eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
221 دنبال‌کننده
672 عکس
33 ویدیو
72 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
. باسمه . 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬 . « #خجا
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالت‌کشیدن!» . [نسخه و ] . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از سه) 💠 خجالت‌نکش در مرحله‌ی اول، بیانی از مسئله‌ی سیاست کنترل جمعیت دارد. در این مرحله، فیلم به زیبایی اثر سیاست‌های کلان مملکتی را در بدنه‌ی مردم نشان می‌دهد و بیان می‌کند که سیاست‌های مسئولین، چه اثراتی روی تصمیمات و زندگی مردم می‌تواند داشته باشد. قنبر (با بازی و گریم زیبا و قابل‌توجه احمد‌مهران‌فر) و همسرش صنم (با بازی تحسین‌برانگیز شنبم مقدمی) در روستایی زندگی می‌کنند و سه پسر دارند ولی عاشق این هستند دختری هم داشته باشند تا گریه‌کن تابوت‌شان باشد. قنبر در اوایل دهه‌هفتاد در قهوه‌خانه نشسته که اخبار اعلام می‌کند برای کمک به مملکت باید از فرزندآوری جلوگیری کرد. همان‌جاست که قنبر به فکر فرو می‌رود و تصمیم می‌گیرد به مملکت کمک کند! او بدون مشورت با صنم، به درمان‌گاه می‌رود و با جعبه‌ای شیرینی خبر کارش را به صنم می‌دهد. صنم ناراحت و گریان می‌شود. قنبر در برابر ناراحتی صنم تاکید می‌کند که تو چرا به فکر مملکت نیستی و فقط به خودت فکر می‌کنی؟ صنم اما آرزوی دختر داشتنش را در دل می‌خشکاند. 💠 فیلم به دهه هشتاد می‌پرد. این‌بار قنبر سخنرانی رئیس‌جمهور وقت را از تلویزیون می‌شنود که بی‌واسطه از مردم یک منطقه می‌خواهد برای شهرشدن‌شان باید جمعیت‌شان را افزایش دهند و از آن‌ها زمان می‌خواهد که تا کی فلان تعداد نفر را تامین می‌کنید!؟ و در نهایت با شعار «ما می‌توانیم» رویکرد جدید را تثبیت می‌کند. قنبر باز به فکر فرو می‌رود. او و صنم الان سن‌وسالی دارند و از بزرگان روستایشان محسوب می‌شوند. قنبر ما‌می‌توانیم‌گویان، باز هم بدون مشورت با صنم زمینش را می‌فروشد تا خودش را عمل کند. این‌بار صنم بعد از بارداری تعجب‌برانگیزش، خبر را از قنبر می‌شنود. او که این‌بار هم شدیدا ناراحت است و آبروی خود را در خطر می‌بیند، باز هم از قنبر می‌شنود که چرا به فکر مملکت نیستی و اینکه «ما‌می‌توانیم»! در آخرین سکانس فیلم نیز که به اوایل دهه نود می‌رسد، اهالی به قنبر خبر می‌دهند که رئیس‌جمهور جدید آمده برای سخنرانی. او با صنم خداحافظی می‌کند تا در سخنرانی رئیس‌جمهور حاضر شود و به‌قول‌خودش «کسب تکلیف کند»! 💠 ویژگی خجالت‌نکش آن است که صرفا در مرحله‌ی و توقف نمی‌کند، بلکه و برای گفتن دارد. مزیت مهم خجالت‌نکش آن است که در عقیده خود است و با اعتقاد حرف می‌زند. خجالت‌نکش برخلاف بسیاری از فیلم‌هایی که موضوعات فرهنگی را دست‌مایه‌ی خود قرار می‌دهند، نسبت به سوژه‌ی خود (فرزندآوری) نیست و از خارج‌گود به مسئله نمی‌نگرد. بلکه پیام و حرفی درباره‌ی مسئله دارد و این پیام را در تاروپود گره‌های فیلم و افت‌وخیزها منتقل کرده و درعین‌حال در مرداب شعاری‌بودن نمی‌افتد. (ادامه...) 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/5/24 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
. باسمه . 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬 . « #خجا
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالت‌کشیدن!» . [نسخه و ] . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از سه) 💠 صنم از اینکه مردم بفهمند بچه‌دار شده خجالت می‌کشد. با قنبر تصمیم می‌گیرند داستانی سر هم کنند و بچه را سر راهی جلوه دهند. صنم که ابتدا بچه را دردسر می‌داند و روی خوشی نشان نمی‌دهد، بعد از تولد مخفیانه‌اش، نگاهی به او می‌اندازد و با این نگاه، محبت مادری در قلبش موج می‌زد، اما موقعیت بغل کردن او را پیدا نمی‌کند. دقیقا از همین لحظه است که حوادث دومینووار یکی‌پس‌ازدیگری رخ می‌دهند و بچه از صنم دور می‌افتد. هرچه صنم یک‌قدم به نوزاد نزدیک می‌شود، حادثه‌ای جدید، فاصله‌ای جدید می‌سازد و او دلواپسی و نگرانی مادرانه‌اش بیشتر می‌شود. این حوادث هرچند کنش‌هایی در اندازه‌ی یک اثرفاخر منتقدپسند سینمایی نیستند، اما فیلم را حفظ می‌کنند و برای مخاطب مردمی جذاب‌اند. 💠 فیلم به‌زیبایی، پیام خودش را به عنوان راه‌حل بازشدن کلاف پیچیده‌شده مسئله ارائه می‌دهد. صنم که لحظه‌به‌لحظه از نوزادش دورتر می‌شود، به صرافت می‌افتد و در واگویه‌ای با خدا، به اشتباهش اعتراف می‌کند که نعمت خدا را کرده و پس زده و اینکه نه از این نعمت، بلکه از خجالت‌کشیدنش باید . دقیقا گره فیلم زمانی باز می‌شود که صنم در جمع اهالی به این اشتباهش می‌کند و با افتخار می‌گوید که فرزند برای اوست. بلافاصله بعد از این اعتراف است که نوزادش را -که یکی از اهالی پیدا کرده و به پلیس سپرده- به دستش می‌دهند و او مادرانه در آغوشش می‌گیرد. 💠 در کنار این پیام طلایی، خجالت‌نکش درد خانواده‌های نسل جدید را هم بیان می‌کند. فیلم با روایت موازی و مقایسه‌ای از زندگی صنم و قنبر (به‌عنوان خانواده‌ای از نسل قبل) و زندگی بهرام و احمد، فرزندان قنبر و صنم که تشکیل خانواده داده‌اند و در شهر زندگی خوب و مناسبی دارند، به نسل جدید تشر می‌زند. نسل جدید مشکلات نسل قبل را ندارد، اما زیر بار مسئولیت فرزند نمی‌رود و ابراز بی‌حوصلگی می‌کند. خجالت‌نکش، این بی‌حوصلگی و بی‌فرزندی را نه فقط به‌عنوان از یک‌نعمت الهی، بلکه نوعی معرفی می‌کند که در واقع خداوند به خاطر این بی‌حوصلگی آن‌ها را محروم کرده و را نخواهند چشید. 💠 خجالت‌نکش کمدی اجتماعی موفق مردمی است و با فروش 4.5 میلیاردی توانست و توانسته مخاطبان را به خود جلب کند. این نشان می‌دهد می‌توان هم ساخت و هم مناسب به دست آورد و هم خوب فرهنگی تولید کرد و زیبا، شفاف، مستحکم و بااعتقاد خود را زد؛ ساده و صریح، حتی در عنوان فیلم: «خجالت نکش»! //پایان// 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/5/24 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی « #خجالت_نکش » ✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالت‌کشیدن!» 🔺سایت #خبرگزاری #رسا 🗒تاریخ انتشار: 97/5/29 🔗 rasanews.ir/detail/News/574748/2066 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] ✅موضوع: « »، اثر سینمایی رضا مقصودی. 🏷 عنوان: «خجالت بکش از خجالت‌کشیدن!» 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 97/5/24 📇تعداد واژگان: 1202 🗒تاریخ انتشار: 97/5/29 📎توضیح: منتشر شده در سرویس فرهنگی‌اجتماعی 📸 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/345 💠مطالعه‌ی نسخه و : 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/338 [بخش اول] 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/339 [بخش دوم] 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/340 [بخش سوم] 💠 لینک‌های مربوط به انتشار: 🔗 rasanews.ir/detail/News/574748/2066 [لینک مطلب در ] 🌀 http://mobile.rasanews.ir/data?id=574748 [رسا در موبایل] 📇 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/341 [تصویر صفحه فرهنگی] 🔹پ.ن: مثل همیشه، از شنیدن نظرات دوستان همراه، خوش‌حال خواهم شد.☺️🙏💐 🔹پ.ن2: در این نقد و نقد بعدی، اندکی به سمت نقدمحتوایی حرکت کرده‌ام. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 سینمایی « » 📃 خبرگزاری 👤 علی ابراهیم‌پور 🔺 لینک مطلب👇 🔗 rasanews.ir/detail/News/574748/2066 [سایت] 🔰 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/338 [ایتا] 🌐 @aliebrahimpour_ir
#مراقبت_از_گل_دوستی 🌹 [نه زیاد؛ فقط تا جایی که در توانمان هست...] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌳« فعالیت‌های کانال » 🌿 من، علی‌ابراهیم‌پور با افتخار از نسل همان وبلاگ‌نویس‌هایی هستم که با صدای قریچ‌وریچ دایل‌آپ اینترنت را کشف کردیم و با بلاگفا صاحب تریبون شدیم و بعد از هر اتفاق یا رویدادی، پستی می‌گذاشتیم و رفقای‌مان را پیوند می‌کردیم و بعد از هر پست جدید سراغ وبلاگ‌های دوستان می‌رفتیم و با کامنتِ «من آپم» هم‌دیگر را از پست جدیدمان با خبر می‌کردیم. «عقل سرخ» امتداد همان رویکرد است! منتها آنجا شکلک‌هایش گاهی انیمیشنی بود و اینجا نیست! 🌿 «عقل سرخ» محوریت موضوعی ندارد؛ حتی محوریت سبکی و فُرمی هم ندارد. اما محوریت شخصی دارد! یعنی همه‌اش را من می‌نویسم یا برای من مهم‌اند. لذا به تناسب شئونات مختلف یک انسان، تفاوت سبک و موضوع در این‌جا هست. از این جهت شاید «عقل سُرخ» شبیه کشکول باشد؛ خب باشد! مگر آن‌هایی که کشکول نشدند، کجای دنیا را گرفتند؟ 🌿 گاهی گزارش فعالیت‌ها را می‌دهم؛ گاهی نسبت به اخبار و رویداد‌های جامعه واکنش نشان می‌دهم؛ گاهی دل‌نوشته می‌نویسم؛ گاهی مطالبی از دیگران که توجهم را جلب کند را می‌کنم؛ گاهی مطالب خیلی قدیمی‌ام را می‌دهم؛ گاهی جملات و متون جالب از و و گرفته تا صحبت‌های اساتید و بزرگان مثل و را پخش می‌کنم؛ گاهی با یک صوت موسیقی از خودم و دیگران پذیرایی می‌کنم؛ گاهی های درسی‌ام را پخش می‌کنم؛ گاهی مطلبی یا قرار می‌دهم. گاهی فایل‌های مفید را منتشر می‌کنم و کارهای مختلف دیگر! 🌿 گاهی مطالبی در یک گفت‌وگو ردوبدل می‌شود که به نظرم می‌رسد شاید مفید باشد؛ برای دیگران یا برای بعدا خودم. یک دستی به سر و رویش می‌کشم و اینجا منتشر می‌کنم. به دلیل ارتباط‌های مختلفی که پیش می‌آید، مطالب اینجا هم مختلف‌اند. در یک فُرم و سطح نیستند. گاهی مطلب رفاقتی است؛ گاهی مخاطب عمومی بوده؛ گاهی شوخی و طنز است؛ گاهی نقداجتماعی عمومی است؛ گاهی هم مطلب تخصصی. همه را به یک چشم نمی‌شود راند! مقام‌ها و تخاطب‌های مختلف، ادبیات‌ها و فُرم‌های مختلف را طالبند. 🌿 در این بین شاید مهم‌ترین مطالب منتشره در مربوط باشد به ها، ها و ها (که ها هم جزو همین دسته‌اند). با همین هشتگ‌ها می‌توانید پیدایشان کنید. ، اعم از یا ، هایی هم که منتشر شده‌اند را نیز. مطالب مفید برای ، ها (اعم از یا ) یا مطالب که عموما مربوط به هستند را هم با همین عناوین می‌توان پیدا کرد. 🌿 گاهی میان اتفاقات روزمره و غیرروزمره چیزی ذهنم را درگیر می‌کند. گاهی است و گاهی . این‌ها را هم می‌توان با هشتک (و گاهی ) پیدای‌شان کرد. 🌿 بعضی مسائل را به صورت موضوعی هم می‌توان در اینجا پیدا کرد: ( ؛ ؛ ( ) ؛ ( ) ؛ ( ) ؛ ؛ . گاهی هم ی که یک مفید باشد. گاهی هم و از یا یا یا دیگران. در این جمع از آیات که با هشتگ یا یا منتشر می‌کنم هم نمی‌توان غافل شد. 🌿 ☑️ مطلب : خوش‌حالم که حرف‌هایم را می‌شنوید و بازخورد می‌دهید. واقعیت این است که بی‌نهایت از ها و شما انرژی می‌گیرم و استفاده می‌کنم. محرومم نکنید. ☺️🙏💐 🍀یاعلی مدد. 🍀خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خوشنود باشی و ما رستگار. 🌐 آدرس کانال عقل سرخ در پیام‌رسان تلگرام و ایتا: 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 و 💠 همین که هم روز ها 👨🏻🔧👩🏻🔧و هم روز ها 👨🏻⚕️👩🏻⚕️، هردو بر اساس روز بزرگداشت یک بدین عناوین نام‌گذاری شده‌اند، نشان از آن دارد و هر دو در آغوش فلسفه (و به یک معنای عام ) معنای واقعی خود را پیدا می‌کنند. 😇 🗓 پ.ن: 1 شهریور، روز بزرگداشت و روز پزشک و 5 اسفند روز بزرگداشت طوسی و روز مهندس است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
#خط_فارسی | #بینداز #نیفتاد #میفکن 📘منبع: #دستور_خط_فارسی ، ص22. [ #برش | #ازکتاب |#نکته | #آموزشی #نگارش ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
#کار_تمیز 👌 ✔️ نتیجه‌ی یک فعالیت ساده ولی اثرگذار یکی از دوستانم! ▪️ #امید به #مطالبه_گری را از دست ندهیم. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 شکست #پیام_رسان های داخلی ✔️ همه؛ خصوصا #سروش ؛ غیر از #بله با رشدی ناچیز. 🔊 t.me/maktubmed/8624 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔻جرأت دست‌زدن بر تنِ تو، نیست مرا/ چقدر تیر در این پیکر تو جا شده است! 🔻به... چه شق‌القمری کرده عمودِ آهن/ فَرق تو تا وسط ابرویِ تو، وا شده است! ( ) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🔻جرأت دست‌زدن بر تنِ تو، نیست مرا/ چقدر تیر در این پیکر تو جا شده است! 🔻به... چه شق‌القمری کرده عمود
سکینه! 🔻شرمنده‌ام ز روی تو و مادرت رباب/ شرمنده‌ام اگر نرسیده به خیمه آب 🔻قلب مرا ولی تو رها از ملال کن/ آرام جان من! ( ) 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔻بی‌دردسر سرگرم سر بود و نشست و/ آن‌قدر دست‌وپا زدی تا اینكه پا شد 🔻یك‌بار بوسیدم گلویت را، چگونه.../ ...جایِ همان بوسه دوازده ضربه جا شد؟! [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 / ✅ یک خوب چه فاکتورهایی باید داشته باشد؟ ▪️نگارنده‌ی مقاله در این قسمت عصاره خود را حداکثر در حدود 250 کلمه ذکر می کند. ▪️چکیده مقاله مهم‌ترین چیزی است که داوران مجلات و همایش به آن توجه می کنند. ▪️محتوای چکیده شامل این موارد است: 1⃣جمله راهنما و عنوان که به عنوان اصلی اشاره می کند 2⃣ پیشینه 3⃣اهمیت 4⃣ اشاره به مسئله 5⃣سؤال اصلی 6⃣فرضیه 7⃣ مبانی پذیرفته شده 8⃣ روش 9⃣ ذکر نوع منابع 🔟 بیان اهم نتایج و دستاوردها و نوآوری ها 📑در ذیل به یک چکیده تقریبا مناسب اشاره می کنیم: [1⃣جمله راهنما] نقد نظریه برهان‌ناپذیری وجود خدا [2⃣پیشنیه] برخی از متکلمان اشاعره، عرفا و روشن‌فکران معاصر تحت تاثیر علوم طبیعی و تجربی مدعی‌اند [ 3⃣اشاره به مسئله] که براهین فلسفی یا اصلاً ناممکن یا فاقد کارکرد مثبت است. [ 4⃣اشاره به سؤال اصلی] این مقاله به نقد این رهیافت می پردازد. [ 5⃣مبانی پذیرفته شده و دلایل و رد دلایل منکرین] ابتدا امکان شناخت خداوند و مکاتب گوناگون در آن را بررسی می کند؛ آنگاه بعد از اشاره به آرای منکران براهین فلسفی، ادله آنان را به نقد می کشد که مهم ترین آنان عبارت از امتناع اقامه برهان برای خداوند به دلیل ماهیت و علت نداشتن است. واپسین دلیل مخالفان، تمسک به دلیل نقلی است که ارزیابی خواهد شد.[ 6⃣و 7⃣اشاره به فرضیه یا نتیجه] فرضیه نویسنده در این مقاله، تعمیم برهان به برهان انی و شبه لمی مفید یقین است که اقامه آن برای اثبات خداوند امکان دارد. [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
دوستم، محمد بانیانی در «شطحیات» نوشت: 🔴بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط! 🔻بعدها در تاریخ خواهند نوشت در روزگاری که دین و کشور زیر شدید ترین حملات و آماج شبهات بود، حوزه علمیه که وظیفه پاسداری و پاسخگویی را به عهده داشت، طلاب را از داشتن گوشی های هوشمند منع کرد و فعالیت های مجازی آنان را محدود؛ در نتیجه اکثر طلاب سال ها بی آن که بدانند خارج از پستوی حجره شان چه می گذرد، در فضایی پاستوریزه بزرگ شدند و وقتی پایشان به جامعه باز شد، مانند بچه ماهیانی بودند که در استخر های پرورش ماهی به دنیا آمده اند و در دریایی از موجودات جدید رها شده اند، در حالی که حتی از یافتن غذای روزمره خود نیز عاجزند... پ.ن: دو سه سال پیش، مرکز مدیریت حوزه این قانون مضحک را به تحریک برخی تصویب کرد و تا به امروز تغییری صورت نگرفته است. @SHATHYAT
عقل یشمی خال‌خال پشمی
دوستم، محمد بانیانی در «شطحیات» نوشت: 🔴بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط! 🔻بعدها در تاریخ خواهند نو
📸 #عکس 📝پاراف نامه‌ی معاونت امور طلاب درباره‌ی نمایشگاه کتاب تهران، توسط مدیر مدرسه 🗓اردیبهشت 1395 - مدرسه #حقانی 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📸 #عکس 📝پاراف نامه‌ی معاونت امور طلاب درباره‌ی نمایشگاه کتاب تهران، توسط مدیر مدرسه 🗓اردیبهشت 1395
📌 قصد نبش قبر ندارم؛ ولی اصولا عادت داریم به حذف صورت مسئله و ایزولیزاسیون محیط‌های تربیتی. نمی‌گویم هضم جو شویم؛ ولی قطعا بستن محیط هم راه درست نیست. اینکه راه حل چیست، سوالی است که من هم جوابش را کامل نمی‌دانم. اما قطعا نه هضم درست است و نه این بخش‌نامه‌ها و پاراف‌های از بالابه‌پایین پاستوریزه‌ساز. 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روش‌شناسی فقه
📣 📌 کلاس « » 📚با محوریت تدریس سه‌کتاب فقه‌وعقل و فقه‌وعرف و فقه‌ومصلحت استاد 👤 توسط حجت‌الاسلام استاد سیدمهدی موسوی 🗓 از ابتدای سال تحصیلی 97-98 🕰 هر روز (شنبه تا چهارشنبه)؛ ساعت 9-10 🕌مدرسه امام حسین علیه‌السلام؛ طبقه اول؛ مدرس4 (قم، صفاییه، کوچه آمار، فرعی اول سمت چپ) 🔐 توضیحاتی درباره‌ی ضرورت و چرایی: 🌀 eitaa.com/ravesh_feqh/13 💠 کانال اطلاع‌رسانی و آرشیو صوت‌ها، درس‌گفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس در خبررسان تلگرام و ایتا: 🌐 @ravesh_feqh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📣 #اطلاع_رسانی 📌 کلاس « #روش_شناسی_فقه» 📚با محوریت تدریس سه‌کتاب فقه‌وعقل و فقه‌وعرف و فقه‌ومصلحت
🔐 📌چرا تامل درباره‌ی روش‌شناسی فقه؟ 🤔 📌چرا کتب سه‌گانه‌ی استاد علیدوست؟ 🤔 ✅ چرا ؟ ☘انسان معاصر با انبوهی از پرسش‌های فکری و نیازهای اجتماعی، در میان مکتب‌های مختلف شرق و غرب گرفتار و سردرگم است. در این میان گروهی معتقدند پاسخ به این پرسش‌ها و نیازهای متعدد فکری، فرهنگی، اجتماعی و... را بایستی در عقلانیت مدرن و بریده‌ی از وحی جست‌وجو کرد. اما در مقابل، معتقدیم اسلام و مکتب شیعه، مکتبی کامل و جامع است و برای ابعاد مختلف زندگی آدمی در جهان معاصر، برنامه کاربردی و عملیاتی دارد و «فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است». ☘حکومت اسلامی، نیاز انسان معاصر را پر رنگ‌تر کرده است. اگر تا قبل از این، پاسخ به این سوالات تنها در مقام نظر اهمیت داشت؛ امروزه جامعه اسلامی به صورت بالفعل نیازمند پاسخ به این سوالات در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فکری و... است تا در عمل پیاده کند. ☘اما چگونگی استخراج این برنامه، پرسشی بجاست که محل تامل اندیشوران دردآشنا قرار گرفته، می‌گیرد. برای دفاع از مکتب و پاسخ‌گویی حلٓی به مشکل انسان معاصر، لازم است روش منضبط و دقیقی برای این مهم ارائه شود. تا پیش از دوران جدید، فقه و اصول مرسوم، پاسخگویی کاملی به نیازها و سوالات عصر خود داشت؛ اما سوالات جدید که از جنس نظام‌سازی است، نیازمند تکمیل و ارتقای روشی در عرصه فقه است. ☘ارتقای روشی فقه، بعد از فهم تراث و زمینه‌های موجود ممکن است. در این میان، برخی دریچه‌های روش‌شناسانه‌ی فقه، به‌منزله‌ی گلوگاه‌های اساسی هستند و تامل در آن‌ها می‌تواند زیربنای تحول‌های روشی را فراهم کند. مهم‌ترین این مباحث عبارت است از: ، و . ✅ چرا این سه کتاب؟ ☘استاد آیت‌الله ابوالقاسم ، از جمله پیشگامان محققینی هستند که به صورت منضبط و جامع بدین سه موضوع پرداخته و در قالب سه‌کتاب به جامعه علمی تقدیم کرده‌اند. کسب جایزه بین‌المللی علوم‌انسانی‌اسلامی به مناسبت «نظریه پردازی فقیهانه در قلمرو نسبت فقه و عقل، عرف و مصلحت» که در این سه کتاب ارائه شده است، شاهدی است بر اتقان و قوت علمی این سه کتاب. ایشان، در قالب این سه کتاب رشته فقه و حقوق اسلامی، موفق شده اند ضمن ارائه نظریه ای جامع در خصوص تعیین مناسبات فقه و علوم انسانی و اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان این‌دو ارائه نمایند. بنابراین یکی از بهترین متون مناسب برای تامل در روش‌شناسی فقه، این سه اثر ایشان است. 🌐 @ravesh_feqh 🌐 @aliebrahimpour_ir
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.pdf
283.6K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده 📌 «حق #عقل در #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیت‌الله مرتضی #مطهری 📇 نشریه مکتب تشیع - 1341 🌐 @aliebrahimpour_ir
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.pdf
348.4K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر #صدر 📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیت‌الله س
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.zip
148K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد آیت‌الله #شهیدصدر 📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روش‌شناسی فقه
📌 | 🔖 آثار در آیات و روایات، ارزشی و است و در هیچ آیه و روایتی اثر منفی و ناهنجاری به عقل نسبت داده نشده است. 📓 فقه‌وعقل، علیدوست، ص۴۹. 🌐 @ravesh_feqh