eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ 🔴 🔘چنين مکتب برتري را منطقاً‌ بايد در اديان الهي جستجو کرد؛ زيرا روشن است که خدايي که انسان را آفريده و نسبت به وي و تار و پود وجودش شناخت حقيقي دارد، مي‌تواند راه وصول و معرفت را به وي بنماياند. در اين ميان، معنويت بر آمده از اسلام، به دليل خاتميت و کمال نهايي اديان الهي، نهايتِ مقصود را در اين زمينه فراهم نموده است. باطن معنوي اين دين کامل الهي، در قرآن و تعاليم رسول اکرم و امامان معصوم به همگان عرضه شده است. از اين‌رو تعاليم عرضه شده در اين کتاب آسماني و حقايق بيان شده توسط حجج الهي، مي‌تواند معيار بررسي ساير مکاتب عرفاني باشد. بنابراين، شايسته است مؤلفه‌هاي بنيادين مکتب عرفاني اهل‌بيت که همان مکتب عرفاني رسول اکرم و قرآن کريم است، مورد مداقه قرار گيرد تا بتوان از آن به عنوان مکتب عرفاني ناب برتر و باقي، به سان معيار بهره برد. و از اين طريق،‌ انحرافات ساير مکاتب عرفاني ديگر را دريافت. 🔘مؤلفه‌هاي بنيادين اين مکتب نوراني عبارتند از: 1⃣راه اصلي به سمت خدا راه بندگي و عبوديت محض و عشق به خدا و عبادت احراري است. بايد در اين مسير، تسليم کامل او بود، از هر گونه انانيت و دنياخواهي و نفس پرستي دست کشيد و در پي رضوان الهي حرکت و با او معامله کرد و در نهايت خواهان کمال انقطاع از غير و شيريني لقاء او و عزّ قدس و معدن عظمت او بود. معنويت حقيقي را بايد در شيفتگي به حضرت حق و اشتياق و ولع به ذکر او و دستيابي و نيل به اسماء او و محل قدس او جستجو کرد. بنابراين، بر اساس تعاليم و سخنان اهل‌بيت عصمت و طهارت چنين معنويتي است که مي‌تواند انسان را به وصول حق رهنمون شود. روشن است كه در اين مکتب خودخواهي، دکان‌داري، دنياخواهي، تعصبات سلسله‌اي، تعشقات نفساني و حتي خودمحوري مدرن، هر‌چند به نام عرفان پذيرفته نيست، چرا که اين امور در حقيقت از روح عرفان جدا و دکاني کج‌راهه‌ بيش نيستند. 2⃣معرفت ناب در مکتب اهل‌بيت در باب خدا اين است که حقيقت هستي از آن اوست. او نامحدود و بي انتها و محيط به همه است. بي‌آن‌که حلول کند، دل هر ذره و مکاني را پر کرده است. داخل در هر شيئ است، بي‌آن‌که با او ممزوج شود، خارج از هر شيئ است بي‌آن‌که از او جدا باشد. جدايي به نحو عزلي در حق او منتفي است. او به وصف احاطه و اقتدار از همه جداست. او واحد احد و يگانه بسيط است. در همّ عالم به هر کجا که رو کنيم وجه اوست. همه جا فقط اوست که ظاهر است و باطن. در شدت ظهورش باطن و در نفس بطونش ظاهر است. با اسماي حسنايش، عالم را پديد آورده و با اسمايش، عالم را پر کرده، در آن کار مي‌کند. هر فعلي، فعل اوست. همه چيز از او ناشي مي‌شود. همه بنده اويند و در همه اشياء حاضر است. به همه اشياء نزديک است. بين انسان و قلبش حايل است. بر اين اساس، به روشني مي‌توان گفت: آن عرفاني که از حلول يا تثليث و مانند آن سخن مي‌گويد، يا در جهان مدرن خدا را از اطلاق و احاطه و هيمنه مي‌اندازد، به بيراهه رفته است. 3⃣مسلماً اين راه بدون هاديان حقيقي و راهبران باطني ميسور نيست؛ اينان که همان انبياء و اوصياي خدا و ائمه معصومين هستند، خود، اين راه را به مدد حق طي کرده‌اند و مقرب درگاه او و صاحب اسم اعظم الهي هستند و از حيات برتر معنوي برخوردارند. اين حجج الهي، واسطه آسمان حق و زمين حق‌اند. راه معنويت و توحيد بدون اين ابواب الهي بسته است. ديگران لازم است با راهبري و عنايت اين مقربان درگاه الهي، راه باطن را بپيمايند؛ چه اينکه بخشي از انديشه امامت به اين معنا اشاره دارد. از اين رو، حفظ معنويت اسلام، پس از رسول اکرم بر عهده ائمه معصومين است. اساساً لازمه قهري انديشه معنويت ناب، انديشه امامت و قطب باطني است. آن مکاتبي که ولايت و تولي اين حجج الهي را نمي‌پذيرند، به بي‌راهه مي‌روند. ⏪ادامه دارد.... 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔷موضوع فلسفه و عرفان 🔹موضوع فلسفه، مطلق وجود است از حق تعالى تا آخرين مراتب وجود، و موضوع علم عرفان و عرفان علمى وجود مطلق است يا بگو حق تعالى است و بحثى به جز حق تعالى و جلوه او- كه غير او نيست- ندارد. اگر كتابى يا عارفى بحث از چيزى غير حق كند نه كتابْ عرفان است و نه گوينده عارف است، و اگر فيلسوفى در وجود به آن طوركه هست نظر كند و بحث نمايد نظرش الهى و بحثش عرفانى است و همه اينها غير از ذوق عرفانى است كه از بحث به دور است و غير، از آن مهجور، تا چه رسد به شهود وجدانى و پس از آن نيستى در عين غرق در هستى «ادْفَعِ السِّراج كه شمس طالع شد». 📝صحيفه امام ج18 / 452 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔴 ⏩ادامه بخش قبل: 4⃣يکي از لوازم طبيعي سه مؤلفه نخست، اين است که انسان شرايع الهي را و در نهايت، شريعت ختمي و دستورات اين دين توحيدي را بپذيرد و بر اساس روح بندگي و عبوديت، اطاعت از خداي واحد احد و تعبد دقيق و سرسپردگي پر طراوت به شريعت و دستورات آن داشته باشد. بي‌معناست كسي بخواهد به محبوب حقيقي، يعني خداوند سبحان برسد، ولي دستورات او را اجرا نکند، عدم اجراي دستور خداي آگاه به بنده و راه بندگي‌اش، نتيجه‌اي جز گمراهي و ضلالت ندارد. آن عرفاني که دعوت به لاابالي‌گري و عدم پذيرش شريعت يا رياضت‌هاي غير‌شرعي و بدعت‌هاي بي معني مي‌کند و يا اين‌که سقوط شريعت را در مقاطع از سلوک توصيه مي‌نمايد، يقيناً جز ضلالت نصيبي نخواهد داشت. 5⃣ يکي از ابعاد وجودي انسان، بعد اجتماعي و سياسي اوست. صحنه اجتماع و سياست هم صحنه بندگي و پياده‌سازي دستورات محبوب حقيقي است. اساساً همه صحنه‌هاي زندگي براي مکتب ناب عرفاني، معني بندگي و حضور و مراقبه و معامله با اوست و صحنه اجتماع و سياست از اين قاعده مستثني نيست، بلکه راه بسط معنويت، ورود در صحنه سياست در سايه معرفت توحيدي و سلوک معنوي است. همان گونه که رسول اکرم و امامان معصوم و انديشه ناب امامت، در بعد ظاهري به آن تأکيد کرده است. اساساً قوت ولايت باطني مبدل به دستگيري از خلق و راهبري خلق در صحنه سياست و حکومت مي‌شود. آن مکتب عرفاني که قواعدش اجازه ورود در صحنه سياست و اجتماع نمي‌دهد، بلکه آن را به طور مطلق مانع مي‌داند و يا دعوت به معنويت به طورکلي منعزل از جامعه و سياست مي‌نمايد، از عرفان ناب فاصله گرفته است. 6⃣ فطرت انساني بر پذيرش عقل و عقلانيت و علم است؛ آن عقل و علمي که سره و سليم و نوراني باشد و راه را بر توحيد ناب و معنويت پاک نمي‌بندد. اساس هستي بر عدل و حکمت و معنويت و شهود و عشق است و فطرت انسان نيز هماهنگ با نظام هستي است. بنابراين، نفي علم و معرفت و عقل، نفي حقيقت هستي است که در حقيقت نفي معنويت حقيقي خواهد بود. در مکتب اهل‌بيت و مکتب اسلام عقلانيت در کنار معنويت و علم حصولي در کنار شهود مطرح است. اين دو در اين مکتب جدايي ناپذيرند. آن مکتب عرفاني که عقل گريزي را پايه تعالم خود قرار مي‌دهد و بي‌مهري به عقل را سر لوحه کار خود قرار مي‌دهد، از عرفان ناب فاصله گرفته است. 7⃣ اخلاق نيک يکي از ابعاد فطري انسان است و اساس عالم بر پاکي و عدالت و احسان بنا شده است و فطرت انسان با نظام احسن هماهنگ است. عرفان ناب، اخلاق پاک، به ويژه اخلاق برخاسته از توحيد را مقدمه وصول مي‌شمارد و در پايان، اخلاق الهي را ثمره وصول معرفي مي‌کند؛ همان گونه که بعثت نبي خاتم براي تکميل اخلاق بوده است. و اهل‌بيت همواره به اخلاق نيک و فضايل پسنديده دعوت مي‌کردند. اين حجج الهي، خود اين فضايل پسنديده را به کمال و تمام آن در خود پياده کرده بودند. آن عرفاني که به اخلاق به طور‌کلي بي مهري مي‌کند و گاه مقدمه قبل از وصول مي‌شمارد و بعد از وصول به آن توجهي ندارد، در حقيقت از مسير درست به در رفته است باري! مکتب ناب عرفاني به برکت تعاليم اهل‌بيت آن عرفاني است که سلوک به سمت حق را در بندگي و عبوديت محض و عشق به او بيابد و معرفت ناب توحيدي را عرضه کند و ولايت اولياي الهي را بپذيرد و تسليم محض شريعت الهي شود. معنويت را با عقلانيت و اخلاق و سياست جمع نمايد. 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 6 پاييز و زمستان 92 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بخشی از مطالب منتشره در کانال: #بیانات_اخلاقی از #استاد_امینی_نژاد : https://eitaa.com/fvtt_ir/836 📖 #کلام_استاد گزیده ای از بیانات #استاد_یزدانپناه در زمینه های فلسفی و عرفانی: https://eitaa.com/fvtt_ir/808 📝سلسله یادداشت های #اندیشه_آزاداندیشی از #استاد_فلاح : https://eitaa.com/fvtt_ir/697 🔑سلسله بحث های #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی از #استاد_یوسفی : https://eitaa.com/fvtt_ir/708 💡سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه استاد #اسدپور : https://eitaa.com/fvtt_ir/719 💫سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت از #استاد_فلاح_شیروانی : https://eitaa.com/fvtt_ir/639 و بسیاری مطالب مورد استفاده و مفید دیگر... 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار می کند: 🔵 مروری بر پیشینه، عملکرد و انتظارات ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ✅ با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین مشکانی دبیر کارگروه تخصصی و ستاد حوزوی تعمیق و توسعه مشارکت در ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔵موضوع درباره پیشینه تشکیل ستاد مذکور، محتوا و ساختار سند، وظایف حوزویان در ارتقای سند 🏤موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🕛 زمان: پنج شنبه 12 اردیبهشت ساعت 12 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT) 🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt ⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی 🔴ویژه خواهران🔴 تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa ⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry ❓پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 جلسه7️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/945 جلسه8️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/998 جلسه9️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1063 جلسه🔟: https://eitaa.com/fvtt_ir/1093 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج7-LQ.mp3
6.58M
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه هفتم 🗓1397/10/12 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
☑️ یادداشت شماره 8️⃣ ⚪️ 🔘 گفتیم که در تحلیل مسئله شناخت حکما می گویند که حیث ما نسبت به واقع انفعال محض است ولی برخی ها می خواهند ما را در شناخت به نحو جد وارد بکنند و بگویند که این تو هستی که به حسب عواطفت صورت گری می کنی و انفعال از خارج وجود ندارد. 🔘این گروه دوم یک مساله ای را که در شناخت وارد می کنند اراده است. اراده در شناخت اصالت دارد یا شناخت مقدم بر اراده است. برخی نحله ها نیز دچار این خلط شده اند و اراده را در شناخت اصل می دانند. اینکه مبدا حرکت نفس را شناخت بدانی یا اراده. ایشان اراده را اصل می دانند پس شناخت هم متاثر از اراده است. اینطور در واقع علم از علم بودن می افتد. علم تابع اراده ی شما است. 🔘 می گفت بادمجان را مدح کرد، پادشاه خود بدش آمد، دوباره قدح گفت پادشاه دعوایش کرد، یک گوشه کز کرد، گفت چیست. گفت من مادح بادمجان که نیستیم مادح شما هستیم. شما اگر شیطان را انتخاب بکنی جهان را یک طور دیگری می بین. یکی از بحث های فرهنگستانی ها این است که علم به درست و نادرست تقسیم نمیشود علم به حق و باطل تقسیم می شود. انطباق با واقع را بینداز دور، بحث حق و باطل است. بعد می گویی شناخت حق و باطل، شناخت تو چقدر ارزش دارد، می گوید آن چیزی که مهم است این است که الان تو چه می خواهی. یک جهان شناختی خودت درست می کنی شناخت چیزی نیست، شما باید هر آن مراتب انتخاب خودت باشی. اگر بخواهی درست و با زبان توحید و هدایت قرآن صحبت بکنی، در هر آن باید بگویی الان این تلقی من حق است یا باطل. صادق یا کاذب را ول کن این را ارسطو یادتان داده است. 🔘 این ها در حل مسئله ی اراده ماندند. حق هم دارند اصلا مسئله ساده نیست. بحث جدی ای است. حتی فلاسفه در بحث اراده چند نوع تقریر دارند. 🔘 موقعی که اینطوری شد اراده اصل است. انسان با تصور شروع نمی شود با اراده شروع می شود. شناخت هم متاثر از اراده است. به خاطر همین بحث جهت داری علوم را مطرح می کردند. می گفتند شما اگر خدا را بخواهی یک علوم دیگری بر پا می کنی. لذا علوم را به علوم مشرکانه و علوم موحدانه تقسیم می کنند. می گفتند ادبیات چون متاثر از بحث های شناختی است آن را هم باید تغییر داد. 🔘 مارکسیست ها هم دچار همین اشکال هستند که شناخت را بازتاب طبقه و روابط اجتماعی می دانند، می گویند در این طبقه امکان ندارد که تفکر دیگری داشته باشی. می گوید شناخت شناخت نیست شناخت بازتاب حالات و موقعیت تو است، من بازتاب هم که می گویم یک چیز دیگری می گویم یعنی این موقعی تو باعث می شود که شما یک تصورات دیگری داشته باشی، تصور نه به معنای تصویر بلکه تصور دیگری داری. اصلا مسئله شان صدق و کذب نیست. 🔵 مقرر: / تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 روش یاد بگیرید 🔷 🔷 بخش 5️⃣ 🔘 چند چیز دیگر را هم حسب این باب (مسیر طلبگی) باید توجه داشته باشد، آن چیست؟ روش یاد بگیرد. بیش از اینکه گمان کند که دارد محفوظات اضافه میکند که باید اضافه کند، بعضیها محفوظات را قبول ندارند، من معتقدم محفوظات خیلی اثر دارد، سرمایه است، شما در کار فلسفی مثلاً هر چه می خوانید اینها سرمایه است، سرمایه ی فکر کردنتان است، محفوظات یک چیز است، روشمند بودن یک چیز دیگر است، روش را یاد بگیرید، یک بنده خدایی بیست سال رفته درس یک کسی، به او گفتم روش این استاد چیست؟ چه کار می کند؟ مثلاً به این مسئله می رسد، به این دست بحثها میرسد چه کار می کند؟ می بینید خیلی خالی الذهن است؛ من طلبه هایی را دیدم، دو نفر بودند، با هم رفتند درس یک استاد، دو سال هم بیشتر نرفتند، تقریباً تمام زیر و بم کار آن استاد را بلد بودند، چرا؟ چون به دنبال شیوه بودند در عین اینکه درس می خواندند؛ بعضی آن قدر دنبال شیوه می گردند، دنبال درس خواندن نمی روند، آن را نمی گویم، آن نه، قبول ندارم، حالا که درس می خوانید، شیوه را هم یاد بگیرید. شیوه به آدم راه یاد می دهد، شما اگر یاد بگیرید مثلاً فلان شخص در این جور مسائل و این جور مشکلات، این راهها را باز می کند، این جوری فکر میکند، این جوری مطالعه می کند، این جوری بر مشکل در این مورد بخصوص فائق میشود، تا این را یاد گرفت، میتواند راحت بعد از یک مدت این را اجرا کند. عرض میکنم صاحب سبک و شیوه بشوید بعد از مدتی، آن قدری هم نباشد که شما را از درس بیندازد، تاکید میکنم، درس بخوانید، کنارش هم دنبال شیوه بگردید، بعد از مدتی می بینید راحت می توانید کار علمی بکنید. مثلاً شیوه ی تاریخی را شما میپسندید یا نه؟ چرا؟ چه کار باید کرد مثلاً؟ این یک چیز. شیوه تتبع را می پسندید؟ چرا؟ چه جوری؟ کجا؟ چقدر؟ تحقیق را چکار کنم؟ وضعیت فکرم چه جوری باید باشد؟ کجا باید خیز بردارم، فکر کنم؟ خود این سهم خواندنهای من چقدر است. ما طلبه هایی داریم که فقط رسائل و مکاسب را که خواند می گفت دیدم شمّ اجتهادی آمده، چه کار کرده ایشان که دیده شمّ اجتهادی آمده؟ حالا قدیم می گفتند یک لمعه می خواندند مجتهد می شدند، ما الان حتی رسائل، مکاسب می خوانیم احساس می کنیم هنوز آن نشد. این احساس را داریم. ولی چکار باید کرد، با چند شیوه می شود، مثلاً چجور می شود کل مکاسب را فائق بشوم، سه ـ چهار سال مکاسب باید بخوانیم، بسیار خوب، یک سال را با استاد خواندیم با فضای کتاب آشنا شدیم، اما بقیه اش را که نباید تابع استاد باشیم، نه اینکه استاد نباید بگوید؛ من معتقدم آن شیوه ای که علامه طباطبایی اجرا کرد درست است، حتی یک روز درس استاد رفتن را تعطیل نکرد، ولی کنارش یک کار هم کرد، تعبیری دارند که هر شب به هر جان کندنی بود مطلب را حل می کردم فردا می رفتم می دیدم استاد مطلب جدید ندارد. ماها باشیم میگویم خب مطلب جدیدی ندارد، پس خودم بخوانم، دیگر استاد نمیخواهد، علامه طباطبایی درس استادش را رفته ولی خودش مطلب را حل کرده. این یعنی یک شیوه پیدا کرده که علامه را علامه کرده. 🔵پیاده سازی: 🔴تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#درس_اخلاق #استاد_وزیری_فرد 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
980204-درس اخلاق-استاد وزیری فرد-LQ.mp3
13.25M
📻 #صوت #درس_اخلاق #استاد_وزیری_فرد 🗓 تاریخ جلسه: 1397/02/04 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎙 سلسله جلسات « » 👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین جلسه 1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/172 جلسه 2️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/194 جلسه 3️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/574 جلسه 4️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/613 جلسه 5️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/720 جلسه 6️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/778 جلسه 7️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/979 جلسه 8️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1036 (اتمام جلسات) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_رهبری 🔷آموزش فلسفه حتی به کودکان 🔹اگر آموزش و پرورش در يك كشور ارتقاء پيدا بكند و اصلاح شود، در اقتصاد، سلامت و بهداشت، محيط زيست، مرگ و مير، بارورى، زيبايى و هنر، رفتارهاى گوناگون مردم در سطح جامعه با يكديگر، و فراتر از همه ى اينها، در دين، فلسفه و اخلاق تأثير خواهد گذاشت. امروز در دنيا به زبان كودكى به كودكان فلسفه مى آموزند؛ يعنى چيزى كه از نظر بعضى از طراحان كشور ما بى معنى است؛ فكر مى كنند فلسفه مخصوص آدمهاى ريش و سبيلدار و كسانى است كه يك سنى از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حيات، امروز پيشروان علمى دنيا را به اينجا رسانده كه بايد فلسفه را از دوره ى دبستان به كودكان تعليم داد؛ البته با زبان كودكى. اين را به عنوان يك مثال عرض كردم براى روشن شدن اين مطلب كه آموزش و پرورش چقدر مى تواند در آينده ى يك كشور اثر بگذارد، كه البته براى شما هم روشن است 📝بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار معلمان سراسر كشور 85/2/12 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب (آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚 🔍 ویژه: 1️⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی 2️⃣ طلاب جوان انقلابی 3️⃣ دانشجویان انقلابی خارجی 🏡 #مکان اردو: 1️⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران) 2️⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران) 📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398 🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 1️⃣ سایت: http://eslamenaab.ir 2️⃣ شماره تماس: 02166062276 3️⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
☑️ یادداشت شماره 9️⃣ ⚪️ 🔘استفاده از بحث های هستی شناسی در بحث های شناخت شناسی 🔘 این که معرفت‌شناسی بر هستی‌شناسی مقدم است بحث مفصلی دارد، نیاز به تبیین دارد. تقدم هست ولی نه تقدم تولیدی و در بافت معرفت. شهید مطهری به این تقدم گرایش دارد و مکرر آن را بیان کرده و بر آن اصرار دارد. هرچند دیدگاهشان در جزئیّات این تقدّم و ترتّب خرد نمی‌شود. 🔘اگر معرفت‌شناسی بر فلسفه و طبعاً همۀ علوم و شناخت‌ها مقدم باشد طبعاً نباید از هیچ گزارۀ فلسفی یا علمی در مباحثات خود استفاده کند؛ یعنی بحثهای معرفت‌شناختی باید از بدیهیات استفاده کند و جنبۀ تنبّهی داشته باشد. واقعاً این طور نیست. 🔘اساساً هر تفکری به یک تودۀ اندیشه و ذخیرۀ شناختی تکیه دارد. تنها کاری که می‌توان کرد پالایش دائمی این اندیشۀ پشتیبان تفکر است. در این اندیشه نگاه‌های هستی‌شناختی حضور دارد. 🔘وقتی شما تبیینات مفصل فلسفۀ اسلامی را دربارۀ علم و حقیقت وجودشناختی آن و مکانیزم حصول آن و نسبت عالِم و عالَم و ... می‌شنوید اساساً در مباحث معرفت‌شناختی و در تحلیل پدیده‌های شناختی ایده‌های متفاوتی به ذهنتان می‌رسد. به حل گره «ارزش ادرکات عقلی» امیدوار می‌شوید، روی راه حلّ اصرار می‌ورزید. 🔘نتیجه این است که در صورت رشد فلسفۀ اسلامی می‌توان امید داشت که تحلیلهای «معرفت‌شناختی» نیز با اقتدارات بیشتری صورت بگیرد. 🔵 مقرر: / تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 جلسه7️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/945 جلسه8️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/998 جلسه9️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1063 جلسه🔟: https://eitaa.com/fvtt_ir/1093 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac