eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_203902203.mp3
2.56M
سخنان درباره عقل و جدی گرفتن آن. خدا رحمت کند ایشان را. تامل در سخنان ایشان برای همه ما مفید و بلکه ضروری است. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
☑️ باید به موقع، بداخلاق باشیم! آدمی که به موقع بد اخلاق نیست، نمی تواند از دین خودش دفاع کند، خوش اخلاقی را مطلق نگیرید! اگر کسی همیشه خوش اخلاق است، وای به حالش! یک وقت، این زن گرفتن من طول می کشید، گفتند یک آقایی در تهران از اول بازار تا آخر بازار یک مخالف ندارد [بیا دختر او را بگیر]. گفتم من دختر این را نمی گیرم. گفتند: چرا؟ گفتم: این آقا، یک امر به معروف هم نمی کرد که چهارتا فحشش بدهند؟ امیرالمومنین علیه السلام را این قدر لعنش می کردند، تو را چرا اینقدر تعریف می کنند؟ آدم باید فحش بخورد! باید جنود عقل و جهل را بشناسی، خوش اخلاقی این است که انسان به موقع هم بداخلاق باشد. دیدید رهبری چقدر زیبا گفت که به بسیجی ها وقتی وظیفه شان را انجام می دهند به آنها می گویند «تندرو» ؟ خیلی قشنگ تحلیل کردند. همین که شما از دینت دفاع می کنی، می گویند: «این همه چیزش خوب است اما بد اخلاق است»، می گویی بد اخلاقی اش چیست؟ می گوید: نمی گذارد چهارتا حرف بزنیم! فوری می گوید غیبت است! اینها دیگر از آن طرف افتاده اند، همین که از آن طرف افتاده است درست است. @haerishirazi
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي 🔹 يكي از چالشهاي موجود بر سر تبيين و دفاع از دين و حكومت ديني، چگونگي جمع بين ولايت و تعبد از يك سو، و عقلانيت و خرد ورزي از سوي ديگر است. غلبه وجه تعبد و ولايت پذيري در قرائت مرسوم از دين و حكومت ديني سبب شده وجه عقلانيت و خردمندانه آنها، حاشيه نشين يا فراموش گردد. در مطلب ،‌ تلاش كردم نشان دهم، مي‌توان حكمت را فداي حُكم و حكومت نكرد. بالاتر آنكه، حكمت مي‌تواند، يكي از بنيادهاي مشروعيت حكومت ديني و مايه پيوند عقلاني و به تبع آن پيوند عاطفي مردم با حكومت ‌گردد. 🔹 براي آنكه بتوانيم سخن حاج قاسم را راحتتر درك كرده و با او همراه شويم به نمونه‌اي از حكمت رهبر انقلاب كه حاج قاسم با تمام وجودش آن را درك كرده، اشاره كردم: "جمع بين عزت و تدبير در مديريت روابط ايران با جهان پيرامون". اولا ديدگاه رهبر انقلاب درباره مذاكره، نيازمند توضيح بيشتر است كه ان شاء الله در مطلبي درباره مذاكره با آمريكا به آن خواهم پرداخت. ثانيا براي نشان دادن حكيمانه بودن آراء رهبر انقلاب، همين يك مورد كافي نيست. بايد موارد متعددي از آراء ويژه و متفاوت ايشان درباره موضوعات مختلف را نشان داد تا مخاطب به اين حكمت اطمينان پيدا كند. از خداوند براي نگارش مطالبي در اين باره كمك مي‌طلبم. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي دوستي گرامي تذكر دادند، ابتداي نوشته با آ‌خر آن هماهنگ نيست. چند بند اول، به تفكر دعوت مي‌كند اما بند آخر، به پيدا كردنِ شخصي حكيم دعوت مي‌كند كه حاج قاسم او را پيدا كرد و اطاعت كرد. دعوت مي‌كند نصيحت او را بشنويم و با جان و دل عمل كنيم. اميدوارم توضيح زير بتواند ابهام آن نوشته را برطرف كند: 🔹 وقتي براي يافتن پاسخ سوالي در جستجوي انساني دانشمند بر مي‌آييم و سوالمان را از او مي‌پرسيم، عقل و انديشه و تفكرمان را كنار مي‌گذاريم؟ 🔹 پدري حكيم را در نظر بگيريد كه با فرزندش گفتگو مي‌كند. او نمي‌خواهد نظر خود را به فرزندش تحميل كند. او نمي‌خواهد فرزندش كوركورانه و بدون فهم و انديشه، سخن او را بپذيرد. از طرف ديگر دوست ندارد، فرزندش گرفتار سخنان فريبنده غريبه‌ها شود. او توقع دارد فرزند، سخنانش را بشنود و در آنها تامل و تفكر كند و گفتگو با او را جدي بگيرد. اگر ببينيد فرزندي، سخن حكيمانه پدر را جدي نمي‌گيرد و بازيگوشي مي‌كند و ... به او چه خواهيد گفت؟ اگر فرزند را به شنيدن سخنان پدر و گفتگو با او دعوت كنيد، او را به تبعيت كوركورانه از پدر دعوت كرده‌ايد؟ 🔹 طبيبي دلسوز را در نظر بگيريد كه مردم شهرش گرفتار بيماري شده‌اند و دواي درد آنها نزد اوست و به آنها اعلام مي‌كند كه براي درمان آنها اجر و مزدي نمي‌خواهد، اما مردم بجاي او به مدعيان دروغين مراجعه كرده و هلاك مي‌شوند. اگر بجاي او بوديد چه حالي داشتيد و چه مي‌گفتيد؟ اگر چنين طبيبي را مي‌شناختيد كه مردم شهر خانه ‌نشينش كرده‌اند و به او مراجعه نمي‌كنند، به مردم شهر چه مي‌گفتيد؟ آيا خيرخواهانه و دلسوزانه آنها را به رجوع به طبيبِ حكيمِ مشفق دعوت نمي‌كرديد؟ آيا دعوت مردم به رجوع به عالم و طبيبِ مشفق، دعوت به تقليد و تركِ عقل و انديشه است؟ 🔹 يكي از رسالتهاي انبياء، تعليم حكمت است: يعلمهم الكتاب و الحكمه. انبياء آمده‌اند تا با حكمت و هدايت و معرفت كه خدا به آنها داده است، عقلها را اثاره و بارور و شكوفا كنند: ليثيروا لهم دفائن العقول. شرط شكوفا شدن و تربيت عقلها در سايه سارِ حكمتِ وحياني، شنيدن و تامل و انديشه در آنهاست. بزرگترين مصيبتي كه انبياء و امامان حكيم ما داشته‌اند اين بوده كه حكمت، كه دواي دردِ جهالت بشر است را دارند و براي آن نيز اجري نمي‌خواهند، اما انسانها راه رسيدن اين حكمت به سرزمين عقل و انديشه خود را مي‌بندند. 🔹 گروهي به هر بهانه‌اي از شنيدن آن فرار مي‌كنند و به انبياء مي‌گويند: بايد معجزه‌اي بياوريد تا سخن شما را باور كنيم؛ شما داريد نظم اجتماعي و عقلانيت مورد پذيرش ما را به هم مي‌ريزيد و ... . ايشان انگشت در گوش كرده تا سخن انبياء را نشنوند و هياهو مي‌كنند تا سخن انبياء به گوش ديگران نيز نرسد. 🔹 اغلب مومنان نيز بدون تامل و تفكر در آن حكمتها، نشنيده و نجويده و نفهميده به آن تعبد مي‌ورزند و «حكمت» را با «حُكم» اشتباه مي‌گيرند. هر دو گروه، مانع بارور شدن عقلها و انديشه‌هايشان با بارانِ حكمت مي‌شوند. 🔹 مصيبت امام حسين، فقط آن نيست كه در كربلا به شهادت رسيد و خاندانش به اسارت رفتند. مصيبت اعظم آن است كه آنچه او برايش فدا شد، به ثمر نرسد. او خود را براي چه فدا كرد؟ بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضلاله. او خود را فدا كرد تا با هدايت و حكمت و معرفتي كه خدا به او عطا كرده، انسانها را از جهالت و ضلالت و حيرت خارج كند. كشته شدن حسين و به اسارت رفتن زينب براي اهلبيت آسان خواهد بود به شرط آنكه انسانها از جمله آنها كه عزادارش هستند، گوش باز كنند و حكمتها را بشنوند و در آنها تامل و تدبر و تفكر كنند و آنها را ناشنيده و ناگشوده باقي نگذارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي در عجبم از و هوش سرشار برای گزینش واژه و طبيب و عالم برای معرفي ولي فقيه. تعبیر و تفسیری که میتواند سوءفهم ها و سوءتفاهم ها را کنار بزند و زمینه را فراهم کند؛ البته به شرط آنكه نگاه‌هاي گرفتارِ رنگهاي سياسي بگذارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
کاش از آبرویی که خداوند به آنها عطا کرده برای حمایت از صلح و و در هندوستان بهره ببرند و از هنرمندان سینمای هند بخواهند که در این مسیر قدم بردارند. یادداشت 👇 به نیابت از آنها نوشته شده. کاش این یادداشت از طریق فضای مجازی یا طریقی دیگر به دست هنرمندان سینمای ایران و هند می رسید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی به نیابت از : مجید مجیدی، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، اصغر فرهادی و ... به و هنرمندان سینمای هند استاد عزیز 🔹 ایرانیان از هند، خاطرات خوش بسیار دارند. هند را از زمان ابوریحان بیرونی می شناسند. از داستان طوطی و بازرگان در مثنوی معنوی. خیالمان را رها کنیم، همراه قالیچه سلیمان به هند و جنگلهای آن پرواز می کند. هندوستان، ما را به یاد مادرمان حوا می اندازد؛ شاید حوا در سرزمین هند هبوط کرده باشد. به یاد جهان گشایی نادرشاه می افتیم و شرمنده می شویم از مهربانی مردم هند با ایرانیان مسلمان. هندوستان را با اسطوره مدارا و مهربانی اش، شناخته ایم. و امروز هند را با آمیتا باچان و سینمای مهربانش می شناسیم. 🔹 همه پیامبران و مصلحان، پیروان شان را به عدالت و مدارا و بردباری و محبت نسبت به همه انسانها فرا خوانده اند. 🔹 سوءتفاهمها از یک طرف و تعصبات جاهلانه و بدفهمی آموزه های دینی از طرف دیگر، گاه به گاه آتش نزاع و کینه بین پیروان ادیان مختلف را شعله ور می سازند. 🔹 ظلم و بی عدالتی نیز، موجب می شود کینه و عداوت جای محبت و صمیمیت را بگیرد. 🔹 اخباری که این روزها از وضعیت مسلمانان کشور پهناور هند می رسد، برای همه کسانی که را محترم می شمارند، نگران کننده است. 🔹 امیدواریم روح گاندی و همه بزرگان نیک سیرت هند، در جان مردم هندوستان بیدار شود و با همت و هدایت و راهنمایی شما، و بین همه فرزندان هند برقرار گردد. در پناه خدای مهربان باشید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولای ما نمونه دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف، دور حرم فکر می کنم این خانه بی دلیل ترک بر نداشته است توهین نمی کنم به کسی در غزل ولی هرکس کمی محبت حیدر نداشته است خود را برای شعله مهیا کند که او حق را به چشم دیده و باور نداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب در قلعه، کنده است انگار قلعه، هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست، برابر نداشته است https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی 🔹 به اقتضای و مذهبی، دوست نداریم تحت هیچ شرایطی تکالیف و مناسک دینی واجب و حتی مستحب، تعطیل یا ترک شود. همه ما می دانیم در شرایط ازدحام جمعیت، لازم نیست بلکه اگر موجب آزار دیگران شود، ترک آن اولی می باشد. با این حال نمی توانیم از بوسه بر ضریح حتی در شلوغی جمعیت دل بکنیم. 🔹 هیچ کدام ما دوست نداریم به سبب ویروسی کوچک، زیارت اهلبیت و محافل دعا و مجالس مذهبی، ترک یا تعطیل شود و حتی از چنین وضعیتی خشمگین می شویم. همه ما از شنیدن توقف در این روزها متاسف و با خواندن روایت امیر المومنین که فرمودند "اگر خانه خدا خلوت شود، مهلت داده نمی شوید" نگران می شویم. 🔹 بر اساس آيه شريفه «و من يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب» كساني كه دغدغه را نداشته باشند و نسبت به حفظ آنها تعصب نورزند، از تقواي قلب، بهره كمي دارند. نداشتن عِرق و تعصب ديني، ايمان مؤمن را سست و نحيف و بي رنگ و بو مي‌كند. نبايد به اسم عقلانيت و علم، تعصب ديني را از مؤمنان گرفت. 🔹 داشتن تعصب دینی، ضروری است اما اگر با عقلانیت دینی همراه نگردد، موجب اعمالي مانند و فيلمبرداري از آ‌ن خواهد شد كه نه تنها بزرگداشت شعائر الهي نيستند بلكه موجب خواهند شد. 🔹 هنر آن است كه بتوانيم بين و جمع كنيم. علم و عقلانيت بدون تعصب ديني، موجب ضعف و در قلب مؤمن مي‌گردد و تعصب ديني بدون عقلانيت ديني موجب در عالم خواهد شد. 🔹 داشتن تعصب ديني، ضروري است اما اگر با عقلانيت ديني همراه نگردد، می تواند به نوعی از دین ورزی بینجامد که با عقل و علم ناسازگار بوده و به چالش معرفتی دامن بزند. 🔹 نادیده گرفتن رخصتهای خداوند، کاری پسندیده نیست. ان الله یحب ان یوخذ برخصه کما یحب ان یوخذ بعزائمه؛ خداوند دوست دارد به رخصتهایش عمل شود همانگونه که دوست دارد به تکالیف حتمی اش عمل شود. از جمله ، قصر نماز در سفر و ترک روزه ماه رمضان برای مسافر و بیمار است. تمام خواندن نماز در سفر و روزه داری مسافر یا بیمار در ماه رمضان، نه تنها قبول و پسندیده نیست بلکه شاید بدعت و حرام باشد. 🔹 خروش برخی از عزیزان ما بر توصیه و تصمیم مسوولان برای محدود یا تعطیل کردن حرمهای اهلبیت و مراکز و مجالس و تجمعات مذهبی، از ایشان نشات می گیرد. اظهار تأسف و ناراحتي يا گله و شكوه و حتي اعتراض به محدود شدن زيارتگاه‌ها و تعطيلي برخي تجمعات و مراسم مذهبي اگر به عنوان ابراز احساسات ديني باشد امري ممدوح و نشان دهنده زنده بودن تعصب ديني و تقواي قلب است اما اگر اين سخنان از موضع بيان ديدگاه رسمي دين درباره پرونده چالش برانگيز و قديمي رابطه علم و دين باشد، چالش معرفتي را زنده يا تشديد كرده و مي‌تواند موجب وهن دين و دينداران گردد. 🔹 حق داريم و بايد از و محدوديت تجمعات و مراسم ديني ناراحت شويم اما نبايد اينها را به معناي تضعيف دين يا كمك به كفر و بي‌ديني تلقي كنيم و بخاطر آن متوليان سلامت و اقدامات مسؤولاني كه بر اساس توصيه‌هاي آنها عمل مي‌كنند را سرزنش كنيم. همانگونه كه ترك روزه ماه رمضان در سفر يا هنگام بيماري را به معناي تخفيف و نمي‌دانيم. 🔹 خوشبختانه صدايي كه از عالمان بزرگ ديني ما شنيده مي‌شود، پاسداشت عقل و علم، در كنار بزرگداشت دين و شعائر الهي مي‌باشد. موضع گيري علماي بزرگ مشهد در تأييد محدوديتهاي اعمال شده در عليه السلام از اين جمله است. تأكيد بر رعایت دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری از آلودگی و عدم تخطي از این دستورها نمونه ديگر اين روشن بيني است. بر اساس اين ديدگاه، مفاهيم ديني «حسنه و سيئه» نيز توسعه معنايي پيدا كرده و هرچه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، و هرچه به شیوع آن کمک کند، خواهد بود. همه اینها ما را مطمئن می کند که عقلانیت دینی در این سرزمین، ریشه دار و پایدار است؛ ان شاءالله. 🔹 نمونه ديگري از همين چالش كه اين روزها از سوي رسانه‌هاي بدخواه سعودي و انگليسي مورد توجه جدي قرار گرفته، است كه سخن يا رفتار نادرست برخي به آ‌ن دامن زده است. بر اساس اين دوگانه جعلي، مردم ناچارند بين رعايت بهداشت و درمان از يكسو و دعا و تضرع از سوي ديگر، يكي را انتخاب كنند. توصيه رهبر انقلاب به مراعات بهداشت و در كنار آن سفارش به توسل و دعا،‌ آبي بر آتش اين نیز بود. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#کرونا_و_عِرقِ_دینیِ_ما ✍️ سید مهدی مرتضوی 🔹 به اقتضای #عِرقِ_دینی و مذهبی، دوست نداریم تحت هیچ شر
✍️ سيد مهدي مرتضوي 🔹 متأسفانه هنوز تعداد اندكي از دوستان ما اجازه نمي‌دهد كه محدوديتهاي اعلام شده براي مناسك و تجمعات ديني را بپذيرند. اين دوستان گاهي در اعتراضشان نسبت به اين وضعيت، رهبر انقلاب را همراه خود می پندارند. در حالي كه رسما اعلام شده، در راستای رعایت اصول بهداشتی و تصمیمات مسوولان درمانی کشور، جلسات مانند سایر حوزه ها و مراکز آموزشی از دوشنبه هفته گذشته شده است. https://snn.ir/fa/news/832354/ 🔹 همچنين در يادداشتي كه به قلم وزير اسبق بهداشت در سايت رسمي رهبر انقلاب منتشر شده، از موافقت مشروط ايشان با اعمال سخن گفته شده است: «به یاد دارم که در زمان مسئولیتم به عنوان خدمتگزار بهداشت و درمان کشور، بیم همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان پیش آمد. همان موقع به محضر ایشان رسیدم و تاکید رهبر انقلاب این بود که در حفظ سلامت مردم هیچ مسامحه‌ای جایز نیست و همه امکانات را باید به کار گرفت و حتی وقتی صحبت از محدودیت در حج و زیارت شد، فرمودند اگر با شواهد علمی، این محدودیت‌ها ضروری و لازم است، اقدام کنید» http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45042 https://eitaa.com/yad_dashtha
يكي از اساتيد بزرگوار پس از خواندن يادداشت و در ارتباط با موضوع آن، مطلب زير را، البته از نویسنده ای دیگر، برايم ارسال كردند. اين نوشته را از آن جهت كه پاسخ به نقدهاي غيردوستانه و غير منصفانه نسبت به حوزه علميه است، مي‌پسندم. مسلما حوزه‌هاي علميه، بدون اشكال نيستند اما نبايد آنها را به گونه‌اي نقد كرد كه به تضعيف سنگر مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم درعالم بينجامد. ما به نقد دوستانه و خيرخواهانه و همدلانه يكديگر نياز داريم. ⚘پاسخ دکتر ابوالفضل امامی از ایتالیا به خاکستر خواندن آتش در نوشته ای با اسم سيد حسن آقاميري به نام خدا سلام اما، نه ☄️ آسیب هیچگاه متوجه چشم مصنوعی نمی شود؛ هیچگاه مانکن های پشت ویترین، تب نمی کنند؛ پس اگر چشمی درد گرفت؛ . 🌻تب و درد، نشان حیات است؛ کلیسا قرن هاست که تب نمی کند؛ حوزه های علمیه اما هنوز چشم درد می گیرند؛ هنوز تب می کنند؛ بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم. 💠حوزه علمیه زیر فشار صدها شبکه ماهواره ای دنیاست؛ زیر فشار میلیاردها دلار پول آمریکا و اروپا و عربستان و امارات و ترکیه و ... سربلند و سرافراز جهان را فتح می کند. 📚 صدای حوزه های علمیه در گوشاگوش جهان پیچیده است؛ من از رُم برای تان می نویسم؛ اینجا چشمهای فراوانی به قم دوخته شده است. و قم زنده تر از همیشه نفس زنان؛ را تمرین می کند. 🚨قم به رغم تمام تخریب های لندنی و واشنگتنی، شیطان اکبر را با شعار مرگ، خوار می کند: قل موتوا بغیظکم: بگو از عصبانیت تان بمیرید. این مرگ گفتن، است. و اگر تب کردیم بد نگوییم به مهتاب ✅ بدانید که قم زنده است و انقلاب را نمی توان با قرنطینه کرد. اگر قم لاشه بود، هزاران کَلّاش کینه توز، در لباس دوست و دشمن به آن نمی تاختند. ☄️ قم را می توانی در سفر آیت الله اعرافی به هند بهتر تماشا کنی؛ در نیجریه. قم را می توانی در هر کجا تماشا کنی که دو تیغه تحجر و تجدد گلوی مردم را قیچی نکرده اند؛ و از پارچه های مخملی رسانه های فریبکارشان، چشم بند برای مردم ندوخته اند؛ و تیغ سانسور بر حلقوم رسانه های انقلاب نگذاشته اند. 🌏 قم را می توانی در سوریه و یمن و عراق و بحرین و پاکستان و زینبیون و فاطمیون و افغانستان و هند و نیجریه تماشا کنی؛ قم را می توانی در زکزاکی به خوبی متوجه شوی. 🌗چشمت را باز کن حوزه علمیه قم؛ قم را می توانی در نُه هزار و نهصد و نود و نُه بنر سردار سلیمانی در بیش از صد شهر ایتالیا تماشا کنی. ☄️حوزه بالنده تر از آن است که آتشِ گُر گرفته از معرفت و عشق آن را، خاکستر بخوانی و را از این خاکستر انتظار بکشی. ✅ قم آتش است نه خاکستر. بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم؛ مرگ بر آیه های کتاب شیطانی یأس؛ مرگ بر آمریکا؛ مرگ بر کرونا 📚 در ماجرای کرونا، است؛ نه جلو می افتد نه عقب. اما نور قم قرنطینه نمی شود. انقلاب به همه جا صادر شده است. کرکس ها هوس قرنطینه کردن تفکر انقلابی را به گور خواهند برد. ⛔️بد نگوییم به مهتاب اگر تب کردیم https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 درباره معنای و امکان آن و همچنین و انتظار بشر از آن، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی با استناد به بودن قرآن، بیان علوم تجربی از جمله طب را نیز در قلمرو دین و از جمله رسالتهای آن می‌دانند. برخی علم دینی را به علوم رایج در حوزه‌ها مانند فقه و اصول و تفسیر و کلام، که برگرفته از متون دینی یا درباره آن هستند محدود کرده و علوم انسانی را نیز از حیطه آن خارج می‌دانند. 🔹 دیدگاه در این باره که چون همیشه با بیانی زیبا همراه است بسیار متین و راهگشاست. 🔹 بهره برداری حکیمانه ایشان از فرمایش امام صادق علیه السلام در توحید مفضل، درباره خلق گندم از جانب خداوند و وانهادن کاشت و برداشت و پخت آن بر عهده بشر، برای بیان تفاوت علوم انسانی و علوم تجربی ستودنی است. 🔹 از دیدگاه ایشان، شناخت حقیقت انسان از دسترس عقل و تجربه بشر خارج است لذا بر عهده دین قرار دارد. البته قرار گرفتن انسان شناسی در قلمرو دین دلیل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد: مخاطب دین، انسان و رسالت اصلی دین، تامین سعادت انسان در دنیا و آخرت است و رسیدن به این هدف، بدون داشتن تعریفی روشن از انسان و ابعاد و ویژگیهای او ممکن نیست. 🔹 بر اساس آنچه گفته شد، چون علوم انسانی مبتنی بر نوع نگاه ما به انسان هستند، پس می‌توانیم علوم انسانی‌ای که با انسان شناسی دینی سازگار هستند را بخوانیم. به عبارت دیگر شرط لازم برای آن که علوم انسانی، دینی گردد، آن است که مبانی آن از منابع دینی استخراج گردد. در این صورت لازم نیست تک تکِ گزاره های علمی از متون دینی استخراج گردد. در ادامه سخن مرحوم حائری را در این باره می‌خوانیم: 💬 طب بر خلاف علوم انسانی، نیازی به ندارد. وقتی طب نیاز به انسان شناسی ندارد، پس است. بشر در تجربه موفق است. مگر این جراحی هایی که می‌کنند ناموفق است؟! مگر علی علیه السلام وقتی زخم خورد طبیب را نیاوردند بالای سرشان برای اینکه معاینه کند؟ اطباء جدید، تمام تحقیقاتی که در پزشکی می‌کنند ارزش دارد، چون پزشکی ربطی به انسان شناسی ندارد تا در حوزه دین قرار بگیرد. امام صادق علیه السلام در کتاب به مفضل می‌گوید: نگاه کن مفضل، عبرت بگیر. ببین خدا را خلق کرد برای غذای مردم. اما کاشتن و داشتن و برداشتن و پاک کردن و آرد کردن و خمیر کردن و نان پختنش را خودش بر عهده نگرفت. این کار را نکرد. هم برای این که مردم بیکار نمانند، چون بی کاری آفت بزرگی است و جامعه را از بین می‌برد، و هم برای اینکه فکر مردم تعطیل نشود، مردم فکر کنند و تجربه کنند، چیز یاد بگیرند. و از راه چیز یاد گرفتن‌ها، خداشناس بشوند. از نوع خلق گندم است [که باید از خود دین اخذ شود و بشر توانایی آن را ندارد]، اما و از جمله پزشکی، از نوع کاشت و داشت و برداشت و پاک کردن و آرد کردن و نان پختن است که به عهده انسان است. آنچه را که برای بشر مقدور نیست، انبیاء می‌آورند. آنچه را که برای بشر مقدور است اگر انبیاء گفتند، استطراداً گفته ‌اند. برای اینکه حقانیت خودشان را نشان بدهند گفته‌اند. طب الصادق، طب الرضا، طب النبی استطرادی است. پیامبران و امامان برای طب نیامده‌اند. @haerishirazi اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی در پی حکم رهبر انقلاب برای انجام عملیاتی مبارزه با بیوتروریسم، خطاب به ، این گزینه که ویروس کرونا، جنگ بیولوژیک آمریکا علیه دشمنانش باشد، مورد توجه بیشتری قرار گرفت. مخاطب نکات زیر، دانشگاهیان مومن و انقلابی اند که احساس می کنند سکوت و انفعال در برابر شرایط پیش آمده جائز نیست و خود را موظف به اقدام جدی در این عرصه می دانند. ۱. نادیده گرفتن احتمال خطری همچون بیوتروریسم و غفلت از آن، عاقلانه نیست. ۲‌. حکم قطعی به اینکه کرونا، پدیده ای بیوتروریستی از جانب امریکاست بدون داشتن مستندات روشن علمی، یا تصریح و تاکید بر آن در صورتی که مستندات ما به هر دلیلی مورد پذیرش بخش معتنابهی از جامعه نیست، میتواند تبعات نامطلوبی داشته باشد از جمله دامن زدن به بی اعتمادی به نظام یا تولید در جامعه بر سر بیوتروریسم. ۳. اعتماد به دشمنان انسانیت همچون امریکا و انگلیس و سعودی، خوش خیالی و ساده لوحی و جهالت است. اخلاق و انسانیت و شرافت نمیتواند مانع طغیان و سرکشی اینان شود. اگر بتوانند هر حقی را پامال می کنند تا به منافع نامشروع خود برسند. سوابق استفاده از سلاح هسته ای و شیمیایی از سوی آنان نشان می دهد که اقدام بیوتروریستی نیز از آنها بعید نیست. ۴. تاکید و تصریح جریان انقلابی بر بیوتروریسم آمریکایی در همه گیری کرونا، نباید به گونه ای صورت گیرد که این تلقی را در افکار عمومی دامن بزند که آمریکا قادر مطلق است و هر جا اراده کند و آن گونه که بخواهد به مخالفانش ضربه می زند. مواجهه با بیوتروریسم نیز مانند مواجهه با اصل کرونا، مشمول است: نه آن را کوچک و نادیده بگیریم و نه چندان بزرگ و خطیر. ۵. به نظر می رسد جنگی به مراتب قطعی تر و سهمگین تر و خطرناک تر از جنگ بیولوژیک در جریان است؛ یعنی با ابزار ها. برگزاری تمرین و جنگ بیولوژیک که گونه ای از است بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته است. اما فرماندهی یا پیش از این، بر عهده و دانشگاهها قرار گرفته بود. ۶. ما دانشگاهیان در این نبرد واقعی، چه نمره ای می گیریم؟ چقدر با اقتضائات جنگ نرم آشنا هستیم؟ آیا افکار عمومی و دلهای مردمی که عرصه جنگ نرم دشمنان شده را به دشمنان واگذار کرده ایم و به خود مشغولیم؟ یا آنها را دشمن خود می گیریم و با آنها خصومت می ورزیم؟ یا چون به پرداخته و با و و و و از سر مهر و شفقت، آنها را به حق فرا می خوانیم و غبار فتنه ها را فرو می نشانیم؛ حتی اگر در چنبره فتنه های دشمنان گرفتار شده باشند؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی 🔸 اخیرا مطالبی در نقد قسمت نخست از زبان چند تن از مومنان انقلابی منتشر شده است. همچنین پیام نوروزی آقای با اعتراضاتی از سوی دوستان انقلابی ما مواجه شده است. 🔸 معمولا نقدهای نسبت به دیدگاهها و سخنان و رفتارها و اقدامات موجود در سطح جامعه، از موضع حفظ ارزشهای دینی و آرمانهای انقلابی است و علی القاعده جنبه حزبی و جناحی و رنگ خط و خطوط سیاسی را ندارد. اما گاهی این نقدها از سوی مخاطبان یا افکار عمومی، و حزبی می خورد و کارکرد خود را از دست می دهد. ؟ 🔸 نکاتی را درباره مبانی و آداب نقد، به دوستان انقلابی ام تقدیم می کنم. امیدوارم مفید و موثر باشد. 🔹 در ابتدا نقد را به دو گونه و تقسیم می کنم‌. منظور از نقد اجتماعی، نقدی است که به جنبه های شخصی و خصوصی کسی مربوط نیست و قابلیت آن را دارد که در رسانه ها طرح گردد و می تواند مربوط به امور علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... باشد. 🔹 بر اساس تلقی رایج، در گفتگوی انتقادی، دو طرف وجود دارند: و . در حالی که معمولا در ، با مواجهیم: ؛ ؛ ؛ . 🔹 در نقد اجتماعی و عمومی با دو گونه مخاطب مواجهیم: ۱. افراد یا شخصیتها یا نهادهایی که مورد نقد قرار می گیرند، و می توان آنها را نامید. معمولا مخاطب مستقیم نقدهای جریان مومن انقلابی، برخی مسوولان و کارگزاران فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و گاهی چهره های هنری و ورزشی هستند. ۲. ضلع سوم یا نقدهای اجتماعی، عموم کسانی هستند که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد. مخاطب غیر مستقیم را می توان و ناظرانی دانست که در هیاهوی رسانه ها در جستجوی حقیقتند و اگر حق را نشناسند ممکن است گرفتار وسوسه گر شوند. 🔹 در گفتگوهای انتقادی بین جریان مومن انقلابی و مخاطبان آنها، ضلع چهارمی نیز وجود دارد: که به دنبال تاثیر بر روی اندیشه، رای، تصمیم و رفتار ضلع دوم و سوم هستند تا آنها را از دین و حکومت دینی و ارزشها و آرمانهای دین و انقلاب جدا کرده و بگیرند. خناسان مذکور گاهی در قالب در مراکز تصمیم گیری نظام مشغول کار هستند و گاهی در لباس های فعال سعودی و انگلیسی و دنباله های داخلی آنها در . 🔹 اگر به هر چهار ضلع موجود در گفتگوهای انتقادی توجه کنیم متوجه می شویم هرگاه جریان مومن انقلابی پا به عرصه نقد ضلع دوم می گذارد، ناخواسته به عرصه نیز وارد می شود. دشمن اصلی در این جنگ نرم، همان ضلع چهارم یا خناسان وسوسه گری هستند که تلاش می کنند در هر مساله کوچک و بزرگ یا با ربط و بی ربطی از قبیل سقوط هواپیمای اکراینی یا ویروس کرونا یا ... ضلع دوم و سوم را در مقابل انقلاب و نظام و جریان مومن انقلابی قرار دهند. آنها هر چیزی را بهانه می کنند تا از نیروهای انقلابی تصویری ترسناک، خشن، بداخلاق، بی منطق و دیکتاتور ترسیم کرده و افکار عمومی را از یک طرف و نخبگان و مسوولان جامعه را از طرف دیگر در مقابل انقلاب و نیروهای انقلابی قرار دهند. 🔹 حال اگر نیروهای انقلابی در پی نقد ضلع دوم یعنی مسوولان، عالمان، هنرمندان و ورزشکارانی که آراء ناسازگار با ارزشهای دینی و انقلابی را در جامعه طرح و بر اساس آن اقدام می کنند، برآیند و به حضور نظاره گر ضلع سوم یعنی افکار عمومی بی توجه بوده و حضور فعال ضلع چهارم یعنی خناسان وسوسه گر را نادیده بگیرند، ممکن است از ادبیات و لحنی برای نقد خود استفاده کنند که بجای تاثیر مطلوب بر جامعه، برای دین و حکومت دینی هزینه آور باشد. 🔹 گاهی ما سخن خود را می دانیم اما مخاطب غیر مستقیم که همان و جامعه می باشند سخن ما را نه تنها ، و نمی دانند بلکه آن را و غیر محترمانه تلقی می کنند. این گونه نقادی، به خناسان وسوسه گر فرصت می دهد تا در جنگ نرم، ضلع دوم و سوم را به سمت خود جذب کرده و آنها را گروگان گرفته و سخن خود را از زبان آنها بیان کنند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی در یادداشت قبلی، به بهانه نقد و اعتراض به پیام نوروزی از سوی نیروهای انقلابی، درباره و سخن گفتم. در این یادداشت چند نکته مختصر از را به دلسوزان ایران، اسلام و انقلاب تقدیم می کنم. 🔹 نقد دکتر ظریف یا سریال مذکور، بهانه ای برای بیان آداب نقد هستند و آداب مذکور اختصاص به این دو مورد ندارند. ، نحوه حضور و مواضع رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا، ارتباط با نمونه های اخیر دیگری هستند که اگر نیروهای انقلابی با ملاحظات مربوط به و به عرصه نقد و اظهار نظر درباره آنها وارد شوند، به لطف الهی در میدان جنگ نرم پیروز خواهند شد. 🔹 همچنین این نکات به نیروهای انقلابی اختصاص ندارد و هر کسی با هر گرایش و اعتقادی اگر خود را خیرخواه ایران و مردم این سرزمین می داند و به نیت اصلاح امور کشور، نظام یا نیروهای انقلابی را نقد می کند باید آداب زیر را رعایت کند. نقد طرفداران طب اسلامی یا اعتراض به اصرار برخی روحانیون مشهور برای حضور در حرم در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، نمونه هایی هستند که اگر با مراعات ، بدانها پرداخته شود، می توان به اصلاح تدریجی امور و نزدیک شدن به آینده ای روشنتر برای این سرزمین امید بست. 🔹 پیش از هر اقدامی باید مشخص کنیم هدف یا رویکردمان در نقد چیست؟ اگر می خواهیم نقدمان موثر باشد و شنیده شود و به تنش و دعوا و نفرت دو طرفه منجر نشود باید اولا نقد، مثلا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما یا جناب ظریف، ثانیا نقد یعنی عموم کسانی که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد احساس کنند، نقد ما منصفانه و محترمانه و مشفقانه است و ما قصد و تخطئه و بی احترامی نداریم‌. 🔹 برای رسیدن به این مقصود باید: ۱. محاسن و نقاط قوت نقد را بیان کنیم. برای مثال در گذشته، سریال پایتخت یا دکتر ظریف، محاسنی داشته اند که رهبر انقلاب و مردم را به تحسین یا حمایت واداشته است. بیان این محاسن، سبب می شود مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم به انصاف و خیرخواهی منتقدان اطمینان پیدا کنند. ۲. احترام و تکریم خود را نسبت به دکتر ظریف یا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما و اعتمادمان را نسبت به قصد و نیت خیرشان ابراز کنیم. ۳. اشکالات جناب ظریف یا سریال را بی محابا و به گونه ای بیان نکنیم که نه تنها بلکه را نیز به جبهه گیری در مقابل منتقدان وادارد و بهانه ای شود برای ایجاد . برای این منظور اگر چندین نقد و اشکال به جناب ظریف یا سریال داریم، مهمترین آن را انتخاب کرده و به منظور تاثیر بر مخاطبان، موقتا نسبت به سایر اشکالات، و سکوت کنیم. ۴. نقد خود را به و و امور متکی نکنیم؛ در غیر این صورت، نقد ما نسبت به اشکالات صریح و آشکار نیز شنیده نشده و به و متهم خواهیم شد. ۵. خود را بصورت بیان کرده و به شکل از مخاطب کنیم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 پس از نشر یادداشت و سخنان آیه الله حائری شیرازی در این باره، از سوی اساتید و دانشجویان و دوستان عزیز، واکنشهای متفاوتی دریافت کردم. 🔹 یکی از بزرگواران از موضع دفاع از طب اسلامی، مطلب مذکور را نقد کردند و انحصارِ اسلامی سازی علوم به علوم انسانی را نادرست دانسته و نشانه ناقص دانستن دین تلقی کردند. بخشی از نقد ایشان را بخوانید: 🔸 «چطور طب بر خلاف علوم انسانی، نیازی به ندارد؟! چه دلیلی برای این موضوع وجود دارد؟ مگر انسان در این دنیا جدای از بدن مادی است؟ همانطور که شناخت حقیقت انسان (روح و نفس) در قلمرو دین است، شناخت بدنی هم که این نفس تدبیر می‌کند، در است. چه کسی گفته که طب، است؟! و بشر در تجربه موفق است؟! البته ما منکر تجربه و موفقیت بشر در تجربه نیستیم؛ لکن این صددرصد نیست! که اگر بود، این همه علم بشر در تامین سلامتی انسانها عاجز نبود! مگر امام صادق علیه السلام نفرمودند آفرینش گندم به عهده خداست و بقیه مراحل را به بشر واگذار کرده است؟ خب باشد. اساس طب را هم دین (در قالب برخی آیه های قرآن و سخنان معصومین علیهم السلام) به ما داده است، بشر برود روی همین‌ها تجربه کند و از دل همین‌ها یک ساختار طبی بیرون بکشد. ... این ضعف بسیار بدی در شیعه است که با وجود این گوهرهای ناب، باز هم دستش در مقابل دراز است و هر روز هم بدبخت تر و عاجزتر می‌شود در بحث سلامت و درمان! مگر نمی‌گویید شرط لازم برای آن که علوم انسانی، دینی گردد، آن است که مبانی آن از منابع دینی گرفته شده باشد؟ پس مبانی طب را هم می‌توان از منابع دینی گرفت و ساختار توحیدی طب اسلامی را تشکیل داد. ... شما را به خدا با نشر چنین مطالبی باعث نشوید که عده ای بی عقل، با نیشخند بگویند: ! طب اسلامی یعنی .» 🔹 در مقابل بزرگوار دیگری، تعبیر اقتصاد اسلامی را همچون تعبیر فیزیک اسلامی بی‌ربط دانسته و از این جهت تفکیک بین علوم انسانی و علوم تجربی را بی معنا و نادرست خوانده‌اند. بخشی از نقد ایشان را ببینید: 🔸 «... اگر بخواهیم زبان هم را بفهمیم اول بایستی علم را معنی کنیم. ... اگر منظور از علم، باشد، گزاره علمی گزاره‌ای است که برای توصیف و توضیح پدیده‌ای از پدیده‌های جهان به کار برده می‌شود و اولا قابل آزمایش است و دوم است. ... اگر قرار شد که گزاره ای وجود داشته باشد که تحت هیچ شرایطی ابطال نشود نمی‌تواند گزاره علمی باشد. مثلا گفته می‌شود ؛ این جمله همان قدر است که بگوییم . ... فقه خودش مستقیم راهی را برای افزایش ثروت جامعه، معرفی نمی‌کند بلکه روش ها و گزاره‌هایی که علم اقتصاد که در تمام دنیا یکی است پیشنهاد می‌دهد در چهارچوب فقه مربوطه بررسی و آنکه با فقه بیشتر تناسب دارد انتخاب می‌کند. آیا می‌توان فرض کرد که پانصد سال پیش خانمی در یک برنامه تلویزیونی نقش زن مرد غریبه‌ای را بازی کند. آن موقع فقه مخالفت می‌کرد؛ اما حالا چه؟ پول یک موضوع تخصصی است. زمانی پول وسیله خرید کالا بوده است. اما حالا پول خودش کالا است و با تورم قیمتش بالا و پایین می‌رود. واضح است که دیگر از اصولی که پانصد سال قبل گفته شده تبعیت نمی‌کند. ربا کاملا مفهومی متفاوت پیدا می‌کند. بنابر این علم، علم است. انسانی و تجربی ندارد؛ اگر منظور همان علمی باشد که دنیا با آن می‌چرخد.» 🔹 منظور از در این گفتگو مانند فیزیک و زیست شناسی و پزشکی و شیمی و مکانیک و الکترونیک می‌باشند که غایت‌شان توصیف و تبیین پدیده‌های عالم و پیش‌بینی و کنترل آنها و در نهایت، تصرف و تسخیر طبیعت است. روش رایج در این دانشها، مشاهده و آزمایش و تجربه است. لذا تسامحا علوم تجربی نیز خوانده می‌شوند. 🔹 و منظور از ، دانشهایی مانند اقتصاد و روانشناسی و جامعه شناسی هستند که بجای پرداختن به طبیعت با حیات فردی و اجتماعی انسان پیوند وثیق‌تری دارند. علوم انسانی، متدولوژی واحدی ندارند. برخی مانند روانشناسی از متدولوژی تجربی بهره می‌برند. اما در برخی علوم‌انسانی مانند فلسفه و معرفت شناسی و منطق، روش تجربی جایی ندارد. 🔹 این موضوع را در یادداشت بعدی با موضوع مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهیم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۱ ✍️ سید مهدی مرتضوی انتظاری بیجاست که با چند یادداشت مختصر بتوان درباره به نتیجه‌ای روشن و قابل قبول همگان دست یافت. درباره این موضوع دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. دیدگاه‌های رایج را می توان ذیل سه دسته قرار داد: ۱. برخی به استناد بودن قرآن معتقدند گزاره‌های علمی اساسی در تمام دانشها از متون دینی قابل استخراج هستند و اگر این اتفاق نیفتاده از ضعف ماست. بر اساس این دیدگاه، تفاوتی بین علوم طبیعی مانند طب و معماری با علوم انسانی مانند روانشناسی وجود ندارد و برای تدوین و صورت‌بندی در دانشهای مذکور باید به دنبال استخراج گزاره های علمی از آیات و روایات بر آمد. دستاوردهای دانشهای بشری مانند پزشکی مدرن و روانشناسی و اقتصاد، غیر دینی یا ضد دینی بوده و باید آنها را حذف کرده و بجای آن دانشهای دینی را بنیان نهاد. بر اساس این دیدگاه، رجوع به دانشهای غیر دینی، اعتراف به و منابع دینی تلقی می‌گردد. گاهی طرفداران این دیدگاه، وجود علم دینی در حوزه علوم پایه از قبیل فیزیک و شیمی را مسکوت گذاشته و فقط بر انسانی و دانشهای طبیعی مانند و که با حیات انسان ارتباط نزدیکتری دارند تاکید می‌کنند. در این دیدگاه، بر استخراج گزاره های علمی از متون دینی به عنوان روشی معتبر برای دستیابی به علم تاکید شده و متدولوژی تجربی و دستاوردهای علمی بشر، مورد بی‌مهری یا کم توجهی قرار گرفته و حاشیه نشین می‌شوند. ۲. در مقابل، برخی منکر وجود علم دینی هستند. اینان تعابیر طب اسلامی و اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی را مفاهیمی تهی از معنا می‌دانند و تلاش برای را همچون کوبیدن آب در هاون، بی ثمر می‌دانند. بر اساس این نگاه، هر دانشی بر اساس متدولوژی خاص خود در پی یافتن پاسخهای بشر و حل مسائل اوست. دانشها، همچون چاقو ابزارهایی در خدمت بشر برای رسیدن به اهدافش هستند. اقتصاد اسلامی مانند چاقوی اسلامی بی معناست. از این جهت تفاوتی بین و وجود ندارد. اداره اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی جامعه و امور پزشکی و روانشناسی و ... را باید به دانشمندان سپرد و عالمان دینی فقط در حوزه معارف دینی حق دخالت دارند. (ادامه در پست بعدی) ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی ادامه: ۳. بر اساس دیدگاه سوم: 🔸 اولا رسالت اصلی انبیاء، انسانهاست. انبیاء وظیفه نداشتند علومی را که بشر با افت و خیزهایش از طریق اندیشه و تجربه می‌تواند کسب کند به او بیاموزند. لذا در بیماری به طبیب مراجعه می‌کردند. روایات طبی نیز برای اثبات حقانیت ائمه و نشان دادن دانش وسیعشان به مردم بوده نه نفی ارزش تجربه بشری. آگاهی بشر به خواص دارویی گیاهان از طریق انبیاء نیز مانند آغاز برخی فنون بوسیله انبیاء، تفضل خداوند به بشر از این طریق بوده و ناقض این اصل نمی‌باشد. انبیاء طریق منحصر چنین تفضل‌هایی نیستند؛ چنانکه گاهی خداوند از طریق یک کلاغ به بشر آموزش داده است. بر این اساس، رجوع به دانشمندان برای حل مسائل علمی به معنای نیست. 🔸 ثانیا علوم طبیعی و انسانی ابزارهایی در خدمت انسان برای رسیدن به اهدافش می‌باشند. اما آیا این و بوسیله خود این دانشها تعیین می‌گردد؟ پاسخ طرفداران دیدگاه سوم آن است که مومنان، اهداف حیات فردی و اجتماعی را از دین اخذ کرده یا همسو با آن تعیین می‌کنند؛ آنگاه برای یافتن بهترین راه دستیابی به آن هدفها از دستاوردهای علمی بشر استفاده می‌کنند. بر این مبنا، این سخن که دین در راهبری و هدایت و سیاستگزاری کلان امور اقتصادی و سیاست خارجی و کشورداری نباید مداخله کند و همه این کارها را باید به دانشمندان بسپارد، ادعایی بی وجه است. در باب دو ملاحظه دیگر نیز وجود دارد: 🔸 دين مي‌تواند مسائلي براي پژوهش و ايده‌هايي براي نظريه‌پردازي در اختيار دانشمندان علوم مختلف قرار دهد. چنانچه گفته شد،‌ راه رسيدن به اهداف و چشم‌اندازهاي تعيين شده از سوي دين، يكي از اين پرسشهاست. 🔸 گاهی بهره برداری از دانشها با حوزه اخلاق یا فقه ربط پیدا می‌کند. مانند تولید سلاحهای کشتار جمعی و حرمت استفاده از آنها، یا ساخت موشک نقطه زن با هدف ایجاد کمترین خسارت به غیر نظامیان، یا معماری محل سکونت به گونه‌ای که با حیا منافات نداشته باشد، یا حرمت مداوا با شراب. بر این اساس، جامعه دینمدار هم آرمانها و ارزشهای دینی را پاس می‌دارد و هم از تجارب و دستاوردهای علمی بشر، نهایت استفاده را می‌برد. تا اینجا از گفتیم ولی هنوز سخنی از نگفته‌ایم. 🔸 ثالثا وضعیت با متفاوت است. معمولا علوم انسانی نسبت به علوم تجربی از کمتری برخوردارند‌. به همین دلیل در علوم انسانی مانند اقتصاد یا روانشناسی یا فلسفه، با نظریات و مکاتب و گفتمانهای متعدد و متفاوتی مواجهیم که در با یکدیگر هستند. هر کدام از این نظریه‌ها بر پیش فرضها و مقدمات و ویژه‌ای در حوزه معرفت شناسی، فلسفه، الهیات و انسان شناسی مبتنی هستند که ممکن است متخذ از دین یا سازگار با آن بوده یا ضد دین باشند. همچنین هر کدام از این نظریات می توانند نتایج و آشکار و پنهانی داشته باشند که با دین موافق یا مخالف باشند. از این جهت مکاتب موجود در علوم انسانی می‌توانند به لحاظ دوری و نزدیکی مبانی و نتایجشان نسبت به دین، در جاهای مختلفی از یک طیف قرار گیرند و برخی دینی یا دینی‌تر و برخی ناسازگارتر با دین تلقی شوند. 🔸 بر اساس این دیدگاه، تلاش برای به معنای دستیابی به مکتب و گفتمانی در یک دانش است که مبانی آن متخذ از دین و نتایج و لوازمش سازگار با دین باشد. هیچ محدودیتی برای بهره برداری از روشهای علمی از قبیل روش تجربی و تحلیلی برای کشف یا اعتبارسنجی گزاره‌های علمی ندارد. 🔸 بر اساس آنچه گفته شد، علوم پایه مانند فیزیک و ریاضی و دانشهای مهندسی مانند مکانیک را نه می‌توان دینی دانست و نه غیر دینی. این دانشها خارج از قلمرو دین هستند. 🔸 وضعیت دانشهایی مانند و که زیر مجموعه علوم انسانی نیستند اما با حیات انسان قرابت زیادی دارند، نیازمند تامل بیشتر است. الحاق این دانشها به سایر علوم طبیعی به معنای قطع ارتباط این علوم با دین نیست. چنانچه گفته شد، اهداف و چشم اندازهای علوم طبیعی از دین اخذ شده و در بهره برداری از این دانشها، ملاحظات فقهی و اخلاقی نیز باید مراعات گردد. همچنانکه الحاق معماری یا طب به علوم انسانی، به معنای حذف و طرد تجربه و دستاوردهای بشری در این دانشها نخواهد بود. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گلایه مهربانانه شاعر با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان سال ۸۹ و پاسخ شیرین و محبت آمیز رهبر انقلاب افشین علاء: نمی توانستم بعد از مدتها این فرصت دیدار با شما را از دست بدهم مخصوصا در روزگاری که متاسفانه خیلیها انگار منتظر هستند که بگویند کسی جدا شده از دامان شما. در حالی که دامان پر مهر شما دامانی نیست که دوستان از آن جداشدنی باشند. هر جا که باشند، حتی اگر غمگین و دلخسته، با شما آرامش پیدا می کنند. و این سرّی است که اول خدا آن را می داند و بعد تنها کسی که می داند قطعا خود شما هستید که دوستان حقیقی خودتان را می شناسید. رهبر انقلاب: همین جور است ... این را می دانم کاملا. تو قاصد ار نفرستی و نامه ننویسی از این طرف که منم راه کاروان باز است. افشین علاء: خیلی از دوستیها در روزگار ما دورادور است اما دوستی‌هایی از نوع است ... از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#از_این_طرف_که_منم_راه_کاروان_باز_است گلایه مهربانانه #افشین_علاء شاعر #اصلاح_طلب با رهبر انقلاب در
✍ سید مهدی مرتضوی معمولا مذاق هنرمندان بیشتر با جریانهایی همچون اصلاح‌طلبان سازگار است. شخصیتها و جریانهای انقلابی کمتر توفیق یافته‌اند با هنرمندان روابط دوستانه و عاطفی پایدار برقرار کنند. آیه الله خامنه‌ای از معدود شخصیتهای دینی و انقلابی هستند که توانسته‌اند عواطف هنرمندانی که با ایشان ارتباط نزدیک داشته‌اند را به خود جذب کنند؛ هنرمندانی همچون مرحوم که پیش از دوران اصلاحات، گرایشهای اصلاح‌ طلبانه داشت. آقای افشین علاء نیز مانند بسیاری از اصلاح طلبان، ناخرسند از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن و دلگیر از بر چسب‌هایی مانند یا است. در دیدار مذکور👆 با بیانی لطیف از وضعیت سیاسی کشور و ، نزد رهبر انقلاب می‌کند و پاسخ شیرین ایشان را دریافت می‌کند. https://eitaa.com/yad_dashtha
درک شب قدر.mp3
26.43M
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 در شب قدر می‌توان به اندازه تمام عمر پرواز کرد. 🔹 دو مانع اساسی بر سر راه حرکت و پرواز انسان وجود دارد. اولا بسیاری از حقایق بنیادین را نمی‌دانیم؛ ثانیا به دانسته‌های‌ خود عمل نمی‌کنیم. چون نادانیم، به بیراهه می‌رویم؛ و چون اهل عمل نیستیم، راه نمی‌افتیم و حرکت نمی‌کنیم و دانسته‌های مان به دردمان نمی‌خورد. 🔹 با و نمی‌توان شب قدر را درک کرد. این دو می‌توانند مانع پرواز انسان شده و این فرصت بی‌نظیر را از انسان بربایند. 🔹 در به دو امر دیگر اشاره شده که همچون شب قدر بوده و به برکت آنها می‌توان به اندازه تمام عمر بلکه بیشتر پرواز کرد. 🔹 جالب آنکه این دو گوهر مبارک، می‌توانند دو مانع اساسی پیش گفته را از سر راه حرکت انسان بردارند؛ یکی از این دو، درد جهل را درمان میکند و دیگری درد بی عملی را. 🔹 منشاء عمل نکردن به دانسته‌ها چیست؟ گاهی غفلت؛ گاهی شهوت؛ گاهی خشم؛ گاهی سستی؛ گاهی ترس. موهبت دوم، درمان همه این دردهاست. 🔹 با وجود این دو موهبت گرامی، اوقات عادی در ایام سال، همچون شب قدر خواهند بود و بدون وجود آنها، شب قدر بی‌اثر می‌شود. 🔹 این دو اکسیر چیستند که درک شب قدر بدون آنها میسر نیست؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 اللهم انی بک و منک اطلب حاجتی ... و اسئلک ... ان تجعل لی فی عامی هذا الی بیتک الحرام سبیلا حجه مبروره ... و اسئلک ان تجعل وفاتی قتلا فی سبیلک ... 🔹 پر تکرار‌ترین حاجتی که در دعاهای ماه رمضان از خدا طلب می‌کنیم، حج است. 🔹 امشب برای همه کسانی که دوستشان دارم یا می‌شناسم‌شان ،حج را به شکل جدی طلب می‌کنم. ان شاءالله. 🔹 از خداوند مهربان می‌خواهم شوق طواف و سعی و وقوف در عرفات و مشعر و منی را در دل آنها قرار دهد و برای آنها، حج خانه‌اش را مقدر کند. 🔹 از آنها هم می‌خواهم برای من، همین را طلب کنند. 🔹 شوق حج و حضور در این مواقف کریمه و زیارت پیامبر اکرم و حضرت زهرا و ائمه بقیع و پدران و مادران اهلبیت و حضرت حمزه کمتر از خود این زیارتها نیست. 🔹 از خداوند می‌خواهم شعله این اشتیاق زیبا را در قلوب ما و همه دوست‌داران اهلبیت بر افروزد. 🔹 ان شاءالله برای هر کدام از ما در این شب عزیز، حج مقدر شد و توفیق حج یافتیم، نائب الزیاره دیگرانی که برای ما دعا کرده‌اند باشیم و هر کدام که در ظاهر توفیق حضور در حج را نیافتیم، دل خود را همراه حاجیان کنیم و با قلب‌مان خانه خدا را طواف کنیم. 🔹 خدایا ما را مشتاق زیارتت بگردان و آن را قسمت‌مان کن. 🔹 ای حجت خدا برای ما دعا کنید.🙏 ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
خدايا آيا امسال زيارت خانه‌ات و زيارت حبيبت را قسمت ما مي‌كني؟ ما نمي‌توانيم. اما تو مي‌تواني. نمي‌تواني؟ از باب جبرئيل، همان جا كه جبرئيل اذن دخول مي‌خواست، وارد مي‌شويم. پشت خانه حضرت زهرا مي‌نشينيم و سوره ضحي را نجوا مي‌كنيم: بسم الله الرحمن الرحيم والضحي ... ما ودعك ربك و ما قلي اي حبيب ما! ما تو را تنها نگذاشته‌ايم نگران نباش ما تو را فراموش نمي‌كنيم تو حبیب مایی ... و لسوف يعطيك ربك فترضي آنقدر به تو خواهيم بخشيد كه راضي شوي الم يجدك يتيما فآوي آيا يتيمي نبودي كه خدا تو را پناه داد ... و وجدك عائلا فاغني و تو را نيازمند يافت و بي‌نيازت كرد فاما اليتيم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر پس تو هم يتيم را ميازار و كسي كه به اميد كمك به تو رو آورده را از خود مران خداي مهربان چگونه تو را شكر گذاريم كه بخاطر ما بندگان روسياهت بر حبيبت منت گذاشتي و به او سفارش كردي تا هواي ما را داشته باشد اي حبيب خدا ما نيز از پدر دور افتاده‌ايم ما نيز براي كمك به تو رو آورده‌ايم حبيب خدا ما را درياب. 🙏 ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی 🔹 چند سال پيش، بخشي از مردم در قبضهاي موبايل‌شان با هزينه خدماتي با عنوان سرويسهاي مبتني بر محتواي فعال، مواجه مي‌شدند در حالي كه خواستار آن نبودند. نمي‌دانم پيگيري دلسوزانه كدام مسوول دولتي يا نهاد ناظر سبب اصلاح وضعيت شد. چند وقتي است هر ماه براي همه مشتركان تلفن همراه، پيامكي ارسال مي‌شود و فهرست سرويسهاي مبتني بر محتواي فعال هر مشترك را اعلام كرده و شيوه غير فعال سازي آنها را به او يادآوري مي‌كند. 🔹 تاكنون چندبار گرفتار اينترنت با تعرفه آزاد شده‌ام و هربار كه چنين شده از دست وزير جوان مخابرات ـ كه از خود نشانه‌هايي از پيگيري حق الناس را بروز داده ـ و ساير تصميم‌سازان و تصميم‌گيران قديم و جديد مخابرات ناراحت شده‌ام كه چرا مانع اين دزدي آشكار از مردم و تضييع حق آنان نمي‌شوند. مخابرات اگر بخواهد براحتي مي‌تواند كلا اينترنت با تعرفه آزاد را براي همه قطع كند. در اين صورت هر كسي كه اينترنت مي‌خواهد ناچار خواهد شد بسته مناسب خود را خريداري كند. 🔹 چند روز پيش به دليل اشتباهي كه در محاسبه قبض موبايل پيش آمده بود با ٩٩٩٠ تماس گرفتم. كارشناس مخابرات، اطلاع داد كه اخيرا اين امكان فراهم شده است كه با شماره گيري *100*113# اينترنت با تعرفه آزاد، قطع و غير فعال شود. قدمي مثبت اما با تأخير بسيار. كاش مي‌شد همه كساني كه گرفتار چنين وضعيتي شده‌اند، از اين امكان استفاده كرده و راه تضييع را بر مخابرات ببندند. 🔹 البته روش اصولي براي احقاق در اين زمينه آن است كه بدست يك در مخابرات يا ، با تصويب قانون يا ابلاغ دستورالعملي، اينترنت با تعرفه آزاد براي همه و براي هميشه غير فعال شود. 🔹 يكي از چالشهاي اساسي در برابر جمهوري اسلامي كه موجب و شده توسط است. همه ما مردم،‌ خصوصا نخبگان و رسانه‌ها نقشي اساسي و گره‌گشا در جلوگيري از تضييع حقوق عامه و اصلاح وضعيت كشور داريم به شرط آنكه نگذاريم نااميدي و يأس بر ما غلبه كند. 🔹 اينترنت با تعرفه آزاد بهانه‌اي براي گشودن پرونده بود. این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
حتما دعای عرفه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه را با تامل در مضامین آن بخوانید. اگر روز عرفه نشد، قضای آن را بجا آورید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha