گزارش روز سوم #دوره_مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
در جلسه اول با موضوع اندیشه اجتماعی امام خمینی ره، استاد حجت الاسلام مهدیان به بررسی اندیشه اجتماعی حضرت امام و جایگاه مردم در آن پرداخت. ایشان ضمن تبیین اهمیت رشد و قیام مردم، تفاوت های مردم سالاری و دموکراسی بیان نموده و نظریه تعین بخش بودن رأی مردم در تئوری مردم سالاری دینی را تبیین کردند.
در جلسه دوم با موضوع اخلاق، استاد حجت الاسلام عالم زاده نوری ابتدا به معرفی مکاتب مختلف در اخلاق نظری پرداختند. در این بررسی روش هر مکتب بیان و کتب شاخص اخلاقی آن مکتب معرفی شد. سپس به نقد این مکاتب اخلاقی پرداختند که مهم ترین نقد این است که یا فقط اخلاق فردی را می پردازند و یا اگر به اخلاق اجتماعی هم می پردازند باز هم به اخلاق ارتباط فرد با بقیه افراد جامعه می پردازند، در حالی که نو آوری امام ارتقای اخلاق به لایه های چهارگانه زیر بوده است: 1. اخلاق اتباط فرد با جامعه بما هو جامعه 2. ارتباط فرد با آینده تاریخ (رسالت تاریخ) 3. ارتباط فرد با ولی (ولی فقیه یا ولی معصوم)4. ارتباط فرد با صنف خودش
در جلسه سوم با موضوع فقه؛ استاد حجت الاسلام سید علی موسوی ضمن بیان قرائت های غلط و ناقص از مکتب فقهی و اصولی امام خمینی، شاخصه های اصلی فقه امام خمینی را معرفی کردند. ایشان به تطورات فقه شیعه و مخصوصا اتفاقاتی که تحت تأثیر مشروطه برای فقه معاصر افتاده است، پرداختند و اثر شکست انقلاب مشروطه را در استعمار زده شدن فضای فقهی و اصولی نجف بیان فرمودند.
اشاره داشتند که این فقه از فروعات، به سمت اصول می رسد. در حالی که فقه امام علاوه بر این، با پشتوانه های نگاهای بنیادین فلسفی و عرفانی، فقهی از بالا به پایین نیز هست. همچنین فقه امام، عملگرا و عینی و در دل واقعیات اجتماعی است. در پایان روش خاص امام خمینی را با مورد کاوی کتاب ولایت فقیه امام نشان دادند و وجه تمایز آن با روش بقیه فقها در استنباط را بیان فرمودند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بخشی از مطالب منتشره در کانال:
#بیانات_اخلاقی از #استاد_امینی_نژاد :
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
📖 #کلام_استاد گزیده ای از بیانات #استاد_یزدانپناه در زمینه های فلسفی و عرفانی:
https://eitaa.com/fvtt_ir/808
📝سلسله یادداشت های #اندیشه_آزاداندیشی از #استاد_فلاح :
https://eitaa.com/fvtt_ir/697
🔑سلسله بحث های #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی از #استاد_یوسفی :
https://eitaa.com/fvtt_ir/708
💡سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه استاد #اسدپور :
https://eitaa.com/fvtt_ir/719
💫سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت از #استاد_فلاح_شیروانی :
https://eitaa.com/fvtt_ir/639
و بسیاری مطالب مورد استفاده و مفید دیگر...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
🔹 یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/855
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 ) (ادامه یادداشت پنجم)
🔸3ـ انسان با عطشهای فطری و غریزی آفریده شده است. غریزه نه میتواند انسان را تفسیر کند و نه میتواند او را راضی نگهدارد. آن که عالیترین تفاسیر را و خوشترین حالات را برای بشر به ارمغان خواهد آورد فطرت بشری است. از آنجا که انسان جان در گرو میثاق فطرتی الهی دارد که با یادآوری آن در کلبۀ جانش چون پرتو خورشید زنده میشود، تنها با فطرت الهی معنای خود و معنای زندگی را در مییابد و در برابر خلقت خدای مهربان سرتعظیم فرود میآورد.
«إِنَّمٰا تُنْذِرُ مَنِ اِتَّبَعَ اَلذِّكْرَ وَ خَشِيَ اَلرَّحْمٰنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ.»﴿يس، 11﴾
و در طول تاریخ، فطرت بشری نه دست از سر انسان برداشته است و نه در فردای حیات او نیز دست برخواهد داشت.
🔘به خاطر همۀ این جهات آزاداندیشی ـ به عنوان یک شعار دلانگیز و یک ضرورت تعالی ـ نیز در چمبرۀ مقدورات و اقتدارات دین فطری و توحیدی است و توسط هیچ کانون دیگری به درستی قابل تعریف، تفسیر و تأمین نخواهد بود؛ یعنی از منظر فلسفی نیز اساساً ممکن نیست از هیچ پایگاه معرفتی غیرتوحیدی بتوان مبنایی برای آزاداندیشی مترقی آورد.
جهان منتظر تفسیر آرزوهای خود توسط خداوند آرزوآفرین است. دل انسان از این همه انس و دوستی با غیرخدا و دوری از رفیق اعلی پژمرده است و زندگی او به آتش مسکنت کشیده شده است. هرچه با عقل خودبنیاد فراآورده یا بنبست است یا ناقص است. اینک نجات او در به صدا در آمدن صلای ملکوت است.
🔘«يكى از مسائل مهم در عصر ما مسئله تعارض ميان ارزشهاى فردى از قبيل آزادى اراده، آزادى انديشه، استقلال و حق حاكميت بر خود و بر كار خود و محصول كار خود ـ كه لازمۀ همه اينها گرايشهاى فردى و يا انديويدواليسم است ـ و ميان ارزشهاى اجتماعى از قبيل تساوى، وحدت، برابرى، برادرى، ايثار، خدمت است كه لازمهاش گرايشهاى اجتماعى يا سوسياليسم است. در اينجا دو مكتب و دو قطب مختلف در برابر يكديگر قرار گرفتهاند: مكتبهاى فردگرا و مكتبهاى جامعهگرا. اگزيستانسياليسم و همچنين مكتب امثال روسو فردگراست و مكتبهاى سوسياليسم جامعهگرا. برخى مكتبها مىخواهند ميان اين دو جمع كنند، ولى به عقيده ما جمع ميان اين دو جز از طريق مكتب معنوى جامعى امكانپذير نيست.»(يادداشتهاي شهيد مطهري، ج9، ص408)
✳️نتیجه :
🔻1.. باید انقلابیون ـ که در واقع زمینههای سلیسترین، متعادلترین، عاقلانهترین و فطریترین قرائت از دین را در اختیار دارند ـ خود را همچنین پرچمدار آزاداندیشی پخته و پرشور در کشور ببینند و با مجاهدتهایی که به آن عادت دارند خود را به چنین مرتبتی برسانند.
🔻2.. همانطور که حوزه مادر انقلاب اسلامی است و با توجه به این که آزاداندیشی مسانخت جوهری و تساوی ماهوی با انقلابیگری اسلامی دارد، باید حوزۀ علمیه قطب اندیشیدن و فرهنگسازی آزادی و آزاداندیشی در این کشور و جهان اسلام بشود؛ یعنی قطب علمی و فرهنگی این ضرورت بزرگ.
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT)
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt
⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔶 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
🔘 من معتقدم طلبه ای که می خواهد کار بکند اولین چیزی که هست باید از نظر علمی جدی کار کند، سهل انگاری، کار را حل نمیکند. الان حتما دیدید کسانی هستند مقاله می نویسند، کار می کنند، در بحث های بسیار روزآمد نظر می دهند، ولی هیچ به درد نظام و به درد جمهوری اسلامی نمی خورد، چرا؟ چون علمیت لازم نیست، در کار خودش ملا نشده بود؛ بنده خدایی به یکی از اساتید گفته بود که آقا شما به مسائل حاکمیتی بپردازید، گفته بود می خواهم بپردازم اما چکار کنم، از کجا شروع کنم، البته ایشان احساس تحیر می کرد، چرا؟ من معتقدم ایشان یک بازو را برای خود ایجاد کرده و آن فضا حوزوی بود، اما یک بازوی دیگر که باید ایجاد می کرد را ایجاد نکرد، اگر قرار بود شما بیایی در صحنه ی حاکمیتی و اجتماعی نظر بدهید، باید یک صلاحیتهای لازم را هم این طرف ایجاد میکردید (صلاحیت ها منظورم صلاحیت های علمی است) ما باید آن را هم ایجاد می کردیم و نکردیم، این باعث می شود که ایشان دست خالی بماند.
🔘ما الان رهبر معظم انقلاب را که می بینیم یا حضرت امام را می بینیم، بعضی از این افرادی که در این زمینه در صحنه های اجتماعی هم ورود کردند، اگر پایه ی فقهی اش قوی نباشد، درست نمی شود، یک بال دیگری هم باید می داشت، یک بازوی دیگری هم باید می داشت مثلاً ندارد، اینجاست که من عرض میکنم که باید تمام آن جوانبی که در کار و در رشته خود نیاز دارد را داشته باشد، هر طلبه ای، باید از اینجا شروع کنند، "ملا شدن، یعنی اولاً آن بازوی اول درست باشد، ثانیا یک بازوی دیگر هم اضافه بشود". من می بینم غالب افراد بازوی اولشان را هم درست نمی کنند، یعنی فضای حوزوی اش عمیق نیست، او هیچ گاه نمی تواند نظر بدهد، اصلاً نظرهایی هم که می دهد نظرهای جدی ای نیست. بنده تقاضایم از سروران این است، اگر می خواهید کار کنید، درس هایی که اصطلاحاً ما الان می گوییم اینها که خب جدی نیست، نه، به نظرم شیوه ی درس خواندن را آدم تغییر بدهد، همه چیز جدی می شود.
🔵پیاده سازی :#امیرحسین_سعیدی_صابر
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #مؤلفه_هاي_مكتب_عرفاني_ناب_و_برتر 🔴 #بخش_1 https://eitaa.com/fvtt_ir/808 🔴 #بخش_2
✅ #کلام_استاد
☑️ #مؤلفههاي_مكتب_عرفاني_ناب_و_برتر
🔴#بخش_2
🔘چنين مکتب برتري را منطقاً بايد در اديان الهي جستجو کرد؛ زيرا روشن است که خدايي که انسان را آفريده و نسبت به وي و تار و پود وجودش شناخت حقيقي دارد، ميتواند راه وصول و معرفت را به وي بنماياند. در اين ميان، معنويت بر آمده از اسلام، به دليل خاتميت و کمال نهايي اديان الهي، نهايتِ مقصود را در اين زمينه فراهم نموده است. باطن معنوي اين دين کامل الهي، در قرآن و تعاليم رسول اکرم و امامان معصوم به همگان عرضه شده است. از اينرو تعاليم عرضه شده در اين کتاب آسماني و حقايق بيان شده توسط حجج الهي، ميتواند معيار بررسي ساير مکاتب عرفاني باشد. بنابراين، شايسته است مؤلفههاي بنيادين مکتب عرفاني اهلبيت که همان مکتب عرفاني رسول اکرم و قرآن کريم است، مورد مداقه قرار گيرد تا بتوان از آن به عنوان مکتب عرفاني ناب برتر و باقي، به سان معيار بهره برد. و از اين طريق، انحرافات ساير مکاتب عرفاني ديگر را دريافت.
🔘مؤلفههاي بنيادين اين مکتب نوراني عبارتند از:
1⃣راه اصلي به سمت خدا راه بندگي و عبوديت محض و عشق به خدا و عبادت احراري است. بايد در اين مسير، تسليم کامل او بود، از هر گونه انانيت و دنياخواهي و نفس پرستي دست کشيد و در پي رضوان الهي حرکت و با او معامله کرد و در نهايت خواهان کمال انقطاع از غير و شيريني لقاء او و عزّ قدس و معدن عظمت او بود. معنويت حقيقي را بايد در شيفتگي به حضرت حق و اشتياق و ولع به ذکر او و دستيابي و نيل به اسماء او و محل قدس او جستجو کرد. بنابراين، بر اساس تعاليم و سخنان اهلبيت عصمت و طهارت چنين معنويتي است که ميتواند انسان را به وصول حق رهنمون شود. روشن است كه در اين مکتب خودخواهي، دکانداري، دنياخواهي، تعصبات سلسلهاي، تعشقات نفساني و حتي خودمحوري مدرن، هرچند به نام عرفان پذيرفته نيست، چرا که اين امور در حقيقت از روح عرفان جدا و دکاني کجراهه بيش نيستند.
2⃣معرفت ناب در مکتب اهلبيت در باب خدا اين است که حقيقت هستي از آن اوست. او نامحدود و بي انتها و محيط به همه است. بيآنکه حلول کند، دل هر ذره و مکاني را پر کرده است. داخل در هر شيئ است، بيآنکه با او ممزوج شود، خارج از هر شيئ است بيآنکه از او جدا باشد. جدايي به نحو عزلي در حق او منتفي است. او به وصف احاطه و اقتدار از همه جداست. او واحد احد و يگانه بسيط است. در همّ عالم به هر کجا که رو کنيم وجه اوست. همه جا فقط اوست که ظاهر است و باطن. در شدت ظهورش باطن و در نفس بطونش ظاهر است. با اسماي حسنايش، عالم را پديد آورده و با اسمايش، عالم را پر کرده، در آن کار ميکند. هر فعلي، فعل اوست. همه چيز از او ناشي ميشود. همه بنده اويند و در همه اشياء حاضر است. به همه اشياء نزديک است. بين انسان و قلبش حايل است. بر اين اساس، به روشني ميتوان گفت: آن عرفاني که از حلول يا تثليث و مانند آن سخن ميگويد، يا در جهان مدرن خدا را از اطلاق و احاطه و هيمنه مياندازد، به بيراهه رفته است.
3⃣مسلماً اين راه بدون هاديان حقيقي و راهبران باطني ميسور نيست؛ اينان که همان انبياء و اوصياي خدا و ائمه معصومين هستند، خود، اين راه را به مدد حق طي کردهاند و مقرب درگاه او و صاحب اسم اعظم الهي هستند و از حيات برتر معنوي برخوردارند. اين حجج الهي، واسطه آسمان حق و زمين حقاند. راه معنويت و توحيد بدون اين ابواب الهي بسته است. ديگران لازم است با راهبري و عنايت اين مقربان درگاه الهي، راه باطن را بپيمايند؛ چه اينکه بخشي از انديشه امامت به اين معنا اشاره دارد. از اين رو، حفظ معنويت اسلام، پس از رسول اکرم بر عهده ائمه معصومين است. اساساً لازمه قهري انديشه معنويت ناب، انديشه امامت و قطب باطني است. آن مکاتبي که ولايت و تولي اين حجج الهي را نميپذيرند، به بيراهه ميروند.
⏪ادامه دارد....
#استاد_یزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
🔷موضوع فلسفه و عرفان
🔹موضوع فلسفه، مطلق وجود است از حق تعالى تا آخرين مراتب وجود، و موضوع علم عرفان و عرفان علمى وجود مطلق است يا بگو حق تعالى است و بحثى به جز حق تعالى و جلوه او- كه غير او نيست- ندارد. اگر كتابى يا عارفى بحث از چيزى غير حق كند نه كتابْ عرفان است و نه گوينده عارف است، و اگر فيلسوفى در وجود به آن طوركه هست نظر كند و بحث نمايد نظرش الهى و بحثش عرفانى است و همه اينها غير از ذوق عرفانى است كه از بحث به دور است و غير، از آن مهجور، تا چه رسد به شهود وجدانى و پس از آن نيستى در عين غرق در هستى «ادْفَعِ السِّراج كه شمس طالع شد».
📝صحيفه امام ج18 / 452
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #مؤلفه_هاي_مكتب_عرفاني_ناب_و_برتر 🔴 #بخش_1 https://eitaa.com/fvtt_ir/808 🔴 #بخش_2
✅ #کلام_استاد
☑️ #مؤلفههاي_مكتب_عرفاني_ناب_و_برتر
🔴#بخش_3
⏩ادامه بخش قبل:
4⃣يکي از لوازم طبيعي سه مؤلفه نخست، اين است که انسان شرايع الهي را و در نهايت، شريعت ختمي و دستورات اين دين توحيدي را بپذيرد و بر اساس روح بندگي و عبوديت، اطاعت از خداي واحد احد و تعبد دقيق و سرسپردگي پر طراوت به شريعت و دستورات آن داشته باشد. بيمعناست كسي بخواهد به محبوب حقيقي، يعني خداوند سبحان برسد، ولي دستورات او را اجرا نکند، عدم اجراي دستور خداي آگاه به بنده و راه بندگياش، نتيجهاي جز گمراهي و ضلالت ندارد. آن عرفاني که دعوت به لااباليگري و عدم پذيرش شريعت يا رياضتهاي غيرشرعي و بدعتهاي بي معني ميکند و يا اينکه سقوط شريعت را در مقاطع از سلوک توصيه مينمايد، يقيناً جز ضلالت نصيبي نخواهد داشت.
5⃣ يکي از ابعاد وجودي انسان، بعد اجتماعي و سياسي اوست. صحنه اجتماع و سياست هم صحنه بندگي و پيادهسازي دستورات محبوب حقيقي است. اساساً همه صحنههاي زندگي براي مکتب ناب عرفاني، معني بندگي و حضور و مراقبه و معامله با اوست و صحنه اجتماع و سياست از اين قاعده مستثني نيست، بلکه راه بسط معنويت، ورود در صحنه سياست در سايه معرفت توحيدي و سلوک معنوي است. همان گونه که رسول اکرم و امامان معصوم و انديشه ناب امامت، در بعد ظاهري به آن تأکيد کرده است. اساساً قوت ولايت باطني مبدل به دستگيري از خلق و راهبري خلق در صحنه سياست و حکومت ميشود. آن مکتب عرفاني که قواعدش اجازه ورود در صحنه سياست و اجتماع نميدهد، بلکه آن را به طور مطلق مانع ميداند و يا دعوت به معنويت به طورکلي منعزل از جامعه و سياست مينمايد، از عرفان ناب فاصله گرفته است.
6⃣ فطرت انساني بر پذيرش عقل و عقلانيت و علم است؛ آن عقل و علمي که سره و سليم و نوراني باشد و راه را بر توحيد ناب و معنويت پاک نميبندد. اساس هستي بر عدل و حکمت و معنويت و شهود و عشق است و فطرت انسان نيز هماهنگ با نظام هستي است. بنابراين، نفي علم و معرفت و عقل، نفي حقيقت هستي است که در حقيقت نفي معنويت حقيقي خواهد بود. در مکتب اهلبيت و مکتب اسلام عقلانيت در کنار معنويت و علم حصولي در کنار شهود مطرح است. اين دو در اين مکتب جدايي ناپذيرند. آن مکتب عرفاني که عقل گريزي را پايه تعالم خود قرار ميدهد و بيمهري به عقل را سر لوحه کار خود قرار ميدهد، از عرفان ناب فاصله گرفته است.
7⃣ اخلاق نيک يکي از ابعاد فطري انسان است و اساس عالم بر پاکي و عدالت و احسان بنا شده است و فطرت انسان با نظام احسن هماهنگ است. عرفان ناب، اخلاق پاک، به ويژه اخلاق برخاسته از توحيد را مقدمه وصول ميشمارد و در پايان، اخلاق الهي را ثمره وصول معرفي ميکند؛ همان گونه که بعثت نبي خاتم براي تکميل اخلاق بوده است. و اهلبيت همواره به اخلاق نيک و فضايل پسنديده دعوت ميکردند. اين حجج الهي، خود اين فضايل پسنديده را به کمال و تمام آن در خود پياده کرده بودند. آن عرفاني که به اخلاق به طورکلي بي مهري ميکند و گاه مقدمه قبل از وصول ميشمارد و بعد از وصول به آن توجهي ندارد، در حقيقت از مسير درست به در رفته است
باري! مکتب ناب عرفاني به برکت تعاليم اهلبيت آن عرفاني است که سلوک به سمت حق را در بندگي و عبوديت محض و عشق به او بيابد و معرفت ناب توحيدي را عرضه کند و ولايت اولياي الهي را بپذيرد و تسليم محض شريعت الهي شود. معنويت را با عقلانيت و اخلاق و سياست جمع نمايد.
#استاد_یزدانپناه
📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بخشی از مطالب منتشره در کانال:
#بیانات_اخلاقی از #استاد_امینی_نژاد :
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
📖 #کلام_استاد گزیده ای از بیانات #استاد_یزدانپناه در زمینه های فلسفی و عرفانی:
https://eitaa.com/fvtt_ir/808
📝سلسله یادداشت های #اندیشه_آزاداندیشی از #استاد_فلاح :
https://eitaa.com/fvtt_ir/697
🔑سلسله بحث های #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی از #استاد_یوسفی :
https://eitaa.com/fvtt_ir/708
💡سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه استاد #اسدپور :
https://eitaa.com/fvtt_ir/719
💫سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت از #استاد_فلاح_شیروانی :
https://eitaa.com/fvtt_ir/639
و بسیاری مطالب مورد استفاده و مفید دیگر...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#گروه_راهیابی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار می کند:
🔵 مروری بر پیشینه، عملکرد و انتظارات ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
✅ با حضور حجتالاسلام عبدالحسین مشکانی دبیر کارگروه تخصصی و ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔵موضوع درباره پیشینه تشکیل ستاد مذکور، محتوا و ساختار سند، وظایف حوزویان در ارتقای سند
🏤موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🕛 زمان: پنج شنبه 12 اردیبهشت ساعت 12
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT)
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt
⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
جلسه7️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/945
جلسه8️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/998
جلسه9️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1063
جلسه🔟:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1093
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج7-LQ.mp3
6.58M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه هفتم
🗓1397/10/12
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 8️⃣
⚪️ #مقاله_سوم
#علم_و_ادارک
🔘 گفتیم که در تحلیل مسئله شناخت حکما می گویند که حیث ما نسبت به واقع انفعال محض است ولی برخی ها می خواهند ما را در شناخت به نحو جد وارد بکنند و بگویند که این تو هستی که به حسب عواطفت صورت گری می کنی و انفعال از خارج وجود ندارد.
🔘این گروه دوم یک مساله ای را که در شناخت وارد می کنند اراده است. اراده در شناخت اصالت دارد یا شناخت مقدم بر اراده است. برخی نحله ها نیز دچار این خلط شده اند و اراده را در شناخت اصل می دانند. اینکه مبدا حرکت نفس را شناخت بدانی یا اراده. ایشان اراده را اصل می دانند پس شناخت هم متاثر از اراده است. اینطور در واقع علم از علم بودن می افتد. علم تابع اراده ی شما است.
🔘 می گفت بادمجان را مدح کرد، پادشاه خود بدش آمد، دوباره قدح گفت پادشاه دعوایش کرد، یک گوشه کز کرد، گفت چیست. گفت من مادح بادمجان که نیستیم مادح شما هستیم. شما اگر شیطان را انتخاب بکنی جهان را یک طور دیگری می بین. یکی از بحث های فرهنگستانی ها این است که علم به درست و نادرست تقسیم نمیشود علم به حق و باطل تقسیم می شود. انطباق با واقع را بینداز دور، بحث حق و باطل است. بعد می گویی شناخت حق و باطل، شناخت تو چقدر ارزش دارد، می گوید آن چیزی که مهم است این است که الان تو چه می خواهی. یک جهان شناختی خودت درست می کنی شناخت چیزی نیست، شما باید هر آن مراتب انتخاب خودت باشی. اگر بخواهی درست و با زبان توحید و هدایت قرآن صحبت بکنی، در هر آن باید بگویی الان این تلقی من حق است یا باطل. صادق یا کاذب را ول کن این را ارسطو یادتان داده است.
🔘 این ها در حل مسئله ی اراده ماندند. حق هم دارند اصلا مسئله ساده نیست. بحث جدی ای است. حتی فلاسفه در بحث اراده چند نوع تقریر دارند.
🔘 موقعی که اینطوری شد اراده اصل است. انسان با تصور شروع نمی شود با اراده شروع می شود. شناخت هم متاثر از اراده است. به خاطر همین بحث جهت داری علوم را مطرح می کردند. می گفتند شما اگر خدا را بخواهی یک علوم دیگری بر پا می کنی. لذا علوم را به علوم مشرکانه و علوم موحدانه تقسیم می کنند. می گفتند ادبیات چون متاثر از بحث های شناختی است آن را هم باید تغییر داد.
🔘 مارکسیست ها هم دچار همین اشکال هستند که شناخت را بازتاب طبقه و روابط اجتماعی می دانند، می گویند در این طبقه امکان ندارد که تفکر دیگری داشته باشی. می گوید شناخت شناخت نیست شناخت بازتاب حالات و موقعیت تو است، من بازتاب هم که می گویم یک چیز دیگری می گویم یعنی این موقعی تو باعث می شود که شما یک تصورات دیگری داشته باشی، تصور نه به معنای تصویر بلکه تصور دیگری داری. اصلا مسئله شان صدق و کذب نیست.
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب / تهیه پست: #محمدعلی_نظری
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
📝 روش یاد بگیرید
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 5️⃣
🔘 چند چیز دیگر را هم حسب این باب (مسیر طلبگی) باید توجه داشته باشد، آن چیست؟ روش یاد بگیرد. بیش از اینکه گمان کند که دارد محفوظات اضافه میکند که باید اضافه کند، بعضیها محفوظات را قبول ندارند، من معتقدم محفوظات خیلی اثر دارد، سرمایه است، شما در کار فلسفی مثلاً هر چه می خوانید اینها سرمایه است، سرمایه ی فکر کردنتان است، محفوظات یک چیز است، روشمند بودن یک چیز دیگر است، روش را یاد بگیرید، یک بنده خدایی بیست سال رفته درس یک کسی، به او گفتم روش این استاد چیست؟ چه کار می کند؟ مثلاً به این مسئله می رسد، به این دست بحثها میرسد چه کار می کند؟ می بینید خیلی خالی الذهن است؛ من طلبه هایی را دیدم، دو نفر بودند، با هم رفتند درس یک استاد، دو سال هم بیشتر نرفتند، تقریباً تمام زیر و بم کار آن استاد را بلد بودند، چرا؟ چون به دنبال شیوه بودند در عین اینکه درس می خواندند؛ بعضی آن قدر دنبال شیوه می گردند، دنبال درس خواندن نمی روند، آن را نمی گویم، آن نه، قبول ندارم، حالا که درس می خوانید، شیوه را هم یاد بگیرید. شیوه به آدم راه یاد می دهد، شما اگر یاد بگیرید مثلاً فلان شخص در این جور مسائل و این جور مشکلات، این راهها را باز می کند، این جوری فکر میکند، این جوری مطالعه می کند، این جوری بر مشکل در این مورد بخصوص فائق میشود، تا این را یاد گرفت، میتواند راحت بعد از یک مدت این را اجرا کند. عرض میکنم صاحب سبک و شیوه بشوید بعد از مدتی، آن قدری هم نباشد که شما را از درس بیندازد، تاکید میکنم، درس بخوانید، کنارش هم دنبال شیوه بگردید، بعد از مدتی می بینید راحت می توانید کار علمی بکنید. مثلاً شیوه ی تاریخی را شما میپسندید یا نه؟ چرا؟ چه کار باید کرد مثلاً؟ این یک چیز. شیوه تتبع را می پسندید؟ چرا؟ چه جوری؟ کجا؟ چقدر؟ تحقیق را چکار کنم؟ وضعیت فکرم چه جوری باید باشد؟ کجا باید خیز بردارم، فکر کنم؟ خود این سهم خواندنهای من چقدر است. ما طلبه هایی داریم که فقط رسائل و مکاسب را که خواند می گفت دیدم شمّ اجتهادی آمده، چه کار کرده ایشان که دیده شمّ اجتهادی آمده؟ حالا قدیم می گفتند یک لمعه می خواندند مجتهد می شدند، ما الان حتی رسائل، مکاسب می خوانیم احساس می کنیم هنوز آن نشد. این احساس را داریم. ولی چکار باید کرد، با چند شیوه می شود، مثلاً چجور می شود کل مکاسب را فائق بشوم، سه ـ چهار سال مکاسب باید بخوانیم، بسیار خوب، یک سال را با استاد خواندیم با فضای کتاب آشنا شدیم، اما بقیه اش را که نباید تابع استاد باشیم، نه اینکه استاد نباید بگوید؛ من معتقدم آن شیوه ای که علامه طباطبایی اجرا کرد درست است، حتی یک روز درس استاد رفتن را تعطیل نکرد، ولی کنارش یک کار هم کرد، تعبیری دارند که هر شب به هر جان کندنی بود مطلب را حل می کردم فردا می رفتم می دیدم استاد مطلب جدید ندارد. ماها باشیم میگویم خب مطلب جدیدی ندارد، پس خودم بخوانم، دیگر استاد نمیخواهد، علامه طباطبایی درس استادش را رفته ولی خودش مطلب را حل کرده. این یعنی یک شیوه پیدا کرده که علامه را علامه کرده.
🔵پیاده سازی: #امیرحسین_سعیدی_صابر
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac