الله در همان #باء جمع است! [۷]
🔹تمركز مفاهيم قرآن و كتب آسمانى در «باء» «بسم الله» ممكن است از اين جهت باشد كه #تمام_مخلوقات در عالم آفرينش و #تمام_تعليمات در عالم تشريع، همه با استمداد از ذات پاك خدا تحقّق مى يابد، چرا كه علة العلل در تمام عوالم او است، و مى دانيم «باء» «بسم الله» براى استعانت و يارى جستن از خدا است و اين مطلبى است شايان دقت و تأمل.
• پی نوشتها در منبع موجود است
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد