eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
599 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
دبیر جامعه روحانیت شیراز: 🔺شرایط طلبگی کفاف زندگی حداقلی خیلی از طلاب و روحانیون را نمی دهد / برخی طلاب در شیراز تحصیل و تبلیغ می‌کنند اما در روستا منزل اجاره کرده‌اند! حجت الاسلام سید محی الدین طاهری در جلسه جامعه روحانیت شیراز با حضور حجت الاسلام شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی: ▫️مردم شناخت چندانی از زندگی طلاب ندارند و گاها برداشت‌های غلطی در این زمینه دارند و این به دلیل آبروداری روحانیون است و هیچکس خبردار نیست که بخشی از طلاب به خاطر ناتوانی در تامین مسکن مجبور به مهاجرت به روستاها شده‌اند و زندگی دور از خانواده و زادگاه را انتخاب کرده‌اند چرا که مسکن از جمله مشکلات زندگی بخش قابل توجهی از طلاب است. 🔹شرایط طلبگی کفاف زندگی حداقلی خیلی از طلاب و روحانیون را نمی دهد و مجبور هستند برای اداره و گذراندن زندگی به کارهای دیگر نیز بپردازند. ▫️ در فارس تنها سه نفر از مراجع بزرگوار اقدام به پرداخت شهریه آموزشی می کنند و این مقدار تاثیر چندانی در اداره زندگی حداقلی طلبه ها ندارد به ویژه اینکه در خصوص معمرین و طلاب عائله مند و روحانیونی که دچار بیماری هستند گرفتاری های زیادی وجود دارد و وجود همه این مشکلات در کنار هم باعث شده که روحانیون نتوانند به صورت مطلوب به وظایف دینی خود در قبال جامعه بپردازند./حوزه نیوز ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
کشکول ناب حوزوی
🔺معرفی برخی منابع مطالعاتی برای مطالعه درباره مساله "علم دینی" و "علوم انسانی اسلامی" 1. «علم د
بررسی علل طرح مساله علم دینی - درس خارج کلام ساله 93 استاد ربانی گلپایگانی فیضیه .wma
11.12M
🔺بررسی علل طرح مساله علم دینی 🎤حضرت استاد چه مشکلي وجود داشته که متفکرين را وا داشته براي حل آن به فکر طرح مساله علم دينی بيفتند؟ 🌀رابطه در جهان غرب ⁉️چه عواملی سبب شد که فرهنگ و علم جديد از دين جدا شده و سکولار شود؟ 〽️ريشه ها و زمينه های پيدايش تفکر جدايی علم از دين 🔹ویژگی های تفکر اومانیسم 🔸️علل نارسایی مسیحیت 🧲درس خارج کلام ساله 93 مدرسه فیضیه👉 💥بسیار مهم و مفید💥 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
روش اندیشه شهید مفتح.pdf
7.51M
📚 روش اندیشه+ تاریخ منطق ✍آیت الله شهید دکتر محمد شهید مفتح سعی کرده منطق را از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه به بحث بکشد. این کتاب تحریری بر قسمت منطق شرح منظومه ملاهادی می باشد. 💥 بر این کتاب تقریظ نوشتند💥 🌀کشکول ناب حوزوی🔻 ❇️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بی‌بندباری اجتماعی نتیجه‌ی بی‌عدالتیست! بفهمید! ⁉️ورزش مختلط در ایران‌مال یا مفاسد و تخلفات اقتصاد
وقتی یک فساد فرهنگی و اجتماعی مثل بی حجابی در جامعه به وجود میاد، علل و عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا این معلول به وجود آمده ما به جای اینکه این علل و عوامل را بر طرف کنیم و فساد را از ریشه بخشکانیم ، می رویم مستقیم سراغ معلول در کف خیابون! وقتی فضای جامعه دست جریان سرمایه داری لیبرال هست، همینا فرهنگ لیبرال و بی بندو باری رو ترویج میدن، همینا مد لباسو تعیین می کنن، همینا پاساژ و مرکز خرید های خاص درست می کنن، همینا فیلم و سریال و موسیقی برای جامعه درست می کنن، همینا اسباب بازی درست می کنن همین تبلیغات صداوسیما را ببینید، دائما شده جولانگاه دختران و زنان رنگو با رنگ برای تبلیغ فروشگاههای جریان سرمایه داری که خون مغازه های کوچیک رو به شیشه کردن و همه رو دارن بیکار میکنن! نمی بینیم سرای ایرانی در قم چه کرد با مغازه ها؟! نمی بینیم فرش فروش های بازار اصفهان ورشکست شدن بخاطر فروشگاههای شهر فرش و اقای فرش و لوازم خانگی و سرای ایرانی!؟ همینا و امثال همینا هستن که هم گرونی ایجاد می کنن و اقتصاد مردمی رو دارن نابود می کنن، از اون طرف بی حجابی و بی عفتی رو هم ترویج می کنن اون وقت پلیس بیچاره باید بره خیابون ، دهتا کلیپ دیگه بیاد بیرون مثل ۲سال پیش یک غائله دیگه مثل مهسا امینی پیش بیاد! تا کی از یک سوراخ گزیده شویم؟! سال دیگه انتخابات دولته، تمام همو غم دولت باید این باشه که مردم در سفره خودشون تغییرات مثبت رو احساس کنن، رهبری صریحا اول سال فرمود... رابطه اقتصاد لیبرالی با فرهنگ👉 بی‌بندباری اجتماعی نتیجه‌ی بی‌عدالتیست! بفهمید!👉
هدایت شده از فرقه نیوز
الگوی زن فمینیست در کتابفروشی قم 🔸مجموعه کتاب‌های ۹ گانۀ انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ، اثری برای کودک و نوجوان است با هدف معرفی الگوهای گاهی ضدنظام و گاهی فمنیسیت که در کتابفروشی مشهور قم به فروش می‌رود. 🔸چندی پیش به یکی از کتاب‌فروشی‌هایی که چند سالی است در قم شعبه‌ای زده سری زدیم. این کتابفروشی که شعبۀ خود را از خیابان عطاران به میدان شهید دستغیب (فلکه بستنی) منتقل کرده است در واقع از مهم‌ترین مراکز نشر آثار روشنفکری به حساب می‌آید. 🔗 متن کامل گزارش را در سایت فرقه نیوز بخوانید @ferghenews_com
مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی مرحوم آیت الله در مدرسه مروی تهران 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
💥پولهای حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی تورّمِ بالا، در چند سال پی‌درپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّه‌ای محروم میمانند، یک عدّه‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود. از هر دو طرف، ایجاد فساد خواهد شد؛ هم از طرف فقر، فسادهای فرهنگی، اجتماعی به وجود می‌آید؛ هم از طرف آن مجموعه‌ای که توانسته‌اند از این آبهای گل‌آلود ماهی بگیرند، استفاده‌ی نامشروع کنند، حرام‌خوری کنند، از ناحیه‌ی آنها هم فسادهایی به وجود می‌آید. تورّم یک مسئله‌ی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی هست که اگر ما سر نخ اینها را دنبال کنیم، به همین پولهای حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز خواهیم رسید ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🏷 رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پولهای حرام و برخورداری‌های تبعیض‌آمیز سرنخ خیلی از فسادهای اجتماعی و فرهنگی تورّمِ بالا، در چند
اینا فرمایشات پارسال رهبریه اما متاسفانه جدیش نگرفتیم! اینجور حرفهای حضرت آقا خریدار زیادی نداره متاسفانه اگر داشت فیلم و صوتش همه جا پخش می شد!
کشکول ناب حوزوی
از سمت چپ: آیت الله سید محمد مُفتی الشیعه(ره) آیت الله سید ابوالقاسم کوکبی تبریزی(ره) استاد سید عادل علوی(ره) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺ماجرای جالب نقد تقریرات شیخ حسن سعیدتهرانی(ره) از درس آیت الله شیخ حسین حلی(ره) 🎤آیت الله شیخ حسن
📚 معرفی برخی از تالیفات آیت الله حسن شریعتی نیاسر نشانی برگزاری جلسات درس خارج و تهیه کتب : قم ، خیابان صفاییه، انتهای کوچه17، پلاک37 دفتر آیت الله شریعتی کاشانی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💡مَدرس‌های بی‌استاد! مدرسه‌ یا خوابگاه؟ ✍ قوام مَدرس به استاد و شاگرد است. از گذشته چنین بود که با تدریس یک استاد به شاگردان خود، مَدرسی شکل می‌گرفت و جا و مکان آن هم مهم نبود؛ در خانه استاد، در مسجد استاد، در یک مدرسه یا حرمی مطهر. اصل با وجود استاد بود که جویندگان علم را گرد می‌آورد. استاد، خود شاگردش را می‌آزمود و رتبه علمی‌اش را تأیید می‌کرد و همان تأیید کتبی یا شفاهی استاد و نهایتا توان تدریس دانش توسط آن طلبه کافی بود که خروجی مدرس‌ها را به ظهور رساند؛ چه مدرس‌های خانگی و چه مدرسه‌ای. نمونه‌های تاریخی می‌گوید که مدرسه‌ها گاهی پس از شکل‌گیری مَدرس‌ها به یمن وجود یک یا چند استاد، به همت اهل خیر بنا شده‌اند و گاه نیز بانیان خیر، مدرسه ساخته‌اند و با دعوت از اساتید مبرز در علوم مختلف و از بلاد دیگر، مدرس‌هایی پدید آورده‌اند تا جویندگان معارف الهیه، انگیزه‌ای برای هجرت به این مدرسه بیابند. در حوزه قدیم تهران، یک مدرسه بود به نام صدر یک استاد اصلی در حکمت داشت به نام . اشتغال دیگری هم نداشت. مدرسه تهران، محل تدریس بود. او هم اشتغال دیگری نداشت. بود و حکیم هیدجی. قدیم بود و مدرس.‌ را تنها برای میرزا علی‌اکبر تفرشی بنا کردند و مدرس‌ش شکل گرفت. میرزا عبدالرحیم نهاوندی از شاگردان شیخ اعظم انصاری را در تهران نگه‌داشتند تا استاد فقه و اصول مدرسه مروی شود و شد. در عین حال، در خانه درس می‌داد؛ در خانه درس می‌داد. در این دوران اخیر هم را در تهران نگه‌داشتند تا استاد فقه و اصول مدرسه مروی شود و شد. چه بسیار مدرسه‌ها که چون خالی از مَدرس و مُدرّس است، خوابگاهی بیش نیست. چیزی که امروز نمونه‌اش کم نیست! چندی پیش به مدرسه علمیه‌ای در شهری غیر از قم سر زدم که بسیار خرج تجدید بنا و توسعه و تزئین آن شده است. دیدم بر اتاقی نوشته: مدرس درس خارج. پرسیدم در این مدرسه کدام بزرگوار درس خارج می‌دهد؟! مدیر مدرسه گفت: چون در اینجا درس خارج رسمی نداریم، درس خارج آیت‌الله جوادی آملی به صورت برخط برای طلاب پخش می‌شود! این است حال روز مدرسه‌هایی که خوابگاهی بیش نیستند! بهتر نیست بجای مدرسه‌سازی، شرایط هجرت و اقامت اساتید برجسته از مراکز اصلی علم به حوزه‌های پیرامونی را فراهم کنیم؟ با یک بررسی مختصر در حوزه‌های کهن شهرهای ایران می‌توان فهمید که چه تعداد از علمای قدیم آن بومی و چه تعداد مهاجر بوده‌اند. علمای مهاجر به بلاد، چه انگیزه‌هایی داشتند که از فعالیت علمی در قم و نجف و رسیدن به مرجعیت دست می‌کشیدند و سختی غربت و معاشرت با مردم و تربیت دینی اجتماع را به جان می‌خریدند؟! در شهری دیگر، اداره مسجد _ مدرسه‌ای اصیل را برعهده می‌گرفتند؛ به حوزه‌‌اش رونق بخشیدن و مربی راستین مردم می‌شدند. امروز چه اتفاقی رخ داده که دیگر آنگونه که باید نیست؟ همگی نام را شنیده‌ایم. یک فقیه و حکیم بزرگ که اگر نجف می‌ماند یا به قم می‌رفت در شمار مراجع بود. اما در تهران اقامت گزید و به حوزه‌اش قوامی غیر قابل انکار بخشید! مسجدی در یوسف‌آباد را برگزید و دغدغه‌اش شد تعلیم و تربیت. مدرس‌ش در خانه و مسجد بود. چه بسیار شاگرد تربیت کرد. در حیاط مسجد صندلی می‌چید تا برای دختران بی‌حجاب و پسران گرایش یافته به فرقه‌های غیر اسلامی فرصت گفتگو فراهم کند و چه بسیار موفق شد. آیا قرار نیست این سلسله پرافتخار استمرار یابد؟! 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
کشکول ناب حوزوی
💥یک جوان اروپایی در دیدار با آیت الله سید #رضی_شیرازی(ره) مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی حدود ۶۰۰ ن
🎬 آقارضی "آقارضی" یک فیلم مستند بلند است که به موضوع سیره اجتماعی آیت‌الله سید (ره)، از علمای تهران می‌پردازد. سید طاهر سیاح، تهیه کنندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد. عوامل دیگر ساخت این فیلم به این شرح است: دستیار کارگردان: مجتبی پسته، مدیر تولید: سید مهدی فیروزآبادی، صداگذار: بهنیا یوسفی، اصلاح رنگ و نور: باران چراغی‌پور، گرافیک: مژگان سیستانی. مدت زمان این فیلم 93 دقیقه می‌باشد. ☎️جهت هماهنگی برای اکران مستند با شماره 09127336210 تماس بگیرید. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ حجت الاسلام عبدالله توحیدیان (داماد مرحوم آیت الله بهاءالدینی) دار فانی را وداع گفت نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
استاد شیخ ضیاءالدین نعمانی از ، که حدود ۲۰ سال در مدرسه مرحوم مجتهدی و چندین سال پیش منبر درس اخلاق استاد محمدعلی جاودان بودند و چند سال پیش دیدم در مسجدی واقع در خیابان مصطفی خمینی، پایین تر از چهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر امام جماعت را اقامه می فرمودند، از ویژگی های مهم ایشان تسلط بسیار بر احادیث و حفظ احادیث بسیار است. فی الحال امام جماعت مسجد ابوذر خیابان طیب می باشند. اگر کسی از عزیزان از ایشان اطلاعات بیشتری دارد ، اطلاع دهد 🎥مصاحبه تصویری 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
تبیین انتقادی نظریه جان رالز دکتر محمد نعمتی.mp3
36.7M
💥تبیین انتقادی نظریه عدالت جان رالز 🎤دکتر محمد نعمتی گروه اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⚡️ قابل استفاده⚡️ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
💥اگر نوآوری نباشد با دنیای خود بیگانه خواهید شد! 🔸بدانید که بدون تحقیق، بدون نو آوری، بدون ژرف یابی، انسان در هیچ مقوله ای نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند. 🔹اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و در جازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه تر شدن، خواهد شد!! 🎤 معظم انقلاب 1379/715 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺توصیه مهم #شیخ_بهایی به ملاصدرا عدم رعایت سلسله مراتب علوم ، سرگردانی و حیران می آورد ✂️برشی از س
22.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥کلاس درس ✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه ) به مناسبت ۳اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دین، معماری و شهرسازی.mp3
19.9M
🔺️نشست «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🎤 استاد دکتر عبدالحمید نقره‌کار (نظریه‌پرداز برجسته حکمتِ هنر، معماری و شهرسازی و مدیر قطب علمی دانشگاه علم و صنعت ایران) فایل ارائه استاد محترم 🎬مستند استاد عبدالحمید نقره‌کار👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💡مَدرس‌های بی‌استاد! مدرسه‌ یا خوابگاه؟ ✍ قوام مَدرس به استاد و شاگرد است. از گذشته چنین بود که با
💡وضعیت مالی و معیشتی طلاب در حوزه قدیم تهران ✍وقتی با نگاه به تاریخ حوزه تهران از لزوم مهاجرت علما و مدرسین عالی مقام به حوزه پایتخت سخن می‌گوییم، مسأله دشواری معیشت ایشان نیز مطرح می‌شود. از این‌رو به نکات زیر توجه کنید: ۱. بانیان مدارس قدیم تهران که عمدتا از رجال متنفذ حکومت و بازاریان متمول بودند، رقباتی وقف مدرسه علمیه می‌کردند تا پشتوانه مالی مدرسه باشد و بعضاً در متن وقفنامه حق‌التدریسی برای مدرس اصلی مدرسه و سایر اساتید و طلاب لحاظ می‌کردند. واقف مدرسه مروی، از فتحعلی شاه حکمی مبنی بر معافیت ابدی مالیاتی مدرسه مروی گرفته بود. این هوشمندی‌ها این مدرسه را تا سالها محوری‌ترین مدرسه حوزه تهران قرار داده بود. ۲. در وقفنامه مدرسه مروی و سپهسالار قدیم، یک مدرّس اصلی و یک تالی مدرس لحاظ شده بود که پشتوانه علمی مدرسه بودند و حق‌التدریسی برای ایشان لحاظ شده بود. این جایگاه غیر از تولیت بود. از این‌رو عمدتا تولیت‌های مدرسه مروی محل تدریسشان در خانه یا مسجد خودشان بود. به این شکل تولیت مدرسه وظیفه یافتن، دعوت و حمایت مالی از مدرسان توانمند و خوشنام را برعهده داشت. ۳. شاهزاده هماخانم نوه فتحعلی شاه در بازگشت از سفر عتبات، ملا علی‌محمد طالقانی از شاگردان شیخ انصاری را با خود به تهران آورد و جایی اسکان داد و همزمان شروع به ساخت مسجد و مدرسه و خانه‌ای برای وی کرد. این مسجد و مدرسه تا سالها از پررونق‌ترین مراکز سنگلج بود، با حمایت همه‌جانبه به ویژه حمایت مالی از یکی از علمای بزرگ آن روزگار تا به پایتخت هجرت کند! ۴. علمایی چون حاج ملاعلی کنی به دلیل توانمندی و هوشمندی اقتصادی، در زمینه کشاورزی و آبادانی روستاها و احداث قنوات تلاش وافری داشتند و از این طریق ثروت شایانی کسب کردند. همینطور است سید محمدباقر جمارانی که در همان دوره می‌زیست. ۵. سید عبدالکریم لاهیجی از شاگردان شیخ انصاری که روحیه‌ای عرفانی هم داشت، وقتی از نجف به تهران هجرت کرد، بدون کسوت روحانیت، در بازار مشغول کار شد تا آنکه ملاعلی کنی که خبر آمدنش را شنیده و در پی‌اش بود، او را یافت و داماد خویش کرد و مدرسی مدرسه مروی را به وی سپرد. ۶. عموما روحانیونی که به منبر و مسجد اشتغال داشتند وضعیت مالی بهتری داشتند. حتی گفته شده شخصیتی چون مرحوم فلسفی بنابر مصالحی، ابتدا پاکت را دریافت می‌کرد و بعد به منبر می‌رفت. اما سایر طلاب و روحانیون اگر از حمایت مالی خانوادگی و یا مدارس برخوردار نبودند به شدت در فقر بسر می‌بردند. ۷. تعداد قابل توجهی از اساتید مبرز حوزه حکمی تهران مجرد می‌زیستند. از جمله حکیم جلوه، آقا محمدرضا قمشه‌ای، حکیم هیدجی، میرزا محمود حکمی قمی و... . در حجره‌ای در مدرسه ساکن بودند و در گیر و دار تأمین مخارج اهل و عیال نبودند. درباره میرزا محمود قمی گفته‌اند: «ابتلاى به فقر و تنگدستى چنان او را در تنگنا قرار داده بود که در این اواخر نظم فکرى را از دست داده بود». ۸. در بین حکما میرزا حسن کرمانشاهی مدرس راتب مدرسه سپهسالار قدیم چنان در فقر بسر می‌برد که برگه‌های نفیس مکتوبات فلسفی خود را به عنوان کاغذ باطله می‌فروخت تا مایحتاج خود را خریداری کند. هرچند حکیمی چون آقاعلی مدرس به خاطر پشتوانه خانوادگی و حمایت اعیان و رجال حکومتی وضعیت مطلوبی داشت. ۹. مراجع تقلید تهران به دلیل حمایت مالی مردم و پرداخت وجوهات شرعی و اشتغال به تدریس و محاکم شرع و تولیت موقوفات وضعیت معیشتی بهتری داشتند. ۱۰. شیخ عباسعلی محقق خراسانی پدر دکتر مهدی محقق پی از تبعید به تهران، به کشاورزی مشغول شد. اتاقی اجاره کرد که همسر و برخی فرزندانش در آن ساکن شدند و خودش با پسر بزرگ‌ترش در حجره مدرسه سپهسالار قدیم سکونت داشت. با سقوط رضاشاه مجددا به منبر روی آورد و از وضعیت قبلی رهایی یافت. ۱۱. یکی از دلایل خروج‌ طلاب فاضل حوزه تهران از حوزه، درآوردن لباس روحانیت و اشتغال در دانشکده معقول و منقول مشکل معیشتی بود. کم نبودند علمایی که وارد عرصه‌های حکومتی پهلوی اول می‌شدند تا از نداری نجات یابند. مدرسه سپهسالار به دلیل پیوند با پهلوی، از طلاب و اساتید حمایت خوبی می‌کرد و آنها هم از حکومت حمایت می‌کردند و این مسأله باعث مطرود شدن طیفی از این اشخاص از بدنه سنتی حوزه شد. ۱۲. از این نمونه‌ها بسیار است: مرحوم مجتهدی که پس از چند سال تحصیل در قم، چنان از نظر مالی در مضیقه بود که تصمیم گرفت به تهران برگشته و در بازار مشغول کار شود. اما ورود به مسجد امین‌الدوله به واسطه آیت‌الله حق‌شناس و اشتغال به منبر و تدریس ایشان را از بحران مالی خارج کرد و... تحلیل و جمع‌بندی با شما... ⚠️پ.ن: جمع بندی اش این است که تاریخ ثابت کرده، اگر می خواهید حوزه پیشرفت کند باید از اساتید و طلاب حمایت مالی مهمی شود، وظیفه مسئولین کمک به اقتصاد طلاب است نه ساختن مدارس و موسسه @tarikh_hawzah_tehran @kashkolenab