eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.2هزار دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی 🔸حضرت میفرمایند: دو نفر كه با يكديگر همراه ميشوند، اجر
✳️ برای اینکه معنای و مدارا در و بین قوا خوب معنا بشه، تامل در این عبارات کمک کننده است: 🔹«توصیه من با قوه‌ى مجريه است. نبايستى كار را جورى تنظيم كرد، جورى پيش برد كه معنايش و باشد؛ اين در بيرون، روى مردم، خيلى تأثيراتش بد است. گاهى ديده مى‌شود كه مثلاً در مجلس، در يك نطقى، در يك اظهار نظرى، يك حرفى زده مى‌شود. اگر خداى نكرده حرفى باشد كه كسى را يا جمعى را متهم كند، جبرانش به‌آسانى ممكن نيست؛ مردم را نااميد مى‌كند. 🔹نگوئيد فلان ضعف و فلان ضعف وجود دارد. بنده به ضعفها آگاهم. با وجود اين ضعفها، آن چيزى كه امروز در قوه‌ى مجريه وجود دارد، يك و مطلوب است. در كشور دارد كار انجام مى‌گيرد. خب، بايستى كرد، بايد كمك كرد؛ هم مجلس كمك كند به دولت، هم دولت كمك كند به مجلس؛ هم قانون فصل الخطاب است براى عمل دولت، هم گرايشهاى دولت و تشخيصهاى دولت يك اشاره است به قانونگذار براى كيفيت قانون‌گذارى. 🔹اين مسئله با منافات ندارد. من نماينده‌ى مجلس هم بودم، رئيس دولت هم بودم؛ من هر دو جا را تجربه كردم. در طول اين سالهاى متمادى هم، هم مجالس را ديدم، هم دولتها را ديدم. هيچ اشكالى ندارد كه يك مجلسى قانون صحيح و درست و قوى و منطقى را جورى تنظيم كند كه براى دولت، رفتار طبق آن قانون، عملى باشد، ممكن باشد، آسان باشد. 🔹انسان نگاه كند ببيند دولت چه جورى مى‌تواند عمل كند، چه جورى بهتر مى‌تواند عمل كند، چه جورى آسان‌تر مى‌تواند عمل كند، قانون را تنظيم كند و در اين مجرا بيندازد؛ اين ممكن است، هيچ اشكالى هم ندارد. از آن طرف هم وقتى قانون تهيه شد، منجّز شد، دولت موظف است با همه‌ى وجود، با همه‌ى قوا، بدون بهانه‌گيرى، طبق آن قانون عمل كند. دو طرف قضيه، اين‌جورى است؛ يعنى هر دو مى‌توانند به هم كمك كنند، هم‌افزائى كنند؛ 🔹اگر چنانچه از هر دو طرف يك بهانه‌هائى اتفاق افتاد؛ اين‌طرف گفت نه، اين قانون را چون دولت اين‌جورى مى‌خواهد، ما نمى‌كنيم؛ آن طرف هم گفت چون اين قانون، اين گوشه‌اش كج است، ما هم زير بار نمى‌رويم؛ خب، اينكه نمى‌شود؛ اوضاع مملكت نمى‌چرخد. 🔹، خوب است؛ رفق، همسازى، ، مدارا. در باب رفق رواياتى داريم. رفق يعنى سازگارى؛ انسان نشان بدهد. آن كه آدم نبايد با او سازش كند، دشمن است؛ آدم با دوست بايد سازگارى نشان دهد. بالاخره بايد كنند؛ يك چيزى را اين از آن تحمل كند، يك چيزى را آن از اين تحمل كند. 🔰 ،8/3/90، با کمی تصرف 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده 🔸در تفسیر منسوب به (ع) ص586 روایتی بسیار مهم نقل شده که (ع) فرمودند: دو نفر از اصحاب (ع) که يكى از آنها را گزیده بود و دیگری را نیز نیش زده بود، درحالی که هر دو از درد و ناراحتی گریه میکردند، محضر حضرت آمدند که مثلا حضرت کاری برایشان بکند. 🔸حضرت فرمود: این بلا هنوز تمام نشده و ادامه دارد. لذا آن دو را به منزلشان بردند و هر دو تا دو ماه همچنان درگیر این مریضی و ناراحتی بودند. پس از دو ماه، حضرت امیر به دنبال آنها فرستاد. در مسیر که آن دو را می آوردند، اینگونه گمان میشد که اینها از شدت درد و ناراحتی حتما خواهند مرد، از بس درد داشتند. 🔸حضرت به آنها فرمود: حال شما چطور است؟ گفتند: بسيار درد شدیدی داریم. حضرت فرمود: كنيد از گناهى كه موجب اين ناراحتى و درد براى شما شد و به خدا پناه ببريد از آنچه موجب از بين رفتن اجرتان و شدت برايتان گرديد و اين ناراحتى فقط‍‌ بواسطه گناهى بود كه مرتكب شديد. 🔸به حضرت گفتند ماجرا چیست؟ حضرت به یکی از آنها رو کرد و فرمود: فلانی يادت مى‌آيد فلان روز كه فلان كس به ، چون ما را ميداشت، زخم زبان و طعنه زد ولى تو هیچ به او نگفتی و از سلمان دفاع نکردی، درحالیکه آن روز و وظیفه تو دفاع از سلمان بود چون اگر دفاع میکردی، آن شخص و آن افرادی که آنجا بودند، نه میتوانستند به خودت آسیب و ضرری بزنند و نه به خانواده و فرزندانت، و نه به مالت. اما تو بيشتر ملاحظه آن شخص را کردی و به خاطر ای که داشتی هیچ به او نگفتی و همین باعث شد گرفتار این درد شوی. 🔸بعد حضرت ادامه میدهند که اگر ميخواهى خداوند ناراحتى و درد تو را از بين ببرد، تصميم بگير که از این به بعد هر شخصی، دوستى از ما را مورد طعنه قرار داد، در صورتى كه بتوانى او را كمك كنى، كمك نمایى و کوتاهی نکنی، مگر اینکه بترسی بر خود و خانواده و فرزند و مالت آسیبی برسد. 🔸حضرت به شخص دیگری نیز رو کرد و فرمود: تو ميدانى چرا دچار چنين درد و ناراحتى شدى؟ گفت: خیر. حضرت به او گفت: يادت هست وقتى خادم من آمد و تو پيش فلان ستمگر ايستاده بودى و تو برای احترام به قنبر از جاى خود بلند شدی و این حرکت تو به خاطر احترام به ما بود اما آن شخص ستمگر به تو اعتراض كرد كه چرا پيش من برای قنبر بلند شدی و تو به او گفتی چرا بلند نشوم براى كسى كه ملائكه پر و بال خود را زير پايش ميگسترانند. اين حرف تو باعث شد که آن شخص ستمگر بلند شود و قنبر را بزند و بدهد و او را و آزار بدهد و مرا نیز و مجبور بکند که بر این اتفاق صبر کنم. لذا این کار تو باعث شد گرفتار این درد و ناراحتی بشوی. 🔸بعد حضرت به او میگویند: اگر میخواهی خدا به تو بخشد، تصميم بگير از امروز نسبت به ما و هر يك از دوستان ما، كارى در مقابل دشمنانمان انجام ندهى كه موجب اذيت و آزار آنها با ما شود. 🔸بعد حضرت به عنوان نمونه اشاره به اکرم میکنند و میفرمایند: پيامبر اكرم با اينكه مرا بر همه مقدم ميداشت اما وقتی من در مجلسی وارد میشدم، آنگونه که جلوی پای دیگران بلند میشد، جلوی پای من بلند نمیشد، درحالی که آنها قابل مقايسه با من نبودند، چرا که پيامبر اكرم ميدانست اين كار، دشمنان را وادار ميكند عكس العملى انجام دهند كه موجب غم و ناراحتى او و من و مؤمنين شود. 📎: «يَوْمَ غَمَزَ عَلَى سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ فُلَانٌ وَ طَعَنَ عَلَيْهِ لِمُوَالاتِه‏» 📌پ.ن: این روایت اشاره به های تعاملات اجتماعی سیاسی دارد. همانطور که دفاع نکردن از مؤمن در جایی که ضرر به انسان نمی‌رسد، گناه است، تعریف بی موقع از مؤمن که موجب اذیت او می‌شود، هم گناه است. و وظیفه دینی، یک امر بسیط و یک خطی نیست بلکه نسبت به موقعیت های مختلف، متفاوت میشود. تشخیص صحیح این مسئله، است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شاخص، حق است، نه اشخاص 🔸حضرت میفرماید: حرف حق را بپذیر ولو اینکه آن شخص خود عامل به آن نباشد. چون ملاک است، نه . گاهی از دوست یا شخصی، حرف درستی میشنویم و اراده میکنیم عمل کنیم اما وقتی میبینیم او خود هم عمل نمیکند، ما هم سست شده و رها میکنیم. 🔸حضرت اینجا به ما یاد میدهد اینگونه نباشید، وقتی حرف حقی شنیدی، اخذ کن و کاری نداشته باش خودش عمل میکند یا نه، هرچند عمل آن شخص اثر گذار است اما نباید برای ما این باشد. 🔸 خوب است ولو گوینده خودش راستگو نباشد. خوب است ولو اینکه گوینده خودش قانع نباشد. خوب است ولو آنکه شخص دعوت کننده به آن خود ساده زیست نباشد. 🔸حرف خوب از هر که شنیدیم، بگیریم و بکار بندیم، هر چند که گوینده خود به آن عمل نکند. 🔸پس اگر و و ، آنگونه که میگویند، نبودند، قرار نیست ما هم زیر میز زده و از آنها تبعیت کنیم. ➕: «خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 به نظرتان علت و ریشه این اختلاف که شیعه، شیعه را تکفیر میکند چیست؟ در روایات دیگری هم داریم که در آخرالزمان بین شیعیان درگیری و تنش شدید خواهد شد، به نحوی که یکدیگر را تکفیر میکنند، خب علت چیست؟ سر فرصت کمی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت ➕: «يَتفِلَ بَعضُكُم في وُجوهِ بَعض» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آه از جنایت النصیرات ... آه از تکه نانی که بعد از روزها فرصت نشد تا قدری از گرسنگی اش بکاهد ... آه از ظلم ظالم و از اشک مظلوم ... آه از روزمره گی و فراموش کاری ما ... چرا دعا نمی کنیم ... چرا استغاثه نمیکنیم ... چرا با سیل صلوات و توسل بنیان دشمن را نمی کنیم ... آقای مظلومان عالم به مظلومیت مادرت مظلوم غزه را دریاب ...
💠راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین 🔸در این آیه شریفه(کهف:6)، شاهد عجیب پیامبر حتی نسبت به ، و هستیم، به حدی که خود خدا نیز از این حد دلسوزی دیگر کُفری شده و میگوید: پیامبر من، نکند میخواهی به خاطر اینکه اینها به حرف تو ایمان نمی آورند، از شدت اندوه خودت رو کنی! 🔸از این نکته باید آموخت، رهبر و ، باید باشد. این شیوه، شیوه ای است که امروز نیز باید جلوی چشم ما باشد و امروز چقدر محتاج این نگاهیم. 🔸به خصوص اینکه خیلی از مردم ما حقیقتا معاند هم نیستند، درحالی که پیامبر همین شیوه را حتی نسبت به معاندین هم داشت. البته خداوند وقتی دید پیامبرش در این مشی آنقدر پیشتاز است که دیگر دارد به خودش آسیب میزند لذا تاکید میکند که اینقدرش دیگر جا ندارد و لازم نیست و اصلا بر عهده تو نیست. 🔸این آیه پاسخی است به کسانی که دین اسلام را ، و پیامبر را شخصی میدانند، که البته آنها هدفی ندارند الا و چهره واقعی اسلام. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
مرحوم در رجالش ص586 گزارشی خاصتا برای امروز دارد. میگوید را در عرفه دیدم درحالی که زیاد درحال راز و نیاز بود. به او گفتم خداوند تلاش امروزت را دید. عبدالله گفت: به خدا قسم در اینجا حتی یک دعا برای خود نکردم و تماما دعایم برای دیگر مومنین بود چرا که از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود پشت سرشان دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان [که یقیناً مستجاب است] دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر! https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
💠 اصل رشد در خانواده 🔸با اینکه روایت در منابع اهل سنت آمده اما محتوای آن ما را به نکته مهمی توجه میدهد که در منابع شیعه(1) نیز به آن تاکید شده و آن این است که در بستر باید تحقق یابد، نه . 🔸قرار نیست همه بسترها را فراهم کند تا فقط و فقط رشد کند، بلکه مرد نیز باید علاوه بر اینکه خود رشد میکند، بستر را برای رشد همسر نیز فراهم کند. نسبت به نیز همین مسئله صادق است. 🔸این نکته یکی از آسیب های شایع خصوصا در خانواده های مذهبی است. عموما برنامه و طرحی برای رشد همسر وجود ندارد و این خود را در ادامه زندگی و خصوصا در بزنگاه ها نشان خواهد داد و همین تبدیل به مانعی مهم و جدی بر سر حرکت و رشد شوهر خواهد شد. 🔸لذا پیامبر اکرم در اینجا تاکید میکنند: ➕خداونـد بیامــرزد مـردى را کـه نیمه شـب برمى خیزد و مى خوانَــد و همســرش را بیــدار مى کنــد و اگــر زنــش برنمى خیــزد، مــرد بــه صورتــش مهربانانــه آب مى پاشــد؛ ➕پــروردگار بیامـرزد زنـى را کــه شــب برمى خیــزد و نمــاز شـب مى خوانــد و شـوهرش را بیــدار مى کنــد. و اگــر شـوهرش برنمى خیـزد، بــه صورتــش مهربانانــه آب میپاشـد. : «فإن أبىٰ نَضَحَت في وَجهِهِ الماء» 📌پ.ن: آیا ما نیز به فکر تعالی همسر خود هستیم؟ برای رشد همسر خود چه طرح و برنامه ای داریم؟ شاید لازم باشد کمی بیشتر به این مسئله بپردازیم. ....... (1) مثلا در مجمع البیان ج8 ص561 شبیه این گزارش آمده که اگر مرد برای نماز شب، همسرش را بیدار کند چقدر اجر خواهند برد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای در عرصه اجتماعی، به سه مولفه اساسی اشاره میکنند که انصافا چقدر برای امروز ما لازم و ضروری است: 1️⃣اولا و ناراحتی هایمان، ما را به برخوردهای غلط و خروج از حق نکشاند 2️⃣ثانیا خوشی ها و ، ما را در امر باطلی نیندازد 3️⃣ثالثا در هنگام و توانایی، به حق خود قانع باشیم و به بیش از آن دست اندازی نکنیم. ➕: «إِذا رَضيَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ في باطِل» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی 🔸حضرت در این روایت، برای #کنشگری در عرصه اجتماعی، ب
🔺مورد اول من رو یاد فرهنگ میندازه، چیزی که محورش بود، اینکه کاری نداری حق با کیه، مهم اینه که از هم گروهیت، از رفیقت، از هم طایفه ای خودت دفاع کنی، هرچند حق با او نباشه. ➕من رو یاد ماجرای عدم رای به در قضیه وزارت خارجه او میندازه که قبیله گرا برخورد نکرد؛ درحالی که همه اعضای موافقش بودن اما آیت شروع به تبیین او کرد. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند سال پیش. ➕من رو یاد پرت کردن میکروفن توسط انداخت، همین چند روز پیش. 🔺مورد دوم من رو یاد آقای (رئیس دادگاه های انقلاب) میندازه، وقتی بهش خبر دادن یه عده از رو تو یه خونه تیمی محاصره کردیم و بچه های شما هم تو اون خونه هستن و اینکه الان چی کار کنیم؟ گفت هر کاری با بقیه کردید با اون هم بکنید. ➖البته که موارد مثبت و منفی دیگری هم خاطرم می آید: ➕موضع آیت الله درباره پسرش مهدی و اعلام برائت از او ➕موضع آیت الله درباره پسرش محمدحسین که نذر کرده بود اگر دستگیر شود، 40 روز روزه بگیرد ➕موضع درباره نوه اش سیدحسین که اگر اسلحه کشید، بزنیدش ➕ماجرای سیلی زدن ، نماینده مجلس به سرباز ساده به خاطر راه ندادن او در مسیر ویژه ➕ماجرای و بازدید شبانه از پاسگاهی که سرباز نگهبان، آنها را که راه نمیدهد هیچ، بلکه به سمت آنها نارنجک هم پرتاب میکند و صیاد زخمی میشود اما از او تمجید میکند چون احتمال میداده کلکی در کار باشد 🔺مورد سوم من رو یاد خودمون میندازه، که هیچ وقت از برای استفاده شخصی استفاده نمیکردن، حتی وقتی که کارشون گیر میکرد، مثل صیاد که ماجراش معروفه. اما در مقابل چقدر از حتی به ظاهر مذهبی ها و یقه بسته ها دیدیم که رو حسابی خوردن و یک آب هم روش. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تک خوری ممنوع 🔸در این حدیث قدسی دارد که به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟ 🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و ، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام. 🔸خدای متعال به او وحی کرد: داوود! به سوی خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من فراری است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک گنهکار را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم. : «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا» 📌خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟ حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 اهالی تپه ندبه در کربلا 🔸 عن سعد بن عبيدة: إنَّ أشياخا مِن أهلِ الكوفَةِ لَوُقوفٌ عَلَى التَّلِّ يَبكونَ‌، و يَقولونَ‌: اللّهُمَّ أنزِل نَصرَكَ‌. قالَ‌: قُلتُ‌: يا أعداءَ اللّهِ‌! ألا تَنزِلونَ فَتَنصُرونَهُ‌. 🔹 این گزارش تاریخ، گزارشی است عجیب و بس در ماجرای کربلا! براساس این دسته گزارشات، در کربلا دو دسته حاضر نبودند، بلکه سه دسته حاضر بودند: 1️⃣ یک دسته سپاهیان عمر بن سعد 2️⃣ یک دسته کاروانیان سیدالشهدا ع 3️⃣ یک دسته ، 🔸 تاریخ طبری در معرفی دسته سوم میگوید: در کربلا، برخى بزرگان كوفه، بر تپّه‌اى ايستاده بودند و برای سیدالشهدا ع مى‌گريستند و مى‌گفتند: خدايا! خودت حسین را بده و کمکش کن. گفتم: اى دشمنان خدا! خب چرا پايين نمى‌آييد و حسین ع را يارى‌ نمى‌دهيد؟! 🔹 شاید اینگونه تصور شود که صرفا این دسته، برخی از مردم و بزرگان کوفه بودند اما نکته مهم آن است که این رفتار، یک است که درون هرکدام از ما همین امروز هم وجود دارد، لذا تحلیل این دسته، برای امروز ما بسیار لازم و ضروری است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحابش در روز عاشورا 🔸 معانى الأخبار از امام زين العابدين عليه السلام: چون كار نبرد بر حسين عليه السلام سخت شد، همراهانش به او نگريستند و او حالى متفاوت داشت. همراهانش هر چه كار سخت‌تر مى‌شد، رنگشان دگرگون مى‌شد و مضطرب مى‌شدند و دل‌هايشان به تپش مى‌افتاد، اما امام و برخى ياران ويژه‌اش رنگشان، گلگون مى‌شد و اندامشان آرامش مى‌يافت و جان‌هايشان، قرار مى‌گرفت. 🔸 برخى به برخى ديگر گفتند: بنگريد كه او باكى از مرگ ندارد! حسين عليه السلام به آنان فرمود: ➖ «اى بزرگ‌زادگان! شكيبا باشيد. ، جز پلى نيست كه شما را از سختى و ناخوشى، به سوى بهشتِ پُرگستره و نعمتِ جاويدان، عبور مى‌دهد. كدامتان خوش ندارد كه از به منتقل شود؟! و آن براى دشمنانتان، مانند انتقال از قصر به زندان و شكنجه شدن است. ➖ پدرم از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم نقل كرد: «إنَّ الدُّنيا سِجنُ المُؤمِنِ و جَنَّةُ الكافِرِ، وَ المَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم، و جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحيمِهِم» «، زندانِ مؤمن و بوستانِ كافر است و ، پل مؤمنان به سوى بهشت‌هايشان و پل كافران به دوزخشان است». نه دروغ مى‌گويم و نه به من، دروغ گفته شده است». 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سخن امام با اصحاب در روز عاشورا 🔸. به نقل از بشر بن طانحه، از مردى از قبيله هَمْدان: حسين بن على عليه السلام، صبحِ روزى كه به شهادت رسيد، برايمان سخنرانى كرد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: ➖ «بندگان خدا! از خدا، پروا كنيد و از دنيا، بر حذر باشيد كه اگر براى كسى مى‌مانْد و كسى در آن مى‌مانْد، ، سزاوارترين افراد به ماندن[فَإِنَّ الدُّنيا لَو بَقِيَت لِأَحَدٍ و بَقِيَ عَلَيها أحَدٌ كانَتِ الأَنبِياءُ أحَقَّ بِالبَقاء] و سزامندتر به خشنود شدن از و خشنودتر به آن بودند؛ ➖ امّا خداى متعال، را براى ، و اهلش را براى آفريده است.[أنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنيا لِلبَلاءِ‌، و خَلَقَ أهلَها لِلفَناء] نوى آن، كهنه و نعمتش زايل و شادى‌اش تلخ مى‌شود. ➖ سراى آن، فقط براى رسيدن و خانه‌اش براى است.[وَ الدّارُ قُلعَةٌ] برگيريد كه بهترين توشه، است، و پروا كنيد، شايد كه رستگار شويد». 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حلقه حُدّاث الحسین(ع) ➕ ابن قولویه در به نقل امام صادق(ع) نقل میکند: 🔺ما مِنْ عَيْنٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ وَ لَا عَبْرَةٍ مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَيْهِ [هيچ چشم و اشكى نزد خدا محبوب‏تر از چشم و اشکى نيست كه برای (ع) بگريد و بر آن حضرت جارى گردد] 🔺و مَا مِنْ بَاكٍ يَبْكِيهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ ع وَ أَسْعَدَهَا عَلَيْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَدَّى حَقَّنَا [هيچ گريه ‏كننده ‏اى نيست كه بر آن حضرت بگريد مگر آنكه گريه ‏اش به حضرت رسيده و آن بانو را يارى میكند و نيز گريه ‏اش به رسيده و بدين وسيله حقّ ما ادا میشود.] 🔺و مَا مِنْ عَبْدٍ يُحْشَرُ إِلَّا وَ عَيْنَاهُ بَاكِيَةٌ إِلَّا الْبَاكِينَ عَلَى جَدِّيَ الْحُسَيْنِ ع [هيچ بنده ‏اى نيست كه روز قيامت محشور شود مگر آنكه چشمانش است، الا گريه ‏كنندگان بر جدّم (ع)] ➖فإِنَّهُ يُحْشَرُ وَ عَيْنُهُ قَرِيرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَيِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ [چون آنها درحالی محشور میشوند که چشمانی روشن داشته و شادی و نشاط در صورتشان نمایان میباشد] ➖و الْخَلْقُ فِي الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ [مردم در سختی و ناراحتی اند اما آنها از هر سختی در امان] ➖و الْخَلْقُ يُعْرَضُونَ وَ هُمْ ع تَحْتَ الْعَرْشِ [مردم متفرق، پراکنده و مضطرب اند اما آنها در عرش به یاد حسین و به ذکر او مشغول اند] ➖و فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ [و در سایه عرش، هیچ ترسی از سختی ها و ناملایمات روز قیامت ندارند] ➖يقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ [به آنها گفته میشود وارد شوید اما آنها اِبا کرده و ترجیح میدهند در حاضر بوده و ذکر او بگویند] ➖و إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فمَا يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة [هرچه و ها پیام میدهند که ما در بهشت منتظر شما هستیم اما آنها به خاطر نشاط و لذتی که از مجلس حسین میبرند، حتی سر خود را هم بالا نمی آورند تا به آنها نگاه کنند] 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نگاه نیکو و احسن داشتن مومنین به یکدیگر 🔸حضرت در این روایت خطاب به جناب میفرمایند: 🔺شيعيان ما همواره از جانب خداوند عزوجل مورد ، از کید دشمن، و در و از اشتباهات و خطاها خواهند بود اما به چند شرط: 1️⃣ اولا اینکه ، روابط و شان به یکدیگر را نیکو و درست کنند 2️⃣ ثانیا نسبت به همین را اصلاح کنند 3️⃣ ثالثا نسبت به و پيشوايانشان حسن نيّت داشته باشند 🔸لذا نتیجه این تغییر نگاه باید این باشد که به برادران شان كنند و با افراد ضعیف و ناتوان شان و مهربان باشند و به نيازمندان شان كمك كنند. 🔸ما هیچگاه به ستم و ظلم كردن دستور نمى‌دهيم؛ بلكه شما را به و پارسايى، به پارسايى، به پارسايى دستور مى‌دهيم و نيز به و مواسات با برادرانتان! ➕: «ما أحسَنُوا النَّظَرَ لِأَنفُسِهِم في ما بَينَهُم وبَينَ خالِقِهِم» 📌پ.ن: به نظر شما مراد از این نیکو و احسن کردن نگاه مومنین به یکدیگر چیست؟ یعنی دقیقا امروز مومنین و مردم ما باید چگونه به یکدیگر نگاه کنند؟ آیا این روایت میخواهد برخی رفتارها و نگاه های امروز ما را اصلاح کند؟ شاید... 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 شروط رفاقت 🔸 حضرت در این روایت میفرمایند به هر کسی نمیتوان گفت ؛ چرا که رفاقت شرایط و حدودی دارد و هر کس همه این شروط یا بخشی از آن را داشت، میتوان به او چنین اطلاق کرد و هر کس که این شروط را نداشت، هیچ گاه او را رفیق خود ندان. 🔸 بعد را چنین بیان میکنند: 1️⃣ اولا ظاهرا و باطنش با تو یکی باشد 2️⃣ ثانیا زیبایی و زشتی تو را، زیبایی و زشتی خودش ببیند 3️⃣ ثالثا به خاطر مال و مقام، رفتارش را با تو تغییر ندهد 4️⃣ رابعا آن چیزی که تواناییش رو داره و میتونه بهت بده یا برات انجام بده رو از تو دریغ نکنه 5️⃣ خامسا (که عصاره چهار مورد قبلی است): در سختی ها و مشکلات، رهایت نکند : «الْخَامِسَةُ -وَ هِيَ تَجْمَعُ هٰذِهِ الْخِصَالَ‌-: أَنْ لا يسلمك عِنْدَ النَّكَبَات» 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به (ع) میگه: من یکی از و محبان شما را میشناسم که است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود میتونیم از او بجوییم و طردش کنیم؟ 🔸حضرت در پاسخ می فرمایند: از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید. 🔸راوی میگه: میتونیم اون رو و بنامیم؟ حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید. بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست. 🔸بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد. 🔸اما شما به چنین شخصی بگویید: درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است. ➕: «أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه‏» 📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟ همینجوری که حضرت میفرمایند؟ شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان مون تجدید نظر کنیم. چقدر لازمه روی این گونه نگاه ها، بررسی های جامعه شناختی داشته باشیم و اثرات اجتماعی اون رو دنبال کنیم. و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است... 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
برخی دوستان ان قلت هایی به این بحث داشتند که نتیجه این نگاه، صورتی بازی است اما خب یک روایت که نیست، روایات دیگری با همین مضمون هم داریم، هرچند تعریف از مذهبی صورتی نیاز به بحث داره اما نسبت به این موضوع، به نظرم لازمه ما رفتار خودمون رو با مدل اهل بیت تنظیم کنیم. برخی شواهد دیگه این نگاه رو هم به مرور میگذارم
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 مثلا در نهج البلاغه می فرمایند: ➕ «وإنّما يَنبَغي لِأهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السلامَةِ، أن يَرحَمُوا أهلَ الذُّنوبِ والمَعصيَة.» 🔸 یعنی شایسته است که افراد مومن و پاک و کسانی که خداوند نعمت پرهیز از گناهان را به آنها داده و از سلامت دین برخوردارند، در تعامل با و معصیت، از مشی رحمت گونه و استفاده کنند. 🔸 روشن است که این مدل تعامل نسبت به خود این اشخاص مطرح شده، نه نسبت به فعل گناه شان و اینکه حضرت این نکته را تذکر میدهند یعنی برخی از شیعیان و محبان، این نکته را رعایت نمی کنند و به صرف یک گناه، افراد را از خود میرانند و طرد میکنند 🔸 یعنی باید تلاش کرد با و دلسوزی با آنها رفتار کرد تا بتوان از آنها کرد، نه اینکه به راحتی آنها را از خود طرد کنیم که نتیجه اش بدتر شدن وضعیت آنهاست 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
یک بیان عامی هم حضرت امیر خطاب به مالک اشتر دارن، البته که یک فرمان حکومتی است که باید برای تعامل حکومت با مردم الگو باشه اما به طریق اولی در تعامل مردم با یکدیگر هم مصداق داره: و أشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ‌، وَ المَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللُّطفَ بِهِم، و لا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فَإِنَّهُم صِنفانِ‌: إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ‌، و إمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلق دلت را پُر از محبت به مردم و مهربانی و لطف در حق آنها کن و مبادا مانند حیوان درنده در فکر دریدن آنها باشی چرا که مردم دو دسته اند: یا برادران دینی تو هستند یا اگر برادر دینی تو نیستند اما در خلقت و آفرینش همانند تو هستند «» فعل امر از باب افعال که ریشه اش «شعار»، به معنای میباشد. (رک: معجم مقاییس اللغة) استفاده از این کلمه، میخواهد شدت التصاق را برساند یعنی همیشه رحمت نسبت به مردم را، مشی خود قرار بده و آن را هیچگاه کنار مگذار. جالب تر آنکه چنین محبتی اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه باید نسبت به همه مردم اعمال بشود، حتی و حتی غیر مسلمانان. نکته مهم اینکه حضرت در دسته‌بندی مردم ، شیعیان و اهل سنت را در یک گروه قرار داده و با عبارت جامع «» به همه آنها اشاره میکنند و غیر مسلمانان را در دسته دوم جای می‌دهند. .
قبلا هم برخی روایات رو گذاشته بودیم که محتواش همین موضوع بود. حتما ببینید. روایات جالب و مهمی بودن