eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
250 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 490 1* تمام قطرات باران، حساب و كتاب دارد. «نزّل من السماء ماء بقدر» 2* خداوند كارها را به وسیله‌ى اسبابى كه خود آفریده انجام مى‌دهد. (باران را سبب حیات زمین قرار داده است) «فانشرنا به بلدة میتا» 3* آب سرچشمه حیات است. «انشرنا به بلدة میتا» 4* فصل بهار و رویش گیاهان نمونه‌اى از رستاخیز است. «كذلك تخرجون» 5* زوجیّت مخصوص انسان یا حیوان نیست. «خلق الازواج كلها» 6* رام بودن زمین و مركب حیوانى براى انسان، از نعمت‌هاى بزرگ الهى است. «سخر لنا هذا» 7* اعتراف به عجز، خود نمونه‌اى از شكر است. «و ماكنا له مقرنین» 8* نقل عقاید خرافى اگر همراه با پاسخ باشد مانعى ندارد. «جعلوا له...» 9* شریك دانستن مخلوق در كارهاى خالق، ناسپاسى آشكار است. «جعلوا له... لكفور مبین» 10* دختر پنداشتن فرشتگان كه معمولاً در نقاشى‌ها و تصاویر نیز دیده مى‌شود، نوعى خرافه‌ى شرك آلود است. «ام اتّخذ مما یخلق بنات» 11* آنان كه به واسطه‌ى شنیدن تولد فرزند دختر، اندوهگین مى‌شوند و گمان دارند كه پسر برتر از دختر است، دچار خرافه‌اى شرك آلودند. «اذا بشّر احدهم... وجهه مسودّاً و هو كظیم» 12* حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى‌گذارد. «ظلّ وجهه مسودّاً» 13* زینت‌طلبى و زیورگرایى، براى زنان و دختران امرى طبیعى است. «ینشأ فى الحلیة» 14* زن از جهت عاطفه و احساسات قوى‌تر از مرد و از جهت برخورد و مجادله ضعیف‌تر است. «و هو فى الخصام غیر مبین» 15* آنچه را كه خود ندیده‌ایم، گواهى ندهیم. «اشهدوا خلقهم» 16* همه گواهى‌ها وگفته‌ها در نزد خداوند ثبت مى‌شود. «ستكتب شهادتهم» 17* انسان در برابر عقاید خود مسئول است. «یسئلون» 18* عقاید خرافى را باید به شدّت كوبید. «ام اتّخذ مما یخلق بنات - اشهدوا خلقهم ستكبت شهادتهم و یسئلون» 19* سخن بدون علم (به خصوص در مسائل اعتقادى) محكوم است. «مالهم بذلك من علم» 20* هر فرد و جامعه‌اى از علم تهى شود به سراغ توهّمات و حدسیات مى‌رود. «ان هم الاّ یخرصون» 21* ریشه‌ى شرك و خرافه، تقلید كوركورانه است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة» 22* پیروى از آداب و رسوم و عقاید نیاكان اگر مستند به عقل و كتاب آسمانى نباشد محكوم است. «انّا وجدنا آبائنا على امّة» 23* گذشتگان و نیاكان كه سنّت‌هاى غلط را پایه‌گذارى كرده‌اند، مسئول نسل‌هاى بعد نیز هستند. «انّا على آثارهم مهتدون» 24* ملّى گرایى، تقلید كوركورانه و تعصّب جاهلى را گسترش مى‌دهد. «انّا على آثارهم مهتدون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_491 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام حسین شهرام فر
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 491 1* تكیه بر روش نیاكان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است. «و كذلك» 2* سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغیان است و هم زمینه‌ى تقلید و تعصّب‌هاى نابجا. «قال مترفوها انا وجدنا آبائنا... على آثارهم مقتدون» 3* در نهى از منكر ابتدا باید معروف بهترى را عرضه كرد و سپس تقاضاى ترك منكر را نمود. «جئتكم بأهدى» 4* انتقام و خشونت در جاى خود با رحمت و رأفت الهى منافاتى ندارد. «فانتقمنا منهم» 5* پایان كار ملاك است، نه جلوه‌هاى زودگذر. «عاقبة المكذّبین» 6* وابستگى قومى و قبیله‌اى و حزبى نباید در عقیده و تفكّر ما اثر منفى داشته باشد. «قال لابیه و قومه» 7* انسان در برابر بستگان مسئولیّت ویژه دارد و هدایت آنان در اولویّت است. «قال لابیه» 8* آنكه آفرید هدایت هم خواهد كرد. «فطرنى... سیهدین» 9* فریاد توحید در تاریخ مى‌ماند، گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «كلمة باقیة فى عقبه» 10* عملكرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است. «جعلها كلمة باقیة» 11* براى اتمام حجّت هم كتاب لازم است و هم رهبر. «جاءهم الحقّ و رسول مبین» 12* قرآن داراى، سخن سراسر حقّ و حقیقت است. «جاءهم الحق» 13* تبلیغ دین و رسالت باید روشن و رسا باشد. «رسول مبین» 14* تأثیر قرآن بر جان و دل كفّار به حدّى بود كه آن را سحر و جادو مى‌خواندند. «هذا سحر» 15* تفاوت‌هایى كه میان مردم است باید سبب پیوستگى و تعاون و استخدام بعضى توسط بعضى باشد، نه سبب استثمار و فخر فروشى و تحقیر دیگران. «سُخریاً» یعنى گروهى از انسان‌ها گروه دیگر را به كار گیرد و آنها را استخدام كند. 16* رزق فقط به دست خداست. «نحن قسمنا بینهم معیشتهم» 17* برترى‌هاى جسمى و فكرى سبب غرورتان نگردد زیرا همه از خداست. «نحن قسمنا - رفعنا» 18* برترى‌هاى مادى، شما را از رحمت الهى غافل نكند. «و رحمة ربّك خیر مما یجمعون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_492 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام منصور وطن پور
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 492 1* سیاست شیطان گام به گام است: «خطوات»(بقره، 168) مرحله اول القاى وسوسه است. «وسوس الیه»(طه، 120) در مرحله دوم تماس مى‌گیرد. «مسّهم طائف»(اعراف، 201) مرحله سوم در قلب فرو مى‌رود. «فى صدور الناس»(ناس، 5) مرحله چهارم در روح مى‌ماند. «فهو له قرین»(زخرف، 36) مرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار مى‌دهد. «حزب الشیطان»(مجادله، 19) مرحله ششم سرپرست انسان مى‌شود. «و من یتخد الشیطان ولیاً»(نساء، 119) مرحله هفتم انسان خود یك شیطان مى‌شود. «شیاطین الانس و...»(انعام، 112) 2* آثار اعراض از یاد خدا 1. باز ماندن از راه خیر. «لیصدونهم عن السبیل» 2. انحراف فكرى كه خیال مى‌كند هدایت یافته است. «یحسبون انهم مهتدون» 3. دیگر موعظه‌پذیر نیست. «و اذا ذكروا لا یذكرون»(صافّات، 13) 4. توبه نمى‌كند چون خود را كج نمى‌داند. 5. زندگى نكبت بار دارد. «و مَن أعرض عن ذكرى فانّ له مَعیشةً ضَنكا»(طه، 124) 6. كسى كه در دنیا از دیدن حقّ كور است، «یعش» در آخرت نیز كور محشور مى‌شود. «من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة اعمى»(اسراء، 72) 3* سلطه شیطان در اثر اعمال خود ماست. «و من یعش... نقیّض» 4* دل یا جاى رحمن است یا شیطان. «و من یعش عن ذكر الرّحمن نقیض له شیطاناً» 5* كیفر روى گردانى از سرچشمه رحمت، بندگى شیطان سلطه‌گر است. «فهو له قرین» 6* بدتر از انحراف عملى، انحراف فكرى است. «یحسبون انّهم مهتدون» 7* ندامت‌ها در دنیا مى‌تواند ثمربخش باشد ولى در آخرت جز حسرت سودى ندارد. «یا لیت...» 8* روز قیامت كه پرده‌ها كنار مى‌رود بسیارى محبوب‌ها منفور و پندارها باطل مى‌شوند. «یحسبون انهم مهتدون حتّى اذا جاءنا» 9* در قیامت، شیاطین با آدمیان محشور مى‌شوند. «یا لیت بینى و بینك» 10* هم‌نشینان دنیا، هم‌نشینان قیامت خواهند بود. «فهو له قرین... فبئس القرین» 11* به خاطر عدم پذیرش مردم، در حقّانیّت راه خود شك نكنیم. «انك على صراط مستقیم» 12* همه به تذكّر نیازمندیم. «ذكرٌ لك و لقومك» 13* اول تذكّر به خود بعد مردم. «ذكرٌ لك و لقومك» 14* همه در برابر قرآن مسئولیم. «و سوف تسئلون» 15* پیامبر اسلام بر همه‌ى پیامبران قبلى اشراف دارد. «و اسئل من ارسلنا من قبلك من رسلنا» 16* در شرایط قبیله‌اى باید به سراغ اقوام رفت. «قال لقومه» ولى در شرایط حكومتى باید به سراغ حكومت رفت. «الى فرعون» (در شیوه تبلیغ ابتدا باید به سراغ موانع و اصلاح عناصرى رفت كه تغییر آنهاسبب تغییر جامعه است.) 17* طاغوت‌ها به تنهایى قدرتى ندارند، این اطرافیان هستند كه به طاغوت‌ها زور مى‌دهند. «فرعون و ملائه» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_493 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام رجبعلی شاه بابایی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 493 1* افراد پست حتّى در حال گرفتارى و فشار، دست از تحقیر دیگران بر نمى‌دارند. «یا ایّها الساحر» 2* مجرمین در عمق روح خود، اولیاى خدا را مستجاب الدعوه مى‌دانند. «ادع لنا ربّك» 3* انسان به هنگام گرفتارى تعهّد مى‌دهد «اننا لمهتدون» ولى بعد از حل مشكل پیمان شكن است. «ینكثون» 4* به هنگام احساس خطر فطرت خداشناسى در انسان بیدار مى‌شود. «اننا لمهتدون» 5* دشمن، كوچك‌ترین نقطه‌ى ضعف را بزرگ جلوه مى‌دهد. بیان حضرت موسى كمى سنگین بود، خودش فرمود: برادرم افصح از من است، «واخى هارون هو افصح منّى»(قصص،34) ولى فرعون این مسئله را بزرگ مى‌كند و مى‌گوید: «لا یكاد یبین» موسى نمى‌تواند روشن سخن بگوید. 6* طاغوت‌ها از مردم مى‌خواهند كه عقلشان در چشمشان باشد. «أفلا تبصرون» 7* خودمحورى از ویژگى‌هاى بارز طاغوت است. «ألیس لى - ام انا خیر» 8* پست شمردن دیگران به خاطر لباس و ظاهرى ساده، رفتارى فرعونى است. «هو مَهین» 9* زینت كردن مردان به طلا، كار فرعونى است. «القى علیه اسورة من ذهب» 10* سرسپردگى و اطاعت كوركورانه، ریشه در فقر فرهنگى، كوته فكرى و سطحى نگرى انسان‌ها دارد. «استخفّ قومه فاطاعوه» 11* جامعه‌اى كه از خط الهى خارج شد، خود را باور نمى‌كند و خفت‌پذیر مى‌شود. «استخف قومه... انهم كانوا قوما فاسقین» («فسق» به معناى خارج شدن از مدار حقّ است) 12* به گواهى تاریخ، نابود كردن قدرت‌هاى جبار، سنّت حتمى الهى است. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرین» 13* جدال نیكو ارزش است، ولى جدال خصمانه محكوم است. «بل هم قوم خصمون» 14* دفاع از شخصیّت‌هاى معصوم لازم است و نباید آن بزرگواران دست آویز اهداف سوء قرار گیرند. 15* خداوند نیازى به عبادت مردم ندارد. اگر مى‌خواست فرشتگانى به جاى مردم قرار مى‌داد كه دائماً در اطاعت باشند. «لو نشاء» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_494 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام جمشید شفیعی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 494 1* رهبران معصوم بر راه مستقیم هستند و پیروى از آنان نیز راه مستقیم است. «اتبعون هذا صراط مستقیم» 2* انسان براى حركت در راه مستقیم، به الگو نیاز دارد. «واتبعون هذا صراط مستقیم» 3* راه مستقیم یك راه بیش نیست. «هذا صراط مستقیم» 4* با توجّه به سابقه شیطان در فریفتن آدم و حوا، دشمنى او بر كسى مخفى نیست. «عدوّ مبین» 5* شناخت وسوسه‌هاى شیطان نیازى به تأمّل و تعقّل ندارد، زیرا فطرت انسان به راحتى انحراف را مى‌فهمد. «عدوّ مبین» 6* حركت انبیا یك حركت فرهنگى و فكرى است نه كودتایى. «جئتكم بالحكمة» 7* رفع اختلافات دینى، از اهداف انبیاست. «لابیّن لكم... تختلفون فیه» 8* تقوا و اطاعت از رهبران الهى، تضمین كننده وحدت اجتماعى است. «لابیّن لكم بعض الّذى تختلفون فیه فاتقوا اللّه و اطیعون» 9* پرستش هر چیز و هر كس جز خداوند، بیراهه رفتن است. «فاعبدوه هذا صراط مستقیم» 10* حال كسانى‌كه بر اساس غیر تقوا، دوستانى انتخاب كرده‌اند، در قیامت چنین است: - پشیمانى و حسرت كه چرا با او دوست شدم. «یا ویلتى لیتنى لم اتّخذ فلاناً خلیلا»(فرقان، 28) واى بر من! اى كاش فلانى را دوست خود بر نمى‌گزیدم. - دوستان هیچ نقشى براى كمك به یكدیگر ندارند. «و لا یسئل حمیم حمیماً»(معارج، 10) - دوستان، دشمن یكدیگر مى‌شوند. «الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدوّ» (آیه مورد بحث) - به یكدیگر لعنت خواهند كرد. «كلّما دخلت امّة لعنت اختها»( اعراف، 38.) - از یكدیگر فرار مى‌كنند. «یفرّ المرء من اخیه و اُمّه و ابیه و صاحبته و بنیه»(عبس، 34 - 36.) - گناهان خود را به گردن یكدیگر مى‌اندازند. «لولا انتم لكنّا مؤمنین»(سبأ، 31) - از یكدیگر برائت دارند. «یا لیت بینى و بینك بعد المشرقین»(زخرف، 38) 11* وقوع قیامت ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نیست. «بغتة وهم لایشعرون» 12* تمام دوستى‌هایى كه بر اساس تقوا نباشد، به دشمنى تبدیل مى‌شود. «الاخلاء... عدوّ الا المتّقین» 13* یكى از لذّت‌هاى چشم، ملاقات اولیاى الهى است كه انسان در دنیا موفّق به دیدار آنان نشده است. 14* ایمان به تنهایى كافى نیست، باید تسلیم كامل باشیم. «آمنوا... و كانوا مسلمین» 15* همسران با ایمانِ دنیوى، در آخرت نیز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجكم» 16* رسیدن به تمام خواسته‌ها، فقط در بهشت امكان‌پذیر است. «فیها ما تشتهیه الانفس» 17* بهشت در برابر عملِ نیك پایدار است. «بما كنتم تعملون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_495 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام یعقوب کرد فیلابی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 495 1* در تربیت، هشدار وبشارت باید در كنارهم باشد. «تلك الجنّة - المجرمین فى عذاب» 2* عامل ورود در دوزخ، عملكرد خود انسان است. «ان المجرمین» 3* كیفرهاى خداوند عادلانه است. «و ما ظلمناهم» 4* ظلمِ پیوسته، عذاب پیوسته دارد. «خالدون... كانوا هم الظالمین» 5* آرزوى دوزخیان مرگ و نابودى است. «لیقض علینا» 6* مخالفان خدا را نشناختند كه گمان مى‌كنند خدا از پنهان آنها بى‌خبر است. «ام یحسبون انا لا نسمع سرّهم» 7* هر كلامى توسط فرشتگان ثبت و نوشته مى‌شود. «رسلنا... یكتبون» 8* هرگاه در سخنى احتمال نقص براى خداوند بود مناسب است او را تنزیه كنیم. «ان كان للرحمن ولد... سبحان» 9* آنجا كه استدلال و هشدار اثر نكند باید طرف مقابل را به حال خود رها كرد، مانند آنكه پزشك دلسوز، به هنگام یأس، مریض را به حال خود رها مى‌كند. 10* عقاید و افكار و كردار ناروا، منجلابى است كه افراد را در خود غرق مى‌كند. «یخوضوا» 11* كسى سزاوار پرستش است كه داراى علم و حكمت بى نهایت باشد. «اله... هو الحكیم العلیم» 12* حكمت غیر از علم است. چه بسیار عالمانى كه اهل حكمت نیستند، دانش دارند امّا بینش ندارند. خداوند هم علیم است و هم حكیم. «وهو الحكیم العلیم» 13* خداوند از هر گونه نقص منزّه و در برابر هر گونه كمال مبارك است. «سبحان... تبارك...» 14* در برابر كج فهمى دیگران باید از مقدّسات تجلیل كرد. «تبارك الّذى له...» 15* اصل شفاعت مورد قبول است، امّا شفاعت‌هاى موهومى مردود است. «لا یملك... الشفاعة» 16* آنان كه حقّ شفاعت دارند براى هر كس و هر مورد، شفاعت نمى‌كنند، خود مى‌دانند كه مورد شفاعت كجاست. «و هم یعلمون» 17* گواهى و شهادت زمانى ارزش دارد كه بر اساس علم باشد. «شهد بالحقّ و هم یعلمون» 18* مشركان مكّه، خالقیّت خدا را قبول داشتند ولى در ربوبیّت و تدبیر و كارگشایى و شفاعت، گرفتار شرك بودند و دیگران را دخیل مى‌دانستند. «لئن سئلتهم من خلقهم لیقولن اللّه» 19* مبلّغان دینى توقّع پذیرش حقّ را از همه مردم نداشته باشند. «هؤلاء قوم لا یؤمنون» 20* در فرهنگ عرب، دو موقع سلام مى‌كنند؛ یكى هنگام ورود و ملاقات و دیگرى هنگام خروج و خداحافظى. چنانكه در پایانِ هر نماز مى‌گوییم: «السلام علیكم و رحمة اللّه و بركاته». مراد از سلام در این آیه نیز سلامِ خداحافظى و متاركه است. در فارسى نیز یك درود داریم و یك بدرود. 21* مشركان لجوج را به حال خویش رها كنید و با آنان منازعه نكنید. «فاصفح عنهم» 22* پیامبر اسلام تمام كارهاى خویش را به فرمان خداوند انجام مى‌داد. «فاصفح عنهم» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_496 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام رمضانعلی نظریان