eitaa logo
دستیار محقق
192 دنبال‌کننده
79 عکس
4 ویدیو
125 فایل
برگرفته شده از مجموعه اثار و دوره های استاد شیخ عبدالحمید #واسطی #مبانی #نگرش‌سیستمی #شبکه‌هستی #روش‌تحقیق #نقشه‌راه #شبکه‌مسائل #شبکه‌نیاز #پارادایم #الگوریتم‌اجتهاد #نفوذ‌به‌موضوع #تدریس_اثربخش @salam_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
در گزاره‌های دین تعابیر زیر وارد شده است : 1) قال الصادق علیه‌السلام: مَا مِنْ أَمْرٍ یخْتَلِفُ فِیهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ‏ فِی‏ کتَابِ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَکنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ. (کافی، ج۱ ص۶۰) ترجمه: در تمام موارد اختلاف‌نظر در ، خداوند درست و غلطش را در قرآن ارائه کرده است ولی مردم متوجه نمی‌شوند. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
در گزاره‌های دین تعابیر زیر وارد شده است : 2) قال الصادق علیه‌السلام: عَلَینَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ‏ وَ عَلَیکمُ التَّفْرِیعُ. (وسائل‌الشیعه، ج۲۷ ص۶۲) ترجمه: و را ما بیان می‌کنیم و آنها بر و و روزمره‌تان برعهده شماست. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
در گزاره‌های دین تعابیر زیر وارد شده است : 3) قال الصادق علیه‌السلام: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ فِی الْقُرْآنِ تِبْیاناً لِکلِّ شَی‏ءٍ حَتَّی وَ اللَّهِ مَا تَرَک شَیئاً یحْتَاجُ إِلَیهِ الْعَبْدُ حَتَّی وَ اللَّهِ مَا یسْتَطِیعُ عَبْدٌ أَنْ یقُولَ لَوْ کانَ فِی الْقُرْآنِ هَذَا إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ‏ اللَّهُ فِیه‏ (کافی، ج۱ ص۵۹) ترجمه: خداوند قرآن را چنان قرار داد و در مورد تمام نظرش را مشخص کرده است که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید کاش راجع به فلان ، خدا نظر داده بود 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
این تعابیر به وضوح خصوصیت برتر بودن معانی گزاره‌های دین را از ارائه صِرفاً ظاهری یا ، بیان می‌کنند؛ و همچنین خصوصیت و گزاره‌ها را، ، و 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مثال-النظافه-من-الایمان-1.jpg
40.4K
شواهد نمونه و مثال : موارد زیر به عنوان مثال‌هایی برای بودن به ظاهر توصیه‌های اخلاقی فردی هستند: 1) 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مثال-استحباب-اکل-خبز-الشعیر.jpg
41.8K
شواهد نمونه و مثال : موارد زیر به عنوان مثال‌هایی برای بودن به ظاهر توصیه‌های اخلاقی فردی هستند: 2) 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
جایگاه قوانین و معادلات هستی در حل مساله : 1) برای زندگی است، ما می‌آموزیم تا روح از محدودیت‌ها خارج شود و به پهنه بی‌انتهای هستی متصل شود، ما می‌آموزیم تا به جهان های برتر و فراسوی دید مادی دست یابیم و خود را بسازیم. انسانها می‌خواهند به برسند پس باید نیازها و نواقص خود را برطرف کنند. امّا چگونه؟ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم دارای و ثابتی است. موجودات آن هریک دارای خواص و آثار منحصر به خودهستند و با دیگر موجودات فعل و انفعالاتی ضابطه‌مند دارند. ما خود جزئی از این جهان به هم‌پیوسته و قاعده‌مند هستیم و با تمام اجزاء آن ارتباط داریم (اثر می‌پذیریم و اثر می‌گذاریم). کسی که و رابشناسد می‌تواند با فراهم سازی زمینه به جریان افتادن آنها، نیروها و آثار موردنیاز خود را تولید کند و نقص خود را برطرف نماید. شناخت معادلات هستی و روش فعالسازی آنها برای دست‌یابی به اثرشان، «» است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
فرآیندی که در ذهن رخ می‌دهد تا یک مسأله حل شود : 2) مسأله مهمی‌که در این قسمت باید بررسی شود، است که در ذهن رخ می‌دهد تا یک مسأله حل شود. عموم مردم وقتی با مشکلی روبرو می‌شوند تا هنگامی‌ که مشکل را برطرف می‌کنند مراحل زیر ناخود‌آگاه در ذهنشان می‌گذرد: ۱. شناسایی نقص و : فرد وضعیت مطلوبی را که به دنبال دست‌یابی به آن است در نظر دارد، با وضعیت موجود که مبتلا به نقص و مشکل است مقایسه می‌کند و نقطه مشکل ساز را تشخیص می‌دهد (یک فهم اوّلیه از مسأله پیدا می‌کند). ۲. شناسایی قواعد و معادلات موجود در هستی: انسانها، با هایی که در به دست آورده‌‌اند به مجموعه‌ای از معادلات و قوانین موجود در هستی دست یافته‌اند لکن چون عملکرد آنها به صورت است، متمرکز و دقیق ندارند و در برخی موارد گرفتار اشتباه می‌شوند و نتایج نامطلوب می‌گیرند. وقتی مشکلی بروز می‌کند پس از تشخیص نوع مشکل (یعنی چه اثر و نیرویی لازم داریم ولی موجود نیست؟ ) به سراغ تأثیرات و توانایی‌های موجود در هستی می‌روند و با استفاده از تجربیات قبلی خود و دیگران، چیزی را که می‌تواند رفع نقص کند تشخیص می‌دهند. ۳. شناسایی نحوه استفاده از قوانین هستی برای رفع نیاز: در این مرحله، فرد به دنبال دست‌یابی به روش برقراری ارتباط بین وضع موجود (کمبود و نقص) با وضعیت کمکی (نیرو و توان اثرگذار) است تا به وضعیت مطلوب برسد. یعنی چگونه می‌توان بین منبع نیرو و موقعیت نیاز برقرار کرد که منبع نیرو اثرگذار شود و خلاء موجود در وضعیت نیاز را برطرف کند. «» و «» در حقیقت همین مرحله سوم است. دو مرحلهٔ قبل فقط زمینه ساز هستند. کسی که می‌داند چگونه از امکانات استفاده کند تا نیاز خود را برطرف کند دارای فهم کاربردی است و مسأله را حل کرده است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
نگرش کلان و نظام‌واره (شبکه‌ای یا سیستماتیک) در حل مساله : 3) منطقیین حرکت‌های سه‌گانه: شناخت مشکل جستجوی عنصری که نیاز را برطرف می‌کند برقراری ارتباط بین عنصر مطلوب و مشکل موجود ، را «» می‌خوانند. «تفکر» دامنه وسیعی است که تمام لایه از سطوح فهم و ادراک را در بر می‌گیرد. از این مرحله، تمام تلاش بر تفسیر «» متمرکز می‌شود. انسانها می‌آموزند تا بتوانند درست و کامل کنند و فکر می‌کند تا بتواند محدودیت‌‌های خود را برطرف کند و به سوی حرکت نماید. = کشف اجزاء و عناصر درونی و بیرونی موثر بر موضوع، و کشف تمام روابط ممکن و احتمالی بین آنها و کشف رابطه بهینه. برای دست‌یابی به فهم تحلیلی، نیاز به نگرش کلان و نظام‌واره (شبکه‌ای یا سیستماتیک) نسبت به موضوعات است. هر پدیده‌ای و یا هر متنی ، و شبکه‌ای‌است که مؤلف طراحی و مدل‌سازی کرده است. مفهومی‌ که در عناوین و جملات و کلمات و تصاویر بکار رفته است عناصر درونی این سیستم هستند؛ نوع مخاطب و سطح آنها و زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، زبانی و سیاسی که با آنها روبرو بوده‌اند، عناصر بیرونی سیستم هستند. بدون ‌نمی‌توان علم را برای به کار برد و به مقصود رسید. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
الگوی سیستمی و شبکه ای در حل مساله : 4) دست‌یابی به و دو مرحله دارد: و شناخت عناصر شبکه (شناخت موضوع، نیاز و امکانات موجود) و طراحی شبکه (برقراری ارتباط لازم بین عناصر انتخاب شده) 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
الگوی سیستمی و شبکه ای در حل مساله : 5) و شناخت عناصر شبکه ، دارای سه مرحله است: 1)تعریف وضعیت موجود (تعریف متغیر نیاز): چه نیازی سبب شده است که فکر به کار افتد و در‌صدد چاره برآید؟ ‌آیا این نیاز یک نیاز بسیط است یا اینکه خود از چند عنصر تشکیل شده است؟ این نیاز چقدر مهم است؟ (ضریب اهمیت نیاز) اگر مشکل حل نشود و نیاز برطرف نشود، چه تبعاتی خواهد داشت؟ آیا این نیاز یک نیاز واقعی است یا یک نیاز کاذب و ساختگی است؟ تعیین نیازهای سلبی (آنچه نمی‌خواهیم و نیاز داریم که نشود کدامند؟ ) 2)تعریف اهداف (تعریف وضعیت مطلوب): ‌تعیین هدف‌کلّی و اساسی و ضریب اهمیت آن (اگرحاصل نشود چه تبعاتی دارد؟ ) ‌تعیین اهداف میانی (اهدافی که بین وضعیت موجود و مطلوب قرار دارند و برای رسیدن به هدف نهایی زمینه سازی می‌کنند) ‌تعیین زمینهٔ اولیه (شرایط اولیه برای شروع حرکت به سوی اهداف فوق) ‌تعیین اجزاء درونی اهداف (تعریف متغیرهای درونی) ‌تعیین کمیت و کیفیت عناصر فوق (از هر کدام چقدر و با چه کیفیتی؟ یعنی عناصر فوق به صورت قابل اندازه‌گیری تعریف شوند) ‌تعیین ضریب اهمیت هر یک از عناصر فوق تفکیک بین حداقل لازم (مقداری از هدف که به هیچ وجه قابل صرف نظر نیست و باید حاصل شود) و حداکثر مطلوب ‌تعیین اهداف منفی (آنچه نمی‌خواهیم و نباید بشود) 3)تعریف ارتباطات (تعریف عناصر مرتبط با وضعیت موجود واهداف مطلوب): چه چیزهایی سبب پیدایش نیاز و مشکل شده‌اند؟ ضریب تأثیر هر کدام در پدید آمدن مشکل چقدر است؟ (تشخیص سرچشمه‌ها) چه مسائلی در اثر این مشکل به وجود آمده‌اند؟ این مشکل، چه آثاری را ایجاد کرده است؟ بر چه نقاطی تأثیر گذاشته است؟ (تشخیص آثار و نتایج) چه عناصری می‌توانند مفید باشند؟ ضریب مفید بودن هریک چقدر است؟ (تشخیص امکانات) چه عناصری می‌توانند مضر باشند و برای رسیدن به اهداف مانع ایجاد کنند؟ ضریب مانعیت هر یک چقدر است؟ (تشخیص موانع) بررسی فعل و انفعال هریک از متغیرها با یکدیگر: یعنی کلیه ارتباطات محتملِ عناصر درونی با هم، عناصر بیرونی با هم، عناصر درونی و بیرونی نسبت به یکدیگر فهرست شود. و کمیت و کیفیت اثرگذاری آنها بر یکدیگر مشخص شود. (تشخیص ارتباطات) قوانین‌خلقت که سرمنشأ تک‌تک این ارتباطات هستندمشخص‌شده، فعل وانفعال این قوانین با یکدیگر تعریف‌شود. (تشخیص‌معادلات وقوانین‌حاکم برارتباطات) چه تغییراتی در این ارتباطات می‌توان ایجاد کرد؟ (بهبود امکانات) ‌چه ارتباطات جدیدی را می‌توان ایجاد کرد؟ (توسعهٔ امکانات) ‌ایجاد تغییر عناصر و ارتباط آنها یا ایجاد عناصر و ارتباطات جدید چه آثار مثبت و منفی می‌تواند داشته باشد؟ (بررسی هزینهٔ تغییر) 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
الگوی سیستمی و شبکه ای در حل مساله : 6) و طراحی سیستم دارای دو مرحله است: 1)تعیین تمام احتمالات ممکن برای حل مشکل (مدل سازی اولیه) تعیین حداقل عناصر و ارتباطات لازم که نمی‌توان از آنها صرف نظر کرد (شاخص پایه) ‌تعیین عناصر و ارتباطاتی که باید حذف شوند (موانع) ‌پاسخ به سؤالاتِ: چه چیز، توسط چه کس، تحت چه شرایطی، در چه مکان و زمانی و چگونه باید انجام شود تا نیاز برطرف شود و هدف حاصل شود؟ 2)مدل سازی (تعیین ترکیب عناصر و نوع ارتباط آنها برای رسیدن به مطلوب) بررسی هزینهٔ‌ هر یک از راه حل‌ها ‌رعایت اصل بیشترین تأثیر بوسیله کمترین هزینه و زحمت ‌انتخاب بهترین راه حل و راه‌حل‌های جایگزین احتمالی ‌تدوین الگوی اجراء و اقدام به صورت زیر: تعیین نقطهٔ شروع زمینه لازم برای شروع محرک لازم برای شروع انجام دهنده کار و شرایط آن کیفیت و کمیت کار مراحل کار نتایج مورد انتظار در هر مرحله نقاط توقّف و شرایط آن محرّک مجدّد شرایط اتمام کار نقطه پایان بازنگری و ارزیابی اصلاح نقاط ضعف، تقویت نقاط قوّت ایجاد زمینه لازم برای انجام حرکت‌های جدید 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
خلاصه دستورالعمل تفکر سیستمی برای حل مساله: 7) روش تفکر شبکه‌ای (سیستمی) ‌را می‌توان در چند دستور العملِ زیر خلاصه کرد: مشکل و نیاز را پیدا کن. هدف خود را مشخص کن و اهمیت آن را تعیین کن. هر چیزی که احتمال دارد با این هدف ارتباط داشته باشد شناسایی کن. کمیت و کیفیت ارتباطات فوق را مشخص کن. مجموعه ارتباطات را با هم ارزیابی کن. بهترین راه را برای ارتباط بین امکانات و نیازها انتخاب کن. راه حل را اجراء کن. نتایج را ارزیابی کن. نقاط ضعف را برطرف نما و دوباره آن را اجراء کن. ‌و عملکرد نظام‌واره که محصول دید کلان و جامع نسبت به موضوعات است سکوی یک جهش علمی‌ و عملی به سوی حقایق هستی است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
چگونگی و روش دست‌یابی به فهم استدلالی و نقادانه : 8) هر فهم و برداشتی از متن ، ‌یک است؛ انسان در هر انتخابی با گزینه‌های متعدد روبرو است که از بین آنها باید مواردی را دهد. هر انتخابی یک ترجیح است و هر ترجیحی نیاز به دارد. ما در هر و انتخاب با سؤالات زیر روبرو هستیم: چرا این مورد را انتخاب کردید؟ به چه دلیل اینگونه تصمیم گرفتید؟ آیا راه دیگر و انتخاب دیگری وجود نداشت؟ آیا برداشت دیگری بهتر نبود؟ آیا فکر می‌کنید برداشت خوبی داشته‌اید؟ قضاوت‌ها و ما یک تصمیم است. وقتی درباره چیزی به می‌رسیم و اظهار نظر می‌کنیم یعنی راجع به درست یا غلط بودن آن یا برقرار کردن ارتباط با آن به یک تصمیم و انتخاب رسیده‌ایم. ما دو مرحله را در پیش داریم و باید دو چیز را ثابت کنیم: 1) تصمیم (یعنی روش صحیحی را در تصمیم گیری اتخاذکرده‌ایم و تصمیم ما با حقایق هماهنگ است) 2) بودن تصمیم (تصمیم ما بهترین انتخاب از بین انتخاب‌های ممکن بوده است و دارای مفیدترین آثار است) 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مرحله اول: اثبات یا نقد درست بودن یک : 9) این مرحله با عناصر و اجزاء مدلی که بر اساس آن تصمیم سازی شده است سروکار دارد. مشکلات و نقدهایی که در این مرحله احتمال دارد به وجود بیاید عبارتند از: اشتباه در تشخیص اجزاء و عناصر موثر در سیستم اشتباه در تشخیص ضریب اهمیت این عناصر اشتباه در تشخیص نوع رابطه بین عناصر وقتی کسی به صحت تصمیم ما اعتراض می‌کند، عکس العمل منطقی ، این است که روندی را که در مرحلهٔ تحلیل و ترکیب طی کرده‌ایم، بازگو کنیم و انسجام مدلِ تصمیم‌سازِ خود را توضیح دهیم ؛ و عکس العمل منطقی فرد مقابل این است که در یکی از سه محور فوق ، اشتباه ما را نشان بدهد. در هر دو حالت کاری که باید انجام شود به صورت زیر است: 1) “تصمیم” به عناصر تشکیل دهندهٔ آن +ارتباطات بین عناصر 2) هر عنصر و هر رابطه با یک جمله گویا و شفّاف (دارای موضوع و محمول و نسبت بین آن دو) 3) تک‌تک جملات و ارزیابی ارتباط بین جملات (یعنی آیا بین موضوع و محمول در هر یک از جملات رابطه ادعا شده برقرار است یانه؟ ) 4) جملات ارزیابی شده با یکدیگر و رسیدن به مدلی که تصمیم بر اساس آن گرفته شده است. فعالیت اصلی در محور سوم انجام می‌یابد و محورهای دیگر، زمینه‌ساز یا نتیجه‌گیر هستند. آنچه در این قسمت باید انجام ‌شود ، مقایسه رابطه بین موضوع و محمول با ثابت و کلّی است ، معادلاتی که از آنها تعبیر به می‌شود (بدیهیات اولیه و ثانویه) + مقایسه با قرائن موجود در جوانب مختلف داخلی و خارجی موضوع و محمول محقق باید بتواند موارد زیر را تشخیص دهد و گزاره‌های بیان شده در یک گفتار یا نظریه را به صورت زیر تحلیل کند (مهارتِ تحلیل محتوا): جملات بیانگر که این گفتار یا نظریه پاسخگوی آن است. جملات بیانگر مؤلف یا گوینده جملاتی که است. جملاتی که مطلب است. جملات بیانگر و نتایج مؤلف در هر یک از محورهای پنجگانه فوق، سه گونه جمله می‌تواند وجود داشته باشد: ‌جملاتی که بیانگر مؤلف است. ‌جملاتی که بیانگر مؤلف است. ‌جملاتی که بیانگر و مؤلف است. محقق باید نقشه مطلب را با توجّه به محورهای فوق ، تدوین کند و در هر نقطه ، جمله یا جملات مربوط به آن را بیابد و آنها را به صورت قالب‌های سلسله‌وار منطقی درآورد.در این صورت است که پیام متن را گرفته و می‌تواند از آن برای استفاده کند. کشف مفاهیمِ موجود در متن و رابطهٔ‌ بین آنها ، فهم را ایجاد می‌کند. سطوح مختلف فهم، بستگی به عمقِ تجزیهٔ مفاهیم و کشف رابطه‌ها دارد، هر چه رابطه‌ها به بدیهیات و سرچشمه‌ها و معادلات کلّی نزدیک‌تر شوند، سطح فهم عمیق‌تر می‌شود و آن در زندگی بیشتر می‌گردد 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مرحله دوم: اثبات یا نقد 10) این مرحله با عناصر و اجزاء مدلی که بر اساس آن تصمیم‌گیری شده است سروکاردارد. در قسمت “ و ترکیب”، مراحلی را برای مدل سازی طی کردیم. مراحل نهایی در مدل سازی عبارت بودند از: تشخیص عناصر از سیستم و موثر بر سیستم تعیین بین عناصر داخلی و خارجی ورابطه آنها با هدف تعیین کلیه ارتباطات ممکن و محتمل برای رسیدن به هدف انتخاب راه و ارتباط. مشکلات و نقدهایی که در این مرحله احتمال دارد به وجود بیاید عبارتند از: اشتباه در تشخیص اجزاء و عناصر موثر بر سیستم اشتباه در تشخیص ضریب اهمیت این عناصر اشتباه در تشخیص نوع رابطه بین عناصر اشتباه در تشخیص تمام رابطه‌های ممکن و محتمل اشتباه در تشخیص بهترین و مناسب‌ترین رابطه کلیه مراحلی که در قسمت قبل مطرح شد در این قسمت نیز باید انجام شود. در این قسمت یک مرحلهٔ دیگر نیز وجود دارد: بررسی و مطالعهٔ تطبیقی یعنی مقایسه مُدل‌ها و سیستم‌هایی که مربوط به یک موضوع مشترک هستند ، ولی تصمیمات متفاوتی را تولید کرده‌اند و الگوهای مختلفی را برای رفع نیاز ارائه داده‌اند و هر یک مدّعی هستند. کوتاه‌ترین مسیر برای کشف نقاط ضعف و قوت یک اندیشه یا رفتار، مقایسهٔ آن با اندیشه‌ها و رفتارهای مشابه است. در بررسی‌های تطبیقی، به سرعت می‌توان موارد اختلاف را تشخیص داد و به دنبال علت اختلاف گشت. اگر هر متن با متن مشابه از مؤلفی دیگر مقایسه شود می‌توان براحتی به نقاط ضعف و قوت متون پی برد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
چگونگی و روش دست‌یابی به : 11) برای دست‌یابی به فهم خلاق، که و کننده است ، نیاز به تعمیم ، عبور از مصادیق وکشف ملاک‌هاست. و کمال، استفاده از تجربیات گذشته برای است ؛ یک حرکتِ آگاهانه به سوی . اغلب مردم در جریان زندگی روزمره‌ای که خود آن را نساخته‌اند ، غرق شده‌اند. جامعه و عموم مردم به سمت و سوی رفع مادّی می‌کنند. کلیه فعالیت‌های انسانی در این چرخه گرفتار شده ، زمینه توجّه به نیازهای دیگر و حقایق برتر باقی نمی‌ماند. و ، ابزار جهش به سوی حقایق نهفته در است ؛ معادلات و قوانینی که در دید قرار دارند ، امّا همان قدر حقیقی هستند که زمینی که روی آن قدم می‌گذاریم حقیقی است. تفکر خلاق دارای دو مرحله است: ۱. و پیشگیری از موارد نامطلوب ۲. و ایجاد زمینه برای دست‌یابی به ایده‌آل‌ها 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مرحله اول : و پیشگیری از نامطلوب‌ ها: 12) اذهان را به خود مشغول ساخته است امّا برخی افکار و نظریات که می‌دانند به همان دلیلی که این مشکل در این مقطع به وجود آمد ، می‌تواند در دوباره به وجود بیاید، فکر و نظر خود را به گونه‌ایی طراحی می‌کنند که افق دید به وضعیت فعلی محدود نشود و برای شکل دادن به آینده نیز می‌کنند (توجّه به تجربیات گذشته + مطالبات آینده). دست‌یابی به معادلات موجود در هستی (مادی و معنوی، فردی وجمعی) زمینه‌ساز موفقیت انسان در زندگی است. با استفاده از این معادلات که هستند می‌توان مصادیق و جریانات بعدی را تشخیص داد. سیستم و مدلی که بتواند موقعیت‌های آتی را پیش‌بینی کند و عملکرد خود را تنظیم کند تا مبتلا به بحران نشود و خود را ادامه دهد، یک است. تفکر خلاق پاسخگوی سؤالات زیر است: چه در آینده به وجود خواهد آمد؟ در آینده چه وجود خواهد داشت؟ چگونه این نیاز را می‌توان کرد؟ چگونه می‌توان به سوی مراحل بعدی کرد؟ 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
مرحله دوم : و تغییر دادن موقعیت‌ها برای دست‌یابی به ایده‌آل‌ها: 13) در این قسمت، فکر و نظریهٔ تولید شده به دنبال پیش‌بینی آینده و هماهنگ شدن با عوامل آن نیست، بلکه به دنبال و ایجاد عوامل مطلوب و مورد نظر خود است و از آنجایی که آینده مورد نظر باید یک واقعیت باشد و نه یک توهّم و ، ملاحظه وضعیت موجود و عناصر سازنده آن ضرورت دارد تا با ایجاد تغییر در این عناصر و با تولید عناصر جدید بتوان وضعیت ایده‌آل را فراهم ساخت مراحل زیر حداقل کاری است که در یک سازنده انجام می‌شود: تدوین (با ملاحظه کل بشریت در تمام ابعاد، در تمام مناطق جهان و در طول چندین نسل) وضعیت موجود با وضعیت مطلوب استخراج عناصر مفید و عناصر مُضر برای تحقق وضعیت مطلوب تعیین یا تولید عناصر لازم و غیر موجود در وضعیت فعلی تعیین نهایی آنچه باید تغییر یابد و آنچه باید جایگزین شود سیستم سازی برای فعال کردن عناصر فوق (با ملاحظه تدریج لازم در محور زمان و مکان) به نظرشما تدوین اهداف آرمانی، نیاز به چه حجمی‌ از اطلاعات و چه عمقی از آگاهی دارد؟ اشراف بر انسان ، جهان، جامعه، تاریخ و زمان از عهده چه کسی بر می‌آید؟ بیایید آرمانها را از خدا بگیریم و راهبردهای رسیدن به آنها را از پیام‌آوران او بخواهیم و با فهم خلاق به دنبال تشخیص راهبردهای تغییر وضعیت موجود و خلق شرایط زمانی و مکانی مطلوب باشیم و خود را در دام هماهنگی با شرایط زمانی و مکانی که دیگران با تفکرات نفسانی خود برای ما ساخته‌اند نیندازیم. می‌گویند: جهانی فکر کن ، همگانی بیندیش ، منطقه‌ای و فردی نباش. بگوییم: هفت آسمانی فکر کن ، فقط این جهانی نباش ؛ ابدی بیندیش، محدود به زمان نباش ؛ تمام لایه‌های وجود انسان را ببین ، فقط جسمانی نباش ؛ تمام مخلوقات را ببین ، فقط انسان را در نظر نگیر. می‌گویند: بیاموز تا بر طبیعت مسلط شوی. بگوییم: بیاموز تا با همراهی طبیعت به حقیقت متصل شوی. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
: وارم آپ یا گرم کردن قبل از تمرین نقش کلیدی در کیفیت ورزش و جلوگیری از آسیب دیدگی دارد. این دو روز کلیدواژه نگرش و تفکر سیستمی را به اصطلاح وارم‌آپ کردیم تا ان شاءالله جلسه کارگاه این هفته را به نگرش و تفکر شبکه ای و سیستمی بپردازیم 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
|شبکه| |سیستم| : ، مجموعه‌ای بهم‌پیوسته از « » است که هدف واحد یا اهداف متعددی را پوشش می‌دهند؛ و « » مجموعه‌ای از عناصر است که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و برای تحقق یک هدف واحد در تلاش‌اند. در هر شبکه، تغییر یک جزء بر دیگر اجزاء و بر کلّ، تأثیردارد و هیچ‌یک از عناصر، اثر مستقل و جدا از مجموعه ندارند. بعضی اوقات اصطلاح «شبکه» معادل با اصطلاح «سیستم» به کار می‌رود. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
|شبکه| |شبکه هستی| |انسان شبکه‌ای| |عدل شبکه‌ای| |زندگی شبکه‌ای| = مجموعه اجزاء بهم پیوسته که به طور مستمر در حال تبادل اثر با یکدیگر هستند. = نقشه عالم وجود به صورت نقاط و روابط بهم‌پیوسته که جایگاه هر موجودی در آن مشخص شده است. = ملاحظه انسان در ضمن شبکهٔ هستی و بررسی موقعیت او در روابط عالم وجود. = بررسی حق و تکلیف هر پدیده در حال ارتباط با شبکه هستی. = تنظیم برنامه زندگی بر اساس حرکت در شبکه هستی. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطه عرفان با حل مساله ؟ رابطه عرفان با تفکر سیستمی ؟ رابطه عرفان با سبک زندگی ؟ رابطه عرفان با سطوح فهم و ادراک ؟ « » به عنوان یک « » عبارتست از: شهود قلبی وجود بی‌نهایت خداوند (مقام ولایت) و به عنوان یک « » عبارتست از: جاری ساختن ارادهٔ خداوند به جای ارادهٔ خود و جایگزین کردن ادراک او به جای ادراک خویش و به عنوان یک « » عبارتست از: تلاش علمی و عملی برای دست‌یابی به نگرش توحیدی به تمام موجودات = احساس حضور حقایق فوقانی در قلب و دل = عرفان بر اساس مبادی تصوری و تصدیقی متخذ از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام که در چهارچوب فقه و اخلاق جاری است و به اسرار الاعمال و بواطن نظر دارد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
|عقل| |عقلانیت| |رشد عقلی| |عقل جمعی| = رتبه ای از روح که توان عبور از ابعاد مادی ، و انتزاع و ادراک کلیات را دارد = مبتنی کردن باورها بر شواهد و استدلال‌های موجّه = مبتنی کردن تصمیمات و رفتارها بر اساس ادراک نفع و ضرر توسط عقل = تلاش برای گسترش حیطه ادراک و کشف عالم وجود + تلاش برای برای گسترش تشخیص نفع و ضررها به صورت برآیندی = برآیند تجارب ادراکی و عملی یک مجموعه یا یک سازمان یا نخبگان یک ملت 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar