eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
23.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
619 ویدیو
197 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ یهودیان و مسیحیان مجموعه‌ی «عهد قدیم» را به‌عنوان متن مقدس قبول دارند. اما نوشته‌های دیگری وجود دارد که برخی از این گروه‌ها آنها را قبول دارند و برخی قبول ندارند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب‌های رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (1) 🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم) 1⃣ یهودیان و مسیحیان مجموعه‌ی را به‌عنوان متن مقدس قبول دارند. اما نوشته‌های دیگری وجود دارد که برخی از این گروه‌ها آنها را قبول دارند و برخی قبول ندارند. 2⃣ تاریخ نگارش یا تدوین نهایی بخش عمده عهد قدیم به دوره‌ی پس از مربوط است. از این زمان به بعد در مدتی حدود هفت قرن کتاب‌های بسیاری نوشته شده که تعداد زیادی از آنها باقی مانده است. اما از میان کتاب‌های موجود تعداد معیّنی از آن‌ها در مجموعه‌ی متون مقدس رسمی آورده شده و بقیه کنار گذاشته شده‌اند. این فرایند، «قانونی شدن متون» خوانده شده است. 3⃣ در سده‌های قبل از میلاد دو نسخه از عهد قدیم وجود داشته: ، که به زبان اصلی بوده، و ، که به زبان یونانی بوده است. به دستور بطلمیوس فیلادلفوس، حاکم مصر، این ترجمه را در قرن سوم قبل از میلاد بیش از هفتاد نفر از یهودیان ساکن مصر انجام داده‌اند. این دو نسخه از دو نظر با هم تفاوت دارد: 🔸 1. نسخه دوم تعدادی کتاب مجزا اضافه دارد و نیز در برخی از کتاب‌ها که در هر دو نسخه آمده، در نسخه سبعینیه بخش‌هایی اضافه است. 🔸 2. ترتیب و تنظیم این دو نسخه با هم متفاوت است. نسخه عبری با توجه به اهمیت نویسندگان کتاب‌ها آنها را به سه بخش تورات، نبییم (انبیاء) و کتوبیم (نوشته‌ها)، اما نسخه سبعینیه با توجه به مطالب، آنها را به سه بخش: «کتاب‌های تاریخی»، «حکمت، مناجات و شعر» و «کتاب‌های پیشگویی» تقسیم کرده است. 4⃣ در ابتدا یهودیانِ عبری‌زبان، نسخه عبری را قبول داشتند، اما یهودیانِ یونانی‌زبان از نسخه سبعینیه استفاده می‌کردند. اما بعداً همه یهودیان نسخه عبری را پذیرفتند و نوشته‌های اضافی نسخه سبعینیه و نیز کتاب‌های دیگر، غیر قانونی و غیر رسمی اعلام شدند. ✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/w3Sk2X ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از سه بخش کتاب مقدس یهودی، «تورات» تا قرن چهارم ق.م. شکل نهایی خود را یافت و به‌عنوان متن مقدس پذیرفته شد، اما پذیرش بخش «نبییم» و مشخص شدن محدوده آن در حدود سال 200 ق.م. رخ داد. اختلاف درباره بخش «مکتوبات» ادامه داشت تا این‌که سرانجام در سال 90 م. در شورایی که در شهر «یاونه» تشکیل شد، شکل نهایی متون مقدس یهودی مشخص گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب‌های رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (2) 🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم) 1⃣ درباره این‌که کتاب‌های قانونی کتاب مقدس عبرانی، یعنی متن مقدس یهودی، در چه زمانی و به‌وسیله چه کسی معیّن شده است اختلاف وجود دارد. برخی یهودیان ادعا می‌کنند که این عمل را و اعضای انجام داده‌اند. اما می‌گویند کتاب‌های قانونیِ یهودی فرایند چند قرنی را طی کرده‌اند تا این‌که سرانجام در پایان قرن اول میلادی شکل نهایی خود را یافته‌اند. 2⃣ لذا از سه بخش کتاب مقدس یهودی، تا قرن چهارم ق.م. شکل نهایی خود را یافته و به‌عنوان متن مقدس پذیرفته شده، اما پذیرش بخش به‌عنوان کتاب مقدس و مشخص شدن محدوده آن در حدود سال 200 ق.م. رخ داده است. اختلاف درباره بخش ادامه داشته تا این‌که سرانجام در سال 90 م. در شورایی که در شهر تشکیل شده، شکل نهایی متون مقدس یهودی مشخص گردیده است. 3⃣ به اعتقاد مسیحیان این فرایند مسیر دیگری را طی کرده است. مسیحیانِ نخستین با یهودیانِ یونانی‌زبان برخورد زیادی داشتند و بنابراین نسخه سبعینیه را پذیرفتند. بعدها ترجمه‌هایی از نسخه یونانی به‌زبان لاتین صورت گرفت که معروف‌ترین آنها ترجمه‌ی موسوم به است که در قرن چهارم میلادی به‌دستور برای پایان دادن به اختلافات ترجمه‌های لاتینی قدیم‌تر انجام داد. 4⃣ این ترجمه بیشتر بر نسخه‌ی سبعینیه مبتنی بود و بنابراین بخش‌های اضافی این نسخه را نیز دربرداشت. در قرون وسطا از این نسخه استفاده می‌کرد، در حالی‌که اصلِ نسخه یونانی مورد استفاده شرقی بود. به هر حال دو کلیسای کاتولیک و ارتدکس اضافات نسخه سبعینیه را، با اختلافاتی، قبول داشتند. 5⃣ بعدها به نسخه عبری بازگشت و اضافات نسخه سبعینیه را کنار گذاشت. آنان برای این کتاب‌ها نام را به‌کار بردند که در زبان یونانی به معنای «مخفی و پوشیده» بود، ولی در زبان انگلیسی به‌معنای «آنچه کنار گذاشته شد» به کار رفت و از آن پس این نوشته‌ها خوانده شد. 6⃣ یهودیان این نوشته‌ها را «غیرقانونی» و دو گروه کاتولیک و ارتدکس آنها را «قانونی درجه دوم» یا «قانونی ثانوی» می‌دانند، که اشاره به رتبه‌ی دوم آنها نسبت به سایر نوشته‌هاست. ✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/w3Sk2X ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از آنجا که ترجمه‌ی «کتاب مقدس» به‌زبان فارسی را پروتستان‌ها انجام داده‌اند، «کتاب‌های اپوکریفایی» در ترجمه‌های فارسیِ کتاب مقدس موجود نیست. اما دو ترجمه‌ی مستقل از این مجموعه در ایران صورت گرفته است: 1. «کتاب‌هایی از عهد عتیق، کتاب‌های قانونی ثانی» ترجمه‌ی «پیروز سیار». 2. «اپوکریفای عهد عتیق» ترجمه‌ی «عباس رسول‌زاده و جواد باغبانی». ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب‌های رسمی درجه دوم (اپوکریفایی) عهد قدیم (3) 🎯 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوازدهم) 1⃣ در این مقاله کتاب‌های «قانونی درجه‌ی دوم» یا «اپوکریفایی» را به اختصار معرفی می‌کنیم و در قسمت بعد، کتاب‌های دیگری معرفی خواهد شد، که هیچ‌یک از گروه‌های یهودی و مسیحی آن‌ها را قانونی نمی‌دانند. 2⃣ کتاب‌های قانونی ثانوی خود به دو بخش تقسیم می‌شود: یک دسته آنهایی که کاتولیک‌ها و ارتدکس‌ها هر دو برای آنها اعتبار و حجیت قائل‌اند، و دسته دوم آنهایی که فقط ارتدکس‌ها یا بخشی از آنان آن‌ها را معتبر می‌دانند. 📚 الف) کتاب‌های قانونی ثانوی ویژه‌ی کاتولیک و ارتدکس 3⃣ این مجموعه مشتمل بر ده نوشته و کتاب است. از آنجا که ترجمه‌ی به‌زبان فارسی را پروتستان‌ها انجام داده‌اند، این کتاب‌ها در ترجمه‌های فارسیِ کتاب مقدس موجود نیست. اما اخیراً دو ترجمه‌ی مستقل از این مجموعه صورت گرفته است: 🔸 1. «کتاب‌هایی از عهد عتیق، کتاب‌های قانونی ثانی» ترجمه‌ی «پیروز سیار». 🔸 2. «اپوکریفای عهد عتیق» ترجمه‌ی «عباس رسول‌زاده و جواد باغبانی». 4⃣ کتاب‌های این مجموعه عبارت‌اند از: 👈 1. کتاب طُوبیت 2. کتاب یهودیت 3. اضافات کتاب اِستَر 4. کتاب حکمت سلیمان 5. کتاب حکمت یشوع بن سیراخ 6. کتاب باروک 7. رساله‌ی ارمیا 8. اضافات کتاب دانیال نبی 9. کتاب اول مکابیان 10. کتاب دوم مکابیان 📚 ب) کتاب‌های قانونی ثانوی ویژه‌ی ارتدکس 5⃣ علاوه بر کتاب‌های فوق که کاتولیک‌ها و ارتدکس‌ها، برخلاف یهودیان و پروتستان‌ها، برای آنها اعتبار درجه‌ی دوم قائل‌اند، نوشته‌های دیگری موجود است که تنها فرقه‌ی ارتدکس، یا بخشی از آن، برای آنها اعتبار قائل‌اند. 6⃣ این نوشته‌ها به قرار زیرند: 👈 1. کتاب سوم مکابیان 2. کتاب چهارم مکابیان 3. کتاب اول عزرا (اسدراس) 4. کتاب دوم عزرا 5. دعای مَنَسّی 6. مزمور 151 از کتاب مزامیر داود 7⃣ برای معرفی این كتاب‌ها و توضیحات بیشتر به سایت «اندیشکده مطالعات یهود» مراجعه كنید. ✍ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/w3Sk2X ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آشنایی با کتاب مقدس یهود 📚 یهودیت و مسیحیت دو دین هم خانواده‌اند و همراه با اسلام شاخه‌ی را تشکیل می‌دهند. این سه دین گاهی به مناسبت انتساب آنها به حضرت ابراهیم (ع)، نیز خوانده می‌شوند. اما اکثر دوستان شناخت درستی از کتب دینی یهودی و مسیحی ندارند. سلسله مقالات «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی» در سایت «اندیشکده مطالعات یهود» گامی است در راستای آشنایی با کتاب مقدس یهود. تا كنون 11 قسمت از این مقالات در سایت اندیشکده منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این مقالات را در آدرس‌های ذیل مطالعه کنند: 1⃣ بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس 👉 goo.gl/p7GzVR 2⃣ کلیاتی درباره عهد قدیم 👉 goo.gl/j18bCn 3⃣ معانی و کاربردهای تورات 👉 goo.gl/G4Hku7 4⃣ منشأ و تاریخ تورات 👉 goo.gl/Wfx8ve 5⃣ نگاهی به محتوای تورات (1) 👉 goo.gl/dAjzEY 6⃣ نگاهی به محتوای تورات (2) 👉 goo.gl/vVfwDD 7⃣ کتاب‌های انبیای متقدم 👉 goo.gl/qd3dGK 8⃣ تورات و انبیای متقدم ؛ یک کتاب تاریخی 👉 goo.gl/HLTrjx 9⃣ کتاب‌های انبیای متأخر 👉 goo.gl/GvhGgr 🔟 کتاب‌های تاریخی کتوویم 👉 goo.gl/AMcs8z 1⃣1⃣ کتاب‌های غیرتاریخی کتوویم 👉 goo.gl/qkwj2X ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 شیعه دشمن اصلی است! ✡ آمی آیالون رئیس اسبق اطلاعات داخلی اسرائیل (شین بت): ⚔ با حمله نظامی نمی‌توانیم قدرت هسته‌ای ایران را نابود کنیم؛ ائتلاف دولت‌های سنّی علیه ایران را رقم می‌زنیم! دشمن اصلی شیعه است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 ما درصدد خشکاندن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 کلید غلبه بر دشمنان اسلام مسئله‌ی فلسطین است. 🌐 مهم‌ترین مسئله‌ی دنیای اسلام امروز مسئله‌ی فلسطین است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقدمه‌ای بر «ارتش سرّی روشنفکران» 1⃣ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های منتشر شده در کانال تلگرامی اندیشکده مطالعات یهود سلسله مقالات «ارتش سرّی روشنفکران» بود که به پروژه‌ی و با انگیزه‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌پرداخت. 2⃣ این پروژه ذیل 4 فصل: «جاسوسان در تهران»، «علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم»، «فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار» و «سکولاریسم مقدس آمریکایی» در 24 قسمت و 92 پست متنی به‌همراه عکس‌های متناسب منتشر شد. 3⃣ در همان ابتدای مهاجرت از تلگرام به «ایتا»، تمامی این مطالب به‌سرعت و طی چند روز به کانال جدید منتقل شد که طبیعتاً امکان مطالعه‌ی این حجم زیاد مطلب برای خوانندگان ميسّر نبود. 4⃣ هم‌اکنون تصمیم به انتشار فصل پنجم و پایانیِ این مجموعه با عنوان «سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری» در 8 قسمت گرفته‌ایم. لذا مناسب دیدیم که ابتدا لینک قسمت‌های قبلی را منتشر کنیم تا دوستانی که موفق به مطالعه نشده‌اند، آن‌ها را مطالعه کنند و در روزهای آتی قسمت‌های نهایی این مجموعه را با ما پی بگیرند. 5⃣ در پایان تاکید می‌کنیم که پروژه‌ی که اصلی‌ترین هدف ما در این کانال است، بدون شناخت که در خدمت هستند، پروژه‌ای ابتر است. لذا خواندن کل مجموعه‌ی «ارتش سرّی روشنفکران» را از واجباتِ شناخت یهود می‌دانیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (1) 👿 جاسوسان در تهران 1⃣ ارباب حلقه‌ها (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/848 1⃣ ارباب حلقه‌ها (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/850 1⃣ ارباب حلقه‌ها (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/852 2⃣ رابطین خوب آمریکا (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/854 2⃣ رابطین خوب آمریکا (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/856 2⃣ رابطین خوب آمریکا (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/858 2⃣ رابطین خوب آمریکا (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/860 3⃣ پلورالیسم، قدرت و مبارزه سیاسی (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/862 3⃣ پلورالیسم، قدرت و مبارزه سیاسی (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/864 3⃣ پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/866 4⃣ اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/868 4⃣ اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/870 4⃣ اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/872 5⃣ هابرماس، خاتمی و انقلابیون مأیوس (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/879 5⃣ هابرماس، خاتمی و انقلابیون مأیوس (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/881 6⃣ ریچارد رورتی: سرمایه‌داری علیه فلسفه (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/883 6⃣ ریچارد رورتی: سرمایه‌داری علیه فلسفه (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/885 6⃣ ریچارد رورتی: سرمایه‌داری علیه فلسفه (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/887 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/893 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/894 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/899 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/901 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/903 7⃣ جان کین و جان هیک: احیاگران انگلیسی (6) 👉 https://eitaa.com/jscenter/905 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (2) 👿 علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم 1⃣ جنگ شوالیه‌های ماسون (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/911 1⃣ جنگ شوالیه‌های ماسون (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/913 2⃣ تکنیک‌های جاسوسی مدرن (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/915 2⃣ تکنیک‌های جاسوسی مدرن (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/917 3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/919 3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/921 3⃣ پشه مالاریا ؛ اسم رمز جنگ نرم (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/923 4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/925 4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/927 4⃣ فرمان جاسوسی آکادمیک (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/929 5⃣ استراتژی امنیتی جنگ‌های علم (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/931 5⃣ استراتژی امنیتی جنگ‌های علم (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/933 5⃣ استراتژی امنیتی جنگ‌های علم (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/935 6⃣ استراتژی بی‌ثبات‌سازی سیاسی 👉 https://eitaa.com/jscenter/937 7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/944 7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/946 7⃣ روشنفکران بزرگ در خدمت سیا (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/955 8⃣ اسناد رسوایی جاسوسی آکادمیک 👉 goo.gl/6cxmSd ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (3) 👿 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار 1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/979 1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/981 1⃣ ترجمه، سلاح تبلیغات استراتژیک (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/982 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/984 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/986 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/988 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/990 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/992 2⃣ فولادوند، یهودزدگان و اصلاح‌طلبان (6) 👉 https://eitaa.com/jscenter/994 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/997 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/999 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1001 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1003 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1005 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (6) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1007 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (7) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1009 3⃣ همجنس‌بازی و حلقه پنجشنبه‌ها (8) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1011 4⃣ براندازی با 10 هزار رای (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1013 4⃣ براندازی با 10 هزار رای (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1015 4⃣ براندازی با 10 هزار رای (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1017 4⃣ براندازی با 10 هزار رای (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1019 4⃣ براندازی با 10 هزار رای (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1021 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ارتش سرّی روشنفکران (4) 👿 سکولاریسم مقدس آمریکایی 1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1024 1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1027 1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1029 1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1031 1⃣ هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (5) 👉https://eitaa.com/jscenter/1033 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1035 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1037 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1039 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1041 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1045 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (6) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1047 2⃣ کتاب‌های سفارشی CIA در تهران (7) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1049 3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1060 3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1064 3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1066 3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1068 3⃣ کودتای مخملی در بستر علم سکولار (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1070 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1075 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1077 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1079 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1081 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1083 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (6) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1085 4⃣ ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (7) 👉https://eitaa.com/jscenter/1087 5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (1) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1089 5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (2) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1091 5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (3) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1093 5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (4) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1095 5⃣ ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (5) 👉 https://eitaa.com/jscenter/1097 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ وقتی اسم در برنامه شب خیز می‌آید و مسئولین شبکه با دستپاچگی برنامه را قطع کرده و به تته پته می‌افتند!!! 🎬 نقد و خط قرمز رسانه هاست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (1) 1⃣ از بحث‌های مهمی که در طلیعه‌ی قرن سوم و در عصر حیات امام هادی علیه‌السلام، جهان فکری اهل‌سنت را به خود مشغول کرد، جدال بر سر مسأله‌ی حدوث و قِدَم قرآن بود که سبب ایجاد دودستگی میان اهل‌سنت شد. 2⃣ قائل به قدیم بودن «کلام اللّه» بودند و معتقد به حادث و مخلوق بودن قرآن بودند. 3⃣ اهمیت این بحث کلامی از آن‌رو بود که ملاک توحید و شرک قرار گرفته بود. 4⃣ معتزله اعتقاد به قدیم بودن قرآن را شِرک می‌دانستند و گروه مقابل مخلوق دانستن قرآن را کفر می‌شمردند. 5⃣ از آنجا که مسأله‌ی خلق قرآن از مباحث جدل‌انگیز زمان امام هادی علیه‌السلام بود، در کنار مباحث ریشه‌شناسی، جا دارد تا بررسی شود که پیشوای دهم شیعیان، چه واکنشی در برابر این مناقشات داشتند و چه موضعی برگرفته بودند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (2) 1⃣ مناقشه درباره مخلوق یا غیرمخلوق بودن قرآن کریم از مباحث مهمی بود که میان مسلمانان گفت‌وگو و جدل ایجاد کرد. در تاریخ کلام اسلامی، هیچ مبحثی همچون این بحث، موجب اختلاف نشده است. این اختلاف ناشی از این بود که گروهی هوادار حادث بودن کلام خدا و گروهی دیگر طرفدار قدیم بودن آن شدند. 2⃣ در اصطلاح فلسفه، «حدوث زمانی»، عبارت از حاصل شدن و به‌وجود آمدن شیء است، پس از آن‌که نبوده است. اصطلاح «قِدَم زمانی» نیز عبارت از بودن شیء است، به‌نحوی که ابتدایی برای زمانِ وجود آن نباشد. 3⃣ مطرح‌کننده‌ی نظریه خلق قرآن، جَعْد بن دِرهَم بود. بنا به نقل ذهبی، جَعد بن دِرهم، از متکلمان نیمه نخست قرن دوم و شاگرد وَهب بن مُنَبّه بود. 4⃣ ذهبی، وهب بن منبّه را العلّامة الأخبارى القصصى معرفى کرده است، که بیشتر دانش وى از و صحیفه‌هاى بود. بنا به نقل ابن سعد، وهب مدعى بود که 92 کتاب خوانده است که همه‌ی آن‌ها از آسمان نازل شده‌اند. 72 تا از آن‌ها در و دست مردم هستند و از 20 تاى آن‌ها جز عده اندکى، کسى آگاهى ندارد! 5⃣ وهب مى‌گفت: «عبدالله بن سلّام [یهودی]، اَعلم اهل زمان خویش بود و کعب الاحبار [یهودی] نیز اَعلم اهل زمان خویش. آیا مى‌دانید چه کسى دانش هردوى آن‌ها را جمع کرده است؟». منظور او خودش بود!! یاقوت حموی نیز در شرح حال وى، او را «صاحب قصص» معرفى کرده، که بسیار از کتاب‌هاى قدیمى معروف به اسرائیلیات نقل مى‌کرده است. 6⃣ در سخن از استادان جَعد بن دِرهم، از فردی به‌نام ابان بن سمعان نیز نام برده شده که خود استادی داشته، و لبید بن اعصم، استادِ استاد او قائل به خلقِ بوده است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (3) 1⃣ به‌تدریج به‌عنوان مدافعان اصلی نظریه شدند و پس از تثبیت مکتب کلامی در قرن چهارم، مسأله‌ی خلق قرآن در شمار موضوعات اختلافی میان اشاعره و متزله قرار گرفت. 2⃣ اینان در طول تاریخ یکدیگر را کرده و ردیه‌هایی علیه یکدیگر نگاشتند. معتزله اعتقاد به قِدَم قرآن را مستلزم شِرک می‌دانستند و اشاعره، مدعای خلق قرآن را کفر و هم‌پایه‌ی مدعای کفار مکه می‌شمردند که قرآن را گفتار بشر می‌خواندند. 3⃣ وجه تمایز مسأله‌ی خلق قرآن با سایر مباحث کلامی این است که این مسأله با دوران تاریخی و حساسِ «محنت» گره خورد و به مسأله‌ای اساسی در عرصه‌ی روابط میان حکومت و عالمان دینی تبدیل شد. 4⃣ و طرفدار معتزله و مروّج تفکر حدوث قرآن بودند. مأمون صریحاً اعلام کرد که قرآن مخلوق است، آن‌گاه با توسل به زور، را وادار کرد که این اندیشه را بپذیرند و از ابراز مخالفت خودداری کنند؛ او سپس دستور از صاحب‌منصبان را صادر کرد. مردودان در این آزمون، منصب خویش را از دست می‌دادند. از این دوره با عنوان «مِحنَةُ القرآن» یاد می‌شود. 5⃣ مخالفانِ قِدَم قرآن، به زندان و شکنجه سپرده شدند. حتی بزرگان اهل حدیث همچون احمد بن حنبل نیز استثنا نشدند. همین سختگیری‌ها سبب نفرت مردم از معتزله گردید. از این‌رو وقتی که عباسی به خلافت رسید، جانب قائلان به قِدَم قرآن را گرفت و به پایان داد. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (4) 1⃣ مواجهه‌ی امام هادی (ع) با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ی زمان آن حضرت، حساب‌شده و هوشمندانه است که نه‌تنها نظر صحیح و درست را بیان داشته‌اند، بلکه جامعه‌ی را از خطر مهلکی حفظ کردند. ایشان بحث حدوث و قِدَم قرآن را جدالی بیهوده و انحرافی می‌دانستند و اصحاب را از پرداختن به این‌گونه مباحث منع می‌کردند. 2⃣ امام (ع) ورود به این مناقشه را ای می‌دانستند که نتیجه‌اش چیزی جز هلاکت و سیه‌روزی نیست. اما از آن‌رو که باید باورهای ناصحیح و عقاید انحرافی را به مردم معرفی می‌کردند، در قالبی بسیار ظریف، به ردّ عقیده‌ی قدیم بودن قرآن پرداختند. 3⃣ سند این ادعا، روایتی است که شیخ صدوق، در دو کتاب خویش به نقل از امام هادی (ع) نقل کرده است. در این روایت امام (ع) خطاب به برخی از شیعیان چنین نوشتند: 📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم. خداوند ما و شما را از وقوع در فتنه مصون نگه دارد که در این‌صورت بزرگ‌ترین نعمت را بر ما ارزانی داشته است و جز این، هلاکت و سیه‌روزی است. نظر ما این است که بحث و جدال درباره‌ی قرآن، بدعتی است که سؤال‌کننده و جواب‌دهنده در آن شریک‌اند؛ زیرا چیزی دست‌گیر پرسش‌کننده می‌شود که سزاوار او نیست و پاسخ‌دهنده نیز برای موضوعی که در توانش نیست بی‌جهت خود را به رنج و مشقت می‌افکند. خالق جز خدا نیست و به‌جز او همه آفریده‌اند و قرآن کلام خدا است و از پیش خود اسمی برای آن قرار مده که از گمراهان خواهی گشت. خداوند ما و شما را از آنانی قرار دهد که در نهان از خدای خود می‌ترسند و از روز جزا سخت هراسان‌اند. 4⃣ همان‌گونه که از متن کلام امام (ع) مشخص است، ایشان بدون این‌که به صفت مخلوق برای قرآن کریم تصریح کند، به‌صورتی بسیار زیبا اندیشه‌ی قدیم بودن قرآن را كه به آن معتقد بودند، رد می‌کند. در عین حال برخلاف نظر ، ایشان معتقد است که قرار دادن هر اسمی به جز کلام اللّه برای قرآن اعم از مخلوق و غیرمخلوق و… موجب گمراهی می‌گردد. 5⃣ و بدین‌گونه امام هادی (ع) ضمن حفظ جان شیعیان و بازداشتن آنان از افتادن در دام بحث‌های بی‌حاصل ، نقش خود را نیز به‌خوبی ایفا کردند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویر هنری فورد و جلد کتاب «یهود بین‌الملل؛ مهمترین معضل دنیا» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter