eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
225 دنبال‌کننده
95 عکس
31 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشمندان عرب، جابری ۱.m4a
4.56M
⏰ زمان صوت: 00:04:37 (۱) مسئله جهان عرب بررسی تاریخی عقل عربی () نسبت معرفت، فرهنگ و طبقه بندی علم نظام های معرفتی بیانی، برهانی و عرفانی https://eitaa.com/ghebrahimipour
اندیشمندان عرب، جابری ۲.m4a
7.25M
⏰زمان صوت: 00:07:23 (۲) 1️⃣ تولد نظام معرفتی بیانی 2️⃣ ورود نظام معرفتی عرفانی 3️⃣ نزاع میان دو نظام معرفتی بیانی و عرفانی 4️⃣ ورود نظام معرفتی برهانی 5️⃣ درگیر شدن نظام معرفتی برهانی در نزاع 6️⃣ ایدئولوژیک شدن نظام معرفتی برهانی ⬅️ مغلوب شدن عقل برهانی ✳️ نسبت سیاست و نظام های معرفتی https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از قاسم ابراهیمی پور
اندیشمندان عرب، جابری ۴.m4a
7.09M
استاد (4) 👈 مبانی جابری و نقد نظریه او 1️⃣ نسبت اندیشه، اجتماع و سیاست (تاثیر بر جابری) 2️⃣ جدایی دین از دنیا و علم () 3️⃣ قابل جمع نبودن بیان، عرفان و برهان ✅ نقد: 👈 دین و علوم دینی و بی‌توجهی به به بهانه بررسی عقل عرب https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
هدایت شده از حمید پارسانیا
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟ ✴️ به نظر می‌رسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایه‌های عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم می‌آید و اظهار ضدفلسفی بودن می‌کند و فلسفه را معنای جدیدی می‌کند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است. ❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشته‌اند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کرده‌اند و خیلی خوب و دقیق هم گفته‌اند. ♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح داده‌اند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدی‌تری به آن پاسخ می‌داد و با آن تقابل می‌کرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود. ✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه‌ مختلف، از لایه‌های رویی تا لایه‌های میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالی‌ترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کرده‌اند. 🔹ایشان لایه‌هایی از عالم و هستی را مشاهده می‌کند که جهان مدرن به‌شدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را می‌شوند و جریان حیات را می‌بیند، وقتی با فلسفه‌ای مواجه می‌شود که می‌گوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفه‌ای می‌خندد! چراکه او در حال مشاهده‌ واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را می‌روبد. 📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفت‌وگو با فلاسفه غربی وارد می‌شوند؟ ✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی می‌خوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمی‌شوند! و اصلا خود را کاملا کنار می‌کشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ 🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابه‌جای آن به هجمه‌ رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ این‌ها خصوصیات علامه(ره) است. 💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیین‌تکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود می‌خواهد، پر می‌کند، اغواء است. 🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلی‌های دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شده‌اند و به نحوی شکست خوردند. ✍️ استاد حمید پارسانیا 💠 @parsania_net
✍️ گزارشی از میزگرد نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» 🔹انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه میزگرد علمی و کرسی نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» را برگزار کرد. دبیر کرسی: حجت‌الاسلام سخنرانان: حجت‌الاسلام دکتر حجت‌الاسلام دکتر دکتر خانم دکتر خانم دکتر 📎 گزارش کامل نشست @hawzahnews | حوزه‌نیوز
🌺 همایش روز ملی جمعیت 🌺بازتحلیل راهبردها و شیوه های مواجهه با ، آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اردیبهشت ۱۴۰۲. سخنرانان: حجت الاسلام دکتر دکتر خانم دکتر 📌 امیدافرینی لازم است. 💔 توجه به واقعیت: خروج خیل کثیری از افراد از دوره فرزنداوری طی پنج سال آینده. مجموعه کارهای انجام شده تاکنون دلگرم کننده نیست. ✅ تفاوت ادبیات برای مخاطبان متفاوت: با قشر نخبگانی و با عموم مردم کارآمد است. 👈 نقش را نمی توان نادیده گرفت اما خود را نیز باید جدی رصد کنیم. زمانمند نبودن قوانین و برنامة ها، نپذیرفتن اشتباهات و ... ✅ مسئله بحران جمعیت باید ملی باشد و نباید به یک قشر خاص مذهبی یا قومی منحصر شود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
🌺 ایده‌هایی برای برون رفت از حجت الاسلام🎤 ‍_مردمی_حل_بحران_جمعیت روز ملی جمعیت، اردیبهشت 1402. 👈 اقتصاد در حل بحران جمعیت اصل و زیربنا نیست. چرا که در جوامعی مثل ایران واقعیت اجتماعی مهمی مثل وجود دارد. ✳️ کنش فرزندآوری، تحت سه عنصر ، و قرار دارد. 1️⃣ آگاهی نسبت به بحران‌های مربوط به آینده بیشتر مورد توجه قشر است. 2️⃣ مخیله اجتماعی سرشار از پذیرش نسبت کاهش فرزندآوری با زندگی بهتر است. 3️⃣ ناخودآگاه جمعی نیز محل نزاع و ‎‌طلبی (سبک زندگی غربی) و و آخرت‌گرایی (حضور اجتماعی دین) است. ❇️ گروه‌های اجتماعی (شیعه، سنی و لیبرالهای غربگرا) با توجه به و و سه عنصر بالا کنشگری‌های متفاوتی در فرزنداوری دارند. ✅ اصلا قائل به بحران جمعیت نیستند. ✅ تنش درونی (نسبت جمعیت شیعه و سنی) و عامل بیرونی (حمایت‌های کشورهای اسلامی) را دارند. ✅ اما به عنوان گروه اکثری در جامعه ایران نه تنش درونی دارد و نه عامل بیرونی. راهبردهای فرهنگی مردمی: والدین با حمایت مالی، عاطفی و مراقبتی از فرزندان. بچه‌های . حمایت‌های از فرزنداوری حمایت‌های شهری، استانی و ملی در ایفای نقش اجتماعی . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
۱. اگر مجرد هستین کنید. ۲. اگر ازدواج کردین بیاورید. ۳. اگر سن‌تان از گذشته: ❤️ فرزندانتان را با مالی، عاطفی و کمک در به فرزنداوری تشویق کنید: ❣️واسم نوه بیاورید فلان مقدار پول می‌دهم، ❣️ من هنگام تحصیل و اشتغال تو از فرزندت نگهداری می‌کنم ❣️ و ... 4. برای ازدواج جوانان ، و آستین بالا بزنید. 5. از ازدواج و فرزندآوری در فامیل حمایت کنید. 6. ‎های خود را تشویق کنید که با اصرار از والدین خود و داشته باشند. 7. اگر هستید، خانه خود را به ازای فرزندآوری کاهش دهید. 8. در مساجد حمایت از فرزنداوری تاسیس کنید. 9. اگر پزشک هستید، در و و نوزدان به بیماران خود تخفیف بدهید. 10. اگر استاد حوزه یا دانشگاه هستید، برای ازدواج و فرزندآوری دانشجویان خود در نظر بگیرید. 11. بر روی خود😊 تلاش برای جوانی ایران را تبلیغ کنید. 👈 خلاصه از هر طریق ممکن را ایفا کنید. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
خلاصه کتاب هفتخوان خیالی+پوستر مسابقه.pdf
2.84M
📕 دانلود کتاب "هفت خوان خیالی" 💠 پژوهشی درباره ارتباط معیشت و تربیت فرزند صالح ✅ همراه با مسابقه و جوائز نفیس 👨‍👩‍👧‍👧 ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese 🆔 @TolidatFarhangi 🆔 @SofreFarhangiReyhane @farhangimoaseseAdmin
🌺 ایده‌هایی برای برون رفت از حجت الاسلام🎤 ‍_مردمی_حل_بحران_جمعیت روز ملی جمعیت، اردیبهشت 1402. ❣️ والدین با حمایت مالی، عاطفی و مراقبتی از فرزندان. ❣️ بچه‌های . ❣️ حمایت‌های از فرزنداوری ❣️ حمایت‌های شهری، استانی و ملی در ایفای نقش اجتماعی . ❣️ حمایت پزشکان از فرزندآوری با اعطای تخفیف دستمزد معاینه، مراقبت و زایمان و ... ❣️ حمایت از فرزندآوری با اعطای به مستاجران دارای فرزند بیشتر ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
😔 گسترده مراجعین به ، قم، خیابان شهید محمودنژاد. 🔸ساختمانی ده طبقه که حدود صد مطب، آزمایشگاه، سونوگرافی و ... را در خود جای داده است. 🔸به رغم اعلام نوبت دهی غیرحضوری، اغلب افراد مجبور می‌شوند برای اخد نوبت، مراجعه حضوری داشته باشند. 🔻اولین مشکل هنگام حضور در این ساختمان، انتظار برای استفاده از است. 🔻مشکل دوم، بیش از اندازه در مطب به دلیل بی تدبیری در (یا ) است. این همه معطلی اما دریغ از آب شرب و جای کافی برای نشستن. 🔻مشکل سوم، نبود یک فروش تنقلات، چای و آب و ... در این ساختمان بزرگ است. 🔻مشکل چهارم، که شاید ظرفیت آن فقط برای یکی از این صد مطب کافی باشد. 🔻مشکل پنجم، که روزانه صدها را می‌کنند. 🔔 این همه مشکل که هر روزه صدها نفر را درگیر خود ساخته و همه ناراضی هستند اما بسیار اندک هستند افرادی که اعتراض یا می کنند‼️ 👏 این از آن مواردی است که اگر ورود پیدا کند، مردم برایش می کشند.👏 https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از عفیفات
بالاتر از بهشت.pdf
972.2K
✅پاسخ به بیش از پنجاه سؤال پر تکرار دختران دبیرستانی در موصوعات مربوط به زنان ✳️برخی از این سؤالات: حجــاب بــه ایــن اســت کــه دلــت پـاک باشـد، بـه ظاهـر که نیسـت! مــن چــرا بـایـــد جــلــــوی کــســـی کــه چشــمپـاک اســت باحجـاب بـاشـم؟ چــرا فقــط خانمهــا بایــد پوشــش )روسری و چادر و...( داشته باشند؟ اگـر یـک تـار مـوی دختـر معلـوم باشــد اتفــاق خاصــی میافتــد؟ دنـــیــــــا بـــــــه آخــــــــر مـــیرســـــد؟ مـــن حــجـــاب را دوســــت نــــدارم و دلـــــم نمیخواهـد روسـری سـرم باشـد؛ چـرا بایـد خـلاف علاقه خـود حجـاب را رعایت کنم؟ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 عفیفات؛ محتواهای مرتبط با و https://eitaa.com/afifat 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✅✅ موسسه جریان شناسی انقلاب (مجاب) برگزار می‌کند: دوره آموزش جریان شناسی تاریخ معاصر (مقدماتی) با حضور استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی و ارائه اساتید و صاحب نظران برجسته حوزی ✔️ تاریخ ثبت نام: یکم الی هشتم خرداد ماه ✔️ تاریخ برگزاری: دهم خرداد الی یکم تیرماه (عصرهای چهارشنبه و پنج‌شنبه) ✔️ مکان: بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ✔️ ثبت نام: ارسال مشخصات و رزومه به ایتا: 09113161220 🔸🔸 مزایا: 1. ارتباط با اساتید مطرح در جریان‌شناسی؛ 2. دستیابی جامع به فهرست جریان‌های معاصر؛ 3. ارائه مدرک معتبر پایان دوره؛ 4. حضور افراد منتخب در دوره‌های تخصصی؛ 5. جذب و بکارگیری افراد منتخب در پروژه‌های تحقیقاتی جریان‌شناسی؛ https://eitaa.com/tammoly
[ Photo ] ✳️ کارگروه پژوهشی ــ ترویجی عفاف و حجاب با رویکرد بین‌رشته‌ای، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از ارائه مسائل و طرح‌های پژوهشی شما استقبال می‌کند. مدیر کارگروه: حجت‌الاسلام دبیر کارگروه: حجت‌الاسلام 🔗 ارسال طرح‌ 🔗 ارسال ایده‌ 🔗 پیشنهاد همکاری مشترک پژوهشی 🔗 برگزاری نشست‌های علمی 🔗 درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی عفاف و حجاب 📌 و کسب اطلاعات بیشتر تماس با دبیر علمی کارگروه: حجت‌الاسلام : ☎️ 09902182380 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
48.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برشی از میزگرد و کرسی «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» 💢برگزارشده توسط انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ‌ماه 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
استفاده و از ظرفیت‌های ماورائی در جنگ ترکیبی قابل انکار نیست. پارچه با طرحی که در تصویر بالا می‌بینید، حاوی نقوشِ و کابالایی صهیونیستی است که در و احضار اجنه شیاطین و ارتباط با آنها کاربرد دارد. 👌اساتید فن مطالب بالا را تایید کرده‌اند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
؛ 1. ، نوشتۀ شهید 2. ، نوشتۀ شهید 3. ، نوشتۀ علامه رحمت الله علیه 4. ، نوشتۀ آیت الله 5. و اکنون: ، نوشته دکتر دکتر ، جامعه‌شناس معاصر ایرانی، سالها در تلاش بود تا کتابی قرآنی بنویسد و آرزو داشت قبل از پایان عمر آنرا به انجام برساند. خوشبختانه او به آرزوی خود رسید. کاش مرحوم هم که چنین آرزویی داشت، فرصت می‌یافت تا اندیشه‌های قرآنی خود را تدوین نماید. 6. لازم به ذکر است، از دیدگاه ، نوشتۀ حجت الاسلام صادق نیز در حال انتشار است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸امام خمینی از سرآمدان تاریخ ما🔸 🌱 کجاست فارابی که ببیند چگونه باطن انقلابی «السیاسة المدنية» در قامت «السیاسة الثوریة» او آشکار شد. 🌱 کجاست شیخ الرئیس،ابن سینا که ببیند با قیام و رهبری او از «الاشارات و التنبیهات» به «الابداعات و التحقیقات» رسیده ایم. 🌱 کجاست خواجه طوسی، که ببیند با هدایت و زعامت او از «اساس الاقتباس» به «اساس المقاومة» گام نهاده ایم. 🌱 کجاست ملاصدرا که، تحول آفرینی انقلاب کبیر او و باز شدن دوباره «مفاتیح الغیب» بر روی انسان ایرانی، امت اسلامی و جهان بشری را ببیند و «الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه»را با تبیین «الشواهد الربوبیه فی مناهج الثوریة» تکمیل کند. 🌱 کجاست ابن عربی تا درخشش «نگین دانایی انقلابی در نماد آگاهی بخش خمینیه» را شهود کند و «فصوص الحکمة» را با «فص الحکومة و الولایة» استدراک و "فصّ حكمة ثوريّة في كلمة خمينية" را برای ما تأویل و روایت کند. 🔸علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
🔸هنگامی که مسلمانان با ظواهر روبرو شدند، برخی مات و مبهوت و برخی شیفته و تنها عده کمی هم مشکوک و منتقد شده بودند. اندکی پس از مواجهات نظامی و تکنولوژیک، علم و -غرب نیز به کشورهای اسلامی سرازیر شد. اما به راستی طرف گفت و گوی فلسفی با غرب که بود؟ 🔸پاسخ را در سیره فقهای بزرگ میتوان یافت. هنگامی که مسئله عقلی مشکلی از شیخ انصاری سوال می‌کردند، شیخ می‌فرمود: من اسلامم و است. به ایشان مراجعه نمایید. زیرا از منظر ایشان وظیفه بیان احکام شرعیه فرعیه است. و نباید از این منصب تجاور نمایند و در مسائل عقلیه وارد شوند (میرزامحمد ثقفی، تفسیر روان جاوید، ج1، ص 111-113). 🔸اکنون که ، ، ، و ... جامعه دانشگاهی ما را در نوردیده، و بسیاری را با خود برده است، چرا میراث هزارساله فلسفی ما وارد گفت و گوی رسمی و روشمند با این جریان های فلسفی نمی‌شود؟ تا کی بر حکمت صدرایی شرح و حاشیه خواهیم زد؟ چرا اصول فلسفه و روش رئالیسمی دیگر تدوین نمی‌شود؟ 🔸گاه آن است که حوزه علمیه هماوردی فلسفه غرب را پاسخ گوید و جریان‌ها و مکاتب فلسفی غرب را در خود هضم نماید. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
جلسه شانزدهم: ، 🔹سخنران:🎤حجت الاسلام دکتر 🔰پیش فرض‌ها: 🔸منظور از علم مجموعه مسائل حول موضوع واحد است. 🔸و منظور از ، نظریه‌پردازی حول مجموعه مسائل مزبور است. به عبارت دیگر تولید علم که بر اساس ، و به پرسش‌های مطرح شده در حوزه آن علم پاسخ می‌دهد. 🔸منظور از هم به منظور با مبانی، اهداف و منابع اسلامی است. 🔰مراحل: در سند تولید علوم انسانی اسلامی موسسه امام، برای تولید علم اسلامی هشت مرحله به شرح ذیل تعریف شده است: ۱. نظام انديشه اسلامی؛ ۲. مبانی و روش عام علوم از دیدگاه اسلام؛ ۳. علم مورد نظر با دیدگاه انتقادی؛ ۴. فلسفه آن علم؛ ۵. فلسفه رایج آن علم؛ ۶. روش از منابع اسلامی مربوط به علم مورد نظر؛ ۷. فلسفه آن علم از دیدگاه اسلام؛ ۸. و و نظریه اسلام دربارۀ آن علم. . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️دوره‌بندی تاریخ علوم حدیث، امکان و آینده را برای ما فراهم می‌آورد. 🔸یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا مجلدات آثار تولید شده است. 🔸نمودار فوق با استفاده از نرم‌افزار جامع‌الاحاديث (حاوی متن 431 عنوان کتاب در 1153 جلد از منابع روايي شيعه) و تکمیل آن با استفاده سایر منابع ترسیم شده است. 🔸بر اساس نمودار فوق، تعداد مجلدات آثار حدیثی تولید شده در قرون دوم، پنجم، دوازدهم و به‌ویژه پانزدهم، رشد قابل توجهی داشته است. 🔸اما در قرون هشتم، نهم، دهم، یازدهم، سیزدهم و چهاردهم، کاهش تدوین آثار حدیثی مشاهده می‌شود. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص40). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️یکی دیگر از روش‌های ‌‎ که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علوم مختلف قرار گرفته است؛ دوره‌بندی بر اساس آن علم در طول تاریخ است. 🔸نمودار بالا، توزیع تاریخی محدثین شیعه را از قرن چهارم به بعد نشان می‌دهد. فرازوفرودهای تعداد راويان در این نمودار به معناي افزایش یا کاهش است. 🔸تعداد محدثین در قرون چهارم، پنجم، چهاردهم و پانزدهم، رشد داشته، اما در قرون ششم تا سیزدهم به ویژه در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، کاهش یافته است. 🔸افزایش یا کاهش تعداد محدثین تقریبا با میزان آثار حدیثی تدوین شده، تناسب دارد. اما افت شدید هر دو متغیر در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، قابل توجه و نیازمند تبیین است. 🔸کاهش فعالیت‌های حدیثی در قرون هشتم و دهم، به دلیل باور اندیشمندان به حدیثی موجود از یک سو و به دلیل ناکافی بودن یا فقدان مناسب از سوی دیگر بوده است. 🔸اما در قرن سیزدهم شاهد اسلامی هستیم که دلیل آن را باید در نامناسب جست‌وجو کرد. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص42). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️، امکان و آیندۀ آن را به عنوان زمینه‌های ضروری برای علمی فراهم می‌آورد. 🔹یکی از روش‌های که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا (حجم) آثار تولید شده است. 🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقل‌گرایی در میان تشیع و رونق تفسیر به عنوان رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد. 🔹در دو قرن اخیر عرضه به قرآن و ظهور برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است. 🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون ، و مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. 🔹قرون 9 و 13 نیز همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️ مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما دوره‌بندی بر اساس از ابتکارات این پژوهش است. ♦️بنابر نمودار بالا تا قبل از قرن 13 رونق چندانی نداشته؛ در قرون 4، 11 و 12 رشد داشته و در قرن 8، و از 11 تا دوره کنونی در حال رشد بوده است. ♦️ فقه روایی و استدلالی به غیر از قرون 9، 11 و 12 تقریباً نسبت عکس دارند. که به معنای تقابل معرفتی این دو رویکرد است. در قرون 11 و 12، ظهور و ، رشد آثار فقهی با هر دور رویکرد را به دنبال داشت. اما ، آثار فقهی روایی را بی‌رونق نمود. ♦️ با همۀ رویکردهای سه‌گانه در قرون 6، 7 و 9 بیشتر به دلیل مثل و ایجاد ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی است. ♦️اما رشد چشم‌گیر تدوین آثار فقهی با رویکردهای فتوایی و استدلالی و افول فقه روایی در به دلایل مختلفی از جمله ، ، و قرار گرفتن فقه در منصب است. ♦️بدیهی است فقه در مواجهه با فراوان در ، ناگزیر از اتخاذ رویکرد استدلالی است. نسبت تاریخی فقه با علومی مثل و ، حاکی از شکوفایی و رونق فقه بوده و جدایی تاریخی فقه از همواره فقه را دچار رکود ساخته است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour